resepi masakan.docx

Download Resepi masakan.docx

Post on 10-Jan-2016

41 views

Category:

Documents

1 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

SQUASH MELON SELASIH

Bahan-bahan : 200 gram melon 100 ml air 100 ml sirap melon 2 buah limau nipis, diambil airnya Bahan Pelengkap: 150 gram es batu 350 ml sprite 1 sudu teh selasih

Cara Membuatnya :Cara membuat skuasy tembikai selasih: Blender halus tembikai, air, dan sirap melon. Tambah air limau nipis dan pelengkap.

Apple skuasy

Bahan-bahan / bumbu-bumbu: 200 ml sari buah anggur siap pakai 200 ml sari buah epal siap pakai 100 ml sirap anggur 2 sudu teh limau nipis, diambil airnya 2 tin soda tawar 300 gram es batu

Cara membuat wain epal skuasy: Campur sari buah anggur, sari buah epal, sirap anggur, dan air limau nipis. aduk rata Tuangkan soda tawar. Tambah ais batu.

ICE TEA LONGAN JELI

Bahan-bahan : Bahan Jeli: 1/2 bungkus jeli segera 400 ml air 2 sudu makan gula pasir Bahan Ice Tea: 1,000 ml air 5 sachet teh celup 300 ml air lengkeng tin 200 gram gula pasir Bahan Pelengkap: 1 sudu teh selasih, rendam 1 tin lengkeng, longkang 600 gram es batu

Cara membuat ice tea longan jeli: Jeli, rebus air, jeli segera, dan gula. Aduk rata. Masak sampai matang. Tuang ke dalam loyang kotak 10x5x4 cm. Biarkan beku. Serut dengan parut kasar. Ketepikan. Ice tea, rebus air dan gula pasir. Hingga gula larut. Matikan api. Masukkan teh. Diamkan 2 minit. Tambah air lengkeng. Aduk rata. Dinginkan. Ketepikan. Sajikan Ice tea bersama jeli dan pelengkapnya.Strawberry Tiramisu with Biscuit

Bahan-bahan: 150 gramStrawberry filling 80 mlair suam Gula aising1 sudumkn Biskut tiramisu sekotak cream cheese 250 gram (Philadelphia) Whipping cream250 ml (jenama emborg) gula setengah cawan sedikit esen vanilla strawberry utk hiasan Air nescafe tanpa gula

Cara membuatnya :1. Campurkan 150 gram filling strawberry + air suam 80ml + gula aising 1 sudu = kacau sebati.. ketepikan dulu.. (aku simpan peti ais jap masa ni)2. Putar cream cheese philadelphia dgn stgh cwn gula dan esen vanila.. kemudian baru masukkan 250ml whipping cream.. putar sampai sebati semuanya..Cara membuat lapisan :1. Patahkan biskut kpd 2 bahagian.2. Ambik gelas/bekas yg sesuai.3. Lapiskan lapisan pertama dgn filling strawberry td.4. Masukkan sebahagian biskut yg di patahkan td ke atas filling tersebut.. biskut tu di celup dlm air nescafe terlebih dahulu sblm letak dlm cawan tu tau.. celup ala kadar je.. jgn sampai hancur biskut tu korang celup.5. Kemudian lapiskan dgn lapisan cream cheese td.6. Ulang semula proses dari awal tadi. Letak filling strawberry, pastu biskut.. pastu cheese..7. Akhir sekali letak le hiasan kat atas tu.. letak le suka hati korang.. aku letak strawberry je.Kek Batik Special

Bahan-bahan : biskut marie 200 gram ~ di patah2kan.. aku patah jd 4 bahagian je. badam keping yg di sangai terlebih dahulu.. ni taknak tambah pun takpe. Coklat masakan 300 gram ~ kalau takde gantikan je serbuk milo pun boleh. Susu pekat stgh tin saje. takmo manis2 sgt. Butter 3 sudu besar aje. Kacang ~ di kisar kasar.. ~ kalau taknak pun takpe

