modul 1 2015

Upload: haniff

Post on 08-Mar-2016

26 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

pendidikan moral spm

TRANSCRIPT

SULIT1125/1Pendidikan MoralKertas 12 jam

JABATAN PELAJARAN NEGERI KELANTAN TAHUN 2015

MODUL 1 PENDIDIKAN MORALDua jam tiga puluh minit

JANGAN BUKA KERTAS SOALAN INI SEHINGGA DIBERITAHU

1.Kertas soalan ini mengandungi dua bahagian: Bahagian A mempunyai lapan soalan struktur dan Bahagian B mengandungi tiga soalan esei.2.Anda dikehendaki menjawab semua soalan dalam Bahagian A dan dua soalan daripada Bahagian B. 3.Jawapan anda mestilah berlandaskan nilai-nilai moral yang terdapat dalam Sukatan Pendidikan Moral.

BAHAGIANSOALANMARKAH

1

2

3

A4

5

6

7

8

9

B10

11

JUMLAH

Bahagian A[80 markah]Jawab semua soalan.1. Keratan akhbar berkaitan industri perfileman di Malaysia.

Kecenderungan masyarakat pelbagai usia terhadap cerita hantu dapat digambarkan dengan kehadiran jutaan penonton di pawagam menjadikan angka kutipan tiket sangat tinggi berbanding filem genre lain. Kelahiran filem berasaskan hantu mula menjadi sebutan selepas kejayaan filem seram seperti Jangan Pandang Belakang (JPB). Kejayaan luar biasa filem berasaskan hantu menjadikan penerbit di negara saling merebut peluang mengeluarkan filem seram dengan pelbagai tajuk hebat meskipun jalan ceritanya karut marut.

Sumber: www.hmetro.com.my22 Sept.2014(a)Berikan dua tajuk cerita seram yang pernah anda tonton.(i)(ii) (2 markah)

(b)Mengapakah masyarakat Malaysia suka menonton filem seram?(i)(ii) (2 markah)(c)Terangkan tiga kesan filem seram kepada masyarakat kita.(i)(ii)(iii). (6 markah)

2. Gambar bencana alam.

Sumber : www.bharian.com.my 20 Sept.2014(a)Jelaskan empat punca kejadian tersebut.(i)..(ii)(iii)(iv) (4 markah)(b)Ramalkan empat kesan bencana alam tersebut kepada orang ramai.(i)..(ii).(iii).(iv) (4 markah)

(c)Berikan dua langkah yang perlu dilakukan untuk mengelak kejadian ini.(i).(ii) (2 markah)

3. Keratan akhbar berkaitan salah laku remaja.

Sumber : Berita Harian Online 9 September 2014(a) Pada pendapat anda, mengapakah masalah ini semakin serius terutamanya di Kelantan dan Kedah?(i)..(ii).. (4 markah)

(b) Penyalahgunaan dadah adalah satu kesalahan berat. Beri tiga tujuan remaja menggunakan pil kuda.(i)(ii)..(iii).(3 markah)(c) Selain pil kuda, namakan jenis dadah lain.(i)..(ii)..(iii).(3 markah)4.Gambar menunjukkan masalah gengsterisme dalam kalangan pelajar sekolah.

(a)Nyatakan sebab pelajar sekolah boleh terlibat dengan gejala ini.

(i)...............................................................................................................................................(ii)............................................................................................................................................ (2 markah)(b)Terangkan nilai yang patut diamalkan oleh pelajar-pelajar terbabit..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... (2 markah)(c)Ramalkan kesan sekiranya masalah tersebut dibiarkan berterusan..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... (2 markah)

Pelajar yang terlibat dengan gengsterisme ini telah terlibat dengan pergaduhan pada waktu persekolahan dan mengakibatkan beberapa pelajar cedera. Pihak sekolah telah melaporkan kes ini kepada pihak polis.

(d) Setujukah anda dengan tindakan pihak sekolah tersebut? Berikan alasan anda....................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

(2 markah)(e)Jelaskan langkah yang boleh diambil pihak sekolah untuk membanteras gejala ini daripada terus menular.(i)............................................................................................................................................(ii).......................................................................................................................................... (2 markah)

5.Gambar menunjukkan aktiviti penerokaan hutan.

