~pro forma kursus waj 3113~

3
Pro Forma Kursus Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian Nama Kursus Kokurikulum – Persatuan (Cocuriculum – Societies) Kod Kursus WAJ3113 Kredit 1 (0+1) Jam Kontak 30 Bahasa Pengantar Bahasa Melayu Prasyarat Tiada Semester Dua Hasil Pembelajaran 1. Mendedahkan pelajar dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai profesionalisme keguruan dalam GERKO Persatuan; 2. Memberi peluang kepada pelajar meningkatkan kreativiti dan keyakinan diri dalam perancangan dan pengurusan GERKO Persatuan; 3. Menghayati nilai-nilai murni serta mengamalkan sikap positif secara berterusan melalui penglibatan aktif dalam aktiviti berpersatuan; dan 4. Menjadi penasihat persatuan yangn berkesan di sekolah kelak. Sinopsis Kursus ini meliputi pengenalan dan konsep persatuan; pengurusan; sejarah; perkembangan dan kepentingan persatuan; pengkelasan persatuan; kemahiran asas; persediaan, pelaksanaan dan penilaian projek. The course focuses on the introduction and concept of society; management; history; development and importance; classification of society; basic skills; preparation, implementation and evaluation of project. Tajuk Kandungan Jam 1 Pengurusan Persatuan Mengadakan mesyuarat dan pelantikan AJK 2

Upload: shirley-chan

Post on 02-Aug-2015

961 views

Category:

Documents


1 download

TRANSCRIPT

Page 1: ~Pro Forma Kursus WAJ 3113~

Pro Forma KursusProgram Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian

Nama Kursus Kokurikulum – Persatuan(Cocuriculum – Societies)

Kod Kursus WAJ3113

Kredit 1 (0+1)

Jam Kontak 30

Bahasa Pengantar

Bahasa Melayu

Prasyarat Tiada

Semester Dua

Hasil Pembelajaran

1. Mendedahkan pelajar dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai profesionalisme keguruan dalam GERKO Persatuan;2. Memberi peluang kepada pelajar meningkatkan kreativiti dan keyakinan diri dalam perancangan dan pengurusan GERKO Persatuan;3. Menghayati nilai-nilai murni serta mengamalkan sikap positif secara berterusan melalui penglibatan aktif dalam aktiviti berpersatuan; dan4. Menjadi penasihat persatuan yangn berkesan di sekolah kelak.

Sinopsis Kursus ini meliputi pengenalan dan konsep persatuan; pengurusan; sejarah; perkembangan dan kepentingan persatuan; pengkelasan persatuan; kemahiran asas; persediaan, pelaksanaan dan penilaian projek.

The course focuses on the introduction and concept of society; management; history; development and importance; classification of society; basic skills; preparation, implementation and evaluation of project.

Tajuk Kandungan Jam1 Pengurusan Persatuan

Mengadakan mesyuarat dan pelantikan AJK Menyediakan minit mesyuarat Merancang aktiviti persatuan Menyediakan garis panduan persatuan

2

2 Pengenalan Konsep / Teori

Definisi Konsep / teori Ciri-ciri

- Mengetahui definisi dan konsep/ teori - Mengenal pasti ciri-ciri aktiviti berpesatuan

2

Page 2: ~Pro Forma Kursus WAJ 3113~

3 Identiti Persatuan

mereka cipta identiti persatuan- logo; moto; dan lagu persatuan

2

4 Pelaksanaan Aktiviti

Perancangan & Pengurusan

Penyediaan kertas kerja;

i. Menubuhkan jawatankuasa kerja

PengerusiSetiausahaBendahariAhli Jawatankuasa

ii. Menjalankan mesyuarat jawatankuasa

iii. Menentukan anggaran perbelanjaan

iv. Menentukan tarikh, masa dan tempat aktiviti

v. Mengumpul maklumat

vi. Menyebarkan maklumat melalui poster/ buletin/ papan kenyataan

vii. Menyediakan edaran / jemputan

Pelaksanaan

i. Persediaan projek / program

ii. Latihan

iii. Persembahan

10

14

JUMLAH 30

Pentaksiran Teori 10%Projek 70%Sahsiah 20%

Bacaan Asas Ab. Alim bin Abdul Rahim, (1994). Pengurusan Kokurikulum. Kuala Lumpur: Fajar Bakti

Kamisah Sharif, (1995). Kokurikulum. Kuala Lumpur: Goodmark Enterprise

RujukanTambahan

Kementerian Pendidikan Malaysia, (1990). Buku Panduan Gerak Kerja Kokurikulum Sekolah Rendah. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum & Dewan Bahasa dan Pustaka.