Cara membuatnya :1. Satukan Butter + Susu Pekat + Coklat Masakan dlm periuk. Cairkan guna kaedah double boiler.. masak hingga kesemua larut dan cair.. Dah cair sila tutup api.2. Masukkan biskut marie yg di patah2kan td dan jugak kepingan badam ke dalam coklat cair td.. gaul biar keseluruhan biskut kena coklat cair td.3. Taburkan kacang kisar.. gaul rata lg..4. Kemudian masukkan bahan adunan td ke dalam loyang yg dah di balut dgn aluminium foil utk memudahkan proses mengeluarkan dr loyang.5. Tekan2 adunan tersebut sampai kesemua mampat tanpa meninggalkan sebarang ruang kosong.. aku tekan guna sudu aje.6. Last sekali aku taburkan lg sekali kacang kisar td atas permukaan adunan td.. takyah tekan2 pun.. just tabur gitu2 aje.

Pudding Roti Choclate Chips

Bahan-bahan A: Roti 12 keping atau suka hati la byk mana 800 ml susu segar @ susu cair @ susu penuh krim Coklat chips ikut byk mana korang sukaBahan B ; 1 penutup esen vanila 3 sudu besar marjerin/butter - cairkan dulu (aku cairkan dlm mikrowave dlm 10 saat je) 3 biji telor hayam 3 sudu besar serbuk koko + 3 sudu besar air panas = jadikan pes 1 sudu besar tepung jagung 1/2 cawan gula ( aku sukat pakai cawan kopi )

Cara membuatnya :1. Panaskan oven pada suhu 180 celsius terlebih dahulu.. api oven atas bawah.2. Koyakkan2 roti dan masukkan dalam loyang yg telah di griss dgn butter terlebih dahulu.. aku potong bentuk 3 segi je kasi roti tu nampak hensem sikit.. 3. Kemudian, taburkan segala mak nenek coklat chips yg korang suka.. aku tabur kat dalam roti sekali.. sape2 suka kismis boleh taruk jugak.4. Lepas tu tuang la susu..sambil tekan2 roti tu kasi meresap susu ke dalam roti.. aku main tuang je susu tu, eksyen sungguh kan.. malas nak sukat2.. 5. Hasil rendaman.. biarkan jap.. meh kita sediakan bahan B..6. Memula, pukul telor dgn gula guna whisker sampai berbuih, masukkan esen vanila, masukkan pes serbuk koko tadi, pukul lagi, masukkan tepung jagung dan butter cair.. kacau guna whisker sampai sebati..7. Lepas tu tuang je ke dalam loyang berisi roti tadi..8. Bakar selama 40-45 minit ye.. tengok tu.. bkn main meninggi diri lagi roti tu kan.. padahal eksyen je tu.. pastu kang dia akan mengempis balik.. hahahha.. jgn terpedaya tau.. puding roti memang gitu..9. Selepas di potong.. aku tuang sirap coklat Hersheys je.. eskrem takde.. POPIA GORENG CRAB

BAHAN-BAHAN ;Bahan Kulit Popiah Kulit popiah tersedia secukupnya Minyak untuk menggoreng 1 s/b tepung gandum + 3 s/b air dibancuh sebagai gam kulit popiah

Bahan Inti Popia 10 batang crap stik [hiris nipis 1 batang carrot kecil [sagar/potong halus ] 1 mangkuk kobis [racik halus] 5 batang kacang panjang [potong halus] 1 tangkai cili merah [hiris halus] 1 labu bawang putih [racik] 1 ulas bawang besar 1 s/b minyakCara membuatnya :

1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih dan bawang besar sehingga wangi.2. Masukkan crap stik dan carrot, Kacau rata.3. Masukka kobis, kacang dan garam. Kacau rata.4. Bila sayur telah lembut tutup api dan tapiskan supaya kuahnya turun kedalam mangkuk.5. Bubuh inti popiah ditengah kulit popiah dan gulungkan sehingga hujung saperti gulungan kueh gulung atau ketayap.6. Gamkan hujung dengan bancuhan tepung tadi.7. Apabila minyak telah panas, masukkan popiah ke dalam kuali.8. Menyediakan kuah cili sos.9. Sediakan bahan-bahan yang diperlukan untuk kuah cili sos.10. Mesinkan semua bahan. Masakkan sebentar sehingga mendidih.11. Masukkan bancuhan tepung jagung dan kacau sehingga mendidih lagi sekali.12. Hidangkan dengan popiah goreng.

