77122267 bidang tugas dlm hem

16
Bidang Tugas Guru Disiplin & Badan Pemimpin Pelajar 1. Merangka dan menentukan dasar-dasar disiplin dan peraturan sekolah berpandukan pekeliling Kementerian dan Jabatan Pendidikan. 2. Menguatkuasa undang-undang dan peraturan sekolah serta mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap pelajar- pelajar yang tidak mematuhinya. 3. Memastikan semua guru adalah guru disiplin dalam usaha menguatkuasakan peraturan sekolah. 4. Bekerjasama dan sentiasa berhubung rapat dengan Guru Bimbingan dan Kaunseling dalam membantu serta menyelesaikan masalah murid. 5. Bekerjasama dengan Guru Bertugas Mingguan /Harian dan Lembaga Pengawas Sekolah untuk mengurus dan mengadakan kawalan di sekolah. 6. Menjalankan pemeriksaan mengejut dan tugas–tugas lain yang diarah Pengetua. 7. Menyedia dan mengemaskini rekod-rekod disiplin dan salahlaku pelajar. 8. Menyedia dan membekalkan data dan maklumat disiplin kepada Kementerian/Jabatan Pelajaran / PPD.

Upload: asdfghjkllz

Post on 12-Nov-2015

21 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

HEM

TRANSCRIPT

Bidang Tugas Guru Disiplin & Badan Pemimpin Pelajar

Bidang Tugas Guru Disiplin & Badan Pemimpin Pelajar1. Merangka dan menentukan dasar-dasar disiplin dan peraturan sekolah berpandukan pekeliling Kementerian dan Jabatan Pendidikan.2. Menguatkuasa undang-undang dan peraturan sekolah serta mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap pelajar-pelajar yang tidak mematuhinya.3. Memastikan semua guru adalah guru disiplin dalam usaha menguatkuasakan peraturan sekolah.4. Bekerjasama dan sentiasa berhubung rapat dengan Guru

Bimbingan dan Kaunseling dalam membantu serta menyelesaikan masalah murid.5. Bekerjasama dengan Guru Bertugas Mingguan /Harian dan Lembaga Pengawas Sekolah untuk mengurus dan mengadakan kawalan di sekolah.6. Menjalankan pemeriksaan mengejut dan tugastugas lain yang

diarah Pengetua.

7. Menyedia dan mengemaskini rekod-rekod disiplin dan salahlaku

pelajar.

8. Menyedia dan membekalkan data dan maklumat disiplin kepada

Kementerian/Jabatan Pelajaran / PPD.

9. Merancang dan melaksanakan program dalam meningkatkan .kesedaran dan penghayatan disiplin murid

10.Memastikan semua aktiviti yang dirancangkan dalam

perancangan tahunan disiplin tahun semasa dijalankan danlaporan lengkap berkenaannya dibuat dan disimpan di dalam fail berkenaan.11.Berada di tempat perhimpunan mingguan dan harian bagi

menjalankan tugas-tugas penyeliaan disiplin semasa perhimpunan dijalankan.

12.Membuat rondaan dari semasa ke semasa bagi memastikan

tahap disiplin dan peraturan sekolah berada dalam keadaan yang baik dan di patuhi. 13. Bermesyuarat untuk membuat keputusan-keputusan segera

berkaitan masalah disiplin yang serius seperti buang sekolah.

14.Melantik Ketua Pengawas dan Penolong Ketua Pengawas serta

pengawas-pengawas yang baru.

15.Membimbing AJK Pengawas dan pengawas-pengawas menjalankan tugas dengan berkesan dan sempurna.

16. Memastikan pengawas-pengawas bertugas seperti spesifikasi yang telah ditetapkan. 17. Merancang dan melaksanakan program-perogram bagi.

meningkatkan mutu perkhidmatan pengawas SENARAI TUGAS J/K SPBT1 Meluluskan pinjaman SPBT kepada semua pelajar (Warganegara).2 Membentuk dasar untuk mengawal keadaan fizikal buku agar sentiasa dalam keadaan baik dan boleh diguna eg memastikan pelajar membalut buku dengan pembalut plastik.3 Memberi perkhidmatan yang memuaskan hati kepada semua pihak yang berhubung dengan SPBT

4 Menyimpan maklumat dan bahan yang berkaitan dengan SPBT dengan lengkap, teratur, sistematik, mudah dirujuk dan boleh diperolehi dengan segera oleh pihak-pihak yang memerlukan.

