folio geografi 2010

71
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SAUJANA IMPIAN KM 22 CHERAS 43000 KAJANG Telefon : 03- 87297609 SELANGOR D.E Fax : 03-83797609 Email : [email protected] Kod Sekolah : BEA 4621 ___________________________________________________________________________ ____________ KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN 2010 Tajuk : MIGRASI DALAMAN DI SAUJANA IMPIAN, KAJANG, HULU LANGAT, SELANGOR. Nama : Nurul Hidayah binti Ahmad Tingkatan : 2 Dinamik

Upload: nurulieda

Post on 24-Jun-2015

1.457 views

Category:

Documents


3 download

TRANSCRIPT

Page 1: Folio Geografi 2010

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SAUJANA IMPIANKM 22 CHERAS 43000 KAJANG Telefon : 03-87297609SELANGOR D.E Fax : 03-83797609Email : [email protected] Kod Sekolah : BEA 4621

_______________________________________________________________________________________

KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN 2010

Tajuk :

MIGRASI DALAMAN DI SAUJANA IMPIAN,

KAJANG, HULU LANGAT, SELANGOR.

Nama : Nurul Hidayah binti AhmadTingkatan : 2 Dinamik

No K/P : 961117-14-5362Nama guru : Puan Mariam

TAJUK KAJIAN :

Page 2: Folio Geografi 2010

MIGRASI DALAMAN PENDUDUK

ISI KANDUNGAN

TAJUK M/S

Penghargaan - 1

Pendahuluan - 2

Objektif Kajian - 3

Kawasan Kajian - 4-6

Kaedah Kajian - 7

Hasil Kajian - 8-52

Rumusan - 53

Lampiran - 54-57

Rujukan - 58

.:::. Penghargaan .:::.

Page 3: Folio Geografi 2010

Assalamualaikum, syukur ke hadrat ilahi kerana dengan izinnya, maka saya telah dapat menyiapkan tugasan “Folio Geografi Tempatan” dengan jayanya. Saya disini ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam menyiapkan folio ini.

Pertama sekali saya ingin berterima kasih kepada Puan Mariam iaitu cikgu geografi saya yang banyak membantu saya dan memberi idea yang bernas dalam menjayakan kerja folio ini. Tidak lupa juga, kepada ibu dan bapa saya yang setia memberi sokongan dari pelbagai sudut semasa pemprosesan menyiapkan folio ini.

Yang banyak membantu saya dari segi pengetahuan pula ingin saya mengucapkan terima kasih iaitu kawan saya, Izzati Fatini bt. Zulkarnain yang banyak berkongsi maklumat dan memberi sokongan juga terhadap saya untuk menyiapkan folio ini secara langsung atau tidak langsung.

Selain daripada itu, saya berharap tugasan folio ini akan memberikan manfaat kepada saya dari segi pengalaman dan pengetahuan semasa membuat kajian dan di masa hadapan.

Saya Nurul Hidayah binti Ahmad ingin mengucapkan berbanyak terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan kepada Pengetua SMK Saujana Impian, Puan Hajjah Basinah kerana memberi kebenaran kepada saya untuk menjalankan kajian di luar waktu persekolahan.

(1)

.::. PENDAHULUAN .::.

Saya Nurul Hidayah binti Ahmad dari pelajar tingkatan 2 Dinamik di Sekolah Menengah

Page 4: Folio Geografi 2010

Saujana Impian, menjalankan Kajian Geografi Tempatan ( KGT ) yang bertajuk “Migrasi

Dalaman di Saujana Impian”.

Saya memilih kawasan Saujana Impian kerana kawasan ini terletak berhampiran

dengan sekolah saya. Terletak lebih kurang 15km dari rumah saya manakala 4km dari

Bandar Kajang.

Walaupun kawasan kajian ini terletak jauh dari rumah saya, tetapi saya ingin mengkaji kawasan yang mempunyai maklumat yang

lengkap di Internet.

Dengan itu, saya telah memilih Saujana Impian sebagai tempat kajian saya. Berbalik

kepada kawasan kajian, Saujana Impian terdiri daripada Impian Gemilang, Impian Murni,

Impian Indah, Impian Kasih, Impian Setia, dan Impian Jaya. Bilangan penduduk lebih kurang

6000 orang.

