koko 2014

21
KONSEP Aktiviti kokurikulum adalah sebahagian daripada kurikulum sekolah dan setiap murid harus melibatkan diri. Aktiviti ini boleh dijalankan di dalam dan di luar bilik darjah mengikut kesesuaian sesuatu aktiviti. Dengan andaian bahawa murid-murid tidak mendapat pengalaman tertentu di bilik darjah, maka aktiviti kokurikulum dapat menyediakan pelbagai pengetahuan dan pengalaman untuk perkembangan mental, minat, bakat, jasmani, rohani dan pembentukan nilai-nilai etika serta sosial yang positif. MATLAMAT Menyemai kesedaran murid-murid terhadap agama dan kepercayaan kepada Tuhan, menyeimbangkan antara perkembangan mental dengan perkembangan rohani, jasmani dan emosi murid murid; Mengukuhkan perhubungan dan pergaulan dalam kalangan murid di sekolah; Membina dan meningkatkan minat dan bakat murid-murid dalam aktiviti yang diceburi. Membina dan meningkatkan disiplin murid; Mewujudkan budaya sekolah yang menarik dan menggembirakan; Membina dan meningkatkan kerjasama dan sumbangan hubungan dua hala antara sekolah dan masyarakat; Mewujudkan sekolah berwatak. STRATEGI Memberi wajaran yang sesuai kepada aktiviti kokurikulum supaya kurikulum dan kokurikulum boleh saling melengkapi dalam proses pendidikan di sekolah; Menambahkan bilangan pasukan pakaian seragam, persatuan/kelab, kelab sukan dan permainan serta mempelbagaikan aktiviti tersebut, dengan tujuan memberi peluang kepada semua murid melibatkan diri dengan aktif secara individu atau kumpulan;

Upload: siti-rafiah-kasmin

Post on 03-Oct-2015

232 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

sesuai untuk pengurusan kokurikulum sekolah rendah

TRANSCRIPT

KONSEPAktiviti kokurikulum adalah sebahagian daripada kurikulum sekolah dan setiap murid harus melibatkan diri. Aktiviti ini boleh dijalankan di dalam dan di luar bilik darjah mengikut kesesuaian sesuatu aktiviti. Dengan andaian bahawa murid-murid tidak mendapat pengalaman tertentu di bilik darjah, maka aktiviti kokurikulum dapat menyediakan pelbagai pengetahuan dan pengalaman untuk perkembangan mental, minat, bakat, jasmani, rohani dan pembentukan nilai-nilai etika serta sosial yang positif.MATLAMAT

Menyemai kesedaran murid-murid terhadap agama dan kepercayaan kepada Tuhan, menyeimbangkan antara perkembangan mental dengan perkembangan rohani, jasmani dan emosi murid murid; Mengukuhkan perhubungan dan pergaulan dalam kalangan murid di sekolah; Membina dan meningkatkan minat dan bakat murid-murid dalam aktiviti yang diceburi. Membina dan meningkatkan disiplin murid; Mewujudkan budaya sekolah yang menarik dan menggembirakan; Membina dan meningkatkan kerjasama dan sumbangan hubungan dua hala antara sekolah dan masyarakat; Mewujudkan sekolah berwatak.STRATEGI

Memberi wajaran yang sesuai kepada aktiviti kokurikulum supaya kurikulum dan kokurikulum boleh saling melengkapi dalam proses pendidikan di sekolah; Menambahkan bilangan pasukan pakaian seragam, persatuan/kelab, kelab sukan dan permainan serta mempelbagaikan aktiviti tersebut, dengan tujuan memberi peluang kepada semua murid melibatkan diri dengan aktif secara individu atau kumpulan; Melibatkan murid daripada semua kaum dalam semua aktiviti kokurikulum yang sesuai untuk tujuan pemupukan perpaduan; Melibatkan murid dan pihak sekolah dalam aktiviti khidmat masyarakat; Melibatkan Persatuan Ibu Bapa Guru-Guru (PIBG), guru-guru dan murid-murid dalam perancangan dan pelaksanaan aktiviti kokurikulum; Merancang dengan teliti aktiviti kokurikulum bagi mencapai matlamat yang dikehendaki; Merekod dan menilai kemajuan aktiviti kokurikulum yang dijalankan, Menganjur dan mengelola pertandingan yang melibatkan semua murid; Menyelia dan menilai aktiviti secara sistematik dan berkesan; Memberi penghargaan dan pengiktirafan kepada semua pihak dari semasa ke semasa.TANGGUNGJAWAB GURU PEMIMPIN / PENASIHAT

1. Memastikan Mesyuarat Agung diadakan bagi tujuan melantik Ahli Jawatankuasa.

2. Memastikan ada Perlembagaan dan Peraturan.

3. Memastikan aktiviti selaras dengan objektif sekolah.

4. Memastikan Jawatankuasa menjalankan tugas seperti terkandung dalam Perlembagaan.

5. Merancang aktiviti tahunan dengan kerjasama pelajar.

6. Memastikan aktiviti berjalan mengikut jadual yang ditetapkan.

7. Merancang strategi untuk peningkatan kecemerlangan Pasukan Pakaian Seragam / Kelab / Persatuan dan Kelab Sukan / Permainan.8. Memastikan pengurusan kewangan dan harta benda / peralatan diurus dengan baik.

