20130526230532garis panduan tugasan hbae 1403 menggambar mei 2013

4
Garis panduan tugasan HBAE 1403 Menggambar Mei 2013 Fon :Times New oman !ai" Fon : 12 #ang$au baris :1%& 'ata( per$ataan : 2&00)3000 Tari$( 'eng(antaran tugasan : Tutoria* $e)4 Nama Tutor : EN% +E, -. ,.. 1%0'engena*an /4 e nisi apresiasi seni Apresiasi seni merupa$an aspe$ penting di da*am penga aran pendidi$an seni 5isua*% Apresiasi seni ini ada*a( proses peng(a6atan seni 6ang merang$umi aspe$)aspe$ pengeta(uan7 membuat pertimbangan7 pen6ataan dis$riminasi dan peng(argaan ter(adap $ar6a seni% Apresiasi seni uga meniti$berat$an aspe$ $riti$a* serta aspe$ emosiona* ter(adap $ar6a seni% 'eranan guru pendidi$an seni 5isua* da*am pengeta(uan seni dan $reati5iti $ana$)$ana$ Mat*amat wawasan 2020 mene$an$an $epentingan me*a(ir$an warga Ma*a6sia 6ang $reati8dan ino5ati8% Begitu uga dengan Fa*sa8a( 'endidi$an Negara 6ang memberi$an pene$anan $epada usa(a me*a(ir$an *ebi( ramai *agi indi5idu 6ang $reati8dan ino5ati8 bagi membangun$an Negara% 9sa(a 6ang disaran$an ini di*i(at sangat re*a5an dengan aspirasi pendidi$an seni 5isua* $erana sub e$ ini di*i(at sebagai satu abang disip*in 6ang membo*e($an $iran $reati8ber$embang% Namun demi$ian7 guru)guru pendidi$an seni 5isua* per*u menguasai $aeda( merangsang minda $e ara( pembentu$an indi5idu $reati8% Membina per$embangan artisti$ serta membantu per$embangan emosi dan $ogniti8 murid% Meng(idup$an suasana a$ti8 pembe*a aran /intera$si guru dengan murid Mening$at$an $e8a(aman ter(adap ime dan ba(asa 5isua* /be*a ar ; 8a(am ga6a ba(asa tampa$7 isti*a( baru Men6emai $e8a(aman ter(adap di antara satu sama *ain% /Ma$na berbe"a7 tida$ semua *i(at ; 8a(am dengan ara 6ang sama Mening$at$an $eupa6aan pemi$iran /guna deria dan proses $ogniti8% Murid dapat buat banding 2%0'roses Artisti$ Berdasar$an -aeda( Apresiasi !eni /20 u u$ $epada modu* m%s 4< ba(agian / dan HBAE 1203 'er$embangan seni $ana$)$ana$ Tu*is se ara ring$as ter(adap $aeda( apresiasi seni dan disertai dengan satu onto( aspresiasi seni%

Upload: sharifah-norazizah

Post on 04-Nov-2015

237 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

garis

TRANSCRIPT

Garis panduan tugasan HBAE 1403 Menggambar Mei 2013

Fon

: Times New Roman

Saiz Fon

: 12

Langkau baris

: 1.5

Patah perkataan

: 2500-3000

Tarikh Penghantaran tugasan : Tutorial ke-4

Nama Tutor

: EN. YEW KO WOO

1.0 Pengenalan (4%)

Definisi apresiasi seni

Apresiasi seni merupakan aspek penting di dalam pengajaran pendidikan seni visual. Apresiasi seni ini adalah proses penghayatan seni yang merangkumi aspek-aspek pengetahuan, membuat pertimbangan, penyataan diskriminasi dan penghargaan terhadap karya seni. Apresiasi seni juga menitikberatkan aspek kritikal serta aspek emosional terhadap karya seni.

Peranan guru pendidikan seni visual dalam pengetahuan seni dan kreativiti kanak-kanak

Matlamat wawasan 2020 menekankan kepentingan melahirkan warga Malaysia yang kreatif dan inovatif. Begitu juga dengan Falsafah Pendidikan Negara yang memberikan penekanan kepada usaha melahirkan lebih ramai lagi individu yang kreatif dan inovatif bagi membangunkan Negara. Usaha yang disarankan ini dilihat sangat relavan dengan aspirasi pendidikan seni visual kerana subjek ini dilihat sebagai satu cabang disiplin yang membolehkan fikiran kreatif berkembang. Namun demikian, guru-guru pendidikan seni visual perlu menguasai kaedah merangsang minda ke arah pembentukan individu kreatif.

Membina perkembangan artistik serta membantu perkembangan emosi dan kognitif murid.

