lampiran kerja kursus bmm 3117

5
Baca dialog di bawah dengan teliti. KELUARGA SAIFUL Adik : Kak Ngah, adik hendak pergi ke rumah kawan. Adik hendak meminjam bukunya. Kakak : Adik hendak pergi ke rumah kawan, mintalah izin daripada emak dan ayah dahulu. Nanti boleh ayah hantarkan. Abang : Betul adik, abang setuju dengan Kak Ngah. Kalau ada apa-apa yang berlaku terhadap diri adik, kita sekeluarga akan susah. Bapa : Adik, kita tidak boleh membuat sesuatu keputusan mengikut kata hati kita sahaja. Emak : Emak sokong kata-kata ayah. Banyak lagi peraturan di rumah yang perlu kita patuhi. Adik : Adik ingat di sekolah sahaja yang ada peraturan. Datuk : Adik, sebenarnya bukan di sekolah sahaja ada peraturan, di mana- mana tempat pun ada peraturannya. Nenek : Betul kata datuk, nenek setuju. Selain itu, kita juga perlu bekerjasama dan bertolak ansur antara anggota keluarga.

Upload: norhayati-ahmad-osman

Post on 20-Nov-2015

29 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Baca dialog di bawah dengan teliti.

KELUARGA SAIFUL

Adik:Kak Ngah, adik hendak pergi ke rumah kawan. Adik hendakmeminjam bukunya.

Kakak:Adik hendak pergi ke rumah kawan, mintalah izin daripada emak dan ayah dahulu. Nanti boleh ayah hantarkan.Abang:Betul adik, abang setuju dengan Kak Ngah. Kalau ada apa-apa yang berlaku terhadap diri adik, kita sekeluarga akan susah.Bapa:Adik, kita tidak boleh membuat sesuatu keputusan mengikut kata hati kita sahaja.Emak:Emak sokong kata-kata ayah. Banyak lagi peraturan di rumah yang perlu kita patuhi.Adik:Adik ingat di sekolah sahaja yang ada peraturan.Datuk:Adik, sebenarnya bukan di sekolah sahaja ada peraturan, di mana-mana tempat pun ada peraturannya.Nenek:Betul kata datuk, nenek setuju. Selain itu, kita juga perlu bekerjasama dan bertolak ansur antara anggota keluarga.Bapa:Kita perlulah mematuhi peraturan di rumah supaya kita sekeluarga hidup dalam keadaan harmoni.

KAD SITUASI MAIN PERANAN

Kamu dikehendaki memainkan peranan sebagai seorang bapa yang bekerja sebagai seorang guru untuk menyara dan bertanggungjawab terhadap keluarganya.

Kamu dikehendaki memainkan peranan sebagai seorang ibu menjalankan tugas-tugas di rumah seperti mengemas rumah, memasak dan lain-lain.

Kamu dikehendaki memainkan peranan sebagai seorang anak yang menghormati ibu bapa.

Kamu dikehendaki memainkan peranan sebagai seorang anak yang menyayangi ibu bapa.

Kamu dikehendaki memainkan peranan sebagai seorang anak yang bertanggungjawab.

PETA MINDA CIRI-CIRI KELUARGA BAHAGIA

Anak-anak yang mematuhi disiplin .Memiliki keperluan asas yang mencukupi.

CIRI-CIRI KELUARGABAHAGIA

Mendengar kata ibu bapa.Saling menyayangi

Anggota keluarga menjalankan tanggungjawab dengan baik

Saling membantu dan bekerjasamabekerjasama

Bertolak ansur antara ahli keluarga