tinta ipn volum 1, 2011

37

Upload: vandang

Post on 13-Jan-2017

278 views

Category:

Documents


10 download

TRANSCRIPT

Page 1: Tinta IPN Volum 1, 2011
Page 2: Tinta IPN Volum 1, 2011

PENAUNG Y.Bhg. Datuk Wan Selamah Wan SulaimanAkauntan Negara Malaysia

SIDANG PENGARANGNorrezan NoordinHusaini AbuAbdul Aziz MokhtarMaziah MusaDr. Shahril BaharimNorizan Abdul HamidSutina MahmodTuan Normaziha Tuan MahyidinHezeri Abdul RaniSiti Zuraida AwangNorjasila JamilMohd Helmi Abd RahimNurlaili Mat Isa

PEMBANTU PENERBITANNik Shuhairabani Nik Abdul HalimSiti Farida Hasni Misiwan

REKA BENTUK DAN REKA LETAKNur Anisa Aziz

FOTOGRAFIMior Afiq Mior Wahididdin

PROMOSI DAN PUBLISITINoramin JuminenAbdul Aziz Mosli

Kata-Kata AluanPengarah IPN

Salam Sejahtera.

Syukur ke hadrat Ilahi Buletin Kewangan – Tinta IPN Volum 1 / 2011 ini telah berjaya diterbitkan untuk tahun 2011. Sekalung tahniah saya ucapkan kepada sidang pengarang dan seluruh pasukan penerbitan atas usaha gigih yang telah ditunjukkan sehingga buletin ini berjaya diterbitkan.

Apa yang lebih penting, Tinta IPN boleh dijadikan ‘platform’ bagi mengasah kemahiran menulis warga IPN khususnya tenaga pengajar yang mesti memiliki kemahiran ini bagi menambah baik teknik pengajaran melalui penulisan bahan-bahan mengajar. Selaras dengan hasrat Jabatan Akauntan Negara bagi melakukan transformasi dalam penyediaan penyata kewangan kerajaan persekutuan menggunakan asas akruan, adalah menjadi satu cabaran besar bagi semua tenaga pengajar IPN untuk mengemaskini bahan-bahan pengajaran agar ianya selaras dengan keperluan transformasi.

Sehubungan dengan itu, suka saya menyeru kepada semua warga IPN agar menggunakan ruang dan peluang yang disediakan melalui penerbitan berkala Tinta IPN untuk mengasah kemahiran menulis. Besarlah harapan saya agar Tinta IPN akan terus cemerlang di tahun-tahun mendatang dan menjadi kebanggaan seluruh warga IPN sepanjang masa.

Selamat maju jaya.

NORREZAN NOORDIN

Nota:Semua pandangan yang disiarkan di dalam penerbitan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian institut atau jabatan. Penerbitan semula mana - mana bahagian yang disiarkan dalam penerbitan ini dalam sebarang bentuk tanpa mendapat kebenaran adalah dilarang sama sekali.

Page 3: Tinta IPN Volum 1, 2011

Oleh: Y. Bhg. Datuk Akauntan Negara MalaysiaBersempena Hari Inovasi dan Integriti 2011

Jabatan Akauntan Negara Malaysia, W.P Putrajaya25 Oktober 2011

Terima kasih saudari Pengerusi Majlis.Yang Berhormat Senator Dato’ Ir Donald Lim Siang Chai, Timbalan Menteri Kewangan Malaysia;Yang Berusaha Puan Rosini Abd Samad, Timbalan Akauntan Negara (Korporat), merangkap Pengerusi Jawatankuasa Hari Inovasi JANM tahun 2011; Pengarah-Pengarah Bahagian, Ketua-Ketua Akauntan Jabatan Mengakaun Sendiri; Pengarah-Pengarah Negeri dan Cawangan JANM, Pegawai Kanan JANM, seterusnya hadirin dan hadirat yang dihormati sekalian.

Assalamuallaikum W.B.T; salam sejahtera dan salam 1Malaysia.

Terlebih dahulu saya ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepa-da Y. Berhormat Senator Dato’ Ir Donald Lim Siang Chai kerana dapat meluangkan masa untuk hadir pada pagi ini bagi me-rasmikan Hari Inovasi Jabatan Akauntan Negara Malaysia Tahun 2011 ini. Penghargaan ini juga dipanjangkan kepada Yang Berusaha Puan Rosini Abd Samad, Timbalan Akauntan Negara (Korporat) dan semua yang terlibat bagi menjayakan program hari ini. Untuk makluman YB. Senator Dato’, JANM telah mengadakan beberapa pertandingan sempena sambutan Hari Inova-si pada tahun ini. Antaranya adalah pertandingan Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK), pertandingan menulis esei, dan pertan-dingan mencipta tema/slogan Hari Inovasi JANM 2011. Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah ke-pada semua pemenang pertandingan. Kepada yang tidak berjaya, jangan berputus asa, teruskanlah menyumbang idea inovatif dan kreatif anda semua, demi kebaikan jabatan. Penyaluran idea inovatif dan kreatif ini tidak seharusnya terhenti semasa KIK atau sambutan Hari Inovasi sahaja, malah haruslah menjadi satu amalan yang berterusan. Tahniah juga saya ucapkan kepa-da warga Jabatan yang telah terpilih bagi menerima anugerah ”Pekerja Inovatif dan Kreatif” yang buat julung-julung kalinya di-adakan pada tahun 2011 ini, bagi menggantikan ”Anugerah Pekerja Contoh” yang telah dibuat dalam tahun-tahun sebelumnya.

YB. Senator Dato’, Dato’-Dato’, tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekalian,

Tahun 2012 dan seterusnya, adalah tahun-tahun yang mencabar, yang akan mencabar seluruh warga Jabatan ini dalam mengha-rungi transformasi dalam amalan perakaunan sektor awam, dari amalan perakaunan berasaskan tunai ubahsuai kepada amalan perakaunan berasaskan akruan. Transformasi ini merupakan respon Jabatan Akauntan Negara, kepada inisiatif Kerajaan dalam

merencana Program Transformasi Kerajaan atau GTP yang telah diilhamkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Men-teri Malaysia. Perakaunan akruan akan dijadikan asas dalam penyediaan Penyata Kewangan Kerajaan Persekutu-

an agar Malaysia setanding dengan negara-negara maju yang lain dalam konteks pengurusan fiskal yang cekap dan berhemah. Jabatan ini dan Kerajaan amnya, berkeyakinan penuh, pelaksanaan perakaunan akruan akan dapat menjelaskan dengan lebih baik konsep akauntabiliti dan integriti kerajaan dalam pengurusan serta perbe-lanjaan sumber kewangan negara. Dasar ini juga adalah selari dengan konsep 1Malaysia yang mengutamakan kepentingan rakyat dan pencapaian, dalam menggapai impian menjadi sebuah negara maju dan berpendapa-tan tinggi.

YB. Senator Dato’, Dato’-Dato’, tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekalian,

Gerak kerja telah dimulakan seawal tahun ini dengan penglibatan beberapa warga Jabatan dalam Makmal Strategic Reform Initiatives (SRI) anjuran Performance Management and

Delivery Unit atau PEMANDU di bawah Jabatan Perdana Menteri. Makmal ini telah merangka pelan halatuju dengan men-

genalpasti empat bidang keberhasilan yang mesti dicapai. Ini merangkumi, pembangunan polisi,

piawaian dan standard perakaunan kera-jaan persekutuan (mengikut IPSAS),

“Menggalas Cabaran Transformasi Melalui Inovasi dan Kreativiti”

Mesej DaripadaAkauntan Negara Malaysia

kajian semula terhadap beberapa akta dan pekeliling kewangan, keperluan pembangunan sistem perakaunan dan keperluan chan-ge management (termasuk latihan) bagi membangunkan keupayaan modal insan perkhidmatan perakaunan. Pencapaian kepada bidang-bidang keberhasilan ini, memerlukan keupayaan melakukan diagnosis yang sistematik dan menyeluruh ke atas sistem dan amalan perakaunan sedia ada bagi mengenalpasti keperluan khusus transformasi ini.

YB. Senator Dato’, Dato’-Dato’, tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekalian,

Salah satu faktor yang kritikal dalam menjamin kejayaan transformasi ini ialah setakat mana anggota perkhidmatan perakaunan dapat diperkasa dari segi penguasaan ilmu dan kemahiran. Ilmu dan kemahiran adalah ramuan penting dalam menghasilkan inovasi melalui kreativiti dalam pelbagai dimensi, merangkumi tadbir urus korporat, pengurusan dan pembangunan modal insan, penguru-san perakaunan dan kewangan, pembangunan sistem perakaunan, pengurusan perolehan, pengurusan aset dan pengurusan sis-tem penyampaian awam. Pembentukan inovasi dan kreativiti dalam memberi nilai tambah kepada hasil kerja yang berimpak tinggi, mencabar perkhidmatan perakaunan untuk berfikiran lebih dinamik dan terbuka, lebih kritikal dan analitikal dalam proses membuat keputusan.

Aspek lain yang perlu diberi perhatian serius oleh perkhidmatan perakaunan ialah perbelanjaan melakukan transformasi. Perbe-lanjaan melakukan transformasi haruslah efektif. Faedah yang diperolehi daripada transformasi haruslah melebihi dari kos yang dilibatkan. Elakkan pembaziran, elakkan perbelanjaan yang tidak perlu, gunakan sumber-sumber sedia ada dengan penuh kreatif bagi mewujudkan inovasi dengan kos yang paling ekonomi. Jika ini dapat dilakukan, sudah tentu ia memberi impak yang signifikan bukan saja kepada pembangunan amalan perakaunan sektor awam, bahkan juga kepada pembangunan profesion perakaunan itu sendiri. Adalah menjadi satu harapan untuk melihat perkhidmatan perakaunan, khususnya para Akauntan dilihat profesional oleh perkhidmatan bukan perakaunan dalam melakukan transformasi.

YB. Senator Dato’, Dato’-Dato’, tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekalian,

Budaya kreativiti dalam melahirkan inovasi telah banyak didokumentasikan dalam bentuk bukti-bukti anecdotal yang membongkar rahsia bagaimana organisasi-organisasi besar di dunia begitu berjaya melakukan anjakan paradigma dan menjadi peneraju dalam menghasilkan sesuatu inovasi dalam bentuk produk atau perkhidmatan bagi memuaskan kehendak pelanggan. Dalam konteks perkhidmatan perakaunan, kita boleh mengambil pengkisahan ini untuk dijadikan teladan dan panduan bagi membudayakan inovasi dan kreativiti dalam melaksanakan sesuatu tugas. Sudah tentu ini merupakan satu cabaran besar buat kita semua. Namun, dengan keazaman dan motivasi yang tinggi, saya berkeyakinan, kita mampu menjadi peneraju dalam transformasi perakaunan sektor awam melalui pendekatan yang inovatif lagi kreatif.

Sehubungan dengan itu, saya menyeru kepada seluruh perkhidmatan perakaunan untuk bersama-sama menggalas cabaran trans-formasi ini dan menjadikan perjalanan ini sebagai satu proses pembelajaran yang bukan saja unik, bahkan menarik, kerana di sinilah letaknya ruang dan peluang untuk kita menimba seberapa banyak ilmu yang mungkin, sama ada dalam bentuk latihan, bacaan, pemerhatian, wacana intelektual dan sebagainya.

Sudah tentu banyak yang boleh diperkatakan berhubung dengan inovasi dan kreativiti dalam merangsang kecemerlangan indi-vidu dan organisasi. Selaku Ketua Perkhidmatan, saya merasa bangga mempunyai anggota perkhidmatan perakaunan yang telah banyak menyumbang kepada pembangunan jabatan dan perkhidmatan pada keseluruhannya. Sesungguhnya anda semua adalah aset yang tidak ternilai pentingnya dalam menentukan halatuju jabatan ini. Sebelum saya mengakhiri ucapan ini, sekali lagi saya ingin merakamkan ucapan jutaan terima kasih kepada YB. Senator Dato’ Ir Donald Lim Siang Chai di atas kesudian untuk hadir dan merasmikan majis Hari Inovasi dan Integriti Jabatan Akauntan Negara Malaysia tahun 2011 ini. Ucapan penghargaan juga kepada Pengerusi dan ahli-ahli Jawatankuasa Hari Inovasi JANM dan semua yang terlibat dalam menjayakan program hari ini. Akhir sekali, sekali lagi saya mengucapkan tahniah kepada semua penerima Anugerah Pekerja Inovatif dan Kreatif Tahun 2011 dan pemenang pertandingan. Harapan saya, kekalkan perkhidmatan yang cemerlang ini dan gunakan pengiktirafan ini sebagai pembakar semangat dalam membangunkan kerjaya masing-masing.

Dengan itu, saya mengakhiri ucapan saya.

Sekian terima kasih.

Page 4: Tinta IPN Volum 1, 2011

ISI KANDUNGANDari MejaKetua Editor

1

11

21

29

39

49

7

15

25

35

43

55

Transformasi PerakaunanAkruan : Memperkasa Pembangunan Pengetahuan Sumber Manusia Melalui Inovasi dan Kreativiti.Jasila Jamil

Skim Perkhidmatan Pesakit Bayar Penuh (PPBP) - Salah Satu Usaha Bagi Mempertingkatkan Hasil Kerajaan. Hezeri Abdul Rani

Corporate Disclosure in Malaysia.Husaini Abu

Institut Perakaunan Negara (IPN) Performance Scorecard.Norizan Abdul Hamid

Integriti Penjawat Awam : Suatu PenghayatanNurlaili Mat Isa

Insurans Menurut IslamMohd Helmi Abd Rahim

Perakaunan Akruan : Cabaran Untuk Akauntan.Tuan Normaziha Tuan Mahyidin

Pengurusan Bayaran Kerajaan : Cabaran RMK-10.Maziah Musa

Model Ekonomi Baru: Cabaran Dan Intipati Pelaksanaan Pengenalan: Cabaran-Cabaran Harus Diharungi Untuk Mencapai Cita-CitaAzlinda Abdullah

Japanese and Social Capital.Husaini Abu

Kegilaan Wang Plastik : Suatu FenomenaSutina Mahmod

Pelaburan EmasSiti Zuraida Awang

Salam sejahtera.

Tinta IPN telah memasuki tahun ketiga keluarannya. Alhamdulillah. Keluaran tahun ini memperlihatkankan artikel-artikel yang ditulis berkaitan dengan perakaunan dan kewangan sektor awam seperti konsep perakaunan akruan kerajaan persekutuan, model baru ekonomi, kutipan hasil, pengurusan bayaran kerajaan dan integriti penjawat awam. Terdapat juga artikel yang umum dan lebih bersifat diskriptif seperti tadbir urus korporat, social capital, insurans menurut islam, pelaburan emas dan wang ‘plastik’. Kesemua artikel ini telah ditulis dalam gaya bahasa yang mudah difahami, bermaklumat dan menjelaskan pendirian penulis dalam sesuatu isu.

Pada pengamatan saya selaku ketua editor, gaya penulisan oleh penulis-penulis yang terdiri daripada warga IPN telah menunjukkan peningkatan yang baik, namun masih banyak yang kita perlu pelajari dalam ilmu penulisan bagi menghasilkan sebuah karya yang bermutu. Walaupun tidak setanding dengan penulis-penulis hebat yang dapat menghasilkan beratus buku dalam hidup mereka, namun penulis-penulis IPN harus merasa bangga kerana sekurang-kurangya dalam hidup ini kita telah menghasilkan sebuah karya yang boleh memberi manfaat kepada individu yang membacanya. Saya percaya, dengan keazaman dan kaedah yang betul, kemahiran menulis akan memberi banyak manfaat kepada warga IPN dan perkhidmatan perakaunan amnya dalam konteks perkongsian dan pembangunan pengetahuan.

Jika kita dapat merenung sejenak, pemimpin yang hebat, ulama yang hebat dan individu-individu yang hebat di dunia ini adalah terdiri dari mereka yang mempunyai kebolehan menulis dan telah menghasilkan karya penulisan. Oleh itu, marilah kita berusaha menjadi generasi perkhidmatan perakaunan yang hebat di abad ke-21 ini melalui penulisan, kerana menulis boleh mengubah cara kita berfikir yang boleh membawa perubahan signifikan dalam kehidupan kita di dunia ini..

Alangkah bertuahnya jika umur dapat diundurkan semula, kerana masih banyak yang kita perlu pelajari.

Dr. Shahril Baharim

Page 5: Tinta IPN Volum 1, 2011

1

TRANSFORMASI PERAKAUNAN AKRUAN: MEMPERKASA PEMBANGUNAN PENGETAHUAN

SUMBER MANUSIA MELALUI INOVASI & KREATIVITIOleh: Norjasila binti Jamil

Disunting oleh: Mohd Helmi Abd Rahim(Esei ini telah memenangi tempat pertama

Pertandingan Menulis Esei Inovasi JANM 2011 bagi kategori Kumpulan Sokongan Gred 27 – 40 )

Pengenalan

Perakaunan akruan akan dijadikan asas dalam penyediaan Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan seperti yang terkandung di dalam laporan Model Ekonomi Baru. Ini dilakukan agar Malaysia setanding dengan negara-negara maju yang lain dalam konteks pengurusan fiskal yang cekap dan berhemah. Kerajaan berkeyakinan penuh pelaksanaan perakaunan akruan akan menjelaskan dengan lebih baik konsep akauntabiliti dan integriti kerajaan dalam pengurusan dan perbelanjaan sumber kewangan negara. Dasar ini juga adalah selari dengan konsep 1 Malaysia yang meletakkan kepentingan rakyat dan pencapaian diutamakan dalam menggapai impian menjadi sebuah negara maju yang berpendapatan tinggi.

Namun demikian, dalam merealisasikan matlamat ke arah melaksanakan sistem perakaunan akruan menjelang tahun 2015, terdapat beberapa cabaran dan rintangan yang perlu kita bersama-sama tempuhi. Di dalam pelbagai cabaran yang bakal ditempuhi, membangunkan sumber manusia yang berpengetahuan adalah salah satu daripada cabang cabaran utama dalam menjayakan misi transformasi ini. Pembangunan sumber manusia yang berpengetahuan ini bukanlah semata-mata hanya tertumpu kepada anggota di bawah Jabatan Akauntan Negara Malaysia, tetapi ianya melibatkan keseluruhan penjawat awam tanpa mengira skim perjawatan dan pangkat. Sumber manusia yang berpengetahuan adalah amat signifikan kerana ianya memberi implikasi yang besar terhadap usaha kerajaan bagi menjayakan misi transformasi.

Menyebut tentang perkataan transformasi itu sendiri, tidak ramai penjawat awam yang memahami takrifan atau definisi perkataan tersebut. Justeru, tema “1 Malaysia Menjana Transformasi” & “1 Malaysia: Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera” yang menjadi tema kemerdekaan bagi tahun 2010 dan 2011 masing-masing tidak dapat dihayati sepenuhnya lantaran kekurangan pengetahuan yang sewajar perlu dilengkapkan dalam diri penjawat awam yang mewakili sumber tenaga kerajaan. Hal sebegini berlaku kerana penjawat awam tidak menyemai budaya membaca bahan bacaan ilmiah yang sewajarnya menjadi kamus kepada ilmu pengetahuan mereka.

Apakah maksud transformasi yang sering dilaungkan oleh media massa saban hari ? Transformasi boleh ditakrifkan se-bagai satu perubahan sama ada perubahan rupa, bentuk, sifat dan lain-lain. Di dalam konteks transformasi perakaunan akruan, ianya bukan sahaja melibatkan perubahan kepada cara dan sistem dalam melaksanakan kerja, malah turut melibatkan perubahan struktur, persekitaran, kewangan, suasana dan pelbagai lagi yang melibatkan penjawat awam. Transformasi adalah bentuk perubahan dan perubahan itu memerlukan penjawat awam keluar daripada keselesaan yang mereka telah lama kecapi sekarang. Ketiadaan pengetahuan yang mencukupi boleh menyebabkan kakitangan kerajaan tidak mahu berganjak melakukan transformasi kerana mereka merasakan dengan melakukan transformasi, persekitaran zon selesa mereka akan terganggu dengan perubahan-perubahan perkara atau dasar baru. Oleh yang demikian, jika sumber manusia tidak ditadbir urus dengan sewajarnya, matlamat transformasi sukar dicapai kerana sumber manusia inilah sebenarnya yang akan menggerakkan perjalanan transformasi itu. Melaksanakan transformasi tanpa sumber manusia yang berpengetahuan boleh diibaratkan seperti memberi pandu arah kepada orang yang cacat penglihatan yang pada akhirnya orang itu tidak akan bergerak ke mana-mana pun . Oleh itu, satu pendekatan yang unik bagi membangunkan sumber manusia yang berpengetahuan perlu dilaksanakan melalui inovasi dan kreativiti agar setiap usaha transformasi kerajaan berjaya mencapai matlamat seperti yang diharapkan.

Kerajaan mempunyai sejumlah 1.3 juta penjawat awam yang merupakan sumber manusia bagi kerajaan. Bagaimanakah caranya agar kerajaan dapat melengkapkan kesemua 1.3 juta penjawat awam dengan ilmu pengetahuan yang se-cukupnya dalam melaksanakan proses transformasi? Jabatan Akauntan Negara Malaysia sebagai peneraju kepada usaha transformasi perakaunan akruan memikul amanah yang besar dalam usaha untuk menyampaikan pengetahuan berkaitan perakaunan akruan kepada semua penjawat awam. Usaha untuk mengembangkan pengetahuan berkenaan perakaunan akruan merupakan satu tugas yang memerlukan perbelanjaan kos yang cukup besar mencakupi kewangan kerajaan, tenaga kerja dan masa. Namun demikian, dengan adanya usaha inovasi dan kreativiti dalam mengembang-kan dan membangunkan pengetahuan sumber manusia, perbelanjaan kerajaan dapat dijimatkan tanpa menjejaskan hasil atau outcome yang diharapkan. Antara langkah inovasi dan kreativiti yang dicadangkan sebagai penyelesaian ke-pada cabaran pembangunan sumber manusia berpengetahuan dalam merealisasikan transformasi perakaunan akruan

Page 6: Tinta IPN Volum 1, 2011

32

Tidak dinafikan bahawa penggunaan Facebook sebagai laman perkembangan pengetahuan turut mempunyai limitasi di mana hanya mereka yang mempunyai akaun Facebook sahaja yang boleh menyertai laman tersebut. Namun limitasi tersebut hanyalah bersifat sementara kerana setiap orang dibenarkan mendaftar akaun secara percuma tanpa seba-rang bayaran. Limitasi yang lain misalnya penyalahgunaan laman sosial ketika waktu pejabat boleh di atasi dengan mengehadkan pelayaran kepada laman-laman yang tertentu sahaja. Kesemua limitasi tidak mampu menandingi kele-bihan yang diperoleh dengan penggunaan Facebook ini.

