minit mesyuarat 1 jmps 2015

Upload: noor-azlina-said

Post on 29-Feb-2016

43 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

JPMS

TRANSCRIPT

PK 15/3

SABK MAAHAD ISLAHIAH ADDINIAHMESYUARAT JAWATAKUASA MAKLUMAT DAN

PENGKOMPUTERAN SEKOLAH (JMPS)

MINIT MESYUARAT KALI PERTAMA 01/2015Tarikh

: 02 FEBRUARI 2015Masa

: 11.00 PAGITempat

: BILIK GERAKANPengerusi

: USTAZ ABD. RAHMAN BIN RAMLIKehadiran(Bilangan) : 16 ORANG Nama Yang Hadir

:

BIL.NAMA GURU

1.USTAZ ABD. RAHMAN BIN RAMLI (Pengetua)

2.USTAZ AHMAD SUHAIMI BIN KASIM ( PK HEM )

3.PN. RAFIDAH BT AHMAD ( PK KOKU )

4.PN. NOOR AZLINA BT SAID (Setiausaha JPMS / Guru Data)

5.PN. NOR AZLIZA BT SARIPDIN (KB Bahasa / Guru Biasiswa)

6.PN. SITI YUHANIS BT YUSOF ( KB Sains dan Matematik )

7.PN. ELMI BT MAT ISA ( KB Vokasional & Teknik/Penyelaras Tingkatan 5)

8.PN. ROSLIZA BT RAMLI ( KB Kemanusiaan/Penyelaras Tingkatan 1 & 2)

9.USTAZAH ROHANA BT MAZIR ( KB Agama/Guru SPBT/Penyelaras Tingkatan 3 )

10.PN. SUHAILA BT AHMAD ( Guru Perpustakaan / Media )

11.PN. JUARIAH BT ALI ( Kaunselor )

12.USTAZ RAMADHAN BIN MAT ABAS ( Guru Disiplin )

13.CIK SITI KHADIJAH BT FAKHRURRAZI ( Guru Jadual Waktu )

14.PN. NORSIAH BT ADALAN (Pembantu Tadbir)

15.PN. AIZOM BT IBRAHIM (Penyelia Asrama)

16.PN. NURUL HUDA BT ABDUL KARIM ( Setiausaha Kokurikulum )

1.0 Ucapan Pengerusi1.1. Ustaz Abd. Rahman bin Ramli selaku Pengetua mengucapkan terima kasih di atas kehadiran semua ajk yang terlibat. Ustaz Abd. Rahman menjelaskan mesyuarat JMPS akan diadakan pada bulan Januari, April, Jun dan Oktober atas arahan JPN. Mesyuarat ini bertujuan untuk mengesahkan data seperti senarai guru serta staf lantikan baru dan yang berpindah masuk, perjawatanan guru luar norma, pembentangan dan pengesahan jadual waktu guru seperti minggu pertama persekolahan, pengesahan rasmi guru data serta pengesahan jadual waktu guru data yang mesti mematuhi Pekeliling Ikhtisas bil 14/2007 dan kemaskini fail EMIS sekolah sehingga 31 Disember 2015.

1.2. Ustaz Abd. Rahman menyatakan bahawa hal-hal yang berkaitan dengan data sekolah adalah amat penting dan perlu diperbincangkan di peringkat jawatankuasa sebelum dihantar ke bahagian PPD. Ini amat penting kerana data yang dihantar berhubungkait dengan peruntukan kewangan sekolah dan pihak sekolah boleh dikenakan surcaj jika terdapat kesalahan pada data sekolah. Beliau menyarankan agar data yang perlu dihantar diperiksa berulang kali bagi memastikan ketulenannya. 1.3. Ustaz Abd. Rahman menyatakan bahawa Pembantu Tadbir dimasukkan ke dalam Jawatankuasa Maklumat dan Pengkomputeran Sekolah atas arahan JPN bagi memastikan ketulenan data.Tindakan : Makluman

2.0 Perbincangan dan pengesahan data2.1. Senarai guru atau staf lantikan baruUstaz Abd. Rahman menjelaskan kepada semua AJK bahawa ada seorang guru baru bertukar masuk ke SABK MIA iaitu Pn. Najwa bt Md. Ramli dari Maahad Khir Lil Banat. Manakala, tiada staf lantikan baru diterima masuk ke SABK Maahad Islahiah Addiniah.

