selangorkini 9 – 16 mei 2014

16
KENALI ADUN ANDA LAI NYUK LAN N56 Sungai Pelek PERCUMA 9 - 16 Mei 2014 9 - 16 Rejab 1435 Selangor Kini LAPORAN PENUH MUKA 3 Kiraan Denggi Jan - 26 April Jangkitan 26 Kematian muka 6 16,874 SHAH ALAM - Pembenihan awan meng- gunakan teknologi terbaik di dunia ter- halang kerana Kementerian Pertahanan (Kementah) belum mahu membenar- kannya. Exco Belia dan Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Dr Yunus Hairi, berkata Kerajaan Negeri dan agensi ber- wajib bersedia untuk memanfaatkan teknologi itu untuk menghasilkan hu- jan di kawasan tadahan air namun tia- da maklum balas daripada Kementah se- hingga berita ini ditulis. Menurut Yunus, pihak Kementah ber- pendapat teknologi Royal Rain Maker daripada Thailand yang menggunakan kaedah Ejectable Flare Rack itu mem- babitkan keselamatan negara. “Kita sudah bawa juruterbang dari Thailand dan sudah membuat percubaan pada 3 serta 4 Mei lalu. “Kita mengambil keputusan untuk melakukan kaedah ini pada musim hu- jan bagi menggalakkan lebih banyak hujan turun untuk mengatasi musim kemarau yang dijangka berlaku Jun atau Julai ini,” katanya pada sidang media, di Bangunan SUK, baru-baru ini. KUKUH... Adun Sekinchan, Ng Suee Lim, menunjukkan kepada Exco Belia dan Sukan; Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Dr Ahmad Yunus Hairi (ber- baju jingga), berke- naan struktur jeti baru yang dibina daripada konkrit bagi menggantikan jeti lama yang uzur, sewaktu meng- hadiri sesi dialog bersama nelayan dan pengusaha jeti di Pantai Redang Air lombong dijamin selamat oleh makmal kerajaan, swasta Pembenihan awan: Kementah masih membisu OLEH AFEEQA AFEERA SHAH ALAM - Ujikaji makmal kera- jaan dan makmal swasta mengesahkan air mentah yang disalur dari bekas lom- bong ke Sungai Selangor adalah mudah dirawat dan selamat untuk digunakan. Hasil ujikaji yang dijalankan secara berterusan dari masa ke semasa sejak 2011 menyakinkan Kerajaan Negeri bahawa sumber air alternatif itu boleh dimanfaatkan. Justeru, Exco Belia dan Sukan, In- frastruktur dan Kemudahan Awam, Dr Ahmad Yunus Hairi menyanggah analisa bebas yang dipungut sebuah media tempatan kerana ia memberi gambaran yang salah. Beliau sekali lagi mengingatkan air yang dibekalkan kepada pengguna bukan air mentah yang tidak dirawat. “Air lombong dipam ke Sungai Se- langor dan disalurkan ke Loji Pem- bersihan Air (LPA) Empangan Sungai Selangor dan perlu melepasi bebe- rapa proses rawatan untuk pembersi- han sebelum disalurkan kepada peng- guna,” jelas Dr Yunus. Strategi ini dirangka bagi meng- hadapi musim kering dari Mei-Sep- tember dan telah memanjangkan hayat bekalan air negeri kepada lima bulan, daripada 29 hari sahaja. Majlis Mesyuarat Kerajaan Ne- geri (MMKN) sebelum ini melulus- kan peruntukan sebanyak RM10 juta bagi membina infrastruktur menge- pam air dari bekas lombong atau ko- lam sekitar Lembangan Sungai Sela- ngor ke Sungai Selangor. Kenyataan LUAS muka 2 >> Maklumat belum dikemaskini oleh Jabatan Kesihatan Negeri Selangor

Upload: hoangcong

Post on 28-Dec-2016

248 views

Category:

Documents


4 download

TRANSCRIPT

Page 1: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

KENALI ADUN ANDALAI NYUK LAN

N56 Sungai Pelek

PERCUMA 9 - 16 Mei 20149 - 16 Rejab 1435Selangor Kini

LAPORAN PENUH MUKA 3

Kiraan Denggi Jan - 26 April

Jangkitan

26Kematianmuka 6

16,874

SHAH ALAM - Pembenihan awan meng-gunakan teknologi terbaik di dunia ter-halang kerana Kementerian Pertahanan (Kementah) belum mahu membenar-kannya.

Exco Belia dan Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Dr Yunus Hairi, berkata Kerajaan Negeri dan agensi ber-wajib bersedia untuk memanfaatkan teknologi itu untuk menghasilkan hu-jan di kawasan tadahan air namun tia-da maklum balas daripada Kementah se- hingga berita ini ditulis.

Menurut Yunus, pihak Kementah ber-

pendapat teknologi Royal Rain Maker daripada Thailand yang menggunakan kaedah Ejectable Flare Rack itu mem-babitkan keselamatan negara.

“Kita sudah bawa juruterbang dari Thailand dan sudah membuat percubaan pada 3 serta 4 Mei lalu.

“Kita mengambil keputusan untuk melakukan kaedah ini pada musim hu-jan bagi menggalakkan lebih banyak hujan turun untuk mengatasi musim kemarau yang dijangka berlaku Jun atau Julai ini,” katanya pada sidang media, di Bangunan SUK, baru-baru ini.

KUKUH...Adun Sekinchan,

Ng Suee Lim, menunjukkan

kepada Exco Belia dan Sukan;

Infrastruktur dan Kemudahan

Awam, Dr Ahmad Yunus Hairi (ber-

baju jingga), berke-naan struktur jeti baru yang dibina daripada konkrit

bagi menggantikan jeti lama yang uzur,

sewaktu meng-hadiri sesi dialog bersama nelayan

dan pengusaha jeti di Pantai Redang

Air lombong dijamin selamat oleh makmal kerajaan, swasta

Pembenihan awan: Kementah masih membisu

Oleh AFEEQA AFEERA

SHAH ALAM - Ujikaji makmal kera-jaan dan makmal swasta mengesahkan air mentah yang disalur dari bekas lom-bong ke Sungai Selangor adalah mudah dirawat dan selamat untuk digunakan.

Hasil ujikaji yang dijalankan secara berterusan dari masa ke semasa sejak 2011 menyakinkan Kerajaan Negeri bahawa sumber air alternatif itu boleh dimanfaatkan.

Justeru, Exco Belia dan Sukan, In-frastruktur dan Kemudahan Awam, Dr Ahmad Yunus Hairi menyanggah analisa bebas yang dipungut sebuah media tempatan kerana ia memberi gambaran yang salah.

Beliau sekali lagi mengingatkan air yang dibekalkan kepada pengguna bukan air mentah yang tidak dirawat.

“Air lombong dipam ke Sungai Se-langor dan disalurkan ke Loji Pem-bersihan Air (LPA) Empangan Sungai Selangor dan perlu melepasi bebe- rapa proses rawatan untuk pembersi-han sebelum disalurkan kepada peng-guna,” jelas Dr Yunus.

Strategi ini dirangka bagi meng-hadapi musim kering dari Mei-Sep-tember dan telah memanjangkan hayat bekalan air negeri kepada lima bulan, daripada 29 hari sahaja.

Majlis Mesyuarat Kerajaan Ne- geri (MMKN) sebelum ini melulus-kan peruntukan sebanyak RM10 juta bagi membina infrastruktur menge-pam air dari bekas lombong atau ko-lam sekitar Lembangan Sungai Sela- ngor ke Sungai Selangor.

Kenyataan LUAS muka 2 >>

Maklumat belum dikemaskini oleh Jabatan Kesihatan Negeri Selangor

Page 2: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

2 Selangorkini 9 - 16 Mei 2014

Utama

LUAS akan ambil tindakan undang-undang

Dakwaan air beracun tak terapung

Kita tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang kepada mana-mana pihak yang secara sengaja atau tidak sengaja memberi gambaran yang salah terhadap kualiti air mentah dan air terawat

Md Khairi SelaMatPengarah LUAS

Oleh AFIX REDZUAN

SHAH ALAM - Kontraktor yang dilantik untuk membina Jambatan Ketiga Klang akan diumum selepas mesyuarat Lem-baga Tender Setiausaha Kerajaan Ne-geri pada 2 1 Mei depan.

Pengarah JKR Negeri Selangor, Datuk Ir. Hamizan Mohd Inzan, berka-ta kontraktor yang dipilih itu ialah kon-traktor yang berjaya melepasi penilaian teknikal dengan tawaran kos terendah.

“Sebanyak 23 kontraktor mengam-bil bahagian dalam proses tender ini dan proses pembukaan tender di hadapan umum diadakan pada sebe-lah petang hari penutupan tender,” katanya menerusi satu kenyataan media.

Kontraktor jambatan ke-3 Klang diumum selepas 21 Mei

Sebanyak 23 kontraktor mengambil bahagian dalam proses tender ini dan proses pembukaan tender di hadapan umum diadakan pada sebelah petang hari penutupan tender

datuK ir. haMizan Mohd inzanPengarah JKR Negeri Selangor

SHAH ALAM - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata ke-nyataan beliau berhubung pelaksa-naan Cukai Barangan dan Perkhidmat-an (GST) disalah tafsir.

Kenyataan GST disalah tafsir

SHAH ALAM - Lembaga Urus Air Se-langor (LUAS) tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang mem-beri gambaran salah kualiti air mentah dan air terawat yang disalurkan.

Menjelaskan pihak LUAS tidak mengambil ringan tanggungjawab me-reka, Pengarah Md Khairi Selamat ber-kata kolam-kolam sumber air alternatif itu sudah dikenalpasti sejak tahun 2009 dan Jabatan Kesihatan Negeri Selangor telah menjalankan siri pensampelan ko-lam sejak 2011.

Sampel diuji dibawah 27 parameter merangkumi kategori fizikal, logam dan logam berat dan hasil, dan hasil kajian menunjukkan logam berat tidak melampaui had selamat yang ditetap-kan Kementerian Kesihatan Malaysia (KMM).

“Pihak Luas juga sentiasa menjalank-an pemantauan bagi memastikan kualiti air mentah adalah mematuhi had piawai- an yang ditetapkan untuk dirawat oleh

loji pembersihan air (LPA) dan selamat untuk digunakan orang ramai.

“Justeru kita tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-un-dang kepada mana-mana pihak yang secara sengaja atau tidak sengaja mem-beri gambaran yang salah terhadap kualiti air mentah dan air terawat,” ka-tanya pada sidang media di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), ba-ru-baru ini.

Pensampelan terbaru dijalankan pada 2 Mei lepas di Kolam Kambing Susu, Kolam KL-Larut, Kolam Hang Tuah 1, Kolam Hang Tuah 2, Kolam Rasa dan satu sampel di Sungai Se-langor.

