kertas kerja program pemantapan pt3 bahasa arab 2015

14
PROGRAM PEMANTAPAN AKADEMIK BAHASA ARAB PT3 TAHUN 2015 TARIKH: 19 SEPTEMBER 2015 (SABTU) TEMPAT: DEWAN BESAR, SMKA(P) ALMASHOOR ANJURAN: PANITIA BAHASA ARAB SMKA (P) ALMASHOOR 1

Upload: kamarul-arifin

Post on 11-Dec-2015

613 views

Category:

Documents


49 download

DESCRIPTION

program ini diadakan untuk meningkatkan prestasi pelajar dalam menjawap soalan pt3 bahasa arab.

TRANSCRIPT

Page 1: Kertas Kerja Program Pemantapan Pt3 Bahasa Arab 2015

PROGRAM PEMANTAPAN AKADEMIKBAHASA ARAB PT3

TAHUN 2015

TARIKH:19 SEPTEMBER 2015

(SABTU)

TEMPAT:DEWAN BESAR,

SMKA(P) ALMASHOOR

ANJURAN:PANITIA BAHASA ARABSMKA (P) ALMASHOOR

1

Page 2: Kertas Kerja Program Pemantapan Pt3 Bahasa Arab 2015

PENDAHULUANProgram Pemantapan Akademik Bahasa Arab PT3 amat penting kepada pelajar untuk memastikan mereka menjawab soalan dengan betul dan mematuhi standard pemarkahan. Program seperti ini telah dilaksanakan di peringkat sekolah dengan bantuan guru-guru yang mengajar Bahasa Arab dan pelajar telah didedahkan dengan sedikit perubahan format. Namun demikian, selepas percubaan PT3, masih terdapat pelajar yang lemah dalam menguasai teknik menjawab. Oleh itu, panitia mengambil inisiatif untuk menjemput tenaga yang lebih mahir dari luar untuk berkongsi maklumat dan teknik menjawab yang terkini. Semoga usaha ini akan dapat membantu meningkatkan kecemerlangan pelajar dalam Bahasa Arab.

OBJEKTIF1) Pelajar-pelajar dapat menguasai format soalan Bahasa Arab PT3 dengan baik.2) Pelajar dapat menguasai teknik menjawab dengan tepat.3) Menambah keyakinan pelajar untuk menjawab soalan Bahasa Arab PT3.4) Menambah keyakinan guru-guru untuk mengajar di dalam kelas

TINDAKAN SUSULAN1) Guru-guru meneruskan latih tubi secara berformat di dalam kelas.2) Pelajar-pelajar memperbanyakkan latih tubi secara berformat di rumah.3) Guru-guru membincangkan kelemahan dan cara untuk mengatasi masalah pelajar.

STRATEGI PELAKSANAAN1) Mengadakan slot ceramah teknik menjawab soalan Bahasa Arab PT3.2) Membahagikan pelajar-pelajar kepada beberapa kumpulan bengkel.3) Membincangkan modul dan bahan yang disediakan oleh penceramah.

PENCERAMAHNama: Ustaz Mohd Saudi bin AbdullahGuru Cemerlang Bahasa Arab SMKA Maahad Hamidiah Kajang, Selangor.No. Kad Pengenalan: 700102037179No. Akaun: 162526298711 (maybank)

KUMPULAN SASARANSemua pelajar Tingkatan 3 SMKA(P) AlMashoor. Semua pelajar Tingkatan 2 SMKA(P) AlMashoor.Semua pelajar Tingkatan 3 SMA Tarbiyah Islamiah.Guru-guru Bahasa Arab Menengah Rendah SMKAP() AlMashoor dan SMA Tarbiyah Islamiah .

2

Page 3: Kertas Kerja Program Pemantapan Pt3 Bahasa Arab 2015

TEMPAT DAN MASADewan Besar, SMKAP AlMashoor. 19 September 2015 (Sabtu) dari 08.30am – 04.30 pm.

PERBELANJAAN

BIL PERKARA JUMLAH (RM) PERUNTUKAN

1.

