tugasan pbs pjm 3063e

3
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS GAYA KOTA KINABALU, SABAH SEMESTER 3 TUGASAN ELEKTIF 1 : PENDIDIKAN JASMANI PENGALAMAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS) FASA III Tugasan : Pelajar dikehendaki membuat pemerhatian, mengumpul maklumat berbincang dengan guru dan merekod tentang perkara – perkara berikut : Pemerhatian terhadap kelas Pendidikan Jasmani 1. Semasa aktiviti memanaskan badan a. Adakah aktiviti memanaskan badan dijalankan? b. Adakah penerangan mengenai kepentingan aktiviti memanaskan badan diberikan kepada pelajar? c. Adakah otot – otot besar untuk aktiviti yang dirancang diberikan tumpuan? d. Adakah aktiviti yang diberikan membahayakan otot – otot, sendi dan lain – lain anggota badan? 2. Adakah keperluan “ warm up ” dijalankan dan diberikan penjelasan kepada pelajar? 3. Adakah peralatan Pendidikan Jasmani yang digunakan sesuai dengan aktiviti yang dirancangkan?

Upload: jiaye-siaw

Post on 02-Oct-2015

236 views

Category:

Documents


5 download

DESCRIPTION

Tugasan Pbs Pjm 3063e

TRANSCRIPT

INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS GAYAKOTA KINABALU, SABAH

SEMESTER 3TUGASAN ELEKTIF 1 : PENDIDIKAN JASMANIPENGALAMAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS) FASA III

Tugasan : Pelajar dikehendaki membuat pemerhatian, mengumpul maklumat berbincang dengan guru dan merekod tentang perkara perkara berikut :

Pemerhatian terhadap kelas Pendidikan Jasmani1. Semasa aktiviti memanaskan badana. Adakah aktiviti memanaskan badan dijalankan?b. Adakah penerangan mengenai kepentingan aktiviti memanaskan badan diberikan kepada pelajar?c. Adakah otot otot besar untuk aktiviti yang dirancang diberikan tumpuan?d. Adakah aktiviti yang diberikan membahayakan otot otot, sendi dan lain lain anggota badan?

2. Adakah keperluan warm up dijalankan dan diberikan penjelasan kepada pelajar?

3. Adakah peralatan Pendidikan Jasmani yang digunakan sesuai dengan aktiviti yang dirancangkan?

4. Adakah pembahagian masa dari mula hingga tamat aktiviti sesuai seperti yang dirancangkan?

5. Berikan saranan anda untuk tindakan penambahbaikan dalam pengajaran tersebut.

Tugasan ini merupakan satu bentuk latihan bertujuan memberikan kefahaman dan pendedahan kepada pelajar tentang tanggungjawab seorang guru Pendidikan Jasmani. Tugasan ini memberi peluang kepada pelajar membina pengetahuan dan pengalaman baru tentang keperluan menjaga keselamatan sistem otot, sistem pernafasan, jantung dan anggota badan.Prosedur Pelaksanaan Tugasan1. Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) Fasa III dilaksanakan selama seminggu di sekolah yang telah ditetapkan oleh Institut Pendidikan Guru (IPG) masing masing pada minggu sebelum cuti pertengahan semester.2. Penempatan pelajar di sekolah ditetapkan oleh Unit Praktikum Institut Pendidikan Guru masing masing.3. Hadir ke sekolah pada tarikh yang ditetapkan sepanjang tempoh pelaksanaan PBS dan memaklumkan kepada Pengarah IPG dan Guru Besar jika tidak dapat hadir ke sekolah.4. Membuat pemerhatian dan mendokumentasikan segala hasil tugasan secara berterusan untuk tugasan yang diberikan.5. Menyerahkan hasil tugasan PBS kepada Jabatan mata pelajaran elektif berkaitan pada masa dan tarikh yang ditetapkan.

Format Penulisan1. Laporan tugasan dibuat secara bertulis.2. Panjang tugasan lebih kurang 5 muka surat.3. Menggunakan font Arial, saiz 11 dan jarak 1.5.4. Kertas A4 dalam bentuk Potrait.

Tugasan disediakan oleh Disahkan oleh

________________________________________________( RAVI A/L MARGAPANDU ) ( IRWAN BIN ISDUP ) Penyelaras PJM3063E Ketua JabatanAnatomi dan Fisiologi (Elektif) Jabatan PJKIPG Kampus Gaya IPG Kampus GayaKota Kinabalu Kota Kinabalu