(2)

Page 5: Folio Geografi 2010

.::. Objektif Kajian .::.

Antara objektif kajian ini ialah :

(i) memahamai konsep migrasi penduduk.(ii) Mengenal pasti polamigrasi penduduk di

Impian Gemilang.(iii) Menjelaskan faktor migrasi dalaman

penduduk di Impian Gemilang.(iv) Menjelaskan kesan positif dan kesan negatif

migrasi dalaman penduduk di Impian Gemilang

(3)

.::. Kawasan Kajian .::.

Page 6: Folio Geografi 2010

Saya telah memilih Taman Impian Gemilang sebagai kawasan kajian saya. Rasionalnya, ini ialah kawasan tempat tinggal kawan saya yang berdekatan dengan sekolah saya. Walaupun ianya bukan kawasan tempat tinggal saya tetapi ianya lebih dekat dengan sekolah saya.

Selain itu, saya juga boleh berkongsi maklumat dan pengetahuan mengenai satu tempat tinggal kawan saya akan lebih memudahkan kerja saya dan kawan saya yang tinggal di tempat tersebut.

Kembali kepada perbincangan mengenai kawasan kajian, Taman Impian gemilang terletak di Saujana Impian, Kajang, Luas kawasan taman ini 5 hektar. Keadaan bentuk muka bumi di Impian Gemilang terdiri daripada tanah pamah yang rata. Maka kawasan ini sesuai dijadikan tapak perumahan.

Terdapat 382 unit rumah teres. Taman ini siap dibina pada tahun 2002. Jarak jauh taman ini dari Bandar kajang ialah lebih kurang 6 atau 7 kilometer.

(4)

PETA HULU LANGAT

Page 7: Folio Geografi 2010

(5)

PETA 1 : PETA LAKAR SAUJANA IMPIAN, KAJANG.

Page 8: Folio Geografi 2010

(6)

.::. KAEDAH KAJIAN .::.

Saya telah menggunakan beberapa kaedah untuk mengumpul dan memperoleh maklumat yang diperlukan dalam kajian ini. Kaedah yang telah saya gunakan ialah :

A ) Pemerhatian

Page 9: Folio Geografi 2010

- Saya telah membuat pemerhatian kata jiran-jiran di kawasan ini, terdapat 150 unit rumah teres dua tingkat, semi-D dan keadaan bentuk muka bumi di Impian Gemilang terdiri daripada tanah pamah yang rata.

B ) Temubual- Kaedah ini digunakan mendapatkan

maklumat melalui kaedah ini maklumat sebenar tentang sumbangan pelbagai bentuk muka bumi terhadap penduduk di kawasan kajian di peroleh.

C ) Soal Selidik- Saya telah soal selidik seramai 20

orang dari kawasan kajian untuk mendapatkan maklumat dengan lebih mendalam lagi.

(7)

.::. HASIL KAJIAN .::.

1) KONSEP MIGRASI PENDUDUK

Page 10: Folio Geografi 2010

Secara umumnya migrasi bermaksud penghijrahan atau perpindahan penduduk dari suatu

kawasan ke kawasan yang lain. Biasanya migrasi ini berlaku disebabkan oleh penduduk yang inginkan perubahan hidup ke arah yang lebih baik.

2) Pola migrasi penduduk di kawasan kajianPola migrasi penduduk di kawasan dapat dibahagikan kepada 2 :

a) Migrasi Luar Bandar ke BandarMigrasi ini merujuk kepada penduduk di Impian Gemilang yang berhijrah ke Bandar-bandar seperti Kuala Lumpur sama ada untuk mencari pekerjaan yang selesa dalam perindustrian, mahupun menyambung pelajaran di institusi pengajian tinggi sama ada awam mahupun swasta.

b) Migrasi Bandar ke Luar BandarMigrasi ini merujuk kepada penduduk yang berhijrah untuk menyambung pelajaran di institusi pengajian tinggi sama ada awam mahupun swasta ataupun yang telah bersara pulang ke tempat asal.

