budi seorang bapa angkat 2003

47

Upload: faatihah-umairah

Post on 29-Apr-2017

270 views

Category:

Documents


8 download

TRANSCRIPT

Page 1: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 2: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 3: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

TAJUK:TAJUK:

BUDI BUDI SEORANG SEORANG

BAPA BAPA ANGKATANGKAT

Page 4: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 5: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Datuk Batin Alim mendapat berita tentang Datuk Batin Alim mendapat berita tentang kesusahan saudara mereka di Bandar Mengkalih.kesusahan saudara mereka di Bandar Mengkalih.

Saudaranya, Tuanku Si Helang Laut dan isterinya Saudaranya, Tuanku Si Helang Laut dan isterinya telah meninggal dunia. telah meninggal dunia.

Datuk Batin Alam mengambil bayi Tuanku Si Datuk Batin Alam mengambil bayi Tuanku Si Helang Laut yang bernama Awang Sulung Merah Helang Laut yang bernama Awang Sulung Merah Muda.Muda.

Isteri Datuk Batin Alam menjadi ibu susuan Isteri Datuk Batin Alam menjadi ibu susuan kepada Awang Sulung Merah Muda.kepada Awang Sulung Merah Muda.

Page 6: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Datuk Batin Alam menyerahkan Awang Sulung Datuk Batin Alam menyerahkan Awang Sulung Merah Muda kepada Tuan Kadi Alim supaya Merah Muda kepada Tuan Kadi Alim supaya Tuan Kadi Alim dapat mengajar al-Quran dan Tuan Kadi Alim dapat mengajar al-Quran dan merawi.merawi.

Awang Sulung Merah Muda merupakan kanak-Awang Sulung Merah Muda merupakan kanak-kanak yang aneh kerana setiap arahan Tuan Kadi kanak yang aneh kerana setiap arahan Tuan Kadi Alim langsung tidak diendahkannya.Alim langsung tidak diendahkannya.

Pada malam ketujuh tinggal bersama Tuan Kadi Pada malam ketujuh tinggal bersama Tuan Kadi Alim, barulah Awang Sulung Merah Muda Alim, barulah Awang Sulung Merah Muda berminat belajar dan telah khatam pada masa berminat belajar dan telah khatam pada masa yang singkat. yang singkat.

Page 7: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Barulah Tuan Kadi Alim sedar bahawa Awang Barulah Tuan Kadi Alim sedar bahawa Awang Sulung Merah Muda adalah seorang budak yang Sulung Merah Muda adalah seorang budak yang pintar.pintar.

Begitu juga perangai Awang Sulung Merah Begitu juga perangai Awang Sulung Merah Muda semasa belajar ilmu mantik, ilmu Muda semasa belajar ilmu mantik, ilmu persilatan dan nahu bahasa Arab. persilatan dan nahu bahasa Arab.

Selepas Awang Sulung Merah Muda mempunyai Selepas Awang Sulung Merah Muda mempunyai ilmu yang banyak, barulah dia berkhatan dengan ilmu yang banyak, barulah dia berkhatan dengan menghimpunkan semua rakyat dan mengadakan menghimpunkan semua rakyat dan mengadakan keraian.keraian.

Page 8: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Selepas sembuh daripada berkhatan, Awang Selepas sembuh daripada berkhatan, Awang Sulung Merah Muda diasah pula giginya.Sulung Merah Muda diasah pula giginya.

Cuti yang mengasah gigi Awang Sulung Cuti yang mengasah gigi Awang Sulung Merah Muda. Setelah Cuti mengasah gigi Merah Muda. Setelah Cuti mengasah gigi Awang Sulung Merah Muda, dia dibunuh Awang Sulung Merah Muda, dia dibunuh supaya tiada seorang pun yang serupa dengan supaya tiada seorang pun yang serupa dengan Awang Sulung Merah Muda.Awang Sulung Merah Muda.

Upah Cuti diserahkan kepada keluarganya.Upah Cuti diserahkan kepada keluarganya.  

Page 9: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 10: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Tanggungjawab dan amanah seorang bapa angkat Tanggungjawab dan amanah seorang bapa angkat memelihara dan memberikan pendidikan kepada memelihara dan memberikan pendidikan kepada anak angkatnya yang yatim piatu.anak angkatnya yang yatim piatu.

Page 11: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 12: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Memberikan kasih sayang dan penjagaan yang Memberikan kasih sayang dan penjagaan yang sama antarra anak angkat dan anak kandung.sama antarra anak angkat dan anak kandung.

