pengurusan hem 2015

32
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID SEKOLAH 2015 DASAR HEM HAL EHWAL MURID Penyataan Dasar 1. Mesyuarat Jawatankuasa Hal Ehwal Murid sekurang-kurangnya 4 kali. 2. Minit setiap mesyuarat mesti mengikut PKPA Bil. 2/1991 3. Mesyuarat bagi kes-kes pelanggaran disiplin dan kecemasan mesti diadakan dalam tempoh 24 jam selepas laporan diterima. 4. Ke arah disiplin sifar 5. Menyediakan laporan secara kronologi bagi kes pelanggaran disiplin. 6. Hukuman bagi kesalahan disiplin mesti merujuk kepada Pekeliling Disiplin 1968 – 2002. 7. Mengenalpasti potensi pelajar dan memupuknya hingga ke tahap cemerlang. 8. Memberikan khidmat bantuan kepada pelajar yang bermasalah. 9. Mengelolakan program latihan kepemimpinan dan organisasi pelajar. 10. Mengendalikan program orientasi pelajar. 11. Memberi galakan dan pedoman agar murid berdikari. 12. Mendedahkan pelajar terhadap sumber-sumber pengetahuan bermasyarakat. 13. Mengeratkan hubungan antara instituti sekolah dengan ibu bapa. 14. Mengorientasikan pandangan ibu bapa supaya selaras dengan matlamat sekolah dan matlamat pendidikan negara. 15. Merancang dan melaksanakan program kendiri untuk mengenal kelemahan dan kekuatan diri. 16. Mengatur dan mengelola aktiviti untuk mencapai kecemerlangan diri. 17. Perancangan jadual kerja yang rapi mengikut jangka pendek dan jangka panjang. 18. Pengelolaan program secara terperinci bagi menentukan kejayaan. 19. Penyelarasan kerja staf bagi menjamin kelicinan perjalanan organisasi. 50

Upload: telages-ravi

Post on 17-Nov-2015

52 views

Category:

Documents


8 download

DESCRIPTION

ntng

TRANSCRIPT

DASAR HEM

PENGURUSAN HAL EHWAL MURID SEKOLAH2015

DASAR HEM

HAL EHWAL MURID

Penyataan Dasar

1. Mesyuarat Jawatankuasa Hal Ehwal Murid sekurang-kurangnya 4 kali.

2. Minit setiap mesyuarat mesti mengikut PKPA Bil. 2/1991

3. Mesyuarat bagi kes-kes pelanggaran disiplin dan kecemasan mesti diadakan dalam tempoh 24 jam selepas laporan diterima.

4. Ke arah disiplin sifar

5. Menyediakan laporan secara kronologi bagi kes pelanggaran disiplin.

6. Hukuman bagi kesalahan disiplin mesti merujuk kepada Pekeliling Disiplin 1968 2002.

7. Mengenalpasti potensi pelajar dan memupuknya hingga ke tahap cemerlang.

8. Memberikan khidmat bantuan kepada pelajar yang bermasalah.

9. Mengelolakan program latihan kepemimpinan dan organisasi pelajar.

10. Mengendalikan program orientasi pelajar.

11. Memberi galakan dan pedoman agar muridberdikari.

12. Mendedahkan pelajar terhadap sumber-sumber pengetahuan bermasyarakat.

13. Mengeratkan hubungan antara instituti sekolah dengan ibu bapa.

14. Mengorientasikan pandangan ibu bapa supaya selaras dengan matlamat sekolah dan matlamat pendidikan negara.

15. Merancang dan melaksanakan program kendiri untuk mengenal kelemahan dan kekuatan diri.

16. Mengatur dan mengelola aktiviti untuk mencapai kecemerlangan diri.

17. Perancangan jadual kerja yang rapi mengikut jangka pendek dan jangka panjang.

18. Pengelolaan program secara terperinci bagi menentukan kejayaan.

19. Penyelarasan kerja staf bagi menjamin kelicinan perjalanan organisasi.

20. Penyelarasan aktiviti untuk mengawal pembaziran masa, tenaga dan peruntukan.

21. Proses penilaian program secara objektif

TENAGA PENGAJAR

Penyataan Dasar

1.1 Semua guru dan kakitangan di sekolah ini adalah merupakan ibu-bapa keduakepada semua murid.

1.2 Sentiasa meletakkan kepentingan dan kebajikan pelajar dalam semua bentuktindakan kepada semua murid.1.3 Semua guru perlu melayan semua murid dengan adil, saksama,bertimbangrasa dan penuh kasih sayang.1.4 Sentiasa menyimpan rahsia dan keburukan peribadi dan keluarga murid.KEMASUKAN PELAJARPenyata Dasar

2.1 Sekolah ini menerima kemasukan pelajar dari pelbagai kaum, tanpa sekatan.2.2 Setiap pelajar di sekolah ini akan didaftarkan ke dalam BUKU DAFTAR MURID

2.3 Setiap pelajar akan ditempatkan di kelas-kelas berdasarkan prestasi akademik.2.4 Setiap pelajar diwajibkan meneliti, memahami dan memperingatkan 'PERATURAN SEKOLAH' yang terpapar di papan kenyataankelas.2.5 Setiap pelajar dikehendaki hadir pada hari pendaftaran, persekolahan biasa danaktiviti kokurikulum.2.6 Setiap pelajar yang belajar di sekolah ini mesti mempunyai SURAT LAHIRyang sah.2.7 Sekolah tidak akan membenarkan pelajar menumpang belajar di sekolah.

