kertas kerja menaiktaraf bilik alat pandang dengar 2015

Upload: rozaidi-azizan

Post on 11-Mar-2016

176 views

Category:

Documents


21 download

DESCRIPTION

Kertas Kerja Menaiktaraf Bilik Alat Pandang Dengar 2015

TRANSCRIPT

PSS SMK KBSR

PSS SMK KBSR2015

Program MenaikTaraf Bilik Alat Pandang Dengar 2015

RASIONALPelajar masa kini merupakan aset yang penting untuk kemajuan Negara dan cermin kepimpinan masa akan datang. Oleh itu Pusat Sumber Sekolah (PSS) merupakan salah satu agen yang diharapkan dapat membantu ke arah mencapai matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Pelbagai aktiviti dirancang dan dijalankan selaras dengan keperluan pendidikan. Di samping itu, PSS perlu menyediakan pelbagai kemudahan dan perkhidmatan untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) berlaku dalam situasi yang selesa, menarik dan mudah difahami serta mencapai objektifnya.

Untuk tujuan itu, setiap sekolah perlu mempunyai sebuah pusat sumber yang lengkap supaya dapat berfungsi dengan sebaik-baiknya serta bermanfaat kepada semua pihak terutamanya para pelajar.Pelbagai maklumat terkini serta kemajuan teknologi maklumat (ICT dalam P&P) dapat disalurkan kepada para pelajar. Hal ini dapat member peluang kepada pelajar-pelajar yang kurang berkemampuan menikmati dan melalui pelbagai situasi P&P yang menarik, serba canggih dan bermaklumat.

Sekiranya PSS berada dalam keadaan yang serba kekurangan, sudah tentu objektifnya serta pengujudannya tidak dapat dicapai. Apa yang menyedihkan lagi peranannya sebagai pembantu dalam usaha melahirkan insan yang seimbang dari segi rohani dan jasmani, beilmu pengetahuan, berketerampilan, berkeupayaan mencapai kesejahteraan dan member sumbangan buah fikiran tidak dapat dilaksanakan.

MATLAMAT

Menambah baik keadaan fizikal dan mutu perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang sedia ada boleh menjadikan sebuah pusat sumber yang lengkap, bermaklumat, selesa serta berfungsi sepenuhnya bagi mencapai objektif proses Pengajaran dan pembelajaran (P&P) selaras dengan kehendak Pusat Sumber Pendidikan (PSPN) dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

OBJEKTIF

1. Mengadakan sebuah Pusat Sumber Sekolah yang lengkap dengan beberapa kemudahan asas yang penting supaya dapat berfungsi dengan sebaik-baiknya disamping lebih mudah dan selesa digunakan sewaktu proses P&P.

2. Menambah bilangan peralatan Audio Visual selaras dengan kemajuan teknologi maklumat (ICT dalam P&P) serta kehendak Kementerian Pendidikan supaya guru-guru dapat mewujudkan situasi dan teknik P&P yang pelbagai dan menarik.

3. Menambah bilangan bahan rujukan di perpustakaan selaras dengan fungsinya sebagai gedung ilmu dan sumber rujukan murid-murid di sekolah.

4. Menambah pelbagai Bahan Bantu Mengajar yang berkualiti, mudah digunakan, mudah disimpan, menarik, tahan lama serta serba guna lebih-lebih lagi sesuai dengan sukatan pelajaran masa kini.

5. Menambahkan keceriaan PSS supaya lebih selesa dan menarik agar dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya oleh guru-guru dan murid-murid disamping mewujudkan situasi P&P yan pelbagai serta berlainan daripada di bilik darjah.