Walaupun penggunaan laman sosial sebagai medium perkongsian pengetahuan dilihat sebagai sesuatu yang tidak formal, namun ianya memberikan aksesibiliti kepada seluruh rakyat Malaysia bagi memperoleh maklumat tentang per-akaunan akruan dengan lebih mudah dan santai. Facebook juga, mampu memberikan impak atau kesan positif jika dimanfaatkan dengan sebaik mungkin. Perancangan dan penyelenggaraan yang baik akan memberikan keselesaan dalam mengendalikan Facebook sebagai wadah perkembangan ilmu pengetahuan dalam konteks mempromosikan sistem perakaunan akruan kerajaan.

Pembangunan Portal E-Learning

Kerajaan telah memperuntukkan berbilion-bilion ringgit dalam memberi latihan kepada penjawat awam. Persoalannya, adakah dengan pelaksanaan perakaunan akruan nanti akan menambahkan lagi beban kerajaan dalam menyediakan latihan kepada penjawat awam?

Seperti yang kita sedia maklum, banyak kos perlu dibelanjakan apabila kita menghantar seorang penjawat awam untuk menghadiri latihan atau kursus seperti perbelanjaan pengangkutan, penginapan, makan minum dan sebagainya lagi. Memandangkan perakaunan akruan adalah satu perkara baru yang akan dilaksanakan dalam industri perakaunan sek-tor awam, maka latihan yang secukupnya perlu diberikan kepada penjawat awam lebih-lebih lagi kepada mereka yang terlibat secara langsung dalam perakaunan kerajaan.

Di Malaysia, latihan atau kursus untuk penjawat awam secara atas talian masih belum dilaksanakan lagi. Oleh yang demikian, mewujudkan persekitaran latihan atau kursus secara atas talian merupakan satu bentuk inovasi kepada proses pembangunan sumber manusia berpengetahuan. Perkara ini dapat memberi impak kewangan yang positif ter-hadap belanjawan kerajaan dan penyampaian ilmu pengetahuan tidak terbatas atau terhad kepada kumpulan kecil sahaja. Sesi pengetahuan akan menjadi lebih kondusif di mana latihan dan kursus boleh diakses di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja.

Oleh yang sedemikian, Jabatan Akauntan Negara Malaysia adalah dicadangkan supaya mewujudkan portal e-learning bagi tujuan menyediakan kursus atau latihan secara atas talian. Portal ini hendaklah boleh diakses pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja.

Pengguna portal e-learning perlu membuat pendaftaran bagi tujuan pemantauan jam berkursus atau jam latihan se-cara atas talian. Pengguna perlu mempunyai satu identiti ( user ID ) yang akan digunakan secara kekal sebagai akses kepada portal e-learning. Setiap kali pengguna log masuk ke portal e-learning, segala aktiviti pembelajaran akan di-rekodkan dan dipantau. Di portal ini, segala nota, video tutorial, ceramah, kursus, slideshow atau apa jua bahan pem-belajaran yang seumpamanya dimuatnaik oleh pentadbir portal untuk perkongsian kepada semua pengguna portal. Ke-semua bahan pembelajaran dimuatnaik secara tersusun bagi memudahkan proses carian dan ini akan membolehkan pembelajaran dilakukan dari peringkat awal hingga ke akhiranya hanya secara atas talian. Pada setiap kali pengguna tamat membuat sesi pembelajaran secara atas talian di portal ini, pengguna tersebut perlu terlebih dahulu menjawab soalan atau ujian bagi menguji kefahaman mereka terhadap topik yang dipelajari secara atas talian. Pertimbangan bagi menganugerahkan e-sijil boleh dilaksanakan berdasarkan kepada pencapaian mereka dalam ujian kefahaman.

Pada masa kini, penjawat awam diwajibkan bagi menghadiri sesi latihan sekurang-kurangnya tujuh hari setahun. Dalam pembentangan Outcome Based Budgeting, kerajaan akan lebih menumpukan hasil yang dicapai (outcome) berban-ding dengan output. Melalui portal e-learning, outcome latihan dan kursus akan dapat dinilai secara terperinci dan hasil-nya boleh dilihat melalui prestasi kerja penjawat awam dalam melaksanakan tugas-tugas mereka dengan lebih cekap dan pantas. Pembelajaran bagi penjawat awam akan menjadi lebih mudah, interaktif dan menjimatkan perbelanjaan kerajaan di samping memberikan hasil yang lebih memberangsangkan.

Peranan Institut Perakaunan Negara selaku institusi yang bertanggungjawab untuk memperkasakan perkhidmatan per-akaunan sektor awam dengan menyediakan kursus dalam bidang perakaunan dan kewangan akan lebih efisien dan efektif dalam memberi latihan kepada penjawat awam melalui latihan atau kursus secara atas talian. Jika sebelumnya ini, kursus secara tradisional atau fizikal hanya dapat melatih 5,000 penjawat awam setahun, maka dengan pelaksa-naan inovasi terhadap latihan atau kursus di portal e-learning, tidak mustahil lagi jumlah penjawat awam yang dilatih mencapai sehingga 100,000 orang setahun.

adalah seperti berikut :

Penggunaan Jaringan Laman Social Facebook

Perkembangan dunia komunikasi dan teknologi maklumat telah membuka sempadan yang memisahkan jarak dan masa yang jika sebelum ini menjadi batasan dalam melakukan sesuatu perkara. Kecanggihan dunia pada masa kini ha-ruslah dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya dan tidak disia-siakan begitu sahaja. Sebagai salah satu bentuk inovasi & kreativiti yang boleh dilaksanakan oleh Jabatan Akauntan Negara Malaysia dalam menempuh cabaran membangunkan sumber manusia yang berpengetahuan untuk merealisasikan transformasi perakaunan akruan ialah melalui pengunaan jaringan laman sosial Facebook. Penggunaan Facebook boleh digunapakai bagi meluaskan penyampaian ilmu bukan sahaja kepada penjawat awam, malah kepada seluruh rakyat Malaysia.

Satu laman khas boleh dicipta dan diselenggara oleh Jabatan Akauntan Negara Malaysia bagi mengemaskini berita terkini, maklumat-maklumat dan ilmu pengetahuan yang ingin dikongsi, terus disampaikan kepada kumpulan yang disa-sarkan. Ideologi dan bahan bersifat ilmiah tentang perakaunan akruan boleh dikongsikan di sini. Sasaran awal yang perlu dicapai adalah semua anggota Jabatan Akauntan Negara Malaysia dan kemudiannya dikembangkan kepada penjawat awam yang lain. Setelah itu, barulah hebahan berkenaan perakaunan akruan dikembangkan kepada orang awam.

Rekod statistik menunjukkan pada tahun 2011 sahaja, pengguna Facebook di Malaysia telah meningkat kepada 9,544,580 orang daripada 8,136,780 pada tahun 2010. Jumlah pengguna Facebook ini adalah satu jumlah yang amat besar dan semakin bertambah dari sehari ke sehari. Kerajaan perlulah mengambil peluang untuk menyampaikan ilmu pengetahuan kepada orang awam dan juga kakitangan awam melalui Facebook kerana ianya amat mudah dan pantas.

Kenapa bukan jaringan sosial yang lain? Hal ini adalah kerana Facebook merupakan jaringan laman sosial yang paling popular kini. Pemilik akaunnya dibenarkan membuat tetapan yang tersendiri sebagai kawalan dalaman kepada peng-gunaan Facebook.

Facebook juga turut mampu membina satu pengaruh negatif atau positif bergantung kepada tahap dan cara penggu-naannya. Sebagai contoh, kejatuhan negara-negara di Asia Barat seperti Tunisia, Mesir, dan Yaman adalah bermula daripada penggunaan Facebook. Jadi mengapa tidak kita gunakan facebook bagi tujuan kebaikan iaitu membangunkan pengaruh ke arah melaksanakan transformasi perakaunan akruan? Sebagai contoh, Kementerian Pelancongan telah memulakan langkah mereka dengan mencipta laman Cuti-Cuti Malaysia sebagai mempromosikan industri pelancongan Malaysia, manakala Polis Di Raja Malaysia juga turut mengambil pendekatan melalui Facebook bagi memudahkan orang ramai menyalurkan maklumat dalam membanteras kegiatan jenayah di Malaysia disamping turut menyebarkan maklumat taktik-taktik jenayah terkini kepada orang ramai supaya mereka lebih peka dan mendapat pendedahan awal bagi mengelak mereka daripada menjadi mangsa jenayah. Oleh yang demikian, kini sudah tiba pula masanya bagi Ja-batan Akauntan Negara Malaysia membuka lamannya tersendiri bagi tujuan perkembangan ilmu pengetahuan dalam bidang-bidang perakaunan sektor awam.

Rajah 1: Laman Facebook PDRM

Page 7: Tinta IPN Volum 1, 2011

54

terbaik kerana penyelesaian yang terbaik adalah ketika di peringkat awal iaitu ketika proses mengakaunkan kewangan kerajaan.

Bagi mengatasi masalah yang sama dalam melaksanakan perakaunan akruan, satu Unit Meja Bantuan atau Help-desk perlu diwujudkan. Penubuhan Unit Helpdesk ini adalah diperlukan untuk sementara waktu atau secara kekal bergantung kepada prestasi kerajaan dalam melaporkan kedudukan kewangan secara akruan. Unit helpdesk ini akan berfungsi sebagai sumber rujukan segera dan muktamad kepada pegawai-pegawai perakaunan. Sebarang permasala-han atau perkara berkaitan perakaunan akruan boleh dirujuk terus kepada unit helpdesk ini. Melalui cara ini, segala perselisihan dalam mengakaunkan kewangan kerajaan dapat diatasi dan penyelesaian masalah diseragamkan. Secara tidak langsung, Unit Helpdesk ini membantu pegawai kewangan menjalankan tugas dengan lebih efisyen dan efektif dengan memberi panduan dan bantuan sewajarnya dalam menjalankan tugas perakaunan akruan yang mencabar pada peringkat permulaan pelaksanaanya. Penyata kewangan kerajaan yang disediakan mengikut format perakaunan akruan pada akhirnya nanti akan mencerminkan kedudukan yang sebenar tanpa sebarang kesilapan-kesilapan kecil yang boleh menjejaskan kredibiliti dan akauntabiliti kewangan kerajaan.

Justeru itu, penubuhan Unit Helpdesk perakaunan akruan adalah suatu tindakan yang signifikan dan wajar. Penubuhan Unit Helpdesk ini boleh diintegrasikan dengan portal e-learning ataupun dioperasikan secara berasingan mengikut ke-sesuaian dengan mengambil pertimbangan kos, tenaga kerja dan masa.

Penutup

Kesimpulannya, proses transformasi atau peralihan kepada sistem perakaunan akruan akan lebih lancar apabila ke-semua pejawat awam amnya dan anggota Jabatan Akauntan Negara Malaysia khususnya telah dilengkapkan de-ngan ilmu pengetahuan yang secukupnya. Dengan melaksanakan kesemua langkah-langkah inovasi & kreativiti dalam membangunkan sumber manusia yang berpengetahuan, transformasi kepada perakaunan akruan dalam tempoh yang singkat bukan lagi menjadi satu perkara yang mustahil. Namun demikian, segala idea-idea inovasi dan kreatif hanya akan tinggal sebagai omongan kosong sahaja sekiranya tiada tindakan pelaksanaan dilakukan. Oleh itu, pertimbangan yang sewajarnya perlulah dilakukan dalam menilai idea-idea bernas bagi membantu melicinkan proses transformasi perakaunan akruan kerajaan. Semoga dengan kejayaan transformasi ini, akauntabiliti dan ketelusan kewangan kera-jaan dapat dipertingkatkan dan seterusnya mewujudkan keharmonian dan kesejahteraan kepada Malaysia negara yang tercinta.

Rujukan

http://bookkeeping-financial-accounting-resources.comhttp://facebook.comhttp://jutawanmuslimahsiber.blogspot.com/2011/05/jumlah-pengguna-facebook-di-malaysia.htmlhttp://mynewshub.my/http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/maklumat-kenegaraan/196-logo-dan-tema-hari-kebangsaan.htmlhttp://sbmb.dbp.gov.my/prpm/Search.aspx?k=transformasihttp://youtube.com

Rajah 2 : Contoh Video Tutorial Perakaunan yang dikongsi di laman YouTube

Walaupun dengan pelaksanaan latihan secara atas talian, latihan yang dihadiri secara fizikal juga masih lagi diperlukan tetapi latihan tersebut hanya perlu menumpukan kepada aspek kemahiran dan praktikal. Latihan secara atas talian amat sesuai dilaksanakan bagi menyampaikan perkara-perkara asas dan dasar yang dirasakan signifikan untuk diketa-hui sebagai seorang penjawat awam.

Portal e-learning jelas dapat memberi manfaat kepada penjawat awam dalam menyampaikan ilmu pengetahuan se-cara lebih berkesan. Ianya juga memberikan kesan yang positif terhadap perbelanjaan kerajaan dan mencerminkan dasar belanjawan Outcome Based Budgeting yang lebih menumpukan keberhasilan latihan daripada output jumlah hari berkursus.

Mewujudkan Unit Meja Bantuan (Helpdesk) Perakaunan Akruan

Mengambil kira situasi pada masa kini, penjawat awam yang melaksanakan tugas-tugas kewangan sering berhadapan dengan perselisihan atau masalah dalam menentukan kod perakaunan bagi mengakaunkan sesuatu pendapatan atau perbelanjaan. Natijahnya, penyata kewangan kerajaan yang dilaporkan pada setiap tahun tidak dapat memaparkan keadaan sebenar kedudukan kewangan kerajaan atau keadaan “true and fair view”.

Penjawat awam yang terlibat dengan tugas-tugas kewangan tidak mempunyai satu tempat rujukan yang mudah dan in-formatif. Pekeliling dan surat pekeliling yang dikeluarkan adalah satu-satunya perkara rujukan mutlak yang menjadi pan-duan kepada mereka. Namun demikian, kadangkala terdapat perkara-perkara yang tidak dijelaskan secara terperinci atau bersifat kabur dalam pekeliling dan surat pekeliling yang dikeluarkan. Keadaan ini adalah normal memandangkan sistem kewangan kerajaan adalah sesuatu yang kompleks dan tidak mudah untuk dihuraikan di atas satu muka surat sahaja. Akan tetapi, hal ini menyebabkan penjawat awam melakukan kesilapan dalam mengakaunkan pendapatan atau perbelanjaan wang kerajaan. Sebagai contoh, perbelanjaan yang sepatutnya diakaunkan sebagai perbelanjaan kod A, sebaliknya telah diakaunkan kepada kod B. Oleh kerana kesilapan mengakaunkan perbelanjaan ini, maka impaknya pelaporan penyata kewangan adalah menjejaskan konsep “true and fair view” dan seterusnya memberi kesan negatif terhadap nilai akauntabiliti penyata kewangan kerajaan.

Dalam sesetengah keadaan, pegawai kewangan di pejabat perakaunan atau pusat tanggungjawab (PTJ) menyele-saikan perselisihan atau masalah mengakaunkan kewangan kerajaan dengan merujuk kepada pegawai atasan atau pegawai yang lebih berpengalaman. Proses membuat rujukan seperti ini kadangkala memakan masa malah turut mewujudkan konflik dalaman dan memandangkan tugas kewangan perlu diselesaikan mengikut tempoh masa yang ditetapkan ( time frame ), maka pegawai kewangan akan mengakaunkan kewangan kerajaan dengan tidak betul kerana semata-mata mahu memenuhi tempoh masa yang telah ditetapkan. Kesilapan-kesilapan ini akan ditemui ketika peng-auditan dilaksanakan akan tetapi kita perlu sedia maklum bahawa pengauditan bukanlah penyelesaian masalah yang

Page 8: Tinta IPN Volum 1, 2011

76

PERAKAUNAN AKRUAN: CABARAN UNTUK AKAUNTAN

Tuan Normaziha Tuan Mahyidin

Pengenalan

Kerajaan Malaysia telah mensasarkan bahawa perakaunan akruan akan dilaksanakan secara menyeluruh mulai tahun 2015. Pelaksanaan sistem perakaunan akruan akan dilakukan secara berperingkat akan bermula pada tahun 2014 kerana ia merupakan satu standard keperluan untuk laporan kewangan yang lebih tepat oleh jabatan kerajaan. Ketika ini beberapa buah negara telah mengadaptasikan sistem ini dalam sistem perakaunan Kerajaan mereka iaitu negara New Zealand dan Australia.

Perakaunan Akruan adalah satu kaedah merekod aliran pada ketika nilai ekonomi diwujudkan, diubah, diganti, dipindah atau dimansuhkan, maka aliran yang melibatkan perubahan dalam pemilikan direkodkan apabila pemilikan dipindahkan, perkhidmatan direkod semasa diberikan, output pada masa produk diwujudkan dan penggunaan perantaraan apabila bahan dan bekalan digunakan. Definisi ini dipetik daripada laman sesawang Jabatan Perangkaan Malaysia yang boleh dicapai di www.stats.gov.my.

Dalam ertikata yang lain, perakaunan akruan adalah salah satu kaedah bagi merekodkan transaksi atau urusniaga yang berlaku dan yang sepatutnya berlaku pada tempoh yang telah ditetapkan, tanpa mengambilkira bila sebenarnya ia diterima atau dibayar.

Kelebihan perakaunan akruan jika diadaptasi oleh kerajaan adalah ia akan memberikan laporan kewangan yang lebih berkualiti dan juga lebih komprehensif. Oleh yang demikian, ia akan memudah dan membantu di dalam membuat keputusan yang tepat dan betul kepada semua pengguna dan juga pihak yang mempunyai kaitan secara langsung atau tidak langsung dengan maklumat yang disediakan oleh pihak Kerajaan. Akauntabiliti di dalam pengurusan kewangan juga akan dipertingkatkan dengan ketelusan dan ketepatan maklumat yang disampaikan oleh Kerajaan melalui konsep perakaunan akruan.

Berbanding dengan perakaunan berasaskan tunai yang sememangnya diketahui umum bahawa ianya mudah, ringkas dan maklumatnya nyata mengikut transaksi yang berlaku. Kelemahan yang nyata di dalam penggunaan asas tunai adalah, ia tidak menyatakan atau melaporkan maklumat sebenar transaksi yang berlaku,contohnya bagi merekod hasil yang diterima, ia hanya merekod hasil yang diterima pada masa itu sahaja, dan tidak mengambilkira hasil yang patutnya diterima, walaupun ianya sepatut diterima pada masa tersebut juga.

Begitu juga halnya dengan pembayaran, bagi menyelesaikan pembayaran pada tahun semasa, namun kita tidak sempat untuk menyelesaikannya pada tempoh yang sepatutnya, kita menggunakan tempoh akaun kena bayar (AKB) bagi menyelesaikan bil-bil yang belum dibayar. Sedangkan, jika kita menggunakan perakaunan akruan, tempoh AKB tidak perlu digunakan, memandangkan semua bil perlu diperjelaskan dan diselesaikan mengikut tempoh yang mana sepatutnya ia dibayar.

Tidak ketinggalan juga dengan isu yang sering dibangkitkan dengan bil-bil yang lewat dibayar yang sering mendapat perhatian dan sering dijadikan perbahasan dan isu utama untuk mengkritik kerajaan, jika kita menggunakan perakaunan akruan, maka isu bil lewat di bayar tidak akan timbul dan dijadikan perbahasan lagi.

Penggunaan asas tunai juga disifatkan sebagai menyembunyikan atau melindungi maklumat-maklumat tertentu, sedangkan apa yang dimahukan oleh rakyat dan semua stakeholder yang lain adalah ketelusan dan akauntabiliti. Contohnya, kos pembelian aset dan juga penyelenggaraan ada di catatkan, namun susutnilai dan untung atau rugi daripada pelupusan tidak dinyatakan di dalam Laporan Kewangan Kerajaan.

Setelah kajian demi kajian dilakukan, disertai dengan penyelidikan dan setelah dipersetujui oleh Pengurusan Tertinggi Kerajaan, maka Jabatan Akauntan Negara Malaysia sebagai penerima mandat di dalam pelaksanaan perakaunan akruan perlu akur dengan permintaan dan juga tuntutan daripada semua stakeholder supaya melaksanakan perakaunan akruan di dalam sistem perakaunan kerajaan yang akan mula diadaptasi secara menyeluruh pada tahun 2015.

Tanggungjawab Akauntan

Secara amnya, kita telah sedia maklum bahawa akauntan adalah seseorang yang mengkhusus dalam bidang perakaunan. Tugas seorang akauntan sekarang merangkumi sebagai penasihat kepada sesuatu perniagaan atau di dalam sesebuah jabatan atau organisasi di dalam konteks kerajaan. Akauntan juga mesti seorang yang tahu membuat

Page 9: Tinta IPN Volum 1, 2011

98

keputusan dengan memikirkan kesan setiap keputusan yang dibuat bukan hanya untuk kepentingan individu atau syarikat tetapi juga kesan kepada persekitaran dan masyarakat setempat. Perlu bertindak sebagai seorang pemimpin yang berakauntabiliti kepada pihak dalaman perniagaan dan pihak awam. Oleh itu seorang akauntan perlu mempunyai ciri-ciri sebagai seorang pemimpin seperti akauntabiliti, jujur, amanah, komited dan berintegriti.

Selain daripada itu, tugas akauntan adalah merancang, melaksanakan dasar, memastikan sistem belanjawan dan kawalan akaun dipraktikkan dengan betul, dan juga memberi nasihat berkaitan dengan perakaunan. Di samping itu, akauntan yang juga ditugaskan sebagai Pengurus Kewangan di sesuatu jabatan atau organisasi adalah merupakan pengurus dalam bidang perakaunan supaya lancar dan teratur. Akauntan juga perlu menyediakan akaun bulanan, laporan bulanan dan tahunan kepada pihak pengurusan atasan.

Sebagai Pengurus Akaun pula, akauntan perlu bertanggungjawab dalam penyelenggaraan rekod yang lengkap bagi semua transaksi kewangan sesebuah perusahaan mengikut prinsip perakaunan yang betul. Akauntan juga bertanggungjawab terhadap penyelenggaraan dokumen dan rekod yang berkaitan penerimaan, pembayaran dan transaksi kewangan yang lain.

Dengan bebanan dan tanggungjawab yang sangat besar yang perlu dipikul oleh para akauntan, maka, warga perakaunan dan kewangan sebagai peringkat pelaksana harus berusaha dengan gigih bagi menjayakan hasrat Kerajaan untuk melaksanakan perakaunan akruan sepenuhnya bermula tahun 2015 dan di sini cabaran kepada semua akauntan untuk menjalankan peranan masing-masing sebagai peneraju dan penasihat di dalam perkhidmatan perakaunan dan kewangan.

