nota pjm 3182

Upload: danielle-carr

Post on 02-Jun-2018

242 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • 8/10/2019 NOTA PJM 3182

    1/4

    KONSEP ASAS KECEDERAAN DALAM SUKAN DAN PRINSIP ASASPERTOLONGAN CEMAS

    DEFINISI PERTOLONGAN CEMASPertolongan cemas adalah bantuan permulaan atau rawatan awal yangdiberikan kepada mangsa atau pesakit.KONSEP PERTOLONGAN CEMASPertolongan Cemas ditakrifkan/diertikan sebagai Bantuan Permulaan/BantuMula/Rawatan Awal yang diberikan kepada seseorang yang mengalamikecederaan dalam sebarang kemalangan atau sakit secara mengejut/tiba-tiba dengan menggunakan objek s ekeliling sebelum ketibaan ambulansdoktor atau pakar perubatan atau sebelum mangsa dihantar ke hospital!TUJUAN PERTOLONGAN CEMAS"! #elamatkan nyawa Memberi bantuan awal untuk menyelamatkan nyawa di dalam situasi yangmengancam nyawa seperti pendarahan yang banyak terhenti pernafasandan jantung terbakar dan melecur dan lain lain lagi!$! Mengelakkan dari bertambah buruk Memberi rawatan pertolongan cemas yang betul dan pantas untukmengelakkan kecederaan atau keadaan pesakit menjadi bertambah buruk!%! Mengurangkan kesakitan Memberi keselesaan keyakinan dan kata-kata semangat untukmemberikan kelegaan kepada pesakit DAPATKAN BANTUAN KECEMASAN ATAU LANJUTAN&'apatkan bantuan seseorang untuk memanggil ambulans dengan kadaryang segera& ( angan tinggalkan mangsa keseorangan s ehingga bantuan tiba!

    Sikap Yang Pe!" A#a Pa#a Pe$%ei Pet&!&ngan Ce$as

    B)RP)*+),A.A*

    ,)*A*+

    B)R)0A1*A*

    2)MA 2)MB.,

    ,A(AM P)*+AMA,A*

    B)R,A*++.*+(A3AB

    PA*,A# B)R,1*'A

    AMA*APRINSIP PENGURUSAN SITUASI KECEMASANPinsip'pinsip pet&!&ngan (e$as)

    "! M eny el am at ak an ny awa$! Mengurangk an kesak itan%! Menge lakkan dar ipada keadaan bertambah te ruk4 ! Mendapat bantuan doktor a tau menghantar pesakit

    ke hospitalPeat"an A$ Pet&!&ngan (e$as)

    "! Memberi per tolongan kepada mangsa yang cederateruk dahulu!

    $ ! eu tam aa n kep ad a ma ng sa y an g ti dak s ed ar -menjaga terutamanya pernafasan pesakit itu

    % ! (angan seka li -kal i menangga lkan pakaian mangsah an ya s ek ad ar melong gar kan ny asahaja dgn tujuan untuk memudahkan pernafasanmangsa dan pembantu mulamemerhatikan pergerakan pernafasan mangsa!

    4 ! Membuat pengurusan bag i menghantar mangsa kehospital!

    Tin#akan seta $eta pet&!&ngan (e$as)"! Menentukan pernafasan mangsa berkeadaan baik!$ ! Memberikan rawatan ren ja tan dengan segera!% ! Cuba memberhent ikan darah j ika mangsa berdarah!4 ! Memberikan rawatan yang rapi dan sempurna

    Arahan am untuk memberi rawatan bantu mula5Bertindak dengan cepat dan t enang! 'apatkan bantuanorang yang berhampiran untuk membuat panggilan kepolis ambulans keluarga dll!

    SUKAN* PERUBATAN SUKAN DAN JURULATI+ SUKAN

    KONSEP SUKAN DAN PERUBATAN SUKAN

    K&nsep S"kan"! Ak ti6 it i fi 7ik al yan g di lak uk an unt uk pelb ag ai t uj uan -pertandingan keseronokan pembangunan kemahiran kecemerlangan!$! Contoh - b erenang s ecara bersaing di h adapanpenonton dianggap sukan tetapi berenang bersendirian di kolam atau lautdianggap akti6iti rekreasi!%! #ukan menuntut p engorbanan - m asa w ang dankeinginan - sama ada sebagai peserta atau penonton!4! #uk an - akt i6iti r iadah m engis i kegiatan l apangbahan untuk media massa atau elektronik dan sumber pendapatan!8! #uk an mengand un gi 9 : i ; lat ih an kem ahi ran ber gu na

    secara rekreasi : ii ; peraturan tertentu dalam mengejar kecemerlangan!

    6. ecemerlangan - kemampuan mengatasi tandaukur (benchmark)terdahulu catatan masa rekod dunia dan sebagainya!

    "Sukan adalah segala kegiatan yang melibatkan ketangkasan ataukemahiran serta tenaga yang dilakukan sebagai acara hiburan, pertandinganatau menyihatkan tubuh badan."- amus 'ewan )disi ke-8 -

    PERBE,AAN ANTARA SUKAN* PERMAINAN DAN LATI+AN"! #uk an mel ib at kan pes er ta ber kemahi ran :at let at auindi6idu berpengetahuan;!$! Per main an tid ak mem puny ai tuj uan jel as tet api bol ehberubah kepada sukan seperti permainan kanak-kanak!%! 2atihan ialah akti6iti yang bertujuan m embinakemahiran dan kemampuan seseorang dalam sesuatu sukan!

