skema sejarah kertas 1 dan 2 2012

Upload: mohammad-firdaus

Post on 16-Jul-2015

47 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

MOZ@C

SULIT 1249 Sejarah Kertas 1 & 2 Ogos 2006 SEKTOR SEKOLAH BERASRAMA PENUH BAHAGIAN SEKOLAH KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA PEPERIKSAAN PERCUBAAN SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 2006

1249

SKEMA PEMARKAHAN SEJARAHKertas 1 dan 2

Kertas soalan ini mengandungi 14 halaman bercetak. 1249 2006 Hak Cipta Sektor Sekolah Berasrama Penuh [Lihat sebelah SULIT

SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

SULIT

2 MOZ@C

1249/2

BAHAGIAN A

1

Kegemilangan sesuatu tamadun telah meninggalkan warisan serta khazanah bangsa untuk dikaji dan dipelajari.

(a)

Namakan dua tulisan yang terdapat dalam tamadun awal manusia. hieroglif cuneiform ideogram piktograf (1 fakta 1m = 2 markah)

(b)

Berikan tiga fungsi zigurat dalam Tamadun Mesopotamia. pusat ibadat pusat perdagangan pusat penyimpanan khazanah negara (1 fakta 1m = 3 markah)

(c)

Senaraikan tiga ciri bandar Mohenjo-Daro dan Harappa sebagai bandar terancang dalam tamadun Indus. terbahagi kepada dua bahagian dikelilingi oleh tembok kawasan perumahan berasaskan blok berbentuk segi empat terdapat rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambungan mempunyai sistem kumbahan terancang sungai menjadi jalan perhubungan antara bandar (1 fakta 1m = 3 markah)

(d)

Mengapakah tulang oracle penting kepada masyarakat Hwang Ho? meramal sesuatu keadaan membawa kepada kemunculan sistem tulisan (ideogram) (1 fakta 1m = 2 markah)

SULIT SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

[Lihat sebelah 1249/2

SULIT

3 MOZ@C

1249/2

2

(a)

Bagaimanakah pengaruh Hindu dan Buddha tersebar ke Asia Tenggara? Ksyatria/ tentera Vaisya/ pedagang Brahmin/ pendeta Asimilasi (1 fakta 1m = 2 markah)

(b)

Apakah yang dimaksudkan dengan order kosmos? negara dianggap sebagai suatu alam semesta raja ialah pusat alam ibu kota pusat pemerintahan raja bertanggungjawab mengatur kesejahteraan negara dan rakyat (berpandukan Dharma) (1 fakta 1m = 2 markah)

(c)

Namakan dua kumpulan anak raja dalam pentadbiran pusat di Srivijaya. Yuvaraja Pratiyuvaraja Raja Kumara Rajaputra (1 fakta 1m = 2 markah)

(d)

Jelaskan kepentingan bahasa Sanskrit pada zaman kerajaan awal di Asia Tenggara. sebagai bahasa intelek sebagai bahasa ilmu / komunikasi menjelaskan keturunan raja / Batu Bersurat Kutei ajaran Buddha / Batu Bersurat Sungai Mas larangan menderhaka kepada raja / inskripsi di Palembang arahan kepada rakyat / Batu Bersurat Lembah Bujang penyerapan perkataan Sanskrit ke dalam Bahasa Melayu (1 fakta 1m = 4 markah)

SULIT SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

[Lihat sebelah 1249/2

SULIT

4 MOZ@C

1249/2

3

Pendudukan Jepun di antara tahun 1941 hingga tahun 1945 telah memberi tekanan kepada semangat kebangsaan di Tanah Melayu. (a) Berikan dua dasar pemerintahan tentera Jepun di Tanah Melayu. mengharamkan semua akhbar yang diterbitkan sebelum itu menukar nama akhbar tempatan / Utusan Melayu kepada Malai Shimbun bahasa Jepun sebagai bahasa pengantar di semua sekolah nilai budaya Jepun diperkenalkan menyekat kebebasan bersuara penduduk Tanah Melayu memberi kebebasan kepada pertubuhan yang menyokong Jepun (1 fakta 1m = 2 markah)

(b)

Senaraikan tiga pertubuhan yang muncul pada zaman tersebut. Barisan Pemuda Perak MPAJA Bintang Tiga Force 136 Pasukan Wataniah KMM KRIS (1 fakta 1m = 3 markah)

(c)