3) Faktor yang mempengaruhi migrasi dalaman penduduk di kawasan kajian. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi migrasi dalaman

di kawasan kajian antaranya ialah : a) Melanjutkan Pelajaran

Segelintir anak-anak peneroka yang memperolehi keputusan SPM dan STPM yang cemerlang akan menyambung pelajaran ke institusi pengajian tinggi seperti Universiti Malaya, Universiti Pendidikan Sultan laris, oleh kerana Taman Impian Gemilang tidak terdapat pusat pengajian tinggi , maka mereka terpaksa berhijarah untuk melanjutkan pelajaran.

b) Peluang PekerjaanTerdapat anak peneroka di Impian Gemilang yang berhijrah ke Bandar-bandar seperti Shah Alam, Selangor dan Bayan Lepas,Pulau Pinang, Ipoh dan sebagainya untuk mencari peluang pekerjaan yang lebih selesa dan gaji yang lebih tinggi di dalam sector perindustrian, pembinaan dan perkhidmatan.

Page 11: Folio Geografi 2010

(8)c) Kemudahan Asas

Oleh kerana Taman Impian Gemilang merupakan kawasan tanah rancangan, kemudahan asas yang ada terhad seperti sekolah, masjid, air, elektrik, dan lain-lain. Demi mendapatkan keselesaan hidup maka mereka mengambil keputusan hidup untuk berpindah ke kawasan yang lebih maju dan selesa seperti berpindah bandar-bandar seperti Ipoh dan Kuala Lumpur. Hal ini kerana di kawasan yang dituju terdapat kemudahan yang lebih baik seperti jaringan pengangkutan yang cekap, hospital, kolej, pasaraya dan sebagainya.

c) BersaraSelain daripada faktor di atas terdapat juga faktor seperti bersara mempengaruhi migrasi dalaman di kawasan Taman Impian Gemilang. Misalnya, terdapat penduduk di kawasan kajian ini yang pernah berkhidmat sebagai polis, tentera dan gruu akhirnya pulang semua ke kampong halaman setelah tamat perkhidmatan ( bersara ). Misalnya ada yang pernah berkhidmat sebagai tentera di negeri Sarawak selama 20 tahun dan akhirnya pulang semula ke Impian Gemilang.

4) Migrasi dalaman penduduk di kawasan kajianSecara umunya terdapat dua kesan utama migrasi dalaman penduduk di kawasan kajian :

A) Kesan Positifi) Penduduk Bertambah

Migrasi dalaman dari luar Bandar ke Bandar atau Bandar ke luar Bandar menyebabkan penduduk bertambah. Hal ini secara tidak langsung menyumbang kepada tenaga buruh yang lebih ramai.

ii) Taraf Hidup MeningkatPenduduk yang berhijrah ke Bandar seperti Shah Alam untuk melanjutkan pelajaran akhirnya pulang semula ke tempat asal iaitu di taman Taming Impian dan memperoleh

Page 12: Folio Geografi 2010

pekerjaan yang lebih selesa sebagai guru, jururawat dan sebagainya yang mana mempunyai pendapatan yang lebih tinggi dan selesanya serta mampu memiliki rumah yang lebih sesuai.

iii) Pasaran BertambahDengan pertambahan penduduk di kawasan yang dituju, scara tidak langsung menyumbang kepada ekonomi iaitu pasaran bagi barangan siap semakin bertambah.

(9)

B) Kesan Negatifi) Masalah pengangguran

Migrasi dalaman memberi kesan negative kepada kawasan yang dituju. Misalnya penghijrahan tenaga buruh tempatan dan warga asing seperti Nepal dan Bangladesh ke Impian gemilang telah menyebabkan lambakkan tenaga buruh secara tidak langsung menyebabkan wujud persaingan pekerjaan dengan penduduk tempatan yang sengit dalam mendapatkan peluang pekerjaan. Dengan ini maka masalah pengangguran di kawasan kajian ini.

ii) Masalah SosialEkoran daripasa wujud masalah pengangguran di kawasn Impian Gemilang ini, maka wujud masalah sosial seperti pecah rumah dan masalah penagih dadah di kalangan penduduk tempatan di kawasan kajia. Hal ini, kerana desakan hidup dan kos sara hidup yang sentiasa meningkat adalah tinggi di samping tiada pekerjaan.

iii) Komposisi Penduduk berubahKebanyakan mereka yang melakukan migrasi adalah terdiri daripada kaum lelaki dan belia yang berusia diantara 18-40 tahun. Dengan ini komposisi lelaki di kawasan kajian agak tidak stabil kerana penduduk perempuan dan orang tua lebih ramai manakala golongan belia yang aktif adalah sedikit keadaan ini secara tidak langsung menyebabkan kadar kelahiran berkurang dan dalam jangka masa yang panjang.

