ppt bmm 3117

Upload: nor-hayati-ahmad

Post on 08-Jul-2015

165 views

Category:

Documents


3 download

TRANSCRIPT

BMM 3117TEORI HURAIAN BAHASANahu tradisional

PROGRAM PENSISWAZAHAN GURUIPG KAMPUS RAJA MELEWARDISEDIAKAN OLEH NOR HAYATI BINTI AHMAD` (691216-02-5916)

SEJARAH Teori nahu tradisional ini dipelopori oleh Panini yang berasal dari India. Menurut teori ini, bahasa ialah ucapan buah fikiran dan perasaan manusia dengan teratur serta menggunakan alat untuk membunyikan suara.

TUJUAN

Membolehkan pelajar-pelajar memahami nahu sesuatu bahasa dan juga melatih pelajar menulis menggunakan bahasa yang betul. Membolehkan pelajar-pelajar menterjemahkan bahasa asing ke bahasa natif (Ibunda) dan sebaliknya. Melengkapkan pelajar dengan perbendaharaan kata yang luas yang dapat digunakan dalam penulisan.

Membolehkan pelajar-pelajar membaca dan menterjemahkan makna buku-buku yang dibaca ke bahasa ibunda dan membolehkan mereka menikmati nilai kesusasteraan yang dibaca.

TEKNIK MENGAJAR Pelajar diperkenalkan kepada undangundang nahu Pelajar diberikan pasangan makna atau bahasa Pelajar membuat ayat menggunakan senarai perbendaharaan kata Pelajar membuat terjemahan makna atau bahasa

SIFAT- SIFAT Bersifat deduktif Mementingkan bahasa tulisan dari bahasa lisan

KELEBIHAN Murid dapat mengingati peraturanperaturan dan perbendaharaan kata Sesuai bagi kelas yang mempunyai ramai pelajar Berkesan kepada murid- murid yang cerdas dan berminat menaakul konsep abstrak Jimat : masa dan wang

KELEMAHAN Konsep pengajaran : hafalan dan chalk and talk Berpusatkan buku teks

Sekian, terima kasih