soalan objektif mte 3113

8
1. Di antara yang berikut, yang manakah BUKAN tujuan membuat penyelidikan pendidikan. A. Membuat pelaporan dan penemuan baru B. Menjawab beberapa persoalan masalah yang berkaitan C. Menerangkan dan menjelaskan fenomena yang berlaku D. Menentukan sesuatu fenomena yang mungkin berlaku 2. Antara faedah-faedah yang boleh didapati oleh guru-guru dengan melaksanakan kajian ialah mendapat sumber maklumat penting untuk memahami amalan pengajaran guru, amalan pembelajaran murid, keadaan murid dan sebagainya. Nyatakan jenis kajian berkenaan: A. Penyelidikan Asas B. Penyelidikan Gunaan C. Penyelidikan Tindakan D. Penyelidikan Penilaian 3. Penyelidikan di kategorikan sebagai penyelidikan kualitatif dan penyelidikan kuantitatif. Kedua-dua penyelidikan ini berbeza dari segi kaedah dan teknik kajian yang dijalankan. Berikut merupakan perbandingan kaedah bagi kedua-dua penyelidikan. Yang manakah dibawah ini benar bagi kedua-dua jenis penyelidikan? Penyelidikan kualitatif Penyelidikan kuantitatif I Positivis Interpretif I I Eksperimental Penghuraian I I Data numerical Kajian kes

Upload: nadzirah-zukri

Post on 08-Apr-2016

78 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

MTE 3113

TRANSCRIPT

1.  Di antara yang berikut, yang manakah BUKAN tujuan membuat penyelidikan pendidikan.

A.  Membuat pelaporan dan penemuan baruB.  Menjawab beberapa persoalan masalah yang berkaitanC.  Menerangkan dan menjelaskan fenomena yang berlakuD.  Menentukan sesuatu fenomena yang mungkin berlaku

 

2.  Antara faedah-faedah yang boleh didapati oleh guru-guru dengan melaksanakan kajian ialah mendapat sumber maklumat penting untuk memahami amalan pengajaran guru, amalan pembelajaran murid, keadaan murid dan sebagainya. Nyatakan jenis kajian berkenaan:

A.  Penyelidikan AsasB.  Penyelidikan GunaanC.  Penyelidikan TindakanD.  Penyelidikan Penilaian

 

3.  Penyelidikan di kategorikan sebagai penyelidikan kualitatif dan penyelidikan kuantitatif. Kedua-dua penyelidikan ini berbeza dari segi kaedah dan teknik kajian yang dijalankan.  Berikut merupakan perbandingan kaedah bagi kedua-dua penyelidikan. Yang manakah dibawah ini benar bagi kedua-dua jenis penyelidikan?

Penyelidikan kualitatif Penyelidikan kuantitatif

I Positivis Interpretif

II Eksperimental Penghuraian

III Data numerical Kajian kes

IV

Ujian statistic Data verbal

A.  I, dan IIIB.  I, II dan IIIC.  II dan IVD.  I, II, III dan IV

 

4.  Kajian tindakan adalah penyelididikan pendidikan merupakan suatu bentuk refleksi kendidiri melalui aktiviti iknkuiri untuk memperbaiki dan memahami amalan dan situasi sosial. Di antara yang berikut yang manakah Benar bagi kajian tindakan.

A.  Penyelidikan terhadap situasi socialB.  Suatu pendekatan untuk guru melaksanakan inkuiri guru lain.C.  Merupakan kaedah yang membolehkan guru melakukan perubahan dalam pendidikanD.  Guru sebagai pengkaji bukan sahaja berfungsi untuk melakukan penyelididikan sahaja, malahan ia turut melibatkan guru-guru lain.

 

5.  Kajian tindakan dapat dilaksanakan dengan satu gelungan langkah. Susun gelungan langkah yang paling sesuai?

A.  Merancang, Bertindak, Memerhati, MereflekB.  Merancang, Mereflek, Bertindak, Memerhati C.  Merancang, Memerhati, Mereflek, Bertindak D.  Merancang, Bertindak, Memerhati, Mereflek

 

6.  Berikut adalah isu yang diperolehi oleh seorang penyelidik:

“ Guru mengalami dilema antara memberi perhatian yang lebih kepada keperluan satu kumpulan kecil (kumpulan pelajar yang amat pintar), dengan mementingkan kumpulan pelajar yang merupakan majority dalam kelas”.

Cadangkan bagaimanakah guru penyelidik boleh menyelesaikan dilema ini:

A.  Mengenalpasti aras kesukaran dilemma yang dihadapi serta fokuskan pada isu tertentu.B.  Bincangkan dengan rakan guru untuk menyelesaikan dilemmaC.  Guru perlu mengikuti keperluan majority dalam kelasD.  Guru membuat tafsiran sendiri dan rakan sejawat dalam membuat keputusan.

 

7.  Kajian tindakan dilakukan untuk membaiki keadaan dan tingkah laku social yang kurang sesuai, ia termasuk amalan social, strategi dan alin-lain. Yang manakah di antara berikut BUKAN masalah kajian tindakan.

A.  Bagaimana saya meningkatkan budaya membaca di kampong saya?B.  Bagaimana saya menggunakan teknologi baru untuk mengajar Geografi Ting 4C.  Bagaimana saya memotivasikan guru-guru di Jabatan Pendidikan Negeri yang kurang semangat bekerja?D.  Program rukun tetangga di kawasan saya kurang berkesan, bagaimana saya meningkatkan keberkesanannya?

 

8.  Analisis data merupakan langkah terpenting dalam kajian tindakan. Di antara berikut yang manakah benar bagi analisis data?

