49770866 rpt sastera melayu ting 5 versi 2011

Upload: winter-sonata

Post on 16-Jul-2015

93 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN KESUSASTERAAN MELAYU 2011 TINGKATAN 5BULAN MINGGU GENRE/TEKS/TAJUK HASIL PEMBELAJARAN UTAMA HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN ( HPU ) ( HHP )/ARAS HASIL PEMBELAJARAN KHUSUS ( HPK ) PENDEKATAN KAEDAH TEKNIK KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH/APLIKASI AKTIVITI Global Analitik Penerangan Percambahan fikiran Kemahiran berfikir Kecerdasan pelbagai

JANUARI 1

2

Berkenalan dengan para pelajar Penggunaan teks dan buku catatan Mengulangkaji tajuktajuk dan aspek-aspek pengajaran dan pembelajaran pada tahun lepas. Mengulangkaji: Pengenalan Kesusasteraan Melayu

1.0. Menghuraikan definisi kesusasteraan, ciri, bentuk, sejarah perkembangan, dan peranan Kesusasteraan Melayu 1.1. Menerangkan definisi kesusasteraan. 1.2. Menerangkan definisi kesusasteraan Melayu. 1.3. Menyenaraikan ciri kesusasteraan. 1.4. Menerangkan bentuk kesusasteraan.

Aras 1 i. ii. iii. iv. v. Menyatakan definisi kesusasteraan. Menyatakan definisi Kesusasteraan Melayu. Menyatakan ciri kesusasteraan Melayu. Menyatakan bentuk kesusasteraan Melayu. Menyenaraikan peranan kesusasteraan Melayu.

Struktural Analitik Soaljawab Percambahan fikiran Deduktif Kemahiran berfikir Kecerdasan pelbagai Peta minda Membina nota Merumus isi

1

1.5. Menggalurkan sejarah perkembangan kesusasteraan Melayu secara ringkas. 1.6. Menjelaskan peranan kesusasteraan Melayu.

3

Mengulangkaji: Pengenalan Cerpen

1.0. Menghuraikan definisi, jenis, ciri dan peranan prosa 1.1. Menjelaskan definisi prosa/cerpen. 1.2. Menerangkan jenis prosa/cerpen.. 1.3. Membandingkan ciri prosa ( cerpen dengan novel ). 1.4. Menghuraikan peranan prosa/cerpen dalam masyarakat.

Aras 2 i. ii. iii. Menerangkan dan membina rajah jenis dan ciri prosa. Membandingkan dan membezakan ciri prosa. Menerangkan peranan prosa dalam masyarakat.

Mengulangkaji Pengenalan Puisi

1.0. Menerangkan definisi, jenis,ciri Aras 1 dan peranan puisi 1.1. Menerangkan definisi puisi. i. 1.2. Menerangkan jenis puisi. ii. 1.3. Membandingkan ciri iii. pelbagai jenis puisi. Aras 3 1.4. Menghuraikan peranan puisi dalam masyarakat.

Menyatakan definisi puisi. Menyatakan jenis puisi. Mengemukakan ciri puisi. i. Menghuraikan peranan puisi

Berfokus Sosiologikal Berkumpulan Individu Kelas Percambahan fikiran Bedah karya Latihan Sumbangsaran Penerangan Kemahiran belajar cara Belajar Kecerdasan pelbagai LPG Peta minda Carta/jadual Struktural Estetika Membaca teks dan pemahaman Berkumpulan Percambahan fikiran Induktif Kajian masa depan

2

dalam masyarakat.

Mengulangkaji Pengenalan Prosa Tradisional

1.0. Menghuraikan definisi, jenis,ciri dan peranan prosa 1.1. Menjelaskan definisi prosa tradisional 1.2. Menerangkan jenis prosa tradisional. 1.3. Membandingkan ciri prosa tradisional 1.4. Menghuraikan peranan prosa tradisional dalam masyarakat.

Aras 1 i. ii. Aras 2 i. Aras 3 i. Menghuraikan peranan prosa tradisional dalam masyarakat. Membandingkan dan membezakan ciri prosa tradisional. Menyatakan definisi prosa tradisional. Menyatakan jenis prosa tradisional.

Pembelajaran secara kontekstual Peta minda LPG Carta/jadual Struktural Sosiologikal Diskusi Menggunakan kemahiran berfikir Penerangan Perbandingan Percambahan fikiran Keperihatinan Pembelajaran secara konstruktivisme Teknologi maklumat dan komunikasi Peta minda Carta LPG Jadual Teks Berfokus Analitik Membaca teks dan perbincangan. Soaljawab Penerangan Cerakinan Percambahan fikiran

4.

Teks Anak Global: Cerpen Gelungnya Terpokah

3.0 Menghuraikan tema dan persoalan dalam karya prosa. 3.1. Menerangkan definisi tema dan persoalan. 3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji. 3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji.

Aras 1 i. ii. Aras 2 ii.Menjelaskan tema Menyatakan definisi tema. Menyatakan definisi persoalan.

3

3.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji.

dalam karya iii.Menerangkan persoalan dalam karya. Aras 3 ii. Menjelaskan perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya.

Teknologi maklumat dan komunikasi. Kemahiran berfikir LPG Penta minda Carta Jadual Teks Gambar

Teks Anak Global: Sajak Pasar Pengalaman

5.0. Menganalisis bentuk puisi 5.1. Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji. 5.2. Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji.

Aras 1 i. Menyatakan bilangan rangkap dan baris dalam puisi yang dikaji. Menyatakan bilangan suku kata dan perkataan dalam baris puisi yang dikaji.

ii.

Struktural Analitik Membaca teks dan syarahan guru Soal jawab Induktif Latihan Cerakinan Penerangan

4

iii.

Menyatakan rima akhir puisi yang dikaji.

Aras 2 i. Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Seri Kalantan 4.0. Menganalisis watak dan perwatakan dalam karya prosa 4.1. Menerangkan definsi watak dan perwatakan. 4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang dikaji. 4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji. Aras 3 iii. .4.0. Menganalisis watak dan perwatakan dalam karya prosa 4.1. Menerangkan definsi watak dan perwatakan. 4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak Aras 1 ii. Aras 2 Menyatakan definisi watak dan perwatakan. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji. Aras 1 i. Aras 2 i. ii. Menjelaskan jenis watak dalam karya. Menjelaskan sifat luaran dan dalaman watak dalam karya. Menyatakan definisi watak dan perwatakan. Menentukan bentuk puisi sama ada bebas atau terikat.

Kemahiran belajar cara belajar Peta minda Carta LPG Gambar Teks Berfokus Analitik Membaca teks dan pemahaman Soaljawab Penerangan Sumbang saran Teknologi maklumat dan komunikasi Kemahiran belajar cara belajar Peta minda Carta LPG Jadual Teks

FEBRUARI 1

Teks Anak Global: Cerpen Gelungnya Terpokah

Analitik Global Membaca teks dan perbincangan

5

dalam karya yang dikaji. 4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.

iv. v. Aras 3 vi.

Menjelaskan jenis watak dalam karya. Menjelaskan sifat luaran dan dalaman watak dalam karya.

Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.

Kelas Perbahasan Bercerita Pemaduan seni Main peranan Pembelajaran secara kontekstual Kemahiran berfikir Peta minda LPG Carta Jadual Teks

Teks Anak Global: Sajak Anak Global

8.0.Menghuraikan nilai kemanusiaan Aras 1 dan pengajaran dalam puisi. 8.1.Menerangkan definisi nilai i. kemanusiaan dan pengajaran. 8.2.Menghuraikan nilai Aras 2 kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi yang i. dikaji. 8.3.Menghubungkaitkan antara

Menyatakan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.

Menyenaraikan nilai kemanusiaan dalam puisi yang dikaji.