5 Mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Buku Teks. Mesyuarat diadakan dua kali, iaitu di awal dan di akhir tahun.

Taklimat untuk guru tingkatan

Pembahagian tugas pentadbiran;

a. Buku stok (Mengikut Tingkatan)

b. Pengedaran/pengumpulan

c. Buku stok/hilang

d. MenubuhkanPasukan Bertugas SPBT (pelajar)

6Membuat Pesanan Buku Membuat pesanan mengikut jadual yang ditetapkan oleh JPN.

Mencadangkan pertukaran buku jika perlu.

Membuat anggaran yang tepat untuk tahun berikutnya.

Mengisi borang maklumat berkomputer dan menghantar mengikut jadual.

7Pengurusan Rekod dan Dokumen Menyelenggara fail yang kemaskini mengikut jenis

Rekod buku stok yang kemaskini (mengikut Tingkatan)

Senarai tugas guru-pengedaran/pengumpulan

Menyimpan rekod buku, hapuskira, rosak, hilang.

8 Pengurusan Pemulangan SPBT

Menentukan tarikh pemulangan mengikut Tingkatan

Menyediakan senarai nama guru bertugas mengikut tarikh/Tingkatan

Melaporkan kepada Pengetua/Penolong Kanan HEM tentang proses pemulangan.

Peratus rosak/hilang

Guru bertugas

Hapus kira

Kekurangan/lebihan

9 Pengurusan Stok dan Inventori

Surat menyurat kepada Biro Buku Teks dan Jabatan Pendidikan

Menyimpan invois, bil dan pengesahan.

Melengkapkan buku stok dan menyimpan dokumen dengan teratur dan selamat.

Mengemaskini inventori SPBT

Mengisi borang maklumat kekurangan/lebihan buku ke PPD.

Bidang tugas J/K Biasiswa & Kebajikan

1. Mengendalikan segala urusan mengenai biasiswa dan kebajikan para pelajar sebagaimana yang diarahkan oleh pengetua sekolah.2. Mengawasi kemajuan pelajar, bekerjasama dengan kerani kewangan dan meyediakan laporan untuk pihak yang berkaitan.3. Menjadi setiausaha ahli jawatankuasa biasiswa Sekolah dan memanggil mesyuarat dari semasa ke semasa.4. Menyediakan senarai lengkap pemegang-pemegang biasiswa dengan kerjasama guru-guru tingkatan.5. Memproses borang-borang permohonan biasiswa dengan kerjasama guru-guru tingkatan di sekolah.6. Mengelolakan Buku Simpanan Nasional pemegang biasiswa untuk disimpan di pejabat sekolah.7. Menyediakan rekod kemajuan pelajar pemegang biasiswa dalam borang bank dan yang disediakan oleh pihak sekolah.8. Mengambil tindakan yang sesuai terhadap pemegang biasiswa berdasarkan rekod Kemajuan dan Buku Jadual Kedatangan Pelajar.9. Pemegang-pemegang Biasiswa Kecil Kementerian Pendidikan yang bertukar keluar negeri, laporan hendaklah dibuat dalam Lampiran Kewangan 2/79B di mana dua salinan mesti dikirimkan ke sekolah baru dan satu salinan ke Jabatan Pendidikan Negeri dan Bahagian Biasiswa Kementerian Pendidikan.10. Bertindak sebagai mentor kepada semua pemegang biasiswa di bawah kelolaannya.11. Mengetahui perkembangan pemegang biasiswa dari segi akademik dan sahsiah mereka.13. Melaksanakan segala tugas yang berhubung dengan biasiswa sebagaimana yang diarahkan oleh pengetua dari semasa ke semasa.Bidang Tugas J/K Pendaftaran dan Jadual Kedatangan1.Memberi penerangan kepada semua guru tingkatan tentang kaedah mengisi Buku Jadual Kedatangan Pelajar.

2.Taklimat itu biasanya diadakan pada awal tahun untuk menentukan bahawa Buku Jadual Kedatangan Pelajar diisi dengan betul dan sempurna.

3.Buku Kedatangan Pelajar itu disemak dengan teliti untuk menentukan bahawa butiran yang terkandung di dalamnya adalah terkini.

4.Menentukan guru-guru tingkatan mengambil langkah dan tindakan perlu ke atas semakan itu.5.Memastikan Buku Kedatangan ditutup dengan betul pada setiap

setiap hujung bulan.

