tugasan individu sajak

Download Tugasan Individu Sajak

Post on 30-Sep-2015

220 views

Category:

Documents

0 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

BSK 3082PENULISAN PUISI UNTUK PENERBITAN TUGASAN INDIVIDU (SAJAK)SEMESTER 8

NAMA : NUR NADZIRAH BINTI JOHARI NO MATRIK : D20111047412

NAMA PENSYARAH : EN GHAZALI DIN

BILTAJUKMUKA SURAT

1HIDUP CINTA3

2DALAMNYA CINTA4

3HANYA PADAMU5

4SINARAN6

5HADIRNYA CINTA7

6INSAN KERDIL8

7KASIH IBU9

8TERIMA KASIH10

9HENING MALAM11

10SALAHKAH AKU?12

11PENGEMIS SEPI13

12USANG14

13SUKAR AKU MENGERTI15

14KAWAN DAN SAHABAT16

15ANAK KECIL17

16GURU ITU AKU18

17RAHSIA-NYA19

18KESAYANGANKU20

19AKU22

20RAJA HATIKU22

21KAU KEKUATANKU23

HIDUP CINTA

Kerana cinta mula tiada kerana cinta sudah berpunyakerana cinta aku kecewakerana cinta aku gembira.

Tanpa airmata tiada erti kehidupan kerakusan cinta membawa seribu kedustaan walau ia hanya sementaranamun memberi sejuta warna.

Tiada lagi airmatatiada lagi senyuman ceriatiada lagi tangisan gembiratiada lagi gelak ketawa.

Tiada lagi keluhan tiada lagi tangisan yang ada hanyalah senyumandari diri seorang teman.

(Tanjong Malim, 2015)

DALAMNYA CINTA

Cintatidak hanya bermula dari tatapan matakerana cinta hadir dari tulusnya haticinta mampu mengubah derita mencari ceriacinta dari tulusnya insan sejati.

Cinta mampu menjadi kenangancinta mampu mencetus permusuhan cinta mewujudkan persahabatancinta membina ikatan kejujuran dan kesetiaan.

Cinta tidak bisa dipaksatidak mudah diungkaptidak mudah diterjemahkerana cinta wujud dari dalamnya hati.

(Tanjong Malim, 2015)

HANYA PADAMU

Hanya padaMu aku mengadu dengarlah rintihanku initerimalah penyesalankukabulkanlah permintaankujangan kau mengecewakan diriku.

Aku berdosaberdosa meninggalkan suruhanmumelakukan segala laranganmuampuni akuterimalah taubatkuhanya padamu aku mengadu.

Nukilan,Zeera Johari (Batu Pahat, 2015 )

SINARAN

Ku lihat bintang dilangitsinarnya menerangi gelap malamindah tiada yang bisa menandingiwalau jauh tidak bisa ku gapai namun cahaya mampu menenteram jiwa.

Berkerlipan jauh di sanamembawa beribu senyuman gembirawalau punah hati terasasenyuman terukir bak cahayamenerangi gelapnya jiwa lara.

Senyummu bak cahaya kerlipan bintangtiada yang bisa menandingsenyuman manis terukir di bibir buat insan tercinta tersayangsebagai kenangan indah terukir.

(Tanjong Malim, 2015)

HADIRNYA CINTA

Cinta takkan datang tanpa dicaripergi bila dikhianatikasih sayang tanpa cinta tiada ertiibarat mencurah air ke daun keladi.

Cintaadakala membawa bahagiaadakala mengundang kecewaadakala sehingga ke syurgaadakala menolak ke neraka.

Cintaadalah anugerahjuga indahtanpanya hidup punah salah cinta hidup musnah.

(Putrajaya, 2015)

INSAN KERDIL

Lahir seorang insan kerdilhidup penuh belaian manjaoleh kedua ibu bapa untuk menjadi insan berguna.

Hari demi hariadakah insan ini sedar tujuan diutus oleh sang pencipta di alam maya dunia fana.

Masa berlalu begitu pantasmeninggalkan kenangan hidupyang tidak mungkin kembali mengulang keindahan dulu.

Tersentak dari lamunan bangkit menerjah kehidupanyang penuh dengan khalayanlakonan dunia kehidupan.

(Batu Pahat, 2015)

KASIH IBU

Ibu kasih sayangmu membawa ke syurgatiada yang bisa menandingimuwalau aku diberi emas permatapilihanku hanyalah kamu.

Ibukasihmu tidak ternilai harganyajasamu tidak mungkin terbalastiada yang indah selain dirimuyang sering membuat aku rindu.

(Batu Pahat, 2015)

TERIMA KASIH

Terima kasih sukar diungkapkanwalau seribu pertolongan yang kau perolehnamun kau masih sukar untuk ucapkan.

Terima kasihungkapan indah menyentuh perasaan mengubah hati menjadi ikhlaswalau ianya hanyalah dua perkataan.

Terima kasihungkapan yang indah serta mudahnamun kau tak pernah endahwalau mampu membuat hati berubah kau sering anggap ia tak mudah.

(Tanjong Malim, 2015)

HENING MALAM

Di malam yang hening iniku lihat pepohon bertiupan angin lembut menghentam jiwakuterasa dingin diseluruh tubuhku.

Ku lihat dedaun berguguran kekuningan layu tidak kehijauanmemenuhi ruang menutupi bumitiada ruang segenap ini.

Kelayuan dedaunan seperti layunya jiwa inimengenang kembali kau yang dulukini tiada lagi disisi.

(Tanjong Malim, 2015)

SALAHKAH AKU?

