bmm 3033e

11
TAJUK 1 : PENGERTIAN DAN KONSEP PENTAKSIRAN, PENGUJIAN DAN PENILAIAN UJIAN Ujian bermaksud bahan yang tertulis, tercetak atau terakam yang telah dibentuk oleh guru untuk menguji kemahiran bahasa. Contoh Ujian Kloz untuk menguji kefahaman kemahiran membaca (isi tempat kosong) Ujian Imlak untuk menguji kemahiran mendengar ( menyalin semula perkataan yang didengar) Ringkasnya, ujian merujuk kepada alat yang digunakan untuk mengukur penguasaan pelajar dalam sesuatu perkara. PENGUJIAN Pengujian merupakan satu prosedur yang sistematik bagi mengukur sampel tingkah laku atau perubahan seseorang pelajar dengan menggunakan satu set instrumen. Menurut Cronbach, 1970, menyatakan ujian ialah satu prosedur sistematik untuk memerhati tingkah laku seseorang individu dan mengelaskannya dengan satu sistem yang berkategori. PENGUKURAN Pengukuran merupakan proses memperuntukkan nombor kepada sesuatu secara kuantitatif. (Mokhtar Ismail, 2009, p.22)

Upload: dzul-hellmy

Post on 30-Sep-2015

232 views

Category:

Documents


3 download

DESCRIPTION

UAK

TRANSCRIPT

TAJUK 1 : PENGERTIAN DAN KONSEP PENTAKSIRAN, PENGUJIAN DAN PENILAIANUJIANUjianbermaksudbahan yang tertulis, tercetak atau terakam yang telah dibentuk oleh guru untuk menguji kemahiran bahasa.Contoh

Ujian Klozuntuk menguji kefahaman kemahiran membaca (isi tempat kosong) Ujian Imlakuntuk menguji kemahiran mendengar ( menyalin semula perkataan yang didengar)Ringkasnya, ujian merujuk kepada alat yang digunakan untuk mengukur penguasaan pelajar dalam sesuatu perkara.PENGUJIAN

Pengujian merupakansatu prosedur yang sistematik bagi mengukur sampel tingkah laku atau perubahanseseorang pelajar dengan menggunakan satu set instrumen.MenurutCronbach, 1970, menyatakan ujian ialah satu prosedur sistematik untuk memerhati tingkah laku seseorang individu dan mengelaskannya dengan satu sistem yang berkategori.PENGUKURANPengukuranmerupakanproses memperuntukkan nombor kepada sesuatu secara kuantitatif.(Mokhtar Ismail, 2009, p.22)Contoh :

beri nilai berat kepada timbangan jumlah markah pelajar jumlah suhu badanPengukuran juga dapat dimaksudkan sebagaisatu proses untuk mendapat pengelasan secara numerik(angka)tentang sebanyak mana pelajar mempunyai ciri yang diukur dengan menggunakan alat tertentu.Pengukuran dalam pendidikanadalahproses pengumpulan maklumat dan merumuskannya mengikut situasi.Ciri-ciri pengukuran Dibuat tanpa guna alat pengujian. Contoh:melalui pemerhatian, pencerapan, penguasaan, hasil kerja murid, penglibatan dan sikap. Mendapatkan ukuran dengan menggunakan kaedah tertentu Pengukuran tidak bersifat mutlak. Contoh:pengukuran keupayaan mental sukar diukur dengan tepat berbanding ketinggian pelajar yang boleh diukur dengan pembaris atau alat pengukur. Hasil pengukuran diwakilkan dengan sesuatu angka (prestasi atau keupayaan yang digambarkan dengan angka).PENTAKSIRANPentaksiranmerupakan satu proses mendapatkan maklumat seterusnya membuat penghakiman dan pertimbangan tentang produk sesuatu pendidikan.Dalam konteks pendidikan, pentaksiran merupakan satu proses yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat.Pentaksiran merupakan sebahagian daripada proses pembelajaran, merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemah maklumat tentang pembelajaran(LPM, 2000).Aspek-aspek utama dalam pentaksiran Instrumen Kumpulan yang ditaksir Respon Kumpulan yang penaksir Skor

PENILAIANMenurutStufflebaam (1971),Thorndike dan Hager (1977)danLaubiszyn dan Borich (1996), penilaian merupakanproses mengenalpasti, memperoleh dan mentafsir maklumat yang berguna bagi pertimbangan pilihan-pilihan dalam membuat keputusan berasaskan kepada sesuatu objektif pendidikan.Penilaian merupakan proses mentafsir atau memberi nilai yang bercorak kualitatif tentang sesuatu kemahiran bahasa berdasarkan jumlah markat pencapaian hasil daripada pengukuran yang telah dilakukan secara kuantitatif(Abdul Aziz Abdul Mutalib, 1993, p.5)Nota: jumlah keseluruhan markah dikenali sebagaimarkatTerdapat tiga proses utama penilaian: Penentuan objektif / ukuran Mendapatkan maklumat dan memproses maklumat / menganalisis ukuran Membuat kesimpulan / menyatakan nilai/ menginterpretasi ukuranPERKAITAN ANTARA PENTAKSIRAN, PENGUJIAN DAN PENILAIAN