Cabaran-Cabaran Di Dalam Pelaksanaan Perakaunan Akruan

Cabaran yang pertama adalah untuk menyampaikan arus perubahan kepada semua pegawai yang telibat secara langsung dengan tugas perakaunan. Tugas menyampaikan tidak sesukar sepertimana untuk memastikan penerimaan dan pemahaman oleh mereka yang mendengar yang bukan setakat mendengar dan melihat tetapi juga sumbangan mereka amat diperlukan di dalam proses transformasi sistem perakaunan tunai kepada sistem perakaunan akruan. Oleh yang demikian, sebelum akauntan dipertanggungjawabkan untuk menyampaikan arus perubahan sistem perakaunan, maka sudah semestinya akauntan mempunyai pengetahuan yang lengkap dan komprehensif dan jika ada pengalaman itu adalah markah bonus kepada mereka.

Oleh yang demikian, bagi fasa permulaan ini, pihak pasukan Core Team yang telah dipilih, dilantik dan telah diamanahkan oleh Yang Berbahagia Datuk Akauntan Negara Malaysia perlu menjalankan peranan masing-masing, antaranya adalah untuk menyampaikan pengetahuan dan maklumat tentang perakaunan akruan kepada para akauntan dan juga pegawai kewangan secara terperinci dan jelas supaya nanti mereka ini akan dapat menyampaikan dan juga melaksanakan kepada pegawai bawahan mereka yang terlibat di dalam arus perubahan sistem perakaunan negara.

Fasa perubahan ini amat penting memandangkan tugasan atau tanggungjawab untuk melaksanakan perakaunan akruan perlu dijalankan oleh mereka. Oleh yang demikian, akauntan dan juga pegawai yang terlibat dengan tugas perakaunan dan kewangan perlu diberikan kursus, latihan atau ceramah yang komprehensif bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka supaya lebih kompeten dan berpengetahuan supaya mereka kelak akan membantu di dalam pelaksanaan sepenuhnya perakaunan akruan.

Cabaran yang kedua adalah untuk menambahbaik sistem yang sedia ada kepada sistem yang sesuai untuk digunapakai bagi keperluan perakaunan akruan, yang mana sistem yang sedia ada, iaitu Sistem Perancangan & Kawalan Belanjawan Elektronik (e-SPKB), Sistem Terimaan Kerajaan atau e-Terimaan dan juga Sistem Pengurusan Kewangan dan Perakaunan Kerajaan atau GFMAS tidak direka cipta dengan mengambilkira keperluan untuk perakaunan akruan.Begitu juga dengan sistem Sistem Perakaunan Berkomputer Standard di badan-badan berkanun Persekutuan atau Standard Accounting for Government Agencies (SAGA) yang digunakan di badan berkanun dan Sistem Perakaunan Berkomputer Standard Kerajaan Negeri (SPEKS) yang digunakan di semua pejabat Bendahari dan pejabat kewangan negeri yang telah sedia digunakan tanpa ada ciri-ciri untuk keperluan perakaunan akruan.

Oleh yang demikian, adalah sangat perlu untuk menambahbaik dan menambahkan ciri-ciri yang diperlukan di dalam semua sistem sedia ada bagi memastikan keperluan untuk perakaunan akruan diambil kira dan diadaptasi di dalam sistem perakaunan kerajaan.

Sehubungan dengan itu, adalah sangat penting kepada pasukan Core Team Accrual Accounting untuk mengkaji dan melihat secara terperinci tentang keperluan item yang perlu ditambahbaik ke dalam sistem yang sedia ada bagi memantapkan sistem-sistem tersebut untuk melancarkan dan memudahkan proses transformasi sistem perakaunan kerajaan daripada asas tunai ubahsuai kepada perakaunan akruan.

Cabaran yang ketiga di dalam proses transformasi daripada perakaunan asas tunai ubahsuai kepada perakaunan akruan adalah untuk membuat penilaian semula ke atas semua aset kerajaan yang ada, memandangkan perakaunan akruan perlu mengambilkira semua nilai semasa dan amaun susut nilai sesebuah aset.

Tugasan yang sangat mencabar di dalam perkara ini adalah untuk melaporkan semula nilai semasa semua aset kerajaan, tidak ketinggalan juga maklumat mengenai susut nilai dan juga maklumat untung rugi daripada hasil pelupusan setelah ianya tidak lagi sesuai, tidak selamat atau tidak ekonomik untuk digunakan.

Faktor bilangan, lokasi penempatan dan juga nilai semasa aset sedia ada yang dimiliki oleh kerajaan, akan mempengaruhi kesulitan dan kesukaran untuk menyenarai dan melaporkan maklumat sebenar yang dimiliki oleh kerajaan. Namun demikian, cabaran ini diharapkan dapat menjadi pemangkin dan pencetus semangat para akauntan sekalian untuk membantu Jabatan Akauntan Negara Malaysia dan juga pasukan Core Team di dalam melaksanakan perakaunan akruan oleh kerajaan Malaysia.

Cabaran yang keempat seterusnya adalah kesinambungan daripada cabaran pertama yang telah dibincangkan di atas, iaitu cabaran kepada akauntan untuk memberikan pendedahan yang komprehensif kepada semua warga penjawat awam dan juga kesedaran tentang kebaikan yang akan diperolehi setelah Kerajaan Malaysia melaksanakan perakaunan akruan.

Cabaran ini bukan sahaja memerlukan pengetahuan dan kemahiran yang sempurna, malahan juga memerlukan kekuatan mental yang kental bagi memastikan proses transformasi ke arah perakaunan akruan dapat diterima dan difahami dengan baik. Proses penerimaan dan pemahaman oleh pegawai yang terlibat secara langsung di dalam tugas perakaunan dan kewangan adalah sangat penting memandangkan mereka inilah yang akan membantu menjayakan proses pelaksanaan perakaunan akruan oleh Kerajaan Malaysia.

Langkah permulaan adalah dengan memberikan kesedaran dan menarik minat semua pegawai yang berkenaan dengan memaklumkan kelebihan dan kebaikan yang akan diperolehi oleh kerajaan sekiranya menggunakan sistem perakaunan akruan. Setelah mereka sedar dan faham mengenai konsep perakaunan akruan, maka langkah seterusnya adalah untuk mengajar mereka dengan lebih terperinci tentang sistem perakaunan akruan bagi memudahkan dan melancarkan proses kerja. Setelah kita berjaya memahami peranan dan tanggungjawab masing-masing yang sememangnya sangat diperlukan di dalam menjayakan hasrat kerajaan, secara tidak langsung suasana kerja akan menjadi lebih efektif dan kondusif.

Cabaran yang kelima adalah untuk memastikan pelaporan yang dikeluarkan daripada sistem perakaunan akruan dapat memberi banyak faedah dan manfaat serta mudah difahami kepada semua pengguna. Di antara komponen penyata kewangan adalah penyata pendapatan dan juga kunci kira-kira yang mana kepentingan penyata pendapatan adalah untuk menunjukan samada perniagaan mengalami keuntungan ataupun kerugian bagi satu tempoh masa perakaunan. Biasanya dalam tempoh masa satu tahun.

Executive Talk oleh Mr. Ian Charuthers , daripada The Chartered Institute of Public Finance and Accountancy, UK pada 13 Julai 2011 di Jabatan Akauntan Negara Malaysia,W.P Putrajaya.

Page 10: Tinta IPN Volum 1, 2011

1110

Manakala kunci kira-kira akan menunjukan kedudukan kewangan sesuatu perniagaan bagi satu tempoh masa. Kedudukan kewangan yang dimaksudkan adalah berkenaan dengan aset, liabiliti dan ekuiti pemilik. Kita dapat mengetahui jika aset syarikat dapat menampung liabiliti yang ditanggung oleh syarikat melalui pengiraan ratio yang tertentu. Jadi, dengan mengetahui kedudukan kewangan syarikat maka dapatlah syarikat membuat perancangan kewangan.

Jika dilihat kepentingan pelaporan atau penyata kewangan yang dikeluarkan oleh pihak kerajaan, ianya akan mencerminkan kedudukan sebenar aset dan liabiliti yang dimiliki oleh kerajaan. Hasil dan perbelanjaan juga dapat dilaporkan mengikut yang sepatutnya diterima pada masa yang tertentu, dan bukannya semasa penerimaan atau pembayaran dilakukan.

Berikut merupakan keperluan pengguna terhadap penyata kewangan secara umumnya, iaitu:

i) Syarikat korporat

Dalam konteks kerajaan, peniaga atau syarikat korporat sangat memerlukan penyata laporan kewangan untuk mengetahui tentang kedudukan kewangan kerajaan di samping mengintai peluang yang ada untuk menjalankan usahasama dengan kerajaan ataupun mengambil peluang menggunakan inisiatif yang diperuntukkan oleh kerajaan, jika ada yang berkenaan.

ii) Pelabur

Dengan adanya laporan kewangan kerajaan yang komprehensif, yang tepat dan yang telus, maka ianya akan dapat menarik para pelabur, samada dari dalam atau luar negara untuk menjalankan usahasama dengan Kerajaan Malaysia. Bagi menarik pelabur asing ke negara ini, para pelabur perlu mengetahui prestasi kerajaan yang diharap sentiasa konsisten dalam sesuatu prosedur dan keupayaan menguruskan kewangan dengan bijaksana. Ini semua jelas dilaporkan dalam perakaunan berasaskan akruan yang akan diaplikasi oleh kita nanti.

iii) Bank

Untuk memberi pinjaman samada kepada kerajaan persekutuan atau kerajaan negeri, pihak bank memerlukan maklumat yang terdapat di dalam penyata kewangan kerajaan yang menyatakan kedudukan aset dan juga liabiliti yang sedang ditanggung yang secara tidak langsung memberi jaminan dan gambaran yang jelas kepada mereka mengenai potensi untuk pembayaran balik pinjaman yang telah diberikan.

iv) Pelanggan atau rakyat

Untuk mengetahui tentang kedudukan semasa aset dan liabiliti kerajaan, juga pendapatan dan hasil sebenar yang diterima oleh kerajaan bagi meyakinkan mereka dengan kerajaan yang dipilih melaksanakan tugas yang diamanahkan untuk kesejahteraan rakyat dan juga negara.

v) Kerajaan luar

Kepentingan penyata kewangan kerajaan kepada kerajaan luar adalah untuk mengetahui kedudukan kewangan kerajaan kita bagi membantu mereka jika ada peluang untuk bekerjasama dari segi pengukuhan ekonomi dua hala di antara dua buah negara.

Penutup

Sistem perakaunan akruan adalah satu sistem yang telus dalam apa jua tindakan dan pelaksanaan yang dibuat demi memenuhi tuntutan rakyat. Di antara kelebihan perakaunan akruan ialah ia menyediakan maklumat kewangan dengan lebih terperinci, jelas, telus, tepat, komprehensif dan juga lebih berkualiti.

Akhir kata, semangat, komitmen dan juga sokongan padu daripada pihak pengurusan atasan dan juga pemimpin amat diperlukan di dalam menjayakan proses transformasi daripada perakaunan tunai kepada perakaunan akruan. Selain itu, dengan sokongan daripada semua pegawai di sektor awam yang tidak terlibat secara langsung di dalam tugasan perakaunan dan kewangan amat diperlukan. Dengan terlaksananya sistem perakaunan akruan secara menyeluruh oleh Kerajaan Malaysia, maka kita akan lebih bersedia dan yakin untuk dinobatkan sebagai negara maju, sejajar dengan Wawasan 2020 yang juga akan setanding dan setara dengan negara-negara maju di dunia yang lain. Oleh yang demikian, marilah kita sama-sama berganding bahu dan tenaga, juga buah fikiran dan idea serta pengalaman dan kemahiran masing-masing untuk membantu Jabatan Akauntan Negara Malaysia, khususnya dan juga Kerajaan Malaysia amnya untuk menjayakan pelaksanaan sistem perakaunan akruan.

SKIM PERKHIDMATAN PESAKIT BAYAR PENUH (PPBP) – SALAH SATU USAHA BAGI MEMPERTINGKATKAN

HASIL KERAJAANHezeri Abd Rani

Hasil kerajaan dibahagikan kepada empat (4) iaitu hasil cukai, hasil bukan cukai, terimaan bukan hasil dan hasil Wilayah Persekutuan. Bagi meningkatkan hasil negara, kerajaan telah memperkenalkan satu skim perkhidmatan rawatan iaitu Skim Perkhidmatan Pesakit Bayar Penuh (PPBP) pada tahun 2007. Tujuan utama projek ini adalah untuk mengatasi atau mengurangkan masalah penghijrahan doktor-doktor pakar ke hospital swasta. Penghijrahan doktor-doktor pakar ke hospital swasta telah sering menjejaskan perkhidmatan yang kursus apabila pakar tersebut adalah merupakan satu-satunya pakar yang ada di hospital kerajaan. Melalui skim PPBP pesakit akan dikenakan bayaran penuh tanpa subsidi kerajaan bagi mendapatkan perkhidmatan rawatan perubatan pakar di hospital kerajaan. Seterusnya sebahagian daripada pendapatan yang diperolehi oleh hospital melalui skim PPBP akan diberikan kepada pakar yang berdaftar di bawah skim perkhidmatan ini. Dengan cara ini kerajaan akan dapat menawarkan ganjaran yang kompetitif kepada pakar-pakar supaya mereka terus berkhidmat di hospital-hospital kerajaan. Usaha ini juga akan dapat mengurangkan beban kerajaan dalam menanggung beban subsidi perkhidmatan kesihatan kepada rakyat yang berkemampuan membayar caj rawatan sepenuhnya. Pelaksanaan Skim PPBP adalah tertakluk kepada Perintah Fi (Perubatan) (Pesakit Bayar Penuh) 2007.

Di bawah skim PPBP terdapat tiga (3) jenis perkhidmatan rawatan iaitu;

1. Rawatan dan Kemudahan Pesakit Dalam;

2. Perkhidmatan Pesakit Luar; dan

3. Rawatan Harian.

Pesakit skim PPBP ialah seseorang yang telah memilih untuk mendapatkan perkidmatan PPBP di institusi perubatan yang telah ditetapkan. Skim PPBP mempunyai kelebihan kerana pesakit boleh memilih pakar untuk merawatnya, kemudahan giliran yang khas untuk mendapatkan rawatannya, dan pesakit dalam boleh menikmati beberapa kemudahan yang istimewa di wad eksekutif, kelas satu atau yang setaraf. Skop perkhidmatan skim PPBP adalah meliputi:

1. Perkhidmatan Perundingan2. Perkhidmatan Penyiasatan 3. Perkhidmatan Tatacara (Prosedur dan Pembedahan)4. Perkhidmatan Rawatan5. Perkhidmatan Hospitaliti6. Perkhidmatan Pelbagai

Antara ciri-ciri pengurusan hasil bagi skim PPBP adalah seperti di bawah:

1. Pengeluaran Bil – Bil akan disediakan dan dikeluarkan apabila pesakit hadir di kaunter PPBP untuk membuat pembayaran.

2. Pembayaran Bil – Pembayaran bil boleh dilakukan melalui kaedah-kaedah seperti tunai, kad kredit, kad debit, bank draf, money order dan postal order.

3. Pengeluaran Resit – Resit akan dikeluarkan setelah pesakit membuat bayaran bil sepenuhnya.4. Pengecualian Pembayaran – Tidak ada sebarang rayuan pengurangan dan pengecualian.5. Pertikaian Pembayaran – Sebarang pertikaian berkaitan pembayaran perlulah dinyatakan secara bertulis jika

penjelasan secara lisan tidak memadai. Walau bagaimanapun, pesakit perlu membuat pembayaran penuh terlebih dahulu. Semua pertikaian yang tidak dapat diselesaikan akan dirujuk kepada Ketua Setiausaha

(Gambar Hiasan)

Page 11: Tinta IPN Volum 1, 2011

1312

5. Pesakit Dibenarkan Menjalani Rawatan Walaupun Ada Tunggakan – Terdapat pesakit-pesakit luar setelah bertemu dengan pakar yang tidak perlu mengambil ubat terus balik tanpa membuat bayaran kerana tidak dimaklumkan untuk menjelaskan bil di unit hasil. Ini menyebabkan berlakunya tunggakan hasil dan perkara ini berterusan bila mana pesakit diberi temujanji selanjutnya bagi rawatan ulangan.

6. Pesakit Membayar Bil Interim Sebelum Keluar Wad – Terdapat pesakit membayar bil rawatan menggunakan bil interim sebelum dibenar keluar wad. Bil interim dibayar oleh pesakit kerana pakar mengambil masa untuk menyemak orderable yang dibuat sebelum mengunci masuk discharge ke sistem. Bil akhir hanya dicetak oleh unit hasil selepas pesakit discharge ke sistem dan bil asal dan pendua akan disimpan oleh unit hasil. Bil akhir hanya diberi kepada pesakit jika permohonan dibuat. Perkara ini akan mendatangkan masalah kerana caj bil boleh dipinda dan ditambah dan ini akan membangkitkan pertikaian oleh pesakit selepas bayaran dibuat.

Bayaran Kepada Pakar

1. Baucar Tuntutan Bayaran Kepada Pakar Lewat Dibayar – Terdapat baucar tuntutan yang dibayar di bawah Arahan Perbendaharaan 58 kerana lewat mendapat kelulusan Perbendaharaan. Ada juga baucar lewat dibayar kerana peruntukan lewat diterima.

CADANGAN PENAMBAHBAIKAN SKIM PPBP

1. Garis panduan perlu dikaji semula bagi memperkemaskan lagi pelaksanaan skim ini. Aspek-aspek yang perlu diberi perhatian seperti waktu operasi insentif kepada pegawai selain pakar serta penyertaan pakar dari hospital lain.

2. Pihak pengurusan hospital perlu mewujudkan polisi pelaksanaan sebagai kawalan dalaman dan tatacara pengurusan tersendiri untuk mengawal dan memantau pelaksanaan skim ini. Antara kawalan dalaman yang perlu ditetapkan adalah seperti tidak membenarkan pesakit membuat pilihan keluar daripada skim PPBP sebelum menghabiskan rawatan. Selain itu satu kawalan perlu ditetapkan supaya pakar-pakar tidak mengeluarkan orderable baru selepas bil dikeluarkan. Kawalan yang berbentuk polisi hospital ini boleh membantu semua yang terlibat dengan skim ini dapat melaksanakan tugas dengan teratur dan tersusun.

3. Kelemahan sistem THIS sedia ada perlu dikaji semula agar memberi manfaat kepada pengguna. Sistem ini perlu menepati kehendak pengguna bagi memudahkan proses pengurusan rawatan pesakit seperti pendaftaran, membuat orderable, pengeluaran bil serta laporan tunggakan hasil.

4. Latihan dan taklimat mengenai dasar skim perlu diadakan secara berkala kepada pegawai barisan hadapan supaya pengawai berkenaan lebih faham dan berkeyakinan dalam menjalankan tugas agar matlamat dapat dicapai.

Sesungguhnya usaha kerajaan bagi mempertingkatkan hasil pendapatan negara perlu dipuji sepenuhnya. Pelaksanaan PPBP adalah merupakan salah satu usaha kerajaan bagi menggalakan orang awam menggunakan perkhidmatan yang berkualiti yang ditawarkan kerajaan setanding pihak swasta. Usaha penambahbaikan perlu dirancang oleh pihak yang terlibat bagi memastikan skim ini dapat memberi manfaat yang sepenuhnya.

Kementerian Kesihatan Malaysia. Bayaran balik hanya akan dikembalikan setelah keputusan dibuat oleh Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan Malaysia.

MASALAH SKIM PPBP

Pendaftaran Pesakit

1. Borang Persetujuan Tidak Lengkap - Mengikut para 8 Garis Panduan Pelaksanaan Perintah Fi (Perubatan)(Pesakit Bayar Penuh) 2007, pendaftaran pesakit PPBP dilakukan mengikut proses biasa di hospital dengan memastikan semua maklumat pesakit dan waris didokumenkan. Namun terdapat Borang Persetujuan Pesakit yang menyertai skim PPBP tidak diisi dengan lengkap seperti maklumat pesakit, maklumat waris, tarikh dan perakuan. Ketiadaan ini akan menyukarkan pihak hospital untuk mengambil sebarang tindakan terhadap pesakit khususnya tindakan mengutip balik tunggakkan.

2. Pesakit Masuk dan Keluar Skim PPBP Pada Hari Yang Sama – Terdapat pesakit yang menamatkan rawatan pada hari yang sama tanpa menghabiskan kitaran rawatan yang sepatutnya sehingga selesai kerana hanya untuk mempercepatkan giliran rawatan. Pesakit sepatutnya menghabiskan kitaran rawatan sebelum membuat pilihan keluar.

Sistem THIS

Total Hospital Information System (THIS) – Sistem ini digunakan bagi proses kutipan hasil dan pendaftaran pesakit. Sistem yang dibangunkan ini pada amnya adalah baik dan banyak membantu pihak hospital dalam operasinya. Walau bagaimanapun, terdapat kelemahan sistem kerana modul-modul yang ada tidak link antara satu sama lain yang boleh menjejaskan operasi hospital.

1. Tidak Mempunyai Lejar Pesakit - Sistem ini tidak mempunyai akaun individu (Lejar Pesakit) yang boleh memaparkan sejarah urusan kewangan semua bil yang dikeluarkan, bayaran yang dibuat beserta resit bayaran dan kedudukan tunggakan pesakit. Tanpa lejar pesakit ini, pihak hospital mengalami kesukaran untuk membuat pemantauan dari segi urusan bayaran bil kewangan dan juga analisa tempoh rawatan yang diterima bagi sesuatu rawatan semasa pesakit menyertai skim ini.

Kewangan dan Akaun

1. Tunggakan Hasil – Mengikut Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 3 Tahun 2008 setiap jabatan dikehendaki menghantar Laporan Tunggakan Hasil kepada Pegawai Pengawal enam (6) bulan sekali untuk dibuat pemantauan dan selanjutnya akan dihantar ke Perbendaharaan. Manakala mengikut Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 10 Tahun 2008, Laporan Tunggakan Hasil hendaklah dibentangkan dalam mesyuarat JPKA. Berdasarkan pemerhatian yang dijalankan, terdapat perbezaan antara laporan yang dijana dalam sistem THIS dan juga laporan harian yang disediakan secara manual.

2. Bil Rawatan Lewat Dijelaskan – Mengikut rekod Laporan Tunggakan Hasil yang disenggara, terdapat bil rawatan yang dikeluarkan lewat dibayar antara 1 hingga 30 bulan. Tunggakan bayaran tidak sepatutnya berlaku kerana semua pesakit perlu membayar bil sejurus selesai mendapat perkhidmatan rawatan. Ini disebabkan ada di antara pesakit balik selepas berjumpa pakar tanpa mengambil ubat dan membuat bayaran di Unit Hasil.

3. Orderable Lewat Dibuat – Terdapat tambahan orderable yang dibuat oleh pakar melalui sistem selepas bil dicetak dan dibayar oleh pesakit. Oleh kerana nombor rujukan bil adalah sama dengan nombor aduan pesakit, sebarang tambahan atau pindaan kepada orderable akan menyebabkan jumlah yang tertera pada bil turut berubah. Ini menyebabkan pesakit enggan membayar nilai bil yang bertambah kerana bil asal telah pun dijelaskan. Oleh itu, unit hasil sukar mengutip balik bayaran tambahan bil tersebut sehingga menyebabkan berlaku tunggakan.

