dokumen pengurusan kokurikulum 2020

35
UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020 1 “Mencipta Kegemilangan”

Upload: cikgutan

Post on 27-Dec-2019

210 views

Category:

Education


23 download

DESCRIPTION

SK Pulau Tiga Kiri

TRANSCRIPT

Page 1: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

1

“Mencipta Kegemilangan”

Page 2: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

1

“Mencipta Kegemilangan”

SK PULAU TIGA KIRI

36800 KAMPONG GAJAH PERAK DARUL RIDZUAN

05-6313118 ___________________________________________________________________

KATA-KATA ALUAN

GURU BESAR SK PULAU TIGA KIRI

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Alhamdulillah bersyukur kita kehadrat Allah s.w.t kerana dengan limpah dan kurnianya maka terhasillah Manual Pengurusan Kokurikulum bagi tahun 2020. Manual ini diharapkan dapat dijadikan bahan rujukan kepada guru-guru di sekolah ini untuk melaksanakan program kokurikulum di sekolah. Seterusnya matlamat program kokurikulum yang dirancang pada tahun ini dapat dicapai pada tahap cemerlang.

Sebagai seorang pendidik sudah sewajarnya mempunyai tanggungjawab yang begitu besar untuk memastikan anak didik kita berada dilandasan yang betul. Kita harus bersikap positif dan ikhlas dalam melaksanakan apa jua tugasan yang telah diamanahkan kepada kita. Visi dan Misi sesebuah sekolah akan menjadi kenyataan sekiranya setiap warga sekolah dapat memberikan komitmen yang tinggi terhadap tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan.

Justeru itu, Manual Pengurusan Kokurikulum sekolah ini adalah sesuai

dijadikan sebagai panduan dan rujukan utama untuk membantu menghasilkan kecemerlangan dan perkhidmatan pendidikan yang berkualiti di sekolah ini.

Akhir kata tahniah, kerana daya usaha tuan-tuan melahirkan dokumen pengurusan lebih cemerlang. Semoga Visi menjadikan SK PULAU TIGA KIRI menjadi kenyataan.Segala usaha dan kerjasama yang diberikan diucapkan ribuan terima kasih semoga akan diberkati Allah s.w.t. jua. Selamat Maju Jaya, En. Meor Ahmad B. Meor Mohd@Said Guru Besar Sekolah Kebangsaan Pulau Tiga Kiri Kampong Gajah Perak Darul Ridzuan _________________________________________________________________

“CINTAILAH BAHASA KITA”

Page 3: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

2

“Mencipta Kegemilangan”

SK PULAU TIGA KIRI 36800 KAMPONG GAJAH PERAK DARUL RIDZUAN

05-6313118 ___________________________________________________________________ Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Perancangan sesuatu program adalah salah satu daripada elemen kejayaan program tersebut.Tanpa perancangan yang teliti program tersebut mungkin tidak membuahkan hasil yang memuaskan. Oleh itu perancangan perlu dibuat dengan sempurna, sama ada perancangan jangka pendek atau jangka panjang agar semua yang terlibat rasa kepuasannya.

Dalam dunia siber yang penuh cabaran ini, bidang pengurusan juga tidak dapat lari daripada menuntut ke arah sistem pengurusan lebih berkesan dan sistematik. Oleh yang demikian perlulah satu perancangan yang didokumentasi agar memudahkan pihak yang berkaitan menjalankan urusan lebih sempurna. Dengan lahirnya buku ini diharapkan pihak pengurusan dan guru-guru dapat merancang pengurusan kokurikulum lebih baik dan sistematik dari semasa ke semasa berdasarkan penjadualan tugasan , takwim serta lain-lain dokumentasi berkaitan. Seterusnya matlamat program kokurikulum yang dirancang pada tahun ini dapat dicapai pada tahap cemerlang.

Sebagai seorang pendidik sudah sewajarnya mempunyai tanggungjawab yang begitu besar untuk memastikan anak didik kita berada dilandasan yang betul. Kita harus bersikap positif dan ikhlas dalam melaksanakan apa jua tugasan yang telah diamanahkan kepada kita. Visi dan Misi sesebuah sekolah akan menjadi kenyataan sekiranya setiap warga sekolah dapat memberikan komitmen yang tinggi terhadap tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan. Justeru itu, buku Program Kokurikulum sekolah ini adalah sesuai dijadikan sebagai panduan dan rujukan utama untuk membantu menghasilkan kecemerlangan dan perkhidmatan pendidikan yang berkualiti di sekolah ini.

Oleh itu saya berharap, semua guru mampu berkerjasama demi memastikan segala perancangan dapat dilaksanakan dengan baik. Segala permasalahan diharap dapat diselesaikan secara berhemah tanpa ada pihak yang terguris. Akhir kata saya mengharapkan guru-guru lebih komited dan berdaya saing demi memastikan kemenjadian murid terutama dalam bidang kokurikulum pada sesi 2020 ini.

Disediakan oleh, En. Irwanshah B. Mat Isa Penolong Kanan Kokurikulum Sekolah Kebangsaan Pulau Tiga Kiri Kampong Gajah Perak Darul Ridzuan _________________________________________________________________

“CINTAILAH BAHASA KITA”

Page 4: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

3

“Mencipta Kegemilangan”

DASAR KOKURIKULUM Rujuk Warta Kerajaan No. 5652 Jilid 11/Bil.27 (Tambahan No. 2) bertarikh 28hb Disember 1967, (Peraturan Kursus Pengajian Sekolah 1956). ’Kegiatan kokurikulum’ ertinya apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah yang memberikan murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dipelajari di bilik darjah. Rujuk Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 seperti dalam Warta Kerajaan Jilid 42/No.11 (Tambahan No. 41), Perundangan (A)/P.U.(A) 196 bertarikh 21 Mei 1998. Kokurikulum adalah sebahagian daripada Kurikulum Kebangsaan. "Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan, untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan." Rujuk Subperaturan 3(1) dalam Peraturan-peraturan (kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai P.U.(A) 531/97. Kegiatan Kokurikulum di sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan akan mengandungi yang berikut:- penyertaan dalam sukan dan permainan; penyertaan dalam persatuan dan kelab; penyertaan dalam badan beruniform; dan penyertaan dalam kegiatan-kegiatan lain sebagaimana ditentukan oleh Menteri. Rujuk Subperaturan 3(3) dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai P.U. (A) 531/97. Kegiatan Kokurikulum di sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan meliputi kegiatan dalam persatuan yang ditubuhkan di sekolah daripada kategori berikut:- (a) mata pelajaran yang diajar di sekolah sebagaimana yang dinyatakan dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997; (b) hobi dan rekreasi; (c) sukan dan permainan; (d) badan beruniform; atau (e) apa-apa persatuan lain yang diluluskan oleh Pendaftar.