Apakah yang anda faham tentang konsep Melayu Raya atau Indonesia Raya? Slogan / cita-cita politik sebahagian kecil orang Melayu Menghidupkan semula kegemilangan empayar Melayu ( Majapahit, Srivijaya, Melaka) Dicetuskan oleh Abdul Hadi Hassan ( pensyarah MPSI ) (1 fakta 1m = 2 markah)

(d)

Pada pendapat anda, apakah kesan pengunduran tentera Jepun dari Tanah Melayu? Konsep Melayu Raya gagal Pemberontakan bersenjata komunis selama 14 hari Pentadbiran Tentera British (BMA) dilaksanakan (1 fakta 1m = 3 markah)

SULIT SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

[Lihat sebelah 1249/2

SULIT

5 MOZ@C

1249/2

4

Perlembagaan merupakan undang-undang tertinggi yang menjadi asas kepada pembentukan sesebuah kerajaan.

(a)

Apakah yang dimaksudkan dengan keluhuran perlembagaan? keagungan dan ketertinggian undang-undang mengatasi Yang di-Pertuan Agong, Parlimen, Jemaah Menteri dan mahkamah (1 fakta 2 m = 2 markah)

(b)

Senaraikan tiga kepentingan perlembagaan. menjamin kestabilan negara menjamin kecekapan dan kelicinan pentadbiran negara menjadi panduan semasa memerintah menjamin taat setia / hak asasi dan kebebasan rakyat memelihara hak istimewa serta kedudukan orang Melayu / Bumiputera pembahagian kuasa antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri Perlembagaan Negeri tidak boleh bercanggah dengan Perlembagaan (1 fakta 1m = 3 markah) pindaan terhadap perubahan sempadan negeri dan

(c)

Bagaimanakah

kewarganegaraan dibuat? Kaedah pertama / persetujuan majoriti lebih suara dua pertiga Dewan Parlimen dan persetujuan Majlis Raja-Raja (1 fakta 1m = 2 markah) (d) Berikan tiga tujuan pindaan perlembagaan. melindungi kepentingan rakyat menjaga keselamatan negara melicinkan urusan pentadbiran negara relevan dan sesuai dengan keperluan semasa kandungan yang munasabah untuk dipatuhi oleh rakyat (1 fakta 1m = 3 markah)

SULIT SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

[Lihat sebelah 1249/2

SULIT

6 MOZ@C BAHAGIAN B

1249/2

5.

Dakwah Islamiah secara terbuka kepada orang ramai dilakukan setelah Nabi Muhammad s.a.w. menerima perintah Allah dalam surah al-Hijr, ayat 94. (a) Huraikan penyebaran Islam secara terbuka oleh Nabi Muhammad s.a.w. di Makkah.

sepuluh keluarga

Dakwah Islamiah secara terbuka berlangsung selama 10 tahun. Dakwah Islamiah secara terbuka kepada keluarga Abdul Mutalib.

musyawarah Baginda telah bermusyawarah dengan para sahabat terlebih dahulu. ceramah Seruan Abu Lahab Bukit Safa Ketua perbahasan Hina Mengadakan majlis ceramah di rumah Ali bin Abi Talib. Terdapat antara keluarga baginda yang menerima dan menolak seruan baginda. Abu Lahab orang yang paling kuat menentang baginda. Dakwah dilakukan di Bukit Safa, Makkah. Majlis ini dihadiri oleh kesemua ketua pentadbir Kota Makkah. Perbahasan hebat berlaku antara baginda dengan Abu Lahab Abu Lahab telah menghina baginda sehingga terganggu dakwah yang hendak disampaikan baginda. [10 x 2 markah = 8 markah maksimum]

(b) Jelaskan reaksi masyarakat Arab Quraisy Makkah ketika itu. persamaan Prinsip persamaan taraf sesama manusia bertentangan dengan sistem sosial masyarakat Arab Jahiliah.

persaudaraan Menolak konsep persaudaraan Islam yang sangat bertentangan dengan konsep assabiah yang menjadi amalan mereka. kepercayaan amalan SULIT SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA Perbezaan dari segi kepercayaan dan amalan ajaran Islam berteraskan kepercayaan kepada Allah yang Maha Esa. Amalan orang Arab Quraisy menyembah patung dan mempercayai animisme. [Lihat sebelah 1249/2

