contoh rancangan pengajaran harian pecahan

Post on 19-Oct-2015

66 Views

Category:

Documents

1 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Mata Pelajaran: MatematikKelas: Tahun 4 Tekun (40 orang)Tarikh: 27 / 9 / 2013Masa: 8.00 pagi 9.00 pagiTajuk : PECAHANStardard Pembelajaran: 7.2 (i)Objektif Pembelajaran: Di akhir pembelajaran, murid dapat menambah hingga 3 pecahan wajar penyebut sama hingga 10 dengan menggunakan pelbagai strategi.FASACADANGAN AKTIVITICADANGAN KOMUNIKASI

1. Persediaana. Murid diperkenalkan pecahan dengan menggunakan kek yang disediakan.

i. Bagaimana membahagikan sebiji kek kepada 8 orang murid?ii. Berapa potong kek untuk 2 orang murid?

2. Imaginasia. Paparkan carta pai b. Menerangkan proses penambahan berdasarkan gambar.c. Ulang aktiviti dengan carta pai yang lain.d. Selain daripada strategi di atas, gunakan strategi pengiraan. + + = e. Ulangi aktiviti di atas dengan contoh lain melibatkan penambahan hingga 3 pecahan wajar.

i. Lihat pada gambar, berapakah bahagian lorekkan pada setiap gambar?ii. Bagaimanakah untuk mencari jumlah lorekkan pada kesemua gambar?iii. Adakah cara lain untuk mendapatkan jumlah lorekkan?

3. Perkembangana. Murid-murid dibahagikan kepada 5 kumpulan.b. Murid menjalankan aktiviti berkumpulan lipatan dan gunting kertas berdasarkan soalan yang diberi. + + = + + =

+ + = + + =

+ + =

c. Perbincangan tentang hasil kerja murid. i. Murid-murid, sila gunting kertas dan lipat berdasarkan soalan.ii. Wakil dari setiap kumpulan dikehendaki menunjukkan proses penambahan berdasarkan gambar.

4. Tindakan a. Edaran lembaran kerja murid.b. Bincangkan hasil kerja murid.i. Selesaikan?

EMK: Kreativiti dan Inovasi, KeusahawananBBB: kek, pisau, carta pai, lembaran kerjaPenilaian PdP: Berdasarkan keupayaan murid, mereka dapat menambah hingga 3 pecahan wajar penyebut sama hingga 10 dengan menggunakan pelbagai strategi.Refleksi: i. 30 daripada 40 orang murid dapat menyelesaikan soalan yang melibatkan penambahan 3 pecahan wajar penyebut sama hingga 10 dengan menggunakan pelbagai strategi.ii. Tindakan susulan : 10 orang murid akan dibimbing pada sesi PdP yang akan datang.

top related