template unit pelan pbl ns 2014

8
PBL N.S Unit Pelan Pembelajaran Berasaskan Projek Unit plan - Project-Based Learning Pengarang Nama : SAIDATUL ATIQAH BINTI ISMAIL Sekolah / Institusi : SEK. KEB. DATO’ KLANA PUTRA, LENGGENG Gambaran Keseluruhan Rancangan Pembelajaran Tajuk Pelajaran : Gaya Hidup Sihat Soalan Kurikulum Soalan Penting Sejauhmana murid-murid berminat di dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani berbanding melayari internet? Soalan Unit 1. Apakah maksud penjagaan kesihatan yang meliputi aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial ? 2. Apakah tanda-tanda seseorang mengalami ketagihan melayari internet? Soalan Kandungan 1. Adakah obesiti berkait rapat dengan murid- murid yang mengalami masalah ketagihan melayari internet? 2. Bagaimanakah cara untuk menangani ketagihan melayari internet yang dialami oleh murid-murid di SKDKPL? Mata Pelajaran : Pendidikan Jasmani dan Kesihatan Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri, Negeri Sembilan

Upload: hafiz-yahya

Post on 20-Jun-2015

95 views

Category:

Education


8 download

DESCRIPTION

PBL 2014

TRANSCRIPT

Page 1: Template unit pelan pbl ns 2014

PBL N.S

Unit Pelan Pembelajaran Berasaskan ProjekUnit plan - Project-Based Learning

Pengarang

Nama : SAIDATUL ATIQAH BINTI ISMAIL

Sekolah / Institusi : SEK. KEB. DATO’ KLANA PUTRA, LENGGENG

Gambaran Keseluruhan Rancangan Pembelajaran

Tajuk Pelajaran : Gaya Hidup Sihat

Soalan Kurikulum

Soalan Penting Sejauhmana murid-murid berminat di dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani berbanding melayari internet?

Soalan Unit 1. Apakah maksud penjagaan kesihatan yang meliputi aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial ?

2. Apakah tanda-tanda seseorang mengalami ketagihan melayari internet?

Soalan Kandungan 1. Adakah obesiti berkait rapat dengan murid-murid yang mengalami masalah ketagihan melayari internet?

2. Bagaimanakah cara untuk menangani ketagihan melayari internet yang dialami oleh murid-murid di SKDKPL?

Mata Pelajaran : Pendidikan Jasmani dan Kesihatan

Tahun : 4

Piawaian Kandungan/Penanda Aras :Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Pendidikan Kesihatan Tahun Empat

SKPM :

Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri, Negeri Sembilan

Page 2: Template unit pelan pbl ns 2014

PBL N.S

Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri, Negeri Sembilan

Page 3: Template unit pelan pbl ns 2014

PBL N.S

Objektif Pelajar/Hasil Pembelajaran

Aras 11. Menulis maksud gaya hidup sihat2. Menerangkan tanda-tanda dan punca ketagihan melayari internet.

Aras21. Menjelaskan dengan contoh kaitan antara obesiti dan ketagihan melayari internet.2. Mengenalpasti langkah-langkah untuk mengamalkan gaya hidup sihat

Aras 31. Mengesyorkan cara-cara mengamalkan gaya hidup sihat di sekolah dan rumah.2. Mencadangkan alternatif lain bagi mengisi masa senggang dan masa cuti sekolah

Ringkasan Pelajaran :

1. Tujuan

Aktiviti pembelajaran ini dirancang dan dilaksanakan bertujuan untuk memberi kefahaman yang jelas kepada pelajar tentang gaya hidup sihat dan cara mengamalkannya.

2. Peranan

Murid-murid memainkan peranan sebagai pembimbing rakan sebaya dalam membantu murid-murid yang dikenalpasti untuk bersama-sama mengamalkan gaya hidup sihat.

3. Tugasan

a. Murid-murid melaksanakan literasi maklumat menerusi internet, surat khabar, majalah, bahan-bahan bacaan untuk mendapatkan maklumat tentang isi pembelajaran yang telah ditetapkan oleh guru.

b. Murid-murid melaksanakan lawatan ke AS Equestrian, Kampung Rawa, Lenggeng untukmemperkenalkan aktiviti menunggang kuda kepada murid-murid.mengenalpasti kesan-kesan melayari internet jika tidak dibendung.

c. Murid-murid mentadbir soal selidik dan kuiz kesihatan untuk mengenalpasti murid-murid yang mengamalkan gaya hidup sihat di sekolah.

d. Murid-murid menjalankan pemerhatian terhadap murid-murid yang telah dikenalpasti mengalami obesiti dan ketagihan melayari internet.

e. Murid-murid menjalankan sesi temuramah dengan Guru Pendidikan Jasmani di sekolah untuk mendapatkan pandangan tentang peranan yang boleh dimainkan oleh mereka dalam membantu murid-murid yang telah dikenalpasti untuk menangani konflik dan stress yang dialami.

f. Murid-murid menganalisis dapatan daripada soal selidik, pemerhatian dan temuramah dan membuat rumusan.

g. Murid-murid bertindak sebagai fasilitator dengan membimbing murid-murid yang dikenalpasti untuk mengatasi konflik dan stress yang dialami mereka.

h. Murid-murid mendokumentasikan hasil kerja mereka dengan memuatnaik bahan-bahan

Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri, Negeri Sembilan

Page 4: Template unit pelan pbl ns 2014

PBL N.S

ke dalam laman pembelajaran yang telah disediakan oleh guru.i. Murid-murid membuat persembahan projek pembelajaran yang telah dilaksanakan.