Berfokus Analitik Membaca teks dan pemahaman Membaca teks dan perbincangan Menggunakan kemahiran berfikir Sumbang saran Dekon

6

nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi yang dikaji.

ii.

Menjelaskan pengajaran berdasarkan contoh dalam puisi yang dikaji.

Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Seri Kelantan

5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 5.1.Menerangkan definisi plot. 5.2.Menerangkan jenis plot dalam karya yang dikaji. 5.3.Menjelaskan binaan plot dalam karya yang dikaji.

Aras 1 i. ii. iii. Aras 2 i. Melengkapkan rajah binaan plot berdasarkan peristiwa dalam karya yang dikaji. Menyatakan definisi plot. Menerangkan jenis plot dalam prosa. Melakarkan binaan plot dalam karya yang dikaji.

2.

Teks Anak Global: Cerpen Anak-Anak Pejuang

6.0. Menghuraikan latar dalam karya prosa. 6.1.Menerangkan definisi latar tempat, latar masa dan latar masyarakat. 6.2.Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam karya yang dikaji. 6.3.Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.

Aras 1 i. ii. iii. Menyatakan definisi latar. Menyatakan jenis latar. Menyenaraikan latar masa, latar tempat dan latar masyarakat dalam karya.

Kajian masa depan Carta LPG Jadual Pita rakaman Teks Struktural Analitik Membaca teks dan perbincangan Menggunakan kemahiran berfikir Penerangan Percambahan fikiran Kecerdasan pelbagai Kemahiran berfikir Carta Peta minda LPG Jadual Teks Analitik Sosiologikal Berkumpulan Soaljawab Bercerita Penerangan Kemahiran berfikir Kecerdasan pelbagai Peta minda Carta LPG Teks

7

Teks Anak Global: Sajak Mencari Srikandi

3.0.Menghuraikan maksud puisi 3.1. Menerangkan maksud rangkap puisi yang dikaji. 3.2. Menjelaskan maksud keseluruhan puisi yang dikaji.

Aras 1 i. ii. iii. Aras 2 ii.

Memberikan maksud kata dan rangkaikata dalam puisi yang dikaji. Menyatakan maksud baris dalam puisi yang dikaji. Menyatakan maksud rangkap dalam puisi yang dikaji.

Menerangkan maksud keseluruhan puisi.

Mengalami dan menghayati Membaca teks dan pemahaman Diskusi Penerangan Latihan Sumbangsaran Kajian masa depan Kecerdasan pelbagai Pita rakaman LPG Teks

Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Seri Kelantan

5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji. 5.5. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.

Aras 1 iii.

Aras 2 iv.

Aras 3

Berfokus Analitik Menyenaraikan dan memberikan Membaca teks dan definisi teknik plot, iaitu dialog, pemahaman monolog monolog dalaman, Berkumpulan suspens, kejutan, imbas kembali Membaca dan dan imbas muka. melakonkan adegan Percambahan fikiran Induktif Menyenaraikan peristiwa dalam Kerusi panas karya yang mempunyai teknik Kemahiran berfikir dialog, monolog dan monolog Kecerdasan pelbagai dalaman. Teks Petikan bahan edaran Peta minda Carta

8

ii.

iii.

Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik imbas kembali, imbas muka, suspens dan kejutan. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.

LPG

3.

Teks Anak Global: Cerpen Anak-Anak Pejuang

7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam karya prosa. 7.1.Menerangkan definisi gaya bahasa. 7.2.Menghuraikan aspek gaya bahasa. 7.3. Menganalisis unsur bahasa dalam karya yang dikaji.

Aras 1 Menyatakan definisi gaya bahasa. ii. Memberikan maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa. iii. Menyenaraikan contoh kata ganda, sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi. Aras 2 i. Menyenaraikan contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam karya yang dikaji. i.

Apresiasi/Estetika Struktural Mendengar pita rakaman Menggunakan kemahiran berfikir Latihan Induktif Teknologi maklumat dan komunikasi Peta minda Carta LPG Teks/bahan petikan

Teks Anak Global: Sajak Di Dada Mereka

4.0. Menghuraikan tema dan persoalan dalam puisi. 4.2. Menghuraikan tema dalam

Aras 2 i. Menjelaskan tema dalam puisi

Berfokus Membaca teks dan pemahaman

9

Ada Khalid

puisi yang dikaji. 4.3. Menghuraikan persoalan dalam puisi yang dikaji.

ii.

yang dikaji. Menerangkan persoalan dalam puisi yang dikaji.

Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Seri Kelantan

6.0. Menghuraikan latar dalam karya prosa. 6.1.Menerangkan definisi latar tempat, latar masa dan latar masyarakat. 6.2.Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam karya yang dikaji. 6.3.Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji. 5.0.Menghuraikan sudut pandangan dalam prosa. 5.1.Menerangkan definisi sudut pandangan. 5.2.Menyenaraikan jenis sudut pandangan. 5.3.Menghuraikan jenis sudut pandangan dalam karya

Aras 1 i. ii. iii. iv. Menyatakan definisi latar. Menyatakan jenis latar. Menyenaraikan latar masa, latar tempat, dan latar masyarakat dalam karya. Menyatakan perkaitan latar dengan peristiwa dalam karya.

4.

Teks Anak Global: Cerpen Anak Gembala

Aras 1 i. ii. iii. Menyatakan definisi sudut pandangan. Mengemukakan jenis sudut pandangan. Menyatakan definisi sudut pandangan orang pertama, sudut

Soal jawab Kelas Pentomin Main peranan Percambahan fikiran Kemahiran belajar cara belajar Peta minda LPG/Teks Analitik Sosiologikal Membaca teks dan perbincangan Berkumpulan Percambahan fikiran Menggunakan lembaran kerja Tangga cerita Pembelajaran secara kontekstual Teks/petikan Carta Peta minda LPG Teks/Petikan Struktural Global Membaca dan melakonkan adegan Berkumpulan Soal jawab Penerangan Cerakinan

10

yang dikaji.

pandangan orang ketiga serba tahu dan sudut pandangan orang ketiga terbatas. iv. Aras 2 i. Menjelaskan ciri sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba tahu dan sudut pandangan orang ketiga terbatas. Membuktikan jenis sudut pandangan dalam karya yang dikaji. Mengenalpasti sudut pandangan dalam karya yang dikaji.

Percambahan fikiran Menggunakan lembaran kerja Pembelajaran secara konstruktivisme Kecerdasan pelbagai Teks/petikan Carta Peta minda LPG

ii.

Teks Anak Global: Sajak Ayah

5.0.Menganalisis bentuk puisi. 5.1.Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji. 5.2.Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji.

Aras 1 i. ii. iii. Menyatakan bilangan rangkap dan baris dalam puisi yang dikaji. Menyatakan bilangan suku kata dan perkataan dalam baris puisi yang dikaji. Menyatakan rima akhir puisi yang dikaji.

Struktural Analitik Berkumpulan Diskusi Soal jawab Perbandingan Sumbang saran Kemahiran berfikir Teks/petikan Carta Peta minda LPG

11

Aras 2 i. Aras 3 i. MAC 1 Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Seri Kelantan 7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam karya prosa. 7.1.Menerangkan definisi gaya bahasa. 7.2. Menghuraikan aspek gaya bahasa. 7.5. Menganalisis unsur bahasa dalam karya yang dikaji. Aras 1 i. Menyatakan definisi gaya bahasa. ii. Memberikan maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa. iii.Menyenaraikan contoh kata ganda, sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi. Aras 2 i. Menyenaraikan contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam karya yang dikaji. Berfokus Analitik Membaca dan melakonkan adegan Membandingkan bentuk pelbagai jenis puisi yang dikaji. Apresiasi/Estetika Struktural Berkumpulan Soal jawab Penerangan Induktif Kecerdasan pelbagai Teks/petikan Carta Peta minda LPG Menentukan bentuk puisi sama ada bebas atau terikat.