DISIPLIN PELAJAR

Penyata Dasar

3.1 Semua guru di sekolah ini adalah guru disiplin.3.2 Pelajar yang sering melanggar peraturan sekolah akan dihadapkan keLembaga Disiplin Sekolah.3.3 Ibu-bapa pelajar yang dihadapkan ke Lembaga Disiplin akan dipanggil hadirke sekolah.3.4 Sekolah akan mengamalkan pendekatan "NASIHAT DAN BIMBINGAN" dalammenangani masalah disiplin pelajar.3.5 Semua guru diingatkan bahawa mengambil tindakan sendiri menghukum pelajarbiarlah mengikut garis panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian.

KESELAMATAN PELAJAR

Penyata Dasar

4.1 Keselamatan pelajar akan sentiasa dijaga sepanjang mereka berada dikawasan sekolah dari jam 7.00 pagi hingga tamat sesi persekolahan sertasemasa aktiviti kokurikulum.4.2 Semua pelajar akan dilindungi dengan Insuran Takaful. 4.3 Pelbagai peraturan akan digubal dan dikuatkuasakan demi menjagakeselamatan pelajar.

KESIHATAN PELAJAR

Penyata Dasar

5.1 Sekolah akan memastikan tahap kebersihan kawasan dan tempat belajarmurid sentiasa dijaga.5.2 Sekolah akan sentiasa memastikan tahap kesihatan pelajar sentiasa diambilperhatian melalui pelbagai program yang dirancang :- * Pemeriksaan Gigi Dan Mata * Pemeriksaan Kesihatan * Program Rancangan Makanan Tambahan * Pengajaran & Pembelajaran Pendidikian Jasmani dan Kesihatan * Ceramah Dan Kempen 5.3 Kebenaran diberikan kepada penjaga dan guru untuk membawa pelajar yangsakit mendapatkan rawatan di hospital.5.4 Pelajar yang sakit semasa berada di sekolah akan diberikan rawatan danjagaan yang sempurna di bilik rehat dan penjaga akan dihubungi.5.5 Pihak sekolah akan terus berurusan dengan pihak hospital tanpa menghubungipenjaga terlebih dahulu, terhadap kes-kes kecemasan yang kronik.5.6 Pemeriksaan kesihatan secara mengejut terhadap rambut, kuku dansebagainya akan dilakukan.5.7 Pihak sekolah akan berusaha membantu pelajar-pelajar yang menghadapimasalah kesihatan yang kronik.

KEBAJIKAN PELAJAR

Penyata Dasar

6.1 Pelajar-pelajar yang menghadapi pelbagai masalah akan cuba dibantu melaluijawatankuasa yang dibentuk diperingkat sekolah.6.2 Pihak sekolah akan sentiasa membuka pintu kepada mana-mana pihak yangingin menyumbangkan bantuan kepada pelajar.6.3 Pihak sekolah akan cuba membantu pelajar yang cemerlang untuk mendapatpeluang belajar yang di tempat yang lebih baik dan sempurna.6.4 Pihak sekolah tidak akan menghebahkan kepada mana-mana pihak dalamapa jua bentuk hebahan terhadap sebarang keburukan setiap individu pelajardi sekolah ini.

Tugas-Tugas Guru dan Guru Kelas

PENDAFTARAN KEMASUKAN PELAJAR BARU

i. Daftar pelajar baru dan serahkan borang pendaftaran pelajar baru kepada Jawatankuasa Pendaftaran untuk di daftarkan. Dapatkan nombor pendaftaran daripada JK Pendaftaran dan isi maklumat pelajar ke dalam buku pendaftaran seperti ditentukan oleh JK Pendaftaran. Tarikh pendaftaran mestilah mengikut tarikh hari pertama pelajar hadir ke sekolah.

ii. Menyemak dokumen/maklumat peribadi pelajar. Jika tiada fail peribadi dibawa bersama / tidak diterima dari sekolah asal dalam masa 2 minggu sila buat surat susulan memohon maklumat /fail peribadi murid daripada sekolah asal. Dapatkan borang permohonan daripada pejabat dan berurusan dengan PT yang bertanggungjawab.

iii. Rujuk carta aliran 1 perpindahan masuk pelajar.

PERTUKARAN PELAJAR KE SEKOLAH LAIN / LUAR NEGERI

i. Ibu bapa/waris bagi pelajar yang hendak bertukar perlu berjumpa Guru Besar/ PK HEM terlebih dahulu seterusnya mendapatkan borang pertukaran daripada pejabat . Borang yang dilengkapkan perlu dihantar ke pejabat untuk dipanjangkan ke PPD/ JPN.

ii. Murid tidak boleh bertukar sekolah selagi tiada jawapan dari PPD/ JPN. PK HEM akan memaklumkan tentang kelulusan rasmi dari pihak PPD/JPN

iii. Pertukaran pelajar dan pemotongan nama daripada Jadual Kedatangan hanya dibuat setelah mendapat kelulusan pihak sekolah dan memastikan hanya ruangan catatan kedatangan saja dipotong . Jangan potong nama murid berkenaan seperti berikut:

Cara Betul

Mac1234567

KALISWARI A/P ARUMUGAMBerhenti mulai 6 . 3. 2015

KODISWARAN A/L KRUPPAIAHBertukar ke SJKT LDG SABAK BERNAM mulai

3. 3. 2015

iv. Memastikan buku-buku SPBT dipulangkan ( jika pelajar ingin membawa bersama buku-buku tersebut minta pelajar mengisi borang yang disediakan oleh JK SPBT).

v. Pastikan semua bayaran sekolah dijelaskan.

vi. Serahkan ke pejabat perkara-perkara berikut untuk tindakan:

a.Fail Peribadi

b.Kad 001

c.Kad Kesihatan

d.Markah ujian lisan

e.Markah kerja kursus

f.Peka Sains

g.Markah kokurikulum

h.dan lain-lain yang berkenaan

KEHADIRAN

i. Jika mana-mana pelajar tidak hadir lebih dari 3 hari, guru kelas hendaklah menghubungi ibu bapa/penjaga melalui Guru Besar berdasarkan jadual berikut:

