59861921 folio pendidikan sivik kewarganegaraan 1

Upload: sara7908

Post on 13-Jul-2015

1.457 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Sekolah Menengah Kebangsaan Rawang Kilometer 25.6, Jalan Ipoh, 48000 Rawang, Selangor Darul Ehsan.

Masalah Vandalisme di Sekolah

Nama Tingkatan Guru Penilai : No Kad Pengenalan

: : :

Wong Kah Wai 970405-14-5273 V.B. Johnson Victor

1 Anggerik 2010

Isi Kandungan

Nama Pelajar Tingkatan No Kad Pengenalan Nama Guru Penilai :Bil Aspek

: : :

Wong Kah Wai 1 Anggerik 2010 970405-14-5273

V.B. Johnson VictorMarkah Diperolehi

Markah Komen Guru Penuh 1. Tajuk Kajian 1 2. Senarai Kandungan 1 3. Penghargaan 2 4. Pendahuluan 2 5. Objektif Kajian 7 6. Kawasan Kajian 3 7. Kaedah Kajian 3 8. Dapatan Kajian 25 8.1 Latar belakang 2 8.2Punca-punca vandalisme 5 8.3 Jenis-jenis vandalisme 6 8.4 Kesan-kesan vandalisme 6 8.5 Cadangan mengatasinya 4 8.6 Bahan Grafik 2 9. Rumusan 2 10. Rampiran 2 11. Rujukan 2 Jumlah Markah 50 Markah Bonus + Jumlah Markah

Tandatangan Guru Penilai,

( V.B. Johnson Victor )

Penghargaan

Saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada guru mata pelajaran Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan saya iaitu Encik V.B.Johnson Victor kerana telah memberi tunjuk ajar dan bimbingan beliau dalam membuat folio Masalah Vandalisme di Sekolah ini. Ucapan terima kasih juga saya tujukan kepada pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Rawang, Puan Mazlah yang telah membenarkan kami menjalankan folio ini sehingga selesai. Saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada bapa saya iaitu Wong Chiew Yoke, ibu saya Yong Fung Pei yang memberi banyak dorongan, galakan dan bantuan sepanjang saya menjalankan tugasan ini. Kepada rakan-rakan saya, ucapan terima kasih yang tidak terhingga atas segala cadangan, tunjuk ajar dan bantuan yang telah anda kongsikan bersama.

-

3

-

PendahuluanDalam folio ini, saya diberikan tugasan untuk mencari definasi vandalism di bawah kelolaan guru pendidikan sivik saya. Di samping itu, saya juga diberikan tugasan untuk mendapat maklumat tentang punca dan jenis vandalisme yang sedang memperbesar. Saya juga mencari tentang kesan-kesan buruk yang dibawa oleh vandalisme. Saya juga akan memberi cadangan yang bernas untuk mengatasi masalah-masalah vandalisme yang dihadapi oleh para guru atau sesetangah pelajar.

-

4

-

OBjektif kajianKajian ini merangkumi objektif kajian berikut: 1. Memenuhi keperluan peperiksaan akhir tahun 2010. 2. Menjelaskan definasi vandalisme. 3. Menjelaskan punca-punca vandalisme. 4. Menjelaskan jenis-jenis vandalisme. 5. Menjelaskan kesan-kesan vandalisme. 6. Mencadangkan cara-cara untuk mengatasi masalah-masalah vandalisme.

-

5

-

KAWASAN kajianKajian ini telah dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaan Rawang. Lokasi kawasan kajian ini terletak di 25.6 kilometer dari Jalan Ipoh, Rawang. Biasanya tambang bas yang dikenakan untuk pengangkutan bas ke sekolah ialah RM 1 untuk perjalanan pergi dan balik yang mengambil masa 10 minit untuk sampai ke sekolah. Sekolah ini kira-kira mempunyai 1 ribu lebih pelajar yang sedang belajar dalam sekolah ini. Sekolah ini juga mudah untuk pelajar pergi dan balik kerana banyak pelajar tinggal berhampiran sekolah seperti kampung-kampung yang terletak di bawah sekolah dan rumah-rumah PKNS Batu 16 dan Batu 17. Sekolah ini mempunyai 7 blok iaitu Blok A, Blok B, Blok C, Blok D, Blok E, Blok F dan Blok G. Blok A hingga Blok G mempunyai kira-kira 66 kelas. 5 kelas daripada 66 kelas dijadikan dewan sekolah. Sekolah kami juga mempunyai 4 bengkel kemahiran hidup, 4 makmal komputer, 4 hingga 5 makmal sains, biologi, kimia, dan fizik dan sebagainya.

