rpt pjpk ting 1 2016

15
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN DAN PENDIDIKAN KESIHATAN TINGKATAN 1 TAHUN 2016 MINGGU SES I TEMPAT TUNJANG SUB TOPIK OBJEKTIF PEMBELAJARAN CADANGAN AKTIVITI 1 4/1/201 6 – 8/1/201 6 1 Bilik darjah Taklimat pelaksanaan PJPK sepanjang tahun. 1. Aktiviti dan takwim tahunan. 2. Keperluan dan peraturan. 3. Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). 1.Pelajar dapat menerima segala maklumat penting berkaitan proses P&P PJPK yang akan dijalankan sepanjang tahun. 2. Pelajar dapat menyediakan diri untuk menjalani semua aktiviti PJPK yang telah dirancang. 2 Bilik darjah 2 11/1/20 16 – 15/1/20 16 1 Bilik darjah Kecergasan fizikal Komponen-komponen kecergasan fizikal 1. Menyatakan komponen-komponen kecergasan fizikal berasaskan kesihatan dan berasaskan kemahiran motor. 2. Mendefinisikan daya tahan kardiovaskular, kekuatan otot, daya tahan otot, kelenturan, kuasa dan kelajuan. 2 Bilik darjah Kecergasan fizikal Daya tahan kardiovaskular 1. Menyatakan organ-organ yang terlibat dalam latihan daya tahan kardiovaskular. 2. Menyatakan aktiviti-aktiviti untuk membina daya tahan kardiovaskular. 3. Menyatakan faedah-faedah memiliki daya tahan kardiovaskular yang baik. 4. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan dalam latihan daya tahan kardiovaskular. 3 18/1/20 16 – 22/1/20 16 1 Padang Kecergasan fizikal Daya tahan kardiovaskular K. Menyatakan ansur maju dalam melakukan aktiviti- aktiviti latihan daya tahan kardiovaskular. P. Melakukan aktiviti-aktiviti dalam latihan daya tahan kardiovaskular dengan teknik yang betul secara selamat. A. Menunjukkan sikap ingin mencuba dan tidak mudah berputus asa. 1. Senamrobik 20 minit 2. Berlari dan berjalan pantas selama 15 minit 3. Skipping 15 minit 2 Bilik darjah Kecergasan fizikal Daya tahan otot dan kekuatan otot 1. Menyatakan otot-otot utama yang terlibat dalam latihan daya tahan dan kekuatan otot. 2. Menyatakan aktiviti-aktiviti untuk membina daya tahan dan kekuatan otot. 3. Menyatakan faedah-faedah memiliki daya tahan dan kekuatan otot yang baik. 1. Menamakan otot utama yang terlibat 2. Membincangkan kaedah dan faedah latihan

Upload: ahmad-ridzuan

Post on 27-Jan-2016

48 views

Category:

Documents


3 download

DESCRIPTION

RPT PJPK TINGKATAN 1

TRANSCRIPT

Page 1: Rpt Pjpk Ting 1 2016

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN DAN PENDIDIKAN KESIHATAN TINGKATAN 1 TAHUN 2016

MINGGU SESI TEMPAT TUNJANG SUB TOPIK OBJEKTIF PEMBELAJARAN CADANGAN AKTIVITI1

4/1/2016 –

8/1/2016

1 Bilik darjah

Taklimat pelaksanaan PJPK sepanjang tahun. 1. Aktiviti dan takwim tahunan. 2. Keperluan dan peraturan. 3. Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).

1.Pelajar dapat menerima segala maklumat penting berkaitan proses P&P PJPK yang akan dijalankan sepanjang tahun.2. Pelajar dapat menyediakan diri untuk menjalani semua aktiviti PJPK yang telah dirancang.

2 Bilik darjah

2

11/1/2016 –

15/1/2016

1 Bilik darjah

Kecergasan fizikal Komponen-komponen kecergasan fizikal

1. Menyatakan komponen-komponen kecergasan fizikal berasaskan kesihatan dan berasaskan kemahiran motor.2. Mendefinisikan daya tahan kardiovaskular, kekuatan otot, daya tahan otot, kelenturan, kuasa dan kelajuan.