Surat

Hari Tidak Hadir (P)

Berturut-turutHari Tidak Hadir (P)

Bukan Berturut-turut

Amaran PertamaPada hari ke - 3Pada hari ke - 10

Amaran Kedua7 hari selepas Amaran Pertama10 hari lagi selepas

( Hari Ke- 11)Amaran Pertama (Hari Ke - 20)

Amaran Terakhir7 hari selepas Amaran Kedua20 hari lagi selepas Amaran

(Hari Ke - 18)Kedua (Hari Ke - 40)

* Surat Tunjuk SebabSetelah Cukup 31 HariSetelah Cukup 60 Hari

(Surat Berdaftar)

Jumlah Hari Tidak Hadir31 hari

* Buang Sekolah60 hari

* Buang Sekolah

ii. Surat-surat berkenaan boleh didapatkan dari pejabat dan diiisi dalam 3 salinan untuk waris murid, fail sekolah dan fail register.

iii. Meminta pelajar membawa surat daripada doktor sekiranya tidak hadir ke sekolah. Surat daripada ibu bapa / penjaga untuk kes-kes kecemasan sahaja. Semua surat menyurat tidak hadir termasuk surat doktor mesti disimpan dalam fail bersama buku JKM.

iv. Guru Tingkatan diminta menelefon ibu bapa/ waris sekiranya masih tidak dapat respons selepas surat-surat dihantar. Rekod komunikasi dengan ibu bapa didalam borang yang dibekalkan.

TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB GURU TINGKATAN DAN PENYELIA TINGKATAN DALAM PENGURUSAN BUKU JADUAL KEDATANGAN MURID

.iBuku Jadual Kedatangan Murid adalah dokumen rasmi. Semua butir butir murid perlu dilengkapkan dengan kemas, jelas dan tepat. Penggunaan cecair pemadam adalah dilarang. Sebarang pembetulan hendaklah dipotong dengan satu garis yang kemas serta ditandatangani.

ii.Guru akan menerima senarai nama murid dari Guru Besar/Penolong Kanan bagi sesebuah kelas.

iii.Guru tingkatan perlu menyiapkan senarai kedatangan sementara seperti JKM sebenar selewat-lewatnya pada minggu akhir Januari.

iv.Senarai nama mestilah ditulis mengikut abjad dan pastikan semua butiran berikut dilengkapkan

Nama murid

Jantina

Bilangan Sekolah

Tarikh Masuk

Bangsa

Agama

Nombor Kad Pengenalan

Tarikh lahir

Nombor Surat Beranak

Umur pada 1 Jan. tahun berkenaan

Nama ibu bapa/penjaga

Pertalian murid dengan ibu bapa/penjaga

Alamat ibu bapa/penjaga

No. telefon ibu bapa/penjaga

Pekerjaan ibu bapa/penjaga

v.Mendapatkan Nombor Bilangan Sekolah daripada buku Daftar Kemasukan Sekolah bagi murid tahun 1 yang baru, atau murid baru berpindah masuk ( Pastikan pendaftaran murid telah dilengkapkan selewat-lewatnya pada minggu pertama Februari). Bagi murid tahun 2 6 nombor bilangan sekolah boleh dirujuk dalam Jadual Kedatangan Murid tahun sebelumnya.

viSemak semua butiran untuk memastikan tiada berlaku kesilapan sebelum menyalin senarai nama dan maklumat diri pelajar ke dalam JKM sebenar dan SMM.

ivi.Guru perlu menandakan kedatangan harian murid sendiri dan meletakkan semula JKM ke rak di pejabat selewat-lewatnya pada pukul 9.00 pagi.vii.Memenuhkan senarai nama mengikut abjad dalam ruang Ringkasan Yuran-yuran dan mendapatkan nombor resit yuran daripada Kerani Kewangan di pejabat.

viii.Pada akhir bulan, pastikan semua ruang diisi, dijumlahkan dan dipindahkan ke bulan hadapan.

x.Memastikan nama murid dipindahkan pada akhir bulan sebelumnya.

xi.Sekiranya ada murid yang baru masuk, atur semula senarai nama mengikut abjad.

xiiGuru tingkatan menandakan kedatangan dengan cara:

Tandakan / untuk murid yang hadir

Tandakan O untuk murid yang tidak hadir

Tandakan L untuk murid yang lewat

Tandakan P untuk murid yang ponteng

Tandakan untuk murid yang hadir dengan kenyataan.

xiii.Jumlahkan kedatangan harian:

jumlah murid yang tidak hadir

jumlah murid yang hadir

jumlah murid sepatutnya dalam kelas

xiv.Pada akhir bulan:

Jumlahkan murid tidak hadir dalam bulan berkenaan

Jumlahkan murid tidak hadir sehingga bulan berkenaan

Jumlahkan bilangan hari murid hadir sehingga bulan berkenaan

Jumlahkan bilangan hari sepatutnya hadir dalam bulan berkenaan

Jumlahkan bilangan hari sepatutnya hadir sehingga akhir bulan berkenaan

Menulis jumlah kedatangan sebenar nya dalam ruang ringkasan

Menulis jumlah kedatangan sepatutnya dalam ruang ringkasan

Menulis peratus kedatangan

Menulis hitung panjang kedatangan

Menulis bilangan murid yang masuk

Menulis bilangan murid yang keluar

Menulis bilangan murid pada akhir bulan

Menulis hitung panjang ramai murid dan tandatangan guru kelas

xv.Semakan JKM akan dibuat oleh GK HEM pada akhir setiap bulan. Borang semakan diserahkan kepada Guru Besar.

