berita sawit - januari 2012

11

Click here to load reader

Upload: vuduong

Post on 10-Feb-2017

265 views

Category:

Documents


6 download

TRANSCRIPT

Page 1: Berita Sawit - Januari 2012

Oleh Dr Puah Chiew [email protected]

DURBAN (Afrika Selatan): MPOB me-nganjurkan acara sampingan iaitu Se-minar Mitigasi Perubahan Iklim Me-

nerusi Amalan Mampan Industri Sawit sem-pena Persidangan Parti Konvensyen RangkaKerja Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Per-ubahan Iklim Ke-17 (COP17) di sini pada 5Disember 2011.

Seminar itu bertujuan menjelaskan pem-bangunan industri sawit Malaysia dan pe-laksanaan amalan mampan bagi mengurang-kan kesan perubahan iklim dan pemanasanglobal disamping menjelaskan kepentinganindustri sawit bagi pembangunan sosio-eko-nomi negara dan mengurangkan kadar ke-miskinan penduduk luar bandar.

Seminar ini disertai lebih 70 peserta daripelbagai organisasi, pertubuhan bukan Ke-rajaan (NGO), wakil media dan peserta in-dustri sawit di dunia.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komo-diti, Tan Sri Bernard Dompok semasa menyam-paikan ucaptama pada seminar ini berkata Ke-rajaan Malaysia komited dan melakukan usahasecara berterusan bagi memastikan pengura-ngan pelepasan gas rumah hijau (GHG).

“Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Na-jib Abdul Razak sempena Persidangan COP Ke-15 telah secara sukarela menyatakan komit-men Malaysia untuk mengurangkan pelepasanintensiti karbon sehingga 40 peratus menje-lang 2020 berbanding paras 2005,” katanya.

Beliau menjelaskan industri sawit adalahsalah satu penyumbang utama kepada pem-bangunan ekonomi negara. Dalam hal ini,hala tuju industri yang mampan telah di-rangka, bukan saja untuk peningkatan pro-duktiviti malah juga untuk memastikan alamsekitar dan hidupan liar terpelihara.

Katanya, kini 56 peratus kawasan adalahmasih hutan simpan yang kaya dengan stokkarbon dan biodiversiti. Ini selaras dengankomitmen Kerajaan pada Sidang KemuncakBumi di Rio pada 1992 untuk memeliharasekurang-kurangnya 50% bumi Malaysia se-bagai hutan simpan.

Ketua Pengarah MPOB, Datuk Dr Choo YuenMay semasa perbincangan panel menjelaskanaktiviti penyelidikan dan pembangunan sertainovasi baru bagi menangani Perubahan Iklimdiberikan keutamaan dan dilaksanakan secara

berterusan oleh MPOB. Ini termasuk pengu-rangan GHG di semua sektor pengeluaran mi-nyak sawit dan penggunaan biojisim sawit bagimencapai pembuangan sifar.

Katanya sektor minyak sawit adalah salahsatu Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA)yang dikenal pasti oleh Kerajaan bagi melak-sanakan transformasi ekonomi negara untukmencapai status negara maju menjelang 2020.

Industri sawit Malaysia disasar menyum-bang sebanyak RM178 bilion dalam penda-patan negara kasar berbanding RM53 bilionyang dicapai pada 2009 dan mewujudkan 41,000peluang pekerjaan tambahan.

Lapan projek permulaan (EPP) bertujuan me-mastikan pembangunan industri mampan disektor huluan dan hiliran dijelaskan. EPP ak-tiviti huluan adalah langkah bagi meningkat-kan pengeluaran minyak sawit untuk meme-nuhi permintaan pasaran, antaranya melaluipenggunaan bahan tanaman berkualiti.

“Antara langkah dilaksanakan untuk me-mastikan pembangunan mampan adalah ama-lan pembakaran sifar, pengurusan perosak ber-sepadu, amalan pertanian baik, penggunaanbiojisim sawit sebagai sumber tenaga bolehdiperbaharu dan pelaksanaan Program B5 diWilayah Tengah, Semenanjung,” katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Minyak Sa-wit Malaysia (MPOC), Tan Sri Dr Yusof Ba-siron semasa membentangkan kertas kerjaberkata minyak sawit yang dihasilkan olehMalaysia memenuhi ciri-ciri keselamatan ma-kanan dan sebagai sumber utama bagi in-dustri hiliran yang lain.

Beliau menjelaskan aktiviti pembangunanindustri sawit secara mampan termasuk pe-muliharaan kawasan hutan, biodiversiti danhidupan liar seperti orang utan dilaksanakanketika ini. Dana khas diperuntukkan untuktujuan itu.

Dalam sesi perbincangan yang dipengeru-sikan oleh Tan Sri Bernard Dompok, beliaumenegaskan Kerajaan Malaysia telus dan sen-tiasa mengadakan perbincangan terbuka de-ngan negara lain bagi menjelaskan usahayang dilaksanakan. Pemuliharaan alam se-kitar adalah penting kerana Malaysia jugaadalah destinasi pelancongan yang menariklebih 24 juta pelancong setiap tahun.

Aktiviti pameran turut diadakan olehMPOB dan MPOC bagi memberi maklumatmengenai pembangunan industri sawit mam-pan negara.

TAN SRI Bernard Dompok menyampaikan ucaptama sempena Persidangan Parti KonvensyenRangka Kerja Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Perubahan Iklim Ke-17 (COP17) di Durban,Afrika Selatan.

MPOB anjuracara sampingandan pameransempena COP17Perjelas industri sawit mampan di Malaysia

Page 2: Berita Sawit - Januari 2012

POTS Afrika Selatan mampukukuh eksport sawit negaraPermintaan dari Wilayah Afrika diramal terus meningkat

Oleh Johari [email protected]

LAGOS (Nigeria): Pelabur Ma-laysia disaran supaya merebut

peluang melabur di sektor industriperladangan dan minyak sawit diNigeria yang mempunyai saiz pa-saran dan jumlah pengguna yangbesar serta berpotensi untuk ber-kembang maju.

Nigeria, dengan jumlah pendu-duk melebihi 150 juta adalah an-tara negara yang mempunyai eko-nomi terbesar di Afrika. Ia me-nawarkan peluang pelaburandalam pelbagai bidang terutama-nya dalam industri kelapa sawit.

Menteri Perusahaan Perlada-ngan dan Komoditi, Tan Sri Ber-nard Dompok berkata demikiansemasa berucap merasmikan Pa-meran dan Seminar Pelaburan Ma-laysia-Afrika (POTS- Afrika) di si-ni baru baru ini.

Beliau menyeru agar pelaburyang berminat dan peserta semi-

nar Nigeria serta Malaysia me-ngambil peluang untuk meningkatdan meneroka peluang-peluang ba-ru perdagangan dan pelaburan dikedua–dua buah negara.

Sementara itu, Menteri Perta-nian Persekutuan Nigeria, Dr.Akunwunmi Ayo semasa pertemu-an dengan Tan Sri Bernard ber-kata Nigeria mempunyai banyakladang-ladang sawit terbengkalaiyang memerlukan suntikan modaluntuk dibangunkan semula.

“Pelabur dari Malaysia dipelawamengambil peluang untuk memba-ngunkan ladang sawit baru ataumembaikpulih ladang sedia ada.”

Katanya, Nigeria memerlukankepakaran Malaysia di dalam pe-nanaman dan pengurusan ladangsawit secara komersil dan pada ma-sa sama Nigeria bersedia memberibantuan yang diperlukan untukmembangunkan industri sawit Ni-geria.

Turut serta dalam perbincanganitu, Pesuruhjaya Pertanian Nige-

ria, Gbolahan Lawal, Menteri Ne-gara, Bukar Tajini dan Ketua Pe-ngarah MPOB, Datuk Dr ChooYuen May yang juga membincang-kan hubungan dua-hala dan lang-kah meningkatkan perdaganganantara dua negara.

Sehingga November 2011, eks-port minyak sawit Malaysia ke Ni-geria berjumlah hampir 300,000tan. Jumlah ini tidak termasukimport minyak sawit dari negaralain.

Dr Akunwunmi Ayo berkata, pe-laburan bagi penanaman sawitadalah perlu untuk mengurang-kan kebergantungan kepada im-port. Nigeria akan terus mengim-port minyak sawit bagi kegunaandalam negeri.

Sebanyak sembilan kertas kerjamerangkumi pelbagai isu telah di-bentangkan di seminar tersebut.Antara pembentangnya ialah Dr.James Fry dari LMC InternationalUK dan Ketua Pengarah MPOB,Datuk Dr Choo Yuen May.

Rebut peluang niaga di Nigeria: Bernard

TAN SRI Bernard Dompok menyampaikan ucapan sempena perasmian PameranPerdagangan dan Komoditi Malaysia-Afrika (POTS- Afrika Selatan).

2

Selamat tinggal 2011,selamat datang 2012

Tahun 2011 adalah titik yang penting dalam pembangunan sosio-ekonomi negara dengan pelancaran Program Transformasi Ekonomi

(ETP) Negara di mana negara kita dirancang beranjak ke arah mencapaistatus negara maju menjelang 2020, dengan pendapatan perkapitaUSD15,000 setahun.Industri sawit dikenal pasti sebagai salah satu daripada 12 Bidang Eko-

nomi Utama Negara (National Key Economic Area) (NKEA) yang diharapdapat menjana peningkatan Pendapatan Negara Kasar (Gross National In-come) daripada RM52.7 bilion pada 2009 kepada RM178 bilion pada 2020.Peningkatan pendapatan negara akan dicapai melalui peningkatan pro-

duktiviti di peringkat huluan serta aktiviti nilai tambah di peringkat hiliran.Adalah terlalu awal untuk menilai impak usaha-usaha yang telah di-

laksanakan setakat kini. Bagaimanapun, di antara pencapaian pelaksanaansejumlah lapan Projek Permulaan (Entry Point Projects) sektor sawit pada2011 termasuk penanaman semula 75,000 hektar sawit (sasaran 100,000hektar), penjualan 1831 penuai Cantas (sasaran 3,000 unit) penempatan 100pegawai TUNAS (sasaran 100), penempatan 186 pegawai penguatkuasaan dikilang-kilang sawit (sasaran 186), penubuhan 11 buah kluster mampanpekebun kecil (sasaran 11), peningkatan bilangan loji biogas kilang sawit dari28 ke 48 buah (sasaran 36), projek-projek oleokimia bernilai sebanyak RM81juta (sasaran RM57.6 juta) dan penjanaan pendapatan tambahan RM22.8 juta(sasaran RM20 juta) untuk makanan dan produk kesihatan berasaskan peng-kormesialan produk-produk teknologi MPOB.Secara keseluruhannya, sektor sawit telah mencapai 94 peratus daripada

sasaran yang telah ditetapkan bagi 2011. Di samping itu, seperti yangdisasarkan, projek B5 iaitu adunan 5 peratus biodiesel sawit dengan 95peratus diesel berjaya dilaksanakan di semua stesen minyak di WilayahTengah Semenanjung Malaysia, iaitu di Putrajaya, Melaka, Negeri Sembilan,Kuala Lumpur dan Selangor.Pada 2011, isu-isu yang timbul termasuk niat Australia untuk melabel

minyak sawit dalam produknya (yang memberi gambaran bahawa minyaksawit menjejaskan kesihatan dan dihasilkan secara tidak mampan) danstruktur cukai eksport Indonesia yang memberi kelebihan kepada produksawit Indonesia dalam persaingan di pasaran antarabangsa.Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK) dan agensi-

agensi di bawahnya bersama pihak industri telah mengambil tindakanuntuk menangani masalah ini.Baru-baru ini, Amerika Syarikat, melalui Environmental Protection Agency