2Bilik

darjah Kecergasan fizikal

Daya tahan kardiovaskular

1. Menyatakan organ-organ yang terlibat dalam latihan daya tahan kardiovaskular.2. Menyatakan aktiviti-aktiviti untuk membina daya tahan kardiovaskular.3. Menyatakan faedah-faedah memiliki daya tahan kardiovaskular yang baik.4. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan dalam latihan daya tahan kardiovaskular.

3

18/1/2016 –

22/1/2016

1Padang Kecergasan fizikal Daya tahan kardiovaskular

K. Menyatakan ansur maju dalam melakukan aktiviti-aktiviti latihan daya tahan kardiovaskular.P. Melakukan aktiviti-aktiviti dalam latihan daya tahan kardiovaskular dengan teknik yang betul secara selamat. A. Menunjukkan sikap ingin mencuba dan tidak mudah berputus asa.

1. Senamrobik 20 minit2. Berlari dan berjalan pantas

selama 15 minit3. Skipping 15 minit

2 Bilik

darjah

Kecergasan fizikal Daya tahan otot dan kekuatan otot

1. Menyatakan otot-otot utama yang terlibat dalam latihan daya tahan dan kekuatan otot.2. Menyatakan aktiviti-aktiviti untuk membina daya tahan dan kekuatan otot.3. Menyatakan faedah-faedah memiliki daya tahan dan kekuatan otot yang baik.4. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan dalam latihan daya tahan dan kekuatan otot.

1. Menamakan otot utama yang terlibat

2. Membincangkan kaedah dan faedah latihan

4

25/1/2016 –

29/1/2016

1 Padang Kecergasan fizikal Daya tahan otot dan kekuatan otot

K. Menyatakan langkah-langkah ansur maju dalam aktiviti daya tahan dan kekuatan otot.P. Melakukan aktiviti-aktiviti dalam latihan daya tahan dan kekuatan otot dengan teknik yang betul secara selamat.A. Menunjukkan sikap ingin mencuba dan tidak mudah berputus asa.

1. Kilas pinggang2. Bangkit tubi3. Tekan tubi4. Heel Raises5. Squat thrust

2 Bilik darjah

Kecergasan fizikal Kelenturan1. Menyatakan organ-organ yang terlibat dalam latihan kelenturan.2. Menyatakan faedah-faedah memiliki kelenturan yang baik.3. Menyatakan aktiviti-aktiviti untuk membina kelenturan.4. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan dalam latihan kelenturan.

1. Menamakan otot utama yang terlibat

2. Membincangkan kaedah dan faedah latihan

Page 2: Rpt Pjpk Ting 1 2016

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN DAN PENDIDIKAN KESIHATAN TINGKATAN 1

MINGGU SESI TEMPAT TUNJANG SUB TOPIK OBJEKTIF PEMBELAJARAN CADANGAN AKTIVITI

5

1/2/2016 -5/2/2016

1 Padang Kecergasan fizikal Kelenturan

K. Menyatakan langkah-langkah ansur maju dalam melakukan aktiviti kelenturan.P. Melakukan aktiviti-aktiviti dalam latihan kelenturan dengan teknik yang betul secara selamat.A. Menunjukkan sikap ingin mencuba dan tidak mudah berputus asa.

1. Melentik sisi2. Duduk melunjur sebelah kaki

dan jangkau bersilang3. Meniarap angkat dada dan

tengkuk

2 Bilik darjah

Kecergasan fizikal Kuasa

1. Menyatakan otot-otot utama yang terlibat dalam latihan membina kuasa.2. Menyatakan faedah-faedah memiliki kuasa yang baik.3. Menyatakan aktiviti-aktiviti untuk membina kuasa.4. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan dalam latihan kuasa.

1. Menamakan otot utama yang terlibat

2. Membincangkan kaedah dan faedah latihan

TAHUN BARU CINA 8 – 9 FEBRUARI 2016

6

8/2/2016–

12/2/2016

1 Padang Kecergasan fizikal Kuasa K. Menyatakan langkah-langkah ansur maju dalam melakukan aktiviti kuasa.P. Melakukan aktiviti-aktiviti dalam latihan kuasa dengan teknik yang betul secara selamat.A. Menunjukkan sikap ingin mencuba dan tidak mudah berputus asa.