Page 13: Folio Geografi 2010

5) CADANGAN MENGATASI KESAN MIGRASI DALAMAN PENDUDUK DI KAWASAN KAJIAN

a)Mewujudkan peluang pekerjaanBagi mengatasi masalah pengangguran di kawasan Impian Gemilang pihak berwajib boleh mewujudkan peluang pekerjaan di dalam perindustrian ataupun industri hiliran. Hal ini bertujuan mengelakkan golongan belia menganggur dan membazir masa. Antara peluang pekerjaan yang boleh diwujudkan adalah seperti membuat kraftangan dan industri makanan ringan seperti kerepek dan juga kuih keras dan sebagainya.

b)Rukun tetangga dan penguatkuasaan undang-undangDalam membanteras masalah sosial pihak pengurusan Impian gemilang dengan kerjasama penduduk boleh mewujudkan Rukun Tetangga. Tujuan Rukun Tetangga ini diwujudkan bagi mengatasi masalah pecah rumah dan penagihan dadah di kalangan belia di kawsan kajian. Pada masa yang sama penduduk tempatan boleh bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan seperti polis dalam membanteras jenayah yang berlaku.

c) Meningkatkan Kemudahan KesihatanOleh kerana ramai golongan belia telah berhijrah dan hanya golongan tua yang tinggal, bagi menjamin taraf hidup yang lebih baik, pihak berwajib boleh meningkatkan kesihatan dan klinik desa.

(10)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Page 14: Folio Geografi 2010

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(11)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Page 15: Folio Geografi 2010

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(12)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Page 16: Folio Geografi 2010

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(13)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Page 17: Folio Geografi 2010

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(14)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Page 18: Folio Geografi 2010

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(15)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

Berniaga

Page 19: Folio Geografi 2010

Lain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(16)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Page 20: Folio Geografi 2010

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(17)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Page 21: Folio Geografi 2010

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(18)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

Page 22: Folio Geografi 2010

(19)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

Page 23: Folio Geografi 2010

(20)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

Page 24: Folio Geografi 2010

(21)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(22)

Page 25: Folio Geografi 2010

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(23)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATAN

Page 26: Folio Geografi 2010

TINGKATAN 22010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(24)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

Page 27: Folio Geografi 2010

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(25)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Page 28: Folio Geografi 2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(26)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Page 29: Folio Geografi 2010

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(27)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Page 30: Folio Geografi 2010

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(28)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Page 31: Folio Geografi 2010

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(29)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Page 32: Folio Geografi 2010

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(30)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

Kerajaan

Page 33: Folio Geografi 2010

SwastaBerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(31)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Page 34: Folio Geografi 2010

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(32)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Page 35: Folio Geografi 2010

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(33)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Page 36: Folio Geografi 2010

Peluang Gaji

(34)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

Page 37: Folio Geografi 2010

(35)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

Page 38: Folio Geografi 2010

(36)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(37)

Page 39: Folio Geografi 2010

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(38)

Page 40: Folio Geografi 2010

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(39)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATAN

Page 41: Folio Geografi 2010

TINGKATAN 22010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(40)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

Page 42: Folio Geografi 2010

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(41)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Page 43: Folio Geografi 2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(42)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Page 44: Folio Geografi 2010

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(43)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

Page 45: Folio Geografi 2010

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(44)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Page 46: Folio Geografi 2010

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(45)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

Page 47: Folio Geografi 2010

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(46)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

Kerajaan

Page 48: Folio Geografi 2010

SwastaBerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(47)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Page 49: Folio Geografi 2010

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(48)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Page 50: Folio Geografi 2010

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Peluang Gaji

(49)

KAJIAN GEOGRAFU TEMPATANTINGKATAN 2

2010

Nama : ________________________________________

Jantina : Lelaki

Perempuan

Kaum : Melayu

Cina

India

Lain-lain

Jenis Pekerjaan

Jenis Pekerjaan Tandakan (/) Pekerjaan

KerajaanSwasta

BerniagaLain-lain

Sebab Tandakan (/)