(EPA) telah mengumumkan bahawa biodiesel berasaskan minyak sawittidak memenuhi keperluan tahap pengurangan gas rumah hijau di bawahRenewable Fuels Standard 2 negara tersebut.Ini bermakna biodiesel sawit akan menghadapi masalah untuk me-

nembusi pasaran biodiesel Amerika Syarikat. MPOB bersama KPPK, MPOCdan pihak industri akan mengemukakan komen dan bantahan terhadapkeputusan EPA ini.Satu lagi isu yang telah menjejaskan industri sawit ialah penemuan

varian CCCVd dalam tanaman sawit yang seterusnya menimbulkan isukuarantin.Regulasi kuarantin ini telah menyekat pergerakan bahan-bahan tanaman

sawit di antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak.MPOB telah bertindak untuk menubuhkan Pasukan Petugas CCCVd untuk

menangani isu kritikal ini. Berkat usaha gigih MPOB, ketiga-tiga pihakJabatan Pertanian (Semenanjung, Sabah, Sarawak) telah menarik balik re-gulasi kuarantin tersebut buat sementara.Walaupun menghadapi cabaran-cabaran ini, namun, industri sawit kian

maju pada tahun 2011. Jumlah eksport produk sawit mencapai nilai yangtertinggi dalam sejarah iaitu melebihi RM75 bilion berbanding RM59.8bilion pada tahun 2010.Harga purata minyak sawit mentah melebihi RM3,000 berbanding

RM2,701 satu tan pada tahun 2011 (angka prestasi industri sawit 2011 akandiumumkan oleh MPOB pada 10 Januari 2012).Pada tahun 2012, perkembangan industri sawit diharap akan berterusan.

MPOB akan terus melaksanakan usaha-usaha NKEA secara gigih untuk me-ningkatkan produktiviti industri sawit serta mengembangkan pelaburan dalamsektor nilai tambah oleokimia, makanan berasaskan sawit dan biojisim sawit.Pada masa sama, isu-isu yang membimbangkan industri akan diberi

perhatian serius. Ini termasuk ancaman penyakit ganoderma dan penyakitreput pangkal bud rot disease, di mana penyelidikan akan digiatkan.Untuk memastikan kita tidak ketinggalan dalam perkembangan tek-

nologi, perhubungan rapat dengan institusi penyelidikan serta universititempatan dan antarabangsa akan sentiasa dikekalkan.MPOB juga akan meningkatkan interaksi dengan industri sawit untuk

memastikan bahawa penyelidikan dan pembangunan serta aktiviti-aktivitilain dijalankan adalah seiring dengan kepentingan dan kehendak industri.Dengan ini, semoga industri sawit sentiasa berdaya maju dan terus

menyumbang kepada kesejahteraan negara. SELAMAT TAHUN BARU

[email protected]

Oleh Johari [email protected]

JOHANNESBURG: MenteriPerusahaan Peladangan danKomoditi, Tan Sri Bernard

Dompok merasmikan PameranPerdagangan dan Komoditi Malay-sia-Afrika Selatan (POTS AfrikaSelatan) yang diadakan di SandtonConvention Centre, Johannesburg,Afrika Selatan baru baru ini.

Ketika berucap merasmikanPOTS, Tan Sri Bernard Dompok,berkata Afrika Selatan adalah ne-gara penting dan sebagai pusat ba-gi pengguna minyak dan lemak diWilayah Afrika untuk mendapatmaklumat dan mengikuti perkem-bangan semasa serta isu-isu globalberkaitan sawit.

Pada 2010, nilai eksport minyaksawit dan produk berasasnya keAfrika Selatan meningkat seba-nyak 39.9 peratus kepada RM635.2juta, berbanding hanya RM454 jutapada tahun sebelumnya.

Sehingga September 2011, im-port minyak sawit negara ini men-capai 128,000 tan, iaitu peningka-tan sebanyak 11 peratus berban-ding dengan tempoh yang samatahun lalu.

Tan Sri Bernard berkata, indus-tri sawit Malaysia adalah industriyang mampan, mesra alam dan ti-dak memusnahkan alam sekitardisamping menyumbang kepadapembasmian kemiskinan pendu-duk negara.

“Syarikat perladangan sawit Ma-laysia juga banyak menganggotaiorganisasi Konferensi Minyak Sa-wit Lestari (RSPO) dan Kerajaan

Malaysia komited untuk menge-kalkan sekurang-kurangnya 50 pe-ratus daripada bumi Malaysia se-bagai hutan kekal,” katanya.

Sebelum itu, Pengerusi MPOC,Dato’ Lee Yeow Chor, turut berucapkepada 150 peserta terdiri daripadapedagang, pemborong, pengilang,pengimport minyak sawit dan per-satuan pengguna.

Turut hadir Ketua PengarahMPOB, Datuk Dr Choo Yuen May.

Lapan kertas kerja merangkumipelbagai tajuk telah dibentangkansemasa seminar itu. Antaranyapembentangan oleh Thomas Mielkedari Oil World yang menghuraikanpermintaan dan penawaran mi-nyak dan lemak di pasaran global.

Dr Choo Yuen May turut mem-bentangkan kertas kerja bertajuk‘Dynamic of the Malaysian PalmOil Industry”. Beliau menjelaskanindustri minyak sawit Malaysiaadalah dinamik dan berdaya saingberbanding dengan minyak dan le-mak lain di pasaran dunia.

Katanya, minyak sawit dihasil-

kan secara mampan melalui ama-lan pertanian yang baik dan se-lamat untuk dimakan. Sebagai ins-titusi penyelidikan yang terulung,MPOB melaksanakan penyelidi-kan untuk menghasilkan minyaksawit mampan.

Antaranya menggalakkan pema-sangan alat pemerangkap gas me-thana untuk menghasilkan tenagaelektrik. Teknologi lain yang di-hasilkan termasuklah pengeluaranbahan tanaman berproduktivititinggi dan pemetaan genom sawit.

Dalam ucapan penutup, Dr ChooYuen May menyatakan penghar-gaan kepada semua yang terbabitterutama pembiaya, pensyarahdan peserta menjayakan POTS Af-rika Selatan.

Beliau juga memuji langkah sya-rikat Willowton, syarikat pertamadari benua Afrika mengimport mi-nyak sawit dari sumber yang mam-pan dan mengharapkan syarikat ituakan menjadi pencetus untuk lebihbanyak syarikat tempatan mengi-kut langkah syarikat berkenaan.

Page 3: Berita Sawit - Januari 2012

Eksport produk biojisim keEropah dan pelaburan ran-

tau itu di Malaysia, khususnyadalam sektor biojisim, berpo-tensi melepasi paras RM300 ju-ta. Ketua Perwakilan KesatuanEropah (EU) ke Malaysia, Vin-cent Piket berkata anggaran inidiasaskan kepada pertanyaanyang diterima oleh EU daripadasyarikat Eropah melalui prog-ram biayaan EU – PengeluaranMampan Industri Biojisim diMalaysia: Mengoptimum Po-tensi Ekonomi dan Menuju keArah Rantaian Nilai LebihTinggi. Piket berkata pembeli-pembeli berminat terhadapproduk biokomposit yang teru-tamanya diperbuat daripadapelet biojisim sawit, tempu-rung isirung sawit dan sekampadi.

EksportbiojisimRM300 juta

PenyenaraianFELDA di BursaMalaysia April

Penyenaraian FELDA Glo-bal Ventures Holdings

(FGVH) di pasaran utama Bur-sa Malaysia dijangka dapat di-laksanakan menjelang April ta-hun depan, kata Presiden Kum-pulan FELDA Global, DatukSabri Ahmad. Katanya, FGVHtelah melantik lima bank pe-laburan, iaitu dua bank tem-patan dan tiga bank antara-bangsa, bagi menguruskan pro-ses penyenaraian tersebut.Katanya Koperasi PermodalanFELDA (KPF) yang dianggotaioleh peneroka FELDA dan kinimempunyai kepentingan terbe-sar dalam FELDA, akan men-dapat manfaat besar menerusipenyenaraian tersebut. FGVHakan membantu peneroka ter-masuk menyediakan borangbagi proses pembelian saham.

Oleh Che Johari [email protected]

KUALA SELANGOR: Kemen-terian Perusahaan Perlada-ngan dan Komoditi (KPPK)

melalui Program Hello Komodititurun padang mendekati pekebunkecil bagi menyalur maklumat me-ngenai kepentingan sektor perla-dangan dan komoditi negara.

Program ini adalah usaha KPPKbersama agensi di bawahnya untukmembantu pekebun kecil dan pen-duduk setempat bagi meningkat-kan produktiviti hasil tanaman ko-moditi yang meliputi sawit, getah,koko, lada, kayu-kayan, kenaf, tem-bakau dan sagu.

Timbalan Menteri PerusahaanPerladangan dan Komoditi, DatukHamzah Zainudin berkata demi-kian semasa berucap merasmikanprogram Hello Komoditi di DewanDatuk Seri Dr Abu Hassan di sinibaru baru ini.

Beliau berkata, Kementerian initelah menjadualkan penganjuranprogram seumpama ini ke seluruhnegara secara berperingkat bagimembolehkan pekebun kecil komo-diti dan orang ramai berpeluangmenyertainya.

“Selain itu, ia bertujuan mem-promosi dan menarik minat golo-ngan muda untuk menceburi bi-dang kerjaya di sektor perusahaanperladangan dan komoditi selepasmereka dewasa kelak.

“Melalui seminar dan pameranyang disediakan di bawah programini, peluang kerjaya di sektor per-ladangan terutama di bidang ag-ronomi, kejuruteraan, pengurusanladang dan juga keusahawanan di-dedahkan untuk menarik minatorang ramai.

“Saya berharap orang ramai te-rutama golongan muda akan dapatmendapat maklumat yang tepat me-ngenai perkembangan dan peluangkerjaya yang ditawarkan disam-ping maklumat perkembangan se-tiap industri komoditi,” katanya.

Hamzah berkata, kerajaan baru-baru ini meluluskan Dasar IndustriKomoditi Negara (DIKN) bagi tem-poh 2011-2020 yang menjelaskan se-cara khusus hala tuju dan strategisetiap sektor komoditi bagi mem-perkukuhkan lagi peranan dan sum-bangan industri komoditi kepadapertumbuhan ekonomi negara.

“Teras utama DIKN adalah mem-beri penekanan kepada usaha me-ngarusperdanakan industri komo-diti setaraf dengan sektor utamalain seperti sektor elektrik danelektronik.