Page 5: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

4

“Mencipta Kegemilangan”

Rujuk Peraturan 4 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Persatuan Sekolah) 1998 yang diterbitkan sebagai Warta Kerajaan Jil. 42/No. 11 (Tambahan No. 41), Perundangan (A), P.U. (A) 196 bertarikh 21hb. Mei 1998. Sebagai sebahagian daripada Kurikulum Kebangsaan, maka pelaksanaan kokurikulum di sekolah adalah wajib. {Rujuk Seksyen 18, Akta Pendidikan 1996

(Akta 550)} Kegagalan atau keengganan melaksanakan kegiatan kokurikulum di sekolah adalah suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga bulan atau kedua-duanya {Rujuk Subseksyen 135(1) Akta Pendidikan 1996 (Akta 550)} dan jika kesalahan itu dilakukan secara berterusan, maka apabila disabitkan sedemikian, seseorang itu dikenakan hukuman denda harian yang tidak melebihi lima ratus ringgit sebagai tambahan kepada apa-apa penalti lain yang boleh dikenakan kepadanya di bawah Akta ini berkenaan dengan kesalahan itu, bagi setiap hari kesalahan itu terus dilakukan. {Rujuk Subseksyen 135(2) Akta 550}. Penyertaan pelajar dalam aktiviti kokurikulum adalah wajib. Sehubungan itu kehadiran pelajar dalam aktiviti kokurikulum mestilah direkodkan. Rujuk Surat Pekeliling Ikhtisas Bilangan 2/1986, KP(BS)8591/Jld. 11/(41) bertarikh 15 Januari 1986.

Peruntukan masa.

Peruntukan masa untuk kegiatan kokurikulum seperti dalam Warta Kerajaan No. 5652

Jil. 11/Bil. 27 bertarikh 28 Disember 1967 adalah seperti berikut:-

Sekolah Rendah

Tahun Peruntukan Masa

3 dan 4 60 minit seminggu

5 dan 6 120 minit seminggu

Page 6: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

5

“Mencipta Kegemilangan”

KONSEP KOKURIKULUM

1. Gerak kerja kokurikulum adalah gerak kerja yang bercorak pendidikan dan

berupa pengalaman pembelajaran di dalam atau di luar bilik darjah.

2. Ia adalah sebahagian daripada kokurikulum sekolah dan satu cara bagi mencapai

matlamat-matlamat Pendidikan Negara.

3. Sebagai satu bidang pendidikan, penglibatan semua murid, pihak sekolah dan

masyarakat adalah perlu supaya :

a) Menyediakan pengalaman bagi perkembangan mental, akhlak, minat, bakat,

sosial, jasmani dan rohani murid-murid.

b) Mengimbangkan perkembangan mental selaras dengan sosial, jasmani dan

rohani.

c) Semua murid mempunyai minat dan bakat yang boleh dimajukan.

d) Semua murid boleh dididik dan boleh mendidik diri sendiri.

MATLAMAT PERLAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM

1. Menyemai kesedaran murid-murid terhadap agama dan kepercayaan kepada

Tuhan.

2. Menyeimbang antara perkembangan mental dengan perkembangan rohani,

jasmani dan emosi murid-murid.

3. Mengukuhkan perhubungan dan pergaulan di kalangan murid dalam sekolah dan

antara sekolah.

4. Membina dan meningkatkan disiplin murid.

5. Membina dan meningkatkan kerjasama dan sumbangan dua hala antara sekolah

dan masyarakat.

KEPENTINGAN GERAK KERJA KOKURIKULUM

Melengkapkan pengetahuan dan pengalaman murid

Menyeimbangkan perkembangan mental dan sosial,bakat dan minat murid

Menjadikan sekolah sebagai tempat yang menarik dan mengembirakan

ASAS PERLAKSANAAN GERAK KERJA KOKURIKULUM

Semua murid harus mempunyai perseimbangan rohani dan jasmani Semua murid dididik dan mendidik diri sendiri serta rakan-rakan Semua murid mempunyai minat dan bakat untuk dimajukan Sekolah berperanan mendidik murid-murid memajukan masyarakat Masyarakat bersama-sama memainkan peranan mendidik

Page 7: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

6

“Mencipta Kegemilangan”

PERANAN GERAK KERJA KOKURIKULUM

1. Menyemai dan memupuk disiplin, nilai dan sikap positif selaras dengan Falsafah

Pendidikan Negara.

2. Memupuk semangat kewarganegaraan dan perpaduan.

3. Memberi murid-murid pengalaman berhubung, bergaul dan bersatu

padu dalam masyarakat.

4. Mengukuh dan menggayakan pengalaman yang murid-murid peroleh dalam bilik

darjah.

5. Mengembangkan minat, bakat dan kemahiran murid-murid dalam bidang

tertentu.

6. Melatih murid-murid mengisi masa lapang dengan kegiatan yang berfaedah

disamping membina kesihatan dan kesejahteraan diri.

7. Memberi peluang dan galakkan kepada murid-murid membuat kerja-kerja

khidmat masyarakat

8. Menyediakan peluang kepada masyarakat untuk memberi sumbangan kepada

sekolah.

STRATEGI MENCAPAI MATLAMAT GERAK KERJA KOKURIKULUM 1. Libatkan semua murid dan semua kaum.

2. Libatkan murid dalam aktiviti khidmat masyarakat.

3. Merancang program kokurikulum dengan teliti.

4. Libatkan PIBG dan masyarakat.

5. Memberitahu ibu bapa tentang matlamat serta rancangan yang

hendak dilaksanakan.

6. Mencatat segala gerak kerja dan kemajuan yang telah dijalankan.

7. Memberi penghargaan kepada murid-murid, guru-guru dan

pihak-pihak terlibat.

Page 8: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

7

“Mencipta Kegemilangan”

UNIT KOKURIKULUM SEKOLAH KEBANGSAAN PULAU TIGA KIRI

36800 KAMPONG GAJAH, PERAK

Pada dasarnya kegiatan Kokurikulum adalah sebahagian daripada

kurikulum sekolah. Setiap pelajar harus melibatkan diri dalam kegiatan

kokurikulum yang diandaikan dapat memberi dan meningkatkan pengetahuan

dan pengalaman untuk perkembangan mental, minat, bakat, jasmani dan

pembentukan nilai estetika serta sosial yang positif. Di antara matlamat yang

hendak dicapai adalah:

VISI

Menggerak, mencungkil dan mengasah bakat murid dalam pelbagai

aspek, penampilan diri dan sahsiah sehingga melahirkan murid yang cemerlang Tahun 2020.

MISI

Kecemerlangan murid dalam kokurikulum. Sekolah tempat yang sesuai untuk memupuk bakat murid. Guru-guru adalah pembimbing yang efektif. Guru adalah profesional dan bermatlamat.

MOTTO KOKURIKULUM

“Pembangunan modal insan berkualiti melalui kegiatan kokurikulum yang

efisien”

MATLAMAT

Melahirkan bakat-bakat baru murid dalam bidang kokurikulum. Mewujudkan satu rangkaian pengurusan kokurikulum yang saling

berkaitan.

Page 9: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

8

“Mencipta Kegemilangan”

OBJEKTIF

1. Dapat memperkembangkan intelek, minat, bakat, jasmani, rohani dan

pembentukan nilai-nilai estitika serta sosial yang positif selaras dengan

Falsafah Pendidikan Negara.

