kerja kursus krp 3013 pjj (feb 2013)

14
PENILAIAN KURSUS (PPGPJJ) KRP3013 Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah Sem 2 2012/13 DR. IKHSAN OTHMAN (PENYELARAS KURSUS) FAKULTI PENDIDIKAN & PEMBANGUNAN MANUSIA

Upload: maiza-samsudin

Post on 13-Aug-2015

262 views

Category:

Documents


6 download

TRANSCRIPT

Page 1: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

PENILAIAN KURSUS(PPGPJJ)KRP3013Kurikulum dan Pengajaran SekolahRendah

Sem 22012/13

DR. IKHSAN OTHMAN (PENYELARAS KURSUS)FAKULTI PENDIDIKAN & PEMBANGUNAN MANUSIA

Page 2: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

1.0 PENGENALAN

Kursus ini bertujuan membantu pelajar memahami perkara-perkara berkaitan kurikulum danpengajaran peringkat sekolah rendah. Perhatian diberi kepada kefahaman tentang perkembangan dankandungan kurikulum; pelaksanaan pengajaran; pentaksiran; isu-isu dan perkembangan terkiniberkaitan pendidikan sekolah rendah yang menjadi asas untuk menjadi guru di sekolah rendah.

2.0 HASIL PEMBELAJARAN KURSUS

1. Menganalisis sejarah perkembangan kurikulum dan pengajaran sekolah rendah. (C4, A4)2. Menghuraikan konsep KLSR, KBSR dan KSSR dari segi matlamat, organisasi dan mata

pelajaran di sekolah rendah. (C6, A1)3. Menghuraikan konsep pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah dari segi kesepaduan,

bahan pengajaran dan pengurusan kelas. (C4, CS3)4. Menunjukkan konsep dan pelaksanaan pentaksiran dan penilaian di sekolah rendah. (C5,

CT3)5. Membincangkan isu-isu dan perkembangan terkini tentang kurikulum dan pengajaran di

sekolah rendah. (C6, P3)

3.0 PENILAIAN KURSUS

3.1. PemberatanKategori PemberatanKerja kursus 60%Peperiksaan Akhir 40%JUMLAH 100%

3.2. Agihan Pemberatan Kerja KursusBentuk Kerja

KursusJenis

TugasanAgihan Markah

(Peratus)Individu Laporan Analisis 1 20%

Laporan Analisis 2 20%E-Forum 20%

JUMLAH 60%

4.0 BENTUK KERJA KURSUS SECARA INDIVIDU

Sila baca SEMUA perkara yang terdapat di bawah supaya pelajar mendapat kefahamansebenar tentang bagaimana hendak menyiapkan kerja kursus.

Tugasan Arahan TarikhAkhir

%

4.1LAPORANANALISIS 1

Kurikulum & Pengajaran Bersifat Kontekstual (20%)

Pelajar diminta mengenal pasti 4 (EMPAT)keadaan/situasi/fenomena/senario yang terdapat dalammasyarakat/persekitaran dan rakamkan gambarnya

HariTerakhirMinggu

10

20%

Page 3: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

secara statik (bukan video). Pelajar dimintamenganalisis keadaan/situasi/fenomena/senario dalamgambar tersebut untuk dikaitkan dengan 4 (EMPAT)disiplin/mata pelajaran yang diajar di sekolah rendah.Analisis adalah berkaitan:i. penjelasan kepada keadaan/situasi/fenomena/

senario dalam gambar tersebut;ii. topik/subtopik apa yang terdapat dalam tiap-tiap

disiplin/mata pelajaran yang dipilih yang berkaitandengan keadaan/situasi/fenomena/ senario tersebut(sila nyatakan dengan tepat dengan merujukSukatan Pelajaran/Huraian Sukatan Pelajaran/Dokumen Standard Kandungan/Dokumen StandardPembelajaran);

iii. huraian bagaimanakah keadaan/situasi/ fenomena/senario dalam gambar dapat dikaitkan denganpengetahuan/kemahiran/nilai yang terdapat dalamtopik/subtopik tersebut;

iv. cadangan tindakan/aktiviti yang boleh dilakukandalam pengajaran dan pembelajaran topik/subtopiktersebut ke arah menambah baik keadaan/situasi/fenomena/senario yang terdapat dalam gambar.