Kebijaksanaan yang dimiliki seorang kanak-Kebijaksanaan yang dimiliki seorang kanak-kanakkanak

Kasih sayang seorang bapa angkat terhadap anak Kasih sayang seorang bapa angkat terhadap anak angkatnya yang tidak berbelah bahagiangkatnya yang tidak berbelah bahagi

Kepentingan mempelajari ilmu agama dan ilmu Kepentingan mempelajari ilmu agama dan ilmu dunia untuk kesejahteraan hidupdunia untuk kesejahteraan hidup

Keikhlasan hati dengan mengambil seorang bayi Keikhlasan hati dengan mengambil seorang bayi yang kematian ibu bapa menjadi anak angkatyang kematian ibu bapa menjadi anak angkat

Kehebatan seorang anak rajaKehebatan seorang anak raja

Page 13: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 14: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Watak utama dalam prosa ini ialah Awang Watak utama dalam prosa ini ialah Awang Sulung Merah Muda.Sulung Merah Muda.

Watak sampingan dalam prosa ini pula ialah Watak sampingan dalam prosa ini pula ialah Datuk Batin Alam,Uli Emak Si Anjing, Tuan Datuk Batin Alam,Uli Emak Si Anjing, Tuan Kadi Alim, dan Tuan Malim Kecil.Kadi Alim, dan Tuan Malim Kecil.

Page 15: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 16: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

AWANG SULUNG MERAH MUDA

Anak kepada Tuanku Si Helang Laut, raja di Anak kepada Tuanku Si Helang Laut, raja di Bandar Mengkalih.Bandar Mengkalih.

Menjadi yatim piatu setelah ayah dan ibunya Menjadi yatim piatu setelah ayah dan ibunya meninggal dunia. meninggal dunia.

Dipelihara sebagai anak angkat oleh bapa Dipelihara sebagai anak angkat oleh bapa saudaranya, iaitu Datuk Batin Alam dan ibu saudaranya, iaitu Datuk Batin Alam dan ibu saudaranya, Uli Emak Si Anjing.saudaranya, Uli Emak Si Anjing.

Page 17: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Seorang kanak-kanak yang pintar kerana cepat Seorang kanak-kanak yang pintar kerana cepat mempelajari Al-Quran dan merawi serta ilmu mempelajari Al-Quran dan merawi serta ilmu mantik dan nahu bahasa arab.mantik dan nahu bahasa arab.

Seorang kanak-kanak yang tangkas dan dapat Seorang kanak-kanak yang tangkas dan dapat mempelajari ilmu persilatan dalam masa yang mempelajari ilmu persilatan dalam masa yang singkat.singkat.

Memiliki rupa paras yang menawan.Memiliki rupa paras yang menawan.

Page 18: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

DATUK BATIN ALAMBapa angkat kepada Awang Sulung Merah Muda.Bapa angkat kepada Awang Sulung Merah Muda.Suami kepada Uli Emak Si Anjing dan ayah Suami kepada Uli Emak Si Anjing dan ayah

kepada Dayang Nuramah.kepada Dayang Nuramah.Seorang yang bertanggungjawab. Buktinya, Seorang yang bertanggungjawab. Buktinya,

beliau memenuhkan dada anak angkatnya dengan beliau memenuhkan dada anak angkatnya dengan ilmu dunia dan ilmu akhirat.ilmu dunia dan ilmu akhirat.

Seorang yang pengasih. Datuk Batin Alam tidak Seorang yang pengasih. Datuk Batin Alam tidak membeza-bezakan antara anak angkat dan anak membeza-bezakan antara anak angkat dan anak kandungnya sendiri.kandungnya sendiri.

Page 19: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Mengajarkan ilmu persilatan kepada Awang Mengajarkan ilmu persilatan kepada Awang Sulung Merah Muda Sulung Merah Muda

Menghantar Awang Sulung Merah Muda Menghantar Awang Sulung Merah Muda belajar al-Quran dan merawi daripada Tuan belajar al-Quran dan merawi daripada Tuan Kadi Alim.Kadi Alim.

Menghantar Awang Sulung Merah Muda Menghantar Awang Sulung Merah Muda belajar ilmu mantik dan nahu bahasa Arab belajar ilmu mantik dan nahu bahasa Arab daripada Tuan Malim Kecil.daripada Tuan Malim Kecil.

Sangat menyayangi Awang Sulung Merah Sangat menyayangi Awang Sulung Merah Muda.Muda.