4. Bil Tersalah Caj – Terdapat kesilapan caj bilik dan perkiraan ubat yang dipertikaikan oleh pesakit dan mereka enggan menjelaskan bayaran tersebut hingga berlakunya tunggakan hasil.

(Gambar Hiasan)

(Gambar Hiasan)

Page 12: Tinta IPN Volum 1, 2011

1514

PENGURUSAN BAYARAN KERAJAAN:CABARAN RMK-10

Maziah Musa

PendahuluanKerajaan merancang pelbagai projek di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) untuk menghala ke arah negara berpendapatan tinggi pada tahun 2020 yang melibatkan semua kementerian, jabatan dan agensi serta penjawat awam. Melalui pelaksanaan program dan projek di bawah RMK-10, kerajaan mensasarkan pertumbuhan KDNK pada kadar 6.0% setahun.

Lima teras strategik dalam RMK-10 yang dibentuk ialah:

Teras 1: Meningkatkan ekonomi dalam rantaian nilai lebih tinggi.

Teras 2: Meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk ‘minda kelas pertama’.

Teras 3: Menangani ketidaksamaan sosioekonomi yang berterusan secara membina dan produktif.

Teras 4: Meningkatkan tahap dan kemampanan kualiti hidup.

Teras 5: Mengukuhkan keupayaan institusi dan pelaksanaan.

Bagi membantu mencapai lima teras strategik tersebut dan enam National Key Result Area (NKRA), kerajaan memainkan peranan utama sebagai fasilitator bagi menyokong sektor swasta untuk memacu negara ke arah negara maju dan berpendapatan tinggi. Oleh itu, kerajaan akan memperkukuhkan sistem penyampaian perkhidmatan awam melalui Program Transformasi Kerajaan.

Hasrat kerajaan ini akan tercapai sekiranya semua aspek dapat dilaksanakan dengan baik dan teratur terutamanya yang melibatkan perbelanjaan dan pembayaran wang awam. Sekiranya projek yang dilaksanakan tidak dibayar dalam tempoh yang ditetapkan, pembekal akan mengalami masalah pusingan modal dan mungkin projek akan terbengkalai. Sekiranya gaji semua penjawat awam dibayar lewat, mungkin rapat umum akan berlaku dan sudah tentu akan merugikan negara. Kesimpulannya, jika berlaku ketidakcekapan dalam pengurusan bayaran kerajaan, sudah pasti akan menyumbang pelbagai masalah kepada rakyat dan negara.

Oleh itu, pengurusan bayaran kerajaan adalah amat penting sebagai pendokong kepada kejayaan semua program dan projek yang dirancang dalam RMK-10. Ianya melibatkan semua kementerian, jabatan, agensi dan pusat tanggungjawab (PTJ). Pelbagai jenis bayaran yang diproses melibatkan pembekal, syarikat asing atau penjawat awam sendiri.

Setiap belanja dan bayaran yang dibuat mestilah diperuntukkan dalam belanjawan dan perbelanjaan yang dilakukan adalah bagi mencapai objektif tertentu. Di dalam sistem belanjawan ubahsuai, belanjawan adalah berdasarkan output yang akan dicapai. Bagi Outcome-Based Budgeting (OBB), belanjawan adalah berasaskan outcome dan impak yang akan dicapai serta kerangka kerjanya adalah menjurus kepada NKRA negara dan lima teras strategik dalam RMK-10. Oleh yang demikian, pengurusan perbelanjaan dan bayaran juga perlu cekap, tepat dan telus supaya masalah-masalah seperti kesilapan, kecuaian, salah laku dan rasuah di dalam pengurusan bayaran boleh dihindari.

Sistem Perbelanjaan dan Pembayaran Kerajaan PersekutuanSistem perbelanjaan dan pembayaran Kerajaan Persekutuan dibahagikan kepada dua iaitu jabatan mengakaun sendiri (JMS) dan jabatan tidak mengakaun sendiri (JTMS). Senarai JMS adalah:

i) Kementerian Pertahanan;

ii) Kementerian Kesihatan;

iii) Kementerian Pelajaran;

iv) Kementerian Pengajian Tinggi;

v) Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani;

vi) Kementerian Kerja Raya;

vii) Kementerian Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan;

viii) Kementerian Pengangkutan;

Page 13: Tinta IPN Volum 1, 2011

1716

ix) Kementerian Dalam Negeri;

x) Jabatan Perdana Menteri; dan

xi) Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

Bagi JTMS, pejabat pembayarnya adalah Jabatan Akauntan Negara Malaysia di seluruh negara. Di dalam konteks pengurusan bayaran, peranan pejabat pembayar ialah memproses bayaran dalam tempoh yang telah ditetapkan.

Definisi PerbelanjaanApa-apa kebenaran atau kuasa yang diberikan oleh Parlimen yang menyatakan amaun dan maksud-maksud bagi perbelanjaan boleh dilakukan semasa tahun kewangan. Kebenaran atau kuasa berbelanja adalah mengikut jenis perberlanjaan.

Jenis Perbelanjaani) Perbelanjaan Mengurus

ii) Perbelanjaan Pembangunan

Perbelanjaan MengurusPerbelanjaan mengurus adalah perbelanjaan bagi menampung aktiviti harian yang berterusan dan berulang atau perbelanjaan penggunaan. Dibahagikan kepada belanja bekalan dan tanggungan. Belanja bekalan ialah semua jenis perbelanjaan untuk membiayai aktiviti harian jabatan/kementerian dalam menyediakan perkhidmatan kepada rakyat. Contoh belanja bekalan adalah gaji, sewa, pembelian aset dan utiliti. Perbelanjaan mengurus perlu mendapatkan kelulusan Parlimen terlebih dahulu melalui Rang Undang-Undang Perbekalan sebelum sebarang perbelanjaan boleh diperuntukkan dan dibelanjakan. Belanja tanggungan adalah perbelanjaan telah sedia diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan Perkara 98 dan dipertanggungkan terus kepada Kumpulan Wang Disatukan serta tidak perlu mendapat kelulusan Parlimen. Contoh belanja tanggungan ialah bayaran pencen, gaji Ketua Hakim Negara dan elaun Diraja.

Perbelanjaan PembangunanPerbelanjaan pembangunan ialah perbelanjaan modal yang biasanya tidak berulang dan mempunyai pulangan dalam jangka masa panjang. Contoh perbelanjaan pembangunan ialah projek pembinaan sekolah, hospital dan lebuh raya.

Definisi PembayaranSemua bayaran yang dibuat untuk bekalan barang-barang, perkhidmatan yang dibeli atau kerja-kerja yang dijalankan. Bayaran dibuat melalui cek/EFT dan tunai sekiranya menggunakan panjar wang runcit. Pada masa ini, bayaran diakaunkan mengikut asas tunai ubahsuai.

Undang-Undang Dan Peraturan Pengurusan Bayaran Perlembagaan PersekutuanPerkara 104 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan tiada apa-apa wang yang boleh dikeluarkan daripada Kumpulan Wang Disatukan melainkan jika wang-wang diperuntukkan atau diluluskan oleh Parlimen.

Akta Tatacara Kewangan 1957 Seksyen 13 (5) (a) Akta Tatacara Kewangan 1957 menjelaskan bahawa wang yang dikeluarkan dari Kumpulan Wang Disatukan hanya bagi maksud-maksud suatu amanah atau di bawah kuasa suatu undang-undang.

Piawaian Perakaunan Kerajaan Di dalam Piawaian Perakaunan Kerajaan (PPK 1) memperuntukkan semua urus niaga terimaan dan bayaran kerajaan diakaunkan mengikut asas tunai. Walau bagaimanapun, bekalan dan perkhidmatan yang diterima sehingga 31 Disember boleh dikenakan kepada peruntukan tahun kewangan berkenaan jika dibayar dalam bulan berikutnya melalui Akaun

Kena Bayar.

Pekeliling Perbendaharaan Bil 8 Tahun 1974Pekeliling ini mengarahkan pemakaian dasar perakaunan tunai ubahsuai bagi bayaran Kerajaan Persekutuan dan negeri.

Arahan Perbendaharaan (AP) 58(a)Arahan ini menjelaskan bahawa kelulusan khas diperlukan bagi membayar/ menyelaras baucar perbelanjaan mengurus yang dikemukakan dalam tahun kewangan semasa berkaitan dengan pertanggungan-pertanggungan yang kena dibayar pada tahun kewangan yang lama.

Arahan Perbendaharaan 59Pembayaran bagi barang-barang dan perkhidmatan yang dibekal dengan suci hati dan tidak boleh ditahan. Peruntukan ini adalah bagi bayaran yang dilakukan dengan keraguan oleh pegawai bertanggungjawab dan bayaran tersebut mulanya dipertanggungkan kepada akaun pendahuluan diri (pegawai awam). Pegawai Pengawal perlu menyediakan laporan untuk dikemukakan kepada Perbendaharaan dan sekiranya diluluskan, pelarasan Akaun Pendahuluan Diri perlu dilakukan.

Pihak Yang Terlibat Dengan Pengurusan Bayarani) Menteri Kewangan

Seksyen 6(1), Akta Acara Kewangan 1957 (dipinda 1972) menyatakan pengurusan Kumpulan Wang Disatukan dan Arahan bagi semua perkara berhubung dengan hal ehwal kewangan Persekutuan terletak pada Menteri.

ii) Pegawai Pengawal

AP 10 menerangkan bahawa Pegawai Pengawal adalah pegawai yang dilantik oleh Menteri Kewangan atau Pegawai Kewangan Negeri bagi tiap-tiap maksud perbelanjaan yang diperuntukkan bagi mana-mana tahun kewangan.

Tanggungjawab Pegawai Pengawal

a) Mengawal perbelanjaan di bawah kawalannya supaya tidak melebihi peruntukan (AP 54);

b) Mengawas perbelanjaan di bawah kawalannya (AP 57);

c) Memastikan perbelanjaan dibuat dengan betul (AP92(a)(i)); dan

d) Mengemukakan laporan perbelanjaan kepada Perbendaharaan (AP92(a)(i)).

iii) Pegawai Pembayar

Pegawai Pembayar adalah pegawai yang sebenarnya membelanjakan wang awam.

Tanggungjawab Pegawai Pembayar (AP 93)

a) Memastikan bayaran tidak melebihi peruntukan;

b) Memastikan perakuan ditandatangani oleh pegawai yang diberi kuasa dan ‘Prima Facie’ pertanggungan adalah betul; dan

c) Memastikan potongan yang sepatutnya telah dibuat dengan betul.

iv) Pegawai Perakaunan

Seksyen 3 Akta Tatacara Kewangan 1957 [Akta 61] menyatakan pegawai perakaunan adalah seorang pegawai yang ada urusan berkenaan dengan wang awam atau aset awam.

Page 14: Tinta IPN Volum 1, 2011

1918

Tanggungjawab Pegawai Perakaunan

a) Memungut, menerima atau mengakaun, atau yang sebenarnya memungut, menerima atau mengakaun wang awam; atau

b) Membelanja/membayar atau yang sebenarnya membelanja/membayar, apa-apa wang awam; atau

c) Menerima, menyimpan, mengeluar, melupus, atau mengakaun aset awam atau yang sebenarnya menerima, memegang, mengeluar atau melupus aset awam.

Jenis-Jenis Bayarani) Emolumen termasuk gaji, elaun dan elaun lebih masa.

ii) Tuntutan perjalanan.

iii) Bayaran bantuan kepada individu (bukan penjawat awam), pertubuhan dan syarikat.

iv) Pendahuluan diri, pendahuluan pelbagai, pinjaman kenderaan/komputer.

v) Bayaran perolehan bekalan, perkhidmatan dan kerja.

vi) Bayaran balik deposit.

vii) Bayaran rekupmen panjar wang runcit, mesin franking.

Kaedah-Kaedah Bayarani) Bayaran Tunai

Bayaran secara tunai dibuat melalui panjar wang runcit dengan amaunnya tidak melebihi RM500.00 untuk satu bil/resit.

ii) Bayaran Melalui CekPada masa ini bayaran melalui cek semakin berkurangan. Kes-kes yang masih menggunakan bayaran melalui cek adalah cek bayaran gaji penjawat awam yang dikeluarkan oleh pejabat pembayar, bank yang tiada kemudahan Electronic Fund Transfer (EFT) dan bayaran bagi AP 96(a).

iii) Sistem Bayaran PukalSatu sistem bayaran bil secara berpusat bagi sesuatu tempoh untuk tahun semasa. Pembayaran dibuat oleh pejabat pembayar. Contoh bayaran pukal adalah bayaran bil elektrik, telefon, air dan tiket penerbangan. Kebaikan sistem bayaran pukal ini ialah memudahkan bayaran bil bagi PTJ. Walau bagaimanapun PTJ perlu menyemak semua bil yang diterima daripada agensi dengan laporan BP21 bagi memastikan nilainya betul.

iv) Baucar JurnalBaucar jurnal digunakan bagi membuat bayaran di antara dua jabatan kerajaan dan pembetulan kesilapan akaun.

v) Bayaran Secara EFTMelalui bayaran secara EFT, wang dimasukkan terus ke dalam akaun penerima. Ia adalah sebagai menggantikan bayaran melalui cek. Dengan kaedah ini proses pembayaran lebih cepat dan masalah cek hilang dan tamat tempoh sudah tiada lagi.

vi) Bayaran Di Bawah AP 96(a)Bayaran di bawah AP 96(a) adalah melibatkan wang yang dikehendaki oleh PTJ bagi bayaran tunai.

Evolusi Sistem Perbelanjaan dan Bayaran Kerajaan PersekutuanBanyak perubahan telah berlaku dalam pengurusan perbelanjaan dan bayaran terutamanya bagi Kerajaan Persekutuan. Di antara perubahan-perubahannya adalah:

i) Buku vot manual kepada sistem e-SPKB bagi peringkat PTJ.

ii) Sistem perakaunan kerajaan daripada BAS kepada GFMAS di pejabat pembayar.

iii) Pembayaran melalui EFT menggantikan bayaran melalui cek.

iv) e-Payslip.

v) e-Perolehan.

Perubahan-perubahan ini memberi nilai tambah di dalam pengurusan bayaran dan sistem perakaunan negara, contohnya perubahan slip gaji biasa kepada e-Payslip di mana dapat menjimatkan kos, masa dan tenaga di pejabat pembayar kerana percetakan slip gaji sudah tidak perlu di pejabat pembayar dan penjawat awam boleh mencetak sendiri slip gaji mereka.

Selain itu, e-SPKB dan GFMAS membantu memproses bayaran dalam tempoh 14 hari. Sistem ini juga membantu dalam penjanaan laporan dengan lebih cepat dan berkesan. Pelbagai penjimatan berlaku di sini terutamanya dari segi kos, masa dan tenaga kerja serta kesilapan memasukkan data juga dapat dikurangkan.

Perubahan yang berinovatif sangat perlu bagi menjayakan Program Transformasi Kerajaan serta menambahbaik sistem penyampaian perkhidmatan. Peredaran masa memaksa sesuatu sistem berubah bagi memenuhi keperluan rakyat dan pengguna. Keperluan perubahan ini juga merupakan cabaran kepada pengurusan bayaran sedia ada.

Isu dan Cabaran

Baucar Kuiri dan Cek/EFT Batal

Masalah yang biasa berlaku di pejabat pembayar ialah baucar kuiri dan cek/EFT batal. Baucar dikuiri adalah disebabkan baucar yang dihantar oleh PTJ tidak mempunyai dokumen lengkap, tidak mengikut peraturan dan salah kod. Kesilapan-kesilapan ini mungkin berpunca daripada tenaga kerja yang kurang kompetensi dan pengetahuan dalam menguruskan perbelanjaan, salah tafsir peraturan yang sedia ada sehingga membawa kepada pelbagai pemahaman dan andaian, kecuaian serta kesalahan yang disengajakan bagi mendapatkan sesuatu.

Manakala cek/EFT batal pula adalah berpunca daripada maklumat akaun bank yang tidak betul, tidak aktif dan kes insolvensi.

Kesilapan-kesilapan ini menyebabkan berlakunya kerja dua kali di PTJ dan pejabat pembayar. Dalam pengurusan kualiti, konsep ‘Do Things Right The First Time’ amat penting dan kesilapan-kesilapan ini memerlukan kerja yang berulang serta mengurangkan produktiviti. PTJ perlu memainkan peranan dan pejabat pembayar juga boleh memberi panduan tentang peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi berkaitan dengan perbelanjaan dan bayaran supaya kesilapan dapat diminimumkan.

Teguran Audit

Teguran audit dalam Laporan Ketua Audit Negara setiap tahun merupakan cabaran dalam pengurusan perbelanjaan dan bayaran terutamanya berkaitan perolehan barangan dengan harga yang tinggi daripada harga pasaran. Walaupun tanggungjawab perolehan adalah merupakan tanggungjawab PTJ, tetapi menjadi satu cabaran kepada pejabat pembayar bagi memastikan bayaran yang tepat kepada perolehan barangan dan perkhidmatan yang betul sahaja. Peranan ini adalah penting bagi membantu memastikan sistem pengurusan kewangan negara telus dan boleh dipercayai.

(Gambar Hiasan)

Page 15: Tinta IPN Volum 1, 2011

2120

Sistem Perakaunan Akruan

Ke arah mencapai status negara maju tahun 2020, sistem perakaunan Kerajaan Persekutuan akan melalui fasa perubahan yang besar iaitu daripada perakaunan asas tunai ubahsuai kepada perakaunan asas akruan. Dalam perakaunan asas akruan, sesuatu urus niaga diakaunkan apabila urus niaga berlaku bukannya apabila bayaran dilaksanakan atau hasil diterima seperti yang diamalkan pada masa ini. Sistem perakaunan akruan ini adalah lebih transparent di mana maklumat kewangan seperti aset dan tanggunggan kerajaan akan didedahkan. Perubahan sistem ini merupakan cabaran yang besar kepada Jabatan Akauntan Negara khasnya. Semua pejabat pembayar dan PTJ juga terlibat dalam memastikan kejayaan pelaksanaan sistem perakaunan akruan ini.

Modal Insan

Cabaran yang paling penting ialah berkaitan modal insan. Walau bagaimana canggih sistem yang dicipta, sekiranya pegawai yang melaksanakannya tidak berintegriti maka hasrat kerajaan sukar dicapai. Integriti memang penting bagi semua penjawat awam lebih-lebih lagi yang menguruskan perbelanjaan dan bayaran. Selain itu kompetensi juga penting bagi menghasilkan pengurusan yang berkualiti serta menghasilkan outcome yang diharapkan.

Elemen attitude, skills & knowledge (ASK) adalah berkaitan dengan kompetensi pegawai. Cara untuk meningkatkan elemen ASK dalam diri seseorang pegawai adalah melalui latihan dan pembelajaran. Oleh yang demikian, pemantapan latihan dan pembelajaran pegawai adalah amat perlu untuk memastikan pengurusan perbelanjaan dan bayaran dapat dilaksanakan dengan baik bagi mencapai segala hasrat kerajaan.

KesimpulanPengurusan bayaran berlaku selepas berlakunya sesuatu perbelanjaan. Undang-undang dan peraturan telah disediakan bagi memudahkan pelaksanaannya. Sebagai pegawai yang bertanggungjawab dalam pengurusan perbelanjaan dan bayaran, semua undang-undang dan peraturan perlu dipatuhi. Pengurusan bayaran yang berkualiti di samping pengurusan terimaan, perolehan, aset dan belanjawan yang efektif akan menjurus kepada pengurusan kewangan negara yang mantap.

Sebagai fasilitator atau agensi yang mendokong pelaksanaan RMK-10, pegawai kerajaan yang bertanggungjawab dengan perbelanjaan dan bayaran memainkan peranan penting memastikan wang awam dibelanjakan seperti yang diperuntukkan dengan telus dan tepat. Sekiranya di dalam OBB, hanya program tertentu sahaja dikenal pasti berkait terus dengan lima teras strategik tersebut, tetapi pengurusan perbelanjaan dan bayaran ini adalah sokongan kepada semua program yang ada untuk mendapatkan output yang dirancang, seterusnya mencapai outcome yang diharapkan.

Pengurusan bayaran sedia ada pada masa ini akan berubah mengikut perubahan semasa. Asas perakaunan yang digunakan dalam pengurusan bayaran akan bertukar dari asas tunai ubahsuai kepada asas akruan. Perubahan ini akan memberi kesan kepada keseluruhan sistem sedia ada dan boleh membantu negara ke arah status negara maju pada tahun 2020.

RujukanArahan Perbendaharaan.Akta Tatacara Kewangan 1957.Perlembagaan Persekutuan Malaysia.Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 2005.Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 8 Tahun 1974.www.epu.gov.mywww.mindtools.com/pages/article/newTC_87.htmwww.anm.gov.my

CORPORATE DISCLOSURE IN MALAYSIA

Husaini Abu

Introduction

Corporate disclosure may have the potential to strengthen stakeholder relationships as reporting promotes corporate transparency and instills greater confidence and trust amongst stakeholders. Organizations should clarify and make publicly known the roles and responsibilities of board and management to provide shareholders with a level of accountability. They should also implement procedures to independently verify and safeguard the integrity of the company’s financial reporting. Disclosure of material matters concerning the organization should be timely and balanced to ensure that all investors have access to clear, factual information. Given the complexity of businesses today, it is essential for companies to disclose information explaining the main factors affecting the financial performance of the companies not only in the annual reports, but also in other publicly access mediums of information.

Corporate Disclosure and Transparency in Malaysia

The importance of corporate disclosure by listed companies in Malaysia is reflected in the corporate disclosure framework under the Bursa Malaysia Securities Listing Requirements (BSLR). Paragraph 9.03 of the BSLR imposes upon listed companies the mandatory obligation to make immediate disclosure of material information to the market, being such information which is reasonably expected to have a material effect on the price, value or market activity of the listed company securities or on the decision of a securities holder or investor in determining his choice of action. The BSLR also state that any announcement made by a listed company must be, amongst others, factual, clear, unambiguous, accurate, succinct, contain sufficient information and not false, misleading or deceptive.

In addition to that, Malaysia has adopted quarterly reporting of financial information to the public listed companies (PLC) effective in August 1999. It includes reports on income statement, balance sheet and cash flow statement prepared in accordance with approved Financial Reporting Standards (FRS) of the Malaysian Accounting Standards Board (MASB). Listed companies are also required to include a narrative statement of how they apply the governance principles in their annual report. Financial transparency is also applied in the process of M&A where an amended Malaysian Code on Takeovers and Mergers in 1st January 1999 requires higher standard equivalent to international best practice of corporate disclosure and behavior form the involved parties. In May 2000, Bursa Malaysia through its Taskforce in Internal Controls formulates and issued the guidelines in assisting the public limited companies to report on the state of internal controls in their annual report. To complement the measures, Institute of Internal Auditors in August 2002 released the Guidelines on the internal audit functions to assist the boards of directors on matters pertaining to internal audit functions as well as to facilitate the benchmarking of audit standards of our listed companies with the international standards. The Code is also highlighted the task of company’s audit committee to reinforce the independence of the external auditor.

