cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

12
CABARAN DAN ISU SEMASA DUNIA GCI 1022 NAMA:IRELINA BAILIN OPSYEN:PENDIDIKAN JASMANI (SK) NO IC:970208-12-5396 TAJUK:KRISIS EKONOMI DUNIA SEMASA -IRAN -LIBYA

Upload: pantherspefitness

Post on 18-Aug-2015

184 views

Category:

Education


29 download

TRANSCRIPT

Page 1: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

CABARAN DAN ISU SEMASA DUNIA GCI 1022

NAMA:IRELINA BAILINOPSYEN:PENDIDIKAN JASMANI (SK)NO IC:970208-12-5396

TAJUK:KRISIS EKONOMI DUNIA SEMASA -IRAN-LIBYA

Page 2: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

KRISIS EKONOMI DI IRAN

REPUBLIKA.CO.ID, DUBAI -- Makin melemahnya nilai Rial Iran terhadap dolar memicu bentrokan antara demonstran dan pedagang mata uang asing dengan polisi anti huru-hara di Teheran, Rabu.

Polisi melepaskan tembakan gas air mata ke pemberontak yang menentang kebijakan ekonomi pemerintah Ahmadinejad, yang telah memicu krisis ekonomi di Iran. 

Rial Iran telah merosot ke posisi rendah terhadap dolar AS hampir setiap hari, saat sanksi ekonomi Barat yang dijatuhkan sehubungan dengan program nuklir Iran.

Dengan nilai inflasi resmi Iran mencapai sebanyak 25 persen, kelemahan mata uang itu melukai standard hidup rakyat dan mengancam akan menambah parah hilangnya pekerjaan baru-baru ini di sektor industri Iran.

Bazaar utama di Teheran, salah satu daerah pertokoan utama di kota tersebut, ditutup pada Rabu, kata beberapa saksi mata.

Seorang penjaga toko mengatakan, ketidak-stabilan rial membuat pedagang kesulitan menetapkan harga jual yang pasti. Namun ia mengatakan bazar akan dibuka kembali pada Kamis Pejabat bazaar Ahmad Karimi Esfahani memberitahu Kantor Berita Buruh Iran bazaar itu telah ditutup akibat kekhawatiran keselamatan penjaga toko, tapi direncanakan dibuka kembali pada khamis

Page 3: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

MASALAH PERDAGANGAN MINYAK DAN NUKLEUR DI IRAN

Iran dibawah pemerintahan Presiden Mahmod Ahmadinejad merupakan pemimpn Parsi yang berani menentang semua dasar-dasar AS yang membinasakan umat Islam seperti beraninya  pemimpin-peminpin yang digulingkang antaranya ialah Presiden Muammar Gaddafi dan Presiden Sddam Hussein. Iran yang kini mempunyai kuasa tentera yang besar di rantau Parsi dan Timur Tengah dikatakan mampu memusnahkan Israel, sekuti kuat AS. Jika Israel dibinasakan maka AS akan kehilang sumber kewangan untuk menjalankan aktiviti ketenteraan. Oleh itu pandangan bahawa Iran layak mempunyai loji nuklear sendiri wajar dilenyapkan dan jika boleh Iran wajib dihapuskan. Dasar AS ialah negara yang pro AS adalah negara baik dan sebaliknya ialah pengganas.

Page 4: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

Iran tidak akan bersendirian dalam perang ini. Iran akan mendapat sokongan kuat dari Kerajaan Lebnon, Syria dan Iraq dalam mengatasi masalah ini. Ini kerana semua negara ini adalah pendokong fahaman SYIAH. Mereka sanggup berkorban asalkan Iran dapat dipertahankan.AS pula akan menggunakan kuasa veto bagimemerangi Iran. Britain, Perancis dan sudah pasti Itali. Bantuan kewangan akan dapat daripada Israel. Tidak dilupakan bantuan Arab Saudi keatas AS. Ini kerana Arab Saudi sebenarnya dikuasai oleh AS sepenuhnya ekonomi mereka. Selain daripada Makkah dan Madinah, AS menguasai sumber ekonomi mereka. Ini kerana untuk membalas budi Tentera Bersekutu dalam menggulingkan Pemerintah Tanah Haram terdahulu dan menaikkan Keluarga Saud, keluarga diraja sekarang

Page 5: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

Negara bekas Kesatuan Soviet Union seperti Russia akan melindungi Iran kerana pendirian mereka tetap sama iaitu ANTI-AS. Russia yang selama ini membekalkan bantuan ketenteraan kepada Lebnon semasa penceroboohan Israel dan memberi latihan ketenteraan kepada tentera elit Syria. Dan jangan ketinggalan China dan Korea Utara yang juga sefahaman dengan Russia iaitu komunis akan sehidup semati dalam perjuagan mereka.

Kesan yang amat membimbangkan ialah Perang Nuklear. Ini kerana negara-negara yang terlibat mempunyai kekuata nuklear yang amat besar. Jika ini berlaku negara-negara lain akan diancam kemelesetan ekonomi, kadar inflasi dang pengangguran yang tinggi, serta harga tenaga bahan api yang tinggi.

Page 6: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

Ini kerana Iran akan menghalang penjualan minyaknya keatas barat dan kesannya kenaikan harga minyak akan tinggi dan mengakibatkan nilai mata wang jatuh. Penglibatan negara-negara maju akan mengakibatkan bajet negara akan tertumpu kepada peperangan dan kesannya syarikat perindutrianyang tidak terlibat dengan ketenteraan tidak mendapat suntikan modal dan seterusnya pekerja akan diberhentikan bagi mengurangkan kos. Kesan semua ini kadar inflasi akan meningkat.