“Selain itu bagi mentransforma-

sikan sektor komoditi kepada per-tanian baru yang membabitkanpenggunaan teknologi dan inovasimoden, penghasilan produk yangberkualiti dan memenuhi kehen-dak pasaran di samping menjadi-kan Malaysia sebagai pusat kece-merlangan komoditi menjelang ta-hun 2020,” katanya.

Kerajaan yakin melalui pelak-sanaan DIKN itu akan melonjak-kan lagi kemajuan sektor perla-dangan dan komoditi dan sekaligus menyumbang ke arah merea-lisasikan hasrat menjadikan Ma-laysia sebuah negara berpendapa-

tan tinggi menjelang 2020.Hamzah berkata, pada 2010, ko-

moditi utama menyumbang penda-patan eksport kepada negara se-banyak RM113.20 bilion iaitu keduaterbesar selepas petroleum dangas.

Turut menyertai acara pameransempena program itu, Lembaga Mi-nyak Sawit Malaysia (MPOB), Lem-baga Getah Malaysia (LGM), Lem-baga Perindustrian Kayu Malaysia(MITB), Lembaga Koko Malaysia(LKM), Lembaga Kenaf dan Tem-bakau Negara (LK&TN) dan Lem-baga Lada Malaysia (LKM).

Dekati pekebun kecil komoditiKPPK menerusi Program Hello Komoditi bantu tingkat produktiviti

DATO’ Hamzah menyampaikan Lesen MPOB bagi Aktiviti Menjual dan Membeli Buah Sawit kepada pekebun kecil sawitsempena majlis perasmian Program Hello Komoditi.

3

KSU lawat loji rintis rawatan sisa sawitOleh Dr Astimar Abdul [email protected]

LABU: Ketua Setiausaha Kemen-terian Perusahaan Perlada-

ngan dan Komoditi, Datin PadukaNurmala Abdul Rahim, turun pa-dang melawat dan melihat sendiristatus pembinaan Loji Rintis Ra-watan Sisa Sawit di Pusat TeknologiKilang Sawit (POMTEC), di sini,baru baru ini.

Loji Rintis Rawatan Sisa Sawititu adalah projek di bawah Ran-cangan Malaysia Ke-10 (RMK-10)yang dirancang pembinaannya bagimempertingkatkan kemudahan pe-nyelidikan rawatan tertiari sisa(efluen) kilang sawit.

Sewaktu taklimat, Nurmala di-maklumkan, sistem rawatan yang

sedia ada pada masa ini tidak mam-pu mengurangkan kandungan Ke-perluan Oksigen Biokimia (BOD) keparas bawah 20 mg/l seperti di-tetapkan Jabatan Alam Sekitar.

Memandangkan Jabatan AlamSekitar akan menguatkuasakan pe-matuhan pelepasan BOD pada pa-ras 20 mg/l dalam jangka masa ter-dekat, MPOB sebagai agensi yangbertanggungjawab dalam aspek iniperlu bersedia menjalankan penye-lidikan dan membangunkan tekno-logi yang berupaya menangani ma-salah itu.

Nurmala dimaklumkan, bebera-pa teknologi maju dikenal pasti danakan dibangunkan di loji rintis itu.Teknologi rawatan sisa sawit ituakan disepadukan dengan projekpenghasilan semula sumber yang

mempunyai nilai tambah yang ting-gi seperti baja organik, protein ber-sel tunggal, bio-pellet dan karbonteraktif.

Satu lagi strategi adalah menga-dakan latihan kepada kakitanganpengendali rawatan sisa kilang sa-wit bagi mempertingkatkan sis-tem rawatan sekali gus mening-katkan kualiti sisa buangan kilangsawit.

Nurmala juga dimaklumkan ba-hawa kos keseluruhan bagi mem-bangunkan loji rintis itu dan pro-jek berkaitannya di bawah RMK-10adalah RM14.9 juta.

Turut hadir pada lawatan itu, Ke-tua Pengarah MPOB, Datuk DrChoo Yuen May dan Timbalan Ke-tua Pengarah (Perkhidmatan), Ah-mad Sidek Stroo.

LOJI Rintis Rawatan Sisa Sawit di Pusat Teknologi Kilang Sawit (POMTEC), Labu,Negeri Sembilan.

Page 4: Berita Sawit - Januari 2012

BERMULA 1 Jun 2011, peng-gunaan B5 bagi sektor pe-ngangkutan mula dikuatku-

asakan di Wilayah Tengah denganpelancaran penggunaan B5 di Put-rajaya oleh Menteri PerusahaanPerladangan dan Komoditi, Tan SriBernard Dompok.

Pelancaran berikutnya dilaku-kan di peringkat negeri Melaka,diikuti Negeri Sembilan, KualaLumpur dan Selangor.

Pelancaran penggunaan bioba-han api B5 secara mandatori diWilayah Tengah berakhir di pering-kat Selangor bagi penggunaan sek-tor pengangkutan bermula pada 1November 2011.

Pelancaran penggunaan B5 di pe-ringkat Selangor adalah fasa ke-lima perluasan penggunaan bioba-han api itu di Wilayah Tengah se-kali gus menandakan B5 telahdilaksanakan di seluruh WilayahTengah.

Berikut adalah jawapan Ketua Pe-ngarah MPOB, Datuk Dr Choo YuenMay kepada soalan yang diajukanoleh Berita Sawit mengenai peng-guaan B5 dan kesan ke atas ken-deraan dan alam sekitar.

?APAKAH B5 dan mengapa iadilaksanakan secara manda-

tori .

BIOBAHAN api B5 adalah adu-nan lima peratus biodiesel sa-

wit (metil ester sawit) dan 95 pe-ratus diesel petroleum. Pengguna-an B5 memberi kesan baik kepadaindustri minyak sawit terutama da-ri segi penstabilan permintaan danharga minyak sawit; dan pada masayang sama meningkatkan imej ne-gara pada peringkat antarabangsa.

Perubahan iklim dan pemanasanglobal yang melanda dunia men-cetuskan kebimbangan banyak pi-hak tentang bahaya fenomena inikepada bumi dan kehidupannya. Pe-ningkatan paras air laut, gelombanghaba, banjir, taufan, glasier (salji)yang cepat cair, dan gangguan sis-tem ekologi antara petanda bahawabumi dalam bahaya.

Menyedari bahaya fenomena ini,kerajaan mengambil langkah me-nanganinya dengan mengumum-kan komitmen secara sukarela pe-ngurangan pelepasan intensiti gasrumah hijau (GHG) sehingga 40 pe-ratus menjelang 2020 berbandingkadar pelepasan GHG pada 2005.

Komitmen itu diumumkan olehPerdana Menteri, Datuk Seri MohdNajib Tun Abdul Razak sempenaPersidangan Perubahan Iklim an-juran Pertubuhan Bangsa-bangsaBersatu (PBB) di Copenhagen, Den-mark pada 2009.

Salah satu inisiatif yang giat di-laksanakan untuk mencapai pengu-rangan gas rumah hijau adalah de-ngan memperkenalkan program ba-han bakar B5 bagi mengurangkanpenggunaan diesel petroleum.

Lembaga Minyak Sawit Malaysia(MPOB) telah diberi tanggungja-wab menjalankan kajian mereali-

Minyak B5 mesra alam semulajadiPenggunaan bahan api biodiesel mampu kurangkan kadar pelepasan gas rumah hijau

ww LIHAT MUKA 5

TAN Sri Bernard Dompok ketika melancar penggunaan B5 pada peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

4

sasikan penggunaan B5 dalam me-nyumbangkan kepada persekitaranlebih bersih untuk generasi akandatang.

?APAKAH kebaikan-kebaikanB5, minta Datuk jelaskan.

PENGGUNAAN biobahan apiB5 didapati banyak menda-

tangkan kebaikan jika dibanding-kan dengan diesel petroleum. B5berupaya mengurangkan kadar pe-lepasan gas rumah hijau (GHG) danmenjamin persekitaran yang mesraalam. Di antaranya ialah mengu-rangkan pencemaran udara sepertibahan hidrokarbon, karbon monok-sida, sulfur dioksida dan asap.

Penggunaan bahan api daripadasumber petroleum dan arang batumengakibatkan pencemaran alamsekitar yang mengancam pendudukdunia.

Kajian menunjukkan bahawa pe-laksanaan biobahan api B5, diang-garkan dapat mengurangkan GHGsebanyak 1.53 juta tan karbon diok-sida (CO2) setahun. Gas rumah hi-jau termasuk karbon dioksida ada-lah salah satu penyumbang pema-nasan global kerana memerangkap

haba dan mengakibatkan pening-katan suhu bumi.

Dengan pengurangan pelepasanGHG, ia dapat mengurangkan im-pak terhadap persekitaran danmenjadikannya lebih bersih. Iaamat bertepatan dengan visi DasarBio Bahan Api Negara yang meng-galakkan penggunaan sumber te-naga alternatif yang mesra alam,mampan dan berdaya maju bagimengurangkan pergantungan ke-pada bahan api fosil yang semakinmenyusut.

Kerajaan bersama industri sa-ngat komited terhadap usaha me-ngurangkan GHG dan ia akan mem-pertingkatkan lagi imej minyak sa-wit sebagai produk mesra alam dimata dunia. Pelaksanaan programB5 adalah inisiatif kerajaan ke arahpenggunaan teknologi hijau bagimengurangkan pelepasan GHG.

Biodiesel juga mengandunginombor setana yang boleh mening-katkan prestasi enjin.

?APAKAH perbezaan antaradiesel petroleum dan biodi-

esel? Boleh Datuk jelaskan se-cara ringkas.

DIESEL petroleum adalah dieselyang dihasilkan dari fosil dan

digunakan sebagai bahan api padakenderaan berenjin diesel.

Diesel petroleum dihasilkan me-lalui proses penyulingan berpering-kat minyak mentah petroleum dikilang penapisan petroleum, ma-nakala biodiesel (ester metil) puladihasilkan melalui tindak balas ki-mia transterifikasi antara minyakatau lelemak dengan metanol dikilang biodiesel.

Di Amerika Syarikat, industribiodiesel adalah berasaskan mi-nyak kacang soya, manakala di Ne-gara Kesatuan Eropah mengguna-kan minyak biji sesawi.

?SILA jelaskan kajian yang te-lah dilakukan bagi pengha-

silan B5 ?

KAJIAN yang menyeluruh telahdilakukan ke atas biodiesel sa-

wit sebagai biobahan api untuk ke-gunaan enjin diesel. Hasil yang di-peroleh menunjukkan penggunaanbiobahan api adalah setanding de-ngan enjin yang menggunakan di-esel petroleum, malah B5 lebih baikdari segi pengurangan pencemaranalam sekitar.

Kajian penghasilan dan penggu-naan biodiesel daripada minyak sa-wit bagi kenderaan diesel dilaku-kan sejak 1980-an yang membawakepada pengkomersialan teknologipengeluaran biodiesel.