In September 2007, the Capital Market and Services Act 2007 (CMSA) has come into force which consolidates the Securities Industry Act

(Gambar Hiasan)

Page 16: Tinta IPN Volum 1, 2011

2322

1983, the Futures Industry Act 1993 and Part IV of the Securities Commission Act 1993. The CMSA aims to provide better guidance for an effective capital market operation besides strengthen the quality of corporate disclosure as well.

Disclosure of material financial and non financial performance

A PLC is required to publish annual audited accounts, auditors’ and directors’ reports within four months from the close of each financial year; and quarterly financial statements within two months after the end of each quarter. Section 319 CMSA requires a PLC to submit a copy of annual audited account to SC within 2 weeks from the date of its annual general meeting. Financial statements are to be prepared and presented in accordance with the approved accounting standards of the FRS 132 of MASB and the ninth schedule of the Companies Act. Financial statements include a balance sheet, income statement, a statement showing changes in equity, a cash flow statement, accounting policies and explanatory notes. The institutions entrusted with enforcement are Bank Negara Malaysia for financial institutions; Securities Commission (SC) for listed companies, and the Companies Commission for unlisted companies. A full compliance with FRS almost has been achieved in many respects since a great effort has been made in the last few years.

A listed company is required to make immediate public disclosure of all material information concerning its affairs, except under exceptional circumstances. Part two and ten of BSLR set out the obligation to immediately divulge any information which is necessary to avoid a false market. Such disclosures embrace e.g. changes in dividend policy, substantial shareholders, directors, company secretary or auditors; acquisition of shares beyond a certain threshold; valuation of assets and/or those of subsidiaries; and any proposed issue of new securities.

SC also encourages PLC to enhance the quality corporate disclosure by the disclosure of non-financial and forward-looking information. This recommendation aims at encouraging companies to provide additional information and management discussions which will assist investors in assessing the prospects of the business and in making an informed investment decision. With this, not only the disclosures of financial information will be comparable, but this also applies to the disclosure of non-financial information.

There are provisions attaching civil liability to decisions as to the content of disclosures. Section 249 of CMSA provides for recovery of damages by the investor from the person who has made the misleading or deceptive statement or failed with respect to his/her continuing obligation to disclose information. This right exists with respect of disclosures in prospectuses under section 46 of the Companies Act and section 246 of CMSA as well. If the company submits information that is false or misleading, or from which there is a material omission in connection with an application for approval to undertake certain corporate actions, the offender can be fined up to RM 3 million (US$937,500) or be imprisoned for a term not exceeding ten years or both.

Independent Audit

The Companies Act requires the profit and loss statement and the balance sheet to be duly audited before they are presented at the annual general meeting. The external auditor is appointed by shareholders via company resolution at the AGM. Section 172 (4) Companies Act provides that an auditor may only be removed from office by resolution at a general meeting, of which special notice has been given.

The Companies Act and CMSA places a duty on auditors to report in writing where a breach of the Act has occurred and where he/she has no confidence that the directors will deal adequately with the matter. They are also deem to notify the authorities if any breaches of the law are detected, especially in cases of fraud, forgery, collusion or management override of control systems. The Malaysian Institute of Accountants (MIA) imposes certain minimum standards of professional conduct on all practicing accountants and auditors in order to increase the performance and fairness of their duties. Besides, section 320 of CMSA also provides immunization for auditors from being sued in court due their “good faith” reports.

Disclosure of ownership

In compliance with the Companies Act and the Securities Industry Regulations 1998 (reporting of substantial shareholding), a substantial shareholder has to notify the stock exchange, the listed corporation and the SC of his

shareholding and of any changes thereto. The period of reporting has also been shortened and the penalties for failure to make the required disclosures increased. Breach of these regulations entail a fine of RM 1,000,000 (US$ 312,000) or imprisonment for a term not exceeding 10 years or both. Additionally, the courts have powers with respect to defaulting substantial shareholders.

Section 317 of CMSA provides that chief executives and directors must disclose to the SC their interest in securities of the listed corporation or associated corporations of which they are directors or chief executives. CMSA requires that any member of the Board who directly or indirectly has any interest in any matter under discussion by the Board shall disclose to the Board the existence of such interest and nature, and therefore shall not take part nor present in any deliberation or decision of the matter. In addition, section 131 Companies Act requires every director of a company to disclose to the board of directors any interest, direct or indirect, which he/she may have in a contract or proposed contract with the company and the nature of his interest. This rule extends to directors’ spouse, children and parents.

Disclosures Relating to the Company’s Directors, Managers and Advisers

BSLR set forth the disclosures concerning directors and senior executives that are required in the prospectus for a new issue of shares. These disclosures include: the persons’ name, address, age and position or occupation; their business experience in the past five years; any other directorships held; the nature of the family relationship between the directors and senior executive officers; if he/she or his/her employer is bankrupt, convicted or facing criminal action, or has been restrained by a court from engaging in any business practice; aggregate remuneration paid by the company or its subsidiaries during the last financial year; details of all securities options received or exercised during the last financial year; as well as particulars of material contracts involving the interests of directors.

The Companies Act requires periodic disclosure in the annual report of the shareholding interest of each director in the company or in a related corporation; the total number of securities bought and sold by him during the year; and particulars of material contracts involving directors’ interests, either still subsisting or entered into during the financial year. Auditors are not allowed to hold shares in the companies audited by them.

Disclosures for Related Party Transactions

FRS 124, instead of IAS 24, on related party disclosures has been adopted as accounting standard in Malaysia. BSLR rules on related party transactions cover transactions involving the interests, direct or indirect, of directors, substantial shareholders, and persons connected with directors or substantial shareholders. Directors are subject to penalties and criminal sentences for breach of disclosures with respect to directors’ interests in their company or a related company.

Summary

In its efforts to enhance disclosure quality, in July 2004, the Taskforce on Corporate Disclosures Best Practice of the Bursa Malaysia had issued “Best Practices in Corporate Disclosure” as a mean of guiding the listed companies to perform its disclosure obligations in accordance with the Listing Requirements and securities Law. They are aimed as assisting companies to move beyond making minimum disclosures so that they comply not only with the letter but the spirit of the disclosure obligations. These best practices will go further that what is already required by strict laws and regulations. Although compliance with these best practices is purely voluntary, by adopting and integrating those into the companies own disclosure practices, policies and procedures will aid in building and maintaining corporate credibility and investor’s confidence in Malaysia’s capital market. .

Note:This paper has been presented in a Seminar of Securities Market, Waseda University, Tokyo in June, 2008.

References:

http://www.worldbank.org/ifa/rosc_cg_malaysia.html#6http://www.bursamalaysia.com/website/http://www.sc.com.my/eng/htmlhttp://www.micg.net/research/CORPORATE%20GOVERNANCE%20IN%20MALAYSIA%20-%20MICG.pdf

Page 17: Tinta IPN Volum 1, 2011

2524

MODEL EKONOMI BARU: CABARAN DAN INTIPATI PELAKSANAAN

Azlinda Abdullah

Malaysia merupakan sebuah negara yang pesat membangun dan berhasrat menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020. Namun begitu, beberapa cabaran getir harus dilalui oleh Malaysia bagi mencapai wawasan berkenaan. Cabaran yang pertama adalah apabila berlakunya krisis kewangan Asia tahun 1997 -1998 dan krisis kewangan global yang telah memusnahkan orde lama dan membuka peluang dalam orde baru. Kuasa-kuasa baru dalam ekonomi seperti ‘BRIC’ iaitu Brazil, Rusia, India dan China telah menenggelamkan penguasaan negara-negara G7. Jiran tetangga terdekat Malaysia selain Singapura, seperti Thailand dan Indonesia semakin menguatkan cengkaman mereka di persada antarabangsa. Cabaran globalisasi iaitu dunia tanpa sempadan dan ekonomi terbuka telah menyebabkan Malaysia mudah mengalami renjatan kejutan luar seperti krisis yang lalu. Selain itu, penyertaan aktif Kerajaan dan Syarikat Berkaitan Kerajaan (SBK) dalam beberapa industri telah membantutkan pelaburan swasta. Prosedur birokrasi yang berlaku di dalam Malaysia telah menyebabkan negara kehilangan daya penarik sebagai salah sebuah destinasi pelaburan yang popular. Ini dikuatkan lagi melalui laporan Global Competitiveness Index tahun 2010 yang menunjukkan kedudukan Malaysia telah jatuh dari kedudukan nombor 21 kepada 24.

Dari segi tenaga kerja, kebanyakan majikan terlalu bergantung kepada bekalan pekerja asing tidak mahir tetapi mudah diperolehi dan mereka ini dibayar pada kadar upah yang rendah. Pertumbuhan produktiviti secara tidak langsung terjejas akibat pengambilan pekerja tidak mahir ini kerana kurangnya kreativiti dan inovasi sedangkan rakyat Malaysia yang merupakan pekerja mahir telah berhijrah keluar sehingga membantutkan proses perkembangan ekonomi negara. Jurang perbezaan pendapatan di antara penduduk kaya dan miskin semakin melebar dan menyebabkan Malaysia terperangkap dalam jerat negara berpendapatan sederhana. Pergerakan Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju pada tahun 2020 semakin jauh dari jangkauan walaupun negara pada dasarnya telah berjaya keluar daripada kancah negara miskin. Di samping itu, negara turut menerima cabaran dari segi ketidaksamaan dalam kemajuan ekonomi. Rakyat yang kaya, semakin kaya dan rakyat yang miskin masih di takuk yang lama hingga menyebabkan jurang perbezaan dalam taraf hidup semakin luas. Jurang ini sekiranya tidak diberi perhatian akan menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan rakyat yang mungkin akan menyebabkan rakyat memberontak sehingga wujudnya keadaan huru-hara.

Persoalan yang ditimbulkan adalah adakah MEB boleh disamakan dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang telah diperkenalkan oleh Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad sebelum ini. Sasaran utama DEB adalah perpaduan negara melalui dua strategi utama iaitu pertama, mengurangkan kemiskinan tegar tanpa mengira bangsa melalui kenaikan taraf pendapatan dan memperbanyakkan peluang pekerjaan untuk semua rakyat Malaysia. Strategi yang kedua pula melalui penyusunan semula masyarakat bagi memperbaiki ketidakseimbangan ekonomi agar mengurangkan dan seterusnya menghapuskan identifikasi kaum dengan fungsi ekonomi. DEB telah berjaya menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara membangun dan keluar dari kancah kemiskinan. Walau bagaimanapun, setelah DEB secara formalnya dihentikan pada 1990 dan digantikan dengan polisi-polisi yang lain, perkembangan ekonomi Malaysia telah menjadi semakin perlahan. Oleh itu, wake up call atau pencetus kesedaran bahawa sesuatu perlu dilakukan bagi mengatasi cabaran-cabaran yang mendatang sekiranya Malaysia berhasrat untuk terus bersaing dan mengukuhkan cengkaman dalam percaturan ekonomi dunia.

Perubahan yang boleh menggerakkan Malaysia lebih terkehadapan daripada pesaing-pesaingnya serta mencapai sasaran Wawasan 2020 telah dirumuskan dalam satu rangka kerja yang mengandungi empat tonggak. Tonggak Pertama adalah konsep 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan bertujuan untuk menyatupadukan semua rakyat Malaysia. Tonggak Kedua pula berfungsi untuk memantapkan perkhidmatan awam dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (National Key Result Areas, NKRA) dan dikenali sebagai Program Transformasi Kerajaan (PTK). Tonggak Ketiga iaitu Program Transformasi Ekonomi (PTE) telah menggariskan Modal Ekonomi Baru (MEB) yang perlu dicapai. Tonggak terakhir iaitu Tonggak Keempat merupakan Rancangan Malaysia Kesepuluh 2011-2015 (RMK-10). MEB telah dibentangkan oleh Yang Amat Berhormat Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak pada 30 Mac 2010 di Persidangan Invest Malaysia 2010 di Hotel Shangri-la, Kuala Lumpur. Ia dibahagikan kepada dua fasa iaitu Fasa 1 bermula pada tarikh pengumuman dilakukan dan Fasa 2 dilaksanakan selepas pembentangan RMK-10. MEB dilancarkan dengan hasrat utama untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi dengan ciri keterangkuman dan kebolehmampanan menjelang tahun 2020.

Page 18: Tinta IPN Volum 1, 2011

2726

Matlamat MEB

Usaha yang holistik perlu digarap dan dirancang bagi melonjakkan negara sebagai salah sebuah negara berpendapatan tinggi. Sasaran yang ditetapkan bagi mencapai matlamat pertama ini adalah peningkatan Keluaran Negara Kasar (KNK) per kapita kepada kira-kira AS$17,000 dalam tempoh 10 tahun dengan kadar pertumbuhan benar secara purata 6.5% setahun. Namun begitu, kenaikan KDNK ini perlu disokong oleh permintaan agregat yang bertenaga. Oleh itu, usaha giat perlu diteruskan untuk menarik pelaburan asing ke negara ini. Promosi yang dilakukan perlu menjurus kepada kelebihan yang ada pada Malaysia. Antaranya adalah negara ini mempunyai kemudahan infrastruktur yang bertaraf dunia hasil kejayaan DEB yang lalu. Kelebihan ini telah menjadikan Malaysia sebagai peneraju pembuatan produk elektrik dan elektronik (E&E). Industri ini merupakan penyumbang utama dalam struktur eksport Malaysia selain komoditi utama seperti petroleum dan minyak sawit.

Selain itu, kedudukan Malaysia yang strategik dan terhindar daripada bencana alam seperti banjir besar seperti yang berlaku di negara jiran, Thailand dan gempa bumi yang berlaku di Indonesia, mampu menjadikan negara sebagai sebuah destinasi selamat untuk pelaburan syarikat-syarikat asing. Kedudukan yang strategik ini juga membolehkan pelaburan mewujudkan hab pengangkutan dan logistik. Pelabuhan Klang, Pelabuhan Pulau Pinang dan Pelabuhan Tanjung Pelepas merupakan antara pelabuhan yang mampu menguruskan volum kontena yang banyak bagi urusan import dan eskport. Mengikut statistik Lembaga Pelabuhan Johor, jumlah pengendalian kontena telah meningkat sebanyak 7% daripada tahun 2008 ke tahun 2009 iaitu daripada 5,594,362 kepada 6,016,451.50 dan jumlah pengendalian kargo kontena juga telah meningkat sebanyak 7.4% pada tahun 2009 dengan jumlah kendalian 95,155,227.00.

Matlamat kedua adalah penjanaan pendapatan negara mempunyai ciri keterangkuman iaitu manfaat atau kekayaan negara boleh dinikmati oleh semua komuniti tanpa mengira bangsa dan agama. Golongan miskin tidak akan merasa terpinggir dan golongan kaya sama-sama menggembleng tenaga untuk menjayakan aspirasi menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020. Meskipun mungkin ada pihak yang tidak berpuas hati kerana merasa sedikit sahaja daripada kemakmuran ini, namun ianya tidak akan menyebabkan masyarakat berpecah-belah sehingga menimbulkan kekacauan yang akan merugikan negara dan juga rakyat. Sebagai contoh, di negara Turki dan Libya, berlaku pemberontakan yang teruk sehingga menimbulkan huru-hara dan menakutkan orang ramai dan pelabur-pelabur asing. Oleh itu, kerajaan merangka program yang akan membentuk pertumbuhan terangkum dalam masyarakat iaitu:

i. Memfokuskan bantuan kepada isi rumah dalam kumpulan 40 peratus terendah iaitu sebanyak 77.2% adalah bumiputera dan kebanyakkannya berada di Sabah dan Sarawak;

ii. Peluang yang saksama dan adil dipastikan melalui proses yang telus;

iii. Menyediakan capaian kepada sumber berasaskan keperluan dan merit bagi menambahbaik keupayaan, pendapatan dan kesejahteraan; dan

iv. Rangka kerja institusi yang mantap dibangunkan demi pemantauan yang lebih baik dan pelaksanaan yang lebih berkesan.

Kemampanan pula merupakan ciri yang menjelaskan matlamat ketiga MEB. Ia bermaksud segala perancangan dan penyelesaian yang dilaksanakan perlu mampu bertahan lama dari segi ekonomi dan alam sekitar. Keghairahan kita untuk mengejar cita-cita menjadi negara maju tidak bermakna kita membenarkan segala kegiatan yang boleh membinasakan alam sekitar. MEB berusaha untuk mewujudkan pertumbuhan yang mampan dan memenuhi kehendak berterusan penduduk tanpa menjejaskan generasi akan datang melalui pengawasan dan pemuliharaan berkesan alam semula jadi dan sumber mudah lupus.

Pendekatan Pembangunan Ekonomi Lama vs MEB

Perbezaan pendekatan terhadap pembangunan ekonomi lama dan MEB yang pertama adalah dari segi pertumbuhan. Pendekatan lama memfokuskan kepada pengumpulan modal iaitu penumpuan kepada pelaburan dalam pengeluaran dan infrastruktur fizikal dengan gabungan pekerja berkemahiran rendah untuk menghasilkan eksport bernilai tambah rendah sedangkan MEB menumpukan kepada produktiviti melalui proses inovasi teknologi terkini dengan sokongan pelaburan swasta serta bakat bagi menghasilkan produk yang bernilai tambah tinggi. Perbezaan yang kedua adalah dari segi penyertaan kerajaan dan pihak swasta. Dalam pendekatan lama, peranan kerajaan lebih dominan melalui pelaburan awam langsung yang besar termasuk melalui SBK dalam sektor ekonomi terpilih. Namun dalam MEB, pertumbuhan adalah berpandukan penglibatan giat sektor swasta bagi menggalakkan persaingan dan memulihkan dinamisme pasaran.

Perbezaan seterusnya adalah dari segi kuasa membuat keputusan. Jika sebelumnya, keputusan ekonomi adalah berdasarkan panduan dan kelulusan daripada pihak berkuasa persekutuan, tetapi melalui MEB kuasa autonomi tempatan dalam membuat keputusan untuk membentuk dan menyokong inisiatif pertumbuhan serta menggalakkan persaingan antara kawasan. Selain itu, penyebaran aktiviti ekonomi sebelum ini merentasi negeri bagi meluaskan manfaat daripada pembangunan. Melalui MEB, aktiviti ekonomi ditumpukan mengikut bidangan (economies of scale) dan penyediaan perkhidmatan sokongan yang lebih baik. Pendekatan lama dalam pembangunan ekonomi mengutamakan industri dan firma tertentu di mana layanan istimewa diberikan dalam bentuk insentif dan pembiayaan bagi entiti terpilih. MEB pula mengambil pendekatan dengan mengutamakan industri dan firma yang berkemampuan teknologi. Kerajaan akan memberikan insentif untuk menyokong inovasi dan pengambilan risiko bagi membolehkan usahawan membangunkan produk dan perkhidmatan bernilai tambah tinggi.

Pembangunan ekonomi yang lama terlalu bergantung kepada eksport pada pasaran G-3 iaitu Amerika Syarikat, Eropah dan Jepun. Keadaan ini menyebabkan negara akan menerima impak yang besar apabila negara-negara G-3 ini menghadapi masalah dalam ekonomi. MEB memberi penekanan dalam pasaran berorientasikan Asia dan Asia Barat di mana pembangunan dan integrasi giat dalam rangkaian kewangan dan pengeluaran serantau untuk mendapatkan manfaat aliran pelaburan, perdagangan dan idea. Pendekatan lama menyekat tenaga kerja mahir asing kerana wujudnya kebimbangan sekiranya pekerja asing ini akan menggantikan pekerja tempatan. Walau bagaimanapun, MEB memelihara dan menarik golongan profesional mahir. Melalui gabungan tenaga kerja asing dan bakat tempatan, ekonomi dengan nilai tambah tinggi dan inovatif dapat dirangsang.

Lapan Inisiatif Pembaharuan Strategik (PTS) dan PTE

MEB digerakkan melalui lapan IPS dan PTE. Kelapan-lapan inisiatif ini akan menjadi tindakan pemangkin sebagai tolakan besar yang koheren untuk merangsang transformasi dan pertumbuhan. Ia akan memecahkan benteng kepentingan diri melalui pucuk pimpinan politik yang berazam tinggi. Inisiatif yang pertama adalah dengan menyuburkan kembali sektor swasta dengan menyasarkan produk dan perkhidmatan nilai tambah yang tinggi, menghapuskan halangan dan kos untuk menjalankan perniagaan, membentuk ekosistem bagi keusahawanan dan inovasi, menggalakkan kecekapan melalui persaingan sihat, merangsang pertumbuhan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) serta melahirkan peneraju serantau.

Inisiatif kedua pula adalah dengan membangunkan tenaga kerja berkualiti dan mengurangkan kebergantungan pada pekerja asing. Asas bakat Malaysia dikembangkan melalui sistem pendidikan berkualiti, memperbaharui kemahiran tenaga buruh sedia ada, mengekalkan dan mengakses bakat global, menghapuskan herotan pasaran buruh yang mengekang pertumbuhan upah dan mengurangkan kebergantungan pada buruh asing.

Inisiatif ketiga pula menekankan kepada pewujudan ekonomi domestik yang berdaya saing. Pasaran yang rancak dan pilihan yang lebih banyak akan menambahbaik kecekapan ekonomi melalui persaingan, membina keusahawanan serta menghapuskan herotan pasaran yang mengakibatkan sumber disalah agih. Inisiatif keempat dilaksanakan dengan mengukuhkan sektor awam. Kerajaan yang cekap dan memberi fokus kepada pelanggan melalui penambahbaikan proses pembuatan keputusan, penyampaian perkhidmatan, mengurangkan ‘kos geseran’ yang boleh merugikan kerajaan, menyediakan jaring keselamatan bagi memudahkan peralihan berjalan lancar serta mengukuhkan pengurusan kewangan awam.

Page 19: Tinta IPN Volum 1, 2011

2928

IPS kelima pula memberi penekanan dalam tindakan afirmatif yang telus dan mesra pasaran. Tindakan ini akan dapat memastikan rakyat keluar daripada pendapatan rendah melalui pengurangan ketaksamaan pendapatan, merapatkan jurang perbezaan wilayah, menggalakkan pemberian ganjaran berdasarkan pencapaian serta merangsang akses yang sama dan adil terhadap peluang. IPS keenam mensasarkan pembinaan infrastruktur berasaskan pengetahuan. Proses inovasi akan membentuk ekosistem bagi keusahawanan, merangsang persekitaran bagi proses ini serta menubuhkan institusi pemungkin yang lebih kukuh.