    PERUBATAN SUKAN"! Per ubat an salah sat u c abang sains hayat ber ken aanmenjaga dan mengekalkan kesihatan dan rasa sihat (wellness).$! Per ubat an suk an - bid an g y an g dapat mem bant u at letpulih dari kecederaan yang dialami sewaktu terlibat dalam akti6iti sukanselain membincangkan hal-hal mencegah kecederaan semasa bersukan!

    - LANGKA+ DALAM KITARAN KECEDERAAN

    KEPENTINGAN TERAPI DALAM SUKAN

    ,erapi kecederaan terbahagi kepada $ 5

  • 8/10/2019 NOTA PJM 3182

    2/4

    o menapis memanas serta

    melembapkan udara masuk!o Mengawal kemasukan dan

    pengeluaran isi padu udara

    Paru-paruo +ugusan al6eoli

    o #alur kapilari

    tot-otot pernafasano tot-otot interkosta

    o 'iafragma

    RESUSITASI ?RESUSITASI UDARA +EMBUSAN :)pired Air Resuscitation - )AR; adalah

    kaedah di mana penyelamat memberi nafas kepada mangsa yang terhentipernafasannya! aedah ini adalah berkesan untuk memasukkan udaraberserta oksigen ke dalam paru-paru mangsa jika mangsa telah berhentibernafas tetapi masih mempunyai denyutan nadi! 1stilah yang biasadigunakan ialah Iresusitasi mulut-ke-mulutI! ,erdapat tiga teknik yangdigunakan di dalam )AR ini5MULUT'KE'MULUTPenyelamat melekapkan mulutnya ke mulut mangsa dan bernafas ke saluranudara mangsa melalui mulutMULUT'KE'+IDUNG'ilakukan apabila mangsa mengalami kecederaan muka yang menghalangpenyelamat daripada menggunakan mulut mangsa ataupun dalamkedudukan tertentu semasa menyelamatkan seseorang sewaktu kecederaandisebabkan air! Penyelamat akan menutup mulut mangsa melekapkan mulutke hidung mangsa bernafas dengan perlahan-lahan dan kemudiannyamelepaskan rahangnya untuk membolehkan mangsa menghembuskan nafaskeluar!MULUT'KE'+IDUNG'DAN'MULUT 0EAR2

    o 1ni adalah kaedah pilihan untuk melakukan resusitasi

    kepada kanak-kanak kerana mulut penyelamat bolehmenutup mulut dan hidung kanak-kanak tersebut!

    )AR adalah penting jika pernafasan mangsa t erhentisepenuhnya!

    o ,erdapat beberapa keadaan yang boleh

    menyebabkan kehilangan upaya pernafasan

    o ,ercekik pengambilan heroindalam dos yang berlebihanhampir lemas gigitan dansengatan dan juga masalahpenafasan tertentu seperti asmaatau emfisema :perlu rawatansegera;

    o Pernafasan hendaklah

    berkesan dan efektif! 1nidibuktikan dengan kenaikan danpenurunan dada bagi setiapnafas yang diberikan olehpenyelamat! 2akukan sehingga 8kali cubaan untuk memperolehidua pernafasan yang berkesan!

    Tan#a'tan#a "nt"k EAR

    #ianosis - kepucatan

    Pernafasan terhenti atau kadar pernafasan adalahkurang dari 4-8 kali dalam seminit

    P&se#" EAR

    Baringkan mangsa! 2onggarkan bajunya di kawasanleher!

    Buka mulut mangsa dan masukkan jari anda untukmembuang sebarang kotoran :contohnya darahmuntah gigi yang patah dan gigi palsu;

    Pegang belakang leher mangsa dengan satu tangan!2etakkan pangkal sebelah tapak tangan lagi pada dahimangsa dan dongakkan kepalanya sejauh mungkin

    Menggunakan tangan yang berada pada dahimangsa picit hidung mangsa sedut nafas sedalam-dalamnya buka mulut anda dan lekapkan pada mulutmangsa kemudian hembuskan sekuat hati! 'adamangsa akan ternaik kerana udara tersebut dipaksamemasuki paru-paru!

    (ika mangsa adalah seorang kanak-kanak hembusmelalui hidung dan mulutnya dengan mulut anda tetapijangan hembuskan dengan kuat seperti yang dilakukankepada orang dewasa!

    ,unggu sehingga dada mangsa menurun kemudianulangi prosedur yang sama! 2akukannya sebanyakempat kali s ecara terus-menerus dengan c epat!

    ,erus lakukan resusitasi mulut-ke-mulut :pada kadar" pernafasan dalam seminit; sehingga mangsa bolehbernafas dengan sendiri ataupun bantuan perubatantelah tiba!

    Apabila mangsa telah boleh bernafas dengan sendiriletakkan mangsa pada kedudukan pemulihan :lihatCPR;

    (ika terdapat ataupun disyaki terdapat kecederaantulang belakang dan ketiadaan pernafasan dan/ataunadi anda masih perlu melakukan resusitasi dankekalkan keadaan saluran udara!

    ekalkan keadaan dalam kedudukan yang neutraltanpa mendongakkan atau mengangkat dagu denganbanyak kerana ini boleh memburukkan lagi kecederaanpada leher!

    2akukan resusitasi mulut-ke-mulut dan menekan-nekan dada jika pernafasan dan nadi masih tidak ada!