Laporan analisis adalah mengikut format sepertiLampiran 2.

Ringkasan Pemarkahan:Gambar keadaan/situasi/fenomena/senario = 1 mrkhHuraian keadaan/situasi/fenomena/senario = 1 mrkhLaporan analisis berkualiti = 3 mrkh

Jumlah = 5 mrkh

Keseluruhan: 4 m.pelajaran x 5 mrkh = 20 markah

4.2LAPORANANALISIS 2

Perbandingan Kurikulum Mengikut Era (20%)

Pelajar diminta memilih 1 (SATU) disiplin/matapelajaran yang terdapat di peringkat sekolah rendah diMalaysia. Pelajar diminta membandingkan disiplin/mata pelajaran tersebut mengikut era Kurikulum LamaSekolah Rendah (KLSR), Kurikulum BersepaduSekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum StandardSekolah Rendah (KSSR) aspek-aspek daripada:

i. dimensi horizontal (skop/liputan, kesepaduan/integrasi dan imbangan)

ii. dimensi vertikal (urutan/sekuen dankesinambungan/ kontinuiti)

Pelajar juga diminta memberi pandangan/ulasan dancadangan masing-masing berkaitan disiplin/matapelajaran tersebut.

HariTerakhirMinggu

10

20%

Page 4: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

Format laporan analisis perbandingan kurikulumadalah seperti Lampiran 3.

Ringkasan Pemarkahan:

Dimensi Horizontal:+ Skop/liputan = 3 mrkh+ Kesepaduan = 3 mrkh+ Imbangan = 3 mrkhDimensi Vertikal:+ Urutan/sekuen = 3 mrkh+ Kesinambungan = 3 mrkhPandangan/ulasan = 2 mrkhCadangan = 3 mrkh

4.3 E-FORUM Perbincangan Forum Secara Atas Talian (20%)

Pelajar perlu memberi respon kepada 10 (SEPULUH)soalan forum yang diberi oleh Pensyarah/Tutor E-Learning kumpulan masing-masing berasaskan mana-mana 10 (SEPULUH) daripada 12 (DUA BELAS)tajuk yang terdapat dalam modul KRP3013. Lainkumpulan akan diberi lain soalan bagi mengelakplagiarisme dalam kalangan pelajar. Pelajar dimintamenjawab semua soalan forum tersebut dengan ideayang bernas dan berkualiti. Minimum 200 patahperkataan bagi setiap satunya. Pelajar juga dimestikanmemberi respon/pandangan/ulasan/penambahan/komentar (minimum 200 patah perkataan) terhadapjawapan rakan yang lain bagi setiap satu soalan forum.Walau bagaimanapun lebih banyak perbincanganadalah lebih baik dan digalakkan.

Ringkasan Pemarkahan:Respon kepada soalan yang bernas dan berkualiti

(1 respon x 10 tajuk = 10 mrkh)Respon yang bernas & berkualiti kpd 10 rakan utksetiap tajuk

(1 respon x 10 tajuk = 10 mrkh)

SepanjangMasa

HinggaHari

TerakhirMinggu

10

20%

JUMLAH 60

20 markah

Page 5: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

5. SKALA PEMARKAHAN KERJA KURSUS

Artikel Ilmiah (30%) E-Forum (30%)A Penulisan ilmiah yang cemerlang,

menepati format, isi mencukupi, isi diolah dan dikembangkan dengan baik,ada contoh yang baik dan konkrit. Adaidea asli yang bernas, kreatif dan kritis.Idea tersusun dengan kemas. Tiadakesalahan bahasa.

Tahap perbahasan secara ilmiah yangcemerlang, penyampaian yang cemerlang& kemas, menarik & kreatif, idea yangbernas, ada elemen interaksi yang baik.