Inisiatif yang ketujuh pula memberi penekanan dalam peningkatan sumber pertumbuhan iaitu mencari bahagian terbaik ekonomi. Peningkatan sumber pertumbuhan akan mewujudkan nilai daripada penggerak pertama dan kelebihan berbanding yang lain, mewujudkan integrasi yang lebih besar antara produk, mewujudkan pasaran baru, membina skala industri dan rangkaian pengeluaran bagi pengkhususan, memanfaatkan potensi inovasi serta mengintegrasikan industri sektor benar dengan perkhidmatan kewangan. IPS kelapan mensasarkan kebolehmampanan pertumbuhan bagi menjamin kepentingan generasi masa depan. Pemeliharaan kepentingan masa depan dilakukan dengan memulihara sumber asli, memanfaatkan kelebihan produk dan perkhidmatan nilai tambah yang tinggi, memenuhi komitmen antarabangsa, memudahkan pemberian pinjaman dan pembiayaan bank bagi ʻpelaburan hijau’ serta memastikan kewangan awam yang kukuh.

Kesimpulan

Pelaksanaan MEB diharapkan akan menjadi tolakan besar kepada negara untuk keluar dari pusaran negara berpendapatan sederhana dan menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi. Ia juga membantu Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020. Semua rakyat akan menerima manfaat hasil kejayaan pelaksaan MEB ini. Namun begitu, hanya kerjasama daripada semua pihak sahaja yang dapat membantu memastikan cita-cita ini terlaksana.

RUJUKAN

http://www.neac.gov.my/files/Ringksan_Eksekutif.pdfhttp://sharinginfoz.blogspot.com/2010/03/ringkasan-intipati-model-ekonomi-baru.htmlhttp://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?=2010&dt=0331&pub+Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htmhttp://homefamilysite.com/blog/model-ekonomi-baru-meb/#ixzz1c2S1o0OChttp://www.lpj.gov.my/index.php/ms/statistik/statistik-ptp

IPN PERFORMANCE SCORECARDNorizan Abdul Hamid

Tahun 2012 dan seterusnya adalah tahun-tahun yang mencabar bagi seluruh warga Institut Perakaunan Negara (IPN) dalam mendepani transformasi amalan perakaunan sektor awam, dari amalan perakaunan berasaskan tunai kepada amalan perakaunan berasaskan akruan. Transformasi ini merupakan respon Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) kepada inisiatif kerajaan dalam merencana Program Transformasi Kerajaan atau GTP yang telah diilhamkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Malaysia. Perakaunan akruan akan dijadikan asas dalam penyediaan Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan agar Malaysia setanding dengan negara-negara maju yang lain dalam konteks pengurusan fiskal yang cekap dan berhemah.

Berdasarkan fenomena inilah, IPN telah mengenalpasti empat dimensi keberhasilan yang harus dicapai melalui pengenalan kepada IPN Performance SCORECARD yang akan dijelaskan di dalam kertas ini.

Latarbelakang Institut Perakaunan Negara (IPN)

IPN merupakan bahagian penting dalam hierarki JANM. Penubuhan IPN adalah selaras dengan dasar kerajaan untuk membangunkan modal insan yang berdaya saing dan mampu menghadapi dunia globalisasi yang pantas berubah dan mencabar ini. IPN menggalas tanggungjawab yang besar dengan memberi pengkhususan kepada latihan dalam bidang perakaunan dan kewangan sektor awam. Program-program latihan yang dikendalikan oleh IPN dibahagikan kepada empat kategori seperti berikut:

• Program Kewangan Generik• Program Perakaunan• Program Kewangan• Program Kewangan Elektronik

Struktur organisasi IPN terdiri daripada tiga seksyen utama iaitu Seksyen Akademik, Seksyen Khidmat Pengurusan dan Seksyen Perancangan Korporat. Ketiga-tiga seksyen ini mendokong visi, misi dan objektif IPN seperti berikut.

Visi, Misi & Objektif IPN

Sebagai sebuah institusi pembelajaran dalam bidang perakaunan dan kewangan sektor awam, IPN mempunyai visi, misi dan objektif yang hendak dicapai seperti berikut:

Visi:

Institut Pembelajaran Yang Menjadi Pilihan Dalam Bidang Perakaunan dan Kewangan Sektor Awam

Misi:

• Membangun dan mempertingkatkan kompetensi personel sektor awam.• Memberi nasihat dan khidmat perunding berkualiti dalam bidang perakaunan dan kewangan. • Menjalankan penyelidikan ke arah memantapkan sistem perakaunan dan kewangan sektor awam.

Objektif:

• Melatih pegawai awam dalam bidang perakaunan dan kewangan.• Mempertingkatkan kompetensi tenaga pengajar.• Menyediakan kurikulum bersepadu dan komprehensif serta latihan berstruktur bagi pegawai awam.• Mewujudkan persekitaran pembelajaran yang kondusif.• Mempromosikan institut sebagai institusi pembelajaran unggul.• Mewujudkan kaedah pembelajaran secara elektronik (e-learning)• Mewujudkan usahasama strategik dengan institusi –institusi pengajian tinggi serta pusat latihan kerajaan atau

swasta.• Menjalankan penyelidikan dalam bidang perakaunan.

Page 20: Tinta IPN Volum 1, 2011

3130

Pencapaian IPN Setakat Hari Ini

Penilaian tentang pencapaian IPN dibuat bermula pada tahun 2007 sehingga 2011. Berikut disenaraikan pencapaian-pencapaian tersebut setakat hari ini.

• Pengiktirafan IPN sebagai Core Centre Kursus Kewangan Generik (Surat Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam bertarikh 29 Jun 2010).

• Mendapat pengiktirafan MS ISO 9001:2008 pada 20 September 2010.• Telah menandatangani memorandum persefahaman dengan Accounting Research Institute, Universiti

Teknologi Mara (UiTM) pada Julai 2009.• Telah menghasilkan dua monograf penyelidikan dari dua projek penyelidikan usahasama dengan Accounting

Research Institute UiTM .• Telah menerbitkan jurnal ilmiah IPN Journal of Research and Practice in Public Sector Accounting and

Management.• Telah menerbitkan Buletin Kewangan Tinta IPN.• Pelaksanaan Sistem Penilaian Online yang mengukur keberkesanan program-program latihan di IPN.• Pembangunan infrastruktur yang melibatkan pembinaan blok pentadbiran baru dan kuarters kakitangan.

Dalam konteks pembangunan pelan strategik lima tahun IPN, visi, misi, objektif dan pencapaian-pencapaian IPN dijadikan asas dan input penting kepada reka bentuk pelan tersebut.

Pembentukan Lapan Teras Utama IPN

Lapan teras telah dibentuk berdasarkan kepada lapan objektif IPN yang hendak dicapai. Kelapan-lapan teras ini harus melambangkan kekuatan IPN sebagai sebuah institut pembelajaran dan kecemerlangan yang boleh memberikan impak yang signifikan terhadap dua keberhasilan utama yang hendak dicapai iaitu:

- Amalan terbaik perakaunan dan kewangan sektor awam - Pembangunan profesion perakaunan sektor awam

Hubungan di antara kelapan-lapan teras ini dengan misi yang hendak dilaksanakan, dan bagaimana pencapaian kepada visi memberi impak kepada dua bidang keberhasilan utama ini dijelaskan dalam Rajah 1 di bawah.

Rajah 1: Lapan Teras Utama

Definisi kepada kelapan-lapan teras dijelaskan dalam Jadual 1 di bawah.

Jadual 1: Keterangan Lapan Teras Utama

Teras Keterangan

I Institut yang melahirkan penjawat awam yang terlatih dalam bidang perakaunan dan kewangan sektor awam (Objektif Pertama).

II Institut yang mempunyai tenaga pengajar yang kompeten (Objektif Kedua).

III Institut yang mempunyai rekabentuk latihan berstruktur & komprehensif (Objektif Ketiga).

IV Institut yang mempunyai persekitaran pembelajaran yang kondusif (Objektif Keempat).

V Institut sebagai jenama yang dikenali (Objektif Kelima).

VI Institut yang menggunakan kaedah pembelajaran moden (Objektif Keenam).

VII Institut yang mempunyai rakan kongsi strategik (Objektif Ketujuh).

VIII Institut yang menghasilkan penyelidikan berkualiti (Objektif Kelapan).

Kelapan-lapan teras utama ini dijadikan asas dalam mereka bentuk IPN Performance SCORECARD yang akan dijelaskan dalam seksyen yang berikutnya.

IPN Performance SCORECARD

IPN Performance SCORECARD adalah merupakan SCORECARD yang dibina berasaskan lapan teras utama IPN (Lihat Jadual 1). SCORECARD ini dibahagi kepada empat dimensi di mana setiap dimensi mempunyai satu atau lebih teras yang menjadi bidang keberhasilan utama yang harus dicapai. Dimensi keberhasilan yang pertama merangkumi teras I dan II (melatih pegawai awam dan tenaga pengajar), teras III dalam dimensi keberhasilan yang kedua (latihan berstruktur dan komprehensif), teras IV, V dan VI dalam dimensi keberhasilan yang ketiga (pembelajaran yang moden dan kondusif) dan teras VII & VIII dalam dimensi keberhasilan yang keempat (penyelidikan dan pembangunan).

Rajah 2 menjelaskan dalam bentuk grafik keempat-empat dimensi keberhasilan utama yang mengambil kira lapan teras utama tersebut. Kepentingan keempat-empat dimensi keberhasilan ini, strategi yang digunapakai, inisiatif yang telah dikenalpasti dan pengukuran prestasi bagi setiap inisiatif akan dijelaskan dengan terperinci dalam seksyen yang berikutnya.

Page 21: Tinta IPN Volum 1, 2011

3332

Rajah 2: IPN Performance SCORECARD

SCORECARD: Melatih Penjawat Awam dan Tenaga Pengajar (Teras I & II)

Mengapa ia penting?

Pegawai awam yang terlatih adalah pegawai awam yang efektif dalam tadbir urus kewangan dan amalan perakaunan. Mankala tenaga pengajar yang kompeten adalah tenaga pengajar yang berkemampuan untuk membangunkan bahan pengajaran, berkebolehan dalam menyampaikan ilmu, memudahkan aplikasi latihan oleh penjawat awam seterusnya membantu penjawat awam meningkatkan prestasi kerja dan organisasi.

Pegawai awam yang terlatih dan tenaga pengajar yang kompeten adalah penting dalam memberi impak yang signifikan terhadap pembangunan profesion dan amalan perakauanan dan kewangan sektor awam.

Strategi IPN• Meluaskan program latihan meliputi penjawat awam di negeri, pihak berkuasa tempatan dan badan berkanun.• Menempatkan kakitangan yang benar - benar bersedia untuk berkhidmat di IPN.• Melantik tenaga pengajar luar yang berkemahiran dan berkemahiran.• Meningkatkan kompetensi tenaga pengajar dengan melakukan job attachment dan latihan di institusi terpilih di

dalam dan luar negara.• Menghantar tenaga pengajar mengikuti program profesional dan lepasan ijazah di institusi pengajian tinggi di

dalam dan luar negara.• Membenarkan tenaga pengajar menimba pengalaman sebagai pensyarah sambilan/penceramah jemputan di

institusi/ jabatan/ kementerian mengikut pekeliling berkuatkuasa.

Inisiatif IPN• Mereka bentuk program latihan yang relevan dengan keperluan penjawat awam di negeri, pihak berkuasa

tempatan dan badan berkanun. • Mewujudkan pengkalan data tenaga pengajar luar yang memuatkan maklumat tentang pengalaman dan

kemahiran yang dimiliki (Curriculum Vitae).• Menghantar empat orang tenaga pengajar menghadiri latihan di luar negara (seperti United Kingdom & Australia)

setiap tahun.• Menghantar tiga orang tenaga pengajar melakukan job attachment di kementerian/ jabatan/ agensi kerajaan.• Menawarkan kursus Training of Trainers (TOT) bagi semua tenaga pengajar IPN.• Mencalonkan pegawai untuk mengikuti program profesional/lepasan ijazah dengan tujuan penempatan di IPN .• Menetapkan polisi IPN bagi tenaga pengajar untuk menimba pengalaman mengajar di institusi/ jabatan/

kementerian mengikut pekeliling berkuatkuasa.• Menetapkan polisi penempatan di IPN berasaskan kesediaan dan jangkaan tempoh berkhidmat.

Pengukuran Prestasi• Bilangan program latihan yang direkabentuk bagi keperluan negeri/pihak berkuasa tempatan dan badan

berkanun.• Bilangan tenaga pengajar luar yang mempunyai pengalaman dan kemahiran yang berdaftar.• Bilangan tenaga pengajar yang melakukan job attachment.• Bilangan tenaga pengajar yang menghadiri latihan di dalam dan luar negara.• Bilangan tenaga pengajar yang mengikuti kursus TOT.• Bilangan tenaga pengajar yang mengikuti program profesional dan lepasan ijazah bagi tujuan penempatan di

IPN.• Bilangan tenaga pengajar yang berpeluang menimba pengalaman mengajar di institusi/jabatan/kementerian.• Bilangan tenaga pengajar yang dapat berkhidmat mengikut tempoh masa yang ditetapkan.

SCORECARD: Latihan Berstruktur dan Komprehensif (Teras III)

Mengapa ia penting?

Reka bentuk latihan yang komprehensif dan relevan dengan bidang tugas penjawat awam adalah signifikan dalam memudahkan proses pembelajaran, aplikasi latihan dan memberi impak positif terhadap prestasi individu dan organisasi.

Strategi IPN• Mereka bentuk program perakaunan dan kewangan yang terkini dan relevan dengan bidang tugas.• Mengawal kualiti program latihan berdasarkan spesifikasi yang ditetapkan dalam sistem pengurusan kualiti MS

ISO 9001:2008.

Inisiatif IPN• Mereka bentuk program-program perakaunan dan kewangan bersesuaian dengan keperluan transformasi

perakaunan akruan kerajaan persekutuan.• Melakukan kajian semula terhadap reka bentuk latihan yang tidak menepati spesifikasi yang ditetapkan

dalam MS ISO 9001:2008 (pencapaian objektif, isi kandungan, teknik latihan, pengurusan kursus dan tenaga pengajar).

• Melakukan kajian impak keberkesanan program latihan terhadap aplikasi dan prestasi individu.

Pengukuran Prestasi• Bilangan program baru (perakaunan dan kewangan) berasaskan akruan yang direka bentuk.• Semua program latihan menepati spesifikasi yang ditetapkan seperti berikut:

o Pencapaian Objektif ( ≥ 5.30)o Isi Kandungan ( ≥ 5.30)o Teknik Latihan ( ≥ 5.30)o Pengurusan Kursus ( ≥ 5.30)o Tenaga Pengajar ( ≥ 5.30)

• Hasil kajian impak yang menunjukkan secara signifikan keberkesanan program latihan dalam menjelaskan aplikasi latihan dan prestasi individu.

SCORECARD: Pembelajaran Moden dan Kondusif (Teras IV,V dan VI)

Mengapa ia penting?

Alat bantuan pengajaran dan pembelajaran yang moden seperti e-learning adalah lebih fleksibel, memudahkan pemindahan ilmu dan maklumat merentasi sempadan geografi. Ia juga mampu menerapkan konsep pembelajaran berterusan oleh penjawat awam manakala suasana pembelajaran yang kondusif dapat meransang proses pembelajaran dengan lebih berkesan.

Strategi IPN• Menggunakan kaedah pembelajaran e-learning bagi program kewangan generik yang bersesuaian.• Mengawal kualiti elemen persekitaran (kemudahan kursus) berdasarkan spesifikasi yang ditetapkan dalam

sistem pengurusan kualiti MS ISO 9001:2008

Inisiatif IPN• Melaksanakan kajian kebolehlaksanaan konsep e-learning bagi program kewangan generik.• Mereka bentuk program kewangan generik terpilih bagi keperluan e-learning.

Page 22: Tinta IPN Volum 1, 2011

3534

• Melakukan kajian semula terhadap elemen persekitaran (kemudahan kursus) yang tidak menepati spesifikasi yang ditetapkan dalam MS ISO 9001:2008.

Pengukuran Prestasi• Hasil kajian kebolehlaksanaan konsep e-learning bagi program kewangan generik.• Bilangan program kewangan generik yang memenuhi keperluan reka bentuk e-learning.• Elemen persekitaran (kemudahan kursus) menepati spesifikasi MS ISO 9001:2008 (skor purata ≥ 5.30).

SCORECARD: Penyelidikan dan Pembangunan (Teras VII & VIII)

Mengapa ia penting?

Penyelidikan mampu menjawab persoalan-persoalan utama yang dibahaskan dalam amalan perakaunan dan kewangan sektor awam, seterusnya membantu jabatan dalam membuat keputusan tepat berhubung dengan penggubalan polisi, penetapan proses dan prosedur perakaunan dan kewangan manakala pembangunan amalan dan profesion perakaunan yang lestari akan memastikan ianya terus relevan selaras dengan peredaran masa dan zaman.

Strategi IPN• Mewujudkan usahasama strategik dengan institusi latihan/ pengajian tinggi/penyelidikan dalam bidang latihan,

pendidikan dan penerbitan ilmiah.• Melaksanakan program profesional/lepasan ijazah di IPN.• Mewujudkan IPN Centre for Professional Development.

Inisiatif IPN• Menjalankan usahasama penyelidikan tentang pelaporan penyata kewangan oleh pihak berkuasa tempatan. • Menjalankan usahasama penyelidikan bagi mengetahui sifat-sifat yang diperlukan oleh seorang akauntan dalam

menjalankan tugas pengauditan forensik. • Menerbitkan jurnal ilmiah yang memuatkan artikel berasaskan kajian perakaunan, kewangan dan pengurusan

sektor awam. • Mengadakan usahasama dengan institusi pengajian tinggi/ badan profesional bagi menganjurkan program-

program profesional (sebagai contoh: ACCA, CIMA, MICPA).• Mengadakan seminar penyelidikan.

Pengukuran Prestasi• Bilangan penyelidikan yang dilakukan. • Bilangan penerbitan ilmiah.• Bilangan program professional secara usahasama. • Bilangan seminar/dialog penyelidikan yang dianjurkan.

Kesemua strategi dan inisiatif yang telah dikenalpasti akan diterjemahkan dalam bentuk pelan tindakan yang akan dijelaskan dengan lebih terperinci dalam Pelan Pembangunan Strategik IPN 2012 – 2016 yang akan diedarkan kepada umum pada bulan Disember 2011 nanti.

Penutup

Pengurusan IPN mengalu-alukan sebarang bentuk maklumbalas dari semua pihak. Maklumbalas bolehlah disalurkan terus kepada Unit Penyelidikan, Pembangunan dan Kawalan Kualiti Institut Perakaunan Negara melalui alamat berikut:

Institut Perakaunan NegaraJabatan Akauntan Negara Malaysia

Unit Penyelidikan, Pembangunan & Kawalan KualitiJalan 2 Sungai Lang45100 Sabak Bernam

SelangorTel: 03-32172101

Rujukan

David, FR 2001. Strategic Management: Concept and Cases, Eight Ed., New YorkStrategy Development.The Chartered Institute of Public Finance and Accountancy (CIPFA), United Kingdom,

JAPANESE AND SOCIAL CAPITALHusaini Abu

Introduction

Japan’s rapid rise as an economic power is attributed in most corners to a distinctly unique institutional environment. The central government took a very strong initiative to control the whole country efficiently and successfully led the country up to one of the most developed economies in the world. Recent neo-liberal movements, promoted strongly by the popular Koizumi Administration between 2001 and 2006, accelerated privatization aiming at so-called small government and cut off public services in order to go along with the process of globalization or ‘the next society’ requiring the social shift (Maruyama, 2009).

The world believed factors which contributed towards Japan’s success are the patriotism, discipline, good work ethics, competent management system and above all, the close cooperation between the Government and the private sector. Until the last decade, various levels of the Japanese government were very active in directing and advising the private sector. Japan has been censured for the close cooperation between the government and the corporations. Japan incorporated for example, was regarded as some kind of cronyism involving the government and the private sector. The government helps the private sector to succeed because a big portion of the profits made by the private sector belongs to the government. In helping the private sector the government is actually helping itself. It is right for the government to help the private sector, but to overcome bureaucratic bottlenecks which often result in unnecessary losses by the businesses.

According to various case studies on Japanese-owned plants in USA by Doeringer and Terkla (2003), they found out that there are major differences in the extent to which new Japanese and U.S. plants invest in human capital, adopt management practices that promote productivity, and invest in management ‘cultures’ that foster social capital formation at the workplace. Even though both new Japanese-owned and U.S. plants have technical production functions that are similar and employ similar types of workers, these management differences associated with Japanese FDI result in faster rates of growth in productivity and employment growth (Doeringer & Terkla, 2003).

Social Overhead Capital

According to Tsujinaka (2002), there is a common belief that ‘social capital’ is equivalent to ‘social overhead capital,’ i.e. the government’s investment in the social infrastructure (dating from the 1960s in Japan). The Encyclopedia of Japan defines ‘social overhead capital’ as investment in the social infrastructure, which includes sewage systems, waterworks, schools, parks, ports, docks, airports and expressways. Overall, the Japanese economy has been seen as a mix of free-market policies and active government intervention that has changed as that country’s economy has developed.

The notion of social capital, then, supports the assumption of the Japanese-model welfare society – that the community provides support to its members. The relationship between a welfare regime and social capital is mutual and reciprocal. Social capital strengthens the sense of social values, participation and collectivity upon which a cohesive society is based. It is a means of coping with and solving community problems (Fukuyama, 1999).

Informal arrangements and community networks have been an important source of assistance in the past and that recent government policies have tried to encourage the development of a vital Japanese-model welfare society. Informal networks and volunteer activities, which are based on the values of mutual help and reciprocity, can be regarded in terms of ‘social capital’ (Chan, Cheung & Peng, 2004).

Since the 1990s social capital has acquired a broader meaning that is more in line with the definition adopted in most of the literature, greater emphasis has been placed on relationships and networks and on civil society, not-for-profit organizations (NPOs) and nongovernmental organizations (NGOs), at both macro and micro levels (Tsujinaka, 2002). Nevertheless, Tsujinaka argues that there are still few published studies in Japan that have the term ‘social capital’ in their title or that focus on civil society, NGOs and NPOs.

In order to evaluate the assumptions and strengths of community in Japan, Chan RKH., Cheung CK. and Peng I. (2004) suggested the concept of social capital is assessed according to three categories:

1. Structural social capital – including network density, network homogeneity and network proximity;2. Experiential individual social capital – including received help and relational investment;3. Anticipatory individual social capital – including expected conditional help, unconditional help (both individual and

Page 23: Tinta IPN Volum 1, 2011

3736

group) and expected relationship continuity.

The findings are based on a small-scale survey conducted in the Greater Kobe area in 2002. The study revealed that the level of structural social capital is ‘average’ and the level of experiential individual social capital is ‘rather low’. However, the anticipatory individual social capital, which is the expectation of future assistance whether conditional or unconditional, is higher than the experiential individual social capital. The findings suggest that, in Japan, people’s belief that they will receive assistance in the future has a significant impact on their level of achievement (Chan, Cheung & Peng, 2004).

