2015 konserto terakhir (sinopsis bab 11 14)

9
NAMA : NUR AQILAH BINTI SHUKUR KELAS : 5PA1 NO K/P : 981220-01-6938 Pengenalan Diri

Upload: saharuddin-abdullah

Post on 19-Jul-2015

227 views

Category:

Education


1 download

TRANSCRIPT

Page 1: 2015 Konserto Terakhir (sinopsis bab 11 14)

NAMA :

NUR AQILAH BINTI SHUKURKELAS :

5PA1NO K/P :

981220-01-6938

Pengenalan Diri

Page 2: 2015 Konserto Terakhir (sinopsis bab 11 14)

Sinopsis KonsertoTerakhirBab 11-14

Page 3: 2015 Konserto Terakhir (sinopsis bab 11 14)

Hilmi telah berhenti kerja dan menyertai quartet Encik yang

terkenal di ibu kota. Hilmi memainkan lagu gubahannya“Sebuah Intermeso”. Seluruh hadirin terpesona dan terpegun.Temu ramah dengan Helmi oleh pemberita hiburan telahdisiarkan di dalam akbar pada hari yang berikutnya. DatukJohari terpegun. Daripada akhbar itu Hayati mendapat tahuHilmi masih berada di Kuala Lumpur. Setiausaha PersatuanPemain-pemain Muzik Nasional mendapati Encik Bakar telahmelanggar peraturan perlembagaan persatuannya keranasemua pemain muzik hendaklah terdiri daripada anggota-anggota persatuan itu yang sah. Hilmi berasa kesal keranamenjadi sebab Encik Bakar berhadapan dengan tindakanpersatuan. Akhirnya jawatankuasa memaafkan Encik Bakarkerana mengenangkan jasa-jasanya terhadap persatuantersebut dan menerima keahlian Hilmi

BAB 11:INTERMESO

Page 4: 2015 Konserto Terakhir (sinopsis bab 11 14)

Azizah membawa berita tentang Hayati mendapat biasiswa

dari British Council untuk belajar muzik di Conservatory ofMusic selama dua tahun.

Sekiranya Hilmi pergi ke lapangan terbang pada waktu itubererti dia tidak dapat ikut bermain dalam orkestra EncikBakar. Fikirannya terlalu runsing. Hilmi berjumpa Hayatidengan bantuan Mamat. Mohsin tentang pertemuan tersebut.Hayati menyatakan bahawa dia amat mencintai Hilmi tetapidia tidak mahu membantah kata orang tuanya. Encik Bakarpula gelisah menunggu Hilmi. Pada malam itu, permainanyang luar biasa telah diperlihatkan oleh Hilmi. Apabila laguciptaan Helmi telah banyak, lagu-lagu tersebut telahdirakamkan menjadi rekod.

BAB 12:KRISIS

Page 5: 2015 Konserto Terakhir (sinopsis bab 11 14)

Hilmi telah mendapat keizinan Encik Bakar untuk

menubuhkan kugiran yang diberi nama “Kugiran Dahlia”. Iadengan cepat mendapat popularitinya. Hilmi banyakmenggubah lagu untuk dinyanyikan oleh Azizah.Perhubungan mereka semakin erat. Setelah setahun lebihbergaul rapat, dia dan Azizah diijabkabulkan. Tetapi kira-kirasetahun setelah anak lelaki mereka yang pertama lahir, Azizahmulai berubah dan Hilmi juga ikut berubah. Rumah tanggamereka mula goyah. Hilmi banyak berfikir dan telahmendatangkan ilham untuknya menggubah lagu.

Cont.

Page 6: 2015 Konserto Terakhir (sinopsis bab 11 14)

Keretakan rumahtangga Helmi semakin memuncak. Azizah

cemburu kerana pada anggapannya beberapa buah lagu yangtelah digubah khas oleh Hilmi adalah untuk Hayati. Namundia juga tetap menggubah lagu termasuk lagu “Cinta danTangis”. Harapan untuk kembali dengan Azizah telah pudar.Walau bagaimanapun dia belum berniat untuk menceraikanAzizah. Orkes Hilmi telah mendapat undangan untuk bermaindalam pertunjukan Hari Keputeraan Sultan Kelantan diKelantan. Hilmi mendapat sambutan yang luar biasa. Kira-kirajam empat pagi, Hilmi dikejutkan dengan panggilan telefondari Rahmat tentang kematian Encik Bakar.

BAB 13:PERPECAHAN

Page 7: 2015 Konserto Terakhir (sinopsis bab 11 14)

Tiga tahun berturut-turut Hilmi muncul sebagai pemenang

dalam pesta muzik tahunan yang dianjurkan oleh RTM. Hilmitelah diberi penghormatan untuk memimpin satu pertunjukanOrkes Perdana yang dianjurkan oleh RTM. Datin Salmah jugatelah mendesak Datuk Johari mencari kad jemputanpertunjukan Orkes Perdana itu kerana seluruh geng ‘morningcoffee’ telah bercadang untuk menontonnya

Cont.

Page 8: 2015 Konserto Terakhir (sinopsis bab 11 14)

Dewan Tunku Canselor telah penuh sesak. Keadaan menjadi

tegang apabila Hilmi belum kelihatan. Hilmi sakit dandimasukkan ke unit rawatan rapi ( ICU ). Hayati yang inginmenonton pertunjukan tersebut ingin membantu memimpinpertunjukan tersebut. Datuk Johari dan Datin Salmahmenyesali perbuatan mereka terhadap Hilmi. Setelahpertunjukan selesai Hayati, Datuk Johari dan Datin Salmahbergegas ke hospital. Suasana menjadi bertambah pilu dengankehadiran Azizah, ibunya serta Hakim, anak Hilmi.

Karim akhirnya membongkar rahsia bahawa Hilmi sebenarnyaanak kandung Datuk Johari. Datuk Johari dan Datin Salmahamat menyesal dan akan menebus dosa mereka sekiranyaHilmi pulih. Sesampai sahaja di rumah, Datuk Johari telahmenerima khabar tentang kematian Hilmi. Datuk Johariterkejut dan jatuh di atas lantai dan meninggal dunia.

BAB 14:SENIMAN

Page 9: 2015 Konserto Terakhir (sinopsis bab 11 14)

SEKIAN TERIMA

KASIH