rpt geo t 1 2012

Upload: sarinah-osman

Post on 13-Jul-2015

92 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

SMK BAHASA MALAYSIA SARATOK, PETI SURAT 51, 95407 SARATOK, SARAWAK.

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN GEOGRAFI2012 TINGKATAN 1Diedit oleh : Pn. Sarinah Binti Che Soh @ Osman

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN GEOGRAFI TINGKATAN 1 BAHAGIAN A : KEMAHIRAN GEOGRAFI

MINGGU 1 4-6 JAN MINGGU ORIENTASI TINGKATAN 1 WAKTU/ MINGGU 2 9-13 JAN TAJUK kedudukan KONSEP Kedudukan mutlak Kedudukan relatif HASIL PEMBELAJARAN Menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat lajur dan baris kedudukan murid dalam kelas. Menyatakan kedudukan relative sesuatu tempat. Melukis pelan kedudukan murid dalam kelas mengikut lajur dan baris. CADANGAN AKTIVITI Menunjuk cara menentukan kedudukan dalam kelas menggunakan lajur dan baris. Menyatakan kedudukan secara koordinat. UNSUR PATRIOTISME Berusaha bekerjasama CADANGAN BBM Buku teks kertas sebak SISIPAN/ PEDAGOGI kontrekstual

WAKTU/ MINGGU 3 16-20 JAN

TAJUK arah

KONSEP Kompas Arah mata angin

HASIL PEMBELAJARAN Menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin dan melukis berdasarkan arah mata angin kompas. Menggunakan matahari sebagai petunjuk arah. Menjelaskan arah menggunakan kompas berdasarkan satu titik yang di pilih di atas peta lakar. Menjelaskan arah mengikut 8 arah mata angin dengan menggunakan kompasdari titik rujukan yang dipilih untuk kerja lapangan di kawasan sekolah.

CADANGAN AKTIVITI Menunjuk cara menentukan arah berdasarkan matahari dan kompas. Melukis 8 arah mata angin pada kompas. Menjalankan kerja untuk menentukan arah dengan menggunakan kompas.

UNSUR PATRIOTISME Bekerjasama prihatin menghargai

CADANGAN BBM Kompas Buku teks

SISIPAN/ PEDAGOGI BCB PAK

MINGGU 4 23-27 JAN - CUTI TAHUN BAHARU CINA

WAKTU/ MINGGU 5 30 JAN 3 FEB

TAJUK Skala dan jarak

KONSEP Skala lurus Jarak mutlak Jarak relatif

HASIL PEMBELAJARAN Mengenal pasti dan melukis skala lurus. Mengukur panjang dan lebar dengan menggunakan skala lurus. Mentraktifkan konsep jarak dan menyatakan jarak dari rumah ke sekolah. Melukis pelan bilik darjah berdasarkan skala lurus. Mengira jarak relative dan mutlah dari rumah ke sekolah. Mengira mutlak dan relative di atas peta lakar.

CADANGAN AKTIVITI Menunjuk cara mengukur jarak dengan menggunakan skala lurus. Kerja lapangan melukis pelan kelas. Mengira jarak mutlak dan relative diatas peta lakar.

UNSUR PATRIOTISME Kerajinan kerjasama

CADANGAN BBM Pita pengukur pembaris Buku teks Peta lakar

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK PAK kontekstual

WAKTU/ MINGGU 6 6 -11 FEB 7 13 - 17 FEB

TAJUK graf

KONSEP Data pemerhatian soal selidik temu bual jadual graf bar mudah graf garis

HASIL PEMBELAJARAN Mengumpul dan merekodkan data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah. Memilih data yang relevan dan menyusun maklumat data dalam bentuk jadual. Membina graf bar mudah berdasarkan maklumat jadual dengan menggunakan label yang betul dan petunjuk yang sesuai. Membina graf garisan berdasarkan jadual dengan menggunakan label yang betul dan petunjuk yang sesuai. Mentafsir jadual daripada aspek paling banyak , sedikit dan perbezaan. Mentafsir graf bar mudah daripada aspek paling banyak, sedikit dan

CADANGAN AKTIVITI Tunjuk cara mengumpul dan merekodkan data. Penerangan cara melukis jadual, graf bar mudah dan graf garisan. Penerangan cara mentafsir jadual , graf bar mudah , graf garisan.