Page 7: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

KRISIS EKONOMI DI LIBYA

Kairo, ibukota Mesir pada Senin (25/8) menjadi tuan rumah negara-negara tetangga Libya. Kementerian Luar Negeri Mesir menyatakan bahwa para menteri luar negeri dari Libya, Sudan, Tunisia, Aljazair, Chad dan Niger berpartisipasi dalam pertemuan tersebut.  Sebelumnya, pada bulan Juli, negara-negara tetangga Libya juga menyelenggarakan pertemuan serupa.Tampaknya pertemuan di Kairo merupakan kelanjutan dari pertemuan di Tunis. Selama pertemuan di ibukota Tunisia, para peserta menuntut diselenggarakan dialog nasional di Libya dan pembentukan sebuah dewan untuk menindaklanjuti tentang bagaimana caranya untuk menyelesaikan krisis di negara itu. Namun setelah sebulan berlalu pasca pertemuan tersebut, situasi di Libya belum juga pulih bahkan bisa dibilang semakin parah dan menimbulkan persoalan keamanan serius bagi negara-negara tetangganya.

Page 8: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

Kondisi di Libya sekarang ini telah melampaui batas peringatan. Semua kelompok bersenjata yang saling berseteru berdatangan ke Tripoli, dan hampir setiap hari terjadi kontak senjata di antara mereka. Kini Tripoli, ibukota Libya, telah berubah menjadi  arena pertarungan milisi-milisi bersenjata. Mereka saling bersaing dan berebut untuk menduduki tempat-tempat sensitif di ibukota supaya dapat memegang pusat kebijakan dan kekuasaan di Libya. Perang dan perebutan kekuasaan di Libya terus berkecamuk hingga sekarang. Perang tersebut tidak hanya menimbulkan krisis politik dan keamanan di Libya, tetapi juga akan menghancurkan infrastruktur negara itu. Tak diragukan lagi, konflik berkepanjangan itu akan menimbulkan tragedi kemanusiaan dan memaksa ribuan warga Libya

Page 9: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

Ribuan warga Libya yang berbondong-bondong mengungsi ke negara-negara tetangga telah menimbulkan kekhawatiran serius sehingga sebagian dari mereka menutup perbatasan-perbatasannya dengan Libya dan tidak mengizinkan imigran masuk ke wilayahnya. Adanya kamp-kamp di perbatasan bersama antara Libya dan negara-negara tetangga juga telah menimbulkan masalah baru bagi keamanan dan sosial di negara-negara itu.

Penyebaran krisis, dan yang lebih buruk lagi meluasnya terorisme dari Libya ke negara-negara tetangga adalah kekhawatiran lain yang muncul di kawasan tersebut. Kecemasan itulah yang mendorong negara-negara tetangga Libya menyelenggarakan pembicaraan regional untuk mengatasi krisis yang terjadi.Banyak pandangan dan analisa yang muncul tentang krisis di Libya. Sebagian analis menilai situasi di Libya sekarang ini sebagai akibat dari kelompok-kelompok dan organisasi di negara itu yang saling meminta jatah atas kontribusi mereka di masa penggulingan diktator terbunuh Muammar Gaddafi.

Page 10: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

Sementara pandangan lainnya yang mungkin lebih dekat dengan fakta menilai Libya sebagai korban konspirasi sejumlah negara Barat, yaitu negara-negara yang berambisi untuk mengejar kekayaan alam di Libya seperti tambang, minyak dan energi. Mereka ingin instabilitas selalu membayangi negara tersebut sehingga mampu menggapai tujuan-tujuannya dengan mudah.

Baru-baru ini, pesawat-pesawat tak dikenal terbang di wilayah kota Tripoli, dan bahkan membombardir sejumlah daerah di ibukota Libya itu. Setiap dari milisi dan kelompok yang berseteru saling menuduh melakukan penyerangan itu. Mungkin saja pemboman itu dilakukan oleh salah satu negara anggota Pakta Pertahanan Atlantik Utara (NATO) atau para pendukung kelompok-kelompok teroris yang aktif di Libya yang memanfaatkan ketidakamanan di negara itu untuk kepentingannya

Page 11: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

Hingga sekarang tidak ada yang mengetahui pihak mana yang melakukan pemboman di Tripoli. Namun yang jelas, pelakunya adalah pihak-pihak yang sedang memanfaatkan kekacauan dan ketidakamanan di Libya. Krisis di Libya merupakan sebuah peluang bagi kelompok-kelompok teroris didikan Barat khususnya Amerika Serikat, dan negara-negara Arab pesisir selatan Teluk Persia untuk mencapai tujuan ilegal mereka.

Barack Obama, Presiden AS berulang kali menegaskan bahwa jika Libya tidak mampu menyelesaikan krisis, maka ada kemungkinan intervensi internasional di negara itu. Pernyataan tersebut telah menimbulkan kecurigaan bahwa persoalan keamanan di Libya ada kaitannya dengan gerakan AS yang berusaha mencapai posisi dan target yang diinginkan Washington di negara itu.

Kecurigaan itu semakin kuat ketika bukti-bukti menunjukkan adanya hubungan sejumlah pihak dan milisi di Libya dengan Barat. Hubungan tersebut menggambarkan sejumlah fakta di balik krisis politik dan keamanan di negara itu. Selain itu, isu-isu tentang pembagian Libya oleh Barat dan sejumlah pihak sebagai sebuah rencana untuk masa depan di negara itu, semakin menambah kuat kecurigaan tersebut. (IRIB Indonesia/RA/NA)

Page 12: Cabaran dan isu semasa dunia gci 1022

Sekian…Sekian…