minit mesyuarat taklimat skpm skns 1(2015)

19
SEKOLAH KEBANGSAAN NANGA SALIM (YBB3228) D/A PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH SIBU, TINGKAT 6, WISMA PERSEKUTUAN, BLOK 3, LOT 462, BROOKE DRIVE, 96000 SIBU SARAWAK EMAIL: [email protected] Minit Mesyuarat Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) 1/Tahun 2015 Tarikh : 6 Mac 2015 Jam mula : 2 petang Tempat : Bilik Guru Kehadiran 1. En. Sang ak Blabut (Pengerusi) (Guru Besar) 2. Pn. Dayang Jampaka bt. Awang Ali Basah (Naib Pengerusi) (Penolong Kanan Pentadbiran) 3. Pn. Hu Leh Sing (Penolong Kanan HEM) 4. En. Willy Edwin Ganai (Penolong Kanan Ko-Kurikulum)

Upload: derie-attacus

Post on 17-Feb-2016

37 views

Category:

Documents


3 download

DESCRIPTION

SKPM

TRANSCRIPT

Page 1: Minit Mesyuarat TAKLIMAT Skpm SKNS 1(2015)

SEKOLAH KEBANGSAAN NANGA SALIM (YBB3228)D/A PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH SIBU,

TINGKAT 6, WISMA PERSEKUTUAN,BLOK 3, LOT 462, BROOKE DRIVE,

96000 SIBU SARAWAKEMAIL: [email protected]

Minit Mesyuarat

Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) 1/Tahun 2015

Tarikh : 6 Mac 2015Jam mula : 2 petangTempat : Bilik Guru

Kehadiran

1. En. Sang ak Blabut (Pengerusi)(Guru Besar)

2. Pn. Dayang Jampaka bt. Awang Ali Basah (Naib Pengerusi)(Penolong Kanan Pentadbiran)

3. Pn. Hu Leh Sing(Penolong Kanan HEM)

4. En. Willy Edwin Ganai(Penolong Kanan Ko-Kurikulum)

5. Pn. Yu Shiau Hung(Guru Data)

6. Pn. Audry Mengan ak Jackson Bundan(Guru Pemulihan)

7. Pn. Khatinah Awit Abdullah(Guru SPBT)

8. Pn. Nurul Zaimah(Guru Prasekolah)

9. Pn. Tang Tung Mee(SU Peperiksaan)

10. Pn. Ting Leh Ing(SULDP)

11. En. John Robert Romar(Guru ICT)

12. Pn. Dayang Jaya13. Pn. Zainab bt. Mahmud

(Pembantu Tadbir)14. Pn. Murnia bt. Matariff

(Pembantu Pengurusan Murid)15. En. Mohamad bin. Jubli

Page 2: Minit Mesyuarat TAKLIMAT Skpm SKNS 1(2015)

(Pembantu Operasi)

1.0 PERUTUSAN PENGERUSI

1.1. Ucapan AluanPengerusi mengalu-alukan kehadiran semua guru dalam mesyuarat SKPM kali pertama tahun 2015.

1.2. Pengerusi menjelaskan keperluan menubuhkan ahli jawatankuasa SKPM dan perbincangan secara kumpulan untuk menentukan skor berdasarkan hasil dapatan lawatan nazir tahun lepas. Jawatankuasa SKPM 2015 ditubuhkan.

1.3. Tahniah kepada 2 orang guru yang dilantik menjadi penolong kanan yang baru (Pn. Hu Leh Sing dan En. Willy) pada tahun ini dengan beberapa rombakan kerana ada guru yang berpindah tahun lepas. Semoga dapat melaksanakan tugas dengan baik pada tahun ini dan memperbaiki kelemahan tahun lepas.

1.4. Pengerusi menerangkan objektif SKPM kepada ahli mesyuarat.

1.5. Pengerusi mengedarkan bahan SKPM kepada semua ahli mesyuarat SKPM untuk dinilai sepanjang tahun dan untuk difahami serta untuk diambil tindakan.