Menurut Khairi, sampel-sampel ini dihantar ke Jabatan Kimia dan makmal pihak ketiga yang mendapat akreditasi iaitu ALS Technicam (M) Sdn Bhd.

Malah laporan kualiti air mentah yang direkodkan Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn Bhd (Splash) pada

Proses tender terbuka untuk projek Jambatan Ketiga Klang, dibuka pada 24 Mac 2014 dan ditutup pada 22 April 2014.

Pada pembentangan Belanjawan 2013, kerajaan Selangor mengumumkan peruntukan RM300 juta dari rezab ne-geri untuk pembinaan jambatan ini dan pada persidangan Dewan Negeri Sela-ngor (DNS) baru-baru ini, meluluskan peruntukan awal sebanyak RM 48 juta.

Pembinaan Jambatan Ketiga Klang ini bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas dan menyuraikan trafik sekitar bandar Klang, sekali gus menambah baik sistem aliran trafik sedia ada.

Laluan yang terlibat dalam pembi-naan jambatan sepanjang 2.5 km ini ialah Jalan Sungai Bertih, Jalan Tan-jung Shawal dan Jalan Goh Hock Huat.

Proses pembinaan dijangka bermula 4 Jun 2014. Tempoh pembinaan diang-garkan selama 108 minggu dengan kos anggaran RM230 juta.

Mac lalu turut mendapati tiada seba-rang perlanggaran direkodkan bagi pa-rameter logam berat.

“Meskipun terdapat beberapa pa-rameter di dalam kumpulan logam yang melebihi piawaian, namun dengan kualiti yang sedikit dan boleh dirawat oleh LPA,” katanya.

Sebelum ini beberapa media me-laporkan bahawa Abdul Khalid secara peribadi bersetuju dengan pelaksanaan GST.

“Saya perjelaskan pelaksanaan GST

hanya boleh dilakukan jika ‘gini-coeffi-cient’ adalah kurang daripada 4.5.

“Sehingga Kerajaan Persekutuan mengatasi masalah isu jurang penda-patan rakyat, maka pelaksanaan GST mestilah tidak lakukan,” kata Abdul Khalid dipetik laman Facebooknya.

Sebelum ini, Abdul Khalid berkata GST yang mahu diperkenal Kerajaan Pusat tahun hadapan belum sesuai di-laksanakan sehingga jurang pendapat-an rakyat berpendapatan rendah dan menengah berjaya dirapatkan.

Hal itu kerana golongan rakyat yang berada dalam kelompok berpendapatan rendah dan sederhana masih lagi men-

jadi kelompok terbesar rakyat di negara ini.

Keadaan itu menyebab-kan rakyat yang berpenda-

patan rendah terpaksa membayar jumlah

cukai yang sama rata dengan go-longan berpenda-patan menengah bagi memperoleh barangan atau perkhidmatan yang sama.

Page 3: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

3Selangorkini 9 - 16 Mei 2014

Tempatan

Oleh NORHAYATI UMOR

SHAH ALAM - Universiti tempatan di-alu-alukan untuk mengkaji keatas ta-hap keselamatan air lombong yang disediakan sebagai beka-lan kecemasan menghadapi musim kering Mei-Septem-ber.

Exco Belia dan Sukan, In-frastruktur dan Kemudahan Awam, Dr Yunus Hairi (gam-bar) berkata Kerajaan Negeri sebelum ini sudah membuat kajian yang perlu daripada tahun 2011 hingga 2013. Kajian itu menunjukkan bekalan kecemasan itu menepati piawaian air mentah Kemen-terian Kesihatan Malaysia.

Universiti boleh analisis kualiti air lombong

BESTARI JAYA - Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ke-sal Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak diberi pene- rangan sebenar berhubung masalah air di Selangor.

Beliau menjelaskan isunya berpunca daripada taburan hujan yang berkurangan di ka-wasan empangan, dan bukan daripada dasar pemberian air percuma.

“Saya ingat orang yang bagi kajian kepada Najib itu tidak dikaji dengan betul. Kurang air tiada kena mengena de-ngan tarif air atau pemberian air percuma," katanya ketika ditemui di Majlis Penyerahan Geran Tanah kepada peneroka Kampung Sungai Darah, baru-baru ini.

Skim 20 meter air percuma yang dilaksanakan Kerajaan Ne-geri bertujuan untuk me-ringankan beban rakyat, selain mengalakkan penggunaan air dibawah 20 meter padu.

“Analisis itu dibuat oleh Jabatan Kesihatan negeri setiap tahun. Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) juga membuat kajian sampel kolam daripada peng-

analisis SIRIM.“Kita mengalu-alukan uni-

versiti-universiti tempatan membuat kajian kerana kita rasa bagi pihak Kerajaan Ne-geri kita telus. Kita buka ke-pada sesiapa yang berminat tetapi harus mendapatkan kebenaran dari LUAS dulu kerana kawasan itu di bawah pewartaan mereka,” katanya

di satu sidang media, baru-baru ini.Sebelum ini, LUAS dan Jabatan Ke-

sihatan Negeri Selangor mengadakan pensampelan kualiti air terhadap 30

buah kolam bekas lombong pada tahun 2005.

Hasil kajian itu, sekurang-kurangnya 17 buah lombong didapati sesuai dijadi-kan sumber air alternatif.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid memberi jaminan bahawa sumber alter-natif bekalan air daripada air lombong yang dirawat adalah selamat.

Selangor Kini difahamkan air dari lombong-lombong selamat itu di proses sebanyak tiga kali supaya ia selamat un-tuk dijadikan bekalan kecemasan.

Selangor Kini juga difahamkan de-ngan adanya bekalan kecemasan itu, bekalan air di Selangor mampu ber-tahan selama lima bulan, berbanding 29 hari sahaja tanpa lombong-lombong itu.

Catuan air: PM terima maklumat salah

SHAH ALAM - Kerana mulut badan bi-nasa. Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sekali lagi menjadi sasaran kecaman rakyat Selangor selepas pemimpin tertinggi BN itu mendakwa air percuma punca catuan air.

“Dekat Johor dan Negeri Sembilan tiada air percuma malah mahal pun

Najib Razak dikecam di laman sosial Facebook

SHAH ALAM - Sidang media menerang-kan situasi air di Selangor akan dilaksa-nakan setiap tiga hari supaya masyarakat sentiasa maklum akan perkembangan isu dari masa ke semasa.

Exco Belia dan Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Dr Ahmad Yu-nus Hairi, berkata Kerajaan Negeri akan terus memantau paras bekalan air.

“Kerajaan negeri tidak berani menja-min 100 peratus (catuan air tidak ber-ulang) kerana musim kering akan ber-laku dalam bulan Julai nanti, tetapi kita akan buat pemantauan dan penelitian dari masa ke masa," kata Yunus selepas merasmikan Hari Sukan Antarabangsa Peringkat Negeri Selangor.

Sesi penerangan air setiap tiga hari

SHAH ALAM - Kerajaan Negeri kecewa dengan kenyataan tidak berasas Presi-den Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER), S Piarapa-karan, kerana ia boleh menimbulkan ke-gelisahan di kalangan rakyat.

Exco Belia dan Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Dr Yunus Hairi berpendapat kenyataan AWER itu ber-dasarkan maklumat yang tidak sahih dan tidak dikemaskini.

“Beliau sepatutnya membuat penye-lidikan berkenaan usaha yang sedang dan akan dilaksanakan Kerajaan Negeri untuk menambah simpanan bekalan air mentah untuk masa kini dan kegunaan sehingga musim kering yang diramal berlaku se-hingga September ini," kata Hairi.

Yunus berkata, Kerajaan Negeri juga sudah berkali-kali menegaskan bahawa Langat 2 bukan penyelesaian sepenuhnya kepada kekurangan air di Lembah Klang kerana loji berkenaan hanya membekalkan 1,000 juta liter air sehari (JLH) sahaja.

Kerajaan Negeri dukacita laporan tidak benar

KUALA LUMPUR - Persekutuan Peki-lang-Pekilang Malaysia (FMM) cawang-an Selangor menggesa pengilang untuk segera melaksanakan pelan kontingensi bekalan air.

Pelan tersebut termasuklah tadahan air hujan, memasang tangki simpanan air yang lebih besar dan mendapatkan sumber air bawah tanah. Pengilang juga digesa meneruskan langkah-langkah penjimatan air.

FMM juga menggesa penyelesaian jangka masa panjang memastikan beka-lan air berterusan untuk sektor industri, termasuk maklum-balas berterusan dan notis awal sekiranya catuan perlu dilak-sanakan semula.

Pengilang perlu pelan kontingensi

kena catu, sudah pergilah ‘selfie’ di sana,” tulis Sariph Sariphuddin di la-man media sosial Facebook.

Ada juga yang menggambil kesem-patan itu untuk mengajar Najib satu dua perkara mengenai urustadbir negara.

“Air dengan air percuma adalah perkara berbeza. Air percuma kerana ia

adalah tanggungjawab pemerintah ke-pada rakyatnya bukan menekan rakyat dengan pelbagai cukai. Semua orang tahu catuan disebabkan kemarau dan air empangan berkurangan. Jangan buat kenyataan yang kurang cerdik,” luah pemilik akaun Facebook, Roshan Rashid.

Page 4: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

PENASIHAT: Faekah Husin Arfa’eza Abdul Aziz

KETUA PENGARANG: Fazallah Pit PENGARANG BERITA: Hafiizh Mokhtar PEMBANTU PENGARANG: Rusidah Salim

WARTAWAN: Afeeqa Afeera: [email protected], Hafizan Taib: [email protected], Naeem Raffi: [email protected],

Afix Redzuan : [email protected], Lizawati Madfa : [email protected], Norhayati Umor: [email protected], Nazli Ibrahim : [email protected],

Norfarahidayu Baharudin : [email protected] JURUGAMBAR: Raheemie Arifin, Shuaib Ayob & Asri Sapfie

GRAFIK & REKA LETAK: Unit Grafik CCSBAras 2, Carlton Holiday Hotel & Suites, No 1, Persiaran, Akuatik 13/43,

Seksyen 13, 40100, Shah Alam, Selangor Tel : 03-5523 4856 Faks : 03-5523 5856 Emel: [email protected]

Selangor KiniSIDANG PENGARANG

4 Selangorkini 9 - 16 Mei 2014

Utama

Kecemerlangan PBT lonjak kemakmuran negeri

Oleh NAZLI IBRAHIM

SEKINCHAN - Isu status ta-nah yang menempatkan jeti nelayan di sepanjang Pantai Redang, Sekinchan dijangka selesai apabila satu kajian me-nyeluruh dijalankan.

Exco Infrastruktur dan Ke-mudahan Awam, Dr Ahmad Yunus Hairi berkata, kajian itu dijalankan Lembaga Urus Air Selangor (Luas) melibatkan isu Kebenaran Menduduki Se-mentara (TOL).

