minit mesyuarat bahasa malaysia 2015

Upload: jameschiew

Post on 08-Mar-2016

244 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

Minit mesyuarat Bahasa Malaysia 2015

TRANSCRIPT

2010

Minit Mesyuarat Panitia Bahasa Malaysia Bil. 01/2016Tarikh5 Januari 2016Masa3.00 petang.

TempatBilik Mesyuarat SJK Kwang Chien, SarikeiKehadiran

Encik Wong HingPuan Chiong Ung PingEncik James Wong Huang Chiew

Puan Ngu Mee IngEncik Chan Soon HingEncik Kong Sing Tung

Puan Wong Siew HieCik Yip Lau YinEncik Wong Ik Chuo

Encik Siong Teck KwongPuan Wong Yieng KeenPuan Ling Tsu Tsong

Puan Teng Pick HungEncik Ngin Wei Haw

1.0 Ucapan Pengerusi

Pengerusi mengucapkan jutaan terima kasih dan mengalu-alukan kehadiran kepada

semua ahli ke mesyuarat panitia Bahasa Malaysia kali pertama tahun 2016.

2.0

Perlantikan Setiausaha

2.1Cikgu James Wong Huang Chiew dilantik sebagai setiausaha Panitia Bahasa Malaysia sesi persekolahan 2016.

3.0 Penggubalan Kertas Soalan3.1 Tajuk untuk kertas soalan telah diselaraskan dan ditetapkan seperti berikut:

3.2Pada helaian terakhir kertas soalan, guru yang menggubal soalan hendaklah mencatat nama dan tandatangan (sebelah kiri) dan disemak oleh Ketua Panitia (sebelah kanan) atau Guru Besar.

3.3Murid-murid hendaklah menjawab dengan menulis ayat yang lengkap pada kertas solan.3.4

Kertas soalan untuk Tahap 1 perlu ditaip dengan tulisan Arial

3.5

Penggubalan Kertas Soalan 2015 adalah ditetapkan seperti berikut:

Ujian Diagnostik Tahun 6 ( 2 Februari 2016 ) Ujian Pertengahan Semester 1 / Ujian PRA UPSR 1(01-04 March 2016) Ujian Akhir Semester 1/ Pra UPSR 2 ( 17-20 Mei 2016 )

Ujian Pertengahan Semester 2/Pra UPSR 3 ( 23 26 Ogos 2016) Ujian UPSR ( 5 8 September 2016) Ujian Akhir Semester 2 ( 8 11 November 2016)( Bermula pada kelas Biru, Kuning dan Hijau) Ujian Pra UPSR (Tahun 6 ) disediakan oleh PPD, Sarikei.4.0

Sasaran Pencapaian Akademik Bahasa Malaysia4.1 Mengurangkan nearmiss (Gred E keg red D / gred D ke gred C)4.2Sasaran Pencapaian Akademik Bahasa Malaysia bagi setiap kelas perlu ditetapkan dan diserahkan kepada Ketua Panitia Bahasa Malaysia.4.3Sasaran UPSR 2016 SJKC Kwang Chien adalah seperti berikut:

Pemahaman: 80% (TOV)

Penulisan

: 80% (TOV)

Lulus %

: 80.0%

GPS

: 2.235.0

Pelan Tindakan Bagi Panitia Bahasa Malaysia 20165.1Pertandingan Tatabahasa 100 soalan Tahap II diadakan pada 18 Februari 20165.2Ujian Imbuhan Tahap I dijalankan pada 20 Mei 20165.3Pertandingan Bina Ayat Tahap I diadakan pada 16 Jun 20165.4Program Nilam dijalankan sepanjang tahun Kelas hijau (3buah), kelas biru(2buah), kelas kuning(2 buah) Buku Nilam mesti disemak oleh guru.

Guru-guru perlu mengenal pasti murid yang berpotensi untuk anugerah Nilam.

