minit mesyuarat pendidikan moral bil.2 2015

6
SMK KHIR JOHARI,36300 MINIT MESYUARAT PANITIA PENDIDIKAN MORAL BIL 2/ 2015 Tarikh : 20 April 2015 (Isnin) Masa : 1.30 - 2.45 petang Tempat : Bilik Mesyuarat Kehadiran : 1. Tn.Hj.Mohd.Nadzri b. Hashim ( Guru Kanan Kemanusiaan) 2. En Samsol Buhari B Abdullah (Ketua Panitia) 3. En Khairuddin B Che Daud @ Mat Zain 4. En. Mohd Yatim B Saniran 5. En Mohd Razali B Ahmad 6. Cik Nashiha Hakim Bt Mohamed Nasir ( Guru Ganti Pn Ruslina ) Tidak hadir : 1. Pn Norlia Bt Othman Tidak hadir bersebab 2. Pn.Ruslina bt.Nawawi cuti bersalin 3. En Hamdan B Sebum Tidak hadir bersebab 4. Pn Siti Hamsidah Bt Jurami Agenda : 1.0 Perutusan Pengerusi 1.1 Majlis dimulakan dengan bacaan Ummul kitab al-Fatihah. 1.2 Pengerusi mengucapkan terima kasih atas kehadiran guru-guru ke mesyuarat panitia kali kedua dan mengalu-alukan kehadiran Cik Nashiha Hakim sebagai anggota panitia yang baru bagi menggantikan Pn Ruslina yang bersalin. Makluman 2.0 Pengesahan Minit Mesyuarat 2.1 Pencadang : En. Mohd Yatim B Saniran 2.2 Penyokong : En Samsol Buhari B Abdullah

Upload: kayz

Post on 01-Feb-2016

211 views

Category:

Documents


34 download

DESCRIPTION

contoh minit mesyuarat

TRANSCRIPT

Page 1: Minit Mesyuarat Pendidikan Moral Bil.2 2015

SMK KHIR JOHARI,36300MINIT MESYUARAT PANITIA PENDIDIKAN MORAL BIL 2/ 2015

Tarikh : 20 April 2015 (Isnin)Masa : 1.30 - 2.45 petangTempat : Bilik Mesyuarat

Kehadiran :1. Tn.Hj.Mohd.Nadzri b. Hashim ( Guru Kanan Kemanusiaan)2. En Samsol Buhari B Abdullah (Ketua Panitia)3. En Khairuddin B Che Daud @ Mat Zain4. En. Mohd Yatim B Saniran5. En Mohd Razali B Ahmad6. Cik Nashiha Hakim Bt Mohamed Nasir ( Guru Ganti Pn Ruslina )

Tidak hadir :1. Pn Norlia Bt Othman– Tidak hadir bersebab2. Pn.Ruslina bt.Nawawi – cuti bersalin3. En Hamdan B Sebum – Tidak hadir bersebab4. Pn Siti Hamsidah Bt Jurami

Agenda :

1.0 Perutusan Pengerusi1.1 Majlis dimulakan dengan bacaan Ummul kitab al-Fatihah.1.2 Pengerusi mengucapkan terima kasih atas kehadiran guru-guru ke mesyuarat

panitia kali kedua dan mengalu-alukan kehadiran Cik Nashiha Hakim sebagai anggota panitia yang baru bagi menggantikan Pn Ruslina yang bersalin.

Makluman

2.0 Pengesahan Minit Mesyuarat

2.1 Pencadang : En. Mohd Yatim B Saniran2.2 Penyokong : En Samsol Buhari B Abdullah

Page 2: Minit Mesyuarat Pendidikan Moral Bil.2 2015

3.0 Perkara Berbangkit dan maklum balas JKKS 1

3.1 Guru disarankan supaya melaksanakan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) seperti yang telah ditetapkan oleh setiausaha PBS sekolah. Ketua Panitia juga menyatakan hasrat penilaian PBS dilaksanakan sehingga band 5 dan tahap paling minima band 3.

3.2 Ketua Panitia mengingatkan kepada guru menengah rendah agar pengisian markah PBS secara off line dilaksanakan seperti yang telah ditetapkan oleh Setiausah PBS.