Katanya, kajian itu untuk mengenalpasti dan menyusun

atur semula supaya sistem le-bih baik yang mampu mem-beri pulangan yang baik kepa-da pengusaha di sini.

“Sebab bila kerajaan melak-sanakan polisi rezab sungai dan sebagainya kita hentikan TOL tetapi di sini ada kepen-tingan kepada nelayan dan juga industri pelancongan.

“Ia diputuskan Kerajaan Negeri yang sudah tentu bukan TOL, tetapi yang lebih kekal dan baik sama ada mungkin sistem pajakan atau sistem pengurusan tanah digunakan, cuma pengurusan diserahkan

Status tanah Bagan Sekinchan selesai

kepada pengusaha ini,” kata Dr Yunus.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri sesi dialog bersama nelayan dan peng-usaha jeti dalam lawatan kerja di Pantai Redang di sini, baru-baru ini.

Dr Yunus dalam lawatan kerjanya turut meninjau jeti Jalan Tepi Sungai dan Jeti Bagan Sekinchan.

Katanya lagi, kajian yang dijalankan perunding yang dilantik Luas kini berada di peringkat akhir sebelum dipu-tuskan dalam mesyuarat Exco

Kerajaan Selangor.Adun Sekinchan, Ng

Sue Lim dalam sesi dia-log sebelum itu berkata, jeti di Pantai Redang merupakan sumber pendapatan nelayan dan pengusaha jeti terlibat.

“Jeti ini amat penting untuk nelayan menaik-kan hasil tangkapan mereka dan juga se-makin mendapat tem-pat dalam menarik ke-datangan pelancong,” ucap Sue Lim dalam majlis dialog itu.

Ng Sue Lim menunjukkan kayu berlian yang mudah reput, dan tidak sesuai digunakan bagi membina jeti. (Gambar atas) Keadaan jeti yang reput dan uzur

Pihak ber- k u a s a t e m p a t -

an (PBT) adalah organisasi pa-ling dekat de- ngan denyut nadi masyarakat. Terlalu banyak urusan ke-hidupan bersangkut paut dengan PBT.

Dari aspek kebersihan, bangunan, lesen itu ini hing-galah longkng tersumbat, semuanya memerlukan pe-ranan, perkhidmatan dan kepakaran PBT.

Secara mudah, tang-gungjawab asas PBT ialah memudahkan kehidupan masyarakat melalui sistem perkhidmatannya. Jika tidak, kehidupan kita barangkali pincang.

Sekaligus bermakna, se-makin berkualiti sesebuah PBT itu, semakin harmo-ni kehidupan masyarakat-nya. Semakin banyak PBT berkualiti, semakin makmur sesebuah negeri.

Dan sembilan PBT Sela-ngor dari keseluruhan 12 PBT di seluruh negara diberi pe-narafan empat bintang oleh Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Ke-rajaan Tempatan.

Dan PBT terbaik keselu-ruhan ialah Majlis Perban-daran Subang Jaya (MPSJ) yang mencipta rekod sebagai penerima taraf lima bintang.

Datin Paduka Alinah Ah-mad yang menerajui Maj-lis Bandaraya Petaling Jaya

(MBPJ) pula tergolong da-lam kalangan lima Datuk Bandar wanita di dunia.

Penganugerahan itu menunjukkan masyarakat negeri ini hidup sentosa seka-lipun media tempatan yang dikawal Umno BN memberi gambaran sebaliknya.

Isu catuan air, misalnya. Hanya Selangor digembar-gembur tetapi sebaik sahaja catuan tamat, media sama tidak pula menguar-uar masalah penduduk negeri lain yang baru mula 'angkat baldi'.

Pedulikan. Rakyat Selangor takkan

terpedaya. Mereka tahu reali-ti sebenar - baik kemakmuran negeri mahupun saat-saat su-kar seperti catuan air - senan-tiasa dikongsi bersama.

Pun begitu - di sebalik 'me-wahnya' pengiktirafan, usaha membaiki sisa-sia kelemahan tidak pernah culas.

Ini termasuklah dakwaan kutipan sewa tapak pasar se-cara haram yang kini dalam siasatan. Beberapa Exco Se-langor secara tegas memberi amaran - tindakan tetap di-ambil sekalipun membabit-kan ahli parti kerajaan pe-merintah.

Inilah reformasi sebenar. Reformasi yang tulen.

Ketua Pengarang

Page 5: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

5Selangorkini 9 - 16 Mei 2014

Tempatan

Oleh NAZLI IBRAHIM

KUALA SELANGOR - Amalan tender terbuka bukan sahaja membolehkan Kerajaan Ne-geri melaksanakan pelbagai projek pembangunan pada harga yang menjimatkan, tetapi dipercayai selaras de-

Tender terbuka jimat perbelanjaan negeri

TINJAUAN

SHAH ALAM - Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) akan te-rus memperkasakan program khusus bagi mengukuhkan insti-tusi kekeluargaan.

Timbalan Pengarahnya, Ah-mad Zaki, berkata Jais akan berbincang dan menjalin ker-jasama dengan badan bukan kerajaan (NGO) serta badan pro-

fesional bagi merangka program yang bersesuaian untuk dilak-sanakan.

Katanya, dengan kerjasama pihak lain, program yang dirang-ka dijangka mampu memenuhi kehendak masyarakat hari ini, seterusnya memberi kesan opti-mum kepada institusi keluarga.

“Kita perlu perkasakan lagi

yang ada ini untuk hadapi ma-salah akan datang yang semakin kompleks dan mencabar,” katan-ya sewaktu menyempurnakan Majlis Perasmian Penutup Semi-nar Syurga Rumahtangga Per-ingkat Negeri Selangor di Audi-torium Dewan Jubli Perak, SUK baru-baru ini.

Pada masa sama, Ahmad

mengingatkan masyarakat Islam untuk menjauhi kumpulan aja-ran sesat yang mampu merun-tuhkan institusi kekeluargaan.

“Mengikuti kumpulan ajaran sesat menyebabkan seseorang itu lupa tanggungjawab ter-hadap keluarga kerana taksub dan melampau dalam beragama.

“Akibatnya, keluarga tidak di-

urus dengan sempurna seperti-mana diamanahkan Allah s.w.t," katanya.

Program yang disertai lebih 1,000 peserta itu antara lain tu-rut menampilkan barisan pence-ramah terkenal seperti bekas mufti, Datuk Nooh Gadot dan pengacara Semanis Kurma TV9, Uztazah Nor Bahyah Mahamod.

Jais perkasa program perkukuh institusi kekeluargaan

ngan semangat Islam.Menteri Besar, Tan Sri Ab-

dul Khalid Ibrahim, berkata projek Masjid Darul Ibadah di Kampung Harmoni, Ijok da-pat dibina pada harga RM5.39 juta melalui tender terbuka, berbanding RM10 juta jika di-laksanakan sebaliknya.

“Projek ini diadakan ten-der terbuka dan dimenangi syarikat yang beri harga te-rendah. Kita tidak pilih orang yang kita kenal, tetapi kita pi-lih orang yang boleh berikan harga rendah.

"Sebab itu saya jaga se-tiap sen duit rakyat, tetapi

ada orang marah,” kata Abdul Khalid pada Majlis Penyera-han Projek Siap Masjid Darul Ibadah, baru-baru ini.

Tidak kurang dari 15 hadis menyentuh tanggungjawab pemerintah menguruskan amanah rakyat.

"Nabi Muhammad SAW lantas berikan pencerahan terhadap firman Allah SWT dalam Surah At-Taubah, ayat 107 dan 108 itu supaya umat Islam mendirikan solat di masjid yang dibina kerana takwa kepada Allah, bukan kerana masjid dibina itu un-tuk bermegah-megah," tegas Abdul Khalid.

Projek itu diluluskan Ke-rajaan Negeri pada 2012 dan dibina oleh syarikat Santun Tegas Sdn Bhd dengan pe-ngawasan Jabatan Kerja Raya (JKR) Negeri Selangor.

Masjid tersebut mampu menampung 1,500 jemaah pada satu masa dan berjaya disiapkan mengikut jadual.

Kalau diikutkan, jawatankuasa lama pernah ke-mukakan kertas cadangan ke-pada kerajaan terdahulu, tetapi tidak dilulus-kan atas sebab yang kami sen- diri tidak tahu, tetapi sekarang apabila berubahnya pentadbiran negeri, kami dapat nikmati kemudahan ini. Syukur alhamdulillah...

Zulizam Ramli, Ketua Biro Dakwah dan

Pengajian Masjid Darul Ibadah

Bagi mengima-rahkan Masjid ini seperti yang disarankan Men-teri Besar, Ahli Jawatankuasa Biro Dakwah su-dah menjadual- kan program un- tuk dijayakan se-

lepas penyerahan ini, seperti menjem-put penceramah daripada Pencetus Ummah (PU). Kita juga adakan Kuliah Dhuha dan Pengajian Muslimat setiap Jumaat dari jam 2.30 petang

Mohd Ngasmawi Mufti, Nazir Masjid Darul Ibadah

Syukur kerana kita dapat masjid baru sebab mas-jid yang ada su-dah terlalu lama. Masjid sekarang lebih selesa dan lebih dekat de- ngan rumah sa-ya. Kalau dahu-lu saya sembahyang di masjid lama sampai tak muat masjid, sampai ke-luar, sekarang tidak lagi

Kadir Mahmood, Penduduk

Menteri Besar bersama kakitangan dan mereka yang terlibat dalam pembinaan Masjid Darul Ibadah

Page 6: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

Selangorkini 9 - 16 Mei 2014 6Fokus

Nyuk Lan - Pembangunan sukan pupuk jati diri, kepaduan sosialOleh HAFIZAN TAIB

Pusat Khidmat Masyarakat DUN Sungai Pelek menumpukan usaha membangunkan prasarana kesu-

kanan bukan sahaja untuk pembinaan jati diri individu, tetapi juga untuk me-ngukuhkan paduan sosial.

Adun Lai Nyuk Lan berkata, akti-viti kesukanan merupakan salah satu daripada unsur penting dalam usaha mengangkat taraf hidup masyarakat, selain daripada ekonomi, kero- hanian dan pendidikan.

Saya lihat kawasan ini tiada kemudahan kompleks sukan. Kekurangan ini akan cuba diatasi seberapa segera demi keperluan masyarakat terutama golongan muda di DUN ini. Kita harap ia dapat direalisasikansecepatnya. Melalui-nya pelbagai aktiviti merapatkan dan mengaktifkan masyarakat dapatdigerakkan di sini Melawat mangsa rumah runtuh di kawasan beliau

Mengadakan lawatan ke kilang memproses kopi putih di Langkawi bertujuan mendapat idea baru untuk menambah pendapatan darisegi pertanian di kawasan Kampung Lanjut

“Saya lihat kawasan ini tia-da kemudahan kompleks sukan. Kekurangan ini akan cuba diatasi se-berapa segera demi keperluan masyarakat terutama golongan mu-da di DUN ini.