1. Lompat jauh berdiri2. Duduk melunjur melontar bola3. Hop melepasi halangan4. Lompat pelbagai halangan

2 Bilik darjah

Kecergasan fizikal Kelajuan

1. Menyatakan otot-otot utama yang terlbat dalam latihan membina kelajuan.2. Menyatakan faedah-faedah memiliki kelajuan yang baik.3. Menyatakan aktiviti-aktiviti untuk membina kelajuan.4. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan dalam latihan kelajuan.

1. Menamakan otot utama yang terlibat

2. Membincangkan kaedah dan faedah latihan

7

15/2/2016 –

19/2/2016

1 Padang Kecergasan fizikal Kelajuan

K. Menyatakan langkah-langkah ansur maju dalam melakukan aktiviti kelajuanP. Melakukan aktiviti-aktiviti dalam latihan kelajuan dengan teknik yang betul secara selamat.A. Menunjukkan sikap ingin mencuba dan tidak mudah berputus asa.

1. Lari pecut 30 meter2. Lari pecut 60 meter

2 Bilik darjah

Kemahiran sukan dan rekreasi

Permainan bola sepak/ bola jaring

1. Kemahiran asas

1. Menyatakan jenis-jenis kemahiran asas dalam permainan bola sepak atau bola jaring.2. Menyatakan aspek-aspek keselamatan dalam permainan bola sepak atau bola jaring.3. Menyenaraikan undang-undang dan peraturan asas dalam permainan bola sepak atau bola jaring.

1. Menyatakan kemahiran asas permainan

2. Menamakan otot utama yang terlibat

3. Mengenalpasti dengan jelas tindakan/aksi berbahaya dalam situasi permainan

8

22/2/2016–

26/2/2016

1 PadangKemahiran sukan dan

rekreasiPermainan bola sepak /

bola jaring

K. Mengenalpasti kemahiran asas dalam permainan bola sepakP. Melakukan kemahiran asas permainan bola sepak/bola jaring dengan teknik yang betul.A. Menunjukkan keyakinan dan kemampuan diri yang tinggi.

1. Kemahiran asas bola sepak2. Aspek keselamatan3. Undang-undang dan peraturan asas

2 Padang

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN DAN PENDIDIKAN KESIHATAN TINGKATAN 1

Page 3: Rpt Pjpk Ting 1 2016

MINGGU SESI TEMPAT TUNJANG SUB TOPIK OBJEKTIF PEMBELAJARAN CADANGAN AKTIVITI

9

29/2/2016 –

4/3/2016

1 Padang UJIAN STANDARD KECERGASAN FIZIKAL KEBANGSAAN – PRE TEST

(SEGAK)

1. Menyatakan aktiviti-aktiviti yang dilakukan dalam Ujian Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan (SEGAK).2. Menentukan BMI individu.3. Melakukan ujian SEGAK dengan teknik yang betul dan selamat

1. Naik turun bangku2. Tekan Tubi3. Bangkit tubi separa4. Jangkauan lunjur5. BMI

2 Padang

10

7/3/2016 –

11/3/2016

1 Padang UJIAN STANDARD KECERGASAN FIZIKAL KEBANGSAAN – PRE TEST

(SEGAK)

1. Menyatakan aktiviti-aktiviti yang dilakukan dalam Ujian Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan (SEGAK).2. Menentukan BMI individu.3. Melakukan ujian SEGAK dengan teknik yang betul dan selamat

1. Naik turun bangku2. Tekan Tubi3. Bangkit tubi separa4. Jangkauan lunjur5. BMI

2 Padang

Kemahiran sukan dan rekreasi

Permainan bola sepak / bola jaring

K. Mengenalpasti undang-undang dan peraturan asas dalam situasi permainan bola sepak/bola jaringP. Melakukan kemahiran-kemahiran asas yang telah dipelajari.P. Mengaplikasikan aspek keselamatan serta undang-undang dan peraturan asas dalam permainan bola sepak/bola jaring.A. Mengamalkan sikap bekerjasama dan semangat kesukanan yang tinggi.