2. Meningkatkan minat, bakat dan kemahiran dalam gerak kerja kokurikulum

yang diceburi.

3. Pengukuhan dan pengkayaan perkara yang dipelajari dalam bilik darjah serta

perluasan pengetahuan dan pengalaman pelajar dalam bidang tertentu.

4. Pengisian masa lapang pelajar dengan berfaedah, memberi kegembiraan

serta pembinaan kesihatan dan kesejahteraan diri.

5. Meningkatkan disiplin pelajar melalui penyemaian dan pemupukan nilai-nilai

dan sikap positif, selaras dengan hasrat Rukun Negara

6. Meningkatkan penglibatan kerjasama dan sumbangan dua hala antara

sekolah dan ibu bapa serta masyarakat setempat.

7. Mewujudkan daya saing juang yang tinggi di kalangan murid-murid ketika

menyertai sesuatu pertandingan.

FOKUS Sukan dan Permainan

Penyertaan murid yang menggalakkan. Program cungkil bakat yang berkesan. Persiapan pasukan sekolah yang lebih teratur dan rapi.

Unit Beruniform

Penyertaan murid yang menggalakkan. Beruniform setiap minggu dan mempunyai identiti. Sukatan pengajaran dan ujian pencapaian dan kemahiran diri

ditekankan. Kelab dan Persatuan

Penyertaan murid yang menggalakkan. Ada perancangan dan pengukuhan mata pelajaran. Minat dan bakat dipupuk.

Page 10: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

9

“Mencipta Kegemilangan”

RASIONAL

1. Memberi pendedahan asas kepada murid-murid dalam mentadbir

persatuan, unit pakaian seragam serta permainan.

2. Melatih murid-murid membentuk tanggungjawab kendiri dalam membentuk

satu kumpulan dan bekerjasama bagi mencapai kecemerlangan.

3. Membentuk sikap berdisiplin dan wajadiri.

4. Memahami kecergasan adalah punca utama bagi membantu pembelajaran.

5. Membentuk pasukan sekolah yang berjaya dengan prestasi tinggi.

6. Mencapai kejayaan ke peringkat daerah dan negeri.

KUMPULAN SASARAN

1. Semua murid tahun 3, 4, 5 dan 6 2. Seramai 40 Orang Murid terdiri 20 lelaki dan 20 perempuan

HARI dan MASA PERJUMPAAN

1. Setiap Hari Rabu 2. Mulai jam 3.00 Petang – 5.00 Petang

Page 11: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

10

“Mencipta Kegemilangan”

JAWATANKUASA KOKURIKULUM

SK PULAU TIGA KIRI

TAHUN 2020

PENGERUSI : EN. MEOR AHMAD B. MEOR MOHD@SAID Guru Besar NAIB PENGERUSI : EN. IRWANSHAH B. MAT ISA Penolong Kanan Kokurikulum N. PENGERUSI 1 : PN. NORSIAH BT, JELANI Penolong Kanan Pentadbiran & Kurikulum N. PENGERUSI 2 : EN. DARUL LAID B. ABDUL GHAFFAR Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid SU KOKU : PN. AZLINA BT. RAZALI SU SUKAN : EN. MOHD FITRI B. ISMAIL AJK : EN. NOR RAHIM B. KHUSNAN Penyelaras Badan Beruniform : PN. ZARINAH BT. RAMDAN MOHAMED Penyelaras Kelab & Persatuan : EN. MOHD ZAMREE B. DAUD Penyelaras Kelab Sukan & Permainan, 1M1S

: PN. ROSMAWATI BT. ZAINAL AKHIR Penyelaras Lawatan Sekolah

Page 12: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

11

“Mencipta Kegemilangan”

JAWATANKUASA PEMBANGUNAN SUKAN SEKOLAH 2020 Penaung : Pengarah Pendidikan Negeri Perak Penasihat : Pegawai Pendidikan Daerah Perak Tengah Pengerusi : EN. MEOR AHMAD B. MEOR MOHD@SAID Guru Besar Naib Pengerusi : EN. IRWANSHAH B. MAT ISA Penolong Kanan Kokurikulum Ahli Jawatankuasa : Jawatankuasa Kecil Pembangunan Fizikal Sukan Sekolah Pengerusi : EN. MOHD FITRI B. ISMAIL Setiausaha Sukan Jawatankuasa Kecil Penggalakan Sukan Pengerusi : EN. MOHD ZAMREE B. DAUD Penyelaras Kelab Sukan & Permainan, 1M1S Jawatankuasa Kecil Sumber Manusia Pengerusi : PN. NORSIAH BT. JELANI Penolong Kanan Pentadbiran Jawatankuasa Kecil Pemantauan dan Penilaian Pengerusi : EN. DARUL LAID B. ABDUL GHAFFAR Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Jawatankuasa Kecil Pengisian Data PAJSK Pengerusi : EN. IRWANSHAH B. MAT ISA Penolong Kanan Kokurikulum Jawatankuasa Kecil Kewangan Pengerusi : PN. AZLINA BT. RAZALI Jawatankuasa Kecil Teknikal Pengerusi : EN. NOR RAHIM B. KHUSNAN

Page 13: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

12

“Mencipta Kegemilangan”

MAJLIS SEKOLAH

UPACARA DAN PERAYAAN SEKOLAH

TAHUN 2020

SAMBUTAN MAULIDUR RASUL Penyelaras : En. Nor Rahim B. Khusnan Setiausaha : Pn. Nur Liza Bt. Uzairi Bendahari : Pn. Siti Noor Syazana Bt. Mohd Saleh PROGRAM IHYA’ RAMADHAN / SOLAT HAJAT / JAMUAN HARI RAYA

Penyelaras : En. Nor Rahim B. Khusnan Setiausaha : Pn. Siti Noor Syazana Bt. Mohd Saleh Bendahari : Pn. Nur Liza Bt. Uzairi KURSUS KEPIMPINAN MURID

Penyelaras : En. Darul Laid B. Abdul Gaffar Setiausaha : En. Mohd Fitri B. Ismail Bendahari : Pn. Zarinah Bt. Ramdan Mohamed SUKAN TAHUNAN SEKOLAH / MERENTAS DESA Setiausaha : En. Mohd Fitri B. Ismail Bendahari : Pn. Azlina Bt. Razali PERKHEMAHAN UNIT BERUNIFORM

Penyelaras : En. Nor Rahim B. Khusnan Setiausaha : Pn. Mai Hasnah Bt. Mat Isa Bendahari : Pn. Rofaizah Bt. Mohd Sabri KARNIVAL KOKURIKULUM

Penyelaras : En. Irwanshah B. Mat Isa Setiausaha : Pn. Azlina Bt. Razali Bendahari : Pn. Nur Liza Bt. Uzairi

Page 14: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

13

“Mencipta Kegemilangan”