xvi.Guru Kanan HEM akan mengambilalih tugas guru kelas apabila guru kelas tiada di sekolah. Guru kelas perlu memaklumkan kepada Guru Kanan HEM sekiranya mempunyai maklumat awal ketiadaannya di sekolah pada sesuatu hari atas hal-hal rasmi. Dalam keadaan di mana kedua-dua guru kelas atau Guru Kanan HEM tiada di sekolah, Guru Kanan Pentadbiran akan mengambilalih tugas ini.

xvii.Pada akhir sesi persekolahan tahun berkenaan pastikan semua butiran dalam bulan Januari hingga Disember telah dilengkapkan

semua nombor resit yuran dan pembayaran lengkapkemaskini

semua ruang dalam Analisa Kedatangan Setahun lengkap dan ditandatangani

Menyerahkan buku JKM ke pejabat pada Hari Akhir Persekolahan

KEPERLUAN FIZIKAL KELAS DAN KESELAMATAN DALAM KELAS

i.Menjaga keadaan fizikal kelas serta alat perabot yang lengkap dan melaporkan mengenai kerosakan dengan segera kepada pihak sekolah/ JK Bangunan, Perabot dan Penyelenggaran supaya tindakan dapat diambil.

ii. Mempastikan kelas sentiasa di dalam keadaan bersih, kemas, cantik serta selamat.

iii. Melengkapkan borang dan memastikan perkara-perkara di dalam daftar inventori dipatuhi.

iv. Memastikan peralatan dan perabot dalam kelas mencukupi jika tidak perlu dimaklumkan kepada Jawatan kuasa aset.

v. Memberi kesedaran dan kefahaman kepada pelajar tentang keselamatan di dalam kelas.

vi. Menerima aduan pelajar , merekod dan mengambil tindakan.

vii. Melaporkan kemalangan yang berlaku.

DISIPLIN

i. Guru Kelas dan guru mata pelajaran harus bekerjasama dengan guru disiplin bagi mengekalkan disiplin sekolah. Guru kelas perlu melaporkan kepada guru disiplin tentang sebarang kes pelanggaran disiplin dan tindakan yang dilakukan. (Rujuk kes disiplin dan jenis kesalahahan / hukuman)

ii. Guru Kelas / guru mata pelajaran perlu melapor segera tentang sebarang kemalangan yang berlaku dalam kelas kepada Guru Besar, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid atau Penolong Kanan Pentadbiran.

iii. Semua guru mata pelajaran hendaklah menyelesaikan masalah disiplin yang timbul semasa waktu P & P dan membuat catatan di dalam Buku Pengesanan Kelas. Jika tidak dapat diselesaikan bawa kes kepada guru kelas dan juga guru disiplin.

iv. Guru mata pelajaran yang meminjam murid semasa waktu guru lain, sila minta kebenaran guru tersebut dan catatkan nama-nama murid yang keluar serta waktunya dalam buku pengesanan kelas.

v. Guru-guru juga perlu membuat semakan dari masa ke masa kes-kes pelanggaran disiplin dalam kalangan pelajar seperti rambut, kuku, tag nama. Panefore , warna rambut atau pemakaian aksesori dan lain-lain barang larangan khususnya telefon bimbit.

KEBENARAN KELUAR / MASUK KELAS

i. Kebenaran keluar masuk boleh diberi oleh guru yang mengajar pada masa itu sahaja menggunakan PAS KELUAR.

ii. Semua guru diharap dapat memberi kerjasama supaya hanya pelajar yang perlu sahaja dibenarkan keluar. Ini bertujuan supaya pelajar tidak menyalahgunakan masa yang merugikan mereka.

iii. Pengawas atau Ketua Kelas tidak boleh membenarkan pelajar lain keluar kelas. Jika berlaku juga mereka hendaklah melaporkan segera kepada guru mata pelajaran berkenaan.

KEBERSIHAN DAN KEKEMASAN

BILIK DARJAH

i. Memastikan kelas mempunyai organisasi kelas dan telah mempunyai jadual bertugas harian.

ii. Guru perlu mengingatkan pelajar tentang kebersihan kelas iaitu sebelum 7.25 pagi. Seramai 3 orang pelajar yang dipertanggungjawab perlu berada di kelas untuk melaksanakan tugas mereka.

iii. Semua sampah di dalam bilik darjah mesti dibuang ke dalam tong sampah (besar) atau di tempat buang sampah.

iv. Kerusi dan meja hendaklah disusun teratur dan kemas sepanjang masa.

v. White Board hendaklah dibersihkan.

vi. Guru waktu akhir perlu memastikan pelajar membuang sampah , menyusun kerusi meja, serta menutup suis dan pintu bilik darjah.

vii. Semua bilik darjah hendaklah dihias dengan sempurna dan papan kenyataan dalam kelas hendaklah dipenuhi dengan artikel-artikel yang berunsurkan ilmu pengetahuan. Hiasan kelas boleh mengikut kreativiti murid dengan bimbingan guru

viii. Mempastikan papan kenyataan dalam kelas digunakan dengan berfaedah dan wajib dilengkapi dengan :

Jadual waktu kelas

Carta organisasi kelas

Jadual bertugas murid

Pelan kawad kebakaran

Visi dan misi sekolah

Rukun negara

Inventori bilik darjah

Senarai nama pelajar

peraturan kelas dan lain-lain bahan ilmiah mengikut subjek.