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

11

21/3/2016–

25/3/2016

1 PadangKemahiran sukan dan

rekreasi

Permainan bola sepak /bola jaring

K. Mengenalpasti kemahiran asas dalam permainan bola sepak/bola jaringP. Melakukan kemahiran asas permainan bola sepak/bola jaring dengan teknik yang betul.A. Menunjukkan keyakinan dan kemampuan diri yang tinggi. 1. Kemahiran asas bola sepak/bola

jaring2. Aspek keselamatan3. Undang-undang dan peraturan asas

2 PadangKemahiran sukan dan

rekreasi

Permainan bola sepak / bola jaring

K. Mengenalpasti undang-undang dan peraturan asas dalam situasi permainan bola jaring.P. Melakukan kemahiran-kemahiran asas yang telah dipelajari.P. Mengaplikasikan aspek keselamatan serta undang-undang dan peraturan asas dalam permainan bola sepak/bola jaring.A. Mengamalkan sikap bekerjasama dan semangat kesukanan yang tinggi.

12

28/3/2016 –

1/4/2016

1 Bilik darjah

Kecergasan fizikal Prinsip latihan

1. Mendefinisikan prinsip-prinsip latihan iaitu ansur maju, tambah beban, kekerapan dan tempoh masa.2. Menyatakan faedah-faedah dengan mengaplikasikan penggunaan prinsip latihan ketika melakukan sebarang latihan kecergasan.

2 Padang Kecergasan fizikal Prinsip latihan1. Merancang program latihan mingguan untuk meningkatkat tahap kecergasan diri.

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN DAN PENDIDIKAN KESIHATAN TINGKATAN 1

MINGGU SESI TEMPAT TUNJANG SUB TOPIK OBJEKTIF PEMBELAJARAN CADANGAN AKTIVITI

Page 4: Rpt Pjpk Ting 1 2016

13

4/4/2016 –

8/4/2016

1 Bilik darjah

Kemahiran sukan dan rekreasi

Lari pecut

1. Menyatakan acara-acara yang termasuk dalam kategori lari pecut.2. Menyatakan fasa-fasa yang terdapat dalam kemahiran lari pecut.3. Menamakan otot-otot utama yang terlibat dalam acara lari pecut.4. Menyenaraikan aspek keselamatan serta undang-undang dan peraturan asas dalam acara lari pecut.

1. Menyatakan acara lari pecut2. Mengenalpasti 4 fasa lakuan

acara lari pecut

2 PadangKemahiran sukan dan

rekreasiLari pecut

K. Menyatakan langkah-langkah ansur maju dalam kemahiran lari pecut.P. Melakukan aktiviti-aktiviti dalam latihan lari pecut dengan teknik yang betul secara selamat.A. Menunjukkan semangat ingin mencuba dan tidak mudah berputus asa.

1. Fasa permulaan2. Fasa berlepas3. Fasa melaju4. Fasa penamat5. Undang-undang dan peraturan

14

11/4/2016–

15/4/2016

1 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Lari pecut

K. Menyatakan langkah ansur maju dalam kemahiran lari pecut.P. Melakukan aktiviti dalam latihan lari pecut dengan teknik yang betul.P. Mengaplikasikan aspek keselamatan serta undang-undang dan peraturan asas dalam acara lari pecut.A. Menunjukkan semangat ingin mencuba dan sentiasa mematuhi peraturan.

2 Bilik darjah

Kesukanan Pengurusan sukan 1. Mendefinisikan pengurusan sukan.2. Menerangkan susun atur alatan sukan.3. Menyatakan aspek keselamatan semasa menyimpan alatan sukan.

1. Mengenalpasti alatan sujan dan permainan

2. Menunjukcara pengurusan alatan sukan di sekolah

3. Merancang susun atur alatan sukan

15

18/4/2016-

22/4/2016

1 Bilik darjah

Kemahiran sukan dan rekreasi

Lontar peluru

1. Menyatakan gaya-gaya yang terdapat dalam acara lontar peluru.2. Menyatakan otot-otot utama yang terlibat dalam lontar peluru.3.Menyatakan kemahiran-kemahiran yang terdapat dalam lontar peluru.4. Menyatakan aspek keselamatan serta undang-undang dan peraturan asas lontar peluru.