“Kita harap ia dapat direa-lisasikan secepatnya. Melaluinya pelba-gai aktiviti merapatkan dan mengaktif-

kan masyarakat dapat digerakkan di sini,” katanya.

Anak jati Sungai Pelek ini mempunyai rekatan

tersendiri dengan suasa-na kampung-kampung Melayu yang melata dalam kawasannya.

Beliau merasa ter-panggil untuk meng-

angkat identiti kampung-kam-pung tradisi, di-

mulai dengan pemulihan pin-tu-pintu ger-

bang.

Kebanyakan kampung di situ kini tia-da pintu gerbang kerana bahan binaan dari kayu sudah reput dan runtuh.

“Pintu gerbang penting kerana ia ba-gaikan lambang bagi sesebuah kampung. Yang lama banyak dibina daripada kayu, maka saya harap kali ini ia dibina meng-gunakan bahan tahan lama.

“Terdapat lapan kampung tradisi di DUN Sungai Pelek. Saya bersama pihak berkaitan akan cari rekaan yang sesuai bagi tujuan ini,” katanya.

Antara lain beliau menjalin kerjasama dengan Pejabat Daerah dan Tanah Sepang dan Jawatankuasa Kemajuan dan Kese-lamatan Kampung (JKKK) untuk mem-pergiat program bimbingan dan kema-hiran berterusan untuk pelbagai lapisan masyarakat, khususnya belia desa.

“Saya wakil rakyat untuk semua dan gembira diterima baik semua pihak di kawasan ini,” katanya.

Beliau menjelaskan ketenangan perkampungan tradisi diancam masalah kesesakan trafik kenderaan yang mencari jalan pintas menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

“Pengguna ingin ke KLIA dan KLIA2 menggunakan jalan-jalan ini menyebabkan jalan utama kampung menjadi sempit macam di Kampung Labu Lanjut,” katanya.

Beliau mahu memohon peruntu-kan untuk melebarkan laluan yang me-rentangi perkampungan itu, supaya keamanan kampung terpelihara, disam-ping menyenangkan pengguna jalan raya.

Menyerahkan sumbangan kepada penerima Skim Mesra Usia Emas Fasa 2 di Pusat Khidmat DUN Sungai Pelek

Page 7: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

Selangorkini 9 - 16 Mei 2014 7Tempatan

Oleh NORHAYATI UMOR

BESTARI JAYA - Lebih 90 pen-duduk dari Kampung Pecah Batu, Kampung Permai dan Kampung Jaya menerima geran tanah yang disampaikan oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam satu maj-lis, di sini, semalam.

Penyerahan geran milikan tanah itu dilakukan selepas penduduk menerima Borang 5A, April tahun lalu dan ber-jaya membayar premium ta-nah yang hanya berharga RM1,000.

Penerima, M Kupusamy, 80, dari Kampung Pecah Batu mela-hirkan rasa gembira selepas 40 tahun harapannya untuk memi-liki tanah terbabit menjadi ke-nyataan.

“Saya sangat terharu. Sudah lama tunggu, memang sebelum ini saya tidak pernah memohon sebab tahu untuk mendapatkan tanah membabitkan harga yang mahal.

“Namun, saya berterima kasih kepada Menteri Besar kerana mempertimbangkan penurunan harga premium ta-nah dengan lebih rendah,” ka-tanya.

Penerima lain, Khairiah Mis-tar, 50, berkata dia sangat ter-haru dengan keprihatinan Men-teri Besar terhadap rakyat di negeri itu yang belum memiliki penempatan.

“Saya sudah menunggu un-tuk tanah ini sejak 19 tahun lalu dan tidak menyangka Menteri Besar begitu ikhlas terhadap rakyatnya,” katanya.

Bagi, A Sithradabi, 32, ke- luarganya sangat gembira apa-bila tanah tradisi mereka kini menjadi hak milik kekal.

“Saya mewakili ayah saya,

90 penduduk Bestari Jaya terima geran

beliau sudah meninggal dunia. Saya pasti jika ayah masih ada, dia tentu gembira kerana sudah menunggu terlalu lama untuk tanah itu menjadi hak milik ke-luarga kami.

“Apa yang lebih mengembi-rakan adalah apabila seluruh kampung saya juga menerima geran tanah ini,” katanya.

Sementara itu, Abdul Kha-lid dalam ucapannya berkata, pihaknya masih memberi pelu-ang dengan pelbagai alternatif kepada penduduk yang masih belum berupaya memilik tanah kerana tidak mampu membayar premium RM1,000.

Beliau berkata, pemberian geran tanah kepada peneroka asal itu selaras dengan hasrat Kerajaan Negeri iaitu negeri maju, rakyat mesti mempunyai harta.

“Saya mahu serahkan tanah supaya tidak dipindah milik dan menjadi harta keluarga un-tuk diwarisi kepada anak dan cucu,” katanya.

M. Kupusamy, Khairiah Mishtar dan A Sithradabi (gambar bawah) antara penerima geran tanah yang gembira apabila hasrat mereka ditunaikan oleh Kerajaan Negeri Selangor

Page 8: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

ADUN Telok Datuk, Tuan Loh Chee Heng, merasmikan mini karnival bersama rakyat di Kampung Seri Cheeding bagi mendekati pen-duduk di sana.

Program seawal lapan pagi itu disambut baik penduduk tanpa mengira usia. Pelbagai program

seperti persembah-an kebudayaan, senaman tai chi, pertandingan me-

warna untuk kanak-kanak, beng-kel pemeriksaan motorsikal dan sebagainya.

Loh Chee Heng turut mem-berikan sumbangan dan ha- diah serta sijil penghargaan kepada pemenang.

Penyerahan baucar TUNAS

Aktiviti YB8 Selangorkini 9 - 16 Mei 2014

Khasim Adbul AzizAdun Lembah Jaya

Loh Chee HengAdun Telok Datuk

SALLEHEN Mukhyi, turun pa-dang, meninjau projek pertani-an yang dijalankan sekitar Kam-pung Banting, Sabak Bernam.

Dalam lawatan tersebut Sal-lehen menyampaikan sumbang-an benih kelapa dan baja kepada petani.

“Petani yang menjalankan projek ternakan atau pertanian

Tinjau masalah petani dan nelayan

AHLI Parlimen Selayang, Wil-liam Leong, bersama Adun Ra-wang, Gan Pei Nei, melawat Balai Polis Country Homes ber-sama pemaju di Rawang.

William sangat berterima kasih kepada pihak pemaju kerana sudi menerima kertas cadangan untuk pembinaan balai tersebut, selain menyum-bangkan dana untuk keselamat-an penduduk Rawang.

“Kami berharap balai polis ini dapat membantu sedikit sebanyak meningkatkan faktor keselamatan penduduk teruta-manya penduduk di Bandar Country Homes,” katanya.

Melawat pembinaan Balai Polis Bandar Country Homes

boleh memohon bantuan dari Jabatan Pertanian Daerah Sabak Bernam melalui Skim Pertanian yang ditawarkan,” katanya.

Antara projek yang dilawati, ternakan ayam kampung, kam-bing dan tanaman kunyit, selain turut berkesempatan menaiki bot untuk melawat kawasan ter-nakan kerang

ADUN Lembah Jaya, Khasim Abdul Aziz, menyampaikan Baucer Skim Bantuan Tadika Selangor (Tunas) kepada tiga buah tadika di DUN beliau baru-baru ini.

Tadika PPAS Perpusta-kaan Komuniti Ampang Wa-ter Front, Tadika Arif Jaya Tasik Tambahan Fasa 5 dan Tadika Ketua Komuniti Kaum

India Negeri Selangor, antara tadi yang menerima bantuan tersebut.

Baucar bernilai RM50, itu disampaikan kepada pelajar serta pengetua tadika.

Selain menyampaikan baucar Tunas, Khasim turut meluangkan masa bermesra dan membaca bersama-sama pelajar.

Karnival eratkan pemimpin dan rakyat

Sallehen Mukhyi Adun Sabak

Gan Pei NeiAdun Rawang

Page 9: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

Album9Selangorkini 9 - 16 Mei 2014

Syabas dan tahniah penduduk Kemensah Heights kerana berjaya menubuh-kan Community Policing. Kelihatan Adun Hulu Kelang, Saari Sungib, bersa-ma kenderaan Community Policing yang ditarajui Datuk Ahmad Azwan

Adun Taman Medan, berkesempatan menziarah Kushairi Baharuddin yang mengalami angin ahmar, menyebabkan lumpuh sebelah kanan badan. Beliau kini terpaksa menyewa di flat Medan Jaya kerana flat milik beliau di Medan Indah tiada kemudahan lif

Adun Chempaka, Iskandar Samad, bersama Fariz Hilmi dari Lembah Maju, yang mendapat kerusi roda khas sumbangan Pusat Khidmat Adun Chempaka

Page 10: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

Selangorkini 9 - 16 Mei 2014 10Tempatan

Oleh LIZAwATI MADFA

SUBANG JAYA - Majlis Per-bandaran Subang Jaya (MPSJ) menerima pengiktirafan ter-tinggi apabila dinobatkan se-bagai PBT Gemilang dengan Penarafan Lima (5) Bintang oleh Kementerian Kesejahte-raan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) baru-baru ini.

Yang Di Pertuanya, Datuk Asmawi Kasbi, berkata MPSJ juga mencipta sejarah apa-bila berjaya memperoleh markah tertinggi setakat ini dengan 90.3 peratus, diikuti rapat Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) dengan 90.19 peratus.

Katanya, kejayaan yang di-capai memberi cabaran baru kepada MPSJ untuk mening-katkan mutu perkhidmatan tadbir urus sedia ada atau sekurang-kurangnya kekal pada paras sama bagi penilai-an akan datang.

“Belum pernah lagi dalam sejarah PBT (Pihak Berkuasa Tempatan) melebihi 90 pera-tus, ini adalah kali pertama

iaitu MPSJ dan MBJB.“Tahniah kepada semua

pengarah, pegawai, ahli maj-lis dan warga kerja MPSJ di atas kejayaan yang diperolehi ini,” katanya dalam sidang media di Bangunan MPSJ di sini.

Terdahulu, beliau hadir ke perhimpunan bulanan bagi bulan Mei di Kompleks Su-kan MPSJ yang turut disertai Timbalannya, Abdullah Mar-junid dan warga kerja lain.

Asmawi berkata, MPSJ akan terus menggiatkan usa-ha untuk bergelar antara 30 PBT terbaik di dunia selaras dengan Pelan Strategik MPSJ 2012 – 2030.

“Kita mula menyertai be-berapa penganugerahan di peringkat antarabangsa se-perti CAPAM International Innovations Awards dan Fu-ture Government Award.