6.Menyediakan senarai semakan untuk dibahagikan kepada guru-guru tingkatan pada akhir tahun sebelum cuti semester kedua.

7.Melaporkan kepada penolong kanan hal ehwal pelajar mengenai tugas guru tingkatan dari semasa ke semasa untuk tindakan selanjutnya.Bidang Tugas Penyelaras Tingkatan

Berada disekolah pada hari pendaftaran pelajar baru dan membantu guru Tingkatan untuk mengagihkan kemasukan pelajar.

Memastikan guru tingkatan memberi bilangan, nombor pendaftaran dan memasukkan butir-butir pelajar dalam Buku Pendaftaran.

Menyemak fail-fail kemasukan pelajar dan memastikan ia dikemaskini.

Membantu guru dan menguruskan Buku Pendaftaran Pelajar. Buku ini mesti disimpan di pejabat. Menyampaikan laporan tentang pelajar baru kepada Pengetua.

Menguruskan semua perkara bersabit dengan pendaftaran pelajar ke dalam kelas-kelas dalam tingkatan masing-masing.

Menguruskan pendaftaran pelajar-pelajar baru ke dalam kelas dan merekodkan pendaftaran pelajar ke dalam buku pendaftaran.

Memastikan kedudukan kelas pelajar dalam tingkatan itu adalah mengikut keputusan peperiksaan dalaman atau awam.

Menentukan guru tingkatan mengambil tindakan ke atas pelajar yang kerapkali ponteng sekolah.

Melapor kes-kes ponteng yang melebihi 30 hari kepada penolong kanan hal ehwal murid.

Menjalankan tugas-tugas lain yang diarah oleh pengetua dari masa ke semasa .

Bidang Tugas J/K Kafeteria

1.Memastikan pengusaha kantin mematuhi peraturan pekeliling Kementerian Kesihatan.2.Memastikanjenismakanan yang dijual mengikut syarat perjanjian.3.Memastikantidakada makananyangbahannya tidak halal dijual.4.Hargadipamerkan5.Memastikanpenyediaandanperalatanyang digunakan bersih dan selamat.6.Memastikankeadaan di dalam dandiluar kantin sentiasa bersih, kemas dan ceria.7.Memastikansemua pekerjakantintelah menjalani pemeriksaan kesihatan dan memiliki kad kesihatan yang sah.8.Memastikan semua penjual dan kakitangankantin sentiasa memakai apron dan tutup kepala yang bersih dan kemas.9.Memastikan semuamakanan ditutup dengan tudung saji/disimpan dalam bekas bertutup.10.Memaklumkankepada pihak pengusahakantin tentang hari/aktiviti sekolah.11.Memastikan makananyang disediakansetiap hari mencukupi.12 Memastikan laporanprestasi kantin setiap bulan kepada Pengetua/ PK HEM.13 Mengadakan mesyuarat jawatankuasa kantin3kali setahun,serta mengadakan perbincangandari semasa ke semasa.14 Memastikan perkhidmatan adalah cepatdan mesra.

SENARAI TUGAS PPDa/KELAB PENCEGAHAN JENAYAH

1.Menyelarasprogramyangbersesuaian.2.MemilihAJKdi kalanganmurid.3.Memupuk rasa patuh kepada peraturansekolah dan undang-undang negara.4.Berkerjasamadenganpengawassekolahdalam menangani masalah disiplin.

Jawatankuasa Bimbingan dan Kaunseling

1 Merancang dan menyelaras program bimbingan dan kaunseling bersama guru-guru bimbingan dan kaunseling

2 Menyelaras dan menyelia rekod bimbingan dan kaunseling pelajar dan menyediakan laporan yang diperlukan

3 Menganjurkan ceramah-ceramah kerjaya untuk semua pelajar

4 Merancang dan menyelaras program PRS

5 Bersedia membimbing pelajar-pelajar dalam memilih kerjaya mereka

6 Menjalankan program motivasi untuk pelajar

7 Menjalankan program teknik menjawab soalan peperiksaan

8 Memberi khidmat kaunseling yang sewajarnya kepada murid-murid bermasalah disiplin yang dirujuk kepadanya

9 Mengadakan kaunseling individu dan kelompok kepada murid-murid yang memerukannya10 Menyusunatur dan melaksanakan program terancang sepanjang tahun dalam membantu sekolah akademik, sahsiah murid dan kokurikulum.