UNSUR PATRIOTISME Bekerjasama bertanggungjawab kesungguhan

CADANGAN BBM Kertas graf jadual

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK ICT Kontekstual BCB

perbezaan. Mentafsir graf garisan daripada aspek paling banyak , sedikit dan perbezaan.

WAKTU/ MINGGU 8 20-24 FEB

TAJUK peta

KONSEP Symbol Pandang darat fizikal Pandang darat budaya

HASIL PEMBELAJARAN Mengenal pasti cirri fizikal berdasarkan symbol dalam peta lakar. Mengenal pasti cirri budaya berdasarkan symbol dalam peta lakar. Mengaplikasikan symbol symbol yang mewakili cirri budaya dan fizikal dalam peta lakar.

CADANGAN AKTIVITI Penerangan guru Melukis symbol budaya dan fizikal. Melukis peta lakar kampung atau tempat tinggal.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai Malaysia bekerjasama

CADANGAN BBM Buku teks Peta lakar

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK ICT Kontekstual BCB

WAKTU/ MINGGU 9 27 FEB 3 MAC

TAJUK peta

KONSEP Mentafsir peta

HASIL PEMBELAJARAN

CADANGAN AKTIVITI

Mentafsir peta lakar Sumbang saran pelajar. mengikut cirri fizikal dan budaya secara menyeluruh. kuiz

UNSUR PATRIOTISME keyakinan

CADANGAN BBM Peta lakar

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK

MINGGU 10 5 - 9 MAC UJIAN 1 12 16 MAC CUTI PERTENGAHAN SEMESTER SATU

BAHAGIAN B : GEOGRAFI FIZIKAL DAN MANUSIA WAKTU/ MINGGU 11 19 -23 MAC TAJUK Bentuk muka bumi dan potensinya KONSEP Tanah tinggi tanah pamah lembangan pinggir laut daratan lipatan HASIL PEMBELAJARAN Memahami kepelbagaian bentuk muka bumi Malaysia. Menghuraikan dengan contoh kedudukan dan keistimewaan pelbagai bentuk muka bumi Malaysia. CADANGAN AKTIVITI Melukis peta Malaysia dan menandakan pelbagai bentuk muka bumi. Merujuk atlas. UNSUR PATRIOTISME Mencintai Malaysia berbangga kesyukuran CADANGAN BBM Buku teks Atlas SISIPAN/ PEDAGOGI BCB ICT KBKK

WAKTU/ MINGGU 12 26 30 MAC

TAJUK Bentuk muka bumi tanah tinggi

KONSEP Banjaran gunung system lipat muda System lipat tua

HASIL PEMBELAJARAN Mengenal pasti dan menamakan rangkoan banjaran gunung Malaysia di atas peta . Menyatakan system gunung Malaysia sebahagian daripada system banjaran asia. Menyatakan system gunung lipat tua dan system gunung lipat muda. Menjelaskan dan membuat perbandingan antara gunung lipat tua dan gunung lipat muda .

CADANGAN AKTIVITI Merujuk atlas. Melukis dan menandakan system banjaran di atas peta . Membina peta minda perbezaan antara gunung lipat tua dan gunung lipat muda.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai Malaysia bersyukur

CADANGAN BBM Buku teks Atlas Kertas sebak Peta malaysia

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK kontekstual

WAKTU/ MINGGU 13 2-6 APRIL

TAJUK Bentuk muka bumi Tanah pamah

KONSEP Lembaran sungai Delta Dataran pantai

HASIL PEMBELAJARAN Menyenaraikan dan menamakan tanah pamah dan dataran Malaysia. Menandakan dan menamakan tanah pamah dan di atas peta Malaysia. Menjelaskan kepentingan kawasan tanah pamah dan dataran Malaysia.