Menghidupkan suasana aktif pembelajaran (interaksi guru dengan murid)

Meningkatkan kefahaman terhadap imej dan bahasa visual (belajar & faham gaya bahasa tampak, istilah baru)

Menyemai kefahaman terhadap di antara satu sama lain. (Makna berbeza, tidak semua lihat & faham dengan cara yang sama)

Meningkatkan keupayaan pemikiran (guna deria dan proses kognitif. Murid dapat buat banding) 2.0 Proses Artistik Berdasarkan Kaedah Apresiasi Seni (20%)

Rujuk kepada modul m.s 49 bahagian (c) dan HBAE 1203 Perkembangan seni kanak-kanak

Tulis secara ringkas terhadap kaedah apresiasi seni dan disertai dengan satu contoh aspresiasi seni.

3.0 Analisa Karya Seni Murid (8%)

Mengikut hasil karya yang dibuat oleh pelajar Ramlan Abdullah, kita dapat lihat terdapatnya keseimbangan pada hasil karya tersebut. Pelajar ini telah menggunakan pelbagai teknik untuk menghasilkan karya ini iaitu teknik kolaj dan mozek. Pelajar dapat menggunakan kreativiti diri untuk menghasilkan karya yang bertajuk durian ini dengan menggunakan majalah sahaja. Kerja tangan pelajar ini menang menarik dan dapat memberi rangsangan kreativiti kepada pelajar lain. Merenung kepada hasil karya yang diberi nama durian ini, mempunyai keseimbangan tak simetri. Keseimbangan tak simetri ialah wujud apabila bahagian di sebelah kiri tidak sama dengan kanan atau bahagian atas tidak sama dengan bawah. Di samping itu, terdapat pula, kontra yang wujud pada sesuatu gubahan apabila terdapat unsur yang menonjol di dalamnya. kontra ialah satu teknik yang amat berkesan untuk menimbulkan fokus atau tumpuan terhadap sesuatu perkara atau objek. Karya ini telah dapat mempamerkan buah-buahan tempatan kita yang begitu terkenal di seluruh dunia ini. Pelajar dapat melalui hasil karya ini memperkenalkan buah-buahan tempatan negara kita kepada pelajar di negara lain............4.0 Kesimpulan (4%)Rujukan

Karya Fu Dao (teknik mozek)

Karya ini merupakan karya murid Tahun 3 yang bertajuk Fu Dao. Penggunaan warna merah dalam menghasilkan perkataan Fu dalam karya ini adalah sesuai kerana warna merah simbol kepada kemeriahan, kegembiraan dan membawa tuah bagi masyarakat Cina. Selain itu, terdapat warna kuning yang bertindak sebagai latar kepada perkataan Fu yang telah menonjolkan perhatian pemerhati terhadap perkataan Fu. Dalam menghasilkan karya ini, murid telah menggunakan bahan dan alat seperti ang pau, gunting, gam dan kertas A4. Setiap perkataan Fu adalah digunting dari ang pau (paket merah) dalam bentuk segi empat dan telah diolah serta disusun dengan kemas dan bersebelahan untuk menghasilkan satu corak terancang dengan menggunakan teknik mozek. Ini menunjukkan murid ini memahami dan menyedari perkaitan antara warna serta corak yang dipilih. Beliau telah mengatur corak mengikut kreativiti diri di mana menggunting 5 perkataan Fu kemudiannya menyusun perkataan itu secara terbalik. Penyusunan corak ini membawa makna dalam masyarakat Cina di mana masyarakat Cina suka melekatkan corak ini pada pintu masuk rumah. Penyusunan corak ini telah menunjukkan murid ini menyedari prinsip rekaan seperti imbangan, harmoni, kadar banding, penegasan, kesatuan dalam penghasilan corak. Corak yang dihasilkan membawa makna Fu Dao dan Wu Fu Lin Men. Ia diterjemahkan bahawa berkat telah menjelang ke pintu rumah terutamanya semasa Tahun Baru Cina. Murid ini mempunyai persepsi yang tajam dan kesedaran corak dalam alam sekitar terhadap perhiasan masyarakat Cina semasa sambutan Tahun Baru Cina. Beliau menyedari dan menghargai keadaan persekitaran dalam suasana seni dan kaitannya dengan kehidupan mereka. Murid ini telah membuat satu karya corak tradisional yang mudah dan pandai mengolah, mengubahsuai dengan menggunakan corak tradisional. Beliau menghargai, mengembangkan dan mengekalkan unsur-unsur kebudayaan masyarakat Cina.

http://www.ipislam.edu.my/uploaded/ModulPGSR/PSV3105.pdf