    (ika anda perlu melentangkan mangsa ini bagimembolehkan resusitasi dijalankan anda perlukanbantuan daripada orang lain! Pastikan kepala badandan ibu jari k aki berada dalam garisan yang lurus!ekalkan dan jangan lepaskan sokongan pada kepala!

    )AR perlu diteruskan sehingga mangsa boleh bernafas dengan spontannyasehingga penyelamat mendapat bantuan perubatan atau sehingga keadaanmangsa menjadi semakin merosot dengan terhentinya jantung dan padamasa ini penyelamat perlu melakukan resusitasi kardiopulmonari :CPR;!

    RESUSITASI KARDIOPULMONARI 0CPR2Apaka7 CPR?

    Adalah bantuan kecemasan yang diberikan kepada

    mangsa kecederaan yang tidak mempunyai denyutannadi dan tidak bernafas

    Merupakan kombinasi terknik pernafasan bantuan

    mulut ke mulut dan juga tekanan dada Berperanan untuk membantu jantung mengepam

    udara yang dihembus ke seluruh anggota badan 'ua sebab utama CPR dilakukan5

    Jterhenti pernafasan Jtiada nadi

    Kae#a7)

    Te#apat < pinsip asas 3ang pe!" #i!ak"kan iait"

    ABC se%e!"$ $e!ak"kan CPRA = Ai5a3 0sa!"an pena6asan2B = Beat7ing 0pena6asan2C = Ci("!ati&n 0pee#aan #aa72'efinisi 5ombinasi teknik pernafasan bantuan dan tekanan dada: Pemulihan pernafasan peparu jantung ;,ujuan 5 Memastikan jantung dan paru-paru dapat berfungsi semula untukmengepam darah disamping membekalkan oksigen ke seluruh tubuh!

    PERNAFASAN MULUT KE MULUT

    "-'gn keadaan mangsa baring melentang andahendaklah terlebih dahulu membuang bendasing dalammulut!

    $-Buka saluran udara dgn mencondongkan kepala kebelakang dan dagu diangkat ke atas!

    %-,utup lubang hidung mangsa dgn memicitnyamenggunakan ibu jari dari jari telunjuk anda!,arik nafassepenuhnya dan letakkan bibir anda di sekeliling mulutmangsa!

    4-,iup ke dalam mulut mangsa sehingga andamelihat dada mangsa bergerak!

    8-Alihkan bibir anda dan biarkan dada mangsa turun perlahan-lahan! Berikanpernafasan berturut-turut

    TEKANAN DADA

    "-eadaan mangsa baring terlentang di permukaanrata!Berlutut di sisinya dan cari tulang selangka terakhirdgn menggunakan jari telunjuk dan jari tengah anda!#orotkan jari anda ke atas sehingga kepada titik tengahpertemuan sempadan tulang selangka dan tulang dada!

    $- 2etakkan bahagian belakang tapak tangan keatastulang dada sorot kebawah sehingga ia sampai ke jaritelunjuk anda! 2akukan tekanan pada titik ini!

    %- ,indihkan tapak tangan anda dan selang-selikanjari-jari anda!

    4- #ecara berbongkok dan dengan keadaan lenganyang lurus tekan secara tegak keatas dada mangsa!,ekan lebih kurang 4-8 cm! emudian lepaskan tekanantanpa mengangkat tangan anda!

    8- .langi tekanan sehingga @ tekanan/minit tercapai

    PERMASALA+AN PERNAFASAN

    Pen3akit As$ao menyerang saluran pernafasan pada paru -paru yang mana

    wujudnya radang :inflamasi; pada dinding rongga saluranpernafasan hingga menyebabkan penyempitan pada salurannafas yang pada akhirnya seseorang itu boleh mengalamikesesakan nafas!

    o penyakit asma sangat peka terhadap pelbagai rangsangan

    seperti pencemaran udara serbuk sari udara sejuk makananhaiwan berbulu tekanan jiwa bau atau aroma menyengat danolahraga!

    o penyakit asmaadalah kesan dari penghidap mengalami

    jangkitan saluran pernafasan atas :1#PA; sama ada flu ataupunsinisitis!

    tanda dan gejalanya antaranya 5

    Pernafasan berbunyi terutama diwaktu mengeluarkannafas!

    #esak nafas akibat penyempitan saluran pernafasan!

    Batuk berpanjangan pada waktu malam hari ataucuaca sejuk!

    Penghidap mengadu merasakan dada menjadi

    sempit!

    #erangan asma yang teruk boleh menyebabkanpenghidap t idak dapat berbicara k arena kepayahan dalam mengaturpernafasan!

    Pada usia kanak-kanak seperti rasa gatal dironggadada atau leher!

    RAATAN K ECEMASANo ,enangkan pesakit dan bantu dia duduk!

    o 2etakkan dia pada kedudukan yang selesa dengan

    tubuhnya menunduk ke depan sedikit serta bolehbertongkat!

    o Pastikan pesakit mendapat udara bersih yang

    mencukupi! Benarkan dia mendapatkan ubatnya kalauada! 1ni akan memberi kelegaan kepadanya!

    o #eandainya simptom serangan asma seperti rasa

    gelisah payah bernafas dan muka bertukar biruberulang lagi hendaklah segera dapatkan bantuanperubatan!