SULIT

7 MOZ@C

1249/2

akhlak

Orang Arab Quraisy mengamalkan akhlak yang keji seperti mencuri dan menindas, yang menjadi kebiasaan mereka, tetapi dilarang sama sekali oleh Islam. Mereka beranggapan salah terhadap tugas Nabi iaitu terpaksa tunduk kepada kepimpinan Nabi sekiranya menerima agama Islam. Menggugat pengaruh dan kedudukan keluarga mereka di Makkah kerana baginda berasal daripada keturunan yang menguasai Makkah. Menggugat ekonomi orang Arab Quraisy iaitu perusahaan mengukir berhala diharamkan. [8 x 2 markah = 12 markah maksimum]

kepimpinan pengaruh ekonomi

6. (a) Jelaskan keistimewaan Itali yang mencetuskan Renaissance. humanisme bandar Lahir aliran pemikiran humanisme iaitu penonjolan terhadap keupayaan manusia berfikir untuk menyelesaikan masalah Wujud bandar-bandar terkenal sebagai pusat perdagangan antarabangsa seperti Venice, Genoa, Florence, Rom, dan Milan

pertembungan Pertembungan budaya, bahasa dan agama berlaku di bandar-bandar tersebut kerana kedudukannya dikelilingi Laut Mediterranean penaung persaingan kunjungan paus individu pendidikan Golongan pedagang kaya menjadi patron atau penaung kepada para pelukis, ahli muzik, saintis dan penulis seperti keluarga Medici di Florence. Persaingan antara bandar-bandar untuk cendekiawan yang terbaik di kalangan patron mendapatkan seniman dan

Para seniman dan cendekiawan saling kunjung-mengunjung dari bandar ke bandar lalu menyebarkan idea Renaissance Paus di Rom menjadi penaung kepada para seniman dan cendekiawan Para seniman berusaha menonjolkan karya mereka yang bersifat individualistik seperti Leonardo da Vinci, Raphael dan Michaelanglo Perubahan konsep pendidikan dengan menggalakkan kemahiran dalam aspek intelektual serta fizikal di kalangan individu [9 x 2 markah = 10 markah maksimum] [Lihat sebelah 1249/2 SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

SULIT

SULIT

8 MOZ@C

1249/2

(b) Huraikan kesan-kesan zaman Reformation di Eropah. mazhab Luther Calvin perang musnah toleransi terbuka kurang Henry Agama Kristian berpecah kepada dua mazhab iaitu Katolik dan Protestan. Mazhab Protestan pimpinan Martin Luther berkembang ke Sweden, Denmark, Norway dan England. Di Switzerland, gerakan telah dipimpin oleh John Calvin. Berlaku perang keagamaan di Perancis dan Perang 30 tahun melibatkan Sepanyol, Jerman, Bohemia, Denmark dan Sweden. Peperangan mengikut mazhab telah mengakibatkan kemusnahan Timbul sikap toleransi antara penganut mazhab Kristian mempergiatkan pendidikan dan penyebaran fahaman dalam jangka panjang. Kuasa gereja telah dicabar secara terbuka. Kuasa gereja terhadap monarki berkurangan disebabkan ingin membebaskan dirinya daripada penguasaan Paus. Raja Henry VIII menjadi ketua kerohanian Gereja Protestan Anglican. [9 x 2 markah = 10 markah maksimum]

7. (a) Huraikan ciri-ciri negara dan bangsa dalam Kesultanan Melayu Melaka. wilayah sempadan kedaulatan pemerintah gubal bebas raja Kesultanan Melayu Melaka mempunyai wilayah lingkungan pengaruh yang luas meliputi keseluruhan Semenanjung Tanah Melayu dan Timur Sumatera. Sempadannya tidak ditetapkan seperti sempadan negara moden. Kedaulatan merupakan kuasa tertinggi terhadap rakyat sesebuah wilayah. Kedaulatan merujuk kepada kekuasaan yang dimiliki oleh pemerintah/ raja atau negara. Pemerintah menggubal dan menguatkuasa undang-undang. Kedaulatan memastikan negara bebas daripada campurtangan, paksaan, taklukan, atau penjajahan kuasa asing. Raja yang memerintah mewakili negeri atau kawasan pemerintahan. [Lihat sebelah 1249/2 SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

SULIT

SULIT

9 MOZ@C

1249/2

lambang warisan alat undangundang HKM hukuman ULM rakyat taat kerajaan

Lambang negara merupakan simbol atau tanda yang menjadi identiti sesebuah negara. Sistem pemerintahan beraja, adat istiadat Melayu, Bahasa Melayu dan agama Islam merupakan warisan zaman Kesultanan Melayu Melaka. Kebesaran sultan dilambangkan dengan alat regalia, nobat, warna, bahasa, undang-undang, protokol dan adat istiadat istana. Terdapat dua sumber undang-undang bertulis dipengaruhi adat tempatan dan agama Islam iaitu Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka. Hukum Kanun Melaka mengandungi 44 fasal yang meliputi bidang kuasa raja, pembesar serta pantang larang masyarakat. Terdapat hukuman terhadap kesalahan jenayah awam, undang-undang keluarga dalam HKM. Undang-undang Laut Melaka mengandungi tatacara pelayaran di laut. Rakyat bertanggungjawab mentaati raja yang memerintah. Bukti ketaatan kepada raja, rakyat mempertahankan negara, mengadakan gotong-royong dan sebagainya. Sultan merupakan pemerintah tertinggi, dibantu oleh Bendahara, Penghulu Bendahari, Temenggung dan Laksamana yang menjadi tonggak institusi kerajaan. [17 x 2 markah = 12 markah maksimum]