2.

Penceramah;1) Modul dan Bahan2) Makan dan minum3) Tiket

Makanan dan minuman pelajar:RM 10.00 x 95 orang pelajar

1) Roti x 95 orang pelajar

2) Sarapan(Bihun Goreng dan teh O ais) x 95 orang pelajar

3) Makan tengahari(Nasi tomato dan air sirap) x 95 orang pelajar

RM 1800.00

Jumlah keseluruhan: RM 950.00

1) RM 1.50 x 95 orang pelajar

= RM 142.50

2) RM 2.50 x 95 orang pelajar

= RM 237.50

3) RM 6.00 x 95 orang pelajar

= RM 570.00

PCA

PCG dan IPA

JUMLAH KESELURUHAN

RM 2750.00

SUMBER KEWANGANWang peruntukan Institusi Pendidikan Agama (IPA)Program Kecemerlangan Akademik (PCA)Peruntukan PCG (Panitia Bahasa Arab)

JAWATANKUASARujuk Lampiran

3

Page 4: Kertas Kerja Program Pemantapan Pt3 Bahasa Arab 2015

TENTATIF PROGRAM

7.30 – 8.00 pagi : Pendaftaran Pelajar8.00 – 8.30 pagi : Sarapan8.30 – 10.30 pagi : Slot 1

- Karangan- Soalan satu ( qawa’id nahwiah )

10.30 – 1.00 petang : Slot 2- soalan kefahaman- Ungkapan

1.00 – 2.00 petang : REHAT2.00 – 4.30 petang : Slot 3

- Soalan carta / buat ayat / Jadual- Latihan- Soal Jawab

- Motivasi4.30 petang : Program tamat dan bersurai.

Disediakan oleh: Disahkan oleh,

………………………………………. …………………………………………..(BAIZULIANA BINTI BAHAROM) (SOLEHAH BT AWANG)Setiausaha Pengetua Program Pemantapan Bahasa Arab PT3 2015 SMKA (P) AlMashoor.P.PSMKA (P) AlMashoor, P.Pinang.

4

Page 5: Kertas Kerja Program Pemantapan Pt3 Bahasa Arab 2015

LAPORAN PROGRAM:

Program Teknik Menjawab Soalan PQS dan PSI ini telah dimulakan dengan ucapan aluan oleh pengerusi majlis iaitu Nur Fatin Azzua yang seterusnya menjemput Nur Aizzah Mahmud untuk memimpin bacaan doa. Seterusnya majlis diteruskan dengan ucapan daripada Ustaz Yusof Bahari selaku Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Islam (Elektif) JPN Pulau Pinang. Dalam ucapannya beliau mengharapkan agar peserta-peserta program menggunakan peluang ini dengan sebaik mungkin mengutip maklumat-maklumat penting daripada penceramah jemputan. Beliau juga mengharapkan semoga program ini akan berjalan lancar dan impaknya akan meningkatkan pencapaian dalam peperiksaan.

Program seterusnya dikendalikan oleh penceramah Mata Pelajaran Pendidikan al-Quran dan al-Sunnah iaitu Pn.Rosnah Ahmad dari SMK Taman Kenari, Kulim, Kedah. Dalam slot pertama beliau telah menerangkan tentang teknik-teknik menjawab soalan dan petua-petua untuk mendapat markah yang tinggi dalam peperiksaan. Dalam slot yang kedua para pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil untuk membincangkan soalan-soalan yang diberikan. Kemudian setiap kumpulan membentangkan jawapan masing-masing. Penceramah memberi komen dan membetulkan kesalahan pelajar .Program pada hari pertama bersurai pada jam 4.30 petang.

Pada hari yang berikutnya, program telah dimulakan ucapan daripada Ustaz Suhaimi Othman selaku Penolong Pengarah Kurikulum Bahagian Pendidikan Islam JPNPP. Beliau mengharapkan agar pelajar-pelajar menepati masa dan mengikut arahan sepanjang program berlangsung. Beliau juga menerangkan beberapa hukum tajwid berdasarkan nota yang telah dibekalkan kepada pelajar sebelum ini.