1.6. Agihan tugas untuk penyediaan dokumen dan eviden bagi penarafan SKPM 2015 juga disertakan.

Tindakan : Semua AJK

2.0PENILAIAN KENDIRI SEKOLAH (PKS) SKPM2.1 Data Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM), epenarafan Sekolah Jemaah Nazir dan

Jaminan Kualiti dan NKRA telah diisi pada Disember 2014.2.2 Kedudukan SK Nanga Salim pada tahun 2014 adalah 4455/7709 dengan pencapaian band

3. 2.3 GPS sekolah pada tahun 2014 adalah 2.63 berbanding 1.74 pada tahun 2013. Guru Besar

mengharapkan semua guru yang mengajar Tahun 6 pada tahun ini perlu berusaha keras untuk memperbaiki GPS UPSR tanpa ada ruang untuk kecuaian dan kemerosotan pada tahun ini.

2.4 Pada tahun 2015 skor komposit sekolah men

3.0TAKLIMAT SKPM3.1 Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) adalah instrument untuk menentukan

tahap kecemerlangan sesebuah sekolah. Terdapat 2 versi SKPM iaitu SKPM 2010 (Jemaah Nazir Jaminan Kualiti) dan SKPM 2003 (NKRA).

3.2 SKPM 2010 adalah untuk menentukan prestasi sekolah dan penilaian Anugerah Kualiti

Page 3: Minit Mesyuarat TAKLIMAT Skpm SKNS 1(2015)

Menteri Pendidikan (AKMP) manakala SKPM 2003 adalah untuk menentukan skor komposit, band dan kedudukan (ranking) sekolah serta Tawaran Baru Guru Besar/ Pengetua (TBGB/TBP)

3.3 Setiap aspek dalam SKPM 2010 lebih memfokuskan kepada keberhasilan murid berbanding SKPM Versi 2003 yang lebih menumpukan kepada aspek pengurusan guru.

3.4 SKPM 2010 terdapat 5 Standard yang dinilai. Skor 6 adalah skor tertinggi dan perlu diberi justifikasi yang jelas.

3.5 Bagi PKS SKPM tahun 2015, sekolah perlu mengisi secara atas talian kedua-dua tapak SKPM 2010 dan SKPM 2003. Tarikh akhir pengisian bagi semua sekolah akan dimaklumkan pada hujung tahun nanti.

3.6 Pengiraan skor komposit boleh dibuat melalui tapak auto kira yang telah dimuat turun dalam email sekolah. Contoh pengurusan ditunjukkan oleh pengerusi kepada semua ahli jawatankuasa.

3.7 Pengisian tapak auto kira SKPM 2003 dan tapak SKPM 2010 akan dibuat mengikut ketetapan berikut (mengikut standard untuk SKPM 2010):- Tindakan: Semua Guru dan staf

3.8 STANDARD 1 : KEPIMPINAN DAN HALA TUJUTerdapat 8 aspek, antara aspek kritikal yang perlu dinilai adalah seperti berikut:

1.1 Gaya Kepimpinan Kepimpinan sekolah mengamalkan gaya kepimpinan berkesan untuk menggembleng tenaga warga sekolah ke arah pencapaian matlamat sekolah.

1.2 Penetapan dan Pelaksanaan Hala Tuju Kepimpinan sekolah memastikan visi dan misi menjadi hala tuju seluruh warga sekolah ke arah pencapaian matlamat dan objektif yang ditetapkan.

1.3 Kemahiran Komunikasi Kepimpinan sekolah mengamalkan komunikasi berkesan untuk perkongsian idea dan maklumat.

1.4 Kemahiran Merancang Kepimpinan sekolah menerajui penyediaan perancangan strategik untuk mencapai matlamat dan objektif sekolah.

1.5 Kemahiran Memotivasi Dan Menggerakkan Warga Sekolah Kepimpinan sekolah memotivasikan warga sekolah untuk meningkatkan kualiti kerja.