Bahkan pada 1990 hingga 1994kajian bersama syarikat permoto-ran gergasi Jerman, Mercedes Benzmembuktikan penggunaan biodie-sel sawit sesuai digunakan untukenjin diesel. Sebagai langkah per-cubaan, penggunaan biodiesel sa-wit yang diadun bersama petrole-um diesel dikenali B5 mula dilak-sanakan dengan membabitkankenderaan dua agensi kerajaan ia-itu Angkatan Tentera Malaysia(ATM) dan Dewan Bandaraya KualaLumpur (DBKL). Penggunaan ba-hanapi B5 pada kenderaan ATMdan DBKL dibekalkan dari ‘KlangValley Distribution Terminal’(KVDT), Dengkil yang melibatkankerjasama Petronas.

Dalam projek perintis itu, lebih3,900 kenderaan diesel mengguna-kan bahan api B5 dan didapati tiadasebarang masalah enjin.

Page 5: Berita Sawit - Januari 2012

?MINTA Datuk jelaskan reak-si penggunaan B5 oleh pihak

Dewan Bandaraya Kuala Lum-pur?

MAKLUMBALAS diterima da-ripada pihak Dewan Banda-

raya Kuala Lumpur (DBKL) menga-takan hampir keseluruhan kende-r a a n d i e s e l d i m i l i k i D B K Lmenggunakan B5 sejak Februari2009. Sehingga kini, terdapat kira-kira 900 kenderaan seperti lori, jen-tera, pacuan empat roda dan ba-nyak lagi menggunakan bahan apibiodiesel B5.

Pada 2010, MPOB bersama DBKLmenjalankan kaji selidik mengenaipenggunaan bahan api biodiesel B5dan mendapati ia tidak mendatang-kan masalah kepada enjin kende-raan. Kebanyakan pengguna ber-puas hati dengan prestasi bahan apiberkenaan.

Pemandu kenderaan ringan

DBKL yang ditanya mengenainyamemaklumkan perbezaan ketaradapat dirasai ketika memandumenggunakan B5 dari aspek pe-ngurangan asap dari kenderaan.Sebelum penggunaan B5, asap yangdikeluarkan kenderaan lebih tebaltetapi selepas menggunakan B5, pe-ngeluaran asap berkurangan danmembuktikan ia lebih mesraalam.

Mereka juga tidak berdepan de-ngan sebarang masalah kerosakanenjin apabila menggunakan B5, ma-lah kenderaan yang dipandu lebihlancar. Kebanyakannya, berpuashati dengan bahan api baharu ke-rana mendatangkan kebaikan ke-pada alam sekitar.

Begitu juga maklum balas dari-pada pemandu jentera berat DBKLmemaklumkan dia dapat merasaikuasa enjin lebih pikap berbandingmenggunakan diesel petroleum. Di-dapati pembakaran bahan api yanglebih lancar.

?BOLEH Datuk jelaskan sta-tus penggunaan B5 di seluruh

Wilayah Tengah?

PENGGUNAAN B5 di WilayahTengah sudah selesai dilancar-

kan dengan pelancaran peringkatNegeri Selangor pada 1 November2011 lalu. Terdahulu dari itu, prog-ram penggunaan B5 dilancarkan diPutrajaya, Melaka, Negeri Sembi-lan dan Kuala Lumpur.

Penggunaan biodiesel sawit bagikeseluruhan Wilayah Tengah di-anggarkan sebanyak 6,587 tan atau7.62 juta liter sebulan dengan pem-babitan 1,150 buah stesen minyakdi seluruh Wilayah Tengah. Darijumlah itu, sebanyak 634 stesenminyak adalah di Selangor yangmembabitkan lebih kurang 4,187tan atau 4.85 juta liter biodieselsawit akan digunakan setiap bu-lan.

Penggunaan B5 di seluruh Wi-layah Tengah berupaya menjimat-kan lebih kurang 91.5 juta liter

minyak petroleum fosil setahundan sebanyak 58.2 juta liter pen-jimatan minyak bagi Negeri Se-langor.

Kerajaan melalui MPOB mem-peruntukkan sejumlah RM43.1 jutauntuk pembinaan kemudahan pe-ngadunan di enam (6) depoh petr-oleum di Wilayah Tengah. Pada ma-sa yang sama, MPOB akan terusmengambil langkah proaktif me-mantau peratusan adunan B5 distesen minyak bagi Putrajaya, Me-laka, Negeri Sembilan, Kuala Lum-pur dan Selangor untuk memas-tikan biobahan api B5 yang dijualdi pasaran menepati kadar pera-tusan pengadunan yang ditetap-kan.

?APAKAH rancangan seterus-nya? Pohon Datuk jelaskan.

SUSULAN kejayaan Program B5di Wilayah Tengah, kini Ke-

rajaan melalui MPOB sedang me-rancang untuk mengembangkan

penggunaan bio-bahan api ini keseluruh negara termasuk sektor in-dustri.

Untuk tujuan itu, kerajaan akanterus bekerjasama dengan lima sya-rikat petroleum iaitu Petronas Da-gangan Berhad, Shell Malaysia Tra-ding Sdn Bhd, Esso Malaysia Ber-had, Chevron Malaysia Limited danBoustead Petroleum Marketing SdnBhd bagi penyediaan sistem penga-dunan secara in-line di depoh se-luruh Malaysia.

Kerajaan juga menetapkan hargajualan B5 ini sama dengan hargaminyak diesel masa kini, iaituRM1.80 seliter dan subsidi akan te-rus diberikan bagi perbezaan hargaitu.

Program penggunaan B5 mensa-sarkan 500,000 tan minyak sawitmentah setiap tahun akan digu-nakan bagi seluruh negara sekaligus membantu industri mengu-rangkan jumlah paras stok minyaksawit.

ww DARI MUKA 4

Rata-rata pengguna puas hati dengan prestasi biodiesel B5

Polis, MPOBrampas minyaksawit sedutcuriOleh Mohd Zaini [email protected]

JOHOR BAHRU: Polis dengankerjasama MPOB membuat

serbuan dan merampas 4.7 tan mi-nyak sawit dianggarkan bernilaiRM14,000 yang dipercayai hasil da-ri kegiatan haram sindiket sedu-tcuri di sini baru-baru ini.

Serbuan dan rampasan itu ada-lah susulan dari ‘Soft Launching’Operasi Pemutihan Minyak SawitKe-2 yang disempurnakan oleh Ke-tua Polis Negara pada 10 Novem-ber 2011 lalu bagi menghapus ke-giatan sedut curi minyak sawit da-ri lori tangki semasa pengalihan.

Kegiatan sedut curi minyak sa-wit dari lori tangki semasa per-jalanan ke destinasi kilang penapisdan pusat simpanan di pelabuhanmenjadi sasaran utama kegiatanitu yang didalangi oleh sindiketharam dan individu yang tidak ber-tanggungjawab.

Kegiatan dan aktiviti sindiketharam yang tidak berlesen denganMPOB itu dipercayai mengaut ke-untungan mencecah ratusan riburinggit memandangkan harga ko-moditi berada di paras melebihiRM3,200 satu tan pada masa kini.

Aktiviti sindiket ini jika dibiar-kan akan juga mengancam dan me-ngakibatkan berlakunya pencema-ran minyak sawit yang bukan sa-haja membahayakan kesihatanpengguna malah menggugat kesta-bilan industri dan ekonomi negara.

Sebahagian besar minyak sawityang diproses menghasilkan pro-duk makanan. Sekiranya minyaksawit yang tercemar itu diprosesdan menghasilkan produk maka-nan, ia akan membahayakanpengguna dan menjatuhkan imej

Peneroka dapat durian runtuhPeserta skim SITS dari enam Rancangan FELDA di Johor terima cekOleh Aedham [email protected]

KLUANG: Peneroka darienam Rancangan FELDAdi Johor, iaitu Felda Ulu

Penggeli, Ulu Dengar, Inas Utara,Taib Andak, Bukit Permai dan SriLedang menerima cek bayaran ra-yuan Skim Insentif Tanam Semula(SITS).

Cek bayaran disampaikan Pe-ngerusi MPOB, Dato’ Seri UtamaShahrir Abdul Samad di DewanSemai Bakti FELDA Ulu Penggelibaru baru ini. Turut hadir ialahTimbalan Ketua Pengarah MPOB(Perkhidmatan), Ahmad SidekStroo.

Shahrir ketika berucap padamajlis penyampaian cek berkata,insentif ini bertujuan menggalak-kan pekebun kecil menebang po-kok sawit tua bagi menanam de-ngan benih berpenghasilan ting-gi.

Bantuan SITS yang disalurkankerajaan melalui MPOB menye-diakan bayaran RM1,000 sehektaruntuk tempoh 1 Disember 2008hingga Jun 2009 kepada penanamsawit yang menebang pokok sawittua.

Memandangkan terdapat pena-nam yang menebang di luar tem-poh itu tidak layak menerimaSITS, Kementerian PerusahaanPerladangan dan Komoditi (KPPK)bersama MPOB menerima banyakrayuan daripada penanam sawittermasuk peneroka Felda.

“Atas dasar ‘Rakyat Didahulu-kan, Pencapaian Diutamakan’,Perdana Menteri, Datuk Seri NajibTun Abdul Razak bersetuju me-luluskan permohonan rayuanskim itu terutama daripada pe-kebun kecil dan peneroka FELDA,

termasuk penerima cek bayaranpada hari ini,” kata Shahrir.

Shahrir berkata, kerajaan me-lalui MPOB sedang giat melaksa-nakan pelbagai langkah memaju-kan untuk meningkatkan produk-tiviti industri sawit bagi menjanapendapatan kepada ekonomi ne-gara.

Di bawah Program Transforma-si Ekonomi (ETP) yang bermat-lamat untuk mencapai status ne-gara berpendapatan tinggi, kera-jaan mengenalpasti industri sawitsebagai salah satu Bidang UtamaEkonomi Negara (NKEA).

Sebanyak lapan projek permu-

laan (EPP) dikenal pasti merang-kumi sektor huluan dan hiliranindustri sawit dilaksanakan untuktujuan itu. Kerajaan menyasarkanindustri sawit berupaya menjana

RM178 bilion kepada PendapatanKasar Negara menjelang 2020 ber-banding RM52.7 bilion pada 2009.

Pada majlis itu juga, Shahrirmenyerahkan mesin penuai buahsawit bermotor (Cantas) kepadapenanam sawit yang diluluskanpembelian melalui Skim DiskaunCantas (SKIDIC).

Pembeli yang diluluskan SKI-DIC mendapat potongan harga se-banyak RM1,000 bagi setiap unitCantas yang dibeli.

Shahrir menggesa semua peke-bun kecil mengambil peluangmembeli Cantas pada harga dis-kaun yang ditawarkan.

FAKTA NOMBOR

RM1,000

Disediakan kerajaan melalui MPOBkepada penanam sawit yang menebang

pokok sawit tua

sehektar

Dato’ Seri Utama Shahrir menyampaikan cek bayaran SITS kepada Pengurus Rancangan FELDA Ulu Penggeli. Turutkelihatan Timbalan Ketua Pengarah (Perkhidmatan), Ahmad Sidek Stroo (kiri).