    Masalah jantung

    ecederaan kulit

    (enis kecederaan

    ecederaaan ini berlaku pada permukaan kulit atau bahagian tisu di bawahkulit! ecederaan luaran yang sering berlaku adalah seperti berikut 5

    2uka 5kulit terkoyak disebabkan terkena benda tajam atau keras!oyakan yang berlaku menyebabkan kulit berdarah! oyakanyang dalam boleh menyebabkan saluran darah terputus danpendarahan yang berlaku lebih serius!

    Melepuh 5

    Berlaku disebabkan geseran di antara bahagian badan denganpermukaan yang lain ! ,isu cecair akan berkumpul dan kulit akan

    mengelembung!

    Melecet 5

    Berlaku apabila bahagian badan bergeser dengan permukaanlain! 2apisan epidermis terkoyak tetapi bahagian atau tisu dibawah kulit tidak cedera!

    Ra5atan A$ Te%aka #an Me!e("a; P in da hk an m an gs a ke t em pat y an g se la mt d an

    berudara!b ; A li rk an a ir a tau r en dam a n gg ota y an g t er ced er a

    beberapa ketika bagi tujuan menyejuk ataumengurangkan kepekatan asid atau alkali yang terkena!

    c; ,enangkan mangsa!d ; 2 on gg ar kan p ak ai an d an t an gg al ka n b en da y an g

    dipakai oleh mangsa! Contohnya cincin subang gelangdan sebagainya! 1ni disebabkan tempat cedera akanbengkak dan sukar untuk menanggalkan peralatantersebut!

    e ; #ekiranya pesakit da lam keadaan renjatan pul ihkanrenjatan mangsa terlebih dahulu!

    f ; ( an ga n tan gg al b en da a si ng y an g mel ek at p ad atempat cedera! Contohnya pakaian yang melekat!

    g ; Cuci tempat cedera dengan cermat!Ba lu t atau tutupbagi mengelakkan jangkitan!

    h; (angan sapu kr im atau minyak di tempat cedera !i ; ( an ga n pe cah kan g e le mb un g k er an a m ud ah kan

    jangkitan!

    j; (ika pesakit dalam keadaan stabil =beri minum airyang banyak bagi menggantikan kehilangan cecair yanghilang!

    k ; ' ap atkan r aw atan p er ub atan s eg er a!Terbakar oleh Asid atau Alkali

    a; ,anggalkan paka ian yang terkena bahan tersebutdengan segera!

    b; A li rkan a tau rendam anggota yang cedera denganair yang banyak!

    c; ( ika te rkena asid bo leh gunakan la ru tan sodiumbikarbonat untuk meneutralkan asid!

    d ; #ekiranya terkena bahan a lkal i gunakan bahan asiduntuk meneutralkan asid! (angan gunakan bahan asidatau alkali sekiranya terkena mata! ecederaan mataboleh menggunakan air biasa yang mengalir sahaja!

    e ; #etelah d icuci balut a tau tu tup tempat yangt cederadengan kain yang bersih!

    f; 'apat kan rawat an per ub at an!Rawatan Terbakar Pakaian

    a; # el im utkan m an gs a d en ga n k ai n ba sah c ad ar basah atau guni basah supaya api dapatdipadamkan!

    b ; A rah m an gs a ber gu li ng d i atas r um pu t un tu kmemadamkan api di pakaian!

    c; Curahkan a ir ke a rah mangsa bo leh memadamkanapi!

    d ; ) lak d ar i b er la ku r en jatan ! # ek ir an ya r en ja ta nberlaku rawatan renjatan perlu dilakukan!

    e; C uc i tem pa t t er ba kar d en ga n c er mat !f; ,ut up t em pat c eder a d an dapat kan r aw at an

    perubatan!

    Rawatan kecederaan kulit

    Pencegahan jangkitan

    PENDARA+AN TERBUKA

    'efinisi pendarahan terbuka-,erkeluar darah daripada sistem pendaahan atausistem edaran t ercedera

    Pendarahan berlaku melalui5

    o Pendarahan Arteri

    'arah keluar berwarna merah cerah/terang kerana mengandungi oksigen dankeluar memancut mengikut denyutanjantung!

    o Pendarahan Kena'arahnya berwarna merah tua keranakurang mengandungi oksigen danmengalir keluar perlahan-lahan!

    o Pendarahan apilari

    'arahnya keluar secara meleleh!

    Prinsip mengawal pendarahan terbukao Bawa mangsa atau pesakit

    ke tempat yang selamat danedaran udara yang sempurna!

    o Bersihkan luka dari kotoran!

    o ,ekan di tempat luka

    supaya darah tidak mengalirkeluar :tiada benda asing; =jika ada = buat balutan cincin!

    Cara menghentikan

    pendarahan boleh dilakukandengan $ cara iaitu5

    a;entikan pendarahan secaralangsung

    mengenakan

    tekanan pada tempatyang mengeluarkandarah selama "minit!

    b;#ecara tidak langsung- ,ahan

    darah secara tidak langsung = tempat tekan nadi!

    -menggunakan penjerut = catitan masa direkodkan!2onggarkan jerutan bagi setiap $ minit selama seminit!

    - ,inggikan anggota yang luka untuk mengurangkan darah mengalir keluar!- Periksa nadi/pernafasan untuk menentukan tanda-tanda renjatan!- #etelah darah berhenti- cuci tempat luka dan buat balutan yang sesuai!- (angan beri sebarang makanan atau minuman sewaktu pesakit tidaksedarkan diri atau baru sedar dari renjatan!- (ika ada tanda-tanda renjatan beri bantuan kecemasan untuk renjatan!- Rehatkan mangsa dan hantar ke hospital dengan kadar segera!- 'apatkan rawatan perubatan s ecepat mungkin!