Teks Anak Global: Cerpen Anak Gembala

6.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan Aras 1 pengajaran dalam karya prosa. 6.1.Menerangkan definisi nilai i. kemanusiaan dan

Menyatakan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.

12

pengajaran. 6.2.Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam karya yang dikaji. 6.3.Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji. 6.4.Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.

Aras 2 i. ii. Mengenalpasti nilai kemanusiaan dalam karya beserta alasan. Menjelaskan pengajaran berdasarkan contoh dalam karya yang dikaji.

Berkumpulan Diskusi Bercerita Latihan Cerakinan Kemahiran berfikir Teks/petikan Carta Peta minda LPG Jadual Struktural Analitik Soal jawab Membaca teks dan syarahan guru Penerangan Latihan Kemahiran belajar cara belajar Teks/petikan LPG Jadual Berfokus Diskusi Berkumpulan Sumbangsaran Latihan Deduktif Kecerdasan pelbagai Kemahiran berfikir

Teks Anak Global: Sajak Al-Andalus Menangis

7.0. Menghuraikan nada dalam puisi Aras 1 7.1. Menerangkan definisi nada. i. Menyatakan definisi nada. 7.2. Menerangkan jenis nada ii. Menyenaraikan jenis nada. 7.3. Menghuraikan nada dalam iii. Mengesan nada dalam puisi. puisi. Aras 2 7.4. Menghubungkaitkan antara nada dengan tema dalam puisi. ii. Memberi contoh rangkap puisi yang memperlihatkan nada dalam puisi.

2

Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Nakhoda Muda

6.0.Menghuraikan latar dalam karya Aras 1 prosa. 6.1. Menerangkan definisi latar i. Menyatakan definisi latar. tempat, latar masa, dan latar ii. Menyatakan jenis latar. masyarakat. iii. Menyenaraikan latar masa, latar 6.2. Menerangkan latar tempat, latar tempat dan latar masyarakat. masa dan latar masyarakat iv. Menyatakan perkaitan latar dengan dalam karya. peristiwa dalam karya.

13

6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya.

Teks/petikan LPG Peta minda Carta Jadual Gambar Aras 2 ii. Menjelaskan tema dalam karya. iii.Menjelaskan persoalan dalam karya. Aras 3 i. ii. Menjelaskan perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya. Mengulas kesesuaian tema dan persoalan dengan cerita, Berfokus Analitik Berkumpulan Soal jawab Tangga cerita Percambahan fikiran Kecerdasan pelbagai Kajian masa depan Teks/petikan Carta Peta minda LPG Jadual Gambar Rakaman petikan Analitik Apresiasi/Estetika Menggunakan kemahiran berfikir Deduktif Kumpulan Mestamu Keperihatinan Pembelajaran secara konstruktivisme

Teks Anak Global: Cerpen Anak-Anak Suria

3.0.Menghuraikan tema dan persolan dalam karya prosa. 3.2.Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji. 3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji. 3.4.Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji.

Teks Anak Global: Sajak Pengelana Waktu

6.0. Menganalisis gaya bahasa dalam puisi. 6.3. Menganalisis unsur bahasa dalam puisi yang dikaji. 6.4. Menganalisis unsur bunyi dalam puisi yang dikaji.

Aras 1 ii.Menyenaraikan aspek gaya bahasa. iii.Mengecamkan diksi, dialek, bahasa asing, bahasa arkaik, bahasa istana dan peribahasa dalam puisi yang dikaji. iv.Menyenaraikan contoh kata ganda, citra dan citraan ( imej dan imejan ), sinkof, simile, personafikasi, dan

14

pengulangan kata dalam puisi yang dikaji. v. Mengenalpasti asonansi, aliterasi, kombinasi bunyi, rima, dan jeda dalam puisi yang dikaji. 3 4 APRIL 1 Hikayat Nakhoda Muda PKBS PERTAMA CUTI PERTAMA Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: 9.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam karya prosa. 9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaa dalam karya yang dikaji. 9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji. 9.4. Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya. Teks Anak Global: Cerpen Anak-Anak Suria 4.0. Menganalisis watak dan perwatakan dalam karya prosa. 4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang dikaji. 4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji. Aras 2 i. ii. Mengenalpasti nilai kemanusiaan dalam karya beserta alasan. Menjelaskan pengajaran berdasarkan contoh dalam karya yang dikaji. Membandingkan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam karya yang dikaji. Menjelaskan jenis watak dalam karya. Mengelaskan watak dalam karya. Menjelaskan sifat luaran dan sifat dalaman watak dalam karya. Menerangkan peranan watak dalam karya.

Pembelajaran secara kontekstual Teks/petikan Glosari Kamus Peta minda

iii. Aras 2 i. ii. iii. iv.

Berfokus Membaca teks dan perbincangan Induktif Percambahan fikiran Kecerdasan pelbagai Teks/petikan Carta Peta minda LPG Berfokus Berkumpulan Penerangan Percambahan fikiran Sumbang saran Kemahiran belajar cara belajar ICT Teks/petikan LPG Peta minda

15

Carta Teks Anak Global: Sajak Memancung Insani 8.0.Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi. 8.2. Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi yang dikaji. 8.3. Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi yang dikaji. Aras 2 i. ii. Menyenaraikan nilai kemanusiaan dalam puisi yang dikaji. Menjelaskan pengajaran berdasarkan contoh dalam puisi yang dikaji. Berfokus Analitik Mendengar pita rakaman Soal jawab Cerakinan Mestamu Sumbang saran Pembelajaran secara kontekstual Kajian masa depan Teks LPG Jadual Carta Analitik Global Kelas Berkumpulan Deduktif Percambahan fikiran Kerusi panas Bedah kayra Cerpendra Main peranan Kajian masa depan Kemahiran berfikir Teks LPG Carta Jadual

2.

Teks Anak Global: Cerpen Bah Urei

5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 5.2. Menerangkan jenis plot dalam karya yan dikaji. 5.3. Menjelaskan binaan plot dalam karya yang dikaji. 5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji. 5.5. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.

Aras 2 i. ii. iii. Melengkapkan rajah binaan plot berdasarkan peristiwa dalam karya yang dikaji. Mengenalpasti teknik dalam plot iaitu dialog, monolog, dan monolog dalaman dalam karya yang dikaji. Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik dialog, monolog dan monolog dalaman. Mengenalpasti teknik dalam plot iaitu imbas kembali, imbas muka,

Aras 3 i.

16

suspens, dan kejutan. ii. Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik imbas kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.

Peta minda

iii.

Teks Anak Global: Sajak Duka Tanah

3.0.Menghuraikan maksud puisi 3.1. Menerangkan maksud rangkap puisi yang dikaji. 3.2. Menjelaskan maksud keseluruhan puisi yang dikaji.

Aras 1 i. Memberikan maksud kata dan rangkai kata dalam puisi. Menyatakan maksud baris dalam puisi. Menyatakan maksud rangkap dalam puisi.

ii. iii. Aras 2

Struktural Apresiasi/Estetika Membaca teks dan pemahaman Membaca teks dan syarahan guru Diskusi Penerangan Sumbang saran Kecerdasan pelbagai ICT Teks/petikan Pita rakaman

i. Menjelaskan maksud perlambangan dalam puisi. ii. Menerangkan maksud keseluruhan puisi.

17

Teks Seuntai Kasih secebis Harapan: Hikayat Nakhoda Muda

Aras 1 4.0 Menghuraikan tema dan persoalan dalam karya prosa. 3.1. Menerangkan definisi tema dan persoalan. 3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji. 3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji. 3.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji. iii. iv. Aras 2 ii.Menjelaskan tema dalam karya iii.Menerangkan persoalan dalam karya. Aras 3 iii. Menjelaskan perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya. Menyatakan definisi tema. Menyatakan definisi persoalan.