5

ww LIHAT MUKA 8

Page 6: Berita Sawit - Januari 2012

Sabtu7 Januari 2012

Sabtu7 Januari 20126 7

Che Johari [email protected]

AB Wahab Ismail, 71, terpilih me-nerima Anugerah Industri Komo-diti dan Perladangan bagi Kate-

gori Pekebun Kecil Terbaik sempena maj-lis perasmian Malaysian InternationalCommodity Conference and Showcase(MICCOS) 2011 anjuran Kementerian Pe-rusahaan Perladangan dan Komoditi(KPPK)

Anugerah itu diberikan sebagai peng-iktirafan dan sumbangan beliau sebagaimodel kepada pekebun kecil seluruh ne-gara terutama berjaya meningkatkanpendapatan dan taraf sosio-ekonomi ke-luarganya melalui penanaman sawit.

Beliau menerima piala dan cek ber-nilai RM10,000 daripada Menteri Peru-sahaan Perladangan dan Komoditi, TanSri Bernard Dompok pada majlis peras-mian MICCOS 2011.

Ketika ditemubual, beliau mengimbassemula pengalaman bersama beberaparakan tergoda dengan prospek pokok sen-tang dicanang pihak yang membuat pro-mosi di daerahnya, beliau turut berkira-kira menyertainya, malah mula mem-bersihkan tanahnya seluas kira-kira la-pan ekar (kira-kira 3.2 hektar) yang se-belum ini sudah menjadi hutan untukdiisi dengan pokok dari spesis balak itu.

Namun sebelum membulatkan fikiran-nya beliau bertanya pada dirinya sudahadakah orang yang menanam sentangmenjadi jutawan, sementelah ada rakanyang sudah mula hendak menanam.

Namun, pertemuan dengan PengurusBesar Pertubuhan Peladang Kawasan(PPK) Bentong, Pahang, mengubah co-ngakan Ab Wahab dan beliau dinasi-hatkan menanam kelapa sawit atas ala-san pokok sentang tidak dapat memberihasil seperti diharapkan.

“Waktu itu tahun 2000. Oleh keranatanah sudah dibersihkan, saya terus me-nempah kira-kira 500 anak benih kelapasawit yang ketika itu berharga RM6.30sepokok dari Pertubuhan Peladang Ne-geri Pahang (PSAFA),” katanya ketikaditemui di rumahnya di Kampung PagarSasak, Kechau, Kuala Lipis, Pahang, ba-ru-baru ini.

Usaha Abdul Wahab mula memberikanpulangan selepas dua tahun setengahmenanam. Bagaimanapun hasil diper-oleh tidaklah sebegitu memberangsang-kan kerana beberapa masalah dalam me-ngurus dan menyelenggara kebun yangdihadapinya.

“Satu daripada masalah adalah ber-kaitan baja. Saya masih kurang penge-tahuan dalam perkara ini. Saya guna bajasebatian NPK. Bila ada orang cakap pulaada baja jenis lain yang baik, saya pun

ikut sehinggakan saya pernah menda-patkan baja dari Dungun, Terengganukerana mendengar pandangan diberikanjuga kerana kesukaran mendapatkan ba-ja.

“Sehinggalah pada 2005 yang mana ke-tika itu saya yang juga Ahli JemaahPengarah PPK Kuala Lipis bertemu de-ngan Pegawai TUNAS Lembaga MinyakSawit Malaysia (MPOB), Engku Norsupi-an Ardi Engku Nordin, yang membe-rikan saya penerangan amat berguna ter-hadap usaha pertanian yang dijalankan,”katanya.

Beliau memberitahu, Engku Norsupi-an Ardi banyak memberikan bimbingankepadanya dalam soal penjagaan pokokdan pengurusan kebun terutama berkai-tan baja dan mengesyorkan mengguna-kan baja.

“Masa beliau datang melawat kebun,daun pokok sawit saya banyak yang ku-ning kesan penyelenggaraan yang tidakbegitu teratur dan selepas nasihat di-berikan dan proses pemulihan dilakukanperubahan mula kelihatan selain hasilyang dikeluarkan menampakkan pening-katan,” katanya.

Pertemuan dengan Engku NorsupianArdi membuatkan Abdul Wahab mulamenggunakan baja sebatian MPOB F1.Beliau melakukan pembajaan melaluidua kaedah iaitu serakah dan bulatan

dengan kekerapan tiga kali setahun padakadar 2.5 kilogram sepokok untuk satupusingan.

Pada 2005 jumlah hasil yang dikeluar-kan Abdul Wahab adalah sebanyak 24tan/hektar/tahun dan meningkat kepada25 tan (2006), 27 tan (2007), 33 tan (2008)dan 37 tan (2009).

Atas usaha yang dijalankan dan pe-ningkatan hasil yang dicatatkan AbdulWahab menerima Anugerah Pekebun Ke-cil Sawit Terbaik (Semenanjung) padaAnugerah Industri Sawit 2009/2010, baru-baru ini.

Dengan dibantu dua anak lelakinyadan tiga pekerja, Abdul Wahab mamputersenyum puas dengan usaha yang di-laksanakan yang memberikannya pula-ngan lumayan.

Bagaimanapun seorang daripadaanaknya akhirnya mengambil keputu-san untuk bekerja makan gaji.

“Beliau beritahu saya nak merasa ker-ja makan gaji, saya benarkan. Tapi sayakasihankan juga kepada abangnya ke-rana banyak perkara yang hendak di-uruskan dengan kebun kelapa sawit, ke-bun getah dan urusan lain,” kata bapakepada enam anak itu hasil perkongsianhidup dengan Siti Esah Abdullah.

Apa pun, hasil yang diperoleh tidakmembuatkan Abdul Wahab terus ber-diam dan menumpukan kepada kebun

seluas lapan ekar itu semata-mata. Se-baliknya, ia meningkatkan ‘keghaira-hannya’ untuk terus menambah penda-patan keluarga.

Justeru pada 2008 Abdul Wahab me-ngambil keputusan mengusahakan sen-diri kebun kelapa sawit seluas 15 ekarmiliknya yang sebelum ini diusahakansebuah agensi pemulihan tanah.

“Sebelum ini hasil yang saya perolehsangatlah kecil dan apabila saya mengu-sahakan sendiri dan selepas ditolak kosapa yang saya dapat jauh lebih baik,”kata Abdul Wahab yang terpaksa me-ngeluarkan belanja lima angka untukmendapatkan semula hak mengusaha-kan tanahnya itu.

Ditanya mengapa beliau memberikantanah yang agak luas untuk diusahakanpihak lain, Abdul Wahab berkata: “Masatu tahun 80-an... yalah orang kampung,tak berapa nak faham, nak usahakan puntak ada kudrat dan tak berapa nak pan-dai.

“Masa saya usahakan kebun saya yanglapan ekar tu saya sudah 60 tahun, syu-kur saya dapat melakukannya. Bagai-manapun ini juga adalah hasil dorongandan bimbingan yang diberikan EngkuNorsupian,” katanya ketika ditemubual.

Hasil komitmen yang ditunjukkan ter-hadap bimbingan MPOB, kira-kira duatahun lalu, Abdul Wahab diberikan 11

baka kambing Boer terdiri daripada se-ekor jantan dan sepuluh betina untukdibiakkan melalui kaedah integrasi sa-wit dan kambing.

Ia adalah tambahan kepada ternakanlembu yang diusahakan, hasil hadiahdiperoleh kerana dipilih sebagai Pela-dang Jaya Lelaki. Kini selain terbabitdalam tanaman kelapa sawit, Abdul Wa-hab turut mengusahakan tanaman getahseluas 22 ekar, dusun buah-buahan seluas

enam ekar dan kedai runcit.Sementara itu, Pegawai TUNAS, Eng-

ku Norsupian Ardi berkata, pada awal-nya beliau mengambil masa untuk me-yakinkan Abdul Wahab untuk mengikutikaedah penanaman yang disyorkanMPOB, namun selepas beberapa sesi per-temuan Abdul Wahab mula yakin dandapat mengikutinya.

“Kehadiran kami (TUNAS MPOB) ada-lah untuk membantu kerana tanpa ka-

edah betul pekebun sukar mendapat hasilyang tinggi dan ini merugikan merekaselain memberi risiko kepada tanaman,”katanya.

Kini Abdul Wahab mampu menarik na-fas lega melihat hasil kesungguhan di-lakukan dalam mengusahakan tanamansawit dan berharap dapat menurunkanilmu dimiliki kepada anak-anaknya.

“Apa pun, ini semua hasil bimbinganpegawai TUNAS MPOB,” katanya.

Wahab terima anugerah industri sempena MICCOS 2011Bimbingan dan nasihat daripada pegawai TUNAS MPOB berjaya bantu beliau jadi pekebun sawit, penternak cemerlang

Satu daripada masalahadalah berkaitan baja.Saya masih kurangpengetahuan dalamperkara ini. Saya gunabaja sebatian NPK. Bilaada orang cakap pulaada baja jenis lain yangbaik, saya pun ikutsehinggakan saya pernahmendapatkan baja dariDungun, Terengganukerana mendengarpandangan diberikanjuga kerana kesukaranmendapatkan baja

AB Wahab IsmailPenerima Anugerah Industri Komoditi

dan Perladangan

6 7

WAHAB bersama trofi dan replika cek RM10,000 Anugerah Pekebun kecil Terbaik MICCOS2011.

INTEGRASI ternakan lembu dengan sawit.

INTEGRASI ternakan kambing.

HASIL tandan buah sawit dari kebun Wahab.

Page 7: Berita Sawit - Januari 2012

NKEA sawit pacu ekonomi MalaysiaTransformasi strategi jangka panjang ke arah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020Oleh Adzmi [email protected]

PENGENALAN Bidang Eko-nomi Utama Negara MinyakSawit atau lebih dikenali se-

bagai ‘NKEA sawit’ adalah strategijangka panjang kerajaan untuk me-mancu ekonomi Malaysia ke arahnegara berpendapatan tinggi men-jelang 2020.

NKEA adalah sebahagian dari-pada Program Transformasi Eko-nomi (ETP) yang menjadi agendapenting dalam Program Transfor-masi Kerajaan (GTP).

Secara keseluruhan GTP mensa-sarkan Malaysia sebuah negaramaju dengan Pendapatan NegaraKasar (PNK) per kapita meningkatd a r i U S D 6 , 0 0 0 . 0 0 k e p a d aUSD12,000.00 pada kadar pertum-buhan Negara Kasar sebanyak 6peratus setahun.

Indikator kepada negara maju di-lihat kepada dasar yang diperke-nalkan untuk merancakkan pem-bangunan ekonomi sesebuah nega-ra. Penggubalan dasar baru melaluiETP sebagai wadah untuk meran-cakkan pembangunan ekonomi Ma-laysia melalui pengenalpastian bi-dang-bidang utama sektor ekonomiyang di percayai boleh menjadi pe-mangkin pencapaian sasaran ne-gara maju.