1. Menyatakan fasa lakuan2. Menyatakan otot utama yang

terlibat.

2 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Lontar peluru

K. Mengenalpasti ansur maju semasa melakukan fasa-fasa kemahiran dalam lontar peluru.P. Melakukan lontar peluru dengan teknik yang betul.A. Menunjukkan sikap berhati-hati dan ingin mencuba. 1. Teknik pegangan peluru

2. Fasa persedian3. Fasa lontaran4. Fasa ikut lajak5. Undang-undang dan peraturan

16

25/4/2016-

29/4/2016

1 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Lontar peluru

K. Mengenalpasti langkah keselamatan serta undang-undang dan peraturan asas dalam lontar peluru.P. Melontar peluru dengan teknik yang betul dan selamat.A. Menunjukkan kesungguhan dan kesabaran.

2 Bilik darjah

Kesihatan diri dan keluarga

Kesihatan diri

1. Mendefinisikan malnutrisi.2.Menyatakan punca-punca malnutrisi.3. Menyatakan penyakit akibat malnutrisi, puinca-punca, gejala dan kesan- kesannya.4. Menyenaraikan langkah-langkah mengatasi malnutrisi.

1. Kajian kes2. Kuiz3. Perbincangan4. Rujukan pelbagai media

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN DAN PENDIDIKAN KESIHATAN TINGKATAN 1

MINGGU SESI TEMPAT TUNJANG SUB TOPIK OBJEKTIF PEMBELAJARAN CADANGAN AKTIVITI

1 Bilik Kemahiran sukan dan Gimnastik artistik

1. Mengenali pola pendaratan dan pola statik dalam gimnastik artistik.2. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan dalam kemahiran yang

dipelajari.

Page 5: Rpt Pjpk Ting 1 2016

17

2/5/2016-

6/5/2016

darjah rekreasi

2Padang

Kemahiran sukan dan rekreasi

Gimnastik artistikK. Menyatakan teknik lakuan kemahiran pendaratan dan statikP. Melakukan setiap aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat.A. Menunjukkan sikap berani mencuba dan memiliki keyakinan diri.

Pola pergerakan 1 : PendaratanPola Pergerakan 2 : Statik

189/5/2016

-13/5/2016

1Bilik

darjahPEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

2

19

16/5/2016-

20/5/2016

1 Bilik darjah

Kemahiran sukan dan rekreasi

Gimnastik irama

1. Mengenali pola pergerakan imbangan dan melentik dalam gimnastik irama.2. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan dalam kemahiran yang dipelajari.

2 PadangKemahiran sukan dan

rekreasiGimnastik irama

K. Menyatakan teknik lakuan kemahiran imbangan dan melentikP. Melakukan setiap aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat.A. Menunjukkan sikap berani mencuba dan memiliki keyakinan diri.

Pola Pergerakan 1 : ImbanganPola Pergerakan 2 : Melentik

20

23/5/2016-

27/5/2016

1 Bilik darjah

Kesukanan Isu dalam sukan1. Memdefinisikan rasuah, penggunaan bahan terlarang dan amalan yang tidak jujur dalam sukan.2. Menyenaraikan punca-punca dan kesan negatif isu-isu di atas.

1. Membuat laporan tentang isu dalam sukan yangterdapat di akhbar

2. Perbincangan

2 Bilik darjah

Kesukanan Etika dalam sukan1. Mendefinisikan etika 2. Menyenaraikan etika-etika yang perlu dipatuhi dalam pengelolaan sukan.3. Menerangkan bentuk-bentuk amalan yang melanggar etika dalam sukan.

CUTI PENGGAL SATU (28 /5 – 12 /6)

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN DAN PENDIDIKAN KESIHATAN TINGKATAN 1

MINGGU SESI TEMPAT TUNJANG SUB TOPIK OBJEKTIF PEMBELAJARAN MODUL

Bilik Gaya hidup sihat Pemakanan1. Menyatakan lima kumpulan makanan.2. Membincangkan aras, kumpulan makanan, sumber dan fungsi makanan

1. Perbincangan2. Kuiz

Page 6: Rpt Pjpk Ting 1 2016

21

13/6/2016 –

17/6/2016

1 darjah dalam piramid makanan. 3. Rujukan pelbagai media4. Membuat priramid makanan 3D

2 KelasGaya hidup sihat Pemakanan

1. Menyenaraikan kepentingan pemakanan yang seimbang.2. Merancang diet harian dan mingguan yang seimbang berpandukan pyramid makanan.