In relation to rural development, Seiichi Sakurai (2006) indicates that collective actions by residents affect three dimensions of community activities:

• Agricultural production,• Rural diversification (new or alternative activities in rural development), and• Rural resource management.

Development of these three dimensions improves the quality of life in a rural community, and a rural economy or society can be fully developed. Figure 1 illustrated that the state of traditional foundations may either encourage or discourage residents in respect to conducting new community activities and indirectly cause positive or negative effects on rural revitalization (Sakurai, 2006).

Figure 1: Impact of Social Capital on Rural Development

(Source: Seiichi Sakurai, 2006)

Shushin-Koyo ( 終身雇用 )

Japanese businesses believe in life-time employment (Shushin-koyo). It is a social obligation that relieves the government and therefore the public from having to bear the burden of unemployment and old-age care (Mahathir, 2002). An article wrote that the Japanese white-collar accepted boring jobs or postings to provincial backwaters without question. They did it all simply because the company asked them to do and the thought of finding another employer never crossed their minds. They became the paragon of modern Japan, hero who fashioned the world’s second-largest economy from the ashes of war.

Doeringer and Terkla (2003) found that new Japanese firms do not pay higher wages than the U.S. plants, but Japanese-owned plants do provide much greater job security. Over eight times the percentage of Japanese-owned plants provide high job security than U.S.-owned plants and special provisions for employee consultation and “voice” are universal among the Japanese-owned plants, compared to only two out of five of the U.S. plants.

According to Sakie. T. Fukushima (2008), Japanese companies have developed executives who excel in working in teams and as a member of an organization. Japanese business places importance on relationships with people that guarantee long-term trust and also values “face” in the industry that can open doors to exclusive sectors. She summarizes the professional and personal attributes that were most valued in executives in traditional Japanese companies are as in Figure 3. These qualities were among the key success factors that led to the phenomenal success of the Japanese economy through the 1980s (Fukushima, 2008).

Figure 2: Traditional Japanese Executives

Until the past decade, the Japanese workforce has been noted for its relative stability. Accordingly, one of the principal components of the success metalworking machinery firms across Japan is the relatively small turnover rate for most producers. Large Japanese manufacturing companies have traditionally been reluctant to lay off workers, many companies across this industry have long viewed employment stability as more important that shareholder value. From another case studies interviews revealed that there is a nearly universal social capital dimension to many of the high performance management practices adopted by Japanese-owned plants. For example, allowing employees to manage their own teams, participate in quality circles, and control quality contributes to a culture of collective responsibility for production efficiency and the commitment by the firm to strong job guarantees is expected to prompt a reciprocal commitment to the firm by its employees (Doeringer & Terkla, 2003).

Gijyutsu Gino No Densho ( 技術技能の伝承 )

In order to understand the dynamics of an industry and the firms within it, one must also be aware of the culture of the firm, including internal relationships within the organization. The organizational cultures within a firm or industry are also informed by national cultures which also must also be taken into consideration. Japanese cultures in management emphasized the importance of developing employee commitment to raising productivity. After adopting commitment incentives that include an explicit no layoff policy and extensive reliance on quality circles, the plant manager was moving to the “next stage beyond quality circles” by creating self-managed production teams and using small groups of operators, technicians, and engineers to focus on plant-wide efficiency and quality issues (Doeringer & Terkla, 2003).

National culture plays a role in company dynamics with respect to measures such as individualism and views on time and is pivotal to comprehending norms within business operations. Culture extends to all facets of the company is indeed integral to the successful implementation of advanced technologies for manufacturers. For instance, there is a concept of gijyutsu gino no densho (技術技能の伝承) which is some combination of technical skill and innovation that is passed to the next generation within a firm or industry. It is viewed as an obligation to relay these skills to the next generation of manufacturing workers. It means that the manufacturing is viewed not only as a skill, but also as an art. A very important part of this is that within these companies, the worker is “…not as a simple person.” Rather, he or she is viewed as an integral part of the company (Kalafsky, 2006).

Page 24: Tinta IPN Volum 1, 2011

3938

Closing

The Japanese education has a long successful history as the base of a top-level economy in the world so that it is expected to play an important role to tackle with any problems in the society. Parents want their children to receive high quality education, and students go to have private lessons after school for their entrance examinations. The emphasis is given heavily to the academic knowledge in subjects, although The Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) wants to promote lifelong learning for overarching learning through school lessons and globalized society. In addition to that Fukuyama (2001) explains educational institutions increase human and social capital as the greatest direct ability of the government. He point out that social capital can contribute towards education because social capital runs circular and is interactive. In other words, the synergy can be expected between education and social capital (Maruyama, 2009).

Note:Extracted from Waseda University’s Thesis Paper; Bin Abu, Malaysia’s Look East Policy: The Relevance with Japan Today, Section 3.

References

Chan RKH, Cheung CK, Peng I. (2004). “Social capital and its relevance to the Japanese-model welfare society”. Int. J Soc Welfare 2004: 13: 315–324. Blackwell PublishingDoeringer, P.B. and Terkla, D.G. (2003). “Foreign Direct Investment, Management Practices, and Social Capital: New Evidence on the Host Country Effects of Japanese Multinationals”Fukushima, S.T. (2008). “Innovation Japan through Globalization of Human Capital”. Economy, Culture and History: Japan Spotlight Bimonthly, Issue No. 158Fukuyama, F. (1999). “Social Capital and Civil Society”. IMF Conference on 2nd Generation Reforms.Kalafsky, R. (2006). “Human capital in Japanese Manufacturing: Evidence and Practices from a Key Capital Goods Sector,” The Industrial Geographer, Volume 3, Issue 2, p. 13-26Maruyama, H. (2009). “Lifelong Learning for Sustainable Community Development in a Japanese Case”. National Institute for Educational Policy Research (NIER) of Japan, Educational Policy Analysis and Strategic Research, V 4,N1,2009Tsujinaka Y (2002). “The cultural dimension in measuring social capital: perspectives from Japan.” Paper presented at Social Capital: The Challenge of International Measurement, London, 25–27 September.

(Gambar Hiasan)

INTEGRITI PENJAWAT AWAM: SUATU PENGHAYATAN

Nurlaili Mat Isa

Integriti merupakan satu konsep yang kompleks. Integriti berasal daripada perkataan latin: ‘integer’ yang bermaksud menyeluruh, sempurna dan kesatuan yang teguh. Pendefinisian terhadap istilah integriti boleh diklasifikasikan kepada empat perspektif iaitu ketekalan nilai peribadi, komitmen terhadap nilai peribadi, komitmen terhadap nilai komuniti dan komitmen terhadap nilai-nilai murni. Pellegrino (1990), merujuk integriti sebagai tahap/keadaan keseimbangan di antara ruang peribadi (privacy), autonomi dan nilai individu. Roberts (1994), pula memberikan takrifan yang lebih mudah iaitu kesatuan di antara komitmen sepenuhnya kepada nilai yang dipegang dalam setiap ucapan dan tindakan seseorang. Takrifan Roberts selari dengan Musschenga (2001) yang menakrifkan integriti sebagi konsistensi dan koherensi dalaman keyakinan seseorang dengan penyataan dan tindakannya. Integriti merupakan konsep penting dalam pentaakulan etika kerana integriti berkait rapat dengan pembentukan dan pengukuhan etika yang baik serta melaksanakan perkara yang betul. Justeru, integriti juga didefinisikan sebagai kepercayaan terhadap komitmen dan kemampuan seseorang memelihara moral diri tanpa sebarang kompromi. Integriti juga menerangkan elemen tingkah laku pekerja dan kejayaan yang melibatkan urusan yang adil, kejujuran dan kebolehpercayaan di tempat kerja.

Peranan dan Kepentingan Integriti di Kalangan Penjawat Awam

Integriti merupakan elemen penting bagi kesejahteraan penjawat awam. Integriti mempunyai hubungan yang positif dengan kesejahteraan individu, kesejahteraan komuniti dan kesejahteraan organisasi. Integriti membentuk penjawat awam yang mempunyai tingkah laku yang baik dan bebas daripada tingkah laku kaunter produktif. Antara tingkah laku kaunter produktif tersebut adalah mencuri, vandalisme, memanjangkan waktu rehat tanpa kebenaran dan ponteng kerja. Sebaliknya, kelemahan integriti akan menyumbang kepada keruntuhan nilai moral dan kerosakan sesuatu profesyen pekerjaan. Integriti mempengaruhi kejayaan emosi, kejayaan kerjaya dan kewangan, kejayaan kerja, kejayaan perhubungan dan kejayaan fizikal seseorang penjawat awam. Kejayaan emosi merupakan pengaruh untuk menjadi gembira, puas hati atau tenang dan sebaliknya risau, cemas, kecewa, marah atau tidak berpuas hati. Kejayaan kerjaya dan kewangan didefinisikan dalam konteks kejayaan kerja dan keupayaan mengawal kebiasaan perbelanjaan dan simpanan yang mencukupi untuk masa depan dan kerjaya seseorang.

Kejayaan kerja didefinisikan dalam aspek produktiviti tinggi, keseronokan bekerja, dedikasi terhadap tugas dan optimis terhadap kerjaya seseorang berbanding kebiasaan kerja yang teruk dan tidak dapat dipercayai, hubungan yang buruk dengan rakan sekerja dan penyelia/ketua, kecenderungan melakukan aktiviti yang dilarang di tempat kerja dan sikap menganggap kerja sebagai satu paksaan. Kejayaan dalam perhubungan didefinisikan dalam konteks kepuasan umum, keharmonian dan hubungan yang menggembirakan dengan rakan, rakan sekerja, saudara mara dan pasangan berbanding hubungan yang dipenuhi dengan konflik, pertentangan, kekecewaan, perpisahan dan kesengsaraan. Kejayaan fizikal didefinisikan dalam aspek kebiasaan berorientasikan kesihatan (seperti senaman berterusan, diet yang sihat dan rehat yang mencukupi) dan penjagaan kesihatan yang minima berlawanan dengan pengabaian kesihatan

(Gambar Hiasan)

Page 25: Tinta IPN Volum 1, 2011

4140

dengan kekurangan nutrisi, penyalahgunaan arak, tembakau dan penagihan dadah serta kekerapan pergantungan terhadap penjagaan kesihatan akibat penyakit kesilapan sendiri. Pembentukan Integriti Penjawat Awam

Individu bertanggungjawab terhadap pembentukan integriti diri mereka. Menurut Aristotle, individu adalah bermoral apabila melakukan tindakan yang betul kerana mengetahui tindakan itu adalah betul secara konsisten dan sebati dengan dirinya. Oleh itu, Aristotle berpendapat adalah sangat penting untuk membentuk nilai moral yang baik melalui kebiasaan dan latihan. Individu juga perlu mempunyai keberanian untuk menentukan sempadan bagi mempertahankan diri daripada perkara yang merosakkan dirinya sendiri dan nilai yang dipegang. Individu perlu menyerlahkan kreativiti, tidak terlalu serius sehingga kehilangan sense of humor, melakukan perkara yang betul, tidak bersifat taksub kepada peribadi tertentu dan mendengar pendapat orang lain untuk menjana integriti diri mereka. Komuniti dan organisasi mempengaruhi pembangunan integriti. Komuniti mempengaruhi integriti profesional kerana komuniti profesion tersebut terlibat dalam setiap tahap pembangunan profesional. Komuniti menentukan kelayakan dan standard kecekapan ahli.

Integriti boleh dikekalkan dengan mewujudkan persekitaran kerja yang selamat dan hukuman yang berterusan. Pembangunan integriti juga memerlukan perubahan dalam budaya organisasi dan pendidikan dengan menumpukan kepada pembentukan moral komuniti. Seseorang penjawat awam perlu menekankan kepada pendidikan sebagai pendekatan utama pembangunan integriti untuk memahami falsafah dan kepentingannya serta menjadikannya sebagai sebahagian daripada identiti diri. Dalam konteks peribadi, individu perlu mengawal hawa nafsu, menyucikan hati, bertaqwa kepada Allah serta memantapkan akidah dan akhlak terpuji. Organisasi pula perlu mematuhi kod etika Ikrar Integriti Perkhidmatan Awam, berpegang teguh kepada prinsip keadilan dan mewujudkan mekanisme penyeliaan yang efektif. Beliau kemudiannya menyimpulkan, secara dasarnya integriti terbentuk daripada kekuatan rohani dan kesucian akidah tauhid.

Nilai-Nilai Integriti

Selaras dengan perbincangan yang condong dalam konteks penjawat awam di Malaysia, nilai-nilai murni tersebut adalah nilai-nilai murni yang dikongsikan bersama oleh rakyat Malaysia. Nilai tersebut adalah nilai dan etika perkhidmatan awam Malaysia kerana kakitangan perkhidmatan awam adalah cermin dan tauladan kepada masyarakat Malaysia khususnya dalam konteks kerjaya. Nilai-nilai ini dikongsikan bersama di dalam pelbagai kempen dan dasar-dasar yang digubal oleh kerajaan serta diwartakan melalui perantaraan media massa dan program-program khusus di seluruh negara. Nilai dan etika perkhidmatan awam terkandung dalam Tonggak Dua Belas iaitu, menghargai masa, ketekunan membawa kejayaan, keseronokan bekerja, kemuliaan kesederhanaan, ketinggian peribadi, kekuatan sifat baik hati, pengaruh teladan, kewajipan menjalankan tugas, kebijaksanaan berhemat, keutamaan kesabaran, peningkatan bakat dan nikmat mencipta. Tonggak Dua Belas berasaskan tujuh teras etika perkhidmatan awam iaitu: berazam meningkatkan mutu perkhidmatan, bekerja dengan penuh tanggungjawab, berusaha mengikis sikap mementingkan diri, bekerja dengan penuh muhibah dan kemesraan, bekerja ke arah memajukan pemikiran rakyat dan pembangunan negara, bekerjasama dalam membanteras kelemahan serta musuh negara dan berpegang teguh kepada ajaran agama.

Nilai dalam Tonggak Dua Belas merangkumi Etika Teras Perkhidmatan Awam, Nilai Murni Profesional, Etika Pentadbiran Awam serta Nilai dan Etika Perkhidmatan Awam: nilai peribadi asas, nilai mengutamakan pelanggan, nilai kepimpinan, nilai profesionalisme, nilai produktiviti/kualiti dan nilai-nilai keagamaan. Kesemua nilai-nilai murni tersebut dapat diklasifikasikan kepada tiga kategori iaitu kesucian hati (purity), amanah (trustworthiness) dan kebijaksanaan dalam berfikir dan bertindak (wisdom). Kesemua nilai-nilai ini adalah penting untuk memastikan pencapaian misi dan visi negara untuk melahirkan sumber manusia yang mempunyai kualiti bertaraf dunia.

Ilmu merupakan teras utama integriti. Ilmu dalam konteks ini adalah pengetahuan dan kefahaman tentang falsafah, nilai, kepentingan dan tujuan integriti dengan jelas dan mendalam. Ilmu ini kemudiannya akan memberikan kesedaran untuk menghayati nilai integriti bagi mencapai kecemerlangan diri dan organisasi. Motivasi yang kuat dan matlamat

yang teguh ini kemudiannya akan mendorong individu untuk menghayati nilai-nilai integriti secara mendalam dan menjadikan ianya sebagai nilai yang sebati dengan dirinya. Apabila nilai tersebut telah sebati dengan jiwa individu, individu akan berusaha untuk memberikan komitmen sepenuhnya terhadap nilai yang dipegang dalam setiap tutur kata dan tindakannya. Oleh itu, individu dikatakan mempunyai integriti yang tinggi apabila tindakannya selaras dengan nilai-nilai murni yang dipegangnya.

Akhlak sepertimana integriti adalah nilai yang telah kukuh sebati dalam diri individu dan diikuti dengan komitmen sepenuhnya terhadap nilai tersebut sehingga ianya menjadi tabiat kebiasaan. Perbezaan di antara keduanya adalah pada piawaian dan motif nilai tersebut. Piawaian integriti adalah berasaskan nilai etika yang diterima sebagai nilai yang positif dan baik secara universal (nilai-nilai murni atau moral virtues). Piawaian nilai akhlak pula berpaksikan kepada nilai yang telah termaktub di dalam al-Quran dan sunnah. Motif integriti adalah kesejahteraan sejagat (universal peace) manakala motif akhlak adalah keredaan Allah S.W.T. Sehubungan itu, kerangka konseptual integriti tidak dapat lari daripada membicarakan persoalan akhlak kerana nilai akhlak bersifat mutlak dan terdapat perkongsian nilai di dalam kedua-dua aspek tersebut (aspek integriti dan akhlak).

Berakar umbikan daripada segala pemahaman ini, kita dapat simpulkan bahawa makna integriti yang seharusnya dihayati oleh semua penjawat awam ialah pengetahuan, kesedaran, penghayatan dan pegangan teguh kepada nilai-nilai murni secara konsisten yang disertai komitmen sepenuhnya terhadap nilai-nilai tersebut dalam setiap perkataan dan tindakan untuk mencapai kecemerlangan diri dan organisasi. Integriti yang utuh bakal menjamin kejayaan organisasi yang gemilang seterusnya menggapai wawasan yang telah elok direncanakan sejak sekian lama.

Rujukan

http://jurnalakademik.blogspot.com/2006/09/pemantapan-nilai-integriti-individu.htmlhttp://www.slideshare.net/syfaris/nilai-dan-etika-penjawat-awamhttp://www.bomba.gov.my/index-php?option=com_content&view=article&id=562%3Amenggalas-kelangsungan-integriti-tanggungjawab-sebagai-penjawat-awam&Itemid=56&lang=bm

(Gambar Hiasan)

Page 26: Tinta IPN Volum 1, 2011

4342

KEGILAAN WANG PLASTIK : SUATU FENOMENA

Sutina Mahmod

Wang Plastik? Apakah takrifan yang paling tepat untuk rangkaian kata ini? Merujuk kepada Kamus Dewan Edisi Empat, wang plastik ialah kiasan kad kredit. Kad kredit pula bermaksud kad yang menunjukkan keterangan seperti nama, tandatangan dan nombor kad pengenalan pemegangnya yang membolehkan pemegang kad itu membuat pembelian (untuk barangan, perkhidmatan dan sebagainya) secara kredit. Kad kredit yang bersaiz 85.6mm x 53.98mm dengan ketebalan 0.76mm (menepati spesifikasi ID-1 dalam ISO/IEC 7810: characteristics of identification cards) kini telah menjadi satu kebiasaaan/trend/fenomena. Di mana-mana sahaja kad kredit boleh digunakan sebagai instrumen pembayaran bagi sebarang jenis urus niaga jual beli, sama ada di pasar raya untuk membeli belah barangan keperluan harian, mahupun di bengkel kereta Ah Chong (bukan nama sebenar) untuk mengganti tayar kereta yang telah haus. Kemudahan yang meluas ini adalah disebabkan oleh permintaan para pengguna

yang lebih gemar menggunakan kad (sama ada kad kredit, kad debit atau kad caj) sebagai medium pembayaran berbanding wang tunai. Tatkala membayar menggunakan kad kredit, kebiasaannya pengguna tidak akan khuatir dengan nilai pembayaran pada satu-satu masa, asalkan tidak melebihi had kad kredit yang ditetapkan oleh syarikat pengeluar kad tersebut. Berbanding sekiranya menggunakan tunai, pengguna akan lebih berhati-hati supaya pembelian tidak melebihi tunai yang ada. Institusi perbankan dan kewangan pula berlumba-lumba menjalankan pelbagai promosi untuk menarik lebih ramai pengguna kad kredit dan seterusnya dapat menjana keuntungan yang lebih tinggi.

Mengapa senario ini berlaku? Mengapa kad kredit ini menjadi kegilaan masyarakat khususnya warga metropolitan sebagaimananya taksubnya muda mudi dan anak remaja kini kepada gelombang muzik K-pop? Benarkah wang plastik merupakan wang ‘plus’ atau wang tambahan kepada pemiliknya? Atau sebaliknya ia merupakan hutang ‘plus’ kepada pemiliknya?

SEJARAH KAD KREDIT

Sebelum persoalan ini cuba dirungkaikan dengan lebih mendalam, kita lihat dahulu susur galur kemunculan kad kredit dalam tamadun manusia. Menurut sumber Wikipedia, konsep penggunaan kad bagi tujuan pembelian telah mula diperihalkan pada tahun 1887 oleh Edward Bellamy dalam novel utopianya bertajuk Looking Backward. Namun, kad kredit mula digunakan untuk urus niaga pembelian dalam tahun 1920-an di Amerika Syarikat. Kad ini hanya digunakan untuk menjual bahan api kepada pemilik kenderaan yang semakin bertambah pada ketika itu. Medium perantaraannya ialah Charga-Plate yang dibangunkan dan mulai digunakan pada tahun 1930-an sehingga 1950-an. Kepingan logam yang berbentuk segi empat tepat dan berukuran 2½ inci x 1¼ inci dicetak timbul dengan nama pelanggan, bandar dan daerah, dikepilkan bersama kad kertas kecil untuk tandatangan pemilik. Untuk merekod pembelian, plat ini diletakkan di atas penekap dan di atasnya diletakkan slip caj. Rekod transaksi akan tertera akibat tekanan penekap ini. Slip ini akan dijadikan asas untuk rekod pembelian yang diselenggarakan secara manual. Kad ini hanya digunakan untuk satu penjual sahaja. Agak leceh bukan?

Namun, penggunaan kad kredit diperluas dan dipermudah melampaui tahun. Dalam tahun 1958 kad kredit American Express diperkenal mengguna pakai konsep kad caj; Diners Club iaitu pembayaran kepada pelbagai peniaga melalui satu kad yang sama.

BAGAIMANA KAD KREDIT BERFUNGSI

Kad kredit boleh dipohon daripada pengeluar-pengeluar kad dengan memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh pengeluar. Apabila kad kredit digunakan, pengeluar kad kredit akan membuat pembayaran kepada peniaga terlebih dahulu bagi pihak pemegang kad dan bil akan dihantar kepada pemegang kad secara bulanan melalui penyata. Pemegang kad dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya amaun pembayaran minimum sebelum tarikh tamat

(Gambar Hiasan)

Page 27: Tinta IPN Volum 1, 2011

4544

tempoh. Pengeluar kad kredit akan memberikan suatu tempoh tanpa faedah (biasanya 20 hari) iaitu tiada faedah dikenakan atas baki belum jelas. Caj kewangan atau faedah hanya akan dikenakan atas baki yang belum jelas selepas tarikh tamat tempoh.