Sebagai penyumbang keempatterbesar kepada ekonomi Malaysia,

Industri Minyak Sawit adalah ko-moditi keluaran tempatan telah di-kenal pasti dan diyakini sebagai satubidang ekonomi utama Negara(NKEA) yang perlu ditransformasi-kan merangkumi keseluruhan ran-taian nilai dari aktiviti perladangansehingga kepada produk siap.

Makmal NKEA yang membabit-kan pemikir dari penggubal dasarkerajaan dan pihak industri sawitmengenal pasti lapan projek per-mulaan (EPP) di mana lima (5) diperingkat huluan dan tiga (3) diperingkat hiliran.

Penggubalan EPP diasaskan ke-pada penyelesaian halangan operasiyang membantut pencapaian poten-si sebenar industri minyak sawit.Pelaksanaan EPP meletakkan sek-tor swasta sebagai penggerak utamadi dalam memacu pembangunan in-dustri sawit. Oleh itu EPP adalahsatu pelan tindakan yang bersepaduantara kerajaan dan swasta bukanlagi satu perancangan.

MPOB sebagai agensi yang ber-tanggungjawab membangunkan in-dustri minyak sawit telah diberitanggung jawab mengurus pelak-sanaan tujuh EPP di bawah NKEAsawit yang digubal, manakala satuETP adalah inisiatif pihak swasta.

Pelaksanaan EPP ini tidak men-jadi masalah kepada MPOB keranapenggubalan EPP adalah selari de-ngan Pelan Strategi MPOB yang

fokus kepada pembangunan tigaperkara asas iaitu strategi mening-katkan produktiviti, strategi pem-buangan sifar dan strategi pertam-bahan nilai melalui kemajuan pe-nyelidikan yang bertaraf dunia danperkhidmatan yang efisien.

Dengan penggubalan EPP sasa-ran dan aspirasi sektor sawit lebihdiperincikan dan memudahkanpencapaian Pelan Strategi MPOB.EPP mensasar peningkatan sum-bangan industri sawit kepada PNKsebanyak RM125.3 bilion daripadaRM52.7 bilion (2009) kepada RM178bilion menjelang 2020.

EPP yang berorientasikan penye-lesaian masalah semasa mampu:

l Meningkatkan pendapatan pe-kebun kecil persendirian kelapa sa-wit sebanyak 47 peratus ;

l Meningkatkan produktiviti te-naga buruh tempatan dengan peng-gunaan mekanisasi ladang seterus-nya mengurangkan 15-20 peratuspenggantungan kepada buruhasing; dan

l Menguasai permintaan mi-nyak sawit global yang semakin me-ningkat.

EPP telah disasar menjanaRM47.1 bilion Pendapatan Negarakasar. Ini membabitkan pelaksana-an lapan (8) EPP di mana lima (5) diperingkat huluan yang akan men-jana PNK RM33.1 bilion manakalatiga di peringkat hiliran yang men-

jana PNK RM14 bilion.Di peringkat huluan EPP digubal

dengan matlamat peningkatan pro-duktiviti dan kemampanan sektorhuluan industri sawit seperti :

EPP 1 - Mempercepatkan pena-naman semula kelapa sawit

EPP 2 - Mempertingkatkan hasilbuah tandan sawit (BTS)

EPP 3 - Mempertingkatkan pro-duktiviti pekerja

EPP 4 - Meningkatkan kadar pe-rahan minyak sawit

EPP 5 - Membangunkan bio-gasdikilang kelapa sawit.

Manakala di peringkat hiliran in-dustri sawit, EPP digubal denganbermatlamatkan perkembangandan kemampanan sektor hiliran sa-wit seperti :

EPP 6 - Membangunkan deriva-tive oleo

EPP 7 - Mengkomersialkan bio-bahan api generasi kedua

EPP 8 - Mempercepatkan pertum-buhan sektor hiliran berasaskanmakanan.

Di samping EPP, industri sawitdengan dokongan dan inisiatifswasta digalak di bawah ETP me-nerokai peluang perniagaan men-janjikan pulangan kepada PNKRM74.6 bilion. Ini membabitkan:

1) Pengembangan aktiviti huluansedia ada melalui pengembangan

syarikat perladangan Malaysia diluar negara dan pertumbuhan or-ganik dalam tahap hasil

2) Pembangunan aktiviti hiliransedia ada melalui pengembanganoleo asas dan kos operasi yang lebihrendah

3) Pembangunan aktiviti bio-Di-esel Nasional melalui pembangu-nan aktiviti bio-diesel Negara hasildari penggubalan dasar bio-bahan-api Negara yang menetapkan kadarpenggunaan bio-bahanapi pada ka-dar 5 peratus (B5) secara mandatoridalam penggunaan minyak diesel dipasaran.

Secara keseluruhan ProjekTransformasi Ekonomi Industri sa-wit mensasarkan peningkatan ke-pada PNK sebanyak RM125.3 biliondi mana lapan EPP akan menjanaPNK sebanyak RM47.1 bilion, pe-luang perniagaan baru sebanyakRM74.6 bilion dan kesan penggan-daan ekonomi (economic multip-lier) sebanyak RM3.6 bilion. Di sam-ping sasaran peningkatan dalamPNK, pelaksanaan projek permu-laan akan mewujudkan sejumlah122,400 peluang pekerjaan.

(Penulis adalah PegawaiImplementasi Projek(PIP) NKEAdan bekas Pengarah BahagianPelesenan dan PenguatkuasaanMPOB) Bersambung dalam BeritaSawit bulan depan.

8

negara sebagai pengeluar dan peng-eksport minyak sawit dunia.

Sepasukan pegawai polis dariBukit Aman dan Pegawai Pe-nguatkusa MPOB ditubuhkan dibawah operasi pemutihan itu te-lah melakukan serbuan di duapremis kegiatan sendiket haram

di Masai dan Layang-Layang, Jo-hor.

Di Layang-Layang, polis berjayamerampas empat drum berisi 0.7tan minyak sawit dan menahan duaorang dipercayai ahli sindiket ma-nakala di Masai, Polis merampasempat tan minyak dan menahantiga orang dipercayai ahli sindiketuntuk siasatan.

Kedua-dua kes ini disiasat di ba-wah Peraturan Peraturan LembagaMinyak Sawit (Pelesenan) 2005, Per-kara 5 (1)(d) - Menyimpan MinyakSawit tanpa lesen. Jika sabit ke-salahan boleh dihukum di bawahPeraturan 5 (3) – dengan denda ti-dak melebihi RM 200 ribu atau 2tahun penjara atau kedua-duanyasekali.

Dua premis sindiket haram diserbuww DARI MUKA 5

SKID tank yang disita dibawa ke stor rampasan di Kluang, Johor.

Page 8: Berita Sawit - Januari 2012

Anggota MPOB tingkat motivasiKursus dianjur bersama SPRM bertujuan pupuk nilai murni kepada pesertaOleh Suraya [email protected]

BANGI: Seramai 41 anggotaMPOB dari pelbagai kate-gori menyertai Kursus Mo-

tivasi Membina Potensi Diri selamatiga hari di Ibu Pejabat MPOB disini, pada 21-23 Disember 2011.

Kursus anjuran MPOB dengankerjasama Suruhanjaya Pencega-han Rasuah Malaysia (SPRM) ber-tujuan bagi meningkatkan motivasi

dan potensi diri kakitangan disam-ping bermuhasabah diri untuk me-mupuk nilai-nilai integriti yangmantap bagi mencapai kecemerla-ngan.

Sebagai agensi awam, keperluanmenyedia dan meningkatkan kua-liti kakitangan dari segi fizikal,minda dan nilai murni adalah fak-tor penting bagi mencapai visi danmisi agensi yang ditetapkan.

Selaras dengan itu, kursus inidiharap akan meningkatkan sikap

keyakinan diri, taat setia, jujur,amanah, setia kawan seterusnyamenambah keupayaan anggota me-ngolah sikap-sikap yang negatif ke-pada lebih positif bagi membinapotensi diri dalam melaksanakantugas harian.

Sepanjang kursus, kakitanganMPOB didedahkan dengan pembe-lajaran mengenali kekuatan dan ke-lemahan diri dan perbincanganberkaitan teknik membina kekua-tan serta potensi yang perlu dikem-

bangkan bagi mencapai matlamatkecemerlangan sekali gus menjanaintegriti.

Selain itu pembelajaran hubu-ngan kemanusiaan, komunikasiberkesan, pemantapan keimanandengan pemerhatian kebesaran tu-han juga diterapkan kepada semuapeserta yang terbabit.

Kaedah kursus adalah melaluisyarahan, permainan IQ dan ce-ramah muzikal dari dua pencera-mah SPRM.

Willowtown ramal peningkatan guna minyak sawit

RM182 jutabantupekebunkecil sawitOleh Amran [email protected]

RANAU: Bagi membantu pe-kebun kecil yang mana ke-

bun mereka sudah mencapaiumur tua dan tidak mengeluar-kan buah dengan produktif lagi,kerajaan melalui Lembaga Mi-nyak Sawit Malaysia (MPOB) me-nyedikan peruntukan RM105 ju-ta sebagai bantuan untuk me-nanam semula pokok sawit.

Sementara itu sebanyak RM77juta lagi diperuntukkan kepadapekebun kecil yang berhasrat un-tuk menanam baru sawit dengansasaran keluasan 11,000 hektardiseluruh negara.

Menteri Pembangunan LuarBandar Sabah, Datuk Dr EwonEbin, berkata demikian ketikaberucap merasmikan majlis tak-limat kepada pekebun kecil sawityang dihadiri oleh lebih 300orang di sini, baru-baru ini.

Majlis itu dianjurkan bersamaoleh persatuan pekebun kecil sa-wit daerah itu dan MPOB.

Datuk Ewon berkata, sejak ak-hir-akhir ini, kebanyakan pen-duduk daerah Ranau makin me-nunjukkan minat untuk mena-nam sawit sebagai tanamanutama setelah menyedari tana-man itu memberikan pulanganyang lumayan.

“Kita akan membantu dan ber-bincang dengan MPOB untukmembina sebuah kilang sawit didaerah ini bagi membeli danmemproses bekalan buah sawitdaripada pekebun kecil di sinidan kawasan sekitar.”

Beliau menyaran ketua kam-pung dan pengerusi JKKK turutmemberi bantuan dan bertindakproaktif bagi mengurus dan mem-bantu pekebun kecil di kawasanmasing-masing agar berupayamendapat bantuan daripadaMPOB dan juga agensi yang lain.

Sementara itu, Pegawai TU-NAS, Wilayah Sabah yang turutmemberi ceramah kepada peke-bun kecil pada majlis itu berkata,bantuan yang disediakan olehMPOB ada tiga kategori, iaitubantuan untuk tanam baru, ban-tuan tanam semula dan bantuansubsidi pembelian mesin penuaibuah sawit bermotor (Cantas).

Katanya, bantuan RM7,000 ba-gi setiap hektar disalurkan ke-pada pekebun kecil yang layakuntuk membiayai kos penyedia-an tapak, pemberian anak benihdan baja.