KARNIVAL SUKAN & PERMAINAN Penyelaras : En. Mohd Zamree B. Daud Setiausaha : En. Mohd Fitri B. Ismail Bendahari : Pn. Bashiroh Bt. Hassan HARI SUKAN NEGARA

Penyelaras : En. Irwanshah B. Mat Isa Setiausaha : Pn. Azlina Bt. Razali Bendahari : Pn. Nur Liza Bt. Uzairi HARI ANUGERAH CEMERLANG & GRADUASI

Penyelaras : Pn. Norsiah Bt. Jelani Setiausaha : Pn. Bashiroh Bt. Hassan Bendahari : En. Mohd Zamree B. Daud SAMBUTAN BULAN KEMERDEKAAN Penyelaras : En. Darul Laid B. Ghaffar Setiausaha : Pn. Rosmawati Bt. Zainal Akhir Bendahari : Pn. Mai Hasnah Bt. Mat Isa SAMBUTAN HARI KANAK - KANAK

Penyelaras : En. Darul Laid B. Abdul Ghaffar Setiausaha : Pn. Rofaizah Bt. Mohd Sabri Bendahari : Pn. Bashiroh Bt. Hassan SAMBUTAN PERAYAAN HARI GURU / HARI KELUARGA KGKT / JAMUAN Penyelaras : Pn. Norsiah Bt. Jelani Setiausaha : Pn. Mai Hasnah Bt. Mat Isa Bendahari : Pn. Rofaizah Bt. Sabri LAWATAN SAMBIL BELAJAR / LAWATAN SEKOLAH Penyelaras : Pn. Rosmawati Bt. Zainal Akhir Setiausaha : Pn. Zarinah Bt. Ramdan Mohamed Bendahari : Pn. Bashiroh Bt. Hassan

Page 15: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

14

“Mencipta Kegemilangan”

JAWATANKUASA KERJA KOKURIKULUM 2020 SK PULAU TIGA KIRI

NAIB PENGERUSI GPK KOKURIKULUM

EN. IRWANSHAH B. MAT ISA

SU KOKURIKULUM PN. AZLINA BT. RAZALI

PENGERUSI GURU BESAR

EN. MEOR AHMAD B. MEOR MOHD@SAID

AJK

SU SUKAN EN. MOHD FITRI B. ISMAIL

GPK HEM EN. DARUL LAID B. ABDUL GHAFFAR

GPK KURIKULUM PN. NORSIAH BT. JELANI

PENYELARAS SUKAN & PERMAINAN EN. ZAMREE B. DAUD

BAHASA MELAYU

PN. BASHIROH BT. HASSAN EN. DARUL LAID B. ABDUL GHAFFAR

EN. MOHD ZAMREE B. DAUD PN. MAI HASNAH BT. MAT ISA

PN. ROFAIZAH BT. MOHD SABRI

KELAB BOLA SEPAK

EN. MOHD ZAMREE B. DAUD EN. NOR RAHIM B. KHUSNAN

EN. MOHD FITRI B. ISMAIL EN. DARUL LAID B. ABDUL GHAFFAR

BAHASA INGGERIS

PN. ZARINAH BT. RAMDAN MOHAMED PN. AZLINA BT. RAZALI

EN. MOHD FITRI B. ISMAIL PN. ROSMAWATI B. ZAINAL AKHIR

BOLA JARING

PN. AZLINA BT. RAZALI PN. SITI NOOR SYAZANA BT. MOHD SALEH

PN. BASHIROH BT. HASSAN PN. ROSMAWATI BT. ZAINAL AKHIR

PN. ZARINAH BT. RAMDAN MOHAMED PN. NUR LIZA BT. UZAIRI

PN. MAI HASNAH BT. MAT ISA PN. ROFAIZAH BT. MOHD SABRI

PN. NORSIAH BT. JELANI

PENGAKAP

EN. NOR RAHIM B. KHUSNAN PN. HJH MAI HASNAH BT. MAT ISA

PN. ROFAIZAH BT. MOHD SABRI PN. ROSMAWATI BT. ZAINAL AKHIR

PN. ZARINAH BT. RAMDAN MOHAMED PN. AZLINA BT. RAZALI

EN. MOHD FITRI B. ISMAIL PN. BASHIROH BT. HASSAN

PN. SITI NOOR SYAZANA BT. MOHD SALEH PN. NORSIAH BT. JELANI PN. NUR LIZA BT. UZAIRI

EN. MOHD ZAMREE B. DAUD EN. DARUL LAID B. ABDUL GHAFFAR

RUMAH SUKAN

AGAMA ISLAM & BAHASA ARAB

PN. SITI NOOR SYAZANA BT. MOHD SALEH PN. NORSIAH BT. JELANI

EN. NOR RAHIM B. KHUSNAN PN. NUR LIZA BT. UZAIRI

PENYELARAS UNIT BERUNIFORM EN. NOR RAHIM B. KHUSNAN

PENYELARAS KELAB & PERSATUAN PN. ZARINAH BT. RAMDAN

MOHAMED

RUMAH MERAH

RUMAH KUNING

RUMAH BIRU

Page 16: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

15

“Mencipta Kegemilangan”

JAWATANKUASA PENGURUSAN KOKURIKULUM SEKOLAH

GURU BESAR

GURU PENOLONG KANAN HAL EHWAL MURID

PENGERUSI PASUKAN BADAN BERUNIFORM, KELAB/PERSATUAN, KELAB SUKAN/PERMAINAN, KETUA RUMAH DAN KAPTEN PASUKAN SEKOLAH (PELAJAR)

GURU PENOLONG KANAN KOKURIKULUM

SETIAUSAHA KOKURIKULUM

GURU PENOLONG KANAN KURIKULUM

PENYELARAS

PASUKAN

BADAN

BERUNIFORM

PENYELARAS

KELAB /

PERSATUAN

PENYELARAS

KELAB SUKAN /

PERMAINAN

GURU

PENASIHAT

GURU

PENASIHAT

GURU

PENASIHAT

GURU

RUMAH

SUKAN

GURU

RUMAH

SUKAN

JBPS ( JAWATANKUASA

BIMBINGAN PELAJAR

SEKOLAH )

SETIAUSAHA SUKAN

Page 17: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

16

“Mencipta Kegemilangan”

JAWATANKUASA KOKURIKULUM BADAN BERUNIFORM SEKOLAH

TAHUN 2020 Pengerusi En. Meor Ahmad B. Meor Mohd@said

Guru Besar

Timbalan Pengerusi En. Irwanshah B. Mat Isa GPK Kokurikulum

Naib Pengerusi Pn. Norsiah Bt. Jelani GPK Pentadbiran

En. Darul Laid B. Abdul Ghaffar GPK Hal Ehwal Murid ( HEM )