“Kita juga jalinkan ker-jasama antarabangsa seperti dengan sebuah majlis perban-daran di Jepun, Hioki untuk belajar antaranya cara pengu-rusan sampah untuk diman-faatkan di sini,” katanya lagi.

MPSJ catat sejarah PBT terbaik

Page 11: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

Selangorkini 9 - 16 Mei 2014 11

Page 12: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

Selangorkini 9 - 16 Mei 2014 12Tempatan

LAWATAN TAPAK ADALAH DIWAJIBKANTempat dan Tarikh Melapor Diri Bagi Lawatan Tapak :

Mini Teater Cempaka Telur,Tingkat 6, Menara MPKj, Jalan Cempaka Putih,

Off Jalan Semenyih, 43000, Kajang, Selangor Darul Ehsan.Tarikh : 12hb Mei 2014 Jam : 8.30 pagi

1. Dokumen Meja Tawaran akan mula dipamerkan mulai 12hb Mei 2014 pada waktu pejabat di Bahagian Perolehan, Jabatan Khidmat Pengurusan, Tingkat 6A, Menara MPKj, Majlis Perbandaran Kajang, Jalan Cempaka Putih Off Jalan Semenyih, 43000 Kajang, Selangor Darul Ehsan.

2. Dokumen Tender akan dijual mulai dari 12hb Mei 2014 hingga 02hb Jun 2014 pada waktu pejabat. Dokumen Tender TIDAK akan dijual selepas tempoh ini.

3. Petender yang berminat adalah DIWAJIBKAN untuk menyertai lawatan tapak yang akan diadakan pada tarikh dan masa seperti mana yang telah ditetapkan. Petender juga DIWAJIBKAN mendaftarkan diri pada hari lawatan tapak dan berkumpul di Bahagian Perolehan, MPKj mulai jam 8.30 pagi hingga 9.30 pagi. Petender hendaklah membawa bersama sijil-sijil berikut semasa pendaftaran dan pembelian dokumen dijalankan :-

i) Perakuan Pendaftaran Asal Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) ii) Sijil Pendaftaran Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) iii) Sijil Asal Pengiktirafan Taraf Bumiputera. iv) Berdaftar dengan Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN). * Pihak kontraktor perlu melampirkan bukti pendaftaran dengan UPEN.

4. Hanya seorang wakil sahaja dibenarkan menjalankan urusan pembelian dokumen tender dan menghadiri lawatan tapak dengan membawa surat perwakilan kuasa. Petender yang menghadiri lawatan tapak sahaja DIBENARKAN membeli dokumen tender yang dikeluarkan.

5. Salinan-salinan Perakuan dan / atau Sijil yang berkenaan boleh diterima jika disahkan oleh pejabat yang mengeluarkannya. Bayaran bagi dokumen tender hendaklah dibuat dalam Ringgit Malaysia dan dalam bentuk Wang Tunai / Draf Bank / Wang Pos / Kiriman Wang Pos Sahaja Atas Nama Yang DiPertua.

6. Tarikh tutup tender ini ialah pada 02hb Jun 2014 bersamaan hari Isnin jam 12.00 tengah hari.7. Dokumen tawaran yang telah lengkap diisi hendaklah dimasukkan ke dalam sampul surat yang berlakri serta bertanda kenyataan tawaran di sebelah kiri sampul surat dan dimasukkan ke dalam Peti Tender di pejabat seperti berikut :

Bahagian Bekalan & Perolehan, Jabatan Khidmat Pengurusan,Tingkat 6A, Menara MPKj, Jalan Cempaka Putih, Off Jalan Semenyih, 43000 Kajang.

8. Majlis Perbandaran Kajang tidak terikat untuk menerima tawaran yang terendah ataupun mana-mana tawaran.

MPKjT 3/2014

MPKjT 4/2014

MPKjT 5/2014

MPKjT 6/2014

MPKjT 7/2014

MPKjT 8/2014

MPKjT 9/2014

MPKjT10/2014

Kerja-kerja Menurap Semula Jalan Maju 5, Seksyen 3/1A, 3/13 Aman Utama, 2, 2A, 2B, 2C, 3 Dan 4, Taman Kajang Utama, Kajang, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-kerja Yang Berkaitan Dengannya.

Kerja-kerja Menurap Semula Jalan 4/1, Seksyen 4, Bandar Baru Bangi, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-kerja Yang Berkaitan Dengannya.

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan 2/1A, 2/1B, 2/1C, 2/1D, 2/1E, 2/2, 2/2A, 2/2B, 2/2C, 2/2D, 2/2E, 2/2F, 2/3, 2/3A, 2/3B, 2/3C, 2/3D, 2/3E Dan 2/3F, Seksyen 2, Bandar Baru Bangi, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan 3/4A, 3/4B, 3/4C, 3/4D, 3/4E, 3/4F, 3/4G, 3/5, 3/5A, 3/5B, 3/5C, 3/5D, 3/5E, 3/5F, 3/5G, 3/5H, 3/5I, 3/5J, 3/5K Dan 3/5L, Seksyen 3, Bandar Baru Bangi, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan 4/3, 4/3A, 4/3B, 4/3C, 4/3D, 4/3E, 4/3F, 4/3G, 4/3H, 4/3I, 4/3J, 4/3K, 4/4, 4/4A, 4/4B, 4/4C, 4/4D, 4/4E, 4/5, 4/5A, 4/5B, 4/5C, 4/5D, 4/5E, 4/5F, 4/5G, 4/5H, 4/5I, 4/5J, 4/5K, 4/5L Dan 4/5M, Seksyen 4, Bandar Baru Bangi, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan 5/1, 5/2, 5/3, 5/4, 5/5, 5/6, 5/7, 5/8, 5/9, 5/10, 5/11, 5/12, 5/13, 5/14, 5/15, 5/16A, 5/16B Dan 5/16C, West Country, Seksyen 5, Bandar Baru Bangi, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan 7/3A, 7/3B, 7/3C, 7/3D, 7/3E, 7/3F, 7/3G, 7/5, 7/5A, 7/5B, 7/5C, 7/5D, 7/5E, 7/5F, 7/5G, 7/5H, 7/5I, 7/5J, 7/6A, 7/6B, 7/6C, 7/6D Dan 7/6E, Seksyen 7, Bandar Baru Bangi, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan Dengan Kaedah ‘Mill & Pave’ Di Jalan Utama Seksyen 5 Dan 6, Bandar Rinching, Semenyih, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

CE 01

CE 01

CE 01

CE 01

CE 01

CE 01

CE 01

CE 01

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

NO. TENDER

TAJUK PROJEK KATEGORI /PENGKHUSUSAN

TEMPAT DOKUMEN DIJUAL

HARGA DOKUMEN

MPKjT11/2014

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan 2/1A, 2/2, 2/2A, 2/3, 2/3A, 2/3B, 2/3C, 2/3D, 2/3E, 2/6, 2/7A, 2/7B, 2/7C, 2/7D, 2/7H, 2/7I Dan 2/8B, Seksyen 2, Bandar Rinching, Semenyih, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

CE 01 RM 150.00

MAJLIS PERBANDARAN KAJANG MENARA MPKj, JALAN CEMPAKA PUTIH, OFF JALAN SEMENYIH,

43000 KAJANG, SELANGOR DARUL EHSAN

KENYATAAN TAWARANTender adalah dipelawa daripada kontraktor-kontraktor yang berdaftar dengan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) dalam kelas dan jenis pengkhususan yang berkaitan dan yang masih dibenarkan membuat tawaran buat masa ini bagi kerja berikut :-

MPKjT12/2014

MPKjT13/2014

MPKjT14/2014

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan Utama Taman Sri Jelok, Jalan TSJ 1, TSJ 2, TSJ 4, TSJ 6, TSJ 8 Dan TSJ 10, Taman Sri Jelok, Kajang Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan Sri Haneco 1/4, 2/1, 2/2, 2/3, 2/4, 2/5, 2/6, 2/7, 2/8, 2/14, 3/2, 3/4, 3/6, 3/10, 4/1, 4/2, 4/4, 4/6 Dan 4/8, Taman Sri Haneco, Semenyih, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan Sunway 2/1, 2/2, 2/3, 2/4, 2/6, 2/8, 2/10, 2/12, 2/14, 2/16, 5/1, 5/3, 5/5, 5/7 Dan 5/9, Sunway Semenyih, Semenyih, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

CE 01

CE 01

CE 01

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

GRED

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G4

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G3

Oleh NORHAYATI UMOR

SHAH ALAM - Kuarters ber-sejarah yang menjadi mercu tanda Kuala Kubu Bharu akan dikekal dan dipulih-kan, seiring dengan usaha menjadikan Kuala Kubu Bharu bandar warisan Se-langor.

Adun Lee Kee Hiong, (gambar) berkata Pejabat Da-erah dan Tanah Hulu Selangor (PDTHS) sukacita untuk mengekal-kan seni bina klasik kuarters berkenaan meskipun berha-dapan dengan kos pemulihan yang tinggi.

Menurutnya Kerajaan Ne-geri sebelum ini merancang untuk meroboh kuarters usang dan terbiar, tetapi pe-robohan tidak dilaksanakan dan tapak kuarters dalam proses pewartaan.

"PDTHS menjelaskan, kua-

rters tidak akan diroboh, malah Pegawai Daerah PDHTS cadang dijadikan tempat wa- risan. Jawapan positif itu akan bersama diusahakan.

“Walaupun kos mengindahkan ka-wasan itu lebih tinggi daripada pembinaan baru, tetapi disebabkan ia mempunyai nilai sejarah maka kita tidak boleh melihat kos sahaja,” kata Kee Hiong.

Difahamkan sebanyak 20 kuarters pejabat daerah, Ja-batan Kerja Raya dan klinik yang melebihi usia 30 tahun sudah usang di kawasan itu.

Cadangan pengekalan kuar-ters lama itu turut disokong Pengerusi Persatuan Sejarah Kuala Kubu (Peskubu), Ab-dul Wahab Abdul Hamid yang turut berhasrat menjadikan kuarters itu sebagai kediaman klasik.

Sebahagian daripada kuarters terbiar yang terdapat di Kuala Kubu Bharu

Kekalkan kuarters sejarah

Page 13: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

Selangorkini 9 - 16 Mei 2014 13Tempatan

LAWATAN TAPAK ADALAH DIWAJIBKANTempat dan Tarikh Melapor Diri Bagi Lawatan Tapak :

Mini Teater Cempaka Telur,Tingkat 6, Menara MPKj, Jalan Cempaka Putih,

Off Jalan Semenyih, 43000, Kajang, Selangor Darul Ehsan.Tarikh : 12hb Mei 2014 Jam : 8.30 pagi

1. Dokumen Meja Tawaran akan mula dipamerkan mulai 12hb Mei 2014 pada waktu pejabat di Bahagian Perolehan, Jabatan Khidmat Pengurusan, Tingkat 6A, Menara MPKj, Majlis Perbandaran Kajang, Jalan Cempaka Putih Off Jalan Semenyih, 43000 Kajang, Selangor Darul Ehsan.