Page 20: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

ULI EMAK SI ANJINGIsteri kepada Datuk Batin Alam dan ibu kepada Isteri kepada Datuk Batin Alam dan ibu kepada

Dayang NuramahDayang NuramahIbu saudara dan ibu angkat kepada Awang Ibu saudara dan ibu angkat kepada Awang

Sulung Merah MudaSulung Merah MudaIbu susu kepada Awang Sulung Merah MudaIbu susu kepada Awang Sulung Merah MudaSangat menyayangi Awang Sulung Merah MudaSangat menyayangi Awang Sulung Merah Muda

Page 21: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

TUAN KADI ALIMGuru al-Quran dan merawi Awang Sulung Guru al-Quran dan merawi Awang Sulung

Merah MudaMerah MudaSeorang yang penyabar dalam melayan kerenah Seorang yang penyabar dalam melayan kerenah

Awang Sulung Merah Muda.Awang Sulung Merah Muda.

Page 22: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

TUAN MALIM KECILGuru Mantik dan nahu bahasa Arab kepada Guru Mantik dan nahu bahasa Arab kepada

Awang Sulung Merah MudaAwang Sulung Merah MudaSeorang yang penyabarSeorang yang penyabarBeliau amat kagum terhadap kebijaksanaan Beliau amat kagum terhadap kebijaksanaan

Awang Sulung Merah MudaAwang Sulung Merah Muda

Page 23: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

DATUK MUDIM RAJAMengkhatankan Awang Sulung Merah MudaMengkhatankan Awang Sulung Merah Muda

CUTITukang asah gigiTukang asah gigiMengasah gigi Awang Sulung Merah MudaMengasah gigi Awang Sulung Merah MudaDibunuh setelahmengasah gigi Awang Sulung Dibunuh setelahmengasah gigi Awang Sulung

Merah Muda.Hal ini demikian supaya tiada orang Merah Muda.Hal ini demikian supaya tiada orang yang serupa dengan Awang Sulung Merah Muda.yang serupa dengan Awang Sulung Merah Muda.

Page 24: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 25: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Binaan PlotPermulaan: : Mengisahkan kematian Tuanku Mengisahkan kematian Tuanku

Si Helang Laut dan isterinya.Mereka Si Helang Laut dan isterinya.Mereka meninggalkan seorang anak lelaki bernama meninggalkan seorang anak lelaki bernama Awang Sulung Merah Muda.Datuk Batin Awang Sulung Merah Muda.Datuk Batin Alam dan Uli Emak Si Anjing mengambil Alam dan Uli Emak Si Anjing mengambil anak tersebut sebagai anak angkatdan anak tersebut sebagai anak angkatdan memeliharanya dengan baik.memeliharanya dengan baik.

Page 26: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Perkembangan: : Datuk Batin Alam Datuk Batin Alam menghantar Awang Sulung Merah Muda menghantar Awang Sulung Merah Muda mempelajari ilmu al-Quran dan merawi mempelajari ilmu al-Quran dan merawi daripada Tuan Kadi Alim serta ilmu mantik daripada Tuan Kadi Alim serta ilmu mantik dan nahu bahasa Arab daripada Tuan Malim dan nahu bahasa Arab daripada Tuan Malim Kecil. Awang Sulung sangat pintar kerana Kecil. Awang Sulung sangat pintar kerana dapat mempelajari ilmu-ilmu tersebut dengan dapat mempelajari ilmu-ilmu tersebut dengan cepat.cepat.

Page 27: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Klimaks: Datuk Batin Alam bercadang Datuk Batin Alam bercadang mengahwinkan anaknya, Dayang Nuramah mengahwinkan anaknya, Dayang Nuramah dengan Awang Sulung Merah Mudadengan Awang Sulung Merah Muda. . Sebelum Sebelum itu, Datuk Batin Alam mengajar Awang itu, Datuk Batin Alam mengajar Awang SulungMerah Muda ilmu persilatan .Awang SulungMerah Muda ilmu persilatan .Awang Sulung dapat mempelajari ilmu tersebut Sulung dapat mempelajari ilmu tersebut dalam masa yang singkat. Selepas Awang dalam masa yang singkat. Selepas Awang Sulung menguasai ilmu kebal, Datuk Batin Sulung menguasai ilmu kebal, Datuk Batin Alam ingin mengkhatankan Awang Sulung Alam ingin mengkhatankan Awang Sulung Merah Muda. Datuk Mudim Raja Merah Muda. Datuk Mudim Raja dipertanggungjawabkan untuk mengkhatan dipertanggungjawabkan untuk mengkhatan Awang Sulung Merah Muda.Awang Sulung Merah Muda.