1.6 Kemahiran Membuat Keputusan Dan Menyelesaikan Masalah Kepimpinan sekolah membuat keputusan dan menyelesaikan masalah untuk meningkatkan kualiti pengurusan sekolah

1.7 Kepimpinan Instruksional Kepimpinan sekolah menerajui perlaksanaan kurikulum dan mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menggalakkan pemupukan budaya belajar

1.8 Perkongsian Kepimpinan Kepimpinan sekolah mewujudkan perkongsian tanggungjawab bagi memupuk kesedaran tanggungjawab bersama dalam mengurus sekolah.

Tindakan: Guru Besar

STANDARD 2: PENGURUSAN ORGANISASI Terdapat 8 aspek, antara aspek kritikal yang perlu dinilai adalah seperti berikut:

Page 4: Minit Mesyuarat TAKLIMAT Skpm SKNS 1(2015)

2.1. Pengurusan Sumber Manusia Sumber manusia diurus untuk meningkatkan kualiti kerja warga sekolah.

2.2. Pengurusan Prasarana Kemudahan prasarana diurus untuk memastikan keselesaan dan keselamatan warga sekolah.

2.3. Pengurusan Kewangan, Aset Alih dan Aset Tidak Alih Kerajaan Kewangan, aset alih dan aset tidak alih kerajaan diurus untuk memastikan setiap perbelanjaan memberi pulangan yang optimum.

2.4. Pengurusan Data dan Maklumat Data dan maklumat diurus supaya mudah diakses dan dimanfaatkan.

2.5. Pengurusan Sumber Pendidikan dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi Sumber pendidikan dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi diurus bagi menyokong peningkatan kualiti pembelajaran.

2.6. Iklim Persekitaran dan suasana yang kondusif diwujudkan bagi memastikan kesejahteraan warga sekolah dalam melaksanakan tanggungjawab.

2.7. Permuafakatan Strategik Permuafakatan strategik diwujudkan untuk memperoleh sumbangan dan sokongan pelbagai pihak bagi manfaat sekolah.

2.8. Pengurusan Asrama Asrama diurus untuk memastikan keselesaan, keselamatan dan perkembangan sahsiah murid.

Tindakan: Guru Besar dan semua PK

STANDARD 3: PENGURUSAN KURIKULUM, KOKURIKULUM, SUKAN DAN HAL EHWAL MURID 3.1. PENGURUSAN KURIKULUMTerdapat 5 aspek kritikal yang perlu dinilai adalah seperti berikut:

3.1.1. Ketetapan Pelaksanaan kurikulumKetetapan dibuat bagi memastikan kepatuhan dan keselarasan pelaksanaan kurikulum kebangsaan.

3.1.2. Pengurusan Matapelajaran Matapelajaran diurus untuk meningkatkan kualiti pembelajaran dan pengajaran.

3.1.3. Pengurusan Program Peningkatan Pencapaian MuridProgram peningkatan pencapaian murid diurus untuk menyokong peningkatan prestasi murid

3.1.4. Jadual WaktuJadual waktu disediakan bagi membolehkan pembelajaran dan pengajaran dilaksanakan dengan teratur.

3.1.5. Pengurusan PentaksiranPeperiksaan awam, pentaksiran dan penilaian diurus untuk mengesan pencapaian dan masalah pembelajaran murid

Tindakan : Puan Dayang Jampaka

STANDARD 3: PENGURUSAN KURIKULUM, KOKURIKULUM, SUKAN DAN HAL EHWAL MURID 3.2.PENGURUSAN KOKURIKULUM DAN SUKAN 

Page 5: Minit Mesyuarat TAKLIMAT Skpm SKNS 1(2015)

Terdapat 6 aspek kritikal yang perlu dinilai adalah seperti berikut:3.2.1. Ketetapan Pelaksanaan Kokurikulum dan Sukan

Ketetapan dibuat bagi memastikan kepatuhan dan keselarasan pelaksanaan kokurikulum dan sukan.

3.2.2. Pengurusan Kelab dan PersatuanKelab dan Persatuan diurus untuk memastikan penglibatan murid secara menyeluruh dan sebagai pengukuhan terhadap pembelajaran di bilik darjah.