9. Memastikan Minit Mesyuarat dan Laporan Aktiviti disedia dan difailkan.

10. Mendaftarkan Pasukan Pakaian Seragam, Kelab Persatuan dan Kelab Sukan / Permainan kepada Pengetua / Guru Besar atau Badan Induk.11. Bertanggungjawab memberi bimbingan dan tunjuk ajar serta galakan kepada ahli-ahli.

12. Mengurus penyertaan ahli-ahli dalam kegiatan di peringkat sekolah / zon / daerah / negeri dan kebangsaan dengan baik.

13. Mengiringi ahli dalam lawatan atau projek yang dijalankan.14. Bertanggungjawab mencatat penglibatan dan pencapaian ahli.

15. Menandatangani Buku Kehadiran Ahli.16. Menghadiri perjumpaan atau mesyuarat yang berkaitan dengan unit yang diwakili.

17. Menentukan Papan Kenyataan digunakan dengan sepenuhnya.

18. Memastikan tidak ada unsur subversif tersebar dalam kalangan ahli.

19. Mencadangkan nama ahli yang layak menerima Sijil Penghargaan kepada Ahli Jawatankuasa Kokurikulum Sekolah.

20. Bekerjasama dengan pihak sekolah dalam menjayakan sesuatu program.

21. Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengetua / Guru Besar dari semasa ke semasa.

APAKAH YANG PERLU ANDA LAKUKAN

SEBELUM DAN SELEPASAKTIVITI KOKURIKULUM HARI SABTU

Loceng dibunyikan bagi menandakan permulaan dan pertukaran aktiviti.

Tanggungjawab ini diserahkan kepada Penyelaras-Penyelaras.

1. Jam 7.45 pagi Guru Bertugas Mingguan membunyikan loceng. Guru Penyelaras mengumpulkan semua murid di dataran perhimpunan untuk menyelaras pasukan-pasukan permainan dan membawa pasukan permainan mereka untuk aktiviti selanjutnya.

2. Penasihat pasukan permainan mengambil kedatangan dan menandatangani buku pelaporan kokurikulum murid.3. Jam 9.15 pagi Guru Penasihat permainan membuat laporan di Buku Laporan Aktiviti masing-masing.

4. Jam 9.30 pagi Loceng dibunyikan oleh Guru Bertugas Mingguan REHAT.

5. Jam 10.00 pagi Loceng dibunyikan oleh Guru Bertugas Mingguan. Guru Penyelaras Unit Beruniform bersama pemimpin atau penasihat lain mengumpulkan murid di dataran perhimpunan dan meneruskan aktiviti Unit Beruniform.

6. Pemimpin Unit Beruniform mengambil kedatangan dan menandatangi buku pelaporan kokurikulum murid.

7. Jam 10.45 pagi Guru Pemimpin atau Guru Penasihat membuat laporan di dalam Buku Laporan Aktiviti masing-masing.8. Jam 11.00 pagi Guru Pemimpin Kelab/Persatuan mengumpulkan murid di dataran dan meneruskan aktiviti kelab/persatuan.

9. Pemimpin kelab/persatuan mengambil kedatangan dan menandatangani Buku Pelaporan Kokurikulum Murid.

10. Jam 11.45 pagi Guru Pemimpin atau Penasihat membuat laporan di dalam Buku Laporan Aktiviti masing-masing.

11. Jam 12.00 tengah hari Loceng dibunyikan oleh guru bertugas mingguan. Murid-murid bersurai.

12. Semua penyelaras mengumpulkan semua buku laporan aktiviti dan membuat komen dan laporan dengan segera di dalam Buku Laporan Penyelaras.

13. Semua guru boleh balik selepas 12.00 dan pastikan tiada murid di dalam kawasan sekolah bagi memastikan keselamatan mereka dan sekolah.

14. Guru Penolong Kanan Kokurikulum akan menyemak kedatangan guru-guru, semua Buku Laporan Aktiviti dan Buku Penyelaras pada setiap pagi Isnin.