Mengikut keluarga

Peluang Pekerja

Melanjutkan Pelajaran

Page 51: Folio Geografi 2010

Peluang Gaji

(50)

DATA JENIS PEKERJAAN DAN SEBAB MIGRASI MENGIKUT

KAUM .BIL

NAMA KAUM PEKERJAAN

SEBAB MIGRASI

1 Izzati bt Zulkarnain Melayu Fotografi Peluang Pekerjaan

2 Aina bt Hafizalshah Melayu Doktor Peluang Pekerjaan

3 Arifah bt. Azahar Melayu Guru Peluang Pekerjaan

4 Hanisah bt Ku Mohamad Melayu Jurutera Peluang Gaji

5 Hidayah bt Ahmad Melayu Pereka Fesyen Peluang Pekerjaan

6 Nik Syamimi bt. Nik Hassan Melayu Pereka Fesyen Peluang Pekerjaan

7 Ismahuda bt. Hasan Melayu Ustazah Mengikut Keluarga

8 Ezreen bt. Rahman Melayu Pramugari Peluang Pekerjaan

9 Sharifah Umi bt Syed Jamaluddin

Melayu Peguam Belajar

10 Farah bt. Abdullah Melayu Doktor Peluang Gaji

11 Hafiz Izzuddin b. Jaini Melayu Guru Peluang Pekerjaan

12 Aiman b. Emran Melayu Juruterbang Peluang Pekerjaan

13 Syazwan b. Rahim Melayu Bussinessman Peluang Gaji

14 Akmal b. Hamzah Melayu Guru Peluang Pekerjaan

15 Hurairah b. Isa Melayu Ustaz Peluang Pekerjaan

16 Fitri b. Tajuddin Melayu Pensyarah Peluang Gaji

17 Wan Muhammad Hazim Melayu Peguam Peluang Pekerjaan

18 Yushaireeb. Yusof Melayu Doktor Peluang Gaji

19 Firdzuan b. Mokhtar Melayu Guru Peluang Pekerjaan20 Hafiz b. Zakaria Melayu Doktor Peluang Pekerjaan

Page 52: Folio Geografi 2010

(51)

Page 53: Folio Geografi 2010

(52)

.::. RUMUSAN .::.

Rumusan yang dapat saya katakana disini ialah terdapat dua jenis migrasi dalaman yang ada di Impian Gemilang iaitu migrasi dalaman luar Bandar ke Bandar dan migrasi Bandar ke luar Bandar. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi migrasi dalaman yang wujud di kawasan kajian antaranya ialah melanjutkan pelajaran di IPT di Bandar-bandar, mencari peluang pkerjaan di sektor industri, bersara selepas berkhidmat dalam sektor kerajaan dan swasta dan mendapatkan kemudahan asas yang selesa seperti rumah teres dan pengangkutan yang cekap.

Selain daripada faktor terdapat juga kesan positif dan kesan negatif jugat turut wujud antaranya ialah wujud pertambahan penduduk, taraf hidup penduduk meningkat, pasaran bertambah, komposisi penduduk berubah, masalah social dan juga masalah pengangguran. Seterusnya di dalam kajian ini juga saya mencadangkan langkah mengurangkan masalah

Page 54: Folio Geografi 2010

migrasi dalaman seperti mewujudkan peluang pekerjaan, wujudkan rukun tetangga dan kuatkuasa undang-undang dan meningkatkan kemudahan kesihatan. Setelah melihat kajian ini dengan rasional saya berbangga kerana dapat tinggal di Malaysia yang stabil dari segi politik, pembangunan yang pesat dan mempunyai kepelbagaian ekonomi yang subur sekaligus menjadikan Malaysia sebuah Negara yang terkenal di mata dunia.

(53)

.::. LAMPIRAN .::.

Page 55: Folio Geografi 2010

(54)

Page 56: Folio Geografi 2010

(55)

Page 57: Folio Geografi 2010

(56)

Page 58: Folio Geografi 2010

(57)

.::. RUJUKAN .::.1) www.google.com/impiangemilang/

saujanaimpian/f=q8sources

2) Puan Nazilah bt Abdul Rahman

3) Rakan sekelas 2 Dinamik

Page 59: Folio Geografi 2010

(58)