3.3 Perkara 4.6.1, Ketua Panitia telah mengubah target sedia ada. Ketua Panitia menyediakan target baru bagi tingkatan 4 dan tingkatan 5. Target tingkatan 1,2, dan 3 semua lulus dengan kepujian terutama 3 kelas hadapan.

Makluman

4.0 Post Mortem Keputusan SPM 20144.1 Analisis kualiti A subjek pendidikan Moral ( lihat lampiran A )4.2 Analisis keputusan Pendidikan Moral SPM ( lihat lampiran A )

Makluman

5.0 Dialog prestasi guru-guru mata pelajaran SPM

5.1 Keputusan SPM Pendidikan Moral Mengikut kelas ( lihat lampiran A )5.2 Kekuatan

5.2.1 Pelajar yang sentiasa betul-betul minat dan sentiasa bersedia sebelum PDP bermula.

5.2.2 Pelajar telah menguasai teknik menjawab5.2.3 Pelajar menjawab semaksimum markah yang diperolehi dan

menggunakan kaedah +15.2.4 Guru yang berpengalaman dan pakar dalam subjek. Ada guru yang

terlibat secara langsung dalam menggubal soalan SPM5.2.5 Kawalan kelas yang cemerlang membolehkan suasana PDP berjalan

lancar5.2.6 Program yang dirancang berjalan lancar

5.3 Kelemahan5.3.1 Pelajar tidak menguasai teknik menjawab dan tidak berminat serta

berusaha untuk menjawab soalan.5.3.2 Pelajar cuai tidak menjawab ikut teknik yang diajar.5.3.3 Pelajar tidak fokus dalam kelas5.3.4 Pelajar tidak boleh membaca terutama kelas hujung.5.3.5 Kadar ponteng yang tinggi

Page 3: Minit Mesyuarat Pendidikan Moral Bil.2 2015

5.4 Cadangan/ cara mengatasi5.4.1 Setiap PDP beri penekanan pada teknik menjawab yang betul dan

mudah.5.4.2 Guru beri latihan setiap kali PDP dan sentiasa memantau latihan

pelajar.5.4.3 Bimbing pelajar satu demi satu dimana pelajar yang lemah, guru perlu

beri penekanan cara mendapatkan markah bagi setiap soalan. Pelajar tidak digalakkan menghantar kertas jawapan dengan soalan yang tidak berjawab.

5.4.5 Hafal nilai yang penting sahaja iaitu nilai bertanggungjawab, nilai hemah tinggi, nila rasional dan nilai kasih sayang.

Makluman

6.0 Program Peningkatan Akademik

6.1 Program utama:6.1.1 PdP berkesan – berjalan lancar setiap waktu pendidikan moral dan

mencapai objektif, beri perhatian teknik mengajar, patuhi masa mengajar ( MMI ), mengajar ikut sukatan pelajaran tahunan, latihan dan kuiz serta penggunaan ICT dan pembelajaran kumpulan.

6.1.2 Latih tubi terancang – menjawab soalan peperiksaan negeri lain.6.1.3 Latihan topikal dan kepelbagaian teknik PDP6.1.4 Pengukuhan nilai dan kata kunci – 5 minit sebelum PDP6.1.5 Kaedah kelas kepong untuk kelas lemah6.1.6 Kaedah fokus untuk lulus ( minimum silibus untuk kelas lemah )

– program ini berjalan seperti dirancang tetapi kurang mendapat sambutan. Ketua Panitia mencadangkan program ini diadakan diawal waktu dan cadangan ini akan dikemukakan kepada pentadbir agar diluluskan kelaas ini diadakan di awal waktu

Makluman6.2 Program sokongan

6.2.1 Kelas Tambahan/Kelas Bimbingan – telah berjalan sejak Januari mengikut jadual.

6.2.2 Teknik menjawab soalan bagi pelajar tingkatan 4 dan 5. – belum lagi berjalan tetapi perancangan program ini akan dilaksanakan padan bulan Mei

6.2.3 Gerak gempur SPM. – Akan dilaksanakan pada bulan 7,8,9,106.2.4 Kem/ceramah. – Sasaran pelajar Pendidikan Moral dan akan dilaksakan

pada bulan Julai.6.2.5 Klinik moral. – Sasaran pelajar Pendidikan Moral yang lemah dan akan

dilaksanakan pada bulan Jun.6.2.6 Program yang dianjurkan oleh PPD. – setakat ini belum ada dalam

jadual dan akan menyertai sekiranya ada.