Berfokus Analitik Membaca teks dan perbincangan. Soaljawab Penerangan Cerakinan Percambahan fikiran Teknologi maklumat dan komunikasi. Kemahiran berfikir LPG Penta minda Carta Jadual Teks Gambar

18

3.

Teks Anak Global: Cerpen Bah Urei

6.0.Menghuraikan latar dalam karya Aras 1 prosa. 6.1. Menerangkan definisi latar i. Menyatakan definisi latar. tempat, latar masa, dan latar ii. Menyatakan jenis latar. masyarakat. iii. Menyenaraikan latar masa, latar 6.2. Menerangkan latar tempat, latar tempat dan latar masyarakat. masa dan latar masyarakat iv. Menyatakan perkaitan latar dalam karya. dengan peristiwa dalam karya. 6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya.

Berfokus Diskusi Berkumpulan Sumbangsaran Latihan Deduktif Kecerdasan pelbagai Kemahiran berfikir Teks/petikan LPG Peta minda Carta Jadual Gambar Berfokus Membaca teks dan pemahaman Soal jawab Kelas Pentomin Main peranan Percambahan fikiran

Teks Anak Global: Sajak Sesekali Pesakitku

4.0. Menghuraikan tema dan persoalan dalam puisi. 4.2. Menghuraikan tema dalam puisi yang dikaji. 4.3. Menghuraikan persoalan dalam puisi yang dikaji.

Aras 2 iii. ii. Menjelaskan tema dalam puisi yang dikaji. Menerangkan persoalan dalam puisi yang dikaji.

19

Kemahiran belajar cara belajar Peta minda LPG/Teks

Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Nakhoda Muda

4.0. Menganalisis watak dan perwatakan dalam karya prosa. 4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang dikaji. 4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.

Aras 2 i. ii. iii. iv. Menjelaskan jenis watak dalam karya. Mengelaskan watak dalam karya. Menjelaskan sifat luaran dan sifat dalaman watak dalam karya. Menerangkan peranan watak dalam karya.

4.

Teks Anak Global: Cerpen Melakar Impian

7.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan Aras 1 pengajaran dalam karya prosa. 7.1.Menerangkan definisi nilai ii. kemanusiaan dan pengajaran. 7.2.Menjelaskan nilai Aras 2 kemanusiaan dalam karya yang dikaji. iii. 7.3.Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji. 7.4.Menghubungkaitkan antara iv. nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.

Menyatakan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.

Mengenalpasti nilai kemanusiaan dalam karya beserta alasan. Menjelaskan pengajaran berdasarkan contoh dalam karya yang dikaji.

Berfokus Berkumpulan Penerangan Percambahan fikiran Sumbang saran Kemahiran belajar cara belajar ICT Teks/petikan LPG Peta minda Carta Berfokus Analitik Membaca dan melakonkan adegan Berkumpulan Diskusi Bayangan minda Bercerita Kemahiran berfikir Kecerdasan pelbagai Teks/petikan Carta Peta minda LPG

20

Teks Anak Global: Sajak Warkah Luka dari Ramlah

3.0.Menghuraikan maksud puisi. 3.1. Menerangkan maksud rangkap puisi yang dikaji. 3.2.Menjelaskan maksud keseluruhan puisi yang dikaji.

Aras 1 i. ii. iii. Memberikan maksud kata dan rangkai kata dalam puisi yang dikaji. Menyatakan maksud baris dalam puisi yang dikaji. Menyatakan maksud rangkap dalam puisi yang dikaji.

Jadual Teks Mengalami dan menghayati Struktural Membaca teks dan pemahaman Mendengar pita rakaman Keperihatinan Cerakinan Latihan Mestamu Pembelajaran secara kontekstual Kemahiran berfikir Teks/petikan puisi Pita rakaman LPG Jadual Berfokus Analitik Membaca teks dan perbincangan. Soaljawab Penerangan Cerakinan Percambahan fikiran Teknologi maklumat dan komunikasi. Kemahiran berfikir LPG

Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Caya Langkara

3.0. Menghuraikan tema dan persoalan dalam karya prosa. 3.1. Menerangkan definisi tema dan persoalan. 3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji. 3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji. 3.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji.

Aras 1 v. vi. Aras 2 ii.Menjelaskan tema dalam karya iii.Menerangkan persoalan dalam karya. Menyatakan definisi tema. Menyatakan definisi persoalan.

21

Aras 3 iv. Menjelaskan perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya.

Penta minda Carta Jadual Teks Gambar

MEI 1

Teks Anak Global: Cerpen Melakar Impian

7.0.Menganalisis gaya bahasa dalam karya prosa. 7.2. Menghuraikan aspek gaya bahasa. 7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji. 7.5. Menganalisis unsur bahasa dalam karya yang dikaji.

Aras 1 iii.Mengecam diksi, dialek, bahasa asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji. v. Menyenaraikan contoh kata ganda, sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi.

Apresiasi/Estetika Analitik Berkumpulan Soal jawab Induktif Percambahan fikiran Kemahiran berfikir Kemahiran belajar cara belajar Teks/petikan Kamus LPG Berfokus Membaca teks dan pemahaman Membaca teks dan perbincangan Kelas Cerakinan Deduktif Percambahan fikiran Latihan Kemahiran berfikir Teks

Teks Anak Global: Sajak Waktu Itu: Antara Ramadan dan Syawal

4.0. Menghuraikan tema dan persoalan Aras 2 dalam puisi. 4.2. Menghuraikan tema dalam i. Menjelaskan tema dalam puisi yang puisi yang dikaji. dikaji. 4.3. Menghuraikan persoalan ii. Menerangkan persoalan dalam puisi dalam puisi yang dikaji. yang dikaji. 4.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam Aras 3 puisi yang dikaji. i. Menjelaskan perkaitan antara persoalan dengan tema dalam puisi yang dikaji.

22

Carta Peta minda LPG Pita rakaman Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Caya Langkara 4.0. Menganalisis watak dan perwatakan dalam karya prosa. 4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang dikaji. 4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji. Aras 2 i. ii. iii. iv. Menjelaskan jenis watak dalam karya. Mengelaskan watak dalam karya. Menjelaskan sifat luaran dan sifat dalaman watak dalam karya. iv. Menerangkan peranan watak dalam karya. Berfokus Berkumpulan Penerangan Percambahan fikiran Sumbang saran Kemahiran belajar cara belajar ICT Teks/petikan LPG Peta minda Carta Berfokus Global Membaca teks dan perbincangan Menggunakan kemahiran berfikir Cerakinan Latihan Simulasi Tangga cerita Kajian masa depan Kemahiran berfikir Teks/petikan Carta Peta minda

2.

Teks Anak Global: Cerpen Cikgu Apek

3.0. Menghuraikan tema dan persoalan dalam karya prosa. 3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji. 3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji. 3.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji.

Aras 2 ii. Menjelaskan tema dalam karya. iii. Menerangkan persoalan dalam karya. Aras 3 i. Menjelaskan perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya.

23

LPG Jadual Teks Anak Global: Sajak Asin Musim Genting 8.0. Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi. 8.1.Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. 8.2. Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi. 8.3.Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi Aras 2 i. ii. iii. Menyenaraikan nilai kemanusiaan dalam puisi.. Menjelaskan pengajaran berdasarkan contoh dalam puisi. Membandingkan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi. Berfokus Analitik Kelas Soal jawab Membaca teks dan pemahaman Penerangan Percambahan fikiran Sumbang saran Kemahiran belajar cara belajar. Kemahiran berfikir Teks/petikan Carta Peta minda Analitik Global Kelas Berkumpulan Deduktif Percambahan fikiran Kerusi panas Bedah karya Cerpendra Main peranan Kajian masa depan Kemahiran berfikir Teks

Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Caya Langkara

5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 5.2. Menerangkan jenis plot dalam karya yang dikaji. 5.3. Menjelaskan binaan plot dalam karya yang dikaji. 5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji. 5.5. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.