-

5

-

Kaedah kajianSaya membuat kajian ini dengan : 1) Pemerhatian : Saya memerhatikan pelajar-pelajar yang nakal dan selalu langgar peraturan sekolah. 2) Temu-Ramah : Saya telah menemu-ramah dengan beberapa ibu bapa atau penjaga tentang anak mereka yang belajar di SMK Rawang. 3) Soal-Selidik : Saya telah menyediakan 10 borang soal selidik untuk diisikan oleh beberapa pelajar yang bersekolah di sekolah lain. 4) Pengintipan : Saya juga mengintip beberapa pelajar SMK Rawang yang selalu membinasakan atau merosakkan harta benda sekolah atau pelajar lain selama 2 hingga 3 hari. 6 -

Dapatan kajian8.1 8.2 8.3 8.4 8.5 8.6 Latar belakang Punca-punca vandalisme Jenis-jenis vandalisme Kesan-kesan vandalisme Cadangan mengatasinya Bahan grafik

8.1 Latar belakang Sekolah ialah satu tempat yang suci untuk pelajar belajar ilmu pengetahuan. Tapi, semakin hari semakin buruk hal ini iaitu sekolah akan jadi gangster atau samseng. Selain itu, banyak guru juga risau tentang masalah-masalah vandalisme.

-

7

-

8.2 Punca-punca Vandalisme a) Pelajar tidak menjimat duit sehingga terpaksa meminjam duit daripada gengster luar. Selepas itu, pelajar itu akan jadi gengster sekolah. Pelajar lain juda akan ikut pelajar ini menjadikan gengster. Gengster semakin hari semakin lebih. b) Pelajar yang tamak. Jika pelajar ini diumpan oleh gengster, dia akan membalaskan gengster itu dengan masuk kumpulan gengster jadi gengster.b)

Pelajar perempuan. Pelajar perempuan semakin hari semakin garang kerana perempuan pun jadi gangster dalam sekolah. Banyak pelajar Cina dan Melayu juga gangster, tapi guru-guru tidak akan percaya.

-

8

-

8.3 a) b) c) d) e)

Jenis-jenis vandalisme

Menguris panpan kenyataan Mencarut sudut tangga blok-blok Menconteng meja dan kerusi Mencarut tempat-tempat yang boleh dicarut Menjongkitkan kerusi sehingga kerusi rosak atau sendiri jatuh ke lantai f) Merosakkan dawai besi sekolah g) Merosakkan pintu besi sekolah h) Merosakkan pagar-pagar sekolah i) Menyimpahkan cecair pembetulan ke kenderaan guru-guru dan orang lain. j) Merosakkan kemudahan awam sekolah k) Mengkopakkan kotak suiz.

-

9

-

8.4 Kesan-kesan vandalisme Kelakuan vandalisme akan membawa banyak kesan buruk terhadap masyarakat, sekolah, pelajar, guru dan peribadi. Berikut kesan-kesan vandalisme : Peribadi akan dikecam atau dikupas. b) Nama peribadi akan dihancur atau dimusnah. c) Peribadi akan menjadi sampah masyarakat. d) Nama harum sekolah akan jadi busuk e) Fikiran penjaga / ibu bapa terhadap sekolah akan tukar. f) Guru-guru tidak mempunyai keyakinan untuk mengajar pelajar yang terlibat dengan gejala vandalisme. g) Ibu bapa memarahi guru-guru tidak ajar betul-betul.a)

10 8.5 Cadangan cara-cara mengatasi vandalisme

a)

Pengajaran ibu bapa yang betul kepada anak-anak.

b) Pengajaran guru yang betul kepada anakanak. c) Mengenakan hukuman yang berat untuk pelajar yang ditangkap. d) Menghubungi ibubapa atau penjaga pelajar berikut untuk memberitahu tentang kelakuan mereka.

8.6 Bahan Grafik

11

-

Perabot yang rosak dan akan dibuang kerana tindakan pelajar yang liar.

Motor guru yang disimpah dengan liquid. Banyak pelajar suka tidur di dalam kelas semasa waktu PnP.

-

12

-

RUMUSANKelakuan vandalisme yang dilakukan oleh pelajar semakin hari semakin serius di sekolah. Pelajar-pelajar mesti cuba menginsaf daripada gejala vandalisme ini. Selain itu, guru-guru juga mesti menyedarkan pelajar-pelajar supaya tidak terlibat diri dalam aktiviti vandalisme.

-

13

-

Lampiran

Ponteng, merayau, merayap dan bersembunyi bila kamera mengekori mereka 2.

Ponteng, merayau, merayap dan bersembunyi bila kamera mengekori mereka 3.

-

14

-

Ponteng, merayau, merayap dan bersembunyi bila kamera mengekori mereka 4.

Pelajar ......... Singh di 2 Seroja yang digantung sempat menceroboh sekolah dan menconteng papan tulis. Papan Tulis adalah salah satu ABM yang berfungsi untuk menyebarkan ilmu kepada pelajar ini dicemari oleh pelajar yang tidak berakal.

Ponteng, merayau, merayap dan bersembunyi bila kamera mengekori mereka 10

-

15

-

Pelajar yang sedang bergadung cabut lari apabila dirakamkan gambar mereka.

-

16

-

RUJUKANA) Internet :http://www.mysemekar.blogspot.com http://www.wargasivik.blogspot.com

B) Pemerhatian :Saya memerhatikan pelajar-pelajar yang terlibat diri dalam aktiviti vandalism sepanjang masa belajar.

-

17

-