5

Page 6: Kertas Kerja Program Pemantapan Pt3 Bahasa Arab 2015

Slot seterusnya dikendalikan oleh penceramah Mata Pelajaran Pendidikan Syariah Islamiah iaitu Ustaz Rosli dari SMKA al-Irsyad. Dalam slot pertama beliau telah menerangkan tentang teknik-teknik menjawab soalan dan petua-petua untuk mendapat markah yang baik dalam peperiksaan. Ceramah beliau telah diselang-seli dengan tayangan video yang menarik supaya pelajar-pelajar tidak bosan. Walau bagaimanapun program ini terpaksa ditangguhkan sebentar pada jam 10.00 hingga 11.30 kerana pelajar-pelajar aliran Sains terlibat dengan peperiksaan selaras Mata Pelajaran Fizik. Manakala pelajar yang tidak terlibat dengan peperiksaan menggunakan masa luang itu untuk rehat dan makan.

Slot yang kedua dimulakan pada jam 2.00 petang. Dalam slot yang kedua para pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil untuk membincangkan soalan-soalan yang diberikan. Kemudian setiap kumpulan membentangkan jawapan masing-masing. Penceramah memberi komen dan membetulkan kesalahan pelajar .Slot ini berakhir pada jam 4.00 petang.

Majlis penutup program telah dirasmikan oleh Ustaz Abdul Razak, Pengarah Bahagian Pendidikan Islam JPNPP. Majlis bersurai pada jam 4.30 petang.

KEKUATAN:

Sokongan dan kerjasama daripada pihak pentadbir sekolah dan pegawai-pegawai JPNPP yang hadir sepanjang program dilaksanakan.

Penceramah jemputan yang berpengalaman dan berkaliber.

Pelajar-pelajar yang berdisiplin dan senang diurus.

Peralatan dan pa system yang berfungsi dengan baik.

KELEMAHAN:

Tarikh program yang bertembung dengan tarikh peperiksaan selaras Mata Pelajaran Fizik kerana tiada makluman awal.

Pengurusan makanan pelajar agak kelam kabut kerana kurang pemantauan disebabkan guru yang menguruskannya bertugas di luar sekolah.

6

Page 7: Kertas Kerja Program Pemantapan Pt3 Bahasa Arab 2015

PENAMBAHBAIKAN:

Mendapatkan makluman awal tentang program-program yang akan diadakan di sekolah serta memaklumkan program yang akan diadakan supaya tidak berlaku pertembungan aktiviti.

Memastikan ada guru yang bertugas memantau pengagihan makanan kepada pelajar dan ada pengganti sekiranya guru yang terlbat ada urusan lain.

Disediakan oleh:

……………………………………….(ZULAIKHA JUSOH)SetiausahaProgram Teknik Menjawab Soalan PQS dan PSI 2011SMKA (P) AlMashoor, P.Pinang.

GAMBAR-GAMBAR KENANGAN SEPANJANG PROGRAM TEKNIK MENJAWAB SOALAN PENDIDIKAN AL-QURAN DAN AL-SUNNAH DAN PENDIDIKAN SYARIAH ISLAMIAHTAHUN 2011

7

Page 8: Kertas Kerja Program Pemantapan Pt3 Bahasa Arab 2015

Para pelajar menumpukan sepenuh perhatian semasa ceramah disampaikan.

Para pelajar menyiapkan tugasan yang diberikan

Perbincangan dalam kumpulan

JAWATANKUASA PROGRAM TEKNIK MENJAWAB SOALAN SPMPENDIDIKAN AL-QURAN DAN AL-SUNNAH DAN PENDIDIKAN SYARIAH ISLAMIAHTAHUN 2011

BIL TUGAS NAMA BIDANG TUGAS

8

Page 9: Kertas Kerja Program Pemantapan Pt3 Bahasa Arab 2015

1. Penaung Pn. Hajjah Solehah bt. Awang

Menaungi program yang dijalankan.

