minit koku 0115

7
SEKOLAH KEBANGSAAN SERENDAH, 48200 HULU SELANGOR, SELANGOR MINIT MESYUARAT UNIT KOKURIKULUM BIL 1/ (TAHUN 2015) Tarikh : 23 Disember 2014 Masa : 11.00 Pagi Tempat : Dewan sekolah Kebangsaan Serendah Kehadiran : Hadir 1. Pn Rosnaini bt Ibrahim - GPK Kokurikulum 2. Cik Nor Azlin bt Ab Rani - S/U Kokurikulum 3. En Mohd Faraein b. Sanusi - Penyelaras 1M1S 4. En Ahmad Tarmizi b. Mohamed - Penyelaras Unit Beruniform 5. Pn Sarimah bt Marjan - Penyelaras Kelab dan Persatuan 6. Pn Suganthi Achudan 7. Pn Mazidah bt Sopee 8. En Mohd Fridaus b Ahmad 9. Pn Norhafizah bt Ahmad Wazer 10. Pn Norsiah bt Shamsuddin 11. Pn Nor Atiqah bt Mokhtar 12. Pn Faridah bt Haidin 13. Pn Noor Kartini bt Hamdan 14. Pn Norhayati bt Muhd 15. En. Mohd Harris b Md Hanafiah 16. Pn. Nurul Huda bt Hasbollah 17. Cik Hazwani bt Zulkifli 18. Pn Norhayati bt Sidek Ahmad 19. Pn Norhayati bt Nawawi 20. Pn Naziratul Ashikin 21. Pn Rafidah bt Hassan 22. Pn Rozita by Adznan 23. Pn Ruhaizah bt Umar 24. Pn Norzita bt Che Ibrahim 25. Pn Mazalina bt Mohd 26. Pn Siti Asniza bt Sanmehad 27. Pn Norhayati bt Mohd Amin 28. Pn Norziahni bt Sahoji 29. Pn Zahrah bt Hassan 30. Pn Siti Zuraini bt Abdullah 31. Pn Rosnormala bt Mohd Yazid 32. Pn Rosmani bt Othama @ Othman

Upload: azlin

Post on 18-Dec-2015

252 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

koku

TRANSCRIPT

PK 15/3

SEKOLAH KEBANGSAAN SERENDAH, 48200 HULU SELANGOR, SELANGORMINIT MESYUARAT UNIT KOKURIKULUM BIL 1/ (TAHUN 2015)