4. Penyelesaian

Murid-murid bertindak sebagai pembimbing rakan sebaya dengan melaksanakan aktiviti-aktiviti yang dapat membantu murid-murid yang telah dikenalpasti bagi meningkatkan minat mereka terhadap aktiviti sukan supaya mereka aktif dan tahu cara mengamalkan gaya hidup sihat.

5. Hasil / Sasaran

Murid-murid dapat membimbing murid-murid yang telah dikenalpasti mengalami ketagihan melayari internet dan obesiti supaya mengamalkan gaya hidup sihat dari aspek jasmani, emosi, rohani dan sosial dengan baik dan berkesan.

Prosedur Pelaksanaan:

Minggu 1:

1. Mengenalpasti tajuk yang sesuai untuk melaksanakan kajian.2. Membuat perancangan pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek.3. Mengagihkan tugasan kepada murid-murid.

Minggu 2 dan 3 :

1. Murid-murid mencari maklumat berkaitan gaya hidup sihat melalui internet, suratkhabar, majalah dan sebagainya.

2. Murid-murid dibawa menyertai lawatan sambil belajar ke AS Equestrian sambil menunggang kuda dan menghasilkan drama yang dilakonkan oleh murid-murid PBL.

3. Murid-murid menyediakan soal selidik, soalan kuiz kesihatan dan senarai semak pemerhatian.

Minggu 4, 5 dan 6 :

1. Murid-murid mentadbir soal selidik menggunakan aplikasi google drive menerusi persekitan pembelajaran maya (FrogVLE) yang telah dipautkan ke dalam dashboard sekolah bagi mendapatkan maklumbalas daripada murid-murid di sekolah.

2. Murid-murid melaksanakan kuiz kesihatan dan pemerhatian terhadap murid-murid di sekolah bagi mengenalpasti murid-murid yang mempunyai tanda-tanda mengalami ketagihan internet.

3. Murid-murid melaksanakan temu bual dengan Guru Pendidikan Jasmani di sekolah untuk mendapatkan maklumat mengenai murid-murid yang mengalami tanda ketagihan internet dan malas bersukan

Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri, Negeri Sembilan

Page 5: Template unit pelan pbl ns 2014

PBL N.S

Minggu 7, 8, 9 dan 10 :

1. Murid-murid menganalisis dapatan soal selidik, temuramah dan pemerhatian dengan menterjemahkannya dalam bentuk jadual, carta dan graf dengan bantuan Admin Frog VLE..

2. Murid-murid membuat rumusan terhadap dapatan daripada kajian lapangan yang telah dilaksanakan.

3. Murid-murid mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan aktiviti melayari internet di dalam kalangan rakan mereka yang telah dikenalpasti mengalami tanda-tanda tersebut.

Minggu 11, 12 dan 13 :

Murid-murid bertindak sebagai pembimbing rakan sebaya kepada murid-murid yang mengalami ketagihan melayari internet dan obesiti dengan program yang dirancang dengan bimbingan Penyelaras PBL.

Minggu 14, 15 dan 16 :

Murid-murid menyediakan dokumentasi hasil kerja mereka dengan memuatnaik bahan-bahan seperti gambar, audio, video, teks dan grafik ke dalam laman pembelajaran FrogVLE yang telah dikongsikan oleh guru.

Minggu 17, 18 dan 19:

1. Murid-murid melaksanakan pemerhatian terhadap perubahan murid-murid yang telah dibimbing untuk membuat jadual supaya dapat membahagikan masa bersukan, melayari internet, membuat kerja sekolah dan sebagainya dengan baik.

2. Murid-murid membuat rumusan terhadap projek yang telah dilaksanakan oleh mereka.3. Murid-murid menyediakan persembahan multimedia dengan menggunakan laman

pembelajaran FrogVLE.

Minggu 20 :

Murid-murid membentangkan hasil kerja mereka menggunakan laman pembelajaran Frog VLE.

Tempoh Masa: 20 Minggu

Pengetahuan/Kemahiran Sedia Ada :

Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri, Negeri Sembilan

Page 6: Template unit pelan pbl ns 2014

PBL N.S

Murid-murid mempunyai pengalaman ketagihan internet dan obesiti tidak mempunyai keseimbangan dari aspek jasmani, emosi, rohani dan sosial.

Intregrasi Kemahiran Generik :

a) Kemahiran Belajarb) Kemahiran Berfikirc) Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasid) Kemahiran Mentaksir dan Menilaie) Kemahiran Fasilitator

Ciri-ciri Pelajar :

Gaya Pembelajaran Kecerdasan Pelajar Kompetensi Pelajar

Bahan Bantu Belajar/Sumber Pembelajaran

Teknologi – Peralatan:

a. Laman Pembelajaran FrogVLEb. LCD Projectorc. Skrin Putih

Teknologi – Perisian:

1. Microsoft Office 20102. I-Spring

Bahan Bercetak :

1. Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Pendidikan Kesihatan Tahun Empat2. Buku Teks Pendidikan Kesihatan Tahun 4

Pentaksiran :Rubrik Penilaian

Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri, Negeri Sembilan