    TERDEDA+ KEPADA +ABA YANG MELAMPAU

    STRESS +ABA

    Bagaimana stres haba terjadiG Apabila suhu atmosfera menjadi seimbang dengan suhu badan makabadan tidak berupaya utk menghilangkan haba menerusi radiasi! (ikaterdapat humiditi yang tinggi peluh tidak dapat meluap dgn sempurna! Akti6itiriadah yang aktif haba yang berlebihan akan dijanakan oleh k egiatan otot!elesuan haba atau keadaan yang lebih bahaya ialah strok haba akanmenyerang!

    Ge4a!a #an tan#a )

    '+eat e@7a"sti&n :ehilangan air berlebihan;J+ejala5 Cirit birit dan muntah!J,anda 5 "! Pening kepala pitam dan kebingungan!

    $! ilang selera makan dan loya! %! Berpeluh kulit yang berlengas dan pucat! 4! ekejangan pd kaki dan tangan atau perut! 8! Pernafasan dan denyutan nadi yang cepat dan lemah

    -+eat St&ke 0St&k 7a%a2J+ejala 5 Menyerang secara tiba-tiba dan menyebabkan mangsa

    tidak sedarkan diri dalam beberapa minit!J ,anda 5 -"! Pening kepala pitam dan tidak selesa! -$! 2esu dan kebingungan! -%! ulit kering merah dan panas! -4! 'arjah gerakbalas menurun dengan pantas! -8! 'enyutan nadi yaLng penuih dan melantun! ->! #uhu badan lebih 4 darjah Celcius!

    '+eat Ca$p 0Ke4ang 7a%a2 J+ejala 5 etidakseimbangan air dan elektrolit iaitu *atrium dan loridadalam badan! #ering berlaku di gastrocnemius dan abdomen! Berlaku akibatkehilangan air dan elektrolit melalui perpeluhan!J,anda 5

    -"! tot menjadi keras-$! Pergerakan tidak normal

    Langka7'!angka7 $enge!akkan stes 7a%a"! Menyesuaikan di ri dengan keadaan cuaca dan suhu

    yang panas sekurang-kurangnya seminggu sebelumhari pertandingan!

    $ ! M in um a ir s e be lu m s em as a d an s el ep as s e su atusesi latihan atau pertandingan!

    % ! Pakaian d iperbuat dar ipada " kapas adalah yangpaling sesuai dalam cuaca yang panas!Pemakaian topidigalakkan bagi mengelakkan kehilangan 4 habadibahagian kepala!

    4 ! ) lak dar ipada ber la tih dalam cuaca panas!

    Pengsan

    'efinisi Pengsan : #yncope ; 5

  • 8/10/2019 NOTA PJM 3182

    3/4

    - ehilangan daya kesedaran yg disebabkan olehpenyusutan sementara pengaliran darah ke otak

    ,anda$5- Mangsa rebah- 'enyutan nadi perlahan- 3arna kulit pucat

    Punca$5- ecederaan di kepala- #troke / pitam / serangan sakit jantung/renjatan- 'arah beroksigen yg rendah : hipoksia ;- eracunan yang dibekalkan ke otak termasuk alkohol

    dan dadah- #awan dan suhu badan tidak normal

    RAATAN PENGSAN- Buka salur udara dengan mengangkat dagu dan

    sendengkan bahagian kepala- Periksa pernafasan dan denyutan nadi- (ika mangsa muntah letakkan mangsa dalam

    kedudukan pemulihan- Periksa mangsa dengan pantas dan sistematik untuk

    kenalpasti pendarahan luar atau keretakan tulang!: sekiranya terdapat pendarahan luar / keretakantulang-hentikan pendarahan

    - Minta maklumat drp orang ramai yg menyaksikankemalangan

    - (ika mangsa tidak memperolehi daya kesedarandalam tempoh % minit dial NNN! (ika mangsamemperolehi daya kesedaran dlm tempoh % minitnasihatkan mangsa berjumpa doktor

    MENGANGKAT DAN MEMBAA PESAKIT

    PERTIMBANGAN SEBELUM MENGANGKAT PESAKIT SEMASAKECEMASAN.

    ebakaran atau bahaya kebakaran

    Bahan letupan atau bahan-bahan berbahaya

    etidakupayaan

    untuk melindungi pesakit dari bahaya etidakupayaanuntuk mengakses pesakit lain yang

    memerlukan penjag

    #ituasi

    lain yang mempunyai potensi untuk menyebabkankecederaan

    ,idak menyediakan penjagaan menyelamatkan

    nyawa disebabkan oleh lokasipesakit atau kedudukan

    PRINSIP MENGANGKAT PESAKIT

    "! Pertimbangkan berat pesakit bersama-sama dengan beratusungan atau peralatan lain yang sedang dijalankan danmenentukan sama ada bantuan tambahan diperlukan!

    $! Mengetahui keupayaan fi7ikal dan batasan anda! ,ahukeupayaan gabungan anda dengan pasangan anda! ( ika benar-benar perlu anda boleh meminta penonton untuk

    membantu! Anda atau pasangan anda mesti yangbertanggungjawab dan memberi perintah tidak pengamat!

