plan intervensi upsr 2015

2
PLAN INTERVENSI UPSR 2015 BAGI SUBJEK BAHASA MELAYU TAHUN 6 CERDIK MASALAH PROGRAM INTERVENSI PELAKSANAAN SASARAN IMPAK 1 Murid mempunyai masalah dalam membina 5 ayat yang gramatis. Menyediakan jadual bina ayat yang mengandungi elemen-elemet yang dapat membantu murid lemah membina ayat Jun-Sept Murid kumpulan lemah Murid lemah dapat mengunakan penduan dalam jadual tersebut untuk membina ayat yang lebih gramatis 2 Murid bermasalah dalam mencari nilai murni bagi BM penulisan bahagian C Menyenaraikan nilai-nilai yang utama beserta dengan “kata Kunci”bagi nilai-nilai tersebut bagi memudahkan murid menghafal dan mengingat. Jun-Sept Murid kumpulan sederhana & lemah Hasilnya murid yeng menghafal akan dapat mengesan nilai dengan cepat dalam teks latihan bahagian C. 3 Murid bermasalah dalam membina karangan yang mempunyai isi-isi yang menarik serta karangan yang baik Membina “tapak”karangan yang perlu diingat oleh mereka.Tapak ini merupakan panduan dan boleh disesuaikan dengan pelbagai jenis & tajuk karangan. Jun-Sept Murid baik,sederhana & Lemah Murid akan lebih berkeyakinan dalam menulis karangan kerana asas karangan tersebut sudah dikuasai 4 Masalah dalam tanda bacaan & ejaan. Membuat latih tubi harian atau 10 minit sebelum bermula P&P ejaan dan tanda bacaan diberikan penekanan.Dendaan juga dikenakan sebagai langkah terakhir. Jan-Sept Semua murid kelas 6C Hasilnya murid lebih berhati- hati dalam ejan dan tanda bacaan yang mana ia akan memberi kesan dalam penulisan nanti. 5 Masalah murid lemah dalam menjawab 10 soalan terakhir dalam BM Pemahaman iaitu soalan 30 hingga 40 melibatkan soalan kefahaman (bacaan teks) Memberi formula mendapatkan jawapan pantas dengan membaca soalan terlebih dahulu sebelum membaca teks. Dipraktikkan dari awal tahap 2 Jan-Sept Semua murid kelas 6C Murid mudah fokus soalan apa yang ditanya dan apa yang mereka akan cari dalam teks tersebut. 6 Masalah dalam menjawab soalan pemahaman Latih tubi yang banyak dan berterusan serta pelbagai soalan dari aras rendah sederhana & tinggi. Jun-Sept Murid kumpulan lemah Murid cekap menjawab kerana pola soalan hamper sama dengan latih tubi yang dibuat setiap hari.

Upload: fzbudiman

Post on 21-Jan-2018

310 views

Category:

Education


3 download

TRANSCRIPT

Page 1: Plan intervensi upsr 2015

PLAN INTERVENSI UPSR 2015 BAGI SUBJEK BAHASA MELAYU TAHUN 6 CERDIK

MASALAH PROGRAM INTERVENSI PELAKSANAAN SASARAN IMPAK

1 Murid mempunyai masalah dalam membina 5 ayat yang gramatis.

Menyediakan jadual bina ayat yang mengandungi elemen-elemet yang dapat membantu murid lemah membina ayat

Jun-Sept Murid kumpulan lemah

Murid lemah dapat mengunakan penduan dalam jadual tersebut untuk membina ayat yang lebih gramatis

2 Murid bermasalah dalam mencari nilai murni bagi BM penulisan bahagian C

Menyenaraikan nilai-nilai yang utama beserta dengan “kata Kunci”bagi nilai-nilai tersebut bagi memudahkan murid menghafal dan mengingat.

Jun-Sept Murid kumpulan sederhana & lemah

Hasilnya murid yeng menghafal akan dapat mengesan nilai dengan cepat dalam teks latihan bahagian C.

3 Murid bermasalah dalam membina karangan yang mempunyai isi-isi yang menarik serta karangan yang baik

Membina “tapak”karangan yang perlu diingat oleh mereka.Tapak ini merupakan panduan dan boleh disesuaikan dengan pelbagai jenis & tajuk karangan.

Jun-Sept Murid baik,sederhana & Lemah

Murid akan lebih berkeyakinan dalam menulis karangan kerana asas karangan tersebut sudah dikuasai

4 Masalah dalam tanda bacaan & ejaan. Membuat latih tubi harian atau 10 minit sebelum bermula P&P ejaan dan tanda bacaan diberikan penekanan.Dendaan juga dikenakan sebagai langkah terakhir.

Jan-Sept Semua murid kelas 6C

Hasilnya murid lebih berhati-hati dalam ejan dan tanda bacaan yang mana ia akan memberi kesan dalam penulisan nanti.

5 Masalah murid lemah dalam menjawab 10 soalan terakhir dalam BM Pemahaman iaitu soalan 30 hingga 40 melibatkan soalan kefahaman (bacaan teks)

Memberi formula mendapatkan jawapan pantas dengan membaca soalan terlebih dahulu sebelum membaca teks. Dipraktikkan dari awal tahap 2

Jan-Sept Semua murid kelas 6C

Murid mudah fokus soalan apa yang ditanya dan apa yang mereka akan cari dalam teks tersebut.

6 Masalah dalam menjawab soalan pemahaman

Latih tubi yang banyak dan berterusan serta pelbagai soalan dari aras rendah sederhana & tinggi.

Jun-Sept Murid kumpulan lemah

Murid cekap menjawab kerana pola soalan hamper sama dengan latih tubi yang dibuat setiap hari.

Page 2: Plan intervensi upsr 2015