2. Dokumen Tender akan dijual mulai dari 12hb Mei 2014 hingga 02hb Jun 2014 pada waktu pejabat. Dokumen Tender TIDAK akan dijual selepas tempoh ini.

3. Petender yang berminat adalah DIWAJIBKAN untuk menyertai lawatan tapak yang akan diadakan pada tarikh dan masa seperti mana yang telah ditetapkan. Petender juga DIWAJIBKAN mendaftarkan diri pada hari lawatan tapak dan berkumpul di Bahagian Perolehan, MPKj mulai jam 8.30 pagi hingga 9.30 pagi. Petender hendaklah membawa bersama sijil-sijil berikut semasa pendaftaran dan pembelian dokumen dijalankan :-

i) Perakuan Pendaftaran Asal Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) ii) Sijil Pendaftaran Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) iii) Sijil Asal Pengiktirafan Taraf Bumiputera. iv) Berdaftar dengan Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN). * Pihak kontraktor perlu melampirkan bukti pendaftaran dengan UPEN.

4. Hanya seorang wakil sahaja dibenarkan menjalankan urusan pembelian dokumen tender dan menghadiri lawatan tapak dengan membawa surat perwakilan kuasa. Petender yang menghadiri lawatan tapak sahaja DIBENARKAN membeli dokumen tender yang dikeluarkan.

5. Salinan-salinan Perakuan dan / atau Sijil yang berkenaan boleh diterima jika disahkan oleh pejabat yang mengeluarkannya. Bayaran bagi dokumen tender hendaklah dibuat dalam Ringgit Malaysia dan dalam bentuk Wang Tunai / Draf Bank / Wang Pos / Kiriman Wang Pos Sahaja Atas Nama Yang DiPertua.

6. Tarikh tutup tender ini ialah pada 02hb Jun 2014 bersamaan hari Isnin jam 12.00 tengah hari.7. Dokumen tawaran yang telah lengkap diisi hendaklah dimasukkan ke dalam sampul surat yang berlakri serta bertanda kenyataan tawaran di sebelah kiri sampul surat dan dimasukkan ke dalam Peti Tender di pejabat seperti berikut :

Bahagian Bekalan & Perolehan, Jabatan Khidmat Pengurusan,Tingkat 6A, Menara MPKj, Jalan Cempaka Putih, Off Jalan Semenyih, 43000 Kajang.

8. Majlis Perbandaran Kajang tidak terikat untuk menerima tawaran yang terendah ataupun mana-mana tawaran.

MAJLIS PERBANDARAN KAJANG MENARA MPKj, JALAN CEMPAKA PUTIH, OFF JALAN SEMENYIH,

43000 KAJANG, SELANGOR DARUL EHSAN

MPKjT15/2014

MPKjT16/2014

MPKjT17/2014

MPKjT18/2014

MPKjT19/2014

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan Semenyih Indah 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 Dan 23, Taman Semenyih Indah, Semenyih, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan 4/3, 4/3A, 4/3B, 4/3C, 4/3D, 4/3E, 4/3F, 4/3G, 4/3H, 4/3I, 4/3J, 4/3K, 4/4, 4/4A, 4/4B, 4/4C, 4/4D, 4/4E, 4/5, 4/5A, 4/5B, 4/5C, 4/5D, 4/5E, 4/5F, 4/5G, 4/5H, 4/5I, 4/5J, 4/5K, 4/5L Dan 4/5M, Seksyen 4, Bandar Baru Bangi, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan Kajang By Pass Dari Persimpangan Saujana Impian, Saujana Impian, Kajang, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan Di Jalan SL 1/3,1/4 Dan Sebahagian Jalan SL 1/2, Bandar Sungai Long, Daerah Hulu Langat, Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya.

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan Di Jalan Masuk Utama Ke Bandar Sungai Long, Daerah Hulu La-ngat, Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya.

CE 01

CE 01

CE 01

CE 01

CE 01

BAHAGIAN BEKALAN &

PEROLEHAN,MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN &

PEROLEHAN,MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN &

PEROLEHAN,MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN &

PEROLEHAN,MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN & PEROLEHAN,

MPKJ

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

NO. TENDER

TAJUK PROJEK GRED KATEGORI /PENGKHUSUSAN

TEMPAT DOKUMEN DIJUAL

HARGA DOKUMEN

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G3

MPKjT20/2014

MPKjT21/2014

MPKjT22/2014

MPKjT23/2014

MPKjT24/2014

MPKjT25/2014

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan Di Sebahagian Jalan Persiaran 2,Bandar Mahkota Cheras, Daerah Hulu Langat, Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya.

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan Di Jalan Kijang,Kijang 1,2A,2B,4,5,6 Dan 8, Pekan Suntex, Daerah Hulu Langat, Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya.Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan Resak 4, 5, 6, 7, Jalan Tembusu, Jalan Kempas, Jalan Kempas 1,2,3 Taman Impian Ehsan, Balakong, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Sebahagian Jalan Utama Cheras Perdana, Sebahagian Jalan Di Jalan Cheras Perdana 3/13 Dan 3/22, Jalan Cheras Perdana 3/11, 3/18, 3/19, 3/20, 3/21, 3/22A, 3/24, 3/26, Taman Cheras Perdana, Cheras, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan 8A, 9, 9A, 9B, 9C, 9D, 9E, 9F, 9G, 9H, 10, 10A, 10/1A, 10/1B, 10/2, 10/3, Taman Cheras Jaya, Cheras, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

Kerja-Kerja Menurap Semula Jalan 1,2, 1/1, 1/2, 1/3, 2/1, 2/2, 2/3, 2/4, 3, 3/1, 3/2, 3/3, 3/4, 4, 4/1, 4/2, 4/3, Taman Sri Indah, Balakong, Daerah Hulu Langat Serta Kerja-Kerja Yang Berkaitan Dengannya

CE 01

CE 01

CE 01

CE 01

CE 01

CE 01

BAHAGIAN BEKALAN &

PEROLEHAN,MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN &

PEROLEHAN,MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN &

PEROLEHAN,MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN &

PEROLEHAN,MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN &

PEROLEHAN,MPKJ

BAHAGIAN BEKALAN &

PEROLEHAN,MPKJ

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

RM 150.00

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G3

CIDB G4

CIDB G3

CIDB G3

KENYATAAN TAWARANTender adalah dipelawa daripada kontraktor-kontraktor yang berdaftar dengan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) dalam kelas dan jenis pengkhususan yang berkaitan dan yang masih dibenarkan membuat tawaran buat masa ini bagi kerja berikut :-MDHS tawar

hadiah RM9,600SHAH ALAM - Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) me-netapkan enam lokasi untuk dijadikan Bazar Ramadhan ta-hun ini sempena Kempen Pro-gram Bazar Ramadan Mam-pan.

Penolong Pegawai Penerang- an MDHS, Junainah Abdul-lah, berkata program itu turut menganjurkan pertandingan menyediakan hadiah wang tunai keseluruhan hampir RM9,600.

“Pemenang pertama hingga kelima setiap lokasi tapak ba-zar dijamin tapak untuk tahun hadapan selain wang tunai

Bazar Ramadan Mampan

Berminat?Jualan borang Pejabat MDHS Kuala Kubu Bharu, 5 Mei

Tarikh tutup23 Mei

Umum Keputusan Sebelum 30 Mei

dan sijil,” katanya.Beliau berkata, enam lokasi

itu adalah Jalan Seroja Bukit Sentosa, Jalan Meranti 2 Ban-dar Utama Batang Kali, Tapak Pasar Pagi Taman Sri Batang Kali, Taman Cempaka Seren-dah, Sebelah Medan Selera Su-ngai Buaya dan Kawasan Perni-agaan Merpati Kalumpang.

"Keutamaan kepada pen-duduk tempatan bermastautin di Hulu Selangor,” katanya da-lam satu kenyataan media.

Pemilihan dilakukan oleh Jawatan Kuasa Pemilihan ber-dasarkan kriteria yang ditetap-kan. Pertandingan dibuka ke-

pada semua peniaga Bazar Ramadan di enam lokasi ter-babit.

“Sepanjang tem-poh Ramadan ini, kempen hari tanpa beg plastik diadakan setiap hari Sabtu dengan setiap kutip-an disumbangkan kepada rumah anak yatim,” katanya.

Page 14: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

Selangorkini 9 - 16 Mei 2014 14Tempatan

Alinah bersama Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Bus, di majlis menandatangani Memorandum Persefahaman Perkhidmatan Bas Percuma

Peta laluan bas komuniti berinternet di Petaling Jaya

Bas komuniti MBPJ dilengkapi wifi percuma 15 MeiOleh NAZLI IBRAHIM

PETALING JAYA - Perkhidmat-an bas komuniti lengkap de- ngan kemudahan wi-fi akan akan dilancarkan pada 15 Mei nanti.

Datuk Bandar Majlis Ban-daraya Petaling Jaya (MBPJ), Datin Paduka Alinah Ahmad, berkata bas komuniti dengan kelengkapan internet dan pa-paran LED itu diharap dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas, dan memberi keuta-maan kepada golongan Orang Kelainan Upaya (OKU).

MBPJ menjalin kerjasama dengan syarikat Rapid Bus Sdn Bhd untuk memperuntukkan 10 buah bas bagi tujuan itu.

“Waktu perkhidmatannya bermula jam 6.00 pagi sehing-ga 9.00 malam pada setiap hari dengan ke destinasi tumpuan utama di Petaling Jaya seperti stesen LRT, hospital, sekolah, institut pengajian tinggi, pejabat kerajaan dan pasar,” kata Alinah ketika menyampaikan perutus-annya dalam Mesyuarat Penuh ke-4 MBPJ, baru-baru ini.

Perjalanan perkhidmatan bas percuma ini meliputi la-luan sejauh 28 kilometer dan akan bermula di Hub Bas PJS3 yang sedang dibangunkan. Bas percuma itu akan melalui Jalan Klang Lama, Jalan Templer, Jalan Othman, Jalan Yoong Shook Lin, sekitar pusat Ban-dar seksyen 52, Jalan Pencha-la, Jalan Semangat, Jalan Uni-versiti dan Jalan Gasing.

Sementara itu, dalam Majlis Menandatangani Memoran-dum Persefahaman Perkhid-matan Bas Percuma Petaling Jaya antara MBPJ dan Rapid Bus Sdn Bhd turut diadakan tengah hari tadi di ibu pejabat MBPJ.

Dalam majlis itu, MBPJ di-wakili Datuk Bandar sendiri manakala Rapid Bus Sdn Bhd pula diwakili Ketua Pegawai Ek-sekutif, Datuk Zohari Sulaiman.