ix. Memastikan kelas mempunyai peralatan berikut :

penyapu

bakul sampah

pemadam

penyodok

marker pen

kain pengelap tingkap

Buku pengesanan kelas

Buku bintang lima

Buku laporan mesyuarat MGT- MKT

TUGAS BUKU PENGESANAN KELAS

i. Guru Kelas / guru mata pelajaran waktu pertama perlu memastikan tarikh, nama guru , jumlah kehadiran, nama murid tidak hadir , murid yang lewat dicatatkan setiap hari.

ii. Guru Bertugas perlu menyemak buku pengesanan setiap hari Jumaat dan rekodkan kesalahan murid untuk dipanjangkan kepada guru disiplin

HAL EHWAL BIASISWA DAN BANTUAN i.Guru biasiswa dimnta untuk memberikan senarai nama dan nombor biasiswa murid yang menerima biasiswa kepada guru-guru kelas setelah menerimanya daripada pihak JPN/ PPD.

ii. Guru Kelas perlu mengenalpasti pelajar yang memerlukan biasiswa atau bantuan lain dan menyerahkan senarai tersebut kepada JK Biasiswa dan Kebajikan pelajar pada awal tahun dan akhir tahun jika pelajar ini masih belum mendapa apa-apa bantuan.

KAD 001 MURIDi. Guru Kelas harus memastikan semua pelajar mempunyai fail peribadi dan kad 001, kad kesihatan, kad pergigian. Jika hilang dapatkan daripada pihak sekolah.

ii. Semua butir 1 -7 dalam kad 001 mestilah dikemaskini dengan butir terkini beserta foto pelajar.

iii. Butiran peperiksaan perlu dilengkapkan seminggu selepas keputusan peperiksaan Pertengahan tahun dan akhir tahun.

iv. Kad yang telah dikemaskini perlu diserahkan kepada PK Hem sebelum minggu akhir tamat sesi persekolahan .

SKIM INSURAN TAKAFUL

i. Guru Kelas perlu melaporkan dengan segera jika ada murid yang terlibat dalam sebarang kemalangan yang mengakibatkan kecederaan / kematian atau kemalangan biasa kepada guru Kebajikan / PK HEM.

ii. Aduan / laporan secara lisan hendaklah dibuat dengan segera dan laporan bertulis hendaklah dihantar dalam tempoh 30 hari oleh PT kepada pihak Takaful

iii. Pengesahan / Laporan bertulis daripada pihak hospital perlu disertakan semasa permohonan tuntutan dibuat.

SIJIL BERHENTI DAN SURAT AKUAN

i.Semua guru kelas bertanggungjawab menyediakan sijil dan surat akuan tersebut untuk murid di dalam kelas tahun 6 dan pelajar-pelajar berpindah yang memerlukannya.

ii. Guru Kelas perlu memastikan pelajar melengkapkan borang asal dan memastikan butiran tepat sebelum menaip masuk butiran dalam komputer mengikut format yang disediakan (rujuk folder masing-masing)

iii. Sijil sebenar boleh diambil daripada PK HEM dan pastikan butiran yang ditaip disemak dan tiada kesilapan sebelum dicetak.

iv. Sijil dan surat akuan yang telah dicetak difailkan dan dihantar ke pejabat untuk ditandatangani oleh Guru Besar.

v. Tarikh sijil mestilah berdasarkan tarikh hari akhir persekolahan pada sesuatu sesi persekolahan.

JAWATANKUASA HEM DAN BIDANG TUGASJAWATANKUASA INDUK HEM SEKOLAH

Pengerusi

: PN. SARASWATHY A/P MUTHALOO

Timbalan Pengerusi

: EN. MOGANA DESS A/L VALLAVAN

Naib Pengerusi 1

: EN. GANESAN A/L TARMAN RAJA

Naib Pengerusi 2

: EN. PINGALAN A/L GEJANDRAN

Setiausaha

: CIK. VIKNESWARY A/P SELVARAJOO

AJK

: PN. KALAIVANEE A/P KOTHANDAPANI

: EN. NAGESUARAO A/L APPANANAH

: PN. SUKANTHI A/P SANJEEVI

: PN. ROSEMARY A/P SANTANAM

: CIK. TELAGESWARY A/P BATMANATHAN

: PN. PUVANESWARY A/P NACHIMUTHU

Jawatankuasa Disiplin Dan Pengawas

Pengerusi

Naib Pengerusi

Setiausaha

Ahli Jawatankuasa:

:

:

:Pn.M.Saraswathy (Guru Besar)

En.V.Moganadess

En. A.Nagesuarao

Semua Guru

Bidang Tugas

1. Memastikan disiplin murid-murid sangat baik.

2. Memastikan murid-murid mempunyai nilai diri yang mulia dan boleh diteladani.

3. Memastikan murid-murid tidak terlibat dengan gejala-gejala sosial yang tidak dikehendaki seperti merokok,menagih dadah dan sebagainya.

4. Memilih Ketua Pengawas / Penolong Ketua Pengawas / pengawas pada akhir bulan Oktober.5. Semua pengawas dimestikan memakai baju biru berlengan panjang dan tanda nama sepanjang masa berada disekolah.

6. Mereka dikehendaki mengawas disiplin serta keselamatan murid-murid sepanjang waktu sekolah.

7. Jadual tugas adalah seperti berikut.

Ketua Darjah Dan Penolong Ketua Darjah.

Jawatankuasa Disiplin sekolah telah melantik murid-murid berikut sebagai Ketua Darjah, Penolong Ketua Darjah dan Pengawas untuk melicinkan pengawasan,disiplin sekolah, keselamatan murid-murid serta kebersihan sekolah.Mereka akan bertugas ditempat-tempat yang ditetapkan mengikut jadual seperti dibawah.