Setiausaha En. Nor Rahim B. Khusnan Penyelaras

1. PENGAKAP KANAK-KANAK

1. En. Nor Rahim B. Khusnan 2. Pn. Mai Hasnah Bt. Mat Isa 3. Pn. Rofaizah Bt. Mohd Sabri 4. En. Mohd Fitri B. Ismail 5. En. Darul Laid B. Abdul Ghaffar 6. Pn. Norsiah Bt. Jelani 7. Pn. Bashiroh Bt. Hassan 8. Pn. Zarinah Bt. Ramdan Mohamed 9. Pn. Azlina Bt. Razali 10. Pn. Nur Liza Bt. Uzairi 11. Pn. Rosmawati Bt. Zainal Akhir 12. Pn. Siti Noor Syazana Bt. Mohd Saleh 13. En. Mohd Zamree B. Daud

Page 18: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

17

“Mencipta Kegemilangan”

JAWATANKUASA KOKURIKULUM KELAB DAN PERSATUAN

TAHUN 2020 Pengerusi En. Meor Ahmad B. Meor Mohd@said

Guru Besar

Timbalan Pengerusi En. Irwanshah B. Mat Isa GPK Kokurikulum

Naib Pengerusi Pn. Norsiah Bt. Jelani GPK Pentadbiran

En. Darul Laid B. Abdul Ghaffar GPK Hal Ehwal Murid ( HEM )

Setiausaha Pn. Zarinah Bt. Ramdan Mohamed Penyelaras

1. PERSATUAN BAHASA MELAYU

1. Pn. Mai Hasnah Bt. Mat Isa 2. En. Darul Laid B. Abdul Ghaffar 3. En. Mohd Zamree B. Daud 4. Pn. Rofaizah Bt. Mohd Sabri 5. Pn. Bashiroh Bt. Hassan

2. PERSATUAN BAHASA INGGERIS

1. Pn. Zarinah Bt. Ramdan Mohamed 2. Pn. Azlina Bt. Razali 3. En. Mohd Fitri B. Ismail 4. Pn. Rosmawati Bt. Zainal Akhir

3. PERSATUAN AGAMA ISLAM & BAHASA ARAB

1. Pn. Siti Noor Syazana Bt. Mohd Saleh 2. Pn. Norsiah Bt. Jelani 3. En. Nor Rahim B. Khusnan 4. Pn. Nur Liza Bt. Uzairi

Page 19: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

18

“Mencipta Kegemilangan”

JAWATANKUASA KOKURIKULUM KELAB SUKAN DAN PERMAINAN DAN 1MURID 1 SUKAN

TAHUN 2020

Pengerusi En. Meor Ahmad B. Meor Mohd@said

Guru Besar

Timbalan Pengerusi En. Irwanshah B. Mat Isa GPK Kokurikulum

Naib Pengerusi Pn. Norsiah Bt. Jelani GPK Pentadbiran

En. Darul Laid B. Abdul Ghaffar GPK Hal Ehwal Murid ( HEM )

Setiausaha En. Mohd Zamree B. Daud Penyelaras

1. BOLA SEPAK

1. En. Mohd Zamree B. Daud 2. En. Nor Rahim B. Khusnan 3. En. Darul Laid B. Abdul Ghaffar 4. En. Mohd Fitri B. Ismail

2. BOLA JARING

1. Pn. Azlina Bt. Razali 2. Pn. Siti Noor Syazana Bt. Mohd Saleh 3. Pn. Bashiroh Bt. Hassan 4. Pn. Rosmawati Bt. Zainal Akhir 5. Pn. Hjh Mai Hasnah Bt. Mat Isa 6. Pn. Rofaizah Bt. Mohd Sabri 7. Pn. Nur Liza Bt. Uzairi 8. Pn. Zarinah Bt. Ramdan Mohamed 9. Pn. Norsiah Bt. Jelani

Page 20: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

19

“Mencipta Kegemilangan”

JAWATANKUASA MAJLIS SUKAN SEKOLAH RUMAH SUKAN

TAHUN 2020

Pengerusi En. Meor Ahmad B. Meor Mohd@said Guru Besar

Timbalan Pengerusi En. Irwanshah B. Mat Isa GPK Kokurikulum

Naib Pengerusi Pn. Norsiah Bt. Jelani GPK Pentadbiran

En. Darul Laid B. Abdul Ghaffar GPK Hal Ehwal Murid ( HEM )

Setiausaha En. Mohd Fitri B. Ismail Penyelaras

RUMAH BIRU

1. 2. 3. 4. 5.

RUMAH KUNING

1. 2. 3. 4. 5.

RUMAH MERAH

1. 2. 3. 4. 5.

Page 21: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

20

“Mencipta Kegemilangan”

PENGELOLA PERMAINAN SUKAN ( 2020 )

Bil Permainan Ketua

Pengelola Tarikh

MSSZon Tarikh MSSD

Tarikh MSS PERAK

1. Merentas Desa

En. Nor Rahim Pn. Rofaizah

15 Feb

Batang Padang

2. Sepak Takraw En. Irwanshah 10-12 Jul Hilir Perak

3.

Ping Pong ( L ) En. Zamree

26-28 Jun Kinta Selatan

Ping Pong ( P ) Pn. Siti Noor Syazana

4. Balapan & Padang

En. Mohd Fitri En. Nor Rahim Pn. Rofaizah Pn. Bashiroh

24-27 Mac Manjung

5.

Bola Baling (L) En. Mohd Fitri En. Zamree

3-5 Jul Kerian

Bola Baling (P) Pn. Zarinah Pn. Rosmawati Pn. Azlina

6. Badminton ( L ) En. Zamree

21-23 Feb

Kinta Selatan Badminton ( P ) Pn. Nur Liza

7. Bola Jaring

Pn. Azlina Pn. Rosmawati Pn. Rofaizah Pn. Bashiroh

21-22 Feb

Perak Tengah

KO-AKADEMIK / KOKURIA

Karnival Bahasa Melayu : Pn. Hjh Mai Hasnah Bt. Mat Isa

: Pn. Rosmawati : En. Mohd Zamree B. Daud

Karnival Bahasa Inggeris : Pn. Zarinah Bt. Ramdan Mohamed : En. Mohd Fitri B. Ismail

Festival Sains & Teknologi : Pn. Bashiroh Bt. Hassan : Pn. Azlina Bt. Razali

: Pn. Rofaizah Bt. Mohd Sabri

Ihtifal JQAF / MTAQ : Pn. Nur Liza Bt. Uzairi : En. Nor Rahim B. Khusnan : Pn. Siti Noor Syazana Bt. Mohd Saleh

PASUKAN UNIT BERUNIFORM

Perkhemahan Lencana : En. Nor Rahim B. Kusnan Emas / Perak @ Jambori : Pn. Hjh Mai Hasnah Bt. Mat Isa

Page 22: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

21

“Mencipta Kegemilangan”

TEMPAT PERJUMPAAN MINGGUAN

UNIT BERUNIFORM

BIL UNIFORM TEMPAT

1 PENGAKAP Kantin

KELAB & PERSATUAN

BIL KELAB & PERSATUAN TEMPAT

1 PERSATUAN BAHASA MELAYU Tahun 1

2 PERSATUAN BAHASA INGGERIS Tahun 4

3 PERSATUAN AGAMA ISLAM & B.ARAB Tahun 2

SUKAN & PERMAINAN ( TEORI )

BIL KELAB TEMPAT

1 BOLA JARING Tahun 1

2 BOLA BALING Tahun 4

1. Tempat perjumpaan adalah cadangan / perubahan akan dimaklumkan oleh

guru penasihat masing-masing.