CADANGAN AKTIVITI Melukis dan menandakan di atas peta Malaysia. Membina peta minda kepentingan kawasan tanah pamah dan dataran Malaysia.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai Malaysia kesyukuran bertanggung jawab

CADANGAN BBM Peta Malaysia Kertas sebak

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK Kontekstual ICT

WAKTU/ MINGGU 14 9 14 APRIL

TAJUK Bentuk muka bumi Pinggir laut

KONSEP Tebing tinggi tanjung Teluk Pantai Pulau Pentas benua

HASIL PEMBELAJARAN Menyatakan bentuk muka bumi pinggir laut di Malaysia iaitu tebing tinggi, tanjung, pantai, teluk, pulau dan pentas benua. Melukis gambar rajah bentuk muka bumi pinggir laut. Menjelaskan contoh bentukmuka bumi pinggir laut dan keistimewaannya.

CADANGAN AKTIVITI Menyenaraikan bentuk bentuk muka bumipiunggir laut Malaysia. Membina peta minda cirriciri, kepentingan dan contoh setiap bentuk muka bumi pinggir laut. Melukis pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai malysia

CADANGAN BBM Gambar Peta Kertas sebak

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK kontekstual

WAKTU/ MINGGU 15 16 20 APRIL

TAJUK Bentuk muka bumi saliran

KONSEP Profil panjang sungai Profil rentas sungai Pola sungai

HASIL PEMBELAJARAN Membanding beza pelbagai pola saliran sungai Malaysia. Melukis pola sunagi. Menandakan dan menamakan sungai sungai utama dan tasik di Malaysia. Menyenaraikan bentuk muka bumi dan melukis gambar rajah sepanjang profil panjang sungai. Menghubungkaitkan antara bentuk muka bumi sepanjang aliran sungai dengan profil panjang dengan profil rentas sungai.

CADANGAN AKTIVITI Membincangkan pola sungai dan melukis gambar rajah bentuk pola sungai di Malaysia. Melukis dan melabel peta Malaysia dengan sungai dan tasik utama. Melukis profil panjang dan renta sungai. Membina peta minda.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai Malaysia kebanggaan kesyukuran

CADANGAN BBM Peta Malaysia buku teks

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK ICT kontekstual

WAKTU/ MINGGU 16 23 27 APRIL

TAJUK Potensi dan halangan bentuk muka bumi kepada kegiatan Malaysia. Potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan Malaysia.

KONSEP Perlancongan jana KEH Pertanian Perlombongan Perlabuhan perikanan pngairan pengangkutan

HASIL PEMBELAJARAN Menyatakan kepentingan bentuk muka bumi Malaysia terhadap kegiatan Manusia.

CADANGAN AKTIVITI Perbincangan dan sumbang saran kepentingan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai malaysia

CADANGAN BBM Buku teks gambar

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK ICT kontekstual

Menjelaskan dengan Membina peta minda contoh kepentingan bentuk muka bumi tanah tinggi, tanah pamah, pinggir laut dan saliran terhadap pembangunan Malaysia. Membandingbeza kepentingan pelbagai bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia antara Malaysia dengan Negara lain.

WAKTU/ MINGGU 17 30 APRIL 4 MEI (1 MEI CUTI HARI BURUH)

TAJUK Halangan bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia.

KONSEP Cerun Hakisan Aliran deras

HASIL PEMBELAJARAN Menyenaraikan bentuk muka bumi dengan menghalang kegiatan manusia. Menjelaskan dengan contoh halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia. Merangkakan langkahlangkahmengurangkan langkahlangkah mengurangkan halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan menusia.

CADANGAN AKTIVITI Perbincangan dan penerangan guru tentang halangan bentuk muka bumi. Membina peta minda dan jadual halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusai.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai malaysia

CADANGAN BBM Buku teks Kertas sebak

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK KMD

WAKTU/ MINGGU 18 7 - 11 MEI

TAJUK Kesan kegiatan mnusia terhadap alam sekitar

KONSEP Pemeliharaan pemuliharaan

HASIL PEMBELAJARAN Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. Menyenaraikan langkahlangkah mengatasi. Merumus kesan jika tiada pemeliharaan dan pemuliharaan.