Page 28: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Peleraian: : Awang Sulung Merah Muda Awang Sulung Merah Muda diasah giginya pula oleh seorang tukang asah diasah giginya pula oleh seorang tukang asah gigi bernama Cuti. Cuti dibunuh kerana gigi bernama Cuti. Cuti dibunuh kerana mengikut perjanjian dia mesti dibunuh setelah mengikut perjanjian dia mesti dibunuh setelah selesai mengasah gigi Awang Sulung Merah selesai mengasah gigi Awang Sulung Merah Muda agar tiada sesiapa yang dapat menyamai Muda agar tiada sesiapa yang dapat menyamai keelokan Awang Sulung Merah Muda. keelokan Awang Sulung Merah Muda. Keluarga Cuti berasa sedih sungguhpun Keluarga Cuti berasa sedih sungguhpun banyak menerima wang upah daripada Datuk banyak menerima wang upah daripada Datuk Batin Alam.Batin Alam.

Page 29: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Teknik PlotTeknik dialog. Contohnya:Contohnya: Pada suatu malam tiba-tiba Datuk Pada suatu malam tiba-tiba Datuk

Batin Alam berkata, “Adinda apa kata Batin Alam berkata, “Adinda apa kata sekiranya kita jodohkan Awang Sulung sekiranya kita jodohkan Awang Sulung dengan puteri kita Dayang Nuramah?”dengan puteri kita Dayang Nuramah?”

““Demikianlah hajat di hati Demikianlah hajat di hati adinda,”sahut Uli Emak Si Anjing dengan adinda,”sahut Uli Emak Si Anjing dengan tersenyum simpultersenyum simpul..

Page 30: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Teknik monolog dalaman. Contohnya:Contohnya: “Takjub sungguh putera raja ini, Takjub sungguh putera raja ini,

patutlah apabila ia lahir segera menjadi patutlah apabila ia lahir segera menjadi yatim piatu,”kata Tuan Malim di dalam yatim piatu,”kata Tuan Malim di dalam hatinyahatinya..

Page 31: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 32: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

DiksiPenggunaan bahasa klasik.Penggunaan bahasa klasik. Contohnya: Contohnya: hamba, gerangan, emas setaka hamba, gerangan, emas setaka

kuning, bertelekan, belabat, gong pelaung, kuning, bertelekan, belabat, gong pelaung, gemala, jurangan, gerinjam.gemala, jurangan, gerinjam.

Penggunaan bahasa istanaPenggunaan bahasa istana.. Contohnya: Contohnya: baginda, beta, titah, peterana.baginda, beta, titah, peterana.Penggunaan bahasa Arab.Penggunaan bahasa Arab. Contohnya: al-Quran, kadi, juzuk, khatam, Contohnya: al-Quran, kadi, juzuk, khatam,

mantik, nahu.mantik, nahu.

Page 33: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Pantun““Batang padi disarung benah,Batang padi disarung benah,

Yang sebelah berjari-jari;Yang sebelah berjari-jari;Bujang Selamat datang tak pernah,Bujang Selamat datang tak pernah,

Apakah hajat datang ke mari?”Apakah hajat datang ke mari?”

Page 34: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Bahasa BeriramaDi mana musuh akan datangDi mana musuh akan datangMana tebing akan runtuhMana tebing akan runtuhAtau kubu akan dijemurAtau kubu akan dijemurMana senapang akan diampaiMana senapang akan diampai

Mana jamban dikincah dagang Mana jamban dikincah dagang Atau parit sudah ditimbusAtau parit sudah ditimbusAtau aur kurang belaAtau aur kurang belaAngkatan mana yang akan tibaAngkatan mana yang akan tiba

Page 35: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

SIMILEDengan pakaian itu kelihatanlah wajah Awang Dengan pakaian itu kelihatanlah wajah Awang

Sulung yang berseri-seri Sulung yang berseri-seri bagai wajah purnama bagai wajah purnama terlepas dari saputan awan.terlepas dari saputan awan.

Personifikasiketika sejuk subuh menggigit tulangketika sejuk subuh menggigit tulang

Page 36: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Repetisi(pengulangan)

Mendahului perarakan itu kelihatanlah para Mendahului perarakan itu kelihatanlah para pendekar pendekar leka dengan leka dengan silatnya;ahli lagu silatnya;ahli lagu leka leka dengandengan dikirnya dan para khalifah kekebalan dikirnya dan para khalifah kekebalan leka dengan leka dengan bermain dabusnya.bermain dabusnya.

