add math project work kelantan 2/2012

8
  

Upload: puteri-kecil

Post on 21-Jul-2015

394.335 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

jawapan ini disediakan khas untuk pelajar smk badak...kasihan korang nak kena siapakan kerja sebab tahun ini istimewa sebab soalan tak sama dengan negeri-negeri lain ~ hehehe

TRANSCRIPT

Tugasan1 Masalah bekalan air merupakan masalah utama di kebanyakan negara di dunia. Perancangan yang rapi adalah penting untuk memastikan bekalan air sentiasa memenuhi keperluan pengguna. Jalankan satu kajian ringkas mengenai masalah di atas, melalui pelbagai sumber seperti internet, bahan cetak, kajian lapangan dan sebagainya. Bincangkan bagaimana pengetahuan dalam Matematik Tambahan dapat digunakan bagi menyelesaikan masalah keperluan air di atas. Bagi kerja kursus ini, saya telah menjalankan kajian mengenai masalah bekalan air di daerah Bachok. Jumlah responden seramai 1000 orang penduduk kampung telah ditetapkan. Berikut adalah masalah bekalan air yang berlaku di daerah Bachok.

Page 1

Saya telah menggunakan pengetahuan Matematik Tambahan untuk menyelesaikan masalah keperluan air di atas. Masalah: Saiz tangki kecil Kaedah : Pembezaan Jika isipadu tangki yang hendak dibina ialah 50 m3.

h

g g Luas permukaan minimum yang diperlukan untuk membina tangki tersebut telah dihitungkan menggunakan kaedah Pembezaan

Page 2

Oleh itu,

Tinggi tangki pula boleh dihitungkan menggunakan formula isipadu

Page 3

Tugasan 2 Sebagai seorang jurutera bagi sebuah syarikat pembinaan, anda dipertanggungjawabkan untuk membina sebuah tangki air tertutup bagi menampung kegunaan sebuah taman perumahan yang mengandungi 60 buah rumah. Didapati kadar pelepasan air ke setiap rumah adalah berbeza bergantung pada jarak rumah dari tangki, mengikut kadar, rumah pertama 1000 cm3 min-1, rumah kedua 990 cm3 min-1, rumah ketiga 980 cm3 min-1 dan seterusnya. Dengan menggunakan sekurang-kurangnya 3 kaedah yang berbeza, hitungkan jumlah isi padu air yang akan digunakan oleh semua rumah dalam masa 1 minit, sekiranya semua rumah dalam kawasan perumahan itu menggunakan air secara serentak. Kaedah : Janjang Aritmetik

Page 4

Tugasan 3

h

p p Sekiranya tangki yang hendak dibina berbentuk kuboid dengan ukuran tapak (p x p) m2 dan tingginya h m sebagaimana gambar rajah 1. Jika isi padu tangki adalah 50 m3 , hitungkan luas permukaan minimum yang diperlukan untuk membina tangki tersebut.

Kaedah : Pembezaan

Page 5

Oleh itu,

Page 6

Tugasan 4 Jika bilangan rumah di kawasan perumahan tersebut bertambah pada masa akan datang, berapakah bilangan maksimum rumah yang boleh dibina agar bekalan air yang disalurkan oleh tangki tersebut mampu menampung keperluan penduduk dengan andaian penggunaan air di setiap rumah adalah sama.

Oleh itu, Bilangan maksimum rumah = 203 buah

Page 7