2. Untuk perjumpaan hari Rabu , murid-murid berhimpun dahulu di Kantin

( tindakan penyelaras & guru bertugas mingguan ) kemudian baru bergerak

ke tempat yang telah ditetapkan.

3. Guru penasihat / JK hendaklah menyerahkan semula buku rekod kokurikulum

murid & buku persediaan kokurikulum kepada penyelaras untuk semakan.

4. Bagi aktiviti untuk Persatuan Kelab Permainan dan 1M1S, sekiranya keadaan

cuaca tidak baik, aktiviti akan dijalankan dalam kelas ( teori ).

Page 23: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

22

“Mencipta Kegemilangan”

JADUAL GURU BERTUGAS KOKURIKULUM

TAHUN 2020

KUMPULAN A

1. EN. DARUL LAID B. ABDUL GHAFFAR

2. EN. MOHD ZAMREE B. DAUD

3. PN. ROFAIZAH BT. MOHD SABRI

4. PN. ZARINAH BT. RAMDAN MOHAMED

5. PN. SITI NOOR SYAZANA BT. MOHD SALEH

6. PN. NUR LIZA BT. UZAIRI

7. PN. ROSMAWATI BT. ZAINAL AKHIR

KUMPULAN B

1. EN. NOR RAHIM B. KHUSNAN

2. EN. MOHD FITRI B. ISMAIL

3. PN. BASHIROH BT. HASSAN

4. PN. MAI HASNAH BT. MAT ISA

5. PN. AZLINA BT. RAZALI

6. PN. NORSIAH BT. JELANI

Page 24: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

23

“Mencipta Kegemilangan”

JADUAL KOKURIKULUM

TAHUN 2020

1. 30.12.2019 Mesyuarat Pengurusan Kokurikulum Kali -1

2. 08.01.2020 Agihan Borang Pendaftaran Keahlian dan Kebenaran Waris

3. 15.01.2020 Pasukan Badan Beruniform, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

4. 22.01.2020 Cuti Tahu Baru Cina

5. 29.01.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

6. 05.02.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

7. 12.02.2020 Pasukan Badan Beruniform, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

8. 19.02.2020 Cuti Pertenggahan Semester 1

9. 26.02.2020 Pasukan Badan Beruniform, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

10. 04.03.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

11. 11.03.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

12. 18.03.2020 Pasukan Badan Beruniform, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

13. 25.03.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

14. 08.04.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

15. 15.04.2020 Pasukan Badan Beruniform, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

16. 21.04.2020 SUKAN TAHUNAN

17. 24.04.2020 CUTI AWAL RAMADAN

18. 01.05.2020 Cuti Hari Pekerja

19. 06.05.2020 Bulan Ramadhan

20. 10.05.2020 CUTI NUZUL AL-QURAN

21. 13.05.2020 Bulan Ramadhan

22. 27.05.2020 MAJLIS SAMBUTAN HARI RAYA

23. 03.06.2020 CUTI PERTENGAHAN TAHUN

24. 10.06.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

Page 25: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

24

“Mencipta Kegemilangan”

25. 17.06.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

26. 26.06.2020 Pasukan Badan Beruniform, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

27. 08.07.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

28. 15.07.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

29. 22.07.2020 Pasukan Badan Beruniform, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

30. 25.07.2020 CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2

31. 29.07.2020 CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2

32. 05.08.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

33. 12.08.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

34. 19.08.2020 Pasukan Badan Beruniform, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

35. 26.08.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

36. 02.09.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

37. 09.09.2020 Pasukan Badan Beruniform, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

38. 16.09.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

39. 23.09.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

40. 30.09.2020 Pasukan Badan Beruniform, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

41. 07.10.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

42. 14.10.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

43. 21.10.2020 Pasukan Badan Beruniform, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

44. 28.10.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump B )

45. 04.11.2020 Kelab dan Persatuan, Kelab Sukan dan Permainan 1M1S ( Kump A )

46. 11.11.2020 PERKHEMAHAN PERDANA

47. 18.11.2020 HARI ANUGERAH KOKURIKULUM & HARI ANUGERAH GEMILANG

48. 25.11.2020 CUTI AKHIR TAHUN

Page 26: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

25

“Mencipta Kegemilangan”

PENGGAL PERSEKOLAHAN TAHUN 2020

KUMPULAN B : Sekolah-sekolah di Negeri Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri

Sembilan, Melaka, Pahang, Sabah, Sarawak, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan &

Putrajaya

TAHUN 2020

PENGGAL MULA

PERSEKOLAHAN

AKHIR

PERSEKOLAHAN

JUMLAH

HARI JUMLAH

MINGGU

1

02.01.2020

31.01.2020

19

11 01.02.2020 29.02.2020 20

01.03.2020 13.03.2020 10

JUMLAH HARI 49

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 1

14.03.2020 22.03.2020 9

23.03.2020

31.03.2020

7

9 01.04.2020 30.04.2020 22

01.05.2020 22.05.2020 11

JUMLAH HARI 40

CUTI PERTENGAHAN TAHUN 2

23.05.2020 07.06.2020 16

2

08.06.2020

30.06.2020

17

7 01.07.2020 24.07.2020 18

JUMLAH HARI 35

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 1

25.07.2020 02.08.2020 9

03.08.2020

31.08.2020

19

16 01.09.2020 30.09.2020 21

01.10.2020 31.10.2020 21

01.11.2020 20.11.2020 13

JUMLAH HARI 74

CUTI AKHIR TAHUN 6

21.11.2020 31.12.2020 41

Page 27: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

26

“Mencipta Kegemilangan”

CUTI PERAYAAN 2020

CUTI PERAYAAN

CUTI PERAYAAN YANG DIPERUNTUKAN OLEH KPM

KUMPULAN B

TAHUN BARU CINA 25.01.2020 (Sabtu)

dan 26.01.2020 (Ahad)

23.01.2020 (Khamis)

Semua Negeri Kumpulan B

24.01.2020 (Jumaat)

HARI RAYA AIDILFITRI

24.05.2020 (Ahad) dan

25.05.2020 (Isnin)

21.05.2020 (Khamis)

Semua Negeri Kumpulan B -

22.05.2020 (Jumaat)

HARI DEEPAVALI 14.11.2020 (Sabtu)

13.11.2020 (Jumaat)

Semua Negeri Kumpulan B

16.11.2020 (Isnin)

HARI KAAMATAN 30.05.2020 (Sabtu)

dan 31.05.2020 (Ahad)

Sabah dan Labuan sahaja

HARI GAWAI DAYAK

01.06.2020 (Isnin) dan 02.06.2020 (Selasa)

Sarawak sahaja

Kumpulan B:

Sekolah-sekolah di Negeri Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Sabah,

Sarawak, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan & Putrajaya

CATATAN:

Perayaan Hari Raya Aidilfitri : 24 & 25 Mei 2020 (Dalam Cuti Pertengahan Tahun)

Perayaan Hari Kaamatan : 30 & 31 Mei 2020 (Dalam Cuti Pertengahan Tahun)

Perayaan Hari Gawai Dayak : 01 & 02 Jun 2020 (Dalam Cuti Pertengahan Tahun)

Perayaan Hari Raya Qurban : 31 Julai & 1 Ogos 2020 (Dalam Cuti Pertengahan Penggal 2)

Perayaan Hari Krismas : 25 Disember 2020 (Dalam Cuti Akhir Tahun)

Page 28: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

27

“Mencipta Kegemilangan”

SENARAI TUGAS GURU PENOLONG KANAN KOKURIKULUM

Bidang Tugas

1. Menjalankan tugas-tugas pengetua / guru besar semasa ketiadaan guru besar,

Penolong Kanan Pentadbiran dan Penolong Kanan (HEM).

