laporan ladap 022014

4
PK01/3 LAPORAN PROGRAM LADAP II. 1. Nama Program. Kursus dalaman di peringkat sekolah (Sistem Pengurusan Sekolah Dan Frog Vle 2014). 2. Tarikh. 11. Januari .2014. 3. Hari / Masa. 8.30-12.00 tengah hari. (Sabtu). 4. Tempat. Pusat Sumber SK Tun Doktor Ismail. 5. Objektif Penyebaran dan perkongsian maklumat berkenaan SISTEM PENGURUSAN SEKOLAH & VLE FROG. 6. Sasaran : Semua guru SK Tun Doktor Ismail. 7. Kehadiran : 22/ 27 orang. 7. Butiran aktiviti : - Ucapan pengerusi majlis. - Taklimat Sistem Pengurusan Sekolah & Frog Vle oleh Encik Wan Mohd Azsha Bin Wan Ali dan Puan Hajjah Noor Aida Binti Ngat Denin. - Tamat. 8. Penilaian Program : 8.1 Kekuatan Program. Pendedahan awal kepada guru bahawa:

Upload: ayusoffia6216

Post on 29-Dec-2015

169 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN

TRANSCRIPT

Page 1: laporan ladap 022014

PK01/3

LAPORAN PROGRAM LADAP II.

1. Nama Program.

Kursus dalaman di peringkat sekolah (Sistem Pengurusan Sekolah Dan Frog Vle 2014).

2. Tarikh.

11. Januari .2014.

3. Hari / Masa.

8.30-12.00 tengah hari. (Sabtu).

4. Tempat.

Pusat Sumber SK Tun Doktor Ismail.

5. Objektif

Penyebaran dan perkongsian maklumat berkenaan SISTEM PENGURUSAN SEKOLAH & VLE FROG.

6. Sasaran : Semua guru SK Tun Doktor Ismail.

7. Kehadiran : 22/ 27 orang.

7. Butiran aktiviti : - Ucapan pengerusi majlis. - Taklimat Sistem Pengurusan Sekolah & Frog Vle oleh

Encik Wan Mohd Azsha Bin Wan Ali dan Puan Hajjah Noor Aida Binti Ngat Denin.

- Tamat.

8. Penilaian Program :

8.1 Kekuatan Program.

Pendedahan awal kepada guru bahawa:

SISTEM PENGURUSAN SEKOLAH dilaksanakan di sekolah adalah untuk mewujudkan satu pangkalan data tunggal yang akan menjadi primary data source di sekolah. Ini adalah bertujuan memastikan supaya semua inisiatif pembangunan aplikasi yang akan datang oleh mana-mana pihak KPM hanya perlu berintegrasi dengan pangkalan data ini. Sebelum ini, pihak sekolah hanya memberikan maklumat dan data kepada pihak-pihak berkepentingan seperti Pejabat Pelajaran Daerah (PPD), Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Manakala pihak sekolah sendiri tidak mempunyai sistem untuk merekod maklumat dan data untuk

Page 2: laporan ladap 022014

urusan pentadbiran di sekolah. Dengan ini, SPS merupakan sistem yang dapat membantu pihak sekolah menyimpan semua maklumat dan data sekolah, guru, murid, peperiksaan, kokurikulum dan sebagainya.

VLE FROG merupakan satu sistem pembelajaran berasaskan web yang menyerupai dunia pembelajaran sebenar dengan mengintegrasikan konsep pendidikan konvensional dengan kaedah maya. Melaluinya guru-guru dapat memberi tugasan, ujian dan menyemak tugasan secara maya, sementara pelajar dapat menghantar tugasan dan menyemak markah menerusi VLE. Ibu bapa boleh berkomunikasi dengan pihak sekolah manakala pentadbir sekolah boleh menguruskan kalendar sekolah dan mewar-warkan notis sekolah melalui Internet.

8.2 Kelemahan Program.

Capaian internet di kawasan luar bandar ini menjadi kekangan kepada guru-guru untuk melayari Vle Frog dan mengisi maklumat di dalam Sistem Pengurusan Sekolah ini.

8.3 Cadangan Penambahbaikan:

Diantara cadangan penambahbaikan ialah:

1. Mengadakan kursus dalaman di peringkat sekolah dan kursus berpusat di peringkat daerah bagi meningkatkan pengetahuan guru yang melaksanakan program ini di sekolah.

2. Menambahkan bilangan Doogle bagi memudahkan proses pengisian maklumat lebih lancar.

9. Dokumentasi Bergambar : Rujuk Bahagian lampiran.

Disediakan: Disemak: Disahkan:

……………….. ……………….. ……………(Azhani Binti Hamid) (Rozita Binti Kasim) Ketua LADAP II Penyelaras LADAP

SK Tun Doktor Ismail

Page 3: laporan ladap 022014

LAPORAN BERGAMBAR : LADAP 02/2014 – SISTEM PENGURUSAN SEKOLAH & VLE FROG

Guru-guru SK Tun Doktor Ismail tekun mengikuti kursus LADAP Sistem Pengurusan