Tindakan : Makluman2.2. Ustaz Abd. Rahman menjelaskan bilangan terkini guru yang berkhidmat di SABK Maahad Islahiah Addiniah adalah seramai 28 orang termasuk 4 orang guru kontrak lantikan KPM yang telah dilantik semula. Mengikut waran yang dikeluarkan, guru layak diisi adalah seramai 27 orang dan kekosongan jawatan PK Pentadbiran.2.3 Perjawatanan guru luar normaUstaz Abd. Rahman menyatakan terdapat 5 perjawatanan guru luar norma di SABK Maahad Islahiah Addiniah iaitu :BIL.

NAMA GURU

JAWATAN

1.

Ustaz Abd. Rahman bin RamliPengetua

2.

Penolong Kanan Pentadbiran

3.

Ustaz Ahmad Suhaimi bin KasimPenolong Kanan HEM

4.

Pn. Rafidah bt AhmadPenolong Kanan Kokurikulum5.

Pn. Juariah bt AliKaunselor

6.

Pn. Suhaila bt AhmadGuru Perpustakaan dan Media

7.

Ustazah Awatif bt KassimGuru KKQ8.

Pn. Noor Azlina bt Said

Guru Data

2.4 Pembentangan dan pengesahan jadual waktu guru seperti minggu pertama persekolahan.

2.5 Pengerusi meminta Guru Jadual Waktu, Cik Siti Khadijah untuk mengesahkan semua guru telah menggunakan jadual waktu seperti yang telah diedarkan pada 31 Disember 2015.

3.0 Pembentangan Enrolmen Murid ( berakhir Januari 2015 )

3.1 Pengerusi meminta PK HEM, Ustaz Ahmad Suhaimi untuk menjelaskan bilangan murid dan kelas yang terkini. Bilangan kelas yang terkini adalah sebanyak 10 buah kelas. Bilangan murid bagi setiap tingkatan adalah seperti di bawah.TINGKATAN

BIL. MURID

Tingkatan 1

70Tingkatan 2

62Tingkatan 3

63Tingkatan 4

62Tingkatan 5

52JUMLAH309

3.2. Ustaz Ahmad Suhaimi menjelaskan bilangan murid yatim yang terkini adalah seperti berikutKAUM

BIL.

Melayu4JUMLAH

43.3. Ustaz Ahmad Suhaimi menjelaskan bilangan pemegang Biasiswa Persekutuan yang terkini adalah seramai 72 orang pelajar. Tiada pelajar yang memegang Biasiswa Negeri.3.4. Puan Aizom menjelaskan bilangan pelajar asrama yang terkini adalah seramai 286 orang pelajar.

Tindakan : PK HEM

4.0 Kemaskini fail EMIS sekolah sehingga 31 Disember 20154.1. Pn. Noor Azlina menerangkan bahawa sistem EMIS ONLINE masih lagi digunakan di peringkat Kementerian. Sistem Pengurusan Sekolah ( SPS ) akan digantikan secara perlahan-lahan menggunakan 3 pengurusan Modul iaitu Modul Guru, Modul Murid dan Modul Sekolah.Tindakan : Makluman4.2. Pn. Noor Azlina menyatakan bahawa JPN mengeluarkan arahan supaya Pembantu Tadbir membantu guru data dalam mengisi borang EMIS online. Tindakan : Pembantu Tadbir

4.3. Ustaz Abd. Rahman meminta Guru Data untuk mengemaskini data SPS.Tindakan : Guru Data

5.0 Hal-hal lain

5.1. Ustaz Abdul Rahman menasihatkan kepada semua AJK dan Guru Data untuk sentiasa memeriksa data-data yang dikutip bagi memastikan ketulenen data sebelum di hantar ke pihak atasan.

5.2. Beliau juga menasihatkan semua AJK supaya mempunyai cara kerja yang cemerlang. Penekanan juga diberikan kepada konsep kerjasama dan bantu membantu di dalam organisasi, kerana kegagalan seseorang individu akan memberi kesan yang besar terhadap organisasi terbabit. PK dan Ketua-ketua Bidang juga diminta untuk memantau guru-guru di bawah seliaan masing-masing supaya sistem sekolah sentiasa berjalan dengan lancar.

Tindakan : Semua AJK JPMS

Ucapan Penangguhan

Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 12.40 tengah hari

Disediakan oleh,

Disemak oleh,