2. Mengajar sebilangan waktu mengikut arahan pengetua / guru besar.

3. Bertanggungjawab kepada pengetua / guru besar dalam semua aspek

pengurusan kokurikulum termasuk sidang petang.

4. Menyelia dan menilai aktiviti kokurikulum di sekolah.

5. Membantu pengetua / guru besar di dalam semua aspek perancangan dan

pengurusan sekolah termasuk sidang petang.

Kokurikulum

(a) Persatuan Dan Kelab

i. Merancang kegiatan persatuan dan kelab.

ii. Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan persatuan dan kelab.

iii. Menyelia kegiatan persatuan dan kelab.

iv. Menyelaras aktiviti persatuan dan kelab di dalam dan di luar sekolah.

(b) Pasukan Badan Beruniform

i. Merancang kegiatan pasukan badan beruniform.

ii. Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan badan beruniform.

iii. Menyelia kegiatan pasukan badan beruniform.

iv. Menyelaras aktiviti pasukan badan beruniform di dalam dan di luar

sekolah.

(c) Kelab Sukan Dan Permainan

i. Merancang kegiatan kelab sukan dan permainan.

ii. Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan kelab sukan dan permainan.

iii. Menyelia kegiatan kelab sukan dan permainan.

iv. Menyelaras aktiviti kelab sukan dan permainan di dalam dan di luar

sekolah.

Pentadbiran

(1) Menyelaraskan proses penubuhan kelab dan persatuan sebagaimana mengikut Peraturan (4) dalam Peraturan-peraturan Pendidikan (Persatuan Sekolah) 1998 seperti dalam Warta Kerajaan Malaysia Jld. 42, No. 11, Tambahan No. 21, Perundangan (A): P.U.(A) 196 bertarikh 21hb. Mei, 1998. (2) Menyusun, menyelaras dan memantau takwim kegiatan kokurikulum. (3) Menyediakan anggaran belanjawan pengurusan kokurikulum.

Page 29: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

28

“Mencipta Kegemilangan”

(4) Menentukan langkah-langkah keselamatan dalam kegiatan kokurikulum telah diambil. (5) Membantu sekolah dalam segala jenis penerbitan berkaitan dengan kokurikulum. (6) Bertanggungjawab mengenai lawatan anjuran pihak sekolah dengan mematuhi Peraturan (Melancong) Sekolah 1957. (7) Menyelaras hari-hari perayaan dan upacara sekolah (seperti Hari Kokurikulum Sekolah). (8) Menyelaras pengagihan murid mengikut aktiviti dalam kegiatan kokurikulum . untuk meningkatkan tahap pencapaian. (9) Menguruskan alatan dan kemudahan untuk kegiatan kokurikulum. (10) Memastikan rekod dan data kokurikulum dilengkapkan dan dihantar satu salinan ke Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri. (11) Menguruskan kursus dan latihan untuk guru dan murid dalam bidang kokurikulum. (12) Mengenai pasti guru dan murid yang berpotensi dalam aktiviti kokurikulum dan menyusun serta merancang latihan untuk mereka. (13) Menyelaras tuntutan Skim Takaful Malaysia Berhad bagi kes-kes kemalangan yang layak dituntut. (14) Merancang aktiviti kokurikulum untuk aktiviti selepas peperiksaan dan semasa cuti sekolah. Tugas-Tugas Lain

(1) Menganggotai Jawatankuasa yang diluluskan oleh pengetua / guru besar dari semasa ke semasa. (2) Melaksanakan arahan dan tugasan yang diamanahkan oleh pengetua / guru besar dari semasa ke semasa.

TANGGUNGJAWAB SETIAUSAHA KOKURIKULUM

Menyelaras semua aktiviti kokurikulum.

Membantu Guru Besar dalam perancangan,pengagihan tugas, pelaksanaan,

pemantauan dan penilaian ke atas murid.

Mengurus dan menentukan pemilihan peserta dalam pertandingan pada

peringkat persatuan/ kelab, badan beruniform, serta sukan dan permainan.

Menentukan langkah-langkah keselamatan bagi murid semasa mengikuti

aktiviti kokurikulum.

Memastikan borang-borang dan dokumen kokurikulum yang digunakan

sentiasa kemas kini dan mencukupi.

Memastikan rekod dan data kokurikulum murid diselenggara dengan baik.

Mengenal pasti guru dan murid yang berpotensi dalam aktiviti kokurikulum

serta menyusun dan melaksanakan latihan mereka.

Page 30: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

29

“Mencipta Kegemilangan”

TANGGUNGJAWAB SETIAUSAHA SUKAN Menyelaras semua aktiviti sukan sekolah.

Menyediakan takwim dan aktiviti sukan yang sesuai dengan aktiviti

MSSD/MSSP/MSSM.

Membantu Guru Besar mengagih dan menjayakan tugas baharu dalam

olahraga dan permainan.

Menetapkan murid dalam rumah sukan.

Menyediakan anggaran belanjawan tahunan untuk aktiviti sukan dan

peralatan sukan sekolah.

Menyelaraskan penyertaan sekolah dalam aktiviti sukan luar sekolah.

Mengurus dan menjaga keselamatan semua peralatan sukan sekolah.

Menyimpan dan mengemas kini buku stok dan inventori peralatan sukan.

Menyediakan dan mempamerkan peraturan penggunaan peralatan dan

kemudahan sukan.

Menyediakan laporan lengkap tentang semua aktiviti sukan di sekolah dan di

luar sekolah untuk edaran, rujukan dan rekod.

Sentiasa berbincang dengan pengetua/guru besar atau Penolong Kanan

Kokurikulum untuk kepentingan sukan sekolah.

Merekod pencapaian cemerlang murid-murid dan pasukan sekolah dalam

Buku Rekod Pencapaian sukan sekolah.

Menghadiri kursus berkaitan kokurikulum dari semasa ke semasa untuk

meningkatkan ilmu dan kemahiran guru.