Pada masa sama, pegawai TU-NAS MPOB akan memberi khid-mat nasihat kepada pekebun ke-cil terutama dalam hal penana-man dan penyenggaraan kebunmelalui amalan pertanian baik.

Bagaimanapun katanya, bagitujuan tanam baru sawit, peke-bun kecil yang layak menerimabantuan ini hanya mereka yangmempunyai tanah yang sah danmempunyai geran hak milik.

Oleh Johari [email protected]

DURBAN (Afrika Selatan): Wil-lowtown Group menggunakan

12,000 hingga 14,000 tan minyak sa-wit sebulan untuk menghasilkanpelbagai jenis produk seperti ma-rjerin dan minyak sayuran men-jangka penggunaannya meningkatsebanyak 10-15 peratus setahun.

Willowtown bukan sahaja syari-kat pengimport utama minyak sawitdi Afrika Selatan masa ini, malahsyarikat ini juga merupakan modeldan pusat maklumat berkaitan mi-nyak sawit dan minyak sayuran lainbagi pengguna di negara ini.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ab-dul Razak Moosa, berkata meski-pun sukar untuk menentukan darimana datangnya minyak sawit yangdigunakan oleh kumpulannya ke-rana ia biasanya membuat pem-belian menerusi broker. Minyak sa-wit dari Malaysia secara kasarnya

menyumbang 70-75 peratus.Tempoh 10-12 tahun lepas me-

nyaksikan lebih banyak syarikat diAfrika Selatan menggunakan mi-nyak sawit kerana ia sangat bagusuntuk tujuan menggoreng. Ini ada-lah faktor mengapa banyak ran-taian restoran makanan segeramenggunakan produk berasaskanminyak sawit.

“Ketika ini, minyak sayuran uta-ma yang digunakan kumpulan ia-lah bunga matahari yang menyum-bang 60 peratus, dan selebihnya mi-nyak sawit, minyak kacang soyadan minyak canola,” katanya.

Abdul Razak berkata, demikianketika lawatan Menteri PerusahaanPerladangan dan Komoditi, Tan Sribernard Dompok ke kilangnya diPietermaritzburg, satu jam perja-lanan dari sini.

Beliau berkata, kumpulan ituyang mula mengimport minyak sa-wit pada 1989 dan adalah pelangganterbesar minyak sawit Malaysia dikalangan syarikat milik Afrika Se-

latan.“Kami menggunakan olein, ste-

arin dan minyak isirong sawit un-tuk mengeluarkan marjerin sertalemak membuat roti dan konfek-sioneri,” katanya.

Katanya, minyak sawit diguna-kan dalam kuantiti yang besar ber-banding bunga matahari kerana ialazimnya lebih pejal dan akan mem-bolehkan marjerin dan spread me-mejal dengan cepat.

Olein sawit tidak boleh diguna-kan untuk memasak kerana ia cen-derung menjadi berkabut yangmembuatkan orang merasakan iamengandungi air.

Di Afrika Selatan, pengguna me-milih minyak masak yang lebih jer-nih,” katanya.

Abdul Razak berkata, Wil-lowtown adalah satu-satunya sya-rikat milik Afrika Selatan yangmenganggotai Roundtable of Sus-tainable Palm Oil (RSPO) dan kiniproduk berasas sawit diterima ra-mai oleh pengguna.

PESERTA bergambar selepas tamat Kursus Motivasi Membina Potensi Diri selama tiga hari di Ibu Pejabat MPOB di sini.

meskipun sukar untukmenentukan dari manadatangnya minyaksawit yang digunakanoleh kumpulannyakerana ia biasanyamembuat pembelianmenerusi broker.Minyak sawit dariMalaysia secarakasarnya menyumbang70-75 peratus

Abdul Razak MoosaKetua Pegawai Eksekutif

Willowtown Group

9

Page 9: Berita Sawit - Januari 2012

10

MPOC, Jabatan HidupanLiar Sabah anjurkolokium pemuliharaanPersidangan 9 hingga 10 Januari cari penyelesaianisu keselamatan habitat orang utan di ladang sawit

KESINAMBUNGAN daripadaOrang utan ConservationColloquium (OUCC) yang di-

adakan pada 2009, kolokium menge-nai pemuliharaan hidupan liar atauSabah Wildlife Conservation Col-loquium 2012 (SWCC 2012) akan di-adakan di Hotel Le Meridien, KotaKinabalu, Sabah, pada 9 hingga 10Januari 2012. Persidangan dua hariini akan dilancarkan bersama olehMenteri Perusahaan, Perladangandan Komoditi, Tan Sri BernardDompok dan Menteri Pelancongan,Kebudayaan dan Alam Sekitar Sa-bah, Datuk Masidi Manjun yang me-wakili Ketua Menteri Sabah.

SWCC 2012 yang julung kali di-adakan ini adalah lanjutan dari-pada kejayaan OUCC yang berupa-ya menarik perhatian pelbagai pi-hak terutama di kalangan merekayang terbabit dalam industri mi-nyak sawit. OUCC tercetus hasiltinjauan Borneo ConservationTrust dan NGO Perancis pada 2009atas naungan MPOC. Ketika itu,didapati kewujudan orang utanyang mendiami kawasan tanah ren-dah hutan Kinabatangan yang di-tanam dengan tanaman sawit. Inimenimbulkan keperluan untuk pe-ladang sawit, penyokong pemuliha-raan dan pegawai kerajaan berte-mu untuk mencari penyelesaian ba-gi membolehkan orang utan hidupdan membiak di habitat mereka diladang kelapa sawit.

Majlis Minyak Sawit Malaysia(MPOC) dan Jabatan Hidupan LiarSabah (Sabah Wildlife Department)selaku penganjur utama SWCC2012, dengan kerjasama BorneoConservation Trust, Danau GirangField Centre dan HUTAN inginmemperluaskan perhatian yang se-

belumnya diberikan khusus untukorang utan dalam memastikan ke-giatan pertanian tidak membaha-yakan mereka kepada keseluruhanhidupan liar.

SWCC 2012 berhasrat meningkat-kan usaha dan kajian pemuliha-raan serta menyediakan ruang un-tuk berkongsi penemuan dan ber-tukar fikiran sesama rakan sejawatdan mereka yang berkepentingan.Perhatian juga diberikan kepadausaha pemuliharaan yang dilaku-kan untuk spesis haiwan terancamdi Borneo.

Kolokium ini memberi peluangkepada badan bukan kerajaan(NGO) dan penyokong pemulihara-an untuk menyuarakan kebimba-ngan mereka terhadap kesan ak-tiviti perladangan ke atas hidupanliar di samping mengenengahkancadangan membina dan garis pan-duan mencapai kemajuan mampanyang menyeimbangkan pembangu-nan dan pemuliharaan.

Antara objektif SWCC 2012 adalah;l Mengulangi usaha Kerajaan

dan industri minyak sawit dalampemuliharaan biodiversiti danprogram tanggungjawab sosial kor-porat serta untuk mendapatkan le-

bih sokongan daripada industri mi-nyak sawit dan syarikat multina-sional.

l Mendedahkan kajian baru danpenting dilakukan institut penye-lidikan dan NGO pemuliharaan keatas spesis terancam di Borneo, Sa-bah, Sarawak dan Semenanjung.

l Melancarkan 3 Species ActionPlans (SAP) iaitu pelan tindakanbagi Orang utan, gajah pigmi Bor-neo dan badak Sumatera. Perbin-cangan mendalam mengenai pelak-sanaan dan kutipan dana untuk se-tiap program akan turut diadakan.

Sempena kolokium ini, beberapamemorandum persefahaman anta-ra kerajaan Sabah dengan pelbagaiorganisasi akan ditandatangani.

Antara topik berkaitan pemuli-haraan dan hidupan liar yang akandibentangkan termasuk dua kertaskerja utama iaitu ‘HarmonisingBiodiversity Conservation and De-velopment in Sabah’ oleh Dr Lau-rentius N Ambu dari Jabatan Hi-dupan Liar Sabah dan ‘BiodiversityConservation and Development inSouth East Asia’ oleh Dr Erik Me-ijaard dari People and Nature Con-sultancy International, Indonesia.

Ketua Pegawai Eksekutif MPOC,Tan Sri Dr Yusof Basiron, turutmembentangkan kertas kerja ber-tajuk ‘Balancing Sustainable Deve-lopment of the Malaysian Palm OilIndustry with Conservation’.

Antara kertas kerja akan diben-tangkan oleh jemputan termasuk:

l Updates on Current WildlifeResearch in Sabah oleh Dr BenoitGoossens, Danau Girang Field Cen-tre (DGFC), Sabah;

l Involving the Local Commu-nities in Conservation Activities inSabah oleh Dr Marc Ancrenaz, HU-

TAN, Sabah;l Orang utans, Forests and Green

Economy oleh Dr Johannes Refisch,Great Apes Survival Partnership(GRASP), United Nations Environ-ment Programme, Kenya;

l Biodiversity Conservation inSarawak: Where Are We? oleh MrWilfred S. Landong, Sarawak Fo-restry Corporation;

l Tiger Conservation in Malaysia– An Update oleh Datuk Abdul Ra-sid Samsudin, PERHILITAN (De-partment of Wildlife and NationalParks, Peninsular Malaysia);

l Engaging the Palm Oil Industryin Conserving Wildlife oleh Dr RezaAzmi, Wild Asia;

l Bridging NGOs, Governmentand Industry for Biodiversity Con-servation - Lessons Learnt in Ma-laysia oleh Datuk Dr DionysiusSharma, WWF Malaysia;

l The Role of Zoos in WildlifeConservation oleh Dr MarkusGusset, WAZA (World Association ofZoos and Aquariums), Switzerland;

l Fund Raising for Conservationin Altered Landscapes and Ecosys-tems oleh John Robertson, CardiffUniversity, Wales; dan

l Conservation and Industry:

Challenges and Solutions oleh Ya-tela Zainal Abidin, Sime DarbyFoundation, Malaysia.

Menariknya, Zoo Victoria, Aus-tralia, yang menyerang industri mi-nyak sawit dengan kempen anti-minyak sawit, juga menyertai per-sidangan ini yang diwakili oleh MsJenny Gray dengan kertas kerja-nya, ‘Don’t Palm Us Off – the Role ofZoos in Conservation’.

Seramai 300 peserta dijangka ha-dir di SWCC 2012. Ini termasuk pe-nyelidik, penyokong pemuliharaan,agensi kerajaan, dan NGO yang ter-babit dalam program pemuliharaan.Mereka yang berkepentingan dalamindustri minyak sawit turut tampilbersama syarikat yang terbabit da-lam memberikan perkhidmatan ber-kaitan pemuliharaan biodiversitiuntuk industri perladangan.

Bagi mereka yang ingin menyer-tai persidangan ini hubungi:

Prema van Leeuwen atau JeffreyWong: SWCC 2012 SECRETARIATc/o Sabah Wildlife Department 5thFloor, Block B, Wisma MUIS, 88100Kota Kinabalu, Sabah, Malaysiaatau hubungi talian +6 088 766 685atau Faksimili +6 088 256 813. E-mel:[email protected]

ORANG Utan yang tinggal di hutan Kinabatangan.