Keterangan lanjut dan borang tawaran boleh didapati pada waktu pejabat di Bahagian Bekalan dan Perolehan, Jabatan Khidmat Pengurusan, Majlis Bandaraya Petaling Jaya, Jalan Yong Shook Lin, 46675 Petaling Jaya. Setiap permohonan dokumen tawaran hendaklah disertakan dengan Wang Tunai / Wang Kiriman Pos / Bank Draf atas nama DATUK BANDAR, MAJLIS BANDARA-YA PETALING JAYA sebagai bayaran dokumen yang tidak akan dikembalikan.

Tarikh tutup tawaran pada 27 Mei 2014 (Selasa) jam 12.00 tengahari di Bahagian Bekalan dan Perolehan, Jabatan Khidmat Pengurusan, Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

Hanya pegawai-pegawai syarikat yang ditauliahkan seperti di dalam sijil dibenarkan mengambil atau memberi kuasa kepada kakitangan syarikat untuk mengambil dokumen tender. Kontraktor / wakil hendaklah membawa bersama SIJIL ASAL LEMBAGA PEMBANGUNAN INDUSTRI PEMBINAAN MALAYSIA (LPIPM / CIDB) DAN SIJIL PEROLEHAN KERJA KERAJAAN (SPKK) ATAU SIJIL KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA (KKM) SERTA PERAKUAN UNIT PERANCANG EKONOMI NEGERI SELANGOR (UPEN).

Majlis Bandaraya ini tidak terikat bagi menerima tawaran yang paling rendah atau sebarang tawaran. Mana-mana tender yang diterima selepas tarikh tutup yang ditetapkan di atas akan ditolak dan tidak akan dikembalikan.

PENGUMUMANMaklumat mengenai pengiklanan tender juga boleh dilihat melalui paparan

laman web MBPJ (http://www.mbpj.gov.my)

KENYATAAN TAWARANTawaran adalah dipelawa daripada Syarikat yang berdaftar dengan LEMBAGA PEMBANGUNAN INDUSTRI PEMBINAAN MALAYSIA ( LPIPM / CIDB ) atau KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA (KKM) bagi kerja-kerja berikut :-

No.Tender : MBPJ/TD/K/28/2014Jadual cadangan kerja-kerja penyelenggaraan lampu jalan dan lampu taman di Zon A bagi tempoh kontrak 6 bulan + 6 bulan + 1 tahun untuk Majlis Bandaraya Petaling Jaya

No.Tender : MBPJ/TD/K/29/2014Jadual cadangan kerja-kerja penyelenggaraan lampu jalan dan lampu taman di Zon B bagi tempoh kontrak 6 bulan + 6 bulan + 1 tahun untuk Majlis Bandaraya Petaling Jaya

No.Tender : MBPJ/TD/K/30/2014Jadual cadangan kerja-kerja penyelenggaraan lampu jalan dan lampu taman di Zon C bagi tempoh kontrak 6 bulan + 6 bulan + 1 tahun untuk Majlis Bandaraya Petaling Jaya

No.Tender : MBPJ/TD/K/31/2014Jadual cadangan kerja-kerja penyelenggaraan lampu jalan dan lampu taman di Zon D bagi tempoh kontrak 6 bulan + 6 bulan + 1 tahun untuk Majlis Bandaraya Petaling Jaya

No.Tender : MBPJ/TD/K/32/2014Cadangan menurap semula jalan dan lain-lain kerja yang berkaitan di Jalan SS 2/60, SS 2/61, SS 2/62, SS 2/63, SS 2/64, SS 2/65, SS 2/66, SS 2/67, SS 2/73, dan SS 2/75, SS 2, Petaling Jaya

No.Tender : MBPJ/TD/K/33/2014Cadangan menurap semula jalan dan lain-lain kerja yang berkaitan di Jalan SS 22/27, SS 22/27A, SS 22/29, SS 22/38, SS 22/36, SS 22/34, SS 22/32, SS 22/32A dan SS 22/31, SS 22, Petaling Jaya

No.Tender : MBPJ/TD/B/34/2014Cadangan membekal road metal kepada Majlis Bandaraya Petal-ing Jaya bagi tempoh 24 bulan

CIDBGred : G3 / G4 / G5 / G6 / G7Kategori : ME Pengkhususan berdaftar : E04, E05, E06 & E011 Harga Dokumen : RM 100.00

CIDBGred : G3 / G4 / G5 / G6 / G7Kategori : ME Pengkhususan berdaftar : E04, E05, E06 & E011 Harga Dokumen : RM 100.00

CIDBGred : G3 / G4 / G5 / G6 / G7Kategori : ME Pengkhususan berdaftar : E04, E05, E06 & E011Harga Dokumen : RM 100.00

CIDBGred : G3 / G4 / G5 / G6 / G7Kategori : ME Pengkhususan berdaftar : E04, E05, E06 & E011Harga Dokumen : RM 100.00

CIDBGred : G4Kategori : CE Pengkhususan berdaftar : CE 01, CE 21 dan CE 42Harga Dokumen : RM 100.00

CIDBGred : G3Kategori : CEPengkhususan berdaftar : CE 01, CE 21 dan CE 42Harga Dokumen : RM 100.00

KKM

Kod Bidang : 090101

Harga Dokumen : RM 100.00

Tajuk Kerja Kod bidang

MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYA

1

2

3

4

5

6

7

Bil

Bas percuma itu akan melalui Jalan Klang Lama, Jalan Templer, Jalan Othman, Jalan Yoong Shook Lin, sekitar pusatBandar seksyen 52, Jalan Penchala, Jalan Semangat, Jalan Universiti dan Jalan Gasing.

Page 15: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

Selangorkini 9 - 16 Mei 2014 15Tempatan

WAKTU SOLAT Selangor9 - 16 Mei 2014

9 - 16 Rejab 1435H

Imsak Subuh Syuru' Zuhur Asar Maghrib Isyak

Imsak Subuh Syuru' Zuhur Asar Maghrib Isyak Sabak Bernam, Kuala Selangor, Klang, Kuala Langat

Gombak, Hulu Selangor, Rawang, Hulu Langat, Sepang, Petaling, Shah Alam

09 Jumaat 5:32 5:42 7:02 1:12 4:33 7:20 8:3210 Sabtu 5:32 5:42 7:02 1:12 4:33 7:20 8:3211 Ahad 5:32 5:42 7:02 1:12 4:33 7:20 8:3212 Isnin 5:32 5:42 7:02 1:12 4:33 7:20 8:3313 Selasa 5:31 5:41 7:02 1:12 4:34 7:20 8:3314 Rabu 5:31 5:41 7:02 1:12 4:34 7:20 8:3315 Khamis 5:31 5:41 7:02 1:12 4:34 7:20 8:3316 Jumaat 5:31 5:41 7:02 1:12 4:34 7:20 8:33

09 Jumaat 5:34 5:44 7:04 1:14 4:35 7:22 8:3410 Sabtu 5:34 5:44 7:04 1:14 4:35 7:22 8:3411 Ahad 5:34 5:44 7:04 1:14 4:35 7:22 8:3512 Isnin 5:34 5:44 7:04 1:14 4:36 7:22 8:3513 Selasa 5:33 5:43 7:04 1:14 4:36 7:22 8:3514 Rabu 5:33 5:43 7:04 1:14 4:36 7:22 8:3515 Khamis 5:33 5:43 7:04 1:14 4:36 7:22 8:3516 Jumaat 5:33 5:43 7:04 1:14 4:36 7:22 8:35

2. Dokumen tender boleh dibeli pada waktu pejabat di Tingkat 3, Jabatan Khidmat Pengurusan (Bahagian Pengurusan Perolehan). Dokumen tender akan dikeluarkan mulai dari tarikh 8hb Mei 2014 hingga 29hb Mei 2014 dengan harga yang ditetapkan bagi senaskah (tidak dikembalikan). Dokumen Tender hanya dijual kepada kontraktor- kontraktor Bumiputera atau wakil yang mengemukakan Surat Lantikan Wakil, Sijil Pendaftaran Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) dan Unit Perancang Ekonomi Negeri Selangor (UPEN) yang asal. Bayaran hendaklah dibuat secara Tunai, Wang Pos Atau Bank Draf yang berpalang atas nama ‘Yang Dipertua Majlis Perbandaran Sepang’.

3. Dokumen Tender yang telah lengkap diisi hendaklah dihantar dalam sampul surat bermeteri dengan menulis No. Tender disebelah sudut kiri sampul dan dimasukkan ke dalam peti tender di Ruang Lobi Utama, Aras Dua, Majlis Perbandaran Sepang, Cyberjaya, Selangor Darul Ehsan sebelum atau pada jam 12.00 Tengahari pada 29hb Mei 2014.

4. Majlis Perbandaran Sepang tidak terikat untuk menerima tender yang terendah atau sebarang tender atau memberi apa - apa sebab tender itu ditolak dan juga tidak bertanggungjawab ke atas sebarang kos perbelanjaan berhubung dengan tender ini dan sebarang keputusan adalah muktamad.

KENYATAAN TENDER1. Tender adalah dipelawa daripada kontraktor – kontraktor Bumiputera Negeri Selangor yang berdaftar dengan Kementerian Kewangan dan Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) bagi kerja – kerja berikut:

MP Sepang 400-10/12-19/2014KEJ

MP Sepang 400-10/12-20/2014KEJ

MP Sepang 400-10/12-21/2014KEJ

1 Cadangan Kerja – Kerja Menurap Semula Sebahagian Jalan Serta Kerja – Kerja Berkaitan Di Jalan Bukit Puchong Dan Lebuh Bukit Puchong, Bandar Bukit Puchong 2, Dengkil Sepang Selangor

Cadangan Kerja – Kerja Menurap Semula Jalan Serta Kerja – Kerja Berkaitan Di Jalan Protokol Dari Persimpangan Stadium Ke Masjid BBST, Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang Selangor

Cadangan Kerja – Kerja Menurap Semula Jalan Serta Kerja – Kerja Berkaitan Di Sebahagian Jalan Persiaran Institusi Dan Jalan Insti-tusi, Kawasan Institusi Sungai Merab, Dengkil Sepang Selangor.