(b) Jelaskan bidang kuasa dan tanggungjawab setiap anggota dalam Sistem Ahli di Tanah Melayu. portfolio pentadbiran cadangan bincang Ahli yang dilantik diberikan tugas menjaga satu portfolio yang mengandungi beberapa buah jabatan kerajaan. Menguruskan pentadbiran harian jabatan tersebut mengikut dasar-dasar yang sedia ada. Bertanggungjawab mencadangkan undang-undang yang berkaitan dengan jabatannya untuk dibentang dalam Majlis Perundangan Persekutuan. Berbincang dengan pegawai-pegawai kanan British bagi mendapatkan persetujuan bersama. [Lihat sebelah 1249/2 SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

SULIT

SULIT

10 MOZ@C

1249/2

arahan pendirian

Pesuruhjaya Tinggi British memberikan arahan dan persetujuan dalam perkara tersebut. Cadangan undang-undang tersebut merupakan pendirian pentadbiran British. [6 x 2 markah = 8 markah maksimum]

8. (a) Huraikan langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan dalam menjayakan Rancangan Malaysia Keempat dan Rancangan Malaysia Kelima. RANCANGAN MALAYSIA KEEMPAT berat teknologi mahir HICOM peranan Modal bebas Program swasta syarikat PNB Memberi tumpuan kepada perkembangan perusahaan berat yang berasaskan pelaburan modal. Tumpuan juga kepada penggunaan teknologi tinggi. Keperluan tenaga pekerja mahir, khususnya dalam perusahaan berat. Penubuhan HICOM (Perbadanan Industri Berat Malaysia) pada akhir tahun 1980. HICOM berperanan mengenalpasti, memulakan, dan menguruskan projek industri berat dengan cekap seperti sektor swasta. Menggalakkan pelaburan modal asing, perusahaan baru telah dibuka di Skudai, Senawang, Bintulu, Menggatal dan Likas. Mewujudkan Zon Perdagangan Bebas di Bayan Lepas dan Sungai Way. Pelancaran dua program iaitu Kajian Dasar Perindustrian Malaysia dan Pelan Induk Perindustrian pada tahun 1983. Pengenalan Dasar Penswastaan bagi mengurangkan bebanan kewangan kerajaan. Dasar Pensyarikatan untuk merangsang penglibatan sektor swasta secara aktif dan berkesan dalam pembangunan negara. Permodalan Nasional Berhad dan Skim Amanah Saham Nasional (ASN) dilancarkan bagi mengimbangi pemilikan harta dan saham perindustrian antara bumiputera dan bukan bumiputera. Dasar Pertanian Negara bermatlamat memodenkan dan menggiatkan sektor pertanian secara bersepadu.

DPN

SULIT SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

[Lihat sebelah 1249/2

SULIT

11 MOZ@C

1249/2

RANCANGAN MALAYSIA KELIMA longgar syarat kemudahan desa pelancongan R&D Melonggarkan peraturan mengawal hak milik syarikat dan perlesenan dalam sektor swasta Syarat pelaburan modal asing dilonggarkan untuk meningkatkan pelaburan sektor perindustrian berorientasikan eksport. Kemudahan kredit dan insentif diperluaskan melalui Bank Pertanian Malaysia, Amanah Ikhtiar Malaysia. Industri desa berasaskan kraftangan digalakkan. Penubuhan Perbadanan Pelancongan Malaysia merancakkan sektor pelancongan dengan pelancaran Tahun Melawat Malaysia 1990. Penekanan dalam bidang R & D bagi meningkatkan keupayaan dan kecekapan guna tenaga tempatan. [18 x 2 markah = 12 markah maksimum] (b) Jelaskan Dasar Pertanian Negara (DPN) yang telah dilancarkan pada 12 Januari 1984. maksimum pendapatan komoditi buka In-situ sokongan swasta projek Bermatlamat meningkat pendapatan sektor pertanian ke tahap maksimum menerusi pengurusan sumber ekonomi negara yang cekap. Memaksimumkan pendapatan pekebun kecil. Memajukan komoditi utama yang berpotensi untuk eksport. Pembukaan tanah-tanah baru di bawah rancangan FELDA, agensi pembangunan wilayah dan kerajaan negeri. Program pembangunan in-situ diperkenalkan bagi pemulihan kawasan berproduktiviti rendah. Menyediakan khidmat sokongan pertanian seperti pemasaran, kredit, subsidi, dan penyelidikan. Penglibatan sektor swasta dalam projek penswastaan pertanian kendalian Kementerian Pertanian. Projek-projek pembangunan pertanian bersepadu dilaksanakan seperti KEMUBU, BESUT, JOHOR BARAT, KELANTAN UTARA dan SELANGOR BARAT. [8 x 2 markah = 8 markah maksimum] [Lihat sebelah 1249/2 SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