CADANGAN AKTIVITI Perbincangan berkumpulan tentang kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. Membina peta minda.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai malaysia

CADANGAN BBM Buku teks kertas sebak

SISIPAN/ PEDAGOGI KMD KBKK kontekstual

WAKTU/ MINGGU

TAJUK Cuaca dan iklim serta pengaruhnyapergerakan bumi dalam system suria

KONSEP Pergerakan bumi putaran bumi peredaran bumi

HASIL PEMBELAJARAN Mentraktif putaran dan peredaran bumi. Menyenaraikan kesankesan putaran dan peredaran bumi. Menghuraikan kejadian siang dan malam . Menghuraikan kejadian empat musim.

CADANGAN AKTIVITI Simulasi tentang putaran bumi. Simulasi tentang peredaran bumi . Mengumpulkan 4 gambar musim. Melukis rajah kejadian 4 musim.

197-11 MEI

UNSUR PATRIOTISME Kesyukuran menghargai

CADANGAN BBM Glob Buku teks

SISIPAN/ PEDAGOGI ICT P masteri KBKK

WAKTU/ MINGGU

TAJUK Pergerakan bumi dalam system suria Cuaca dan iklim Malaysia.

KONSEP Cuaca Monsoon Julat Min suhu Tahunan Hujan bukit hujan perolakan

HASIL PEMBELAJARAN Mengenal pasti cirri-ciri iklim Malaysia daripada segi suhu , angin dan hujan. Menyatakan Dan menghubungkaitkan Fator-faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim Malaysia dengan cirri iklim Malaysia. Menjelaskan kedudukan Malaysia yang bebas daripada taufan, siklon tropika dan kemarau yang berpanjangan .

CADANGAN AKTIVITI Melorekkan peta Malaysia dengan taburan hujan. Menandakan di atas peta Malaysia system angin monsoon. Melukis rajah jenis hujan. Membina peta minda. Perbincangan.

2014-18MEI

UNSUR PATRIOTISME Mencintai malysia kesyukuran kebanggaan

CADANGAN BBM Atlas peta Malaysia buku teks

SISIPAN/ PEDAGOGI BCB KBKK

MINGGU 21 (21 - 25 MEI 2012) - PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2012

MINGGU 22 & 23 (28 MEI - 08 JUN 2012) - CUTI PERTENGAHAN TAHUN 2012 & HARI GAWAI (1 - 2 JUN 2012)

WAKTU/ MINGGU 23 25 29 JUN

TAJUK Factor yang memepengaruhi cuaca dan iklim malaysia

KONSEP Kedudukan Ketinggian Angin monsoon Kelautan kepulauan

HASIL PEMBELAJARAN Mengenalpasti keadaan iklim di kawasan zon panas, zon sederhana dan zon sejuk. Menyatakan dan menjelaskan cara hidupmanusia di zon panas, zon sederhana zon sejuk. Menerangkan dan membandingkan iklim Malaysia dengan iklim Negara lain serta mengetahui persamaan dan perbezaan pelbagai cara hidup manusia di zon panas, zon sederhana dan zon sejuk.

CADANGAN AKTIVITI Perbincangan dan sumbangsaran. Membina peta minda cara hidup mengikut zon iklim dan perbandingan cara hidup. Menandakan atas peta dunia zon iklim panas , zon sederhana dan zon sejuk.

UNSUR PATRIOTISME Prihatin mencintai Malaysia kesyukuran

CADANGAN BBM Atlas peta dunia kertas sebak

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK kontekstual KMTA

WAKTU/ MINGGU 24 26 JULAI

TAJUK Pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia

KONSEP Gurun Thar Siberia Greenland

HASIL PEMBELAJARAN Menyatakan cirri-ciri iklim di Gurun Thar, Siberia dan Greenland. Menghuraikan pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan ekonomi di kawasan tertentu.

CADANGAN AKTIVITI Melukis peta lokasi setiap kawasan yang dipelajari. Menyenaraikan cirri-ciri iklim kawasan tertentu. Membina peta minda kegiatan ekonomi manusia akibat pengaruh iklim dan cuaca.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai Malaysia kesyukuran

CADANGAN BBM Atlas Peta Malaysia Kertas sebak

SISIPAN/ PEDAGOGI BCB KBKK kontekstual

WAKTU/ MINGGU 25 9 -13 JULAI

TAJUK Pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim

KONSEP Atmosfera kesan rumah hijau Jerebu Hujan asid Pulau haba Lapisan ozon kemarau

HASIL PEMBELAJARAN Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim. Menjelaskan dengan contoh pengaruh penebangan hutan , perindustrian, pembakaran terbuka terhadap cuaca dan iklim. Merumus kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim.