3.2.3. Pengurusan Badan BeruniformBadan Beruniform diurus untuk memastikan penglibatan murid secara menyeluruh dan sebagai pengukuhan terhadap pembangunan perwatakan murid dari segi intelek, rohani, emosi, jasmani dan sosial.

3.2.4. Pengurusan Kelab Sukan dan PermainanProgram Sukan untuk semua diurus untuk memastikan penglibatan murid secara menyeluruh dan sebagai pengukuhan terhadap pengetahuan, kemahiran dan pembangunan sahsiah murid.

3.2.5. Pengurusan Sukan Untuk Semua dan Sukan Untuk KecemerlanganProgram sukan untuk kecemerlangan diurus untuk mengesan dan memperkembangkan bakat serta potensi murid ke arah peningkatan pencapaian sukan sekolah.

3.2.6. Pengurusan Pentaksiran Kegiatan Kokurikulum dan SukanPenilaian kegiatan kokurikulum dan sukan diurus untuk mengesan pencapaian murid.

Tindakan: En. Willy

STANDARD 3: PENGURUSAN KURIKULUM, KOKURIKULUM, SUKAN DAN HAL EHWAL MURID 3.3.PENGURUSAN HAL EHWAL MURID Terdapat 4 aspek kritikal yang perlu dinilai adalah seperti berikut:

3.3.1. Ketetapan Pelaksanaan HEMKetetapan dibuat bagi memastikan kepatuhan dan keselarasan pelaksanaan Hal Ehwal Murid (HEM)

3.3.2. Pengurusan DisplinDisplin murid diurus untuk membentuk sikap dan perlakuan positif murid.

3.3.3. Bimbingan dan KaunselingPerkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling disediakan untuk membantu dan membimbing murid dari segi akademik, kokurikulum, sahsiah dan kerjaya murid.

3.3.4. Kebajikan, Kesihatan dan Keselamatan MuridPerkhidmatan kebajikan, kesihatan dan keselamatan disediakan untuk memastikan kesejahteraan murid.

Tindakan: Puan Hu Leh Sing

STANDARD 4: PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN:4.1. Penglibatan murid

Penglibatan aktif murid membolehkan berlakunya pembelajaran berkesan.4.2. Penguasaan pembelajaran murid

Pengusaan pembelajaran murid selaras dengan objektif yang ditetapkan4.3. Hasil kerja murid

Page 6: Minit Mesyuarat TAKLIMAT Skpm SKNS 1(2015)

Hasil kerja murid yang berkualiti dapat mengukuhkan pembelajaran.4.4. Perancangan dan persediaan guru

Perancangan dan persediaan yang rapi meningkatkan keberkesanan pengajaran.4.5. Kaedah Penyampaian

Kaedah penyampaian yang sesuai meningkatkan pencapaian objektif pelajaran.4.6. Kemahiran Komunikasi

Komunikasi berkesan memudahkan pemahaman dan menggalakkan pembelajaran murid.

4.7. Pengunaan Sumber PendidikanPenggunaan sumber pendidikan yang berkesan membantu mengukuhkan pembelajaran murid

4.8. Pentaksiran Pentaksiran yang berterusan meningkatkan keberkesanan PdP.

4.9. Teknik Penyoalan Teknik penyoalan yang berkesan meningkatkan pemahaman murid.

4.10. Penguasaan Isi Kandungan Penguasaan isi kandungan yang mendalam membolehkan pelajaran disampaikan dengan yakin, jelas dan tepat.

4.11. Pengurusan Kelas (Bilik Darjah/Maklmal/Bengkel/Padang) Pengurusan kelas yang cekap mewujudkan suasana yang kondusif untuk meningkatkan keberkesanan PdP.

4.12. Amalan Profesionalisme Keguruan Pematuhan etika kerja dan amalan nilai yang positif mewujudkan keyakinan dan kepercayaan murid terhadap guru.