TAJUK 2: TAKSONOMI DAN DOMAINNYA

Taksonomi Bloom (domain kognitif)Menitikberatkan aspek kognitif atau pengetahuan. Bercorak hierarki (tahap rendah ke tahap tinggi). Membuat soalan pelbagai aras untuk menguji tahap berfikir pelajar. Kebanyakan ujian di dalam bilik darjah bertujuan mengetahui tahap kognitif pelajar. Menurut Benjamin S. Bloom, aras kognitif boleh dibahagikan kepada 6 tahap, iaitu: Pengetahuan, Kefahaman, Penggunaan, Analisis, Sintesis dan Penilaian.

Aras Taksonomi Kognitif Bloom (1956)

PengetahuanIngat kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi, teori, hukum, tarikh, peristiwa dan lain-lain daripada pembelajaran lepas. Istilah atau kata tugas yang digunakan dalam soalan ialah nyatakan, terangkan, namakan, labelkan.

KefahamanMengubah kefahaman daripada satu bentuk kepada bentuk yang lain, menyatakan idea-idea utama dalam ayat sendiri, menterjemah, memberi contoh kepada konsep dan menterjemah draf. Istilah atau kata tugas yang digunakan ialah pilih,terangkan,tulis semula

Penggunaan /aplikasiMenggunakan maklumat dalam situasi yang baru, termasuk menyelesaikan masalah menggunakan prinsip, kaedah, hukum, teori, formula. Bina graf daripada data dll.

AnalisisSesuatu yang kompleks dipecahkan kepada yang kecil, bezakan fakta daripada pendapat, kaitan kenal antara bahagian, kenali struktur organisasi. Istilah atau kata tugas yang digunakan dalam soalan ialah bezakan, pasti,pilih.

SintesisMenyepadu, mencantum idea menjadi satu, usaha tersendiri menyelesaikan masalah, membuat ramalan, membuat klasifikasi. Istilah atau kata tugas yang digunakan dalam soalan ialah bina, hasilkan, susun,kembangkan.

PenilaianMembuat pertimbangan, termasuk memberi rasional, atas alasan dalaman atau luaran, mentafsir dan mengkritik. Istilah atau kata tugas yang digunakan dalam soalan ialah pilih, berikan, alasan, kritikan, buktikan.TAJUK 3: JADUAL SPESIFIKASI UJIAN Definisi JSU Jadual yang menggambarkan ciri sesuatu ujian dari segi kandungan iaitu konstruk yang ditaksirkan, pemberatan tiap-tiap kontruk, konteks, pemberatan tiap konteks, dan pemberatan taburan aras kesukaran.

Tujuan JSU Diwujudkan. Menghasilkan soalan yang berkualiti (tidak membentuk soalan secara spontan tidak tahu aras)

Soalan yang dihasilkan tidak mempunyai kesahan / tiada keutuhan.

Ciri-ciri JSU Merupakan matrik yang terdiri daripada 2 paksi iaitu paksi melintang aras kemahiran dan menegak kandungan.

Bilangan item dinyatakn dalam JSU mengikut aras kemahiran yang ditetapkan.

Mengandungi aras yang mengikut aras taksonomi.

Kandungan aras kemahiran mengikut lama masa mengajar dan kepentingan kemahiran.

Kepayahan item dlm lingkungan 20% - 80%.

Bentuk ujian sama ada berbentuk objektif, esei, amali, kertas khusus dan lain-lain.

Kandungan ujian berupa topik-topik pelajaran.

Kepentingan JSU Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan.

Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.

Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.

Menentukan perimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji.

Kertas ujian dapat digubal secara sistematik

Kesahan dari segi persampelan sukatan pelajaran adalah terjamin

Memberi panduan untuk membentuk format ujian.

Memberi panduan untuk membentuk soalan.

Menstabilkan taraf serta aras kesukaran ujian dari tahun ke tahun.

Mengambil kira bilangan masa yg diperuntukkan untuk sesuatu topik

Membolehkan perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yg lain

Taburan soalan mengikut tajuk adalah seimbang

Ujian meliputi keseluruhan sukatan pelajaran

4 Syarat JSU1. Ujian tidak dibina sembarangan

2. Menimbulkan kepentingan topik dan aras kemahiran yg diuji

3. memberi panduan dan penentuan kepada pengubalan ujian

4. Memastikan kesesuaian taburan soalan mengikut aras dan kemahiran

LANGKAH LANGKAH MEMBINA JSU