2. Penasihat Cik Hajjah Khairana bt. ZainPn. Che Maznah Jaafar Pn.Mazanah Yusoff

Memberi nasihat tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan program yang dijalankan.

3. Penyelaras Pn. Zainuryati bt. Zakaria

Mengadakan perbincangan dan mesyuarat tentang perancangan program.Menyelaras aktiviti dan hal-hal yang berkaitan sebelum, semasa dan selepas program.Mempengerusikan aktiviti program.

4. Setiausaha Pn. Zulaikha bt Jusoh

Menyediakan kertas kerja program.Menentukan perbelanjaan program.Menyelaraskan AJK dan bidang tugas yang perlu dilakukan.Menyediakan laporan program.

5. Bendahari Pn. Amalina Mohd Yusof

Mengawal selia pembayaran dan resi.tMemastikan perbelanjaan dibuat atas urusan program dan mengimbangi perbelanjaan.Menyediakan laporan perbelanjaan.

6. Siaraya dan persiapan tempat

En. Luthfie Mat Yusof

Menyediakan segala peralatan yang diperlukan semasa program dijalankan.Memastikan peralatan berfungsi dengan baik.Menyimpan dan mengemas kembali peralatan yang telah digunakan.

7. Makanan Pn. Siti Mahfuzah bt Menentukan menu makanan pelajardan guru serta membuat

9

Page 10: Kertas Kerja Program Pemantapan Pt3 Bahasa Arab 2015

Sairi tempahan .Memastikan makanan disediakan pada waktu yang ditetapkan.Memastikan setiap peserta mendapat makanan masing-masing.

8. Bahan dan Bengkel

En. Adnan Yaakob Menyediakan dan mencetak bahan yang diperlukan semasa bengkel.Membahagikan peserta kepada beberapa kumpulan.Memastikan bengkel berjalan lancar dan menepati waktu.

9. Fasilitator En. Adnan YaakobEn.Luthfie Mat YusoffPn. Zulaikha bt JusohPn. Siti Mahfuzah bt SairiGuru-guru PQS dan PSI SMA Tarbiyah Islamiah

Membantu dan memberi tunjuk ajar kepada peserta-peserta tentang aktiviti yang dijalankan semasa bengkel.

TENTATIF PROGRAM PROGRAM TEKNIK MENJAWAB SOALAN SPMPENDIDIKAN AL-QURAN DAN AL-SUNNAH DAN PENDIDIKAN SYARIAH ISLAMIAHTAHUN 2011

20 JULAI 2011 (RABU)

08.00 am – 08.30 am Pendaftaran peserta 08.30 am – 08.35 am Bacaan Doa08.35 am – 08.50 am Taklimat Program (Pegawai JPNPP)08.50 am – 09.00 am Ucapan Aluan Pengetua09.00 am – 10.00 am Ceramah Teknik Menjawab Soalan PQS10.00 am – 10.30 am Kudapan11.00 am -12.30 pm Sambungan Ceramah Teknik Menjawab Soalan PQS12.30 pm – 02.00 pm Makan Tengahari/Solat Zohor02.00 pm – 03.00 pm Bengkel Pend. Al-Qurandan al-Sunnah

10

Page 11: Kertas Kerja Program Pemantapan Pt3 Bahasa Arab 2015

03.00 pm – 04.00 pm Pembentangan dan Perbincangan hasil kerja kumpulan04.00 pm – 04.30 pm Minum Petang/Bersurai

21 JULAI 2011 (KHAMIS)

08.00 am – 10.30 am Ceramah Teknik Menjawab Soalan Pen. Syariah Islamiah10.30 am – 11.00 am Kudapan11.00 am – 12.30 am Bengkel Pen. Syariah Islamiah12.30 pm –02.00 am Makan Tengahari/Solat Zohor02.00 am – 03.30 am Pembentangan dan Perbincangan hasil kerja kumpulan03.30 am – 04.00 am Ucapan Penutup04.00 am - 04.30 pm Minum Petang dan bersurai

11