Aras 2 iii. iv. Melengkapkan rajah binaan plot berdasarkan peristiwa dalam karya yang dikaji. Mengenalpasti teknik dalam plot iaitu dialog, monolog, dan monolog dalaman dalam karya yang dikaji. Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik dialog, monolog dan monolog

iv.

24

LPG Aras 3 Carta Jadual i. Mengenalpasti teknik dalam plot iaitu Peta minda imbas kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan. ii. Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik imbas kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan. iii. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji. 3 PKBS KEDUA (Peperiksaan Pertengahan Tahun ) PKBS KEDUA (Peperiksaan Pertengahan Tahun ) CUTI PERTENGAHAN TAHUN

dalaman.

4

JUN 1

2 3

CUTI PERTENGAHAN TAHUN Teks Anak Global: 4.0. Menganalisis watak dan Aras 2 Berfokus

25

Cerpen Cikgu Apek

perwatakan dalam karya prosa. 4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang dikaji. 4.4. Membandingkan watak-watak dalam karya yang dikaji. 4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.

i. ii. iii. iv.

Menjelaskan jenis watak dalam karya. Menjelaskan watak dalam karya. Menjelaskan sifat luaran dan sifat dalaman watak dalam karya. Menerangkan peranan watak dalam karya.

Aras 3 iv. Menerangkan cara pengarang menggambarkan watak dan perwatakan dalam karya yang dikaji. Teks Anak Global: Sajak Merdekalah Bahasaku 5.0. Menganalisis bentuk puisi. 5.1. Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji. 5.2. Membandingkan bentuk pelbagai puisi yang dikaji. Aras 1 i. ii. iii. Menyatakan bilangan rangkap dan baris dalam puisi yang dikaji. Menyatakan bilangan suku kata dan perkataan dalam baris puisi yang dikaji. Menyatakan rima akhir puisi yang dikaji.

Analitik Tutorial Berkumpulan Bayangan minda Kerusi panas Main peranan Latihan Percambahan fikiran Kecerdasan pelbagai Kajian masa depan Teks/petikan Carta Peta minda LPG Struktural Analitik Individu Soal jawab Cerakinan Deduktif Keperihatinan Teknologi maklumat dan komunikasi Kemahiran berfikir Teks/petikan Jadual Carta Peta minda LPG

Aras 2 i. Menentukan bentuk puisi sama ada bebas atau terikat. Aras 3 i. Membandingkan bentuk pelbagai jenis puisi yang dikaji.

26

Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Caya Langkara

6.0.Menghuraikan latar dalam karya prosa. 6.1. Menerangkan definisi latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat. 6.2. Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam karya. 6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya.

Aras 1 i. Menyatakan definisi latar. ii. Menyatakan jenis latar. iii. Menyenaraikan latar masa, latar tempat dan latar masyarakat. iv. Menyatakan perkaitan latar dengan peristiwa dalam karya.

Berfokus Diskusi Berkumpulan Sumbangsaran Latihan Deduktif Kecerdasan pelbagai Kemahiran berfikir Teks/petikan LPG Peta minda Carta Jadual Gambar

4.

Teks Anak Global: Cerpen Aksi Sang Jerut

6.0 . Menghuraikan latar dalam Aras 1 karya prosa. 6.2. Menerangkan latar tempat, latar ii. masa, dan latar masyarakat iii. dalam karya yang dikaji. 6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan latar iv. masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.

Menyatakan jenis latar. Menyenaraikan latar masa, latar tempat, dan latar masyarakat dalam karya. Menyatakan perkaitan latar dengan peristiwa dalam karya.

Analitik Sosiologikal Membaca teks dan pemahaman Berkumpulan Soal jawab Penerangan Cerpendra Sumbang saran Kajian masa depan Pembelajaran secara

27

Teks Anak Global: Sajak Sebuah Pesanan

9.0. Menghasil dan mempersembahkan puisi. 9.1. Menyenarai dan memilih idea daripada sumber yang pelbagai. 9.2. Mengemukakan idea dalam bentuk lakaran. 9.3. Menulis puisi menggunakan bahasa puitis. 9.4. Menetapkan bentuk puisi. 9.5. Memurnikan puisi yang telah dihasilkan. 9.6. Mempersembahkan dan menilai puisi.

Aras 1 i. ii. Menentukan tema puisi yang akan dihasilkan. Merajah idea dengan kata-kata puitis yang berkaitan dengan tema puisi.

Aras 2 i. Mengembangkan kata-kata puitis menjadi ungkapan dan baris-baris puisi yang lengkap. Menyusun ungkapan dan baris-baris puisi menjadi bait-bait puisi yang lengkap. Menulis puisi dengan menggabungkan imaginasi dan realiti, menyerapkan ilmu bantu, nilai kemanusiaan, dan

kontekstual Teks/petikan Jadual Carta Peta minda LPG Analitik Apresiasi/Estetika Menggunakan kemahiran berfikir Individu Simulasi Adaptasi Pembelajaran secara konstruktivisme Teks/petikan Jadual LPG Peta minda

ii.

iii.

28

pengajaran dengan menggunakan gaya bahasa yang tepat dan indah.

Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Caya Langkara

7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam karya prosa. 7.1.Menerangkan definisi gaya bahasa. 7.2. Menghuraikan aspek gaya bahasa. 7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji. 7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat panjang dalam karya yang dikaji. 7.5. Menganalisis unsur bahasa dalam karya yang dikaji.

Aras 1 ii. ii. iii. Menyatakan definisi gaya bahasa. Memberikan maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa. Menyenaraikan contoh kata ganda, sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi.

Aras 2 i. Menyenaraikan contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam karya yang dikaji.

Apresiasi/Estetika Struktural Berkumpulan Membaca teks dan perbincangan Soal jawab Penerangan Induktif Kecerdasan pelbagai Kemahiran berfikir Teks/petikan Carta Peta minda LPG Jadual

29

JULAI 1

Novel Dari Lembah ke Puncak

2.0. Menerangkan biodata pengarang prosa yang dikaji. 2.1.Menerangkan butir-butir peribadi pengarang. 2.2.Menerangkan latar belakang kepengarangan, sumbangan, dan kejayaan pengarang.

Aras 1 i. ii. iii. Aras 2 i. ii. iii. Aras 3 i. Menjelaskan anugerah yang diterima oleh pengarang. Menyatakan nama pena pengarang. Menyenaraikan bidang penulisan pengarang. Menyenaraikan sumbangan lain pengarang. Menyatakan nama, tarikh lahir, dan tempat kelahiran pengarang. Menyatakan latar belakang pendidikan dan kerjaya pengarang. Menyenaraikan hasil karya pengarang.

Global Analitik Diskusi Berkumpulan Soal jawab Sumbang saran Latihan Teknologi maklumat dan komunikasi Jadual Peta minda LPG Gambar

30

ii. iii.

Menyatakan perkembangan terkini pengarang. Menjelaskan keistimewaan pengarang.

Teks Anak Global: Drama Dongeng Sang Puteri

3.0. Menjelaskan pemikiran dan persoalan dalam drama. 3.1.Menerangkan definisi pemikiran dan persoalan drama. 3.2.Menghuraikan pemikiran dalam drama yang dikaji. 3.3.Menghuraikan persoalan dalam drama yang dikaji. 3.4.Menghubungkaitkan antara pemikiran dan persoalan dalam drama yang dikaji dengan realiti masyarakat

Aras 1 i. ii. iii. iv. Menyatakan definisi pemikiran. Menyatakan definisi persoalan. Mengenalpasti pemikiran dalam drama yang dikaji. Menyenaraikan persoalan dalam drama yang dikaji.