RM100.00

RM100.00

RM100.00

No.TenderBil Tajuk Kerja Bidang, Sub Bidang & Pecahan Bidang

HargaDokumen

CIDB Gred G3 Pengkhususan CE21, UPEN dan SPKK

CIDB Gred G3 Pengkhususan CE21, UPEN dan SPKK

CIDB Gred G3 Pengkhususan CE21, UPEN dan SPKK

MAJLIS PERBANDARAN SEPANG

Persiaran Semarak Api, Cyber 163200 CYBERJAYA, Selangor Darul Ehsan

2

3

Adalah dimaklumkan, kenyataan tender yang disiarkan di akhbar tuan bertarikh 01/05/2014 (Khamis) ketinggalan maklumat. Pembetulan adalah seperti berikut:

1. Cadangan Menaiktaraf, Ubahsuai Dan Baikpu-lih Maahad Integrasi Tahfiz & Turoth Bagan Terap, Daerah Sabak Bernam, Selangor

JKR/SEL/(N)/011/(T)/2014

03/06/2014 (Selasa)

(Bukan seperti yang telah tersiar dalam iklan pada

01/05/2014- Khamis)

Bil. Tajuk Projek Tarikh Dokumen Dijual Mulai Tarikh Lawatan Tapak Tarikh Tender Tutup

12/05/2014 (Isnin)Hingga

26/05/2014 (Isnin)

(Bukan seperti yang telah tersiar dalam iklan pada

01/05/2014 – Khamis)

12/05/2014 (Isnin)

(Bukan seperti yang telah tersiar dalam iklan pada

01/05/2014 -Khamis)

JABATAN KERJA RAYAKENYATAAN TENDER

T1 - Syarikat yang 100% ekuiti Bumiputera milik tempatan (Warganegara).A1 - Syarikat tempatan yang disenaraikan di BSKL yang ditubuhkan dan diperbadankan di Malaysia oleh Warganegara Malaysia dan Pegangan saham individu asing tidak melebihi 30% dan Lembaga Pengarah, Pengurusan dan pekerja dianggotai 100% oleh warganegara.A2 - Syarikat Usahasama yang diperbadankan di Malaysia dan equiti asing tidak melebihi 49% dan majoriti ahli Lembaga Pengarah, Pengurusan dan pekerja adalah warganegara.T2 - Tidak berkenaan

*Jenis Pendaftaran:

Dokumen tender dipelawa daripada kontraktor-kontraktor yang berdaftar di / Lembaga Pembinaan Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB), Pusat Khidmat Kontraktor/ Kementerian Kewangan dalam Gred, Kategori, Pengkhususan yang berkaitan dan yang masih dibenarkan membuat tawaran buat masa ini bagi kerja/bekalan berikut :-

Oleh LIZAwATI MADFA

SHAH ALAM - Selepas tu-juh bulan kerja menaik taraf dilakukan, Kompleks Sukan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) kini berwajah baru dengan pelbagai kemu-dahan bertaraf antarabangsa.

Dalam satu kenyataan dike-luarkan Jabatan Komunikasi Korporatnya, kompleks sukan itu antara lain menyediakan padang bola sepak mengikut spesifikasi Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Dengan itu, ianya dilengka-pi bilik persalinan pemain, bi-lik VIP, tempat duduk ‘grand-

Kompleks Sukan MPSJ berwajah baru

Sewa @ tempahan?

03-80263299 03-80246545 (faks)

Jabatan Pembangunan Masyarakat MPSJ

stand’ yang boleh memuatkan 800 orang pada satu-satu masa, bangku pemain sim-panan dan pentas utama.

“Padang bola sepak ini juga boleh digunakan pada waktu malam kerana mempunyai kemudahan lampu limpah dengan kapasiti 1,200 lux.

“Maka, perlawanan bola sepak yang diadakan boleh dibuat siaran langsung di kaca televisyen,” memetik ke-nyataan itu.

Selain itu, Kompleks Sukan MPSJ juga memperoleh sijil International Association of Atlethics Federation (IAAF) yang melayakkan trek diguna-kan bagi kejohanan peringkat antarabangsa.

Kemudahan lain yang dise-diakan ialah bagi acara lom-pat jauh, lempar cakera, lon-tar peluru dan juga acara lari berhalangan.

Kompleks yang dibina pada tahun 1997 itu ditutup semen-tara bermula September ta-hun lepas bagi kerja naik taraf sebelum dibuka semula pada 26 Mac lalu.

Ianya dilengkapi bilik persalinan pemain, bilik VIP, tempat duduk ‘grandstand’ yang boleh memuat-kan 800 orang pada satu-satu masa, bangku pemain simpanan dan pentas utama. Padang bola sepak ini juga boleh diguna- kan pada waktu malam kerana mem-punyai kemudahan lampu limpah dengan kapasiti 1,200 lux

Yang Di Pertua MPSJ, Datuk Asmawi Kasbi (kiri), bersama Timbalannya, Abdullah Marjunid (bersongkok) meninjau trek baru Kompleks Sukan MPSJ

Page 16: Selangorkini 9 – 16 Mei 2014

Selangor Kini

Diterbitkan oleh Kerajaan Negeri Selangor Darul EhsanDicetak oleh Percetakan Turbo (M) Sdn Bhd (140879-U), No. 8, Jalan Sekinchan 26/9, Seksyen 26, Shah Alam, Selangor. Telefon: 03-51929800 Faks: 03-51929819

MPSJ diiktiraf PBT terbaik, 9 PBT terima empat bintangSHAH ALAM - Urus tadbir Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Selangor bertambah baik dan dibuktikan Sistem Pe-narafan Bintang yang dijalan-kan Kementerian Kesejahte-raan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Sembilan daripada 12 PBT mendapat empat dari taraf lima bintang, iaitu Majlis Bandara-ya Petaling Jaya (MBPJ), Maj-lis Bandaraya Shah Alam (MB-SA), Majlis Perbandaran Klang (MPK), Majlis Perbandaran Am-pang Jaya (MPAJ), Majlis Per-bandaran Sepang (MPSp), Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL), Majlis Perbandaran Selayang (MPS), Majlis Perbandaran Ka-jang (MPKj) dan Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS).

Namun yang paling mem-banggakan adalah Majlis Per-bandaran Subang Jaya (MPSJ) yang diiktiraf sebagai PBT ter-baik di Malaysia.

“Kejayaan MPSJ itu seka-ligus mencipta rekod sebagai PBT pertama di Malaysia me-nerima penarafan lima bintang sejak program itu dilancarkan.

“Kerajaan Selangor mengu-

capkan tahniah kepada seluruh kakitangan PBT dan kami se-dang mempertimbangkan un-tuk memberi insentif terten-tu kepada PBT terlibat sebagai penghargaan terhadap komit-men tinggi yang ditunjukkan,” kata Chang Khim.

Dalam ranking 10 PBT ter-baik, MPSJ mengungguli sena-rai itu disusuli Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) di tempat ke-6, Majlis Perbandaran Klang (MPK) tempat ke-7 dan Maj-lis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) tempat ke-10.

Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) pula satu-satunya PBT yang menerima taraf lima bin-tang dalam kategori memarta-batkan bahasa kebangsaan di ruang awam.

“Kejayaan kali ini adalah yang terbaik dalam rekod pen-

capaian PBT di Selangor,” jelas beliau.

Sistem Penarafan Bintang ini mula diperkenalkan Kemen-terian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tem-patan pada 2008.

Sebanyak 354 indikator di-gunakan dalam Sistem Penara-fan Bintang bagi PBT berdasar-kan empat bidang utama iaitu pengurusan, perkhidmatan teras, pengurusan pelanggan dan penyertaan komuniti.

Tinjauan ini turut dibantu soal selidik responden yang ter-diri daripada 70 peratus pen-duduk, peniaga (20 peratus) dan NGO (10 peratus).

“Kita juga mengambil ke-sempatan ini untuk mengu-capkan tahniah kepada Datuk Bandar MBPJ, Datin Paduka Alinah Ahmad yang diiktiraf sebagai Datuk Bandar Wanita Pertama di Malaysia oleh Ma-laysia Book of Records dan ter-masuk dalam kalangan lima Datuk Bandar Wanita di dun-ia,” katanya.

Komen Yang Dipertua MPSJ di muka 10 >>

Teng menyampaikan penghargaan Kerajaan Negeri kepada komitmen kakitangan PBT di sidang media baru-baru ini

Oleh HAFIZAN TAIB dan NAEEM RAFFI

SHAH ALAM - Dakwaan pihak tertentu mengutip sewa tapak pasar pagi dan malam se-cara haram akan disiasat, dan sekiranya terbukti salah akan dikenakan tindakan sewajarnya.

Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Datuk Teng Chang Khim, berkata Ke-rajaan Negeri mengarahkan sistem kutipan sewa tapak pasar pagi dan malam diuruskan sepe- nuhnya oleh Pihak Berkua-sa Tempatan (PBT) melalui pengambilalihan pengurusan pasar pagi dan malam.

“Ia membabitkan banyak ka-wasan di bawah pentadbiran PBT di seluruh Selangor. Bermu-la 2012 ia dilakukan secara ber-peringkat-peringkat,” katanya.

Sebelum itu, Jawatankua-sa Penduduk (JKP) diamanah-

Orang politik ‘pau’ peniaga pasar malam?Kerajaan Negeri mengarahkan sistem kutipan sewa tapak pasar pagi dan malam diuruskan sepenuhnya oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) melalui pengambil- alihan pengurusan pasar pagi dan malamTENG CHANG KIMExco Kerajaan Tempatan

kan untuk mengutip sewa tapak daripada peniaga untuk mem-biayai kerja-kerja pembersihan dan keselamatan.

Pada 2012, Adun PKR Hani-za Talha, berkata hanya se-bahagian kecil daripada JKP menghantar laporan akaun ke-pada PBT untuk disemak.

“Tanggungjawab mengurus pasar pagi perlu diuruskan oleh PBT. Setakat ini, pihak persa-tuan agak keberatan untuk me-nyerahkannya semula kepada PBT kerana mereka menerima pendapatan lumayan,” tegas Haniza.

Dua tahun kemudian, terse-

barnya dakwaan ahli politik ter-tentu mengutip sewa tapak dari-pada peniaga, bahkan ada yang mahu sistem lama dilaksanakan semula.

“Kes yang masih ada tidak dapat dipastikan tetapi jika ada mungkin terpencil,” kata Chang Khim.

Mengulas lanjut, Pesuruh- jaya PAS Selangor, Iskandar Ab-dul Samad, berkata pihaknya tidak menerima sebarang lapo-ran berhubung perkara itu.

Iskandar menambah, pihak-nya akan menyiasat sejauh mana kebenaran dakwaan tersebut.

“Kita akan siasat terlebih da-

hulu sejauh mana kebenaran dakwaan itu. Adakah kutipan itu dilakukan atas arahan PBT atau pihak lain.

“Setakat ini dakwaan tersebut hanya khabar angin kerana belum terbukti kebenarannya. Saya han-ya akan bertindak setelah meneri-ma laporan,” jelas Iskandar.

Pendirian itu turut diulangi Bendahari PAS Selangor, Dr Ah- mad Yunus Hairi.

“Kita akan kaji perkara ini sa- ma ada benar atau tidak. Seki- ranya benar maka tindakan akan diambil,” tegas beliau.

Iskandar dan Yunus juga me-rupakan Exco Kerajaan Negeri.