latihan 1 sce 3112

3
SCE 3112 PENGURUSAN MAKMAL SAINS DAN SUMBER LATIHAN 1. 1. Nyatakan tiga tugas utama Ketua Panitia Sains, Guru Sains dan Pembantu makmal sains dalam pengurusan makmal sains a! Peranan Ke"ua Pani"ia Sains i. Membantu merancang erbelan!aan ta"unan bagi er#le"an eralatan dan ba"an sains ii. Menyemak dan mengemas kini st#k makmal dan bilik sains dari segi keerluan eralatan dan ba"an sains sean!ang ta"un. iii. Merek#dkan eralatan dan ba"an sains yang r#sak dan "ilang untuktu!uan "aus kira dan engluusan. #! Peranan Guru Sains i. Mematu"i !adual enggunaan makmal dan bilik sains ii. Memastikan murid mematu"i dan mengamalkan eraturan keselamatan makmal dan bilik sains iii. Mengenalasti keerluan eralatan dan ba"an sains yang akan digunakan dalam ker!a amali serta mengisi b#rang atau buku esanan untuk tindakan kakitangan makmal dan bilik sains c$ %ungsi Pembantu Makmal adala"

Upload: zaharin-nordin

Post on 04-Oct-2015

256 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

UNTUK PPG

TRANSCRIPT

SCE 3112PENGURUSAN MAKMAL SAINS DAN SUMBER

LATIHAN 1.1. Nyatakan tiga tugas utama Ketua Panitia Sains, Guru Sains dan Pembantu makmal sains dalam pengurusan makmal sains.

a) Peranan Ketua Panitia Sainsi. Membantu merancang perbelanjaan tahunan bagi perolehan peralatan dan bahan sainsii. Menyemak dan mengemas kini stok makmal dan bilik sains dari segi keperluan peralatan dan bahan sains sepanjang tahun.iii. Merekodkan peralatan dan bahan sains yang rosak dan hilang untuktujuan hapus kira dan penglupusan.

b) Peranan Guru Sainsi. Mematuhi jadual penggunaan makmal dan bilik sainsii. Memastikan murid mematuhi dan mengamalkan peraturan keselamatan makmal dan bilik sainsiii. Mengenalpasti keperluan peralatan dan bahan sains yang akan digunakan dalam kerja amali serta mengisi borang atau buku pesanan untuk tindakan kakitangan makmal dan bilik sains

c) Fungsi Pembantu Makmal adalah

i. Menyediakan radas, alatan dan bahan sains seperti yang dipesan oleh guru sains dalam buku penyediaan alat/ radas atau borang pesanan.ii. Memastikan semua peralatan dan bahan sains berfungsi sebelim kerja amali dijalankan.iii. Memeriksa dan menyengggara kemudahan makmal sains termasuk perabot, bekalan elektrik, air dan gas.

2. Senaraikan aktiviti-aktiviti yang boleh dilakukan oleh pembantu makmal semasa cuti sekolah.a. Membantu Ketua Bidang Sains dan Matematik dan guru sains mengemas kini rekod stok.b. Menyediakan reagen kimia, larutan penunjuk dan sebagainya seperti yang diperlukan untuk kerja amali.c. Menokoktambahkan kandungan botol reagen dengan larutan kimia yang berkenaan dan mengganti label pada botol reagen jika perlu.d. Mengubah suai dan membuat inovasi daripada bahan terpakai supaya boleh digunakan di makmal sains.e. Menghasilkan air suling.f. Membantu membaik pulih kerosakan kecil peralatan sains.g. Mengecas dan discas akumulator.h. Menyelenggarakan mikroskop, kanta, neraca, slaid, carta, model, alat timbang dan sebagainya.i. Menyusun peralatan dan bahan sains dengan selamat dan bersistem.j. Menyemak dan memastikan bahan beracun dan bahan berbahaya disimpan mengikut peraturan yang ditetapkan.k. Memeriksa dan memastikan kit pertolongan cemas serta alat mencegah kebakaran sentiasa lengkap, berfungsi dan tidak luput tarikh.l. Mengecat permukaan meja makmal sains dan peralatan sains jika perlu.m. Menyemak dan melaporkan bahan-bahan sains yang telah luput tarikh kepada guru sains untuk tindakan seterusnya.n. Mengemaskinikan butir-butir dalam kad stok berdasarkan rekod invois bagi peralatan sains, bahan kimia dan bahan biologi yang baru diterima.o. Membantu Ketua Bidang Sains dan Matematik dalam kerja hapus kira dan pelupusan.p. Menyelia dan membantu kerja membaik pulih perabot makmal sains.

q. Memastikan bahawa semua peralatan sains, bahan kimia dan bahan biologi disusun dengan teratur.

r. Memeriksa, menyelenggara kemudahan makmal termasuk perabot, bekalan elektrik, air dan gas. Jika berlaku sebarang kerosakan atau kebakaran, laporkan perkara ini dengan segera kepada pihak sekolah.s. Menyemak semula dan memastikan bahan yang beracun serta berbahaya disimpan mengikut peraturan yang ditetapkan.t. Membantu Ketua Bidang Sains dan Matematik membuat anggaran belanjawan.

Disediakan oleh :

ZAHARIN BIN NORDIN760920-04-5407PPG SN3