TAHUNKETUA DARJAHPEN.KETUA DARJAH

1ANUSAH SRISHOBANA

2HANUSAHKATHIRESAN

3THEVA PRIYAPIRAKASH

4TANESHBAVANI SHANKAR

5RAAM KUMARKARTHIK PANDARAM

6PUNITHADEVASUNTARI

Pengawas-Pengawas Sekolah.

Ketua Pengawas

: SETHURAMAN A/L SUBRAMANIAM

Penolong Ketua Pengawas: SIVAGANESH A/L ANBANANTHAN

HARIPINTU PAGARKANTINTANDAS

IsninNANTHINISRRISIVAGANESPRESILLA

SelasaSIVAGANESJAMUNANTHUMATHY

RabuSETHURAMANPRESILLAJAMUNA

KhamisJAMUNAINTHUMATHYSIVAGANES

JumaatINTHUMATHYNANTHINISRRISETHURAMAN

Carta Gant Pelaksanaan

BilAKTIVITIJanFebMarAprMeiJunJulAugSepOkt

01Menyediakan undang-undang dan peraturan sekolah

02Mesyuarat jawatankuasa disiplin

03Pelantikan pengawas baru sekolah

04Penerangan tentang undang-undang dan peraturan sekolah

05Laporan salah laku murid

06Sesi ceramah oleh guru disiplin/Guru HEM

07Zero ponteng

- Kaunseling/khidmat nasihat

- Hadiah galakan

- Sentiasa dipantau

08Zero salah laku

- Motivasi

- Kaunseling kepada terlibat

- Ganjaran terbaik sahsiah

09Zero rokok

- Ceramah anti rokok

- Pertandingan Melukis poster

- Kuiz kesihatan

10Zero dadah

- Ceramah anti dadah

- Pameran anti dadah

- Pertandingan melukis

Jawatankuasa Kesahsiahan / Bimbingan dan Kaunseling

Pengerusi

Naib Pengerusi

Setiausaha

Ahli Jawatankuasa:

:

:

:Pn.M.Saraswathy (Guru Besar)

En.V. Mogana Dess (Guru Hem)

Pn. K. Kalaivanee

Semua Guru

Bidang Tugas

1. Merancang dan menyeleras pelaksanaan program bimbingan dan kaunseling.

2. Menyeleras dan menyediahkan rekod bimbingan dan kaunseling murid serta menyediahkan laporan yang diperlukan

3. Merancang dan melaksanakan program motivasi dan orientasi bagi murid-murid baru.

Carta Gant Pelaksanaan.

BilAKTIVITIJanFebMarAprMeiJunJulAugSepOkt

01Ceramah

02Kem Motivasi

03Kem Kesedaran

Jawatankuasa Kebajikan

Pengerusi

Naib Pengerusi

Setiausaha

Ahli Jawatankuasa:

:

:

:Pn.M.Saraswathy (Guru Besar)

En V.Moganadess

Cik. B. Telageswary

Semua Guru

Bidang tugas

1. Mengurus hal ehwal kebajikan pelajar yang memerlukan bantuan khususnya seperti pelajar miskin,kemalangan, rawatan berterusan dan kecemasan 2. Merancang program untuk mengutip sumbangan di samping meningkatkan keprihatinan pelajar terhadap kebajikan. 3. Menggalakkan pelajar-prlajar melibatkan diri dalam aktiviti membantu badan kebajikan luar.

Carta Gant Pelaksanaan.

BilAKTIVITIJanFebMarAprMeiJunJulAugSepOkt

01Majlis suai kenal murid/guru

02Bersalaman / ucap selamat

03Hari Keluarga

Jawatankuasa Kebersihan, Kesihatan & Keselamatan (3K)

Pengerusi

Naib Pengerusi

Setiausaha

Ahli Jawatankuasa :

:

:

:

Pn.M.Saraswathy (Guru Besar)

En.V. Mogana Dess

Pn. S.Rosemary

Semua Guru

Bidang tugas

1. Melahirkan modal insan yang berkeperibadian unggul menerusi pemupukan pengetahun,sikap dan amalan yang berkekalan dalam aspek kebersihan, kesihatan dan keselamatan

2. Membina dan memelihara diri, persekitaran sekolah yang bersih, sihat dan selamat.

3. Meningkatkan jalinan pemuafakatan strategik antara agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan.

4. Pemeriksaan dilakukan dari masa kemasa supaya pakaian, rambut dan kuku bersih Murid-murid dikehendaki menggunakan tong sampah dengan betul setiap masa.

5. Merancang dan melaksanakan program keselamatan sepanjang tahun Mengumpulkan dan menguruskan kad kesihatan dengan kerjasama guru.

6. Merancang dan melaksanakan program kesihatan seperti lawatan,ceramah, Pameran, tayangan dan lain-lain Melatih murid menjaga kebersihan dan ceria sesuai dengan Sekolahku Rumahku

.

CARTA GANT PELAKSANAAN

BilAKTIVITIJanFebMarAprMeiJunJulAugSepOkt

01Mesyuarat Jawatankuasa

02

Melengkapkan peti pertolongan cemas

03Program amalan kesihatan dalam bilik darjah

04Melukis kata-kata hikmat

05

Mengemaskinikan buku rekod kesihatan

06Pemeriksaan kesihatan / gigi / imunisasi

07.Latihan Kebakaran

08.Mewujudkan sudut kesihatan dan pergigian

09.Projek gotong royong

10.Melukis mural dan mengecat semula mural

Jawatankuasa RMT Dan Program Susu Sekolah.