TAKWIM / RANCANGAN

BULAN

MINGGU / TARIKHAKTIVITICATATAN / TINDAKAN

Januari

Februari

Mac

April

Mei

Jun

Julai

Ogos

September

Oktober

November

ANALISA KEAHLIAN KELAB / PERSATUAN/ UNIT BERUNIFORMTAHUNLELAKIPEREMPUANJUMLAHJUMLAH

MCILAINMCILAINLP

TIGA

EMPAT

LIMA

ENAM

JUMLAH

ANALISA GURU PEMIMPIN / GURU PENASIHAT

JANTINAMELAYUCINAINDIALAIN-LAINJUMLAH

PEREMPUAN

22

LELAKI

22

JUMLAH44

MINIT MESYUARAT AGUNG

TARIKH : 6 JAN 2014MASA : 7.30 PAGI TEMPAT : DEWAN SRI GEMILAG ( SKTD 2 )KEHADIRAN : 59 0RANG MURID / 5 ORAG GURU PEMBIMBING ( Rujuk Jadual Kehadiran Ahli )

BIL.AGENDATINDAKAN

1.Ucapan PengerusiMengucapkan ribuan terima kasih kepada ahli dan guru penasihat di Majlis Mesyuarat Agung bagi tahun 2014 ini

Pengerusi

2.Membentang dan mengesahkan minit mesyuarat yang lalu 2.1 Muhammad Firdaus bin Baharin telah mencadangkan minit mesyuarat disahkan2.2 Muhammad Nabil Irfan telah menyokong dan sokong sebulat suara oleh semua ahli.

ahli

3.Membentangkan laporan tahunan3.1 Encik Tengku Muzhaffar telah menerangkan dan

melaporkan aktiviti yang telah dijalankan sepanjang

tahun 2013.3.2 Pengerusi juga telah membentangkan aktiviti yang

akan dijalankan pada tahun 2014Pengerusi tahun 2013Pengerusi tahun 2014

4.Membentang dan mengesahkan laporan kewangan

Tiada laporan kewangan yang dibentangkan kerana unit ini tidak mempunyai dana.

5.Pemilihan AJK Tahunan5.1 Pengerusi 5.2 Naib Pengerusi

5.3 Setiausaha

5.4 Bendahari

5.5 Ahli Jawatankuasa (maksima 6 orang)

( Semua AJK rujuk carta organisasi tahun 2014)

6.Pemilihan dua orang juruaudit6.1

6.2

7.Membahaskan usul-usul yang diterima

8.Ucapan penangguhanPengerusi menangguhkan mesyuarat Agung pada jam 8.00 pagiSehingga pada satu tarikh yang akan dating.

Pengerusi

Dicatat oleh,

____________________ Tarikh : 7 JAN 2014( PN SUHAIZA TENAN )

S/U

PERMAINAN HOKI SKTD 2

CARTA ORGANISASI 2015 ( GURU ) KEMAHIRAN HIDUP

CARTA ORGANISASI 2015 ( MURID )KEMAHIRAN HIDUP

SENARAI NAMA AHLI

PERSATUAN :

BIL.NAMA AHLITAHUNKEHADIRANJUMLAHCATATAN

TARIKH

LAPORAN AKTIVITI MINGGUAN KELABGuru Penasihat Bertugas1. _______________________________

2. _______________________________

3. _______________________________

4. _______________________________

5. _______________________________

6. _______________________________

Setiausaha

Tarikh / Hari

Minggu

Tempat

Jumlah Kehadiran

Laporan Kegiatan

Hal-hal Lain

Disediakan oleh, Disahkan oleh,

..... ........

( ) ( )LAPORAN TAHUNAN

Guru Penasihat1. _______________________________

2. _______________________________

3. _______________________________

4. _______________________________

5. _______________________________

6. _______________________________

7. _______________________________

Jawatankuasa

Pengerusi

Naib Pengerusi

Setiausaha

Penolong Setiausaha

Bendahari

Penolong Bendahari

Ahli Jawatankuasa1. _______________________________

2. _______________________________

3. _______________________________

4. _______________________________

5. _______________________________

6. _______________________________

7. _______________________________

Hari / Masa Perjumpaan

Hari ____________________

Masa ___________________Bil Perjumpaan _______________________Tempat _____________________________

Kegiatan / Aktiviti yang telah dilaksanakan

TarikhAktiviti

Kegiatan / Aktiviti yang tidak dapat dijalankan dalam tahun semasa

__________________________________________________________________

Laporan Kewangan Kelab

Lihat lampiran Penyata Kewangan Tahunan

Saya mengaku dan mengesahkan bahawa laporan dan maklumat yang diberikan adalah benar.

