laboratorium shahadatul haqq 18012014

11
Bengkel Daurah syahadatul haqq Al-Amin Gombak | 18.01.2013

Upload: nazerrul-hazwan

Post on 07-Dec-2015

232 views

Category:

Documents


6 download

DESCRIPTION

Shahadatul Haq

TRANSCRIPT

Page 1: Laboratorium Shahadatul Haqq 18012014

BengkelDaurah syahadatul haqq

Al-Amin Gombak | 18.01.2013

Page 2: Laboratorium Shahadatul Haqq 18012014

Hadaf SH Cream de la cream musleh X-spm IPT gerak Semangat all out Buat persiapan IPT

Sekolah Adik2 Satu batch KBM

Tak semua bawa usrah polisi sekolah, ada yang tak berpeluang

Page 3: Laboratorium Shahadatul Haqq 18012014

Soalan1. Bincang kondisi umat & peranan antum

Di rumah/ taman Di sekolah

2. Apakah kesan bila meninggalkan salah satu tanggungjawab (abid/khalifah)

3. Apa langkah2 untuk sedarkan manusia yang berada dalam ‘kitaran bodoh’?

4. Amal kita usrah MA Kesan pembinaan IM Kesan melangkau pembinaan IM

5. Dalam tarbiyah yang antum ikut dan kebiasaan masyarakat Apa yang kuning telur, putih telur Apa kesan kekeliruan antara kuning telur, putih telur

6. Dari zaman makkah uthmaniyyah Apa yang mengekalkan eksistensi ummat setiap zaman?

7. Beza faham SH guna akal VS hati

8. Sketsa SH

9. Bila sampai di IPT, tiada ikhwah/akhwat/usrah, apa step2 yang kita kena buat?

Page 4: Laboratorium Shahadatul Haqq 18012014

Case studyShahadatul HaqqDi handle oleh abang-kakak fasi :)

Page 5: Laboratorium Shahadatul Haqq 18012014

Case study #1Kenji Nakamura dahulunya adalah seorang yang hura hura dan nakal orangnya. Rakan-rakan yang berkawan dengannya juga sekepala dengannya. Namun, setelah mendengar pengisian ISK dan kemudiannya SH di sebuah surau di Bangi, Kenji Nakamura begitu tersentuh dan sangat bersemangat untuk membuat dakwah. Namun begitu, dia risau apakah persepsi rakan-rakannya yang tidak tersentuh sepertinya. Dia amat khuatir sekiranya dilabel sebagai poyo, ekstrem dan menggelabah la weyy..! Dia sering hilang semangat apabila memikirkannya. Namun pada masa yang sama, dia amat sayangkan rakan-rakannya itu dan mahu melihat mereka juga berubah sepertinya. Apa nasihat anda untuk Kenji…?

Page 6: Laboratorium Shahadatul Haqq 18012014

Case study #2Mikail Sulaiman begitu teruja untuk mula melaksanakan tugas Syahadatul Haqnya. Sekiranya boleh, dia mahu menjadi seperti Abu Dzar al-Ghifari; keluar ke tengah KLCC dan menjerit sekuat hati “La ila hailallah…!!!”

Dan jika boleh, dia mahu ke setiap rumah, berjumpa dengan setiap orang yang dijumpainya dan menelefon setiap nama yang ada di dalam henponnya untuk menyatakan tentang Islam. Pada masa yang sama, dia merasakan stadi itu tidak lagi penting kerana mengganggu perjuangan dakwahnya. Prestasi pelajarannya mula merosot kerana dia tidak lagi mahu belajar; dia hanya mahu berdakwah sepanjang masa dan ketika. Apa pendapat anda tentang sikap Mikail Sulaiman ini..?

Page 7: Laboratorium Shahadatul Haqq 18012014

Case study #3Joseph Syurabil berasa amat serba salah. Dia sudah tersentuh dan amat bersemangat untuk membuat dakwah, espeseli setelah mendengar pengisian SH. Namun pada masa yang sama, dia risau sekiranya dia aktif dalam berdakwah nanti, perkara itu akan mengganggu pelajarannya. Dia sukar untuk melepaskan impiannya untuk menjadi pelajar terbaik seluruh planet Zuhrah dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Tinggi Memasak (STPM) dan dia teringin benar untuk ke universiti terbaik dalam bidang masakan di dunia, University of Ratatouille. Setelah berfikir panjang, dia mengambil keputusan untuk fokus kepada pelajarannya dahulu. Selepas dia sudah stabil dan bekerja nanti, barulah dia merancang untuk aktif dalam berdakwah. Tambahan pula, baginya, belajar itu juga dakwah. Bagaimana..? Apa pendapat anda dengan dilema yang dihadapi oleh Joseph Syurabil ini?

Page 8: Laboratorium Shahadatul Haqq 18012014

Case study #4Abuya al-Serdangi begitu sibuk dengan tugas-tugas SHnya. Dia tidak pernah lupa mengajak rakan-rakannya untuk solat berjemaah atau ke program-program berbentuk keagamaan yang ada. Setiap peluang yang ada untuk menyampaikan Islam, dia pasti tidak akan melepaskannya. Tetapi dek kerana terlalu sibuk berdakwah, subuhnya selalu Subuh Badak Air. Qurannya sudah lama tidak disentuh. Bacaan ma’athuratnya sudah tidak lagi basah di bibir. Mutabaah amalnya tidak lagi terjaga. Apa saranan anda untuk Abuya?

Page 9: Laboratorium Shahadatul Haqq 18012014

Case study #5Hasil daripada mendengar dengan penuh khusyu’ lagi tawadhu’ pengisian-pengisian seperti ISK dan SH, Halim Gonzalez tidak syak lagi bahawa dakwah itu wajib dan dia memang wajib menyampaikan Islam kepada orang ramai. Namun Halim Gonzalez merasakan dirinya masih belum lagi bersedia untuk berdakwah. Dirasakan bahawa dia perlu memperbaiki dan memantapkan dirinya terlebih dahulu. Dia tidak yakin dia dapat menyampaikan mesej Islam dengan baik kerana dia merasakan ilmu di dada masih lagi cetek dan defisit. Apa akibatnya sekiranya Halim terus berpendirian sebegitu? Apa nasihat anda untuknya?

Page 10: Laboratorium Shahadatul Haqq 18012014

Sharing adek-adek ikhwah akhawat dalam bulatan gembira masing-masing bersama abang-kakak fasi :)

Page 11: Laboratorium Shahadatul Haqq 18012014

Jazaakumullahu khayran katseera