Pengerusi

Naib Pengerusi

Setiausaha

Ahli Jawatankuasa:

:

:

:Pn.M.Saraswathy (Guru Besar)

En.V. Mogana Dess

Pn. S. Sukanthi

Semua Guru Kelas

Bidang tugas

1. Memastikan kebersihan dan keselamatan kantin terjaga setiap masa.

2. Memastikan makanan dan minuman yang dijual dengan harga yang berpatutan bersih dan halal.

3. Menggalakkan murid-murid memakan makanan yang berzat sahaja.

4. Murid-murid berbaris semasa membeli / mengambil makanan dan minuman.

5. Memberi peluang kepada murid-murid yang lebih muda dahulu,

6. Menjaga kebersihan kantin dan kawasan kantin.

7. Menggalakkan budaya membaca doa sebelum makan dan minum.

8. Mempastikan murid-murid membasuh tangan sebelum dan selepas makan.

9. Meletak pinggan dan cawan-cawan ditempat yang disediakan.

Carta Gant Pelaksanaan

BilAKTIVITIJanFebMarAprMeiJunJulAugSepOkt

01Mesyuarat Jawatankuasa

02

Pemeriksaan kemudahan fizikal kantin,tong sampah, tempat memasak/penyediaan

03Memberi taklimat kepada pengusaha kantin

04Penerangan kepada murid mengenai peraturan di kantin dan menampal di bilik darjah

05

Pemeriksaan harian kawasan kantin

06Melengkapkan dengan kata-kata ikmat yang sesuai

Jawatankuasa RMT.

Pengerusi

Naib Pengerusi

Setiausaha

Ahli Jawatankuasa:

:

:

:Pn.M.Saraswathy (Guru Besar)

En.V. Mogana Dess

Pn. S. Sukanthi

Semua Guru Kelas

Bidang tugas

1. Memastikan murid-murid yang layak dapat RMT mendapatnya.

2. Memastikan menu RMT diikuti setiap masa dan mengikuti justifikasinya

3. Memastika perkakas RMT kantin dan persekitaraan kantin dijaga kebersihannya.

4. Bilangan murid yang layak dapat : 32 murid (Tahun 2 6) / 2015.

5. Bilangan murid tambahan : 12 murid ( Tahun 1) / 2015

6. Guru tugas mingguan akan mengawasi RMT minggu tersebut serta mengisi

7. Buku laporan.

8. Guru kelas akan mengisi buku kehadiran murid yang menerima RMT.

Menu RMT HARI MENU RANCANGAN MAKANAN TAMBAHAN TAHUN 2015

ISNIN Nasi lemak+Sambal ikan bilis+Kacang+Telur + Timun+ Jambu+Milo

SELASA Roti Canai Telur + Buah Epal + Soya

RABU Nasi Kari Ayam + Kacang Panjang + Betik +Milo

KHAMIS Bee Hoon Goreng + Buah Jambu + Soya

JUMAAT Nasi + Kari Dhal + Labu Manis + Papadam+ Pisang + Milo

Carta Gant Pelaksanaan.

TARIKHAKTIVITITINDAKAN

Oktober 2014 Mencetak borang RMT dan mengedar kepada murid-murid Guru Kelas

Guru RMT

Oktober 2014 Mengumpul semula borang RMT daripada murid-murid dan menganalisanyaGuru Kelas

Guru HEM

November 2014 Memilih murid-murid yang layak mendapat RMT tahun 2014Guru Kelas /

Guru RMT

Januari 2015 Membincangkan menu RMT dengan pengusaha kantin dan menentukan peraturannyaGuru Besar

Guru RMT

Pengusaha Kantin

Jan Nov 2015 Memeriksa kualiti dan kuantiti RMT setiap hariGuru RMT

Guru HEM

Jawatankuasa SPBT.

Pengerusi

Naib Pengerusi

Setiausaha

Ahli Jawatankuasa:

:

:

:Pn.M.Saraswathy (Guru Besar)

En.V. Mogana Dess

Pn N.Puvaneswary

Semua Guru Kelas

Bidang tugas

1. Memastikan semua murid-murid menjaga buku-buku SPBT dengan baik dan boleh digunakan beberapa tahun lagi.

2. Memastikan semua urusan surat-menyurat dibuat mengikut takwim.

3. Memastikan semua murid-murid yang layak dapat SPBT Mendapat SPBT.

4. Membuat pemeriksaan dari masa ke masa untuk memastikan buku-buku SPBT dalam keadaan yang baik.

5. Memastikan semua buku-buku stok SPBT disimpan dengan teratur dan buku-buku stok dilengkapi dari masa ke masa.

Carta Gant Pelaksanaan SPBT.

TARIKHAKTIVITITINDAKAN

Julai 2014Menerima dan mencetak borang SPBT 1 dan mengedar borang SPBT kepada murid-muridGuru SPBT dan Guru Kelas

Ogos 2014Mengumpul semula borang SPBT 1 daripada murid-murid dan memprosesnya.Guru Kelas / Guru SPBT

Oktober 2014Menyediahkan senarai murid yang layak bagi SPBT dan mengemaskini buku stok SPBTGuru SPBT

Guru Kelas

Julai November 2014Menerima bekalan buku teks daripada penerbit pengedar untuk kegunaan tahun 2014Guru SPBT

November 2014Mengumpul semula buku-buku SPBT daripada murid-murid serta mengisi borang GGuru Kelas

Guru SPBT

November - Disember 2014Mengurus dan mengemaskini almari SPBT, memeriksa dan mengumpul buku-buku yang rosak dan membaik pulih dan menguruskan pelupusan buku teks. Serta menutup stoknya.Guru Kelas

Guru SPBT

Januari 2015Mengagihkan buku-buku teks kepada untuk memenuhui keperluan semasa sekolahGuru SPBT

Januari 2015Mengedar semula buku - buku teks SPBT

Kepada murid untuk kegunaan tahun 2014

Serta mengisi borang G.Guru SPBT

Guru Kelas

Februari 2015Menghadiri bengkel pengisian borang permohonan buku teks SPBT 2014 yang dianjurkan oleh PPD/JPN.Guru SPBT