SULIT

SULIT

12 MOZ@C

1249/2

9. (a) Terangkan usaha-usaha yang dijalankan oleh ASEAN dalam kerjasama ekonomi serantau.

industri AFTA Hapus kerjasama pasaran ekonomi Idea EAEC ASEAN + 3 Jemput

Membentuk kerjasama dalam projek-projek perindustrian, seperti Projek Baja Urea di Bintulu, Sarawak dan Acheh, Indonesia. Kerjasama ekonomi melalui Zon Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN yang telah diumumkan pada tahun 1992. AFTA bertujuan menghapuskan sekatan dagangan. AFTA menggalakkan kerjasama ekonomi di kalangan negara ASEAN AFTA mewujudkan satu jumlah pasaran yang luas. AFTA akan meningkatkan ekonomi dan perindustrian negara-negara ASEAN. Malaysia mengemukakan idea melalui ASEAN bagi meluaskan skop kerjasama ekonomi melibatkan China, Jepun dan Korea Selatan. EAEC telah dicadang penubuhannya oleh Dato Seri Dr. Mahathir Mohamad. ASEAN + 3 merupakan kerjasama yang ingin diwujudkan antara negara ASEAN dengan negara-negara timur seperti China, Jepun dan Korea. Menteri-menteri Luar (China, Jepun, Korea) dijemput menghadiri majlis kerjasama ekonomi. [10 x 2 markah = 10 markah maksimum]

(b) Jelaskan sumbangan dan peranan Malaysia dalam Pertubuhan Persidangan Islam (OIC).

Idea setiausaha perantara Palestin

Idea penubuhan dicetuskan oleh Tunku Abdul Rahman pada tahun 1971. Tunku Abdul Rahman diberi penghormatan untuk menjadi Setiausaha Agung OIC yang pertama. Malaysia menjadi perantara dalam menyelesaikan perang Iran-Iraq. Malaysia memberi sokongan kepada perjuangan rakyat Palestin mendapatkan semula tanah air mereka daripada Israel. [Lihat sebelah 1249/2 SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

SULIT

SULIT

13 MOZ@C

1249/2

Tuan rumah persidangan biasiswa dinar

Malaysia menjadi tuan rumah persidangan OIC pada tahun 1974 dan 2003. Menganjurkan persidangan menentang pengganas di kalangan negara Islam pada tahun 2002. Tawaran biasiswa kepada para pelajar dari negara OIC untuk belajar di UIAM. Mengesyorkan penggunaan dinar emas di kalangan negara Islam dalam urusan perdagangan dan ekonomi.

penghormatan Malaysia mendapat penghormatan atas usaha memperjuangkan hak dan kebajikan negara-negara Islam [9 x 2 markah = 10 markah maksimum]

SULIT SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

[Lihat sebelah 1249/2

SULIT

14 MOZ@C

1249/2

SKEMA JAWAPAN KERTAS 1 SEJARAH PEPERIKSAAN PERCUBAAN SELARAS SBP 2006 N0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 JAWAPAN B C C A B A B A B D C B A A A A D D B C M/S 6 13 15 40 44 51 80 85 101 118 132 147 148 183 189 198 202/203 216 253 260 N0 JAWAPAN 21 D 22 C 23 D 24 B 25 A 26 D 27 B 28 D 29 D 30 C 31 D 32 B 33 A 34 B 35 C 36 A 37 C 38 C 39 D 40 D M/S 11 14/15 43 49 66 68 99 109 111 125/126 130 138 139 144 173 174 214/215 217 234 261

SKEMA PEMARKAHAN TAMAT

SULIT SMS MUZAFFAR SYAH , MELAKA

1249/2