Berfokus Analitik Membaca teks dan pemahaman Menggunakan kemahiran berfikir Soal jawab Sumbang saran Mestamu Kajian masa depan Kecerdasan pelbagai Teks/petikan Jadual Carta Peta minda LPG Berfokus Sosiologikal Mendengar pita rakaman Perbahasan Berkumpulan Percambahan fikiran

Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: Hikayat Caya Langkara

9.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan Aras 2 pengajaran dalam karya prosa. 9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan i. dalam karya yang dikaji. 9.3. Menjelaskan pengajaran dalam ii. karya yang dikaji. 9.4. Menghubungkaitkan antara

Mengenalpasti nilai kemanusiaan dalam karya beserta alas an. Menjelaskan pengajaran berdasarkan contoh dalam karya yang dikaji.

31

nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.

iii.

Membandingkan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam karya yang dikaji.

Induktif Pembelajaran secara kontekstual Teks/petikan Jadual Carta Peta minda LPG Berfokus Analitik Berkumpulan Membaca teks dan pemahaman Diskusi Sumbang saran Induktif Bedah karya Kemahiran berfikir Kajian masa depan Teks/petikan Jadual Carta Peta minda LPG Struktural Global Membaca teks dan perbincangan Diskusi Kelas Teater pembaca

2.

Novel Dari Lembah ke Puncak

3.0.Menghuraikan tema dan persoalan dalam karya prosa. 3.1.Menerangkan definisi tema dan persoalan. 3.2.Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji. 3.3.Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji. 3.4.Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji.

Aras 1 i. ii. iii. iv. Aras 2 ii. iii. Menjelaskan tema dalam karya. Menerangkan persoalan dalam karya. Menyatakan definisi tema. Menyatakan definisi persoalan. Mengenalpasti tema dalam karya yang dikaji. Menyenaraikan persoalan dalam karya yang dikaji.

Teks Anak Global: Drama Dongeng Sang Puteri

4.0.Menganalisis watak dan perwatakan Aras 1 dalam drama. 4.2. Menerangkan jenis watak ii. dalam drama. 4.3. Menghuraikan perwatakan iii. luaran dan dalaman watak dalam drama. iv.

Menyatakan jenis watak dalam drama. Mengenalpasti watak dalam drama yang dikaji. Menyenaraikan sifat luaran watak

32

4.4. Membandingkan watak-watak dalam drama.

dalam drama yang dikaji. v. Menyenaraikan sifat dalaman watak dalam drama yang dikaji. vi. Menyatakan peranan watak dalam drama yang dikaji.

Lakonan Kemahiran berfikir Kecerdasan pelbagai Teks/petikan Carta Jadual LPG Peta minda Struktural Analitik Soal jawab Membaca teks dan syarahan guru Penerangan Latihan Dekon Kemahiran belajar cara belajar ICT Teks/petikan LPG Jadual Peta minda Analitik Struktural Berkumpulan Percambahan fikiran Perbandingan Kerusi panas Kemahiran belajar cara belajar

Teks Anak Global: Sajak Di Atas Peterana Bangsa

7.0. Menghuraikan nada dalam puisi Aras 1 7.1. Menerangkan definisi nada. iv. Menyatakan definisi nada. 7.2. Menerangkan jenis nada v. Menyenaraikan jenis nada. 7.3. Menghuraikan nada dalam vi. Mengesan nada dalam puisi. puisi. Aras 2 7.4. Menghubungkaitkan antara nada dengan tema dalam puisi. ii. Memberi contoh rangkap puisi yang memperlihatkan nada dalam puisi.

3.

Novel Dari Lembah ke Puncak

4.0.Menganalisis watak dan perwatakan Aras 1 dalam karya prosa. 4.2.Menerangkan jenis watak dalam ii. karya yang dikaji. 4.3.Menganalisis perwatakan luaran iii. dan dalaman watak dalam karya yang dikaji. iv. 4.4.Membandingkan watak-watak

Menyatakan jenis watak dalam karya yang dikaji. Mengenalpasti watak dalam karya yang dikaji. Menyenaraikan sifat luaran watak dalam karya yang dikaji.

33

dalam karya yang dikaji. 4.5.Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.

v. vi. Aras 3 i. ii. iii. iv.

Menyenaraikan sifat dalaman watak dalam karya yang dikaji. Menyatakan peranan watak dalam karya yang dikaji.

Kemahiran berfikir Teks/petikan Peta minda Gambar Carta LPG Peta Minda

Menjelaskan sikap dan perasaan watak dalam karya yang dikaji. Menyatakan persamaan dan perbezaan watak dalam karya yang dikaji. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji. Menerangkan cara pengarang menggambarkan watak dan perwatakan dalam karya yang dikaji.

Teks Anak Global: Drama Dongeng Sang Puteri

5.0. Menghuraikan plot dalam drama 5.4. Menghuraikan teknik plot dalam drama yang dikaji. 5.5. Menerangkan definisi prolog, babak, adegan, episod dan epilog. 5.7. Menghuraikan peranan teknik

Aras 2 i. iii.

Struktural Analitik Menjelaskan prolog, babak, adegan, Berkumpulan episod, dan epilog dalam drama Membaca teks dan yang dikaji. perbincangan Menjelaskan definisi imbas kembali, Teater pembaca imbas muka, suspens dan kejutan. Kerusi panas

34

plot dalam drama yang dikaji.

Teks Anak Global: Sajak Negeriku Merdeka

4.0. Menghuraikan tema dan persoalan dalam puisi. 4.2. Menghuraikan tema dalam puisi yang dikaji. 4.3. Menghuraikan persoalan dalam puisi yang dikaji.

Aras 3 ii. Menghuraikan teknik imbas kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan dalam drama yang dikaji. iii. Menghuraikan peranan teknik plot dalam drama yang dikaji. Aras 2 v. vi. Menjelaskan tema dalam puisi yang dikaji. Menerangkan persoalan dalam puisi yang dikaji.

Simulasi Kemahiran berfikir Kecerdasan pelbagai Teks/petikan Carta Jadual Peta minda LPG Berfokus Membaca teks dan pemahaman Soal jawab Kelas Pentomin Bayangan minda Percambahan fikiran Kemahiran belajar cara belajar Pembelajaran secara kontekstual Peta minda LPG Teks Carta Jadual Analitik Global Kelas Berkumpulan Deduktif Percambahan fikiran

4.

Novel Dari Lembah ke Puncak

5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 5.2. Menerangkan jenis plot dalam karya yan dikaji. 5.3. Menjelaskan binaan plot

Aras 2 v. Melengkapkan rajah binaan plot berdasarkan peristiwa dalam karya yang dikaji.

35

dalam karya yang dikaji.

Teks Anak Global: Drama Dongeng Sang Puteri

6.0.Menghuraikan latar dalam drama 6.1. Menerangkan definisi latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat dalam drama. 6.2. Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam drama yang dikaji. 6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam drama yang dikaji.

Aras 1 i. Menyatakan definisi latar. ii. Menyatakan jenis latar. iii. Menyenaraikan latar masa, latar tempat dan latar masyarakat dalam drama. iv. Menyatakan perkaitan latar dengan peristiwa dalam drama.

Kerusi panas Main peranan Kajian masa depan Kemahiran berfikir Teks LPG Carta Jadual Peta minda Struktural Global Diskusi Berkumpulan Sumbangsaran Latihan Deduktif Kecerdasan pelbagai Kemahiran berfikir Teks/petikan LPG Peta minda Carta Jadual Gambar Berfokus Analitik Kelas Soal jawab Membaca teks dan pemahaman Penerangan

Teks Anak Global: Sajak Lelah Tetapi Indah

8.0. Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi. 8.1.Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. 8.2. Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi.

Aras 2 iv. v. vi. Menyenaraikan nilai kemanusiaan dalam puisi.. Menjelaskan pengajaran berdasarkan contoh dalam puisi. Membandingkan nilai kemanusiaan

36

8.3.Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi.

