resepi periuk

Download RESEPI PERIUK

Post on 06-Feb-2016

120 views

Category:

Documents

1 download

Embed Size (px)

DESCRIPTION

resepi

TRANSCRIPT

RESEPI PERIUK NOXXA: Daging Goreng Kunyit Campur Kentang dan BuncisAssalamualaikum semua. Selamat menjamah juadah tengah hari.

Tiada menu istimewa untuk hidangan tengah hari ini. Seboleh-bolehnya Kak Noor nak masak sesuatu yang ringkas tetapi sedap dimakan. Tak nak masakan berkuah. Kalau masakan berkuah jarang dihabiskan. So.. nak masak kering-kering saja dan dimakan bersama nasi panas. Sesekali membuka selera lauk macam ini.

Ada sedikit daging dalam freezer. Pagi tadi Kak Noor dah keluarkan untuk unfrozen. Ada dua tiga resepi dalam kepala ini. Tapi nak masak apa ye? Semalam dah cakap kat hasben nak masak kering-kering aje, nak makan bersama nasi panas. Finally, resepi Daging Goreng Kunyit menjadi pilihan. Dicampur dengan ubi kentang dan kacang buncis. Lengkap 2 in 1; lauk dan sayur. Masak guna periuk Noxxa, cepat empuk dagingnya.

Apa kata kita tengok hasilnya dulu sebelum ke bahan-bahan dan cara-cara memasaknya.

Sedap dimakan bersama nasi panas.

Seterusnya kita ke...

Bahan-bahannya:250 gram daging pinang dipotong kecil3 biji ubi kentang dibuang kulit dan dipotong wedges1/4 cawan air1 biji bawang besar saiz besar dihiris bulat1 biji cili merah dihiris serongGaram dan gula secukup rasa

Bahan-bahan ditumis:1 biji bawang besar saiz sederhana dihiris2 ulas bawang putih dihiris1 inci halia dihiris3 sudu besar minyak untuk menumis

Cara-caranya:

1. Gaul daging dengan serbuk kunyit dan satu sudu kecil garam. Perap selama 30 minit.

2. Masukkan minyak ke dalam periuk dalaman. Tekan fungsi STIR-FRY dan `ON. Tidak perlu tudung periuk.

3. Apabila minyak telah panas, masukkan bahan-bahan tumis. Tumis sehingga bawang kekuningan.

4. Kemudian masukkan daging yang diperap tadi. Kacau sehingga bergaul rata. Masukkan sedikit air.

5. Off STIR FRY. Tudung periuk. Tekan fungsi HIGH PRESSURE 15 minit. Putar tombol ke arah PRESSURE. Tekan On.

6. Selepas 15 minit berlalu, daging pun empuk. Bebaskan wap. Putar tombol ke arah STEAM. Biar sehingga wap habis dibebaskan. Buka tudung dan kacau rata. Perasakan dengan garam dan gula.

7. Masukkan ubi kentang. Tekan fungsi STIR FRY dan on. Kacau rata dan biar kuah kering sedikit. Kemudian masukkan kacang buncis, bawang besar, dan cili merah. Off STIR FRY.

8. Tekan fungsi STEAM selama 3 minit. Putar tombol ke arah STEAM. Tekan butang on.

9. Selepas 3 minit berlalu, daging goreng kunyit telah boleh dihidangkan.

KARI TULANG DAGING LEMBU, 30 MINIT AJE DAH MASAK MENGGUNAKAN PERIUK NOXXAAssalamualaikum.

Hari ini Kak Noor nak share N3 masak kari tulang daging lembu menggunakan periuk Noxxa. Sesiapa yang memiliki periuk Noxxa ini bolehlah mengikut resepi ini dan cara-cara memasak menggunakan periuk ini.

Kebiasaannya bila kita memasak daging, ia akan mengambil satu tempoh yang agak lama untuk daging menjadi empuk/lembut. Kadang-kadang mengambil masa hampir 1 jam untuk lembut, tapi itupun masih sedikit liat, bergantung kepada jenis daging. Kalau daging segar mungkin mengambil tempoh yang agak singkat jika dibandingkan dengan daging import.