CADANGAN AKTIVITI Melukis gambar rajah berkaitan kegiatan manusia dan perubahan cuaca dan iklim. Membina peta minda kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai Malaysia prihatin kesedaran

CADANGAN BBM Keratan akhbar Majalah Buku teks kertas sebak

SISIPAN/ PEDAGOGI KMD ICT kontekstual BCB

WAKTU/ MINGGU 26 16 20 JULAI

TAJUK Jenis dan taburan tumbuhan semula jadi dan hidupan liar

KONSEP Kepelbagaian taburan

HASIL PEMBELAJARAN Menyenaraikan jenis dan taburan dan tumbuhtumbuhan semula jadi Malaysia di hutan hujan tropika, hutan paya, hutan pantai dan hutan gunung. Memadankan taburan jenis tumbuhan semula jadi di atas peta Malaysia. Menyenaraikan contoh hidupan liar di Malaysia.

CADANGAN AKTIVITI Penerangan dan sumbang saran . Melukis dan menandakan di atas peta Malaysia. Membina peta minda.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai Malaysia kesyukuran kebanggaan

CADANGAN BBM Buku teks Carta Kertas sebak atlas Peta malaysia

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK kontekstual ICT

WAKTU/ MINGGU 27 23 - 27 JULAI

TAJUK Jenis dan taburan tumbuhan semula jadi dan hidupan liar

KONSEP

HASIL PEMBELAJARAN Mengenalpasti cirri tumbuh-tumbuhan semula jadi di Malaysia. Menghuraikan cirri tumbuhan semula jadi di Malaysia. Membandingkan dengan contoh rajah profil tumbuh-tumbuhan semula jadi di Malaysia

CADANGAN AKTIVITI Melukis rajah profil tumbuhan semula jadi di Malaysia. Membina peta minda. Perbincangan dan sumbangsaran.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai malaysia

CADANGAN BBM Buku teks Atlas majalah

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK Kontekstual P masteri

WAKTU/ MINGGU 28 30 JULAI 3 OGOS

TAJUK Factor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuhan semula jadi

KONSEP

HASIL PEMBELAJARAN Menyatakan fator-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuhtumbuhan semula jadi Malaysia. Menghubungkaitkan jenis tunbuh-tunbuhan semula jadi Malaysia dengan bentuk muka bumi, iklim, tanih dan saliran.

CADANGAN AKTIVITI Perbincangan dan sumbangsaran factorfaktor. Membina jadual kaitan antara tumbuhan semula jadi dengan bmb, iklim, tanih dan saliran.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai malaysia

CADANGAN BBM Peta Malaysia Kertas sebak Lembaran jadual

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK kontekstual

WAKTU/ MINGGU 30 13 17 OGOS

TAJUK Jenis dan taburan tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar di nagaraNegara lain

KONSEP Gurun panas tundra Mediterranean Monsoon tropika

HASIL PEMBELAJARAN Menyatakan jenis-jenis dan menjelaskan cirri tumbuhan semula jadi di kawasan gurunpanas (sahara), tundra(Siberia), Mediterranean(turki) dan monsoon tropika (Thailand). Membezakan cirri tumbuhan semula jadi Malaysia dengan Negara lain. Menganalisis factor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuhan semula jadi Malaysia secara grafik.

CADANGAN AKTIVITI Perbincangan dan sumbangsaran. Membina peta minda. Membanding jadual perbandingan.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai malaysia

CADANGAN BBM Buku teks Kertas sebak Peta dunia Peta Malaysia Lembaran grafik

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK KMD P masteri BCB

WAKTU/ MINGGU 31 27 - 31 OGOS

TAJUK

KONSEP

HASIL PEMBELAJARAN Menyenaraikan kepentingan tumbuhtumbuhan semula jadi Malaysia. Menjelaskan dengan contoh kepentingan tumbuhan semula jadi Malaysia. Merumus tentang kepentingan tumbuhan semula jadi secara grafik.