(a)Berdasarkan gambar di atas, wajarkah tindakan tersebut? Berikan alasan anda.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................(3 markah)(b)Hutan tidak patut dimusnahkan sewenang-wenangnya, terangkan 3 kepentingan hutan(i)................................................................................................................................................(ii)...............................................................................................................................................(iii)................................................................................................................................... (3 markah)

(c)Terangkan langkah yang boleh diambil oleh kerajaan untuk mengatasi masalah di atas.(i)......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................(ii)................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. (4 markah)

6. Berikut ialah keratan akhbar tentang skim cepat kaya.

10 SKIM CEPAT KAYA MASIH AKTIFKuala Lumpur: Lebih 10 skim cepat kaya masih aktif mengaut keuntungan ratusan juta ringgit sejak dua tahun lalu walaupun telah disenaraihitamkan oleh Bank Negara Malaysia. Sumber: Berita Harian, 1 oktober 2014

(a)Terangkan sebab kenapa masih ramai terlibat dengan skim di atas.(i)..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................(ii)................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................(4 markah)(b)Terangkan nilai yang patut diamalkan agar tidak terlibat dengan skim tersebut......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................(2 markah)(c)Ramalkan kesan jika terlibat dengan skim tersebut.(i)................................................................................................................................................(ii)...........................................................................................................................................(2 markah)

Pada suatu hari Alice telah didatangi oleh seorang rakan lama, dia mengajak Alice untuk melabur dalam satu skim yang menjanjikan pulangan lumayan dalam masa yang singkat. Rakan Alice juga menunjukkan kemewahan yang dimilikinya setelah terlibat dengan skim tersebut.

(d)Andaikan anda adalah Alice apakah keputusan yang akan anda buat? Berikan alasan.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................(2 markah)

7. Berikut perangkaan berkaitan kes penderaan kanak-kanak.Negeri

201220132014(Jan-Mei)

Selangor676748

Johor674522

K. Lumpur182419

Sumber : Berita Harian, 26 Jun 2014(a) Nyatakan perasaan anda apabila kes di atas sentiasa berlaku. Berikan alasan. . ... (3 markah)(b) Terangkan dua nilai yang perlu diamalkan oleh ahli masyarakat supaya tidak mendera kanak-kanak.(i). ..(ii) .. .(4 markah)(c) Pengabaian kanak-kanak dapat dihentikan jika semua pihak mengamalkan nilai-nilai murni masyarakat Malaysia. Bersetujukah anda dengan pernyataan di atas? Berikan dua alasan. .(i)(ii).. (3 markah)

8. Keratan akhbar berkaitan penipuan pembelian atas talian.

KUCHING: Tidak ada langkah pencegahan lain lebih berkesan untuk membendung penipuan pembelian secara atas talian atau online melainkan pengguna lebih berhati-hati sebelum membuat sebarang transaksi. Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Sarawak Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman menegaskan, ini ekoran kes penipuan menerusi Internet atau online kini semakin meningkat. Tegasnya, lebih membimbangkan ialah kebanyakan kes yang dilaporkan tidak dapat difailkan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM).

Sumber: www.hmetro.com.my 22 Sept.2014(a)Berikan tiga punca kes penipuan pembelian atas talian ini semakin meningkat.

(i)..(ii)(iii)(3 markah)(b)Terangkan dua sebab pengguna lebih gemar membeli atas talian berbanding di pusat membeli-belah.(i)(ii)(4 markah)(c)Nyatakan tiga jenis barangan yang biasa dibeli secara atas talian.(i).(ii)(iii)(3 markah)Bahagian B[20 markah]

Jawab mana-mana dua soalan daripada bahagian ini.1. Keratan akhbar berkaitan kasih seorang anak terhadap ibu.

BERKORBAN DEMI IBUKangar ; Seorang lelaki warga emas terpaksa melupakan hasratnya untuk berkahwin ketika muda semata-mata demi menjaga ibunya yang uzur. Sumber :www.hmetro.com.my 23 Sept. 2014Wajarkah tindakan lelaki tersebut? Berikan tiga alasan anda.(10 markah)

10. Gambar menunjukkan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum

Berdasarkan gambar di atas, wajarkah pelajar melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti kokurikulum di sekolah? Berikan hujah anda. (10 markah)

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

11.Berikut petikan akhbar berkaitan ratu skuasy Negara.Kuala Lumpur: Ratu Skuasy Negara, Datuk Nicol Ann David mencipta rekod dunia baharu apabila bertahan selama 106 bulan sebagai pemain nombor satu dunia dalam senarai terbaharu Persatuan Skuasy Wanita .

Sumber: Berita Harian 2 Februari 2015

Pada pendapat anda apakah faktor-faktor yang membawa kejayaan kepada beliau. Berikan penjelasan. (10 markah)

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................