5.5 Bacaan Awal Pagi dijalankan sepanjang tahun Aktiviti membaca pada awal pagi dijalankan pada pukul 7.00 pagi untuk Tahun 1 hingga Tahun 6 dan bermula pada minggu ke-2. Guru-guru harus masuk ke kelas masing-masing mengikut jadual yang telah ditetapkan pada bacaan awal pagi. Bagi guru-guru yang mengajar dua kelas perlulah mengatur aktiviti pembacaan bagi kelas yang satu lagi.

5.6

Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS)

Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah bagi Bahasa Malaysia dilaksanakan bagi Tahun 6 sahaja. Laporan PLBS Tahun 6 perlu dihantar ke PPD Sarikei pada bulan Mei dan September. Borang-borang yang perlu diguna oleh pentaksir sekolah adalah seperti berikut:

a. RPM (Rekod Pencapaian Murid)

b. PPM (Pelaporan Pencapaian Murid)

c. BP (Borang Penilaian)5.7

PROTIM perlu dijalankan bagi tahun 4, 5 dan 6 Murid-murid yang belum menguasai kemahiran asas seperti membaca, menulis dan mengira perlu mengikuti program PROTIM.6.0Sasaran Kerja Tahunan6.1Pertandingan Ujian Bertulis Bahasa Melayu SJK ( C )

Tindakan:En. Wong Ik Chuo dan Pn. Teng Pick Hung6.2Pertandingan Pidato Piala Diraja

Tindakan :En. Chan Soon Hing 6.3 Pertandingan SyarahanTindakan :En. Siong Teck Kwong dan Pn. Wong Yieng Keen6.4 Pertandingan Bercerita (Tahap I & II)

Tindakan :Pn. Wong Siew Hie dan En. James Wong Huang Chiew7.0

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran7.1 Kemahiran mendengar dan menulis perlu dititikberatkan terutamanya murid KSSR.7.2 Menggalakkan murid bertutur dalam Bahasa Malaysia.7.3 Latihan menjawab soalan berdasarkan petikan mestilah dijawab dengan ayat yang lengkap dan latihan perlu diperbanyakkan.7.4 Kerapkan Ujian rumi dan latihan membina ayat.7.5Kata kerja perlu didedahkan kepada murid Tahun 1, 2 dan 3 dalam pembinaan ayat.7.6 Kerja murid mesti disemak oleh guru sendiri.7.7 Guru perlu menurunkan tandatangan dan catat tarikh serta memberikan komen terhadap kerja rumah murid.7.8 Sediakan Rancangan Mengajar Harian mengikut format yang ditetapkan,7.9Gunakan prasarana ICT yang sedia ada dalam bilik darjah.

7.10Wujudkan Sudut Mata Pelajaran masing-masing dalam bilik darjah.

7.11Guru haruslah memahami 12 aspek yang terkandung dalam standard 4 dalam SKPM. (Setiap guru mesti dicerap sekurang-kurangnya dua kali dalam satu tahun akademik oleh Guru Besar/ Penolong Kanan/ Ketua Panatia

7.12Guru digalakkan menjalankan PdP kelas abad ke-21.

7.13Guru tidak boleh duduk mengajar dalam kelas kecuali mempunyai alasan.

8.0PBS / KSSR8.1 Guru-guru Tahun 1, 2 dan 3 perlu melaksanakan tugas dengan penuh komitmen.

8.2 Guru guru perlu mengikut buku panduan perkembangan yang sedia ada, manakala Tahun 4,5 dan 6 perlu mengikut Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) yang sedia ada.8.3 Data perlu direkodkan ke dalam Modul Perekodan Perkembagan Pembelajaran Murid secara Offline .8.4Guru mata pelajaran merekod menggunakan sistem stand alone atau secara manual menggunakan cetakan daripada sistem dan mengisi dalam buku rekod pengajaran harian.