    %! Angkat tanpa memulas! )lakkan sebarang gerakan berayunapabila mengangkat

    4! edudukan kaki lebar bahu anda selain dengan satu kakisedikit di hadapan yang lain!8! Berkomunikasi dengan jelas dan kerap dengan pasangananda! beritahu pesakit apa yang anda akan lakukan terlebihdahulu!

    PEMINDA+AN PESAKITPemindahan pesakit boleh dilakukan dengan berbagai cara!Antaranya ialah5i! seorang pembantu :single helper;ii! dua orang pembantu :double helpers;ii i! m enggu nak an pen ggus ung :stretcher;

    a) Se&ang pe$%ant" 0Single Hel per2aedah seorang pembantu boleh dilakukan dengan berbagai-bagaicara!Antaranya ialah5

    Kae#a7 #"k"ng an 0Cradle L ift2-kaedah ini sesuai digunakan untuk mengusungpesakit yang ringan terutama kanak-kanak dan bayi!

    Began#ingan#engan pesakit 0Human Cr utch2

    -.sungan ini sesuai dilakukan bagi mangsa yangboleh berjalan atau mengalami kecederaan sebelahanggota bawah! Mangsa berjalan beriringan denganpembantunya!

    Men#"k"ng #i %e!akang ata" en(ang 0Pick a ba ck2-Mangsa memanjat sambil memeluk belakangpembantunya!,angan pembantu mengampu keduabelah anggota bawah mangsa! Mangsa berada didalam keadaan sedar!

    D"k"ng #i %a7" ata" "s"ngan %&$%a (Firearm Li ft2

    -Mangsa pengsan atau tidak boleh berjalan!edudukan kepala mangsa condong ke bawahmanakala badannya berada di atas bahupembantunya!

    Us"ngan $eangkak

    -'igunakan untuk membawa mangsa pengsan atausedar di tempat yang sempit! Mangsa menyangkutkedua belah tangan di leher pembantunya! Pembantuakan merangkak sambil mengheret mangsa!

    Us"ngan $enaik

    -Pembantu menghadap ke arah belakang mangsa!,umpangkan tangan mangsa di bahagian ketiak! ,arikmangsa secara berundur ke belakang!

    Menaik

    $engg"nakan %!anket-2etakkan mangsa di atas blanket! Pegang keduabelah bucu di bahagian kepala mangsa! ,arik blanketsecara berundur ke balakang!

    a) Kae#a7 #"a pe$%ant"

    D"#"k #i atas #"a tang an 0twohand sea t2

    -Mangsa memegang bahu kiri dan kananpembantunya sambil duduk di atas t anganpembantunya! edua-dua pembantumenggunakan sebelah lengan masing-masing sebagi tempat duduk mangsa!Manakala tangan yang lagi sebelahmengampu belakang mangsa!

    Meng"s"ng

    %eek&an ata" %e%"nt"t.-#eorang pembantu memeluk kedua-duabelah ketiak mangsa dari arah belakangmangsa! Manakala seorang lagi berdiri dicelah kangkang dengan muka mengadap kebelakang mangsa sambil memeluk kedua-dua bahagian lutut mangsa!

    D"#"k #i atastiga tangan 0three hand seat2

    -Menggunakan tiga tangan untuk dijadikantempat duduk mangsa! #ementara sebelahtangan lagi mengampu belakang mangsa!

    D"#"k #i atase$pat tanga n 0four hand seat2

    -Menjadikan kedua belah tangan pembantusebagai tempat duduk mangsa! Mangsaakan memeluk bahu pembantu-pembantunya!

    Mengangkat

    $engg"nakan ke"si-Mangsa akan duduk di atas kerusimanakala pembantu-pembantu mengangkatkaki kerusi! Cara ini boleh dilakukan dengandua cara iaitu secara usungan beriringanatau secara berekoran!

    %2 Us"ngan $engg"nakan pengg"s"ng0 Stet(7e2

    Peng"s"ng gantian 0 improvise str etcher292 menggunakan kain blanket atau selimut tebal dan diangkat dikeempat-empat bucunya!$; Menggunakan empat atau lima kain anduh yang diikat di duabatang kayu! ! P er ik sa p er ed ar an d ar ah p ad a t an ga n atau k ak i

    setiap " minit!TANDA'TANDA PATA+

    Rasa sakit pada bahagian tulang sendiatau otot!

    Mangsa mendengar bunyi atau merasa

    tulang patah!

    ,idak berupaya menggerakkan anggota

    cedera!

    Bunyi atau terasa geselan hujung tulang

    yang tak normal!

    eadaan bengkak atau warna kebiruan

    pada tulangsendi atau otot!

    Bentukkedudukan atau pergerakan senditidak normal!

    PRINSIP MENGURUS KECEDERAAN PATA+

    Prinsip rawatan

    untuk kecederaan patah adalah sepertiberikut 5

    Memberi rawatan segera sekiranya berlaku

    keadaan yang mengancam nyawa sepertigangguan pernafasan dan pendarahanyang banyak!

    (angan pindahkan pesakit kecuali

    nyawanya terancam! 2akukan rawatanditempat kejadian!

    urangkan kesemua pergerakan mangsa

    dan anggota yang cedera! (angan c ubameluruskan bahagian yang cedera!

    #ekiranya kulit dibahagian patah terluka

    jangan sentuh! ,utup dengan kain yangbersih!

    aling / ampu pergerakan anggotayang patah menggunakan belat :splin;anduh dan pembebat!