22

20/6/2016-

24/6/2016

1 Bilik darjah

Gaya hidup sihat Konflik dan stres 1. Mendefinisikan konflik dan stres.2. Menyenaraikan punca-punca berlakunya konflik dan stres. 1. Perbincangan

2. Lakonan2 Bilik

darjahGaya hidup sihat Konflik dan stres 1. Menerangkan kaedah pengurusan konflik dan stres.

2. Menyenaraikan amalan-amalan gaya hidup sihat.

23

27/6/2016-

1/7/2016

1 Bilik darjah

Gaya hidup sihat Penyalahgunaan bahan1. Mendefinisi serta mengkelaskan ubat dan dadah.2. Menyatakan kaedah-kaedah pengambilan dadah dan ubat.3. Menyenaraikan punca-punca penyalahgunaan bahan.

1. Merujuk pelbagai media2. Perbahasan3. Membuat brosur

2 Bilik darjah

Gaya hidup sihat Penyalahgunaan bahan 1. Menerangkan kesan-kesan penyalahgunaan dadad terhadap individu dan negara.

24

4/7/2016-

8/7/2016

1 Bilik darjah

Keselamatan pengguna dan

pertolongan cemasHak pengguna

1. Menyatakan akta dan undang-undang berkaitan pengguna.2. Mengenalpasti hak pengguna yang dijamin dan tanggungjawab sebagai pengguna.

1. Kajian kes2. Merujuk pelbagai media3. Menyediakan folio berkaitan

akta dan undang-undang pengguna

4.2 Bilik darjah

Keselamatan pengguna dan

pertolongan cemasHak pengguna

1. Menyatakan agensi-agensi yang berkaitan dengan pengguna.2. Menyenaraikan peranan-peranan yang dimainkan oleh setiap agensi dan bagaimana kita boleh menggunakan perkhidmatan agensi terbabit.

CUTI HARI RAYA AIDILFITRI 6/7 – 7/7

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN DAN PENDIDIKAN KESIHATAN TINGKATAN 1

MINGGU SESI TEMPAT TUNJANG SUB TOPIK OBJEKTIF PEMBELAJARAN CADANGAN AKTIVITI

Page 7: Rpt Pjpk Ting 1 2016

25

11/7/2016-

15/7/2016

1Bilik

darjahKemahiran sukan dan

rekreasiGimnastik pendidikan

1. Mengenali jenis-jenis pergerakan dalam tema kesedaran tubuh badan dan kesedaran ruang dalam gimnastik pendidikan. 2. Menyenaraikan aspek keselamatan dalam gimnastik pendidikan

1. Tema kesedaran tubuh badan Tema kesedaran ruang

2 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Gimnastik pendidikan

K. Menyatakan contoh aktiviti dalam setiap jenis pergerakan yang dipelajri.P. Melakukan aktiviti bagi setiap jenis pergerakan dengan teknik yang betul dan selamat.A. Menunjukkan sikap berani untuk mencuba dan memiliki keyakinan diri.

26

18/7/2016-

22/7/2016

1Bilik

darjahKemahiran sukan dan

rekreasiPergerakan kreatif

1. Mengenali pergerakan dalam tema kesedaran tubuh badan, kesedaran rintangan kepada beban dan masa, kesedaran ruang dan aliran beban badan dalam ruang dan masa dalam pergerakan kreatif.

2. Menyenaraikan aspek keselamatan dalam pergerakan kreatif.

Tema 1 : Kesedaran tubuh badanTema 2 : Kesedaran rintangan

kepada beban dan masa Tema 3 : Kesedaran ruang Tema 4 : Aliran beban badan

dalam ruang dan masa

2 PadangKemahiran sukan dan

rekreasiPergerakan kreatif

K. Menyatakan contoh aktiviti dalam setiap tema yang dipelajari.P. Melakukan setiap aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat.A. Menunjukkan sikap berani mencuba dan memiliki keyakinan diri.