A- Penulisan ilmiah yang baik, menepatiformat, isi mencukupi, isidikembangkan dengan baik, ada contohyang konkrit. Ada idea asli yangbernas. Idea tersusun dengan kemas.Tiada kesalahan bahasa.

Tahap perbahasan secara ilmiah yang baik,penyampaian yang baik, menarik & kreatif,idea yang bernas, ada elemen interaksiyang baik.

B+ Penulisan ilmiah yang sederhana,menepati format, isi mencukupi, isi dihuraikan dan ada contoh. Idea disusundengan baik. Tiada kesalahan bahasa.

Tahap perbahasan ilmiah yang sederhana,penyampaian yang baik, menarik & kreatif,idea yang bernas, ada elemen interaksi.

B Penulisan ilmiah yang sederhana,menepati format, isi mencukupi, isi dihuraikan dan ada contoh. Idea disusundengan baik. Kesalahan bahasa minima(tidak lebih dari 3 perkara).

Tahap perbahasan sederhana, penyampaianyang baik, menarik dan idea yang bernas.

B- Penulisan secara ilmiah, kesalahanformat yang minima (tidak lebih 2perkara), isi mencukupi, isi di huraikandan ada contoh. Ada Idea sendiri.Kesalahan bahasa minima (tidak lebihdari 3 perkara).

Ada perbahasan secara ilmiah,penyampaian yang baik & menarik danada idea yang kemas

C+ Penulisan secara ilmiah, kesalahanformat yang minima (tidak lebih 3perkara), isi mencukupi, isi di huraikandan ada contoh. Ada Idea yang diambildari sumber lain. Kesalahan bahasaminima (tidak lebih dari 5 perkara).

Ada penjelasan, penyampaian yangsederhana, Ada idea sendiri yang baik.

C Penulisan secara ilmiah, kesalahanformat tidak melebihi 4 perkara. isimencukupi, isi di huraikan dan adacontoh. Ada Idea yang diambil darisumber lain. Kesalahan bahasa tidakmelebihi 7 perkara.

Tahap perbincangan yang rendah,penyampaian sederhana dan sekadar ada,ada idea tetapi kurang kemas.

D Penulisan lemah, kesalahan formatmelebihi 5 perkara. isi tidakmencukupi, isi tdak dihuraikan. Tiadacontoh. Ada Idea yang diambil darisumber lain. Kesalahan bahasa melebihi8 perkara.

Tidak ada penjelasan, penyampaian yangtidak berkesan, idea yang tidak jelas.

E Tidak diserah pada waktu yangditetapkan. Tidak lengkap.

Gagal melengkapkan tugasan & Tidakmenjawab soalan.

Page 6: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

6. PERHATIAN & PERINGATAN

i. Jawapan E-Forum adalah di tapak forum yang akan dibuka oleh Pensyarah/Tutor E-Learning kumpulan masing-masing.

ii. Penghantaran LAPORAN ANALISIS 1 dan LAPORAN ANALISIS 2 adalah melaluitapak assignment yang juga akan dibuka oleh Pensyarah/Tutor E-Learning kumpulanmasing-masing.

iii. Sebelum penghantaran LAPORAN ANALISIS 1 dan LAPORAN ANALISIS 2, failperlu ditukar ke format pdf terlebih dahulu dan didapatkan url bagi fail tersebut.

iv. Tarikh akhir penghantaran tugasan ini ialah pada hari terakhir minggu 10. Sila ikutiarahan Pensyarah/Tutor E-Learning kumpulan masing-masing melalui MyGuru3.Ketepatan tarikh dan waktu perlu diberi pertimbangan utama. Sebarang kelewatan akanditanggung oleh pelajar.

v. Perlu diingat juga bahawa keaslian adalah diberi keutamaan. Ketidakaslian sepertiplagiarisme dan sebagainya tidak akan dipertimbangkan untuk penilaian.

vi. Kebernasan idea serta hasil kerja pada tahap Ijazah Sarjana Muda adalah aspek kualitiyang diambil kira.