BADAK Sumatera antara binatang yang dipulihara.GAJAH Pigmy antara haiwan liar yang mendiami hutan di Sabah.

Page 10: Berita Sawit - Januari 2012

11

INDUSTRI sawit negara adalah ko-moditi utama yang menyumbang ke-pada pembangunan ekonomi di sam-

ping menerajui Program TransformasiEkonomi (ETP). Potensi industri sawitjuga sentiasa stabil di tengah gelombangketidakseimbangan ekonomi dunia de-wasa ini.

Dalam keghairahan serta kebanggaankita sebagai pengeksport minyak sawitdunia, masih terdapat cabaran yang ha-rus ditempuhi oleh kerajaan bagi me-rancakkan pertumbuhan sawit mam-pan dan berjaya dari peringkat akarumbi hingga pucuk pimpinan yang ber-karisma.

Pendekatan mengenalpasti masalahmenjadi penanda aras MPOB sebagaiagensi yang dipertanggungjawabkanmemantau perkembangan industri sa-wit negara. MPOB mendepani cabaransecara komprehensif dari peringkatawal lagi. Sebagai contoh, masalah pe-ngurusan ladang sawit yang terbiar aki-bat kekurangan tenaga buruh, di sam-ping kos operasi yang semakin mening-kat telah memberi impak kerugiankepada rakyat dan kerajaan. Sebagaijalan penyelesaian, kerajaan merangkapengenalan dasar pekerja asing bagimemastikan sumber buruh mencukupidi samping mengalih perhatian denganmenggunakan rakyat tempatan sebagaitenaga kerja di ladang-ladang sawit ser-ta sektor lain dalam industri sawit.

Bagi menangani masalah kekurangantenaga kerja juga, MPOB memberi la-tihan kemahiran kepada belia tempatanbagi menguasai sektor perladangan de-ngan penyediaan insentif termasuk ke-mahiran teknikal, biasiswa, kepakaran,pendapatan menarik dan sebagainya.Belia berwawasan perlu memperkasaindustri sawit dengan melaksanakanpenyelidikan dan pembangunan bagimencari inovasi baru dan mentransfor-masikan stigma pemikiran dalam me-rangsang kemajuan industri sawit ne-gara.

Cabaran yang dihadapi juga merang-

kumi masalah yang dihadapi oleh pe-kebun kecil yang kekurangan modal,pengetahuan dan kemahiran dalam me-ngurus kebun mereka. Natijahnya, ke-bun sawit mereka tidak produktif danmelebihi tempoh matang yang sepatut-nya. Sebagai alternatif, MPOB menye-dia dana kewangan Skim Tanam Se-mula Sawit, penubuhan koperasi, khid-mat nasihat dan sebagainya demimeningkatkan pengeluaran sawit danmenjana pendapatan pekebun kecil. Pe-ningkatan produktiviti dan hasil yangbermutu adalah kerana amalan perta-nian baik.

Selain itu, pelbagai tuduhan dan im-pak negatif turut dilemparkan kepadaindustri sawit. Ini tidak terkecuali im-pak negatif terhadap khasiat sawit con-tohnya, minyak sawit menjejaskan ke-sihatan seperti punca penyakit jantungkerana kandungan lemak tepu yangtinggi. Persepsi ini dipatahkan apabilasaintis kita membuktikan sebaliknyamelalui penyelidikan mereka. Terbukti

produk sawit adalah baik untuk kesi-hatan dan selamat kerana ia bebas da-ripada bahan kimia. Ia juga berkhasiatsebagai sumber makanan dan kosmetikberasaskan tumbuhan. Justeru itu, Ma-laysia amat berpotensi untuk menja-dikan sawit sebagai sumber makananhalal dan menjadi pilihan utama dunia.Ini diperkukuhkan lagi dengan hargaminyak sawit yang jauh lebih rendahberbanding minyak sayuran lain sepertikacang soya dan biji sesawi.

Cabaran lain yang harus didepanioleh industri sawit negara ialah toh-mahan negara Barat yang menyatakantanaman sawit dan pembukaan ladangsawit memusnahkan kepelbagaian spe-sis dan habitat hutan. Kenyataannyakerajaan telah mencari jalan penyele-saian dengan pelbagai dasar demi me-nepis tuduhan ini. Contohnya, pada ta-hun 2008, kerajaan memperuntukkanRM20 juta untuk tabung pemuliharaanhidupan liar dan hutan simpan. Ke-rajaan juga mengekalkan lebih 50 pe-ratus tanah sebagai hutan simpan un-tuk kesinambungan generasi akan da-tang.

Permintaan tinggi terhadap industrisawit negara sering mencetuskan ge-lombang pasang surut. Ia merupakancabaran buat industri negara. Bagi men-stabilkan permintaan semasa penggu-naan bio bahan api B5 memberi kesanbaik kepada industri minyak sawit ne-gara di mana ia di bawah paras hargayang menjimatkan serta ia meningkat-kan imej negara di mata dunia. Kesankepada alam sekitar dapat dirasai apa-bila ia dapat mengurangkan kadar pe-lepasan gas rumah hijau (GHG).

Kesimpulannya, tanpa industri sawit,penduduk bumi akan kehilangan salahsatu sumber makanan dan hilang puncapendapatan yang akan mendorong ke-pada berlakunya krisis barang maka-nan dan krisis ekonomi. Sebagai rakyatMalaysia, kita wajar mensyukuri danmempromosi aset berharga negara ketahap yang sepatutnya. Hasrat murniuntuk berdiri teguh dan sedia mende-pani cabaran dengan keyakinan jitu ba-hawa industri sawit negara akan teruskukuh dan berdaya saing di arena an-tarabangsa harus dicapai.

PERADUAN ini terbuka kepada pelajarsekolah menengah di seluruh negara.Karangan adalah mengenai industri sa-wit negara dan antarabangsa dan ditulistangan berpandukan tajuk yang dibe-rikan di bawah:

Tajuk: “ Biodisel sawit (B5) selamat untukalam sekitar. Bincangkan. ”

Peraduan Mengarang Esei Berita Sawitterbuka kepada semua pelajar sekolahmenengah Tingkatan 1 hingga 5.

Tiga pemenang utama setiap bulanakan menerima;Hadiah Pertama: RM250Hadiah Kedua: RM200Hadiah Ketiga: RM150

Esei yang berjaya mendapat tempat per-tama akan disiarkan dalam Berita Sawitkeluaran bulan Februari 2012 akan da-tang.

Syarat Penyertaan:

1. Terbuka kepada pelajar sekolah me-nengah tingkatan 1 hingga 52. Panjang esei di antara 450 - 600 patahperkataan3. Sila nyatakan nama penuh, alamatsekolah, alamat rumah, nombor kad pe-ngenalan, nombor telefon dan sertakansekeping gambar berukuran pasport (se-kiranya ada)4. Keputusan juri adalah muktamad5. Tarikh tutup penyertaan ialah pada 25Januari 20126. Hantarkan penyertaan ke alamat:Peraduan Mengarang Esei Berita SawitIbu Pejabat MPOB6, Persiaran Institusi,Bandar Baru Bangi,43000 Kajang, Selangoru/p: Noor Asmawati Abdul Samad (UnitPerhubungan Awam)

Keputusan Peraduan Mengarang Esei

Berita Sawit Bulan Disember 2011

Pemenang:

Hadiah PertamaFirdaus Aqmal Azman(K/P: 981125-01-6147)Sekolah Tinggi Muar,Jalan Meriam,84000 Muar, Johor.

Hadiah KeduaFarah Alia Suraya Azman(K/P: 950507-01-5658)SMK Bandar MaharaniJalan Ismail,84000 Muar, Johor.

Hadiah KetigaMohd Nazre Md Najib(K/P: 940228-01-6165)SMK LKTP Maokil,85300 Labis,Johor.

Cabaran industri sawit negara dan penyelesaiannya

PEMENANG PERTAMAFIRDAUS AQMAL AZMAN

(No K/P: 981125-01-6147)Sekolah Tinggi Muar,

Jalan Meriam,84000 Muar, Johor.

Peraduan Mengarang Esei Berita Sawit Januari 2012

Sebagai alternatif, MPOBmenyedia dana kewanganSkim Tanam Semula Sawit,penubuhan koperasi,khidmat nasihat dansebagainya demimeningkatkan pengeluaransawit dan menjanapendapatan pekebun kecil

Page 11: Berita Sawit - Januari 2012

12

Dicetak dan diterbitkan oleh The New Straits Times Press (M’sia) Bhd. (4485-H), 31, Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur. Loji-loji daerah: Lot 322 & 323, Kawasan Perindustrian Perai,13600 Perai, P. Pinang, Lot PLO2 Kawasan Perindustrian Senai, 81400 Senai, Johor, LotPT5319 Kawasan Perindustrian Ajil, 21800 Ajil, Hulu Terengganu. 1 2 3 4

TAN SRI Bernard Dompok melawat pameran selepas merasmikanPameran dan Seminar Pelaburan Malaysia – Afrika (POTS Afrika) diJohannesburg, Afrika Selatan. Turut kelihatan Datuk Dr Choo YuenMay (kanan).

DATO’ Hamzah (empat dari kanan) bersama pekebun kecil sawit yang menerima lesen MPOB bagi aktiviti Menjual danMembeli Buah Sawit sempena majlis perasmian Hello Komoditi di Kuala Selangor.

PENGARAHBahagianTeknologiMaklumat danKhidmat Korporat(TMKK), DrBurhanuddinAbdul SalammenyampaikanAnugerah MaalHijrah PeringakatMPOB kepada HajiWahid Mohamadyang terpilihmemenangianugerah itubagi tahun 2011.

DATO’ SeriUtama ShahrirAbdul Samadbersama DutaBelanda, PaulBekkers (duadari kanan)semasamelawat MPOB.

KETUA Setiausaha Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK), DatinPaduka Nurmala Abdul Rahim mendengar taklimat ketika lawatan ke POMTEC di Labu,Negeri Sembilan bagi meninjau status pembinaan Pusat Loji Rintis Rawatan Sawit.Turut kelihatan Datuk Dr Choo Yuen May (empat dari kanan) dan Ahmad Sidek Stroo(tiga dari kanan).

PENYAMPAIAN cek bantuan SITS bagi tanam semula pokoksawit oleh Ahli Parlimen Tenggara, Johor, Datuk HalimahMohamed Sadique kepada Pengurus Felda Linggiu.

AHLI Jawatankuasa Pelaburan FELDA semasa melawat Loji Rintis Phenolic sawit di Labu, NegeriSembilan.

PENYAMPAIAN cek bantuan SITS bagi tanam semula pokoksawit oleh AHLI Parlimen Kota Tinggi, Johor, Datuk Seri SyedHamid Albar kepada Pengurus Felda Lok Heng Barat.

PENYAMPAIAN cek bantuan SITS bagi tanam semula pokoksawit oleh Ahli Parlimen Hulu Selangor, P Kamalanathankepada pengurus Felda Sungai Tengi Selatan, Selangor.