27

25/7/2016-

29/7/2016

1 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Permainan pingpong

K. Menyatakan ansur maju dalam kemahiran asas pingpong.P. Melakukan kemahiran asas pingpong dengan teknik yang betul dan Selamat.A. Menunukkan sikap ingin mencuba dan tidak mudah berputus asa.

1. Kemahiran asas- Cara pegangan- Pukulan pepat- Pukulan kilas- Smesy- Servis2. Undang –undang & peraturan2 Padang Kemahiran sukan dan

rekreasiPermainan pingpong

K. Mengenalpasti undang-undang dan peraturan asas pingpong dalam situasi permainan.P. Mengaplikasikan kemahiran-kemahiran asas pingpong dalam permainan.A. Menunjukkan kesungguhan.

28

1/8/2016-

5/8/2016

1 PadangUJIAN STANDARD KECERGASAN FIZIKAL

KEBANGSAAN – POST TEST(SEGAK)

1. Menyatakan aktiviti-aktiviti yang dilakukan dalam Ujian Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan (SEGAK).2. Menentukan BMI individu.3. Melakukan ujian SEGAK dengan teknik yang betul dan selamat..

1. Naik turun bangku2. Tekan Tubi3. Bangkit tubi separa4. Jangkauan lunjur5. BMI

2Padang

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN DAN PENDIDIKAN KESIHATAN TINGKATAN 1

MINGGU SESI TEMPAT TUNJANG SUB TOPIK OBJEKTIF PEMBELAJARAN CADANGAN AKTIVITI

29 1. Menyatakan aktiviti-aktiviti yang dilakukan dalam Ujian Standard1. Naik turun bangku2. Tekan Tubi

Page 8: Rpt Pjpk Ting 1 2016

8/8/2016-

12/8/2016

1 Padang UJIAN STANDARD KECERGASAN FIZIKAL KEBANGSAAN – POST TEST

(SEGAK)

Kecergasan Fizikal Kebangsaan (SEGAK).2. Menentukan BMI individu.3. Melakukan ujian SEGAK dengan teknik yang betul dan selamat..

3. Bangkit tubi separa4. Jangkauan lunjur5. BMI

2

30

15/8/2016-

19/8/2016

1 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Permainan pingpong

K. Mengenalpasti undang-undang dan peraturan asas pingpong dalam situasi permainan.P. Mengaplikasikan kemahiran-kemahiran asas pingpong dalam permainan.A. Menunjukkan kesungguhan.

1. Kemahiran asas- Cara pegangan- Pukulan pepat- Pukulan kilas- Smesy- Servis2. Undang –undang & peraturan2 Padang Kemahiran sukan dan

rekreasiPermainan pingpong

K. Mengenalpasti undang-undang dan peraturan asas pingpong dalam situasi permainan.P. Mengaplikasikan kemahiran-kemahiran asas pingpong dalam permainan.A. Menunjukkan kesungguhan.

31

22/8/2016-

26/8/2016

1Bilik

darjah

Keselamatan pengguna dan

pertolongan cemasPertolongan cemas

1. Menyatakan tatacara D. R. A. B. C2. Menjelaskan prosedur pertolongan cemas menggunakan tatacara D. R. A. B. C

1. Menonton video2. Tunjukcara/amali3. Perbincangan

2 Bilik darjah

Keselamatan pengguna dan

pertolongan cemasPertolongan cemas

1. Menyatakan tatacara D. R. A. B. C2. Menjelaskan prosedur pertolongan cemas menggunakan tatacara D. R. A. B. C

32

29/8/2016-

2/9/2016

1 Bilik darjah

Kemahiran sukan dan rekreasi

Perkhemahan1. Menyatakan aspek keselamatan sebelum, semasa dan selepas dalam aktiviti perkhemahan.2. Menerangkan faedah-faedah daripada aktiviti perkhemahan. 1. Perbincangan

2. Melakar kedudukan pelan lokasi kawasan perkhemahan

3. Menunjukcara mendirikan khemah

2 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Perkhemahan

K. Menyatakan kemahiran asas yang terdapat dalam aktiviti perkhemahan.P. Melakukan aktiviti perkhemahan dengan kaedah yang betul dan selamat. A. Menunjukkan kesungguhan dan sikap bekerjasama.