PUDING PISANG BERKUAH

Resepi puding pisang berkastadPisang berangan yang telah masak secukupnyabutter secukupnyakismis secukupnyaUntuk sos kastard1 tin susu cair2 biji kuning telur1/2 cawan air4 sudu makan penuh gulaCara penyediaan1. Buat sos kastard dulu satukan semua bahan2 sos kastad dalam periuk.2. Kacau hingga sebati dulu kemudian barulah dipanaskan diatas api hingga pekat. Semasa dipanaskan jangan berhenti mengacaunya supaya adunan rata dan tidak bergentel2.3. sejukkan sos seketika.4. Untuk pisang masukkan sedikit butter dalam kuali non stik.5. kemudian goreng pisang tadi dalam butter yang telah dipanaskan.6. balikkan pisang tadi bila masak dan lembut barulah dingkat.7. hidangkan dalam pinggan/mangkuk, tuangkan sos tadi dan taburkan dengan kismis.

Skon Titis

Bahan-bahan 1 cawan tepung gandum 1/2 cawan gula halus (NA guna gula aising) 3 sudu makan marjerin 150ml susu cair ( NA guna 50ml santan kotak + 100ml air ) 1/2 sudu teh krim tartar 1/4 sudu teh soda bikarbonat 1 biji telur Sedikit jem stawberry

Cara-cara1. Ayak tepung bersama-sama krim tartar dan soda bikarbonat2. Masukkan marjerin kedalam tepung dan ramas sehingga kelihatan seperti serbuk roti3. Campurkan gula dan kacau rata4. Buat lubang ditengah adunan dan masukkan telur dan susu5. Kacau adunan dengan cepat untuk mendapatkan beter pekat6. Panas dan sapukankan kuali dengan marjerin7. Titiskan 2 sudu makan beter tiap-tiap kali diatas kuali panas dan dan masak hingga berbuih dan buihnya pecah8. Balikkan beter kesebelah yang lain dan masak hingga kuning9. Ulang sehingga kesemua beter habis10.Hidangkan skon panas-panas dengan melapisnya dengan jem ataupun mentega

ROTI JALA

Bahan-bahan untuk Membuat Roti Jala2 cawan tepung3 cawan air1 cawan susu segar/santan1 sdt serbuk kunyit1 sdb minyak1 1/2 sdt garamCara-cara Membuat Roti Jala1. Blend kesemuanya dan tapis2. gunakan acuan roti jala dan masak menggunakan non-stick panBahan-bahan untuk Membuat Kari AyamSesuai untuk 8 orang makan* Bahan dikisar halus *20 tangkai lada kering4 biji lada besar merah7 ulas bawang merah4 ulas bawang putih3 cm halia3 cm kunyit hidup @ 2 sk serbuk kunyit* Bahan yang lain *1 ekor ayam potong 121 labu bwg besar dimayang2 sb rempah kari daging dibancuh sedikit airrempah tumis 4 beradik1 sk halba1 sk biji sawi1 cwn santan pekat & 2 1/2 cwn santan cair2 keping asam gelugor3 tangkai daun kari2 biji ubi kentang1/4 cawan minyak utk menumisgaram,gula & serbuk perasa

Cucur Badak

2 biji keledek saiz besar - rebus dan lecek 1 cawan tepung gandum GaramInti 1/2 biji kelapa parut 1 cawan udang kering 5 ekor udang hidup - potong kecil 2 biji bawang besar 5 batang serai 1 sudu kecil kunyit serbuk 5 tangkai cili kering (ikut kepedasan masing2) 1 sudu besar minyak masak Sedikit kunyit serbuk Garam dan gulaCara-cara1. Untuk inti: blender cili kering+serai+udang kering dan bawang dgn sedikit air. Setelah halus masukkan kelapa parut, blender sekali. Blend sekejap jer. Setelah itu masukkan semua ke dalam kuali. Masukkan juga udang hidup + kunyit + minyak + garam dan gula. Kacau sehingga inti tu masak, ia akan kelihatan kering sedikit.2. Utk kulit: rebus keledek dengan air dan sedikit garam sehingga lembut. Setelah masak , buang air tinggalkan sedikit dan campurkan dgn tepung. Buat masa panas panas, senang nak lenyek. Jika adunan lembik lagi tambahkan s