Page 37: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 38: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Latar TempatDi Bandar Mengkalih, Mengkasar.Di Bandar Mengkalih, Mengkasar.

Latar MasaPada zaman dahulu kala.Pada zaman dahulu kala.Pada waktu siang dan malam.Pada waktu siang dan malam.

Page 39: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Latar MasyarakatMasyarakat Melayu yang hidup pada zaman

pemerintahan feudal.Masyarakat yang mementingkan ilmu agama

dan dunia.Masyarakat berketurunan raja dan bangsawan.Masyarakat yang terdiri daripada pembesar dan

rakyat jelata.

Page 40: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 41: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Keikhlasan hati.Contohnya, Datuk Batin Alam Keikhlasan hati.Contohnya, Datuk Batin Alam dan isterinya sanggup mengambil Awang Sulung dan isterinya sanggup mengambil Awang Sulung Merah Muda yang yatim piatu sebagai anak Merah Muda yang yatim piatu sebagai anak angkat.angkat.

Bertanggungjawab.Contohnya, Datuk Batin Bertanggungjawab.Contohnya, Datuk Batin Alam bertanggungjawab memberikan pendidikan Alam bertanggungjawab memberikan pendidikan kepada Awang Sulung Merah Muda.kepada Awang Sulung Merah Muda.

Page 42: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Kasih sayang. Buktinya, Datuk Batin Alam dan Kasih sayang. Buktinya, Datuk Batin Alam dan isterinya sangat sayang akan Awang Sulung isterinya sangat sayang akan Awang Sulung Merah Muda.Merah Muda.

Hormat-menghormati. Contohnya, Awang Hormat-menghormati. Contohnya, Awang Sulung Merah Muda menghormati bapa Sulung Merah Muda menghormati bapa angkatnya dan kedua-dua orang gurunya.angkatnya dan kedua-dua orang gurunya.

Page 43: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Pemurah. Buktinya, Datuk Batin Alam Pemurah. Buktinya, Datuk Batin Alam memberikan hadiah kepada Tuan Kadi Alim dan memberikan hadiah kepada Tuan Kadi Alim dan Tuan Malim Kecil kerana mengajar Awang Tuan Malim Kecil kerana mengajar Awang Sulung Merah Muda.Sulung Merah Muda.

Rajin. Contohnya, Awang Sulung Merah Muda Rajin. Contohnya, Awang Sulung Merah Muda rajin menuntut pelbagai ilmu, sama ada ilmu rajin menuntut pelbagai ilmu, sama ada ilmu dunia mahupun ilmu akhirat.dunia mahupun ilmu akhirat.

Page 44: Budi Seorang Bapa Angkat 2003
Page 45: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Kita hendaklah menjaga kebajikan anak yatim. Kita hendaklah menjaga kebajikan anak yatim. Contohnya , Datuk Batin Alam memelihara Contohnya , Datuk Batin Alam memelihara Awang Sulung Merah Muda dengan baik dan Awang Sulung Merah Muda dengan baik dan memberikan pendidikan yang sempurna memberikan pendidikan yang sempurna kepadanya. kepadanya.

Kita hendaklah memberikan pendidikan yang Kita hendaklah memberikan pendidikan yang seimbang antara ilmu dunia dengan ilmu akhirat. seimbang antara ilmu dunia dengan ilmu akhirat. Contohnya Awang Sulung Merah Muda diajar Contohnya Awang Sulung Merah Muda diajar ilmu dunia iaitu, ilmu persilatan dan ilmu akhirat ilmu dunia iaitu, ilmu persilatan dan ilmu akhirat iaitu, al-Quran, merawi, mantik, dan nahu bahasa iaitu, al-Quran, merawi, mantik, dan nahu bahasa Arab.Arab.

Page 46: Budi Seorang Bapa Angkat 2003

Kita janganlah mementingkan diri. Contohnya, Kita janganlah mementingkan diri. Contohnya, Cuti tukang asah gigi dibunuh selepas selesai Cuti tukang asah gigi dibunuh selepas selesai mengasah gigi Awang Sulung Merah Muda mengasah gigi Awang Sulung Merah Muda kerana tidak mahu ada orang lain yang serupa kerana tidak mahu ada orang lain yang serupa dengan Awang Sulung Merah Mudadengan Awang Sulung Merah Muda

Anak-anak mestilah mengenang dan membalas Anak-anak mestilah mengenang dan membalas jasa orang tuanya.jasa orang tuanya.

Page 47: Budi Seorang Bapa Angkat 2003