    Periksa denyutan nadi seberapa kerapyang boleh dan pastikan j ari-jari tangantidak menjadi kebas akibat pembebatan

    yang terlalu ketat!KECEDERAAN TISU LEMBUT

    DEFINISI )ecederaan yang dialami oleh tisu lembut dalam badan merangkumi kulit

    salur darah saraf otot tendon ligamen kelenjar dan lapisan yangmelindungi organ$ tubuh! ecederaan ini berpunca drpd rentapan pd sendiyg menyebabkan tisu$ disekeliling terkoyak!

    PUNCA: KECEDERAAN

    1. etegangan otot - otot separuh koyak

    2. oyakan otot - koyakan sepenuhnya pd otot%! C al ar $ pd bahagi an dalam ot otK!asi6ikasi ke(e#eaan s"kan

    Kateg&i $engik"t te$p&7$asa 5"4"#

    o Acute:baru;-kecederaan berlaku secara

    tiba-tiba atau baru berlakuo Chronic:lama;-kecederaan yang

    lama:masih sakit lagi

    Kateg&i $engik"t st"kt"%a#an

    - ,isu lembut 5 ototligamenttendonsarafsalur darah

    - ,isu keras 5 tulang

    Ke(e#eaan !"aan

    Ke(e#eaan pa#a pe$"kaank"!it tis" #i %a5a7 k"!it

    - 2uka- kulit terkoyak oleh benda tajam danberdarah

    - Melecet- tergeris epidermis dan terluka- Melepuh- kulit menggelembung dan ada

    air

    Ke(e#eaan #a!a$an

    Ke(e#eaan 3ang $eki%atkan tis"'tis"%a#an

    - ligamen- tendon- otot- tulang

    Fakt& +ARMKe(e#eaan 4enis tis" !e$%"t* e!akkan #ai 6a(t& %eik"t

    - +eat-tambah pendarahan- A!(&7&!-tambah bengkak- R"nning-terlalu awal kecederaan terlalu

    teruk

    - Massage-dalam @-?@ jam pertammenambahkan pendarahan atau bengkak

    :a;ecederaan ,isu 2embut ,enatRawan terkoyak - Berlaku apabila tulang di sendi terpulas dan tertekan! -Biasanya berlaku di lutut! ,ergeliat - Berlaku apabila otot atau tendondipendekkan atau diregangkan dengan kuat!

    :b; ecederaan ,isu 2embut ronik,ergeliat kronik otot - Berlaku apabila otot dikerjakan berlebihan dandiregang berlebihan! - 3 ujud hasil dari beberapa minggu atau bulan! -'isebabkan oleh banyak punca keadaan!

    ,endinitis - Berlaku apabila tendon diregangkan

    berlebihan atau digunakan berlebihan! - ecederaanini biasanya berlaku pada tendontendon patela: lutut ; achilles : tumit ; bila melakukan akti6iti berlaridan melompat yang berlebihan! - ecederaan bicepsdan ratator cuff : bahu ; pula adalah indi6idumembuat akti6iti bilangan bahu yang lemah dan tidakfleksibel!

    Bursitis - Rongga sendi yang kecil penuh cecair

    terletak antara tulang otot tendon dan tisutisu lain! -Berlaku bila bahagian tertentu diasak! - #elalunyaberlaku di siku dan lutut

    ontusi :contusion ;

    o 'isebabkan pukulan terus dan menyebabkan cederapada

    saluran darah atau saluran halus putus - lebam dan pendarahandalaman!

    o BengkakO pergerakan terbatas!

    o tot ,erkoyak :muscle strain; disebabkan olehpengecutan otot

    secara tiba -tiba atau disebabkanketidakupayaan otot menanggungbebankerja berlebihan!

    o 1anya melibatkan kemungkinan otot atau tendon tercedera dan

    mengsa merasai k esakitan di bahagian tercedera!

    ekejangan otot : muscle cramp;

    o ontraksibuat sementara dan mengalami muscle

    spasm menjadikan otot rasa keras dan mangsa kesakitan!o berpunca dari atlit kurang cergas :dari aspek daya tahan

    otot; kekurangan elektrolit :garam mineral; atau dihidrasi dalambadan :kehilangan air;!

    Dis!&kasi 0 #is!&(ati&n 2

    o berlaku bila tulang sendi terkeluar dari asalnya kejadian di mana

    pergerakan yang diluar dari julat asal!o Menyebabkan ligamen dan tisu teregang terkoyak

    atauterkeluardari tempat asal!o ,anda-tanda 5

    a;#akit yang sangat kuat pada bahagian persendian!b;Bengkak dan lebam bahagian sendi!c;,idak dapat mengerakkan anggota yang tercedera!d;,erdapat perubahan bentuk padasendi yang tercedera!e;,erdapat tanda-tanda am renjatan

    Tese!i"7

    o berlaku bila ligamen sendi terkoyak teregang secara tiba- tiba

    menyebabkan sendi tidak stabil!o ,anda 5 bentuk ganjil O cacat bengkak dan lebam!

    o Tege!iat 0Spain2

  • 8/10/2019 NOTA PJM 3182

    4/4

    Cedera terkoyak atau terpusing otot-otot dan ligament padabahagian persendian akibat dari pergerakan yang melampauibatas!,anda-tanda dan +ejala tergeliata;#akit bahagian yang tercedera!b;Bengkak dan lebam pada bahagian persendian!c;#akit apabila menggerakkan bahagian cedera tetapi masihdapat mengerakkan anggota tersebut!

