ppt kkp pjm 3113

Upload: sapphira-celine

Post on 19-Jul-2015

212 views

Category:

Documents


1 download

TRANSCRIPT

Pjm 3113 permainan hoki

PENGENALAN KEPADA PERMAINAN HOKI

Kini, selepas 100 tahun permainan

Hoki merupakan salah satu permainan yangpopular di dunia. Ia mula dikenali di peringkat antarabangsa pada tahun 1890-an dan telah menjadi satu sukan demonstrasi

hoki

diperkenalkan

sebagai

satu

permainan berlaku

antarabangsa, perubahan

didapati dalam

banyak

peraturan, gaya bermain, alatan, dan permukaan bermain dan ini telah menolong menambahkan kepopularan permainan hoki tanpa menukar bentuk asal atau cirinya. Kini, hoki dimainkan di lebih kurang 112 buah negara oleh setiap lapisan masyarakat.

di Sukan Olimpik pada tahun 1900 di Paris.Ia telah dipertandingkan di Sukan Olimpik secara tetap mulai tahun 1982 yang

diadakan di Amsterdam.

pengenalan peralatan sukanHoki merupakan satu permainan yang merbahaya kerana setiap pemain menggunakan batang kayu dan bermain dengan bola kulit keras yang boleh bergerak selaju 140 160km sejam.

kecederan dalam hoki boleh dikurang dan keseronokan boleh ditambah jika permainan hoki dimainkan di padang yang sesuai dengan peralatan yang betul.

Tidak ramai yang menyedari bahawa terdapat permainan atau sukan lain yang boleh mendatangkan kecederaan seperti bola sepak, ragbi, american football dan lain-lain sehingga ada antara pemain yang bersara dan hidup dengan kecederaan yang lebih teruk untuk seumur hidupnya.

peralatan hoki -padang/gelanggang

Setiap bahagian tengah dibahagi kepada dua lagi bahagian, di mana bahagian yang sebelah garisan gol ialah 22.90 meter, manakala bahagian sebelah garisan tengah ialah 22.80 meter. Kawasan diantara garisan belakang dengan garisan ialah 22.90 meter yang dikenali sebagai kawasan 23 meter.)

peralatan hoki

-bulatan jaringan-

satu garisan yang panjangnya 3.66 meter selari dengan garisan gol ditanda di tengah garisan 14.63 meter. dua suku bulatan berradius 14.63 meter dilukis bermula dari garisan 3.66 meter ke garisan belakang. Bagi suku bulatan di sebelah kiri tiang gol kiri digunakan sebagai pusat, manakala suku bulatan di sebelah kanan tiang gol kanan digunakan sebagai pusat.

peralatan hoki -pintu gol setiap pasukan mempunyai satu pintu gol gol diletak di tengahtengah garisan belakang gol dibuat dengan dua tiang tengah yang disambung dengan satu tiang mendatar (crossbar) Jarak diantara dua tiang tengah itu ialah 3.66 meter ketinggian tiang tengah ialah 2.14 meter tiang tengah dan tiang mendatar berbentuk empat segi bujur berukuran 5.0 mm lebar dan dalam antara 5.0 meter 7.5 meter semua tiang tengah dan tiang mendatar dicat putih

peralatan hoki -tiang-tiang bendera empat tiang bendera diletak di setiap sudut padang permainan yang dikenali sebagai bendera sudut. tingginya diantara 1.20 meter hingga 1.50m bendera diletak di luar sudut tiang bendera diperbuat daripada bahan lembut untuk menjaminkeselamatan pemain.

peralatan hoki -JARING-

JARING jajaring diikat kukuh kepada tiang tegah dan tiang

mendatar ring mempunyai 45 mesh mm dan

berukuran

berbentuk empat segi

peralatan hoki-BOLA sebiji bola keras, pejal atau kosong digunakan biasanya, permukaan bola adalah licin bola berwarna putih (warna lain digunakan dengan persetujuan oleh kedua-dua pasukan)

berat bola : 156 g (min) 163 g (max)lilitan bola : 224 mm (min) 235 mm (max)

BOLA

peralatan hoki -kayu hoki-

Kayu hoki yang rata di sebelah kiri dan berbentuk bulat di sebelahkanan. Bahagian rata di sebelah kiri kayu dipanggil muka kayu (face of the stick) dan hanya boleh digunakan dalam permainan. Bahagian lengkuk kayu di panggilkepala kayu yang berbentuk J atau U. Kayu hoki hendaklah licindan tidak tajam di bahagian tepi. Tebal kayu dihadkan dan hanya bolehmelalui satu gelung berdiameter 51 mm. Kayu hoki diperbuatdaripada kayu dan berat tidak melebihi 737 g.