OGOS 1.

Novel Dari Lembah ke Puncak

5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji. 5.5. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.

Percambahan fikiran Sumbang saran Kemahiran belajar cara belajar. Kemahiran berfikir Teks/petikan Carta Peta minda Aras 2 Analitik Global iv. Mengenalpasti teknik dalam plot Kelas iaitu dialog, monolog, dan monolog Berkumpulan dalaman dalam karya yang dikaji. Deduktif v. Menyenaraikan peristiwa dalam Percambahan fikiran karya yang mempunyai teknik Kerusi panas dialog, monolog dan monolog Main peranan dalaman. Kajian masa depan Kemahiran berfikir Aras 3 Teks LPG i. Mengenalpasti teknik dalam plot iaitu Carta imbas kembali, imbas muka, suspens, Jadual dan kejutan. Peta minda ii. Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik imbas kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan. iii. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.

dan pengajaran dalam puisi.

37

Teks Anak Global: Drama Dongeng Sang Puteri

7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam Aras 1 drama. 7.1.Menerangkan definisi gaya iii. Menyatakan definisi gaya bahasa. bahasa. 7.2. Menghuraikan aspek gaya ii. Memberikan maksud dan bahasa. menyenaraikan aspek gaya 7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa. bahasa asing, bahasa arkaik, iii. Menyenaraikan contoh kata bahasa istana, dan peribahasa ganda, sinkof, pengulangan, simile dalam drama yang dikaji. dan personafikasi. 7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat panjang dalam drama yang dikaji. Aras 2 7.5. Menganalisis aspek unsur bahasa dalam drama yang vii. Menyenaraikan contoh dikaji. personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam drama yang dikaji.

Apresiasi/Estetika Struktural Berkumpulan Membaca teks dan perbincangan Soal jawab Penerangan Induktif Kecerdasan pelbagai Kemahiran berfikir Teks/petikan Carta Peta minda LPG Jadual

38

Teks Anak Global: Sajak Kita Berdua adalah Gambar

5.0. Menganalisis bentuk puisi. 5.1. Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji. 5.2. Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji.

Aras 1 iv. v. vi. Aras 2 i. Menentukan bentuk puisi sama ada bebas atau terikat. Menyatakan bilangan rangkap dan baris dalam puisi yang dikaji. Menyatakan bilangan suku kata dan perkataan dalam baris puisi yang dikaji. Menyatakan rima akhir puisi yang dikaji.

2.

Novel Dari Lembah ke Puncak

6.0.Menghuraikan latar dalam karya prosa. 6.1. Menerangkan definisi latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat. 6.2. Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam karya. 6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya.

Aras 1 i. Menyatakan definisi latar. ii. Menyatakan jenis latar. iii. Menyenaraikan latar masa, latar tempat dan latar masyarakat. iv. Menyatakan perkaitan latar dengan peristiwa dalam karya.

Struktural Analitik Individu Soal jawab Cerakinan Deduktif Keperihatinan Teknologi maklumat dan komunikasi Kemahiran berfikir Teks/petikan Jadual Carta Peta minda LPG Berfokus Diskusi Berkumpulan Sumbangsaran Latihan Deduktif Kecerdasan pelbagai Kemahiran berfikir Teks/petikan LPG Peta minda Carta Jadual Gambar

39

Teks Anak Global: Drama Dongeng Sang Puteri

8.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan Aras 1 pengajaran dalam drama. iii. 8.1.Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. Aras 2 8.2.Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam drama v. yang dikaji. 8.3.Menjelaskan pengajaran dalam drama yang dikaji. 8.4.Menghubungkaitkan antara vi. nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam drama yang dikaji.

Menyatakan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.

Mengenalpasti nilai kemanusiaan dalam drama beserta alasan. Menjelaskan pengajaran berdasarkan contoh dalam drama yang dikaji.

Berfokus Analitik Membaca dan melakonkan adegan Berkumpulan Diskusi Bayangan minda Bercerita Kemahiran berfikir Kecerdasan pelbagai Teks/petikan Carta Peta minda LPG Jadual Teks

Sajak

9.0. Menghasil dan mempersembahkan puisi. 9.1. Menyenarai dan memilih idea daripada sumber yang pelbagai. 9.2. Mengemukakan idea dalam bentuk lakaran. 9.3. Menulis puisi menggunakan bahasa puitis. 9.4. Menetapkan bentuk puisi. 9.5. Memurnikan puisi yang telah dihasilkan.

Aras 1 iii. iv. Menentukan tema puisi yang akan dihasilkan. Merajah idea dengan kata-kata puitis yang berkaitan dengan tema puisi.

Analitik Apresiasi/Estetika Menggunakan kemahiran berfikir Individu Simulasi Adaptasi Pembelajaran secara konstruktivisme Teks/petikan Jadual LPG Peta minda

40

9.6. Mempersembahkan dan menilai puisi.

Aras 2 iii. Mengembangkan kata-kata puitis menjadi ungkapan dan baris-baris puisi yang lengkap.

3. 4. SEPTEMBER 1. 2.

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM CUTI KEDUA Mengulangkaji soalan peperiksaan Percubaan SPM Mengulangkaji soalan peperiksaan Percubaan SPM Novel Dari Lembah ke Puncak 7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam karya prosa. 7.2.Menerangkan definisi gaya bahasa. 7.2. Menghuraikan aspek gaya bahasa. 7.3. Menerangkan diksi, dialek, Aras 1 iv. v. Menyatakan definisi gaya bahasa. Memberikan maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa. Menyenaraikan contoh kata ganda, sinkof, pengulangan, Apresiasi/Estetika Struktural Berkumpulan Membaca teks dan perbincangan Soal jawab Penerangan Induktif Kecerdasan pelbagai

3.

4.

iii.

41

bahasa asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji. 7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat panjang dalam karya yang dikaji. 7.5. Menganalisis unsur bahasa dalam karya yang dikaji.

simile dan personafikasi. Aras 2 viii. Menyenaraikan contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam karya yang dikaji.

Kemahiran berfikir Teks/petikan Carta Peta minda LPG Jadual

Drama

9.0.Menghasilkan skrip dan mempersembahkan drama 9.1.Menyenaraikan dan memilih idea daripada sumber yang pelbagai. 9.2.Mengembangkan idea dalam bentuk lisan dan lakaran. 9.3.Menyusun dan memilih peristiwa yang sesuai dengan jalan cerita. 9.4.Menyesuaikan prolog, babak, adegan, episod dan epilog dengan jalan cerita. 9.5.Menulis skrip drama.

Aras 1 i. ii. iii. Menceritakan semula peristiwa berdasarkan pembacaan, tontonan, pengalaman dan maklumat. Merajahkan peristiwa dan idea berdasarkan sumber yang pelbagai. Mengemukakan watak dan perwatakan berdasarkan sumber yang pelbagai.

iv. v. vi.

Mengisahkan urutan peristiwa berdasarkan sumber yang pelbagai. Mengenalpasti latar berdasarkan sumber yang pelbagai. Mengenalpasti nilai kemanusiaan dan pengajaran berdasarkan sumber yang pelbagai.

Global Struktural Mengalami dan menghayati Mendengar pita rakaman Penerangan Soal jawab Berkumpulan Bayangan minda Tangga cerita Lakonan Percambahan fikiran Kemahiran berfikir ICT Teks Petikan rakaman Gambar Carta Jadual

42

Novel Dari Lembah ke Puncak

8.0.Menghuraikan sudut pandangan dalam prosa. 8.1.Menerangkan definisi sudut pandangan. 8.2.Menyenaraikan jenis sudut pandangan. 8.3.Menghuraikan jenis sudut pandangan dalam karya yang dikaji.

Aras 1 v. vi. Menyatakan definisi sudut pandangan. Mengemukakan jenis sudut pandangan.

vii.

viii.