Bidang Tugas J/K Kesihatan & Rawatan 1.Menyelenggarakotakrawatankesihatanmurid(First Aid).2. Menguruskan bilik kesihatan supaya selalu bersih dan boleh digunakan oleh murid sakit bila perlu

3. Menyediakanperaturan penggunaan Bilik Kesihatan/Rawatan.4.Menyelaras perkhidmatan kesihatan/pergigian disekolah.

5.Merancangdan melaksanakanprogram kesihatan.6. Memaparkan info-kesihatan pada papan kenyataan bagi mendidik murid tentang kepentingan menjaga kesihatan dari semua aspek.Jawatankuasa Program Kesihatan Dan Bebas Denggi

1 Bekerjasama dengan guru tingkatan untuk mendapatkan data kes denggi yang melibatkan murid sekolah dan melaporkan ke PPD2 Mengadakan ceramah, program pencegahan wabak denggi di sekolah

3 Bekerjasama dengan pekerja pembersihan swasta dalam pembasmian tempat pembiakan nyamuk di kawasan sekolah

4 Mengadakan pemeriksaan berkala kawasan sekolah supaya bebas daripada tempat takungan air dan membubuh ubat ABATE jika perlu

5 Bekerjasama dengan Pusat Kesihatan Nilai dan meminta semburan Fogging kawasan sekolah jika perlu

Bidang Tugas J/K Sekolah Selamat

1.Menyediakanperaturandantanggungjawab komuniti lain.2.Promosi secaraaktif peraturankepadasemua warga sekolah dan komuniti setempat.3.Mendidikdan melatihguru, kakitangansekolah dan ahli komuniti tentang tatacara keselamatan.4.Memastikan wujud kesedaran di kalangan semua pihak tentang isu sekolah selamat.5.Melaksana, menilai dan mengkaji semula semua dasar dan tatacara sekolah selamat dari masa ke masa.Bidang Tugas J/K Perhimpunan Rasmi

1. Memastikanguruyang bertugaspada setiap minggudandiumumkan di perhimpunan.

2. Memastikanpemimpin pelajar yang menjadipengacaramajlis, pembacadoa dan pembaca ikrar.3. Memastikan upacara perhimpunan berjalan mengikuttentatif.4. Memastikanperalatanseperti rostrum dan meja hadiah telah disediakanjika diperlukan sebelum perhimpunan bermula.

5. Memastikan peralatan di simpan semula setelah perhimpunan tamat..

Bidang Tugas Unit Kawad Kebakaran1 Mengadakan kawad kebakaran dua kali setahun

2 Mengambil tindakan segera sekiranya sekolah, harta benda awam serta pelajar terancam

SENARAI TUGAS JAWATANKUASA SISTEM MAKLUMAT MURID (SMM)

1.Memastikansemuamuriddiberidan melengkapkan borang maklumat murid 2.Menghadirimesyuaratyangberkenaan.

3.Memasukkandatakedalamcomputer.

4.Sentiasa mengemaskini data pada masa yangditentukan.

5.Menyimpanrekod ditempat yangselamat.Bidang Tugas J/K Peningkatan 4K (Keselamatan,Keceriaan,Kebersihan,Kesihatan)1.Mengadakan mesyuarat Jawatankuasa 4K PeringkatSekolah tiga kali setahun (Januari, Jun dan September).2.MerancangdanmengemaskiniProgram4K Peringkat Sekolah.3.Memastikan wargasekolah melaksanakan Program 4K.4.MendapatkankerjasamadaripadaPIBGdanagensi berkaitan untuk menyokong pelaksanaan 4K.

5.MenyediakanlaporanperlaksanaanProgram 4K Peringkat Sekolah

6.Melaksanakanaktiviti-aktiviti khas bagi Program4K :

Senarai Semak Keselamatan Sekolah Gotong-Royong Perdana KPM Penyelenggaraan Tandas Sekolah

Mengatur program bagi meningkatkan pengetahuan, membina budaya dan memelihara persekitaran sekolah yang bersih, ceria,selamat dan sihat Mengawasi kebersihan dan keceriaan bangunan sekolah agar sentiasa terjaga

Bekerjasama dengan guru bertugas harian untuk menentukan bangunan sekolah dan kelas sentiasa kemas, bersih dan teratur

Memberi amaran dan denda jika kelas-kelas tidak mematuhi arahan

Menggalakkan pelajar menghias dan menampal bahan-bahan yang berkaitan dengan pelajaran di papan kenyataan di dalam kelas.

Mengambil tindakan segera sekiranya harta benda dan pelajar terancam