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN DAN PENDIDIKAN KESIHATAN TINGKATAN 1

MINGGU SESI TEMPAT TUNJANG SUB TOPIK OBJEKTIF PEMBELAJARAN CADANGAN AKTIVITI

331 Padang Kemahiran sukan

dan rekreasiPerkhemahan

K. Menyatakan kemahiran asas yang terdapat dalam aktiviti perkhemahan.P. Melakukan aktiviti perkhemahan dengan kaedah yang betul dan selamat. A. Menunjukkan kesungguhan dan sikap bekerjasama.

1. Perbincangan2. Melakar kedudukan pelan lokasi

kawasan perkhemahan

Page 9: Rpt Pjpk Ting 1 2016

5/9/2016-

9/9/2016

3. Menunjukcara mendirikan khemah 2 Padang Kemahiran sukan

dan rekreasiPerkhemahan

K. Menyatakan kemahiran asas yang terdapat dalam aktiviti perkhemahan.P. Melakukan aktiviti perkhemahan dengan kaedah yang betul dan selamat. A. Menunjukkan kesungguhan dan sikap bekerjasama.

34

12/9/2016-

16/9/2016

1 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Bola sepak 1. Mengadakan perlawanan bola sepak antara kumpulan.

Permainan bola sepak

2 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Bola sepak 1. Mengadakan perlawanan bola sepak antara kumpulan.

35

19/9/2016-

23/9/2016

1 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Bola jaring 1. Mengadakan perlawanan bola jaring antara kumpulan.

Permainan bola jaring

2 Padang/ Dewan

Kemahiran sukan dan rekreasi Bola jaring

1. Mengadakan perlawanan bola jaring antara kumpulan.

36

26/9/2016-

30/9/2016

1 Padang/Dewan

Kemahiran sukan dan rekreasi

Pingpong 1. Mengadakan perlawanan pingpong perseorangan atau beregu.

Permainan pingpong

2 Padang/dewan

Kemahiran sukan dan rekreasi

Pingpong 1. Mengadakan perlawanan pingpong perseorangan atau beregu.

37

3/10/2016-

7/10/2016

1 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Lari pecut 1. Mengadakan pertandingan lari pecut 100 meter atau 200 meter.

2 Padang Kemahiran sukan dan rekreasi

Lari pecut 1. Mengadakan pertandingan lari pecut 100 meter atau 200 meter.

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN DAN PENDIDIKAN KESIHATAN TINGKATAN 1

MINGGU SESI TEMPAT TUNJANG SUB TOPIK OBJEKTIF PEMBELAJARAN CADANGAN AKTIVITI

38 1Bilik

darjahPEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

Page 10: Rpt Pjpk Ting 1 2016

10/10/2016-

14/10/20162

39

17/10/2016-

21/10/2016

1 Padang Kecergasan fizikal Kecergasan am 1. Melakukan ujian bleep/ujian t-test

2 Padang Kecergasan fizikal Kecergasan am

40

24/10/2016-

28/10/2016

1Bilik

darjah MINGGU KESIHATANPemeriksaan kesihatan

1. Mengenalpasti tahap kesihatan semasa.2. Mengenalpasti langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengekalkan kesihatan pada tahap optimum.

Penilaian risiko kesihatan melalui laman web hra.moh.gov.my

- 0besiti- Aktiviti fizikal- Kesihatan Mental- Diabetes

2

41

31/10/2016-

4/11/2016

1 Bilik darjah

SUKANEKA 1. Mengaplikasikan kemahiran dan etika yang telah dipelajari. -

2

42

7/11/2016-

11/11/2016

1Padang

SUKANEKA 1. Mengaplikasikan kemahiran dan etika yang telah dipelajari.2

42

14/11/2016-

18/11/2016

1MENGEMASKINI FAIL DAN REKOD

2CUTI AKHIR TAHUN