tugasan kump. tajuk 2 2015

15
KESUKARAN MATEMATIK DAN UJIAN DIAGNOSTIK ANALISIS KESILAPAN NEWMAN 1

Upload: safina-hashim

Post on 25-Sep-2015

36 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

MTE3123

TRANSCRIPT

PERATUS

KESUKARAN MATEMATIK DAN UJIAN DIAGNOSTIK ANALISIS KESILAPAN NEWMAN11Lampiran 6: Grandma's BoyEDU 3104DISEDIAKAN OLEH :2PENGENALANKajian Newman (1977), berkaitan KESILAPAN DALAM PENYELESAIAN MASALAH BERAYAT DALAM MATEMATIK.

5 PERINGKAT BERHIERAKI5 PERINGKAT BERHIRAKIPERINGKATSOALAN TEMU BUALBACAANSila baca soalan tersebut.2. PEMAHAMAN Beritahu saya, apakah yang dikehendaki olah soalan.3. TRANSFORMASI Apakah cara yang kamu gunakan untuk menjawab soalan tersebut?4. KEMAHIRAN PROSESTunjukkan bagaimana caranya kamu mendapatkan jawapan tersebut.5. ENKODTuliskan jawapan lengkap bagi soalan tersebut.Kesilapan boleh berlaku akibat KECUAIAN atau KEKURANGAN MOTIVASI.

Kedua-dua faktor ini boleh berlaku pada mana-mana 5 peringkat ketika menyelesaikan masalah. ANALISIS KESILAPAN NEWMANPROSEDUR ANALISIS KESILAPAN NEWMANTEMUBUALTujuan utama temubual ialah untuk mengenal pasti setiap item yang dijawab dengan salah adalah berasaskan ujian masalah.Temubual dilaksanakan secara berasingan.Dijalankan selepas ujian masalah berbentuk perkataan.Dijalankan dengan gangguan yang minimum.JANGAN bantu murid.PERKARA PENTING SEMASA TEMUBUALSEMASA TEMUBUALBeri satu set soalan berbentuk perkataan.Jalankan 5 kategori soalan-soalan temubual.Berhenti sebaik sahaja kesilapan pertama dikenal pasti.5 KATEGORI SOALANPada peringkat ini, murid tidak dapat mengenal pasti, menyebut, membaca simbol atau perkataan dalam soalan.KATEGORI 1 : BACAAN5 KATEGORI SOALANPada peringkat ini, murid menghadapi kesukaran dalam memahami sebutan yang spesifik, frasa atau maksud umum dalam soalan.KATEGORI 2 : PEMAHAMAN5 KATEGORI SOALANPada peringkat ini, murid tidak dapat menyatakan secara lisan.

Tidak dapat terjemahkan simbol, operasi atau ayat dengan betul.KATEGORI 3 : KEMAHIRAN TRANSFORMASI5 KATEGORI SOALANPada peringkat ini, murid tidak dapat melaksanakan langkah pengiraan (algoritma) dengan betul.KATEGORI 4 : KEMAHIRAN PROSES5 KATEGORI SOALANPada peringkat ini, murid tidak dapat menulis jawapan dalam bentuk angka (numeral), simbol atau perkataan.KATEGORI 5 : ENKOD