pro forma kursus waj 3109

Upload: weepu

Post on 13-Jul-2015

659 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Pro Forma KursusProgram Sarjana Muda Perguruan Dengan KepujianNama Kursus Kod Kursus Kredit Jam Kontak Bahasa Pengantar Prasyarat Semester Hasil Pembelajaran Kokurikulum Permainan (Cocuriculum Games) WAJ3109 1 (0+1) 30 Bahasa Melayu Tiada Dua 1. menganalisis konsep, matlamat dan strategi pelaksanaan permainan di sekolah; 2. menguasai pengetahuan dan kemahiran asas permainan ; 3. membentuk kemahiran bagi menilai pencapaian bakat dan potensi pelajar dalam permainan; dan 4. membentuk sikap dan nilai positif yang berterusan dalam kepimpinan dan aktiviti permainan. Kursus ini meliputi pengetahuan umum: sejarah permainan peringkat antarabangsa dan Malaysia; pengenalan alatan, gelanggang dan undang-undang permainan; mengenali, latihan dan taktik permainan; pengukuhan kemahiran dalam permainan; pengurusan padang/ gelanggang dan pasukan; pengelolaan pertandingan. The course focusses general knowledge: history of games in Malaysia and International level; introduction on equipment, court and rules and regulation of games; knowing, training and tactical of games; games enrichment; management of court/ field and team; organizing competition.

Sinopsis

Tajuk1 Pengenalan y Sejarah - Malaysia - Antarabangsa

Kandungan

Jam2

y

Peralatan dan ukuran Gelanggang

2 3.

Kemahiran Asas Asas Kejurulatihan

10 6

y y y y y y 4

Peralatan dan ukuran Gelanggang. Kaedah latihan Strategi permainan Teknik latihan Program latihan 6

Asas Kepegawaian

y5

Undang-undang 6

Pengurusan dan Pengelolaan Pengurusan gelanggang Pengurusan pasukan Pengelolaan pertandingan

y y

y

JUMLAHPentaksiran Bacaan Asas Rujukan Tambahan Amali Tugasan (Kumpulan) 80% 20%

30

MSSM, (terkini). Buku Peraturan-Peraturan Pertandingan Wee Eng Hoe, 1995. Gerak kerja kokurikulum (Sukan), Shah Alam: Fajar Bakti Wee Eng Hoe, 1995. Organisasi & pentadbiran pendidikan jasmani dan Sukan, Shah Alam: Fajar Bakti.

Nota: i. ii. Pilih SATU permainan sahaja. IPG boleh memilih permainan mengikut kepakaran dan kemudahan yang ada di IPG Permainan yang dicadangkan dalam sukatan pelajaran: Bola Keranjang, Badminton, Hoki, Bola Sepak, Bola Jaring, Bola Baling, Kriket Kancil, Memanah, Pingpong, Sepak Takraw dan Tenpin Boling