CADANGAN AKTIVITI perbincangan dan sumbang saran kepentingan tumbuhan semula jadi. Membina peta minda. Kuiz dan teka silangkata.

Kepentingan Habitat tumbuhan Keseimbangan semula jadi. ekosistem (31 OGOS Sumber hutan CUTI HARI Pembiakan KEMERDEKAAN) hidupan liar Cegah hakisan Tadahan hujan Pelancongan Perubatan

UNSUR PATRIOTISME Mencintai Malaysia kesyukuran keprihatinan

CADANGAN BBM Gambar Buku teks Keratan akhbar Peta malaysia

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK KMD ICT BCB

MINGGU 32 (6 - 10 OGOS 2012) - UJIAN BULANAN BERJADUAL II (PERALIHAN, TINGKATAN 1 & 2), PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 2012

WAKTU/ MINGGU

TAJUK

KONSEP Kepupusan Ekosistem Ketidakseimbangan Banjir Pencemaran Peningkatan suhu Hakisan tanih

HASIL PEMBELAJARAN Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan manusia terhadap tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Merumus kesan kegiatan manusia terhadap tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.

CADANGAN AKTIVITI Perbincangan dan sumbangsaran kesan kegiatan manusia. Membina peta minda. Kuiz.

Kesan kegiatan manusia terhadap tumbuhan semula jadi 33 13-17 OGOS dan hidupan liar.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai malaysia

CADANGAN BBM Kertas sebak Lembaran kerja Gambar Keratan akhbar

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK KMD BCB

MINGGU 34 & 35 - CUTI PERISTIWA/ CUTI BERGANTI (16 - 17 OGOS 2012) CUTI PERTENGAHAN PENGGAL II (18 - 26 OGOS 2012) CUTI HARI RAYA AIDILFITRI (19 - 20 OGOS 2012)

WAKTU/ MINGGU

TAJUK

KONSEP Taman laut Silvikultur Penghutanan semula Penebangan terpilih Ladang hutan R&D Kawal pembalakan Pertubuhan alam sekitar

HASIL PEMBELAJARAN Menyatakan pentingnya pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Menyenaraikan langkahlangkah pemeliharaan dan pemuliharaan. Menjelaskan dengan contoh kepentingan dan langkah pemeliharaan dan pemuliharaan. Mencadangkan langkahlangkah lain pemeliharaan dan pemuliharaan.

CADANGAN AKTIVITI Perbincangan berkumpulan dan perbentangan. Membina peta minda. Kuiz dan teka silangkata.

Pemeliharaandan pemuliharaan tumbuhan semula jadi 36 dan 27 - 30 OGOS hidupan liar.

UNSUR PATRIOTISME Mencintai Malaysia Prihatin bertanggungjawab

CADANGAN BBM Buku teks Gambar Lembaran kerja kertas sebak

SISIPAN/ PEDAGOGI KBKK ICT BCB

CUTI UMUM SAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN 2012 (31 OGOS)

WAKTU/ MINGGU37 - 40

TAJUK Kajian geografi tempatan

KONSEP

HASIL PEMBELAJARAN Rujuk huraian sukatan pelajaran tkn 1 ms 46 47.

CADANGAN AKTIVITI

UNSUR PATRIOTISME

CADANGAN BBM

SISIPAN/ PEDAGOGI

HARI JADI TYT SARAWAK (8 SEPTEMBER 2012) HARI MALAYSIA (16 SEPTEMBER 2012) MINGGU 40 - 42 (1- 12 OKTOBER 2012) - ULANGKAJI / LATIHTUBI MINGGU 43 - 44 (15 - 26 OKTOBER 2012) - PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2012 (TINGKATAN 1, 2) MINGGU 45 (5 - 9 OKTOBER 2012) - MAJLIS ANUGERAH PELAJAR CEMERLANG 2012 (MAPC) MINGGU 46 - 52 (19 OKTOBER - 31 DISEMBER 2012) - CUTI AKHIR TAHUN 2012