April September 2015Pemeriksaan buku-buku teks setiap dua bulan sekali.Guru HEM

Guru SPBT

Jawatankuasa KWAPM

Pengerusi

Naib Pengerusi

Setiausaha

Ahli Jawatankuasa:

:

:

:Pn.M.Saraswathy (Guru Besar)

En.V. Mogana Dess

Cik. S. Vikneswary

Semua Guru Kelas

Bidang tugas

1. Memberi bantuan kepada murid yang kurang mampu

2. Mengurangkan beban ibu-bapa

3. Murid dapat membayar yuran dan bayaran bayaran lain.

4. Bantuan diberi kepada murid yang berwarga Negara Malaysia..

5. Julmlah pendapatan tidak melebihi RM830 atau perkapita RM210.

6. Bilangan anak yang lebih dalam satu keluarga

Carta Gant Pelaksanaan.

BilAKTIVITIJanFebMarAprMeiJunJulAugSepOkt

01Menubuhkan Jawatankuasa KWAMP

02Menyediakan borang permohonan KWAMP

03Menyemak Borang Permohanan KWAMP

04Sekolah proses permohanan

05Sekolah menghantar kepada PPD

06Pengagihan Bantuan KWAMP kepada murid

Jawatankuasa RIMUP

Pengerusi

Naib Pengerusi

Setiausaha

Ahli Jawatankuasa:

:

:

:Pn.M.Saraswathy (Guru Besar)

En. V. Moganadess

En.G. Pingalan

Semua Guru

Jawatankuasa LAWATAN

Pengerusi

Naib Pengerusi

Ketua Rombongan

Setiausaha

Ahli Jawatankuasa:

:

:

:

:Pn.M.Saraswathy (Guru Besar)

En. T. Ganesan

En. V. Mogana dess

En. A. Nagesuarao

Semua Guru

Jawatankuasa SARANA SEKOLAH & IBU BAPA

Pengerusi

Naib Pengerusi

Setiausaha

Ahli Jawatankuasa:

:

:

:

Pn.M.Saraswathy (Guru Besar)

En. T. Ganesan

En. V. Mogana dess

Semua Guru

TAKWIM HEM 2015BULANAKTIVITITINDAKAN

Januari1.

2.

.

3.

4.

5

6.

7.Majlis suai kenal murid dan guru-guru Mengagikan buku-buku teks kepada murid-murid yang layak

Melengkapkan peti pertolongan cemas

Memohon kebenaran ibubapa untuk pemeriksaan kesihatan

Pemeriksaan kemudahan fizikal kantin

Menyediakan peraturan-peraturan

Menyediakan SMM.Guru Kanan HEM

Guru SPBT

Guru kesihatan

Guru Darjah Tahun 1 & Tahun 6

Guru Kantin

Guru Disiplin

Guru Data

Februari1.

2.

3.

4.

5.Mengemaskini buku rekod kesihatan

Latihan kecemasan kebakaran

Menghadiri bengkel pengisian borang SPBT

Taklimat keselamatan di kantin kepada murid

Mengubah suai taman bungaGuru-guru darjah

Guru Kanan HEM

Guru SPBT

Guru Kantin

Guru Keceriaan

March

1.

2.

3.

4.Program pencegahan dadah

Pemeriksaan buku-buku teks SPBT

Program amalan kesihatan dibilik darjah.

Pemeriksaan kesihatan Guru Kanan HEM

Guru darjah/SPBT

Guru Kesihatan

Guru Kesihatan

April

1.

2.

3.

4.Latihan keselamatan di bilik Sains & PSS dll

Program anti merokok

Program keceriaan kantin.

Melukis mirror di dinding utama sekolahGuru Kanan HEM

Guru Kanan (HEM)

AJK Kantin

Guru Keceriaan

Mei

1.

2.

3.

4.Ops peningkatan disiplin murid

Projek Gotong royong

Menulis kata-kata hikmat di bilik darjah

Program zero dadahGuru Disiplin

Guru Keceriaan

Guru-guru darjah.

Guru Disiplin

June

1.

2.

3.Mewujudkan taman mini Sains

Pemeriksaan buku-buku SPBT

Program Zero PontengGuru Keceriaan

Guru darjah / SPBT

Guru Disiplin.

Julai

1.

2.

3.Projek menanam pokok bunga keliling pagar

Kem Motivasi kepada murid-murid / ibubapa

Program zero salah lakuGuru Keceriaan

Guru kanan Koko

Guru Disiplin

Ogos

1.

2.Mengedar dan mengumpul borang-borang SPBT daripada murid-murid.

Mengedar dan mengumpul borang-borang RMT dari murid-murid.Guru darjah / G.SPBT

Guru darjah/ G.RMT

September

1.

2.

3.Memproses borang-borang RMT

Memproses borang-borang SPBT

Program zero rokokGuru RMT

Guru SPBT

Guru disiplin

Oktober

1.

2.

3.

Hari Keluarga / kanak-kanak

Menyediakan senarai murid yang layak mendapat SPBT Tahun 2015.

Memilih murid-murid yang layak dapat RMT

Projek gotong royongGuru Kanan HEM

AJK SPBT

AJK RMT/PSS

Guru Keceriaan

November

1.

2.Mengedar dan mengumpul borang-borang kebajikan murid-murid

Mengumpul semula buku-buku SPBT Guru Kebajikan

Guru darjah/G.SPBT

Disember1.

2.Membaik puluh buku-buku SPBT / mengurus pelupusan dan mengemaskini almari SPBT

Menyerahkan borang-borang kebajikan ke pejabat Kebajikan Daerah.AJK SPBT

Guru Besar.

71