Tetapi dengan menggunakan periuk Noxxa ini, apapun jenis daging yang kita guna, ia akan cepat empuk/lembut. Dalam masa 30 minit sahaja kari tulang lembu dah siap dan boleh dihidangkan. Rasa karinya sama saja macam kita masak di atas dapur.

Selepas 30 minit, terhasillah kari tulang daging lembu ini. Daging menjadi lembut sekali. Tulang of course le tak lembut...

Mesti teruja nak mencuba bila tengok gambar di atas kan! Hanya gambar dalam periuk saja yang ada. Tak sempat nak snap gambar kari tulang daging dalam mangkuk. Apa-apapun jom kita tengok bahan-bahan yang perlu disediakan.

Bahan A:1 kg. tulang lembu tempatan (pilih tulang lembu yang ada isi)2 cawan pati santan4 - 5 biji kentang2 biji tomato - dibelah 22 biji cili hijauGaram dan gula secukup rasa

Bahan B: (disatukan di dalam blender dan dikisar, dijadikan pes)4 sudu besar serbuk daging pedas BABAS1 sudu besar serbuk cili1/2 sudu teh serbuk jintan manis1/2 sudu teh serbuk jintan putih1 biji bawang besar4 ulas bawang putih1 inci haliaAir secukupnya

Bahan C: Menumis3 biji bawang merah (bawang kecil) - dihiris2 ulas bawang putih - dihiris1 inci halia - dihiris1 inci kulit kayu manis2 kuntum bunga lawang3 kuntum bunga cengkih3 biji buah pelaga1 batang serai dititik2 tangkai daun kariMinyak secukupnya

Penyediaannya:1. Perap tulang daging lembu dengan Bahan B selama 1 jam. Letakkan 1 sudu teh gula.

Cara-cara Memasak Menggunakan Periuk Noxxa:

1. Masukkan minyak secukupnya ke dalam periuk. Tekan fungsi STIR FRY' dan tunggu sehingga minyak panas.

2. Selepas minyak panas, masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga, dan serai. Selepas naik bau, masukkan bawang merah, bawang putih, halia, dan daun kari. Tumis sehingga bawang kekuningan.

3. Kemudian masukkan tulang daging lembu yang diperap dengan rempah tadi dan gaul rata. Masak sehingga pecah minyak.

4. Setelah pecah minyak, masukkan santan dan kacau rata. Perasakan dengan garam dan gula.

5. Off fungsi stir fry. Set fungsi HIGH PRESSURE 30 minit. Tutup periuk dan set cap ke PRESSURE. Tekan on.

6. Selepas 30 minit berlalu, releasesteam. Alihkan cap ke STEAM. Biarkan wap keluar habis, baru tudung periuk boleh dibuka.

7. Buka tudung dan kacau rata. Kemudian masukkan ubi kentang, Guna fungsi `LOW PRESSURE', Set 2 minit tanpa perlu menutup periuk.

8. Selepas dua minit berlalu dan ubi kentang pun telah empuk, masukkan tomato dan cili hijau. Kacau rata dan biarkan seketika di dalam periuk sebelum dipindahkan ke bekas lain.

9. Sekiranya anda inginkan kari berada di dalam periuk Noxxa dan senantiasa berada dalam keadaan panas, bolehlah guna fungsi `WARM/REHEAT'.

Rendang Pedas Ayam, 8 minit dengan Periuk NoxxaAssalamualaikum.Hari ini Kak Noor ingin kongsi satu lagi resepi yang dimasak menggunakan Periuk Tekanan Elektrik Berbilang Fungsi Noxxa atau mudah disebut Pressure Cooker Noxxa. Sejak ada periuk ajaib ini, teruja pula nak bereksperimen memasaknya dengannya. Memang mudah dan menjimatkan masa. Apa yang penting kita mesti tahu fungsi butang pada panel kawalan periuk tersebut dan cara settingnya.

Kalau dulu kita memasak rendang di dalam kuali dan mengambil masa agak lama untuk ayam empuk, tetapi sekarang dengan menggunakan periuk ajaib ini hanya mengambil masa 8 minit untuk ayam empuk. Tidak sampai 1 jam telah boleh dihidangkan.