Hidupku bahagia walau sering dicercaHidupku tenang walau sentiasa menjadi ceritaTiada walau sedikit ia menganggu hariankuKetidakpuasan hati sering menganggu hidupmuKerana kau sering membenci diri ini.

Apa salahku?Apa dosaku?Kau sering perlaku aku sebegituWalau aku hanya diam membisu Kau sering mengganggu hidupku.

Walaupun kau begitu Aku hanya mampu memaafkanWalau hati ini sering terluka Sehingga mengalir mutiara dari mataNamun kau masih sahabatku.

(Batu Pahat, 2015)

PENGEMIS SEPI

Dalam keheningan malam aku keseorangan bertema sepitermenung di kaki limatiada siapa disisiterkenang nasib diri ini.

Hidupku sentiasa sepi tiada yang menemani disetiap incihidupku bagai tidak bererti sering bertemankan airmataakulah pengemis sepi.

Beginilah nasib diri inisentiasa hidup dalam sepimengharapkan belas kasihan dari yang simpati mengharap simpati dari yang mengerti akulah pengemis sepi.

(Tanjong Malim, 2015)

USANG

Setiap hari aku menantisetiap saat aku berharapsetiap detik aku memikirkanapakah harapan seorang insan yang hidup berjauhan.

Saat ku kenang harapan yang semakin usangmenunggu yang tak pasti datangakhirnya ku faham erti pengorbanan

Walau tugasku jauh berbelah lautannamun tangisanmukeegoanmu, gelak tawamutidak pernah ku padamkanmakin jauh makin kerinduanperwatakanmu semakin kuat dalam ingatan.

(Batu Pahat, 2015)

SUKAR AKU MENGERTI

Sahabatsukar aku mengertiniat sebenar dihatimukeikhlasan mahupun paksaan kau berteman dengankuandai ada khilafkukumohon ampuni aku kau sahabatku walau kau sering curangi akubukan niatku memaksamunamun kerana ku sepiku mahu kau menjadi temanku.

(Tanjong Malim, 2015)

KAWAN DAN SAHABAT

Kawan adalah seorang yang datang dan pergibila gembira dia munculbila sedih dan terluka dia larimeninggalkan aku seorang diritak semua kawan menjadi rakan tak semua rakan menjadi temantak semua teman menjadi sahabat

Sahabat ada dikala suka dan dukatidak mengira walau di mana beradakau umpama keluarga yang sering menerimasegala kekurangan yang adasering menjadi rindusering membuat gembirasehingga mengalirkan airmatakaulah sahabat.

(Tanjong Malim, 2015)

ANAK KECIL

Baumu seperti syurgadisaat kau masih tidak mengerti ciuman sering singgah di pipikerana baumu sunggu istimewamemelukmu menenangkan jiwasenyuman membuat aku terpesona.

Nukilan,Zeera Johari

(Gombak, 2015)

GURU ITU AKU

Kau adalah yang pertama membuat aku menjadi berani berhadapan dengan tugaskuwalau sukar namun ku pasti keyakinan ku peroleh mampu membantukuwalau berhadapan saat sukarku tabah merantasi saat itumenjagamumengajarmumendidikmuadalah sukar bagiku namun kerana keakraban kitamembuat aku terus tabahmembantu merealisasikan impianmukini kau adalah jiwakuwalau kita terpisah jauh saat bersama tak mungkin pudar diingatan.

(Tanjong Malim, 2015)

RAHSIA-NYA

Jodohitu adalah rahsiayang tak mungkin kita ketahuisehingga smpai waktunyaia adalah serasi seperti mana kita begitulah diajadikan kekurangan sebagai kelebihan dan kelebihan sebagai kekurangania pasti sempurnaianya telah ditentukan tidak mungkin dipaksawalau tiada pertemuanpasti terjalin sebuah ikatan.

(Tanjong Malim, 2015)

KESAYANGANKU

Gelagatmu tingkah lakumusering menyakiti hatikusering menyentak hatikukau seperti tidak menerima kehadirankuaku dibayangi rasa maluaku dibayangi rasa pilu tatkala kau sering memandang sinis kepadakunamun berkat kesabarankuakhirnya kau menghormati kau menerimakau menyayangiwalau hanya sementarakasih sayang yang terbina akan kekal hingga akhirnyakau kesayanganku.

(Tanjong Malim, 2015)

AKU

Aku sukar kau fahamisukar kau mengertipelbagai rasa telah aku alamimembangkitkan rasa bencisehingga tidak meghiraukan akan insan yang cuba memahami

Akulemah tanpa bicaradiam tiada katahanya airmata yang menjadi igauansering membuat jiwa melonjak kemarahantanpa memikirkan hati dan perasaan.

(Tanjong Malim, 2015)

RAJA HATIKU

Kasih sayangmu tak pernah kau ucapkankau sering membisu dikala aku mengadukau ibarat seperti insan yang tidak menyayangikunamun disebalik itu aku mengerti kau sayang padakuterlalu banyak pengorbananmubukan sahaja dari wang ringgitmalah penat lelahmu membantukudalam segala macam perkaraaku selamat disaat kau berada disampingkuwalau jauh kau sering membantukujarak tidak menjadikan kau dan aku menjauhkau dan aku saling menyatuakan ku cuba membantumudisaat hari tuamuayah aku sayang padamu.

(Tanjong Malim, 2015)

KAU KEKUATANKU

Wanitawalau kau insan yang lemahnamun kau tak pernah kalahkau menjadi yang teristimewakepada seluruh ahli keluargakau menjadi kesayangankau menjadi kerinduanwalau kau jauh di matanamun kau menjadi harapandemi memberi kekuatan dalam ku mengejar sebuah impian.

Nukilan,Zeera Johari (Tanjong Malim, 2015)1