Tindakan: Guru Besar & Puan Dayang Jampaka

STANDARD 5: KEMENJADIAN MURID 5.1 KEMENJADIAN MURID PRASEKOLAH Terdapat 6 aspek kritikal yang perlu dinilai adalah seperti berikut:

5.1.1. Penguasaan Tunjang KomunikasiPeratus murid yang menguasai Tunjang Komunikasi dalam tahun terkini.

5.1.2. Penguasaan Tunjang Kerohanian, Sikap dan NilaiPeratus murid yang menguasai Tunjang Kerohanian, Sikap dan Nilai dalam tahun terkini.

5.1.3. Penguasaan Tunjang Sains dan TeknologiPeratus murid Menguasai kemahiran Tunjang Sains dan Teknologi dalamtahun terkini.

5.1.4. Penguasaan Tunjang KemanusiaanPeratus murid Menguasai kemahiran Tunjang Kemanusiaan dalam tahun terkini.

5.1.5. Pengusaan Tunjang Fizikal dan EstetikaPeratus murid Menguasai kemahiran Tunjang Fizikal dan Estetika dalam tahun terkini.

5.1.6. Penguasaan Tunjang Ketrampilan DiriPeratus murid Menguasai kemahiran Tunjang Ketrampilan Diri dalam tahun terkini.

Tindakan: Puan Nurul Zaimah

Page 7: Minit Mesyuarat TAKLIMAT Skpm SKNS 1(2015)

STANDARD 5: KEMENJADIAN MURID 5.3.1. KEMENJADIAN MURID SEKOLAH RENDAH-PKSTerdapat 3 aspek kritikal yang perlu dinilai adalah seperti berikut:5.3.1.1. Pencapaian Murid Sekolah Rendah Dalam PKS (Keseluruhan)

Peratus murid menguasai sekurang-kurangnya Gred C dalam semua  matapelajaran Penilaian Kendalian Sekolah (PKS) (Peperiksaan Akhir Tahun) terkini.

5.3.1.2. Pencapaian Murid Sekolah Rendah Dalam PKS (Gred A)Peratus murid mendapat Gred A dalam semua mata pelajaran PKS (Peperiksaan Akhir Tahun) terkini.

5.3.1.3. Pencapaian Murid Sekolah Rendah Dalam PKS (GPS)GPS dinyatakan dalam bentuk peratus bagi PKS (Peperiksaan Akhir Tahun) terkini.

Tindakan: Puan Tang Tung MeeSTANDARD 5: KEMENJADIAN MURID 5.3.2. KEMENJADIAN MURID SEKOLAH RENDAH-UPSRTerdapat 3 aspek kritikal yang perlu dinilai adalah seperti berikut:5.3.2.1. Pencapaian murid dalam UPSR (Keseluruhan)

Peratus murid menguasai sekurang-kurangnya Gred C dalam semua matapelajaran UPSR terkini.

5.3.2.2. Pencapaian murid dalam UPSR (Gred A)Peratus murid mendapat Gred A dalam semua mata pelajaran UPSR terkini.

5.3.2.3. Pencapaian murid dalam UPSR (GPS)GPS dinyatakan dalam bentuk peratus dalam UPSR terkini.

Tindakan: Puan Tang Tung Mee

STANDARD 5: KEMENJADIAN MURID 5.4.KEMENJADIAN MURID DALAM KOKURIKULUM DAN SUKAN5.4.1. Pencapaian Murid Dalam Kelab Dan Persatuan (Keseluruhan)

Peratus murid memperoleh sekurang-kurangnya Gred C dalam tahun terkini.5.4.2. Pencapaian Murid Dalam Kelab Dan Persatuan (Gred A)

Peratus murid memperoleh Gred A dalam tahun terkini.5.4.3. Pencapaian Murid Dalam Kelab Dan Persatuan (GPS)

GPS dinyatakan dalam bentuk peratus dalam tahun terkini.5.4.4. Pencapaian Murid Dalam Badan Beruniform (Keseluruhan)

Peratus murid memperoleh sekurang-kurangnya Gred C dalam tahun terkini.5.4.5. Pencapaian Murid Dalam Badan Beruniform (Gred A)

Peratus murid memperoleh Gred A dalam tahun terkini.5.4.6. Pencapaian Murid Dalam Badan Beruniform (GPS)