TANGGUNGJAWAB PENYELARAS PERSATUAN / KELAB / BADAN BERUNIFORM Mengatur dan menyelia perjalanan aktiviti persatuan / kelab / dan badan

beruniform Menyediakan jadual waktu untuk perjumpaan dan mesyuarat. Menyelaras semua aktiviti kokurikulum. Menyediakan borang kebenaran ibu bapa / penjaga untuk murid menyertai

aktiviti. Menentukan laporan aktiviti, surat mesyuarat dan minit mesyuarat difailkan

dengan baik. Memastikan mesyuarat agung dan pemilihan jawatankuasa diadakan setiap

tahun pada tarikh yang telah ditetapkan. Mengurus buku, buku log dank ad aktiviti kokurikulum. Menyediakan borang / buku yang diperlukan untuk aktiviti, iaitu:

o Borang penyertaan persatuan o Borang senarai ahli jawatankuasa dan ahli o Buku laporan aktiviti

Mengumpulkan buku aktiviti untuk edaran, rujukan dan rekod. Membuat laporan tahunan keseluruhan tentang aktiviti dan pencapaian

kokurikulum sekolah.

Page 31: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

30

“Mencipta Kegemilangan”

TANGGUNGJAWAB GURU PENASIHAT / PEMIMPIN

Memastikan mesyuarat agung diadakan bagi tujuan melantik ahli

jawatankuasa.

Memastikan aktiviti selaras dengan objektif sekolah.

Memastikan jawatankuasa menjalankan tugas, seperti terkandung dalam

perlembagaan.

Merancang aktiviti tahunan dengan kerjasama murid.

Memastikan aktiviti berjalan mengikut jadual yang ditetapkan.

Merancang strategi untuk peningkatan kecemerlangan pasukan badan

beruniform, persatuan / kelab serta kelab sukan dan permainan.

Memastikan pengurusan kewangan dan harta benda dan peralatan

kokurikulum diuruskan dan dipelihara dengan baik.

Memastikan minit mesyuarat dan laporan aktiviti disediakan dan difailkan.

Mendaftar setiap pasukan badan beruniform, persatuan / kelab serta kelab

sukan dan permainan.

Bertanggungjawab memberi bimbingan dan tunjuk ajar serta galakan kepada

ahli-ahli.

Menguruskan penyertaan ahli dalam aktiviti di peringkat sekolah/ zon/ daerah

dalam aktiviti yang dijalankan.

Bertanggungjawab mencatat penglibatan dan pencapaian ahli.

Memantau dan menandatangani Buku Kehadiran ahli.

Menghadiri perjumpaan dan mesyuarat yang berkaitan dengan unit yang

diwakili.

Menentukan papan kenyataan digunakan dan dimanfaatkan dengan

sepenuhnya.

Memastikan tidak ada unsur negatif dan tidak sihat tersebar dalam kalangan

ahli.

Mencadangkan nama ahli yang layak menerima sijil penghargaan kepada

Jawatankuasa Kokurikulum Sekolah.

Bekerjasama dengan pihak sekolah dalam menjayakan sesuatu program.

Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengetua / guru besar dari

semasa ke semasa.

Page 32: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

31

“Mencipta Kegemilangan”

TANGGUNGJAWAB GURU PASUKAN SEKOLAH DAN GURU RUMAH SUKAN Membentuk jawatankuasa.

Merancang dan meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan minat murid

dalam aktiviti permainan.

Berusaha mendapatkan khidmat nasihat daripada mereka yang pakar.

Memastikan undang-undang permainan dan perlawanan dipatuhi.

Memilih dan melatih pasukan sekolah mengikut jadual dan takwim

kokurikulum sekolah.

Menganjurkan perlawanan antara rumah sukan / kelas/ tingkatan / sekolah.

Menguruskan pengangkutan untuk pasukan sekolah ke pertandingan luar.

Menguruskan surat kebenaran ibu bapa / penjaga dan surat rawatan untuk ke

pertandingan luar sekolah.

Melaporkan dan merekod keputusan pertandingan yang disertai.

Menyediakan anggaran perbelanjaan untuk penyediaan dan pemuliharaan

peralatan serta pengurusan.

Menyemai semangat kesukanan dalam kalangan murid.

Menentukan peralatan dan kemudahan permainan sentiasa mencukupi,

dalam keadaan baik serta selamat.

Merancang aktiviti tahunan dengan guru rumah sukan.

Mengambil langkah untuk menilai dan mempertingkatkan prestasi pasukan

sekolah.

Menghadiri kursus sukan dan permainan yang dianjrkan oleh Kementerian

Pelajaran

Malaysia, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah, dan badan-

badan lain atau persatuan yang diluluskan.

Tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengetua / guru besar dari semasa ke

semasa.

Page 33: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

32

“Mencipta Kegemilangan”

PANDUAN TUGAS PENGELOLA PASUKAN SEKOLAH

1. Menjadi Ketua/Jurulatih/Pengurus Pasukan.

2. Membentuk Pasukan Sekolah dan mengendalikan latihan.

3. Merancang jadual latihan.

4. Melantik Penolong Jurulatih / Pembantu jika perlu.

5. Melantik pengadil ( jika perlu )

6. Melapor prestasi/mutu pencapaian peserta semasa latihan.

7. Membuat keputusan sama ada layak atau tidak pasukannya bertanding peringkat

MSSZ, MSSD, MSSM dan lain-lain peringkat.

8. Memilih peserta mewakili sekolah.

9. Mengurus pasukan ke tempat pertandingan.

10. Membuat tuntutan makanan/pengangkutan.

11. Menyediakan jersi dan alatan pertandingan yang diperlukan.

12. Menyediakan surat pinjaman alatan jika perlu.

13. Mengedar dan mengumpulkan surat kebenaran ibubapa.

14. Mengemaskinikan surat jawapan penyertaan/borang masuk pertandingan yang

disertai.

15. Menghadiri mesyuarat pengurus pasukan.

16. Memastikan pengadil menghadiri taklimat sebelum pertandingan.

17. Berusaha menjaga nama baik sekolah.

18. Menyediakan keperluan lain seperti baldi, cawan, ubat-ubatan dan keperluan

yang diperlukan di dalam sesuatu pertandingan.

19. Membuat laporan dengan menggunakan Borang Laporan KK.

20. Menulis surat kepada Guru Besar Sekolah Agama Petang.

21. Menjaga keselamatan pemain semasa latihan (di tempat pertandingan /

perjalanan pergi dan balik)

22. Memastikan pemain selamat (telah balik/sampai ke rumah selepas habis latihan

dan pertandingan.

23. Melaporkan keputusan secara lisan kepada pihak sekolah.

24. Merekodkan kejayaan dalam Borang Rekod Pencapaian.

25. Memastikan hadiah dan sijil ( sijil ditaip terlebih dahulu, kemudian di fotostat

untuk simpanan sekolah ) dan disampaikan kepada peserta pada perhimpunan

rasmi sekolah.

Page 34: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

33

“Mencipta Kegemilangan”

Catatan

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

Selamat Menjalankan Tugas…….

Page 35: Dokumen Pengurusan Kokurikulum 2020

UNIT KOKURIKULUM SK PULAU TIGA KIRI 2020

34

“Mencipta Kegemilangan”