A.  Membuat hipotesisB.  Menguji kesahan teoriC.  Meneliti data dengan jelasD.  Meneliti data bagi membuat gambaran kasar

 

9.  Temubual biasanya dilaksanakan dengan cara yang berbeza. Ia boleh dikategorikan kepada tiga jenis. Andaian asas temubual berdtruktur ialah:

A.  Semua soalan ditanya secara spontan.B.  Soalan-soalan dibina dengan bahasa yang boleh difahami dengan jelas oleh setiap responden kajian.C.  Penemubual tidak tahu terlebih dahulu tentang soalan-soalan temubualD.  Pengkaji melihat isu di bawah kajian dari perspektif subjek, maka aras bahasa dalam soalan boleh diubahsuai mengikut keperluan dalam proses temubual.

 

10.  Sebagai seorang penyelidik, anda telah dipilih untuk membuat kajian tindakan tentang perlakuan guru dan murid dalam bilik darjah. Nyatakan kaedah pengumpulan data yang paling sesuai untuk tujuan ini.

A.  Soal selidikB.  Rakaman video dan kasetC.  TemubualD.  Diari

 

11.  Dalam penyelidikan tindakan, terdapat beberapa jenis kesahan. Masalah yang sering timbul dalam penyelidikan ini adalah bilangan sampel kajian yang digunakan biasanya kurang. Nyatakan kesahan yang sering berlakau dalam masalah ini.

A.  Kesahan mukaB.  Kesahan luaranC.  Kesahan dalamanD.  Kesahan criteria

 

12.  Untuk meningkatkan kebolehpercayaan dalam penyelidikan tindakan, beberapa strategi perlu di ambil, diantaranya adalah:

A.  Menggunakan kaedah triangulasiB.  Menggunakan pengkaji-pengkaji luarC.  Menggunakan alat pengukuran yang berlainanD.  Menggunakan pembolehubah yang berbeza

 

13. Berikut merupakan hasil kajian tindakan yang dijalankan oleh seorang guru

“ Di dalam satu temubual dengan satu kumpulan kanak-kanak didapati kanak-kanak itu berpendapat bahawa dalam penulisan ejaan yang betul adalah lebih penting daripada penggunaan kiasan atau perkataan yang menarik”

Sebagai seorang guru, susun langkah yang betul untuk membuat analisis berdasarkan pernyataan di atas.

I.  Mulakan proses sumbang saran untuk mendapat idea-idea

II.  Lakukan refleksi pada idea-idea tersebut.

III.  Buat satu senarai rangka isi apabila semua data di luar jangkaan ditemui

IV.  Buatkan tanda silang rujukan rangka isi ini pada nombor garis pada setiap tempat yang mana data dijadikan bahan rujukan.

A.  I ,III, IV, IIB.  I, IV, III, IIC.  I,III,II, IVD.  I, II, III, IV

 

14.  Berikut adalah markah yang diperolehi dari satu peperiksaan :

50, 30, 40, 60, 20, 45, 35, 55, 65, 70

Cari purata bagi data frekuensi berkenaan

A.  35B.  45C.  47D.  50

 

15. Jadual di bawah menunjukkan 6 pasangan suami-isteri.

Umur Suami 44 56 28 20 34 40

Umur Isteri 38 50 30 22 32 38

Kirakan pekali korelasi antara umur.  ( korelasi )

A.  +0.75B.  +0.80C.  +0.85D.  +0.90

 

16. Kenyataan atau keterangan yang menjelaskan keadaan sebenar masalah yang ingin dikaji. Contohnya:

“Pihak sekolah kami sangat mengambil berat masalah pelajar yang tidak membuat latihan kerja rumah matematik yang diberi oleh guru”

Apakah bentuk pernyataan ayat di atas:

A.  Bentuk kajianB.  Bentuk SoalanC.  Bentuk Pernyataan masaalahD.  Bentuk Pernyataan Keprihatinan

 

17. Diakhir setiap laporan penyelidikan, penyelidik biasanya membincangkan hasil kajian yang berkaitan dengan persoalan dan hipotesis kajian. Selain itu penyelidik juga membincangkan beberapa perkara lain, termasuklah:

A.  Membincangkan rekabentuk kajian.B.  Membentangkan dapatan utama, kesimpulan kajian dan implikasinya.C.  Melaporkan hasil kajian mengikut topic dan subtopic kajianD.  Menyenaraikan bahan-bahan yang dirujuk dalam teks

 

18. Hasil penyelidikan yang diperolehi selalunya di terbitkan dalam jurnal penyelidikan. Apakah perbezaan di antara tesis penyelidikan dan jurnal penyelidikan?

A.  Jurnal penyelidikan merupakan laporan kajian atau ringkasan bagi tesis.B.  Tesis penyelididkan adalah sukar untuk dibacaC.  Rujukan tidak ditulis dalam Jurnal PenyelidikanD.  Hanya kesimpulan kajian sahaja ditulis dalam jurnal penyelidikan

 

19. Hasil Penyelidikan boleh disebarkan kepada masyarakat KECUALI melalui

A.  BukuB.  SeminarC.  PenerbitanD.  Rangkaian Kajian Tindakan (online networks)

 

20. Kod etika penyelidikan merupakan perkara asas dalam penyebaran hasil kajian penyelidikan. Berikut merupakan BUKAN tindakan kod etika penyelidikan

A.  Mengingatkan pengkaji supaya tidak memanipulasi data dan hasil kajian.B.  Kesedaran tentang tingkah laku yang dilarang dan tanggung jawab diri terhadap responden kajianC.  Mengingatkan pengkaji untuk mendedahkan sepenuhnya identity dan latarbelakang responden.D.  Mengingatkan pengkaji untuk merancang dan menggunakan kaedah kajian yang tidak mendatangkan kesan negetif kepada responden kajian