    Pinsip $eng""s ke(e#eaan tis" !e$%"t

    Rawatan R!1!C!)! - R : Rest ; 5 Merehatkan

    bahagian yang cedera! Pelajar / atlit terlibat tidakdibenarkan meneruskan akti6iti fi7ikalnya!

    R!1!C!) - 1 : 1ce ; 5 Menggunakan ais pada bahagian

    yang cedera! Ais boleh diaplikasikan secara langsungatau tidak langsung! (ika langsung ketulan ais perludigerakkan dalam pergerakan bulatan! Aplikasi aisselama 8-" minit dan ulang setiap % jam atau 4 kalisehari jika boleh berbuat demikian!

    R!1!C!) - 1 : 1ce ; 5 Penggunaan ais perlu diadakan

    dalam $4 jam pertama untuk mengelakkan bengkakkerana pengumpulan cecair di tempat yang cedera!Penggunaan ais ini boleh diteruskan sehingga 4@ jamatau lebih! 3alau bagaimanapun penggunaan ais iniakan menyebabkan bahagian terlibat berasa kebas!

    R!1!C!) - C : Compression ; 5 ,ekanan dikenakan

    pada bahagian yang cedera dengan dua cara!Pertama cara tidak langsung dengan pembalutbahagian cedera menggunakan bandage atau pitapelekat kain! edua cara langsung iaitu dengantekanan tangan! Perhatian perlu diberi supaya ikatantidak terlalu ketat sehingga mengganggu pengalirandarah!

    R!1!C!) - ) : )le6ation ; 5 Menaikkan bahagian yang

    cedera ke paras lebih tinggi dari paras j antung! 1niboleh dilakukan dengan mengangkatkan kaki yangcedera ke atas bangku sambil berbaring! *ota 5

    'alam masa ?$ jam pertama sebarang urut pada bahagian yang cederatidak dibenarkan! - #elepas ?$ jam mula dengan pergerakan perlahan diikutidengan berlari perlahan! #ekiranya tidak rasa sakit di bahagian yang cederamurid dianggap telah pulih!

    RAATAN KECEDERAAN

    'R! ABC #ekiranya si mangsa tidak sedar diri maka periksa samada 5 Q#aluran pernafasan tersekat atau tidak : Airway ; Q adar pernafasan normal: Breathing ; Q Pengaliran darah berjalan : Circulation ;

    'R! ABC - ' : 'anger; 5 Pastikan bahawa mangsa

    telah bebas daripada bahaya disekitarnya!

    Contohnya jika mangsa itu tersepit maka bendayang menyebabkannya tersepit telah disingkirkan

    'R! ABC - R : Response ; 5Pembantu mulamemerhatikan gerak balas mangsa untukmemastikan keadaan sebenar mangsa! Mangsasepatutnya bergerak balas terhadap cahaya terangsuara panggilan sebarang bunyi di sekitarnyasentuhan bau dan rasa! (ika tiada gerak balasberlaku mangsa itu berada dalam keadaan tidaksedarkan diri atau dalam keadaan terkejut!

    'R! ABC - A : Airway; 5 Pastikan terdapat bukaan

    yang cukup untuk laluan udara! Pastikan s aluranudara tidak tersumbat untuk membolehkan mangsabernafas dengan baik!

    'R! ABC - B : Breathing; 5 Pastikan mangsa masih

    bernafas atau tidak! 1ni boleh dilakukan denganmeletakkan jari di hadapan hidungnya untukmengesan hembusan udara atau melihat sama adamulutnya dibuka untuk bernafas! (ika mangsa tidakbernafas bantuan pemulihan pernafasan handaklahdiberikan dengan segera!

    'R! ABC - C : Circulation ; 5Pastikan peredaran

    darah mangsa masih baik! 1ni dapat dilakukan denganmengira nadi mangsa itu! ehadiran nadimenunjukkan bahawa jantung mangsa itu masihberdenyut! *adi yang rendah menunjukkan denyutanjantungnya lemah! (ika terdapat punca kehilangandarah contohnya luka pendaharan itu mestidikurangkan dengan membalut luka tersebut!

    ecederaan bahagian tangan badan kaki k epala dan mata

    ecederaan

    Cara mengurus kecederaan

    Ke$"#a7an #an pea!atan pet&!&ngan (e$as #an a5atan ke(e#eaan

    ! ain pembalut gulung elastik : crepe bandage;?! Plaster @! .bat gosok atau minyak gosokN! .bat luka : lotion la!ine, gentian !iolet atau burnol;"! .bat cuci luka : ceta!lon atau dettol;""! +aram cium : smelling salt;"$! Penyepit : orcep;"%! Buku catitan"4! Pin"8! Pen/pensel

    otak pertolongan cemas hendaklah selalu diperiksa supaya ianya bersihalatannya mencukupi dan kotak itu di tutup dengan baik bagi mengelakkandimasuki oleh serangga atau binatang! #elain itu kotak pertolongan cemasperlu bertanda dengan tanda bulan sabit merah atau palang merah! 1a perludiletak di tempat yang selamat dan mudah dilihat dan agak tinggi supayatidak mudah diambil oleh kanak-kanak! .bat berbentuk cecair perlu ditutuprapat supaya tidak mudah tumpah atau bocor dan ditanda dengan perkataanracun bagi bahan-bahan beracun!