6. Mewujudkan keadaan bilik atau ruang yang sesuai serta selesa di samping peralatan yang lengkap dan mudah digunakan (mesra pengguna)

PERANCANGAN PROGRAM

A. Penambahan Koleksi Bahan

BILPERANCANGANANGGARAN PERBELANJAAN

1.Membeli CD/DVD berkaitan sukatan pelajaran terkini dan PDP.RM 500.00

2.Membeli model, carta atau bahan bantu mengajar.RM 1500.00

RM 2000.00

B. Pembangunan Fizikal

BILPERANCANGANANGGARAN BELANJAWAN

1.Membeli bahan-bahan untuk keceriaan seperti cat, bunga, jam dinding, bingkai gambar, alas meja dan banting berinfomasi.RM 1500.00

2.Melengkapkan papan kenyataan, papan tulis dan perabot.RM 1500.00

3.Membeli kipas untuk menambahkan keselesaan dalam bilik APD.RM 500.00

4.Membeli peralatan audio visual.RM 3500.00

5.Membaikpulih alat penghawa dingin dan soket.RM 1000.00

RM 8000.00

Jumlah keseluruhan yang diperlukan adalah RM 10000.00

SUMBER KEWANGAN1. Wang Sekolah ( Peruntukan Geran Perkapita)2. Wang SUWA3. Sumbangan PIBG4. Peruntukan Geran Perkapita Bagi Panitia Matapelajaran5. Sumbangan pembekal sekolah6. Sumbangan pihak luar.

PERMOHONAN DERMA DAN SUMBANGAN1. Ibubapa dan penjaga murid2. KOPERASI SEKOLAH3. Wakil Rakyat dan Wakil Parlimen4. Syarikat-syarikat sekitar Port Dickson.5. Aktiviti jualan dan Perkhidmatan PSS

TEMPOH PERLAKSANAANAdalah diharapkan segala perancangan yang telah dibuat dapat dilaksanakan serta tercapai objektifnya dalam tempoh masa dari Januari hingga Oktober 2015.

TENAGA 1. Pihak pentadbir sekolah2. Jawatankuasa kerja PSS3. Panitia-Panitia Matapelajaran4. Persatuan Ibu bapa dan Guru5. Pustakawan6. Pekerja sekolah

STRATEGI PERLAKSANAAN1. Membuat dan membincangkan beberapa cadangan rancangan pembangunan PSS bersama-sama Jawatankuasa Kerja dan Jawatankuasa Induk.2. Membuat anggaran perbelanjaan yang diperlukan berdasarkan kos semasa.3. Membentangkan kertas kerja program menaik taraf bilik APD kepada pihak pengurusan dalam sesi perbincangan.4. Merancang aktiviti dan sasaran untuk mendapatkan sumber kewangan.5. Membuat agihan tugas yang menyeluruh.6. Melaksanakan aktiviti dan tindakan mengikut kesesuaian berdasarkan perancangan yang telah dibuat.7. Memantau perlaksanaan dari segi pengurusan dan kelancaran (terancang dan berterusan)8. Mengenalpasti masalah-masalah atau kekangan yang timbul daripada perancangan yang telah, sedang atau belum dilaksanakan.9. Mencari jalan penyelesaian dan membuat persediaan bagi mengatasi masalah dan sebarang kemungkinan yang timbul.10. Menilai perlaksanaan program dari segi keutamaan, keperluan dan keberkesanan.11. Menyediakan laporan berkaitan aktiviti dan perlaksanaan program yang dipantau atau dinilai.12. Mengekal dan menambah baik perancangan yang telah dibuat.

PENUTUP

Besarlah harapan kami warga SMK KG BARU SI RUSA, agar kertas kerja ini mendapat perhatian dari pihak Datuk/Tuan/Puan demi mencapai kecemerlangan Akademik, sahsiah, Jasmani dan rohani pelajar-pelajar Kami juga ingin menikmati pembaharuan dan pembangunan yang dirancang supaya tidak ketinggalan dalam arus pemodenan dan ke arah kecemerlangan sekolah Ini juga menyahut slogan kerajaan RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN . Segala keprihatinan dari pihak Datuk/Tuan/Puan kami dahului dengan jutaan terima kasih.

Sekian Terima Kasih.

Disediakan oleh,

..(JESSIE LAWRENCE ENING) GURU PERPUSTAKAAN DAN MEDIA

Disemak oleh,

. (AHMAD JAIS BIN AHMAD) PENOLONG KANAN AKADEMIK

Disahkan oleh,

..(HJH NORMAH BT MD TAHIR)PENGETUA CEMERLANGSMK KG BARU SI RUSA

4