7. PEPERIKSAAN AKHIR (40%)

Pelajar wajib menduduki Peperiksaan Akhir di akhir semester 2 2012/13. Kertas soalanpeperiksaan terdiri daripada 40 (EMPAT PULUH) soalan objektif aneka pilihan. Kesemuasoalan yang dikemukakan adalah berasaskan kepada tajuk-tajuk yang terdapat dalam modulKRP3013 yang diberi. Peruntukan waktu untuk peperiksaan akhir ialah selama 1 jam.

Page 7: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

LAMPIRAN 1

SEMESTER 1 SESI 2010/2011

KOD & NAMA KURSUS

PPGPJJ SEMESTER 2 SESI 2012/2013

KRP 3013: KURIKULUM DAN PENGAJARAN

SEKOLAH RENDAH

DISEDIAKAN OLEH

NAMA NO. MATRIK

PUSAT PEMBELAJARAN: EL-_________

NAMA TUTOR E-LEARNING:____________________________________

TARIKH SERAH: ________________

LAPORAN ANALISIS _____

PEMARKAHAN

Page 8: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

LAMPIRAN 2

LAPORAN ANALISIS 1

(Kurikulum & Pengajaran Bersifat Kontekstual)

Nama: _______________________________ No. ID : __________________________

Nama Tutor:__________________________ Kump E-Learning:_________________E-Learning

1. Gambar dan huraian keadaan/situasi/fenomena/senario yang terdapat dalammasyarakat/persekitaran.

a. Gambar

(1 markah)

b. Huraian tentang keadaan/situasi/fenomena/senario yang terdapat dalam gambar.________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1 markah)

Sila letakkan gambar di sini

Page 9: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

2. Disiplin/Mata Pelajaran

a. Nama Disiplin/Mata Pelajaran:

b. Tahun:

c. Topik/subtopik yang berkaitan dengan keadaan/situasi/fenomena/senario yangterdapat dalam gambar di atas (Sila nyatakan dengan tepat dengan merujukSukatan Pelajaran/Huraian Sukatan Pelajaran/Dokumen StandardKandungan/Dokumen Standard Pembelajaran).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(1 markah)

d. Huraian bagaimana keadaan/situasi/ fenomena/senario dalam gambar dapatdikaitkan dengan pengetahuan/kemahiran/nilai yang terdapat dalamtopik/subtopik.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(1 markah)

e. Cadangan tindakan/aktiviti yang boleh dilakukan dalam pengajaran danpembelajaran topik/subtopik tersebut ke arah menambah baik keadaan/situasi/fenomena/senario yang terdapat dalam gambar.________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(1 markah)

Page 10: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

LAMPIRAN 3

LAPORAN ANALISIS 2

(Perbandingan Kurikulum Mengikut Era)

Nama: _____________________________ No. ID : ___________________

1. Disiplin/mata pelajaran yang dipilih.

a. Nama disiplin/mata pelajaran :

b. Tahun :

2. Perbandingan disiplin/mata pelajaran mengikut era KLSR, KBSR dan KSSR

DIMENSI HORIZONZAL

a. Skop/liputan

KLSR:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

KBSR:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

KSSR:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(3 markah)

Page 11: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

b. Kesepaduan/integrasi

KLSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

KBSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

KSSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(3 markah)

c. Imbangan

KLSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

KBSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Page 12: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

KSSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(3 markah

DIMENSI VERTIKAL

a. Urutan/sekuen

KLSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

KBSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

KSSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(3 markah)

Page 13: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

b. Kesinambungan/kontinuiti

KLSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

KBSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

KSSR:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

(3 markah)

3. Pandangan/ulasan dan cadangan berkaitan disiplin/mata pelajaran yang dipilih.

a. Pandangan/Ulasan:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(2 markah)

Page 14: Kerja Kursus KRP 3013 PJJ (Feb 2013)

b. Cadangan :_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(3 markah)