GPS dinyatakan dalam bentuk peratus dalam tahun terkini.5.4.7. Pencapaian Murid Dalam Sukan(Keseluruhan)

Peratus murid memperoleh sekurang-kurangnya Gred C dalam tahun terkini.5.4.8. Pencapaian Murid Dalam Sukan (Gred A)

Peratus murid memperoleh Gred A dalam tahun terkini.5.4.9. Pencapaian Murid Dalam Sukan (GPS)

GPS dinyatakan dalam bentuk peratus dalam tahun terkini.5.4.10. Pencapaian Murid Dalam Keseluruhan Kokurikulun dan Sukan

(Keseluruhan)

Page 8: Minit Mesyuarat TAKLIMAT Skpm SKNS 1(2015)

Peratus murid memperoleh sekurang-kurangnya Gred C dalam gred keseluruhan kokurikulum dan sukan dalam tahun terkini.

5.4.11. Pencapaian Murid Dalam Keseluruhan Kokurikulun dan Sukan (Gred A)Peratus murid memperoleh Gred A dalam gred keseluruhan kokurikulum dan sukan dalam tahun terkini.

5.4.12. Pencapaian Murid Dalam Keseluruhan Kokurikulun dan Sukan (GPS)GPS dinyatakan dalam bentuk peratus bagi gred keseluruhan kokurikulum

dan sukan dalam tahun terkini.

STANDARD 5: KEMENJADIAN MURID 5.5.KEMENJADIAN SAHSIAH MURID5.5.1. Sikap dan Perlakuan Positif

Murid memperlihatkan sikap dan tingkah laku positif.5.5.2. Displin Murid

Peratus murid yang terlibat dalam kes salah laku (kes ringan) tahun terkini5.5.3. Displin Murid

Peratus murid yang terlibat dalam kes salah laku (kes sederhana) tahun terkini5.5.4. Displin Murid

Peratus murid yang terlibat dalam kes salah alku (kes berat) tahun terkini5.5.5. Kehadiran Murid

Purata peratus kehadiran murid ke sekolah tahun terkini

3.9 Setiap jawatankuasa harus meneliti aspek-aspek SKPM dan berusaha untuk memperlengkapan eviden.

3.10 Setiap program yang dilaksanakan mesti mempunyai kertas kerja, instrument penilaian keberkesanan program dan laporan.

3.11 Perlu lihat instrumen dan buat tindakan untuk membentuk budaya pelajar.3.12 Strategi untuk meningkatkan pencapaian SKPM 2015 antaranya memperbanyakkan

aktiviti berbentuk pertandingan sama ada aktiviti badan beruniform, kelab dan persatuan dan sukan permainan agar lebih ramai murid terlibat dan mencapai kejayaan sekurang-kurangnya di peringkat sekolah.

3.13 Rekod penglibatan murid dan sijil pencapaian murid perlu difailkan3.14 Peruntukan Bantuan Kokurikulum (BKK) dan Bantuan Tambahan Persekolahan (BTP)

boleh digunakan oleh persatuan ko-akademik untuk menjalanan aktiviti.3.15 Sahsiah murid termasuk sikap murid, mengamalkan ketepatan masa, pergerakan

kumpulan dan menjaga harta benda sekolah.3.16 Pengisian skor akan dibuat oleh setiausaha SKPM pada hujung tahun nanti.3.17

Tindakan : SEMUA AJK

4.0HAL-HAL LAIN4.1 Dilampirkan jawatankuasa baru SKPM 2015

MAKLUMAN

5.0UCAPAN PENANGGUHAN

Page 9: Minit Mesyuarat TAKLIMAT Skpm SKNS 1(2015)

5.1 Mesyuarat / taklimat ditangguhkan pada pukul 2.30 petang dengan ucapan terima kasih  dan Salam.

Disediakan oleh: Disahkan Oleh:

…………………… ……………………..AUDRY MENGAN AK JACKSON BUNDAN SANG AK BLABUTSetiausaha SKPM Pengerusi SKPMSK Nanga, Salim SK Nanga Salim, Sibu