Page 4: Minit Mesyuarat Pendidikan Moral Bil.2 2015

6.2.7 Nota padat untuk tingkatan 4 dan 5. – telah diagihkan pada bulan Januari yang lalu.

6.2.8 Lawatan sambil belajar. – akan dibincangkan kemudian berkaitan tarikh dan tempat. Cadangan program pada bulan Okt.

Makluman

7.0 Maklum balas pengurusan panitia

7.1 Pengurusan fail panitia. 17 fail yang perlu dan sepatutnya diisi serta di kemaskini. Pentadbir akan menyemak fail tersebut pada hujung bulan 4.

7.3 Alat bantu mengajar atau peralatan yang diperlukan bagi memantapkan PDP boleh memaklumkan kepada Ketua Panitia

Makluman

8.0 Pengurusan Jadual waktu 8.1 En Yatim mencadangkan agar dipecahkan kepada dua orang guru dalam

setiap tingkatan. Pencalonan cikgu Hamdan bagi membantu cikgu Yatim dan menambah seorang lagi guru bagi tingkatan 2 dan 3.

8.2 Ketua Panitia mencadangkan agar tingkatan 4 Cempaka dan tingkatan 4 Anggerik perlu dipisahkan seperti sebelum ini kerana prestasi kelas yang berbeza.

Tindakan : Semua guru

9.0 Pengurusan bilik darjah abad ke-21

9.1 Guru disarankan mengajar menggunakan pelbagai kaedah dan aktiviti. 9.2 Susunan meja dan kedudukan pelajar dalam kelas perlu disesuaikan agar

suasana pembelajaran bertambah ceria 9.3 Guru perlu tegas dengan pelajar terutama berkaitan latihan dan tugasan yang

diberi. 9.4 Memperkenalkan program PLC iaitu profesional program bimbingan guru

dalam Pembelajaran dan Pengajaran 9.5 Pembelajaran kaedah kumpulan dan pembentangan pelajar

Tindakan : Semua guru

10.0 Hal-hal lain

Page 5: Minit Mesyuarat Pendidikan Moral Bil.2 2015

10.1 Tn Hj. Mohd.Nadzri menyatakan kepada semua guru agar melaksanakan tugas dengan penuh keihklasan.

10.2 Tn Hj Mohd Nazri juga menngugcapkan tahniah kepada Ketua Panitia Pendidikan Moral dan juga guru-guru yang lain atas peningkatan peratus lulus dan berharap pada tahun ini akan mencatat peningkatan. Pelajar Menengah rendah perlu ada asas yang kukuh berkaitan sebelum memasuki alam menengah atas. Penekanan soalan berkaitan KBAT agar para pelajar mampu bersaing. Guru subjek pendidikan moral selalu bertukar-tukar maka Tn Hj menyarankan agar para guru sentiasa rapat dengan Ketua Panitia kerana beliau merupakan guru yang pakar dalam bidang tersebut. Para guru mestilah menghantar beberapa buah buku latihan pelajar untuk disemak dan dicop.

10.3 Ketua panitia menjelaskan bahawa penulisan objektif pembelajaran dalam buku rekod mestilah sesuatu yang dapat diukur. Refleksi pula perlu menjelaskan tindakan susulan berdasarkan objektif yang dicapai.

.Tindakan : Semua guru

Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 3.00 petang.

DISEDIAKAN OLEH: DISEMAK OLEH

.............................................. ................................................KHAIRUDDIN B CHE DAUD @ MAT ZAIN EN SAMSOL BUHARI B ABDULLAH( S/U PENDIDIKAN MORAL ) ( KP PENDIDIKAN MORAL )

DISAHKAN OLEH:

..........................................................................................

TUAN HAJI MOHAMAD NADZRI B, HASHIM( GK KEMANUSIAAN )