Tarikh

: 23 Disember 2014Masa

: 11.00 PagiTempat

: Dewan sekolah Kebangsaan Serendah

Kehadiran

: Hadir1. Pn Rosnaini bt Ibrahim

- GPK Kokurikulum

2. Cik Nor Azlin bt Ab Rani

- S/U Kokurikulum 3. En Mohd Faraein b. Sanusi

- Penyelaras 1M1S

4. En Ahmad Tarmizi b. Mohamed- Penyelaras Unit Beruniform

5. Pn Sarimah bt Marjan

- Penyelaras Kelab dan Persatuan

6. Pn Suganthi Achudan

7. Pn Mazidah bt Sopee

8. En Mohd Fridaus b Ahmad

9. Pn Norhafizah bt Ahmad Wazer

10. Pn Norsiah bt Shamsuddin

11. Pn Nor Atiqah bt Mokhtar

12. Pn Faridah bt Haidin

13. Pn Noor Kartini bt Hamdan

14. Pn Norhayati bt Muhd

15. En. Mohd Harris b Md Hanafiah

16. Pn. Nurul Huda bt Hasbollah

17. Cik Hazwani bt Zulkifli

18. Pn Norhayati bt Sidek Ahmad

19. Pn Norhayati bt Nawawi

20. Pn Naziratul Ashikin

21. Pn Rafidah bt Hassan

22. Pn Rozita by Adznan

23. Pn Ruhaizah bt Umar

24. Pn Norzita bt Che Ibrahim

25. Pn Mazalina bt Mohd

26. Pn Siti Asniza bt Sanmehad

27. Pn Norhayati bt Mohd Amin

28. Pn Norziahni bt Sahoji

29. Pn Zahrah bt Hassan

30. Pn Siti Zuraini bt Abdullah

31. Pn Rosnormala bt Mohd Yazid

32. Pn Rosmani bt Othama @ Othman

33. Pn Fadzidah bt Mohd Ariffin

34. Pn Halina bt Nasir

35. Pn Nurol Wahidah bt Hasan

36. En Ahmad Bassir b Yahya

37. Pn Junaidah bt Shawal

38. Pn Masnah bt Abd Rahman

39. Pn Siti Sarah bt Abd Malek

40. Pn Rosnani bt Saad

41. Pn Norzuraini bt Mohd Azmin

42. Pn Nur Syuhada bt Mustafa Yusof

43. Pn Farizah bt Daud

44. Pn Nur Farhaina Waheeda bt Ramli

45. Pn Sakinah bt Mohd Farid

46. Pn Azlilah bt Md Saman

47. Pn Nor Saadah bt Tulus

48. Pn S. Hasliza bt Hamzah

49. Pn Noor Asliza bt Abd Wahab

50. Pn Zainab bt Daud

51. Pn Suzana bt Mohd Noor

52. Pn Aznor bt Abd Mutalib

53. Pn Norliza bt Ishak

54. En Mohd Zulkifli Ayob

55. Pn Siti Norliayati

56. Pn Sakinah Mustafa

57. Pn Kamsirah bt Lasio

58. Pn Rahimah bt Hasan

59. Pn Syahila Lalili Azuwa

60. Pn Norzakiah bt Harun

61. Pn Hamidah bt Mohd Ali

62. Pn Mawar Hanim bt Abd Wahab

63. Pn Junaidah bt Selamat

64. Pn Siti Zahrah bt Ab Rani

65. Pn Rohaya bt Mamat

66. En Moh Faizal b Jamil

Tidak Hadir (Bersebab)

1. Pn Norzalisa bt Bidi

2. En Rosmainy b Yahya3. Pn Tn Syarifah Nor 4. En Edwin Roy A/L Moses

5. Pn Sarini bt Asaadudin

6. En Shahrill Ramli @ Romly

7. Pn Rozita bt Kasmin

8. Pn Marhayu bt Harun

Tidak Hadir

1. Pn Nurul Airin Dzilwani bt Mahadi

2. Pn Nor Salmina

3. En Mohd Fauzi b. Ameen

4. En Zulfadzli b Md Noh

Turut Hadir: 1. En Sulaiman b Ahmad

Guru Besar

2. Pn Norazian bt Sulaiman

GPK Kurikulum

3. Pn Siti Zainon bt Mohd Ikhwan GPK Hal Ehwal Murid

4. Pn Robiah bt Isa

GPK Petang

5. Pn Mek Yah bt Awang Hamat

GPK PPKI

Urusetia: Cik Nor Azlin bt Ab Rani 1PERUTUSAN PENGERUSI1.1 Pn Rosnaini mengalu-alukan kehadiran semua guru ke mesyuarat dan mengucapkan terima kasih diatas kesudian guru hadir meskipun di waktu cuti persekolahan.

1.2 Beliau juga berharap semua guru dapat memberikan tumpuan dalam mesyuarat pertama kokurikulum ini dan berharap komitmen guru akan semakin baik untuk sesi akan datang.1.3Beliau juga memberitahu mengenai enrolmen pelajar yang akan terlibat dengan aktiviti kokurikulum pada sesi 2015 ini : Tahun 3 : 199 orang , Tahun 4 : 210 orang, Tahun 5 : 232 orang , Tahun 6 : 211.

2PENGESAHAN MINIT MESYUARAT YANG LALU 2.1 Pn Rosnaini meminta guru merujuk kepada minit yang diberikan dan meminta

guru-guru mengesahkannya sekiranya tiada sebarang bantahan. Dicadang untuk disahkan oleh Pn Nurol Wahidah bt Hasan. Disokong untuk pengesahan oleh En Ahmad Tarmizi b. Mohamed.

3LANTIKAN AJK UNIT KOKURIKULUM 20153.1 Pn Rosnaini Ibrahim mengucapkan terima kasih diatas kerjasama semua guru sepanjang sesi kokurikulum 2014.