Resepi yang ingin Kak Noor ketengahkan ialah Rendang Pedas Ayam. Resepinya sama sahaja seperti resepi yang pernah Kak Noor kongsikan sebelum ini. Tetapi kali ini ada sesetengah bahan itu diberikan dalam sukatan gram bagi memudahkan rakan-rakan mengikut resepi ini dengan tepat.

Bahan-bahannya:1.5 kg. daging ayam1/2 kilo santan pekat150 gram kerisik2 batang serai - diketuk2 helai daun kunyit - dihiris halusBeberapa helai daun limau purut2 keping asam gelugor2 sudu besar gula perangGaram secukup rasa

Bahan-bahan dikisar:4 senduk nasi cili kering kisar3 biji buah keras3 biji bawang besar saiz sederhana10 gram bawang putih20 gram lengkuas50 gram kunyit hidup20 gram halia muda4 batang serai - dihiris10 gram cili padiAir secukupnya

(Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dikisar halus)Penyediaannya:

1. Masukkan semua bahan yang dikisar di dalam periuk dalaman.

2. Kemudian masukkan ayam dan serai yang dititik.

3. Masukkan santan pekat.

4. Kacau rata dengan menggunakan senduk kayuatau senduk plastik.

5. Tutup periuk dan putar tombol pengawaltekananke PRESSURE.

6. Sentuh fungsi HIGH PRESSURE danmasukkan 8 minit. Sentuh butang ON.

7. Selepas 8 minit berlalu, putar tombol pengawal tekanan ke STEAM. Tujuannya adalah untuk membebaskan wap dan membolehkan tudung boleh dibuka (sekiranya wap tidak dibebaskan, tudung tidak boleh dibuka). Sentuh butang OFF. Tanggalkan tudung.

4. Kacau rata. Pada masa ini kondisi ayam telah empuk tetapi masih berkuah. Masukkan daun kunyit, daun limau purut, asam gelugor, kerisik, gula perang dan garam secukup rasa.

5. Sentuh STIR-FRY, dan tekan ON. Masak sehingga kuah kering (ikut citarasa masing-masing).

6. Selepas kuah agak kering, tekan butang OFF.

7. Rendang pedas ayam ini boleh dialihkan ke periuk lain atau biarkan sahajadi dalam periuk Noxxa. Sekira inginkan rendang berada dalam keadaan panas bolehlahguna fungsi WARM-REHEAT.

Anda mung

OM MASAK GUNA PERIUK NOXXA: BIHUN GORENG

Bahan-bahannya:1 bungkus bihun jenama Faiza 400 gm - basuh dan toskan, tak perlu direndamUdang/sotong secukupnyaNuget ayam - digoreng, kemudian dipotong dadu - boleh ditambahSayur-sayuran - opsyen2 sudu besar sos tiram2 sudu besar kicap manis2 sudu besar sos tomato600ml airGaram dan gula secukup rasa

Bahan-bahan Tumis:3 sudu besar minyak1 biji bawang besar - dihiris4 ulas bawang putih - dihiris1 senduk nasi cili kering kisar

Cara-cara Membuatnya:1. Masukkan minyak ke dalam periuk Noxxa.

2. Tekan fungsi`STIR FRY'danON(butang warna merah)

3. Bila minyak telah panas, tumiskan bawang besar, bawang putih, dan nuget ayam. Tumis sehingga bawang kekuningan dan naik bau.

4. Kemudian masukkan cili kering kisar. Kacau dan biarkan cili garing.Kemudian masukkan air 600ml. dan kacau rata.

5. Selepas itu masukkan sos tiram, sos tiram, dan kicap manis. Masukkan udang dan kacau. Perasakan dengan garam dan gula. Biar kuah mendidih dan pada masa yang sama udang pun masak..

6. Masukkan bihun dan sayur, dan gaul rata.

7.OFFkan fungsi`STIR FRY'.

8. Tutup periuk dengan ketat dan pastikan tombol berada di kedudukan`HIGH PRESSURE'.

9. Tekan fungsi`HIGH PRESSURE'6x dan tekan`ON'.

10. Selepas tamat masa mem