9.0

PJKSR

9.1 PJKSR diajar mulai Tahun 1 hingga Tahun 6 .9.2 Tiada penetapan hari untuk mengajar PKJR tetapi disisip dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Malaysia.9.3 ABM / buku-buku PKJR dalam beg akan diedarkan. 9.4PKJR mesti diajar ( guru mengajar kemahiran dan bukannya ilmu) Contohnya, cara melintas jalan.10.0ProTiM

10.1Guru ProTiM mestilah membuat analisis tentang prestasi pencapaian ujian PraProTiM dan seterusnya mengkaji kekuatan, kelemahan, mengadakan kelas ProTiM dan merancang strategi peningkatan ujian PascaProTiM.

10.2Guru pemulihan menjadi ahli jawatankuasa dan menjalankan PdP di luar waktu Pdp. Guru pemulihan juga bertanggungjawab memberi khidmat bimbingan kepada guru ProTiM serta menyedia rancangan pengajaran.

11.0KBAT / i Think

11.1Strategi pengajaran dan pembelajaran yang berbentuk inkuiri, penyelesaian masalah, penyelidikan dan berasaskan projek.

11.2Pelbagai pendekatan dan aktiviti diaplikasikan dalam bilik darjah.

11.3Guru dan murid menggunakan alat berfikir seperti peta pemikiran dan penyoalan aras tinggi semasa PdP.

11.4Pengajaran dan pembelajaran akan berubah menjadi pembelajaran dan pemudahcaraan.

12.1Linus

12.1Guru mata pelajaran Bahasa Malaysia Tahun 1 hingga Tahun 3 perlu menyediakan 2 buah fail iaitu Fail data murid dan Fail konsep.

Kandungan dalam Fail data murid adalah seperti berikut:

a. Surat/Rekod Pemeriksaan Doktor (jika ada)

b. Data Maklumat Murid Linus

c. Keputusan Saringan Murid

d. Analisi Saringan

e. Hal-hal lain

Fail Konsep

a. Manual Pentadbiran Linus

b. Instrumen Saringan

12.2Guru mestilah mengaplikasikan Bridging & Kelestarian Linus ke dalam rancangan pengajaran harian mereka.

12.3Objektif yang dihasratkan berbeza tetapi masih bertumpu kepada kemahiran yang menjadi fokus pengajaran hari tersebut. (2objektif).

12.4Pemilihan SP untuk kelas perdana dan LINUS boleh sama.

12.5Tumpuan sesuatu kemahiran adalah sama.

12.5Aktiviti PdP boleh sama atau berbeza sedikit bagi memenuhi fokus pembelajaran.13.0Perancangan Strategik, Pelan Tindakan

- Sila rujuk pada lampiran14.0Hal-hal Lain14.1 Guru mestilah membuat refleksi yang merangkumi 3 aspek iaitu pedagogi, kandungan pembelajaran dan bahan bantu mengajar.14.2 Guru membuat refleksi pedagogi yang digunakan sesuai atau tidak.14.3 Guru juga perlu membuat refleksi tentang kandungan pelajaran iaitu sama ada objektif pelajaran tercapai atau tidak. 14.4 Bahan Bantu Mengajar yang digunakan perlu dilihat keberkesanannya ke atas murid.Mesyuarat ditangguh pada pukul 4.00 petang dengan ucapan terima kasih daripada Pengerusi.Dicatat oleh,

Disahkan oleh,___________________

_______________________

(JAMES WONG HUANG CHIEW)

(WONG SIEW HIE)

Setiausaha,

Ketua Panitia Bahasa Malaysia,

Panitia Bahasa Malaysia,

SJK(C) Kwang Chien, Sarikei.SJK(C) Kwang Chien, Sarikei.

SJK ( C ) Kwang Chien Sarikei

Ujian Pertengahan Semester

Bahasa Malaysia Tahun 3, 2016

Kertas Pemahaman / Kertas Penulisan

Nama :__________________Kelas :____________ Markah : ____________

Disediakan oleh,Disemak oleh,

_______________________________________

Teng Pick Hung Wong Siew Hie

Guru Bahasa Malaysia Tahun 4 KuningKetua Panitia Bahasa Malaysia

4