Menyatakan definisi sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba tahu dan sudut pandangan orang ketiga terbatas. Mengenalpasti sudut pandangan dalam karya yang dikaji.

LPG Struktural Global Membaca dan melakonkan adegan Berkumpulan Soal jawab Penerangan Cerakinan Percambahan fikiran Menggunakan lembaran kerja Pembelajaran secara konstruktivisme Kecerdasan pelbagai Teks/petikan Carta Peta minda LPG LPG Gambar rajah

Aras 2 iii. Menjelaskan ciri sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba tahu dan sudut pandangan orang ketiga terbatas. Membuktikan jenis sudut pandangan dalam karya yang dikaji. Berfokus

iv.

OKTOBER

Teks Anak Global:

3.0. Menjelaskan pemikiran dan

Aras 1

43

1. Drama Menggapai Pelangi

persoalan dalam drama. 3.1.Menerangkan definisi pemikiran v. dan persoalan drama. vi. 3.2.Menghuraikan pemikiran dalam vii. drama yang dikaji. 3.3.Menghuraikan persoalan dalam viii. drama yang dikaji. 3.4.Menghubungkaitkan antara pemikiran dan persoalan dalam drama yang dikaji dengan realiti masyarakat

Menyatakan definisi pemikiran. Menyatakan definisi persoalan. Mengenalpasti pemikiran dalam drama yang dikaji. Menyenaraikan persoalan dalam drama yang dikaji.

Analitik Membaca teks dan pemahaman Menggunakan kemahiran berfikir Soal jawab Sumbang saran Mestamu Kajian masa depan Kecerdasan pelbagai Teks/petikan Jadual Carta Peta minda LPG

Novel Dari Lembah ke Puncak

9.0. Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam karya prosa. 9.1.Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. 9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam karya yang dikaji. 9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji.

Aras 1 i. Menyatakan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. ii. Menyenaraikan nilai kemanusiaan dalam karya yang dikaji. iii. Memadankan pengajaran dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.

9.4. Menghubungkaitkan antara

Berfokus Analitik Diskusi Soal jawab Percambahan fikiran Deduktif Cerakinan Teknologi maklumat dan komunikasi Teks/petikan Carta Jadual LPG Peta minda

44

nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.

Aras 2 i. ii. iii. Mengenalpasti nilai kemanusiaan dalam karya beserta alas an. Menjelaskan pengajaran berdasarkan contoh dalam karya yang dikaji. Membandingkan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam karya yang dikaji.

Teks Anak Global: Drama Menggapai Pelangi

4.0.Menganalisis watak dan perwatakan Aras 1 dalam drama. 4.2. Menerangkan jenis watak ii. dalam drama. 4.3. Menghuraikan perwatakan iii. luaran dan dalaman watak dalam drama. iv. 4.4. Membandingkan watak-watak dalam drama. v. vi.

Menyatakan jenis watak dalam drama. Mengenalpasti watak dalam drama yang dikaji. Menyenaraikan sifat luaran watak dalam drama yang dikaji. Menyenaraikan sifat dalaman watak dalam drama yang dikaji. Menyatakan peranan watak dalam drama yang dikaji.

Global Struktural Membaca teks dan perbincangan Diskusi Teater pembaca Lakonan Kerusi panas Kemahiran berfikir Pembelajaran secara kontekstual Teks/petikan Carta Jadual LPG Peta minda Global

2.

Novel

10.0.

Menghasilkan dan

Aras 1

45

mempersembahkan karya kreatif 10.1. Menyenaraikan dan memilih idea daripada sumber yang pelbagai. 10.2. Mengemukakan idea dalam bentuk lisan dan lakaran. 10.3. Menyusun dan memilih peristiwa yang sesuai dengan jalan cerita. 10.4. Menulis cerita dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.

i.

ii. iii. iv. v. vi.

Menceritakan semula peristiwa berdasarkan pembacaan, tontonan, pengalaman dan maklumat. Merajahkan peristiwa dan idea berdasarkan sumber yang pelbagai. Mengemukakan watak dan perwatakan berdasarkan sumber yang pelbagai. Mengisahkan urutan peristiwa berdasarkan sumber yang pelbagai. Mengenalpasti latar berdasarkan sumber yang pelbagai. Mengenalpasti nilai kemanusiaan dan pengajaran berdasarkan sumber yang pelbagai.

Struktural Mengalami dan menghayati Mendengar pita rakaman Penerangan Soal jawab Berkumpulan Bayangan minda Tangga cerita Lakonan Percambahan fikiran Kemahiran berfikir ICT Teks Petikan rakaman Gambar Carta Jadual LPG Struktural Global Berkumpulan Diskusi Menggunakan kemahiran berfikir Perbandingan Lakonan Percambahan fikiran Teknologi maklumat dan komunikasi Teks/petikan

Teks Anak Global: Drama Menggapai Pelangi

6.0. Menghuraikan latar dalam drama 6.2. Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam drama. 6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam drama.

Aras 2 i. ii. Menghuraikan latar dalam drama. Menjelaskan latar yang paling ketara dalam drama.

46

Carta Jadual LPG Peta minda

Teks Anak Global: Drama Menggapai Pelangi

7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam karya prosa. 7.3.Menerangkan definisi gaya bahasa. 7.2. Menghuraikan aspek gaya bahasa. 7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji. 7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat panjang dalam karya yang dikaji. 7.5. Menganalisis unsur bahasa dalam karya yang dikaji.

Aras 1 vi. ii. iii. Aras 2 ix. Menyenaraikan contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam karya yang dikaji. Menyatakan definisi gaya bahasa. Memberikan maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa. Menyenaraikan contoh kata ganda, sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi.

Struktural Global Membaca teks dan pemahaman Mendengar pita rakaman Soal jawab Penerangan Mestamu Kemahiran belajar cara belajar Teks Pita rakaman LPG Peta minda

3.

Teks Anak Global: Drama Menggapai

8.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan Aras 1 pengajaran dalam drama. 8.1. Menerangkan definisi nilai i. Menyatakan definisi nilai

Berfokus Membaca teks dan perbincangan

47

Pelangi

kemanusiaan dan pengajaran. 8.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam drama yang dikaji. 8.3. Menjelaskan pengajaran dalam drama yang dikaji. 8.4. Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam drama yang dikaji.

ii. iii.

kemanusiaan dan pengajaran. Mengenalpasti nilai kemanusiaan dalam drama yang dikaji. Memadankan pengajaran dengan peristiwa dalam drama yang dikaji.

Aras 2 i. ii. iii. Menyenaraikan nilai kemanusiaan dalam drama yang dikaji. Menjelaskan pengajaran berdasarkan contoh dalam drama yang dikaji. Membina pengajaran berdasarkan nilai kemanusiaan dalam drama yang dikaji.

Soal jawab Teater pembaca Kerusi panas Main peranan Pembelajaran secara kontekstual Kajian masa depan Teks/petikan Carta Jadual LPG Peta minda

Mengulangkaji Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan Mengulangkaji Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan 4. Mengulangkaji Novel Mengulangkaji Novel Mengulangkaji Teks Madu Ilmu

Puisi Tradisional: Pantun Syair Puisi Tradisional: Gurindam Seloka Jeriji Kasih Jeriji Kasih Cerpen

48

NOVEMBER 1.

Mengulangkaji Teks Madu Ilmu Mengulangkaji Teks Madu Ilmu Mengulangkaji Teks Madu Ilmu

Cerpen

Sajak Sajak Drama Drama

2.

Mengulangkaji Teks Madu Ilmu Mengulangkaji Teks Madu Ilmu Membincangkan soalan dan skema jawapan peperiksaan SPM tahun lepas Cuti Akhir Tahun Persekolahan Cuti Akhir Tahun Persekolahan Cuti Akhir Tahun Persekolahan

3 4 DISEMBER

49