Saya yang menjalankan tugas, Disahkan oleh,.. ( ) ( )SEK. KEB. TAMAN DAYA (2)

JALAN NIPAH, TAMAN DAYA

81100 JOHOR BAHRU

JOHOR DARUL TAKZIM

REKOD AKTIVITI

UNIT-UNITBERUNIFORM*PERMAINAN*PERSATUAN

PENYATA KEWANGAN TAHUNAN ____________________________________

PENERIMAANRMPERBELANJAANRM

JUMLAHJUMLAH

Saya ____________________________________ Bendahari __________________, Johor Bahru dengan ini mengakui bahawa Penyata Kewangan ini adalah benar. Baki wang dalam bank ialah sebanyak RM _____________.

Tandatangan Bendahari : ___________________________ Tarikh : ____________

( )

Saya __________________________________________ , Pemeriksa kira-kira 1 dan __________________________________________, Pemeriksa kira-kira 2, dengan ini mengesahkan Penyata Kewangan Tahunan _______________________________

Sekolah ini yang berakhir pada ____________________________ adalah yang benar.

Tandatangan Pemeriksa Kira-Kira 1 : _________________________________

( )

Tandatangan Pemeriksa Kira-Kira 2 : _________________________________

( )

Tarikh : _______________

LOKASI PENEMPATAN AKTIVITI KOKURIKULUM

PADA SETIAP HARI SABTU

SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN DAYA 2

UNIT KOKURIKULUM

UNIT / KELAB / PERMAINANTEMPAT

MASA

Bola SepakPadang 18.00 - 9.30

Bola jarringPadang 2 8.00 - 9.30

Bola BalingPadang 3 / depan dewan8.00 - 9.30

Sepak TakrawDewan8.00 - 9.30

Hoki Padang 18.00 - 9.30

SoftballPadang 3 / depan makmal sains8.00 - 9.30

CaturKantin8.00 - 9.30

Bola TamparDataran8.00 - 9.30

BadmintonDataran8.00 - 9.30

REHAT9.30 - 10.00

PengakapKantin10.00 -11.00

Puteri IslamDewan10.00 -11.00

Tunas Puteri Dewan10.00 -11.00

Bulan Sabit Merah PBSMDataran10.00 -11.00

Tunas Kadet Remaja Sekolah TKRSDataran10.00 -11.00

Murid bergerak ke kelas

Bahasa MelayuKelas 2 Baiduri11.00 - 12.00

Bahasa InggerisKelas 2 Delima11 00 - 12.00

Agama Islam,Jawi dan Bahasa ArabSurau /Kelas 2 Mutiara11.00 - 12.00

Muzik dan KebudayaanBilik Muzik11.00 - 12.00

Alam sekitarAnjung Ilmu11.00 - 12.00

Seni dan rekreasikantin11.00 - 12.00

Perputakaanperpustakaan11.00 - 12.00

KewanganKelas 2 Nilam11.00 - 12.00

Rukun NegaraKelas 3 Baiduri11.00 - 12.00

Sains dan matematikKelas 3 Delima11.00 - 12.00

Kemahiran hidupKelas 3 Mutiara11.00 - 12.00

SETIAUSAHA

PN. SUHAILY BT SAMSUDIN

PENGERUSI

SAZALI BIN SAMPAM

S/U KOKURIKULUM

PN. MIMI NAJUA BT ZAINAL

GPK KOKURIKULUM

PN. SHARIFAH KALSOM BT. SYED SALLEH

GURU BESAR

PN. HJH. NORAISYAH BT.ANDIN

BENDAHARI

SYDNEY UDIN NIAH B. BAHARI

AJK

GURU PENAUNG

PN. HJH. NORAISYAH BT. ANDIN

GURU PENASIHAT

SAZALI B. SAMPAM

PENGERUSI

SYED LUQMAN UR HAQIM B. SYED NUR AZAM ( 6 B)

NAIB PENGERUSI

MUHAMMAD HAZIQ B. HASNOL ( 6 D )

SETIAUSAHA

IZNUR AKHMAR BT. ZAMIRZAN (5 B)

NAIB SETIAUSAHA

NUR AIN BT AZMAN ( 5 M )

BENDAHARI

MUHAMMAD NABIL B. ZULKIFLEE ( 5 B )

NAIB BENDAHARI

SITI NUR SYAZANA BT. M. SUKI ( 5 M )

AJK ( TAHUN 6 )

ARIF FAUZAN B. HISHAM ( 6 M )

FAKHRUL AIMAN B. M.NAZRI ( 6 N )

AMMAR AIMAN B. AZRI ( 6 N )

AJK ( TAHUN 5 )

MUHAMMAD DANISH B. A. RAHMAN ( 5 D )

SITI NUR FATIRAH BT M. NASIR ( 5 D )

AJK ( TAHUN 4 )

M. AQIL FADLAN B. M. FADZIL ( 4 B )

WALDAN B. YUSLEE ( 4 B )

PN. SITI SORAYA LIN BT. ABDULLAH KAMAL

HOKI

SAZALI SAMPAM