3.2 Terdapat beberapa perubahan besar unit pada tahun ini kerana pertukaran guru.3.3 Mengharapkan semua guru yang dilantik, menerima dengan hati terbuka dan memberikan komitmen sebaik mungkin.3.4 Beliau meminta guru-guru untuk merujuk kepada buku Pentadbiran dan Pengurusan Unit Kokurikulum yang telah dibekalkan.3.5 Terdapat beberapa pembetulan dan penambahan disaat akhir dan guru-guru diminta membetulkannya di dalam buku masing-masing :

i. Pembetulan nama Pn Norhayati Zawawi kepada Nawawi.ii. TKRS Sesi Petang Tambah Pn Rosnormala Mohd Yazid.iii. Persatuan Agama Islam Pertukaran ketua dari Pn Rahimah kepada Pn Norhayati Nawawi.iv. Kelab Bolajaring Sesi Petang Tambah Pn Masnah Abd Rahmanv. Penukaran Unit beruniform antara Pn Mawar Hanim bt Abd Wahab dari PPIM ke BSMM dan Pn Marhayu bt Harun dari BSMM ke PPIM.3.6 Jawatan Penyelaras UB En Ahmad Tarmizi , S/U Petang En Zulfadzli bagi menggantikan Pn Rasida dan Pn Khalisah Kadim yang berpindah.3.7 Semua guru diminta melihat bidang tugas masing-masing dan laksanakan dengan sebaik mungkin. Surat lantikan jawatan rasmi juga telah diedarkan kepada semua guru untuk simpanan masing-masing.

3.8 Beliau juga meminta guru-guru agar mengikut takwim yang telah disediakan terutamanya semasa membuat pelaporan aktiviti agar tiada laporan yang tertinggal.

Tindakan : Semua Penasihat

3.9 Kepada semua guru yang menjalankan aktiviti diminta membuat dokumentasi dengan kadar yang segera. Dokumentasi hendaklah dihantar seminggu selepas aktiviti dijalankan. Setiap kertas kerja, harus ada dokumentasi pelaksanaan. 3.10 Kepada guru-guru yang masih berhutang pelan strategik diminta menghantar dengan kadar segera.3.11 Kepada Penyelaras UB, 1M1S dan Persatuan , diminta berjumpa dengan Pn Norzita Che Ibrahim untuk maklumat lanjut berkenaan Pelan Strategik yang perlu difailkan.

3.12 Mengikut arahan KPM,para pentadbir sebenarnya perlu mengambil bahagian dalam kokurikulum. Surat Lantikan akan juga diedarkan kepada pentadbir. Kepada guru sesi petang, surat akan dibuat oleh En Zulfadzli setelah rumah sukan ditentukan.

Tindakan : En Zulfadzli Md Noh

4PENGURUSAN KOKURIKULUM 2015

4.1 Semua guru diingatkan sekali lagi bahawa kehadiran kokurikulum adalah WAJIB dan kegagalan untuk hadir perlukan kelulusan pentadbir ataupun memberikan surat tunjuk sebab.4.2 Waktu kokurikulum sesi petang kekal dari 7.45 9.45pg, manakala bagi sesi pagi berubah dari 3.00 5.00 petang.4.3 Penggunaan kad kehadiran kokurikulum dikekalkan. Mohon kerjasama guru kelas untuk tulis dan kutip kad-kad ini kemudian serahkan kepada ketua unit-unit terlibat. Sekiranya murid tidak mampu membeli kad, boleh membuat salinan fotokopi kad kosong di bilik GPK Koku.

Tindakan : Semua guru kelas4.4 Ketua penasihat unit diminta mengambil fail masing-masing di bilik GPK Koku dan meletakkan kad ahli di dalam fail tersebut. Tindakan : Semua ketua penasihat unit4.5 Guru kelas juga diminta menyenaraikan murid mengikut unit yang disertainya dan menyerahkan satu salinan kepada GPK Koku. 4.6 Guru-guru kelas dan semua penasihat unit diingatkan untuk mencatat kehadiran dan pencapaian murid dengan betul, ini kerana pada akhir tahun nanti markah koku 10% perlu dikira untuk semua murid.

5PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM 2015

5.1 Takwim daripada pihak PPD telahpun diterima dan unit kokurikukum juga telah merangka takwim tahun ini berpandukan tarikh pihak PPD.5.2 Kejohanan Merentas Desa akan dijalankan pada 23 Januari (Jumaat). Manakala Kejohanan Sukan Tahunan pula dicadangkan pada 17 Okt kerana syarat PPD adalah ia perlu diadakan selepas bulan Jun.

5.3 Pada tahun ini, pertandingan kawad kaki inter unit uniform adalah diwajibkan. Selain dari itu, pertandingan kebudayaan akan diadakan untuk kelab dan persatuan. Mohon guru merujuk lampiran yang diberi.5.4 Pada tahun ini, pihak sekolah akan mengambil bahagian dalam acara olahraga, merentas desa, bolasepak dan bolajaring (sekiranya +2), dan sekiranya +3 acara bola baling akan ditambah.

5.5 Guru Besar mencadangkan agar latihan sukan dijalankan setiap kali kokurikulum. S/U Sukan diminta menyediakan jadual latihan dan prasarana yang bersesuaian.

Tindakan : S/U Sukan

5.6 Pn Rosnaini juga meminta S/U Sukan untuk menyediakan AJK bagi Kejohanan Merentas Desa dan mengadakan taklimat kepada guru-guru dalam masa terdekat.5.7 Guru Besar meminta Puan Rosnaini memberikan sedikit pelaporan mengenai pencapaian murid dalam kokurikulum tahun yang lalu. Menjawab kepada permintaan Guru Besar :i. Bolasepak : Tempat Ketiga Daerah

ii. Bolajaring : -

iii. Tilawah : Johan Daerah , Kalah diperingkat negeri.

iv. Merentas Desa : Satu peserta sahaja mendapat kedudukan 20 teratas.

v. Olahraga : Mendapat tempat - 2 kategori individu dan 1 kumpulan.

vi. MTQ : Johan Daerah,Johan Negeri, Kalah peringkat Kebangsaan.

vii. Khat : Johan Daerah, Naib Negeri.

viii. Olahraga PPKI : -

6PERKARA BERBANGKIT 6.1 Pemaikaian uniform adalah WAJIB pada setiap hari Rabu, bukan sahaja murid malahan guru. Pn Siti Sara bertanya mengenai pemakaian baju koperat sebagai uniform. Pn Rosnaini mengatakan baju koperat adalah tidak dibenarkan.

Tindakan : Makluman 6.2 En Harris meminta pencerahan mengenai pertandingan kawad kaki. Adakah ianya juga wajib kepada murid Tahap Satu. Pn Rosnaini mengatakan ianya hanya wajib kepada murid Tahap Dua. 6.3 Pn Hjh Rozita mengatakan bahawa pemberatan aktiviti kokurikulum adalah tidak seimbang dimana kebanyakkan aktiviti dilambakkan di hujung tahun. GPK Koku menegaskan bahawa ianya adalah berdasarkan takwim dan arahan PPD. Sebarang perubahan akan dimaklumkan dan meminta guru kekal komited serta tidak tertekan. 7HAL HAL LAIN

7.1 Setiap unit yang mempunyai perancangan aktiviti sendiri dan memerlukan pembiayaan, boleh mengemukakan kertas kerja untuk mendapatkan kewangan.7.2 Ingatan semula kepada Unit TKRS untuk bantuan menjaga stor 1 (Bilik KH) dan Unit Puteri Tunas untuk menjaga stor 2 (Makmal Sains 2). Setiap stor ini diminta disediakan buku pinjaman alatan dan senarai semak alatan mengikut format SPSK. Kedua-dua unit juga boleh membuat nota minta untuk mengemas dan menghias stor terbabit.

Tindakan : Puan Sarimah Marjan dan Puan Nurul Airin Dzilwani

PENUTUP a. Ucapan penangguhan oleh Pengerusi Mesyuarat.b. Mesyuarat ditangguhkan pada jam 1.00 pmDisediakan oleh,

Disemak Oleh,

.......................................... ................................

(NOR AZLIN BT AB RANI )

(ROSNAINI BT IBRAHIMSetiausaha Kokurikulum GPK Kokurikulum28 Disember 2014

12 Januari 2015