Kad kredit juga boleh digunakan untuk mendapatkan pendahuluan wang tunai di mesin-mesin ATM (Auto Teller Machine)dan di kaunter pengeluar kad. Walau bagaimanapun, selain daripada dikenakan caj kewangan, pemilik kad juga akan dikenakan yuran pendahuluan wang tunai setiap kali transaksi tersebut dibuat. Tiada tempoh tanpa faedah diberikan kepada transaksi ini yang bermaksud caj kewangan akan dikira bermula dari tarikh pengambilan pendahuluan wang tunai dibuat.

Kini, konsep pembelian atas talian (on-line) dengan menggunakan kad kredit atau melalui perbankan internet semakin meluas. Kemudahan ini amat diminati ramai mungkin kerana kesibukan tugas yang tidak mengizinkan warga kota khususnya untuk meluangkan masa membeli belah di pasaraya. Di pihak pengeluar yang menyediakan kemudahan ini, pelbagai caj dan yuran akan dikenakan (bergantung kepada pengeluar) seperti caj kewangan, yuran pendahuluan wang tunai, caj bayaran lewat dan lain-lain caj sebagai timbal balik kepada kemudahan yang ditawarkan.

SENARIO PENGGUNAAN KAD KREDIT DI MALAYSIA

Dilihat dari sudut polisi monetari, Bank Negara Malaysia telah mengumumkan syarat-syarat baharu yang lebih ketat dalam pemilikan kad kredit berkuat kuasa 19 Mac 2011. Di bawah garis panduan ini, syarat kelayakan untuk mendapatkan kad kredit baharu memerlukan had pendapatan minimum dinaikkan kepada RM24,000 berbanding RM18,000 sebelum ini. Bagi pemegang kad yang berpendapatan RM36,000 setahun atau kurang, mereka hanya dibenarkan memiliki kad kredit daripada dua pengeluar kad sahaja. Mana-mana pengguna dalam golongan ini yang telah memiliki lebih daripada dua pengeluar kad diberi tempoh sehingga akhir tahun 2011 untuk menentukan pengeluar kad yang menjadi pilihan. Selain daripada itu, tempoh masa sekurang-kurangnya dua tahun diberikan kepada pemegang kad untuk menyelesaikan baki hutang kad kredit yang dibatalkan. Had maksimum kredit juga ditetapkan pada tahap kadar dua kali pendapatan bulanan mereka daripada setiap pengeluar. Pada masa yang sama, pengeluar kad juga ditegah menaikkan had kredit dan menawarkan pendahuluan dalam bentuk cek berbayar tanpa dipohon dan mendapat persetujuan pemegangnya terlebih dahulu. Pengeluar kad juga dikehendaki menyediakan lembaran penzahiran produk (product disclosure sheet) yang mengandungi maklumat penting, yuran dan tanggungjawab pemegang kad dengan jelas. Usaha-usaha ini adalah rentetan daripada aliran peningkatan hutang isi rumah yang disebabkan oleh kad kredit, walaupun ia tidak membimbangkan, namun perlu dikawal sebelum menjadi parah. Data pada Mac 2011 menunjukkan bahawa seramai 3.2 juta orang di Malaysia memegang kad kredit dan daripada jumlah ini, 50% adalah dalam kalangan mereka yang berpendapatan kurang RM36,000. Laporan Khas yang dipetik daripada Berita Minggu pada 24 Julai 2010 pula melaporkan bahawa lebih 10 juta pengguna kad kredit di negara ini mempunyai jumlah tunggakan RM24.4 billion tetapi hanya 30% daripada mereka membayar balik baki penuh setiap bulan. Statistik Bank Negara Malaysia juga menunjukkan bahawa pinjaman melalui kad kredit telah menguasai 6.1% daripada jumlah pembiayaan institusi perbankan (sehingga Mac 2009).

Isu penggunaan kad kredit di Malaysia juga harus dikupas daripada pandangan Islam. Mesyuarat Jemaah Ulama’ Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan yang bersidang pada 1 Jan 2006 telah membincangkan mengenai fatwa berhubung kad kredit. Mesyuarat Jemaah Ulama’ bersetuju memfatwakan bahawa penggunaan kad kredit Islamik untuk bermuamalah dan membayar zakat adalah diharuskan manakala penggunaan kad kredit konvensional diharuskan sekiranya pengguna kad ini dapat mengelakkan diri daripada dikenakan bayaran atau denda yang berunsur riba. Sebelum daripada itu, Mesyuarat Jawatankuasa Perunding Hukum Syara’ (FATWA) Negeri Selangor yang diadakan pada 19 Februari 2002 telah sebulat suara membuat keputusan bahawa membayar zakat melalui kad kredit/kad Bank Islam dengan syarat disertai dengan niat yang ikhlas. Bagi pembayaran zakat melalui kad kredit, pembayar hendaklah berniat mewakilkan pihak bank sebagai wakilnya bagi membayar zakatnya secara tunai kepada amil.

KELEBIHAN KAD KREDIT

Kad kredit mengurangkan bebanan membawa tunai. Bagi kebanyakan orang, membawa wang tunai merupakan sesuatu yang menyusahkan khususnya semasa pembayaran yang besar jumlahnya dan semasa melancong atau berjalan jauh. Bebanan ini boleh dilihat dari sudut pengendalian dan keselamatan wang tunai yang dibawa. Dengan menggunakan kad kredit, cukup sekadar membawa sekeping kad, hulurkan sahaja kepada juruwang semasa pembelian dibuat atau imbaskan sahaja kad kredit ke mesin pengimbas, dan bawa pulang barang yang dibeli atau gunakan sahaja perkhidmatan yang diperlukan. Tidak perlu mengira wang dan tidak perlu menunggu baki wang dikembalikan. Mudah bukan? Risiko kerugian akibat diragut juga dapat diminimakan. Seandainya kad kredit anda diragut, anda perlu serta-merta menelefon pengeluar kad untuk membekukan sementara penggunaan kad tersebut, namun seandainya wang tunai yang diragut, bukankah wang tunai itu terus lenyap dan tidak dapat diganti? Di samping itu, bagi yang gemar melancong atau seringkali bertugas ke luar negara, kad kredit memudahkan dari segi tiadanya keperluan untuk menukar mata wang asing.

KELEMAHAN KAD KREDIT

Keselamatan data yang diragui. Semasa penggunaan kad kredit, data pemilik berpindah di antara peniaga dan pengeluar. Sebaran data peribadi ini akan lebih meluas apabila transaksi pembayaran melalui internet menggunakan instrumen kad kredit. Oleh itu, langkah waspada harus diambil oleh kedua-dua pihak iaitu pemilik dan pengeluar, bagi memastikan kerahsiaan data terpelihara.

Risiko inflasi.Perbelanjaan awam yang banyak melalui pinjaman yang salah satu puncanya ialah daripada kad kredit mampu menggugat kestabilan harga dalam ekonomi melalui pertumbuhan penawaran wang yang meningkat.

Penggunaan terbatas.Keterbatasan penggunaan ini dilihat dari aspek bilangan peniaga yang menawarkan kemudahan pembayaran menggunakan kad kredit dan penetapan had nilai pembelian tertentu bagi membolehkan kad kredit digunakan sebagai medium pembayaran. Terdapat sesetengah kedai yang tidak menyediakan kemudahan pembayaran secara kad kredit dan terdapat juga sesetengah kedai yang meletakkan had minima pembelian yang boleh dibayar melalui kad kredit.

Risiko muflis. Walaupun statistik daripada Jabatan Insolvensi menunjukkan penurunan dalam jumlah pengguna kad kredit yang diisytiharkan muflis dari tahun ke tahun (2005:1,346 kes, 2006:790 kes, 2007:797 kes, 2008:647 kes, 2009:570 kes, sehingga Mei 2010:267 kes), namun peringatan berterusan dan langkah berhati-hati perlu diambil. Keghairahan berbelanja tanpa memikirkan risiko kegagalan bayaran balik harus dihentikan. Pemilik kad harus sedar bahawa kad yang digunakan itu sebenarnya wang, bukannya semata-mata plastik yang tidak bernilai.

Risiko penipuan. Ramai peniaga berasa gusar untuk membenarkan pembayaran melalui kad kredit kerana sering kali berlaku penipuan seperti yang sering dilaporkan di dada-dada akhbar.

Kadar caj yang tinggi. Untuk memiliki sesuatu kad kredit, pelbagai caj perlu ditanggung oleh pengguna/pemilik kad seperti yuran penyertaan, yuran tahunan, caj kewangan, yuran pendahuluan wang tunai dan caj bayaran lewat yang agak membebankan.

TIPS MEMILIKI, MENGGUNA DAN MELINDUNGI KAD KREDIT ANDA

Batalkan niat untuk memiliki kad kredit kerana lebih selamat berbuat demikian. Namun, sekiranya diperlukan, pilih kad kredit yang menawarkan nilai kemudahan terbaik dan teliti terma dan syarat yang mungkin terselindung. Ambil ingatan berhubung pesanan Rasulullah SAW : “Sesungguhnya riba itu boleh berlaku pada jual beli secara hutang (kredit)” (Riwayat Muslim)

Pastikan kad kredit and tidak dipinjamkan kepada sesiapa walaupun kepada rakan atau ahli keluarga.

Pastikan nombor akaun kad kredit anda tidak didedahkan melalui perbualan telefon kecuali syarikat atau individu tersebut telah anda kenal pasti.

Pastikan nombor PIN (Personal Identification Number) tidak ditulis atau disimpan dalam dompet anda. Nombor tersebut harus dihafal, manakala penyata nombor PIN yang dikirim oleh pengeluar kad kredit harus dihapuskan.

Page 28: Tinta IPN Volum 1, 2011

4746

Pastikan kad kredit tidak terdedah atau tidak diawasi. Perlu diingat bahawa nilai kad kredit anda adalah sama seperti tunai.

Pastikan kad kredit anda sentiasa berada dalam simpanan anda.

Tandatangan di belakang kad kredit anda sebaik menerima daripada pengeluar supaya orang lain tidak boleh menggunakannya.

Awasi kad kredit anda setiap kali membuat pembayaran/pembelian dan pastikan penjual tersebut memulangkan kad anda berserta resit dan draf jualan sebaik sahaja selesai setiap transaksi.

Gariskan pada bahagian jumlah pembelian atau bulatkan jumlah pembelian yang telah dibuat atas resit atau draf jualan setiap kali hendak menandatanganinya.

Simpan salinan pendua draf jualan anda. Sahkan jumlah pembelian bulanan dengan penyata bulanan kad anda. Sila laporkan jika terdapat sebarang kesilapan atau percanggahan.

Sekiranya kad anda hilang, dicuri atau rosak, sila hubungi pengeluar dengan kadar segera. Sila buat laporan bertulis berserta laporan polis bagi kehilangan/kecurian kad.

Senaraikan semua nombor kad kredit yang anda miliki berserta nombor telefon pengeluar bagi tujuan kecemasan, kehilangan atau kecurian kad anda. Simpan senarai tersebut di tempat yang selamat.

Pastikan anda menerima penyata bulanan kad anda pada setiap bulan. Jika tidak, hubungi segera pengeluar.

Buat pembayaran sebelum tarikh akhir pembayaran bagi mengelakkan gangguan pada penggunaan kad anda.

Pastikan pembayaran bulanan tepat pada masanya.

Bank Negara Malaysia telah memperkenalkan Struktur Harga Berperingkat (tier pricing) untuk pemegang-pemegang kad kredit yang mempunyai rekod pembayaran yang baik. Melalui struktur ini, caj keuntungan yang dikenakan adalah lebih rendah. Kemudahan kenaan caj keuntungan yang berbeza mengikut tempoh bayaran harus direbut sebaiknya. Pelaksanaan struktur ini adalah seperti yang berikut:

Struktur Syarat Caj Keuntungan

Peringkat 1 Membayar bayaran minima setiap bulan dalam masa 12 bulan berturut-turut

1.25% sebulan atau 15% setahun daripada hutang tertunggak

Peringkat 2 Membayar bayaran minima setiap bulan dalam masa 10 bulan atau lebih dalam kitaran 12 bulan

1.42% sebulan atau 17% setahun daripada baki hutang tertunggak

Peringkat 3 Pemegang kad yang tidak berada dalam Struktur Peringkat 1dan Peringkat 2

1.5% sebulan atau 18% setahun daripada baki hutang tertunggak

Elakkan membuat bayaran minima pada setiap bulan sebaliknya cuba jelaskan kesemuanya. Ini adalah kerana caj keuntungan akan dikenakan terhadap baki tertunggak termasuk faedah. Dengan itu, hutang walaupun sedikit akan mengambil masa yang panjang untuk dilangsaikan.

Elakkan daripada mendedahkan kad anda pada suhu panas atau sinaran matahari. Jangan rosakkan jalur magnetik pada kad atau meletakkan dua kad bersentuhan ataupun berdekatan dengan sebarang objek bermagnet seperti televisyen, radio dan lain-lain.

Pastikan anda berbelanja dengan berhemah. Berazamlah untuk menggunakan kad kredit hanya apabila benar-benar perlu sahaja dan jelaskan bayaran dengan kadar segera. Bijaklah membezakan antara keperluan dan kehendak.

Gunakan kemudahan ‘easy payment’ kad kredit bagi pembelian produk/perkhidmatan yang besar nilainya. Namun perlu diingat bahawa had pembiayaan kad kredit anda akan berkurangan sebanyak nilai pembelian tersebut.

RUMUSAN

Penggunaan kad kredit telah menjadi suatu fenomena kehidupan masa kini. Baik dan buruknya kad kredit ini adalah di tangan pemiliknya. Terpulanglah kepada penilaian, kebijaksanaan dan pendirian masing-masing dalam mencorak kehidupan mereka. Sebagai penutup, dititip sedikit pesanan Rasulullah S.A.W untuk renungan.

“Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari” (Riwayat al-Baihaqi)

Pengajaran hadith antaranya ialah:

- Strategi pengawalan perbelanjaan adalah bergantung kepada kesesuaian dan keperluan tertentu seseorang dan sesebuah keluarga;

- Seharusnya setiap individu mengamalkan sifat ‘qanaah’ iaitu bersyukur dan redha dengan apa yang ada serta memastikan bahawa keperluan tidak melebihi kemampuan. Amalkan sikap berjimat-cermat dan membuat simpanan (tabungan) bagi mencapai keselamatan ekonomi kerana orang yang mengamalkan sikap tamak dan boros sehingga sanggup berhutang bukan sahaja boleh meningkatkan inflasi malah membawa kemuflisan dan kepapaan.

- Hutang wajib dibayar sesuai dengan waktu yang dijanjikan iaitu tidak menangguh-nangguhkannya. Adalah dikira berdosa bagi orang yang tidak mahu membayar hutangnya dengan sengaja walau bagaimana kecil pun hutang tersebut. Hal ini termasuk juga hutang yang berlaku dengan orang bukan Islam. Begitu juga seseorang yang berhutang tetapi meninggal dunia dan belum sempat membayar hutangnya, maka ahli waris si mati hendaklah berusaha untuk melangsaikannya.

- Islam selaku agama yang sempurna telah menyusun beberapa langkah mengenai proses berhutang iaitu hutang yang dibuat hendaklah dicatat jumlah dan masa pembayarannya serta dilantik seorang penulis yang adil sebagai saksi. Ia bertujuan untuk mengelak daripada sebarang penipuan dan penganiayaan.

- Sesungguhnya melepaskan hutang orang yang berhutang dengan kita adalah suatu perbuatan yang mulia. Ganjaran yang besar menanti iaitu berupa naungan Arasy di akhirat kelak.

RUJUKAN

Kamus Dewan Edisi Empathttp://en.wikipedia.org/wiki/credit_card (25 Ogos 2011)http://www.utusan.com.myhttp://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/fatwa-berhubung-kad-kredithttp://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/pembayaran-zakat-melalui-kad-kreditkad (12 Oktober 2011)http://www.islam/gov/my/e-hadith (24 Ogos 2011)

Page 29: Tinta IPN Volum 1, 2011

4948

INSURANS MENURUT ISLAMMohd Helmi Abd Rahim

Pengenalan

Pada masa kini, insurans memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian memandangkan ianya menyediakan perlindungan kewangan yang terjamin untuk individu, keluarga dan organisasi perniagaan. Di Malaysia, istilah insurans lebih cenderung untuk memfokuskan ke arah perlindungan risiko kenderaan bermotor. Walhal, industri insurans sebenarnya bukan sahaja menawarkan perlindungan sekadar itu, malah turut meliputi perlindungan risiko kemalangan, kesihatan, nyawa dan pelbagai lagi. Kesedaran memiliki insurans selain daripada insurans kenderaan bermotor di kalangan rakyat negara kita masih di tahap sederhana. Hal ini adalah kerana insurans diri seperti kesihatan dan nyawa tidak diwajibkan ke atas setiap individu, namun insurans kenderaan adalah diwajibkan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1957 bagi setiap kenderaan bermotor yang berada di atas jalan raya.

Kebiasaannya, individu membeli polisi insurans sebagai alternatif tabungan dan jaminan kewangan untuk keluarga apabila berlaku musibah seperti kematian dan kecacatan kekal yang datang daripada pelbagai faktor seperti kemalangan dan penyakit. Manakala bagi sektor perniagaan pula, insurans dapat mengekalkan daya saing dan kesinambungan sesebuah perniagaan apabila berlaku kerugian luar jangka seperti kebakaran yang boleh menjejaskan perniagaan. Setiap manusia tidak kira latar belakang hidup akan berusaha mengelakkan diri dan keluarga daripada mengalami kerugian, kesusahan dan juga kemalangan. Namun demikian, masih terdapat segelintir di antara kita yang bukan sahaja tidak memiliki polisi insurans, malah tidak mahu mengambil tahu akan kepentingan memiliki polisi insurans sebagai satu jaminan kewangan jangka panjang yang memberikan pelbagai manfaat kepada pemegang polisi. Hal ini adalah kerana masih kurang kesedaran dalam menguruskan risiko memandangkan risiko itu datangnya daripada keadaan yang tidak dapat dipastikan. Kesedaran untuk memiliki polisi insurans hanyalah wujud apabila telah berlakunya risiko tersebut.

Konsep Risiko Dalam Islam Menurut Kamus Dewan, risiko memberi maksud kemungkinan menemui bahaya, kerugian atau kecederaan. Risiko datangnya daripada keadaan yang tidak dapat dipastikan dan tidak dirancang. Kehidupan manusia setiap hari sentiasa terdedah kepada kemungkinan ditimpa oleh pelbagai jenis musibah, malapetaka dan bencana. Kesemua risiko ini bukan sahaja mengancam nyawa malah turut mengakibatkan kemusnahan dan kehilangan harta benda. Namun demikian sebagai seorang Muslim, kita hendaklah beriktikad dan yakin sesungguhnya setiap apa yang datang menimpa sama ada baik mahupun yang buruk adalah ketentuan qada dan qadar. Islam tidak pernah melarang sama sekali umatnya mencipta sesuatu perkara di dalam aspek kemajuan duniawi, tetapi perlulah bertepatan dengan kehendak syariah. Ini termasuklah dalam urusan perlindungan risiko. Manusia tidak dapat meramal secara tepat tentang masa hadapannya. Segala perancangan dan usaha yang dilaksanakan hanya akan tercapai dengan keizinan Allah S.W.T. Namun yang demikian, itu tidak bermakna bahawa manusia tidak boleh merancang dan berserah semata-mata kepada Allah S.W.T. Segala perancangan yang dibuat hendaklah diusahakan bersungguh-sungguh dan bukan sekadar penyerahan kepada takdir semata-mata. Dalam mengharungi kehidupan yang penuh dengan risiko, manusia tidak seharusnya bertawakal tanpa melakukan usaha untuk melindungi kehidupan daripada risiko-risiko yang bakal menjejaskan masa hadapan. Rasulullah S.A.W pernah bersabda kepada seorang Arab Badwi yang telah membiarkan unta tanpa diikat dengan alasan menyerahkannya kepada Allah dalam Riwayat Al-Tirmidzi yang bermaksud : “Ikatlah unta kamu dan kemudian barulah berserah kepada Allah.” Berdasarkan kepada hadis tersebut, jelas menunjukkan bahawa umat Islam perlu berusaha mencegah risiko dengan jalan yang disyariatkan Islam dan tidak semata-mata bertawakal tanpa melakukan sebarang usaha atau ikhtiar.

Insurans Pada Kaca Mata Islam Di sebalik keghairahan memilih perlindungan risiko, umat Islam perlu menjauhi perkara-perkara yang dilarang dalam melaksanakan urusan di dunia khususnya tentang pertukaran harta dan manfaat melalui perantaraan akad dan tanggungjawab. Islam adalah agama yang diwahyukan Allah kepada Rasulullah S.A.W yang meliputi seluruh aspek kehidupan dan tidak tertumpu kepada ibadat khusus semata-mata.

Page 30: Tinta IPN Volum 1, 2011

5150

Hasil perbincangan hukum-hukum insurans dalam dunia Islam di Kongress Penyelidikan Islam (1965) dan Persidangan Antarabangsa Pertama Mengenai Ekonomi Islam (1971), Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia dalam persidangannya yang kelima pada 15 Jun 1972 telah memutuskan bahawa insurans konvensional yang dijalankan oleh syarikat insurans adalah suatu urusniaga yang tidak sah dan fasid. Para ulama’ bersepakat mengatakan bahawa insurans konvensional adalah tidak menepati prinsip-prinsip Islam dari segi akad kerana mengandungi unsur-unsur ketidakpastian, perjudian dan riba.

Rajah 1 : Model Insurans Konvensional

1. Ketidakpastian (Gharar)

Islam telah mensyaratkan bahawa sesuatu akad atau perjanjian di antara pihak yang memeterai sesuatu perjanjian mestilah jelas tentang perkara yang dipersetujui dan tidak mengandungi ketidakpastian atau gharar. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

“Rasulullah S.A.W melarang daripada menjual barang (secara melontar batu) dan jualan yang mempunyai gharar (ketidakpastian).” - Hadis Riwayat al-Baihaqi

Gharar boleh dibahagikan kepada tiga (3) iaitu :

i. Gharar fahisyGharar ini adalah satu ketidakpastian yang besar atau banyak. Sebagai contoh, menjual ikan yang masih berada dalam sungai.

ii. Gharar mutawassitGharar ini adalah satu ketidakpastian yang sederhana, berada di antara gharar fahisy dan gharar yasir.

iii. Gharar yasirGharar ini adalah satu ketidakpastian yang kecil atau sedikit. Sebagai contoh, menjual rumah beserta perabot yang tidak diperincikan perabotnya.

Di dalam kontrak insurans konvensional, terdapat unsur ketidakpastian atau kesamaran mengenai perjanjian di antara pemegang polisi dan syarikat insurans. Kontrak insurans dikatakan mempunyai unsur ketidakpastian kerana apabila tidak berlaku tuntutan, syarikat insurans akan mendapat kesemua keuntungan kutipan wang premium sementara pemegang polisi tidak mendapat sebarang keuntungan sedangkan kontraknya adalah berasaskan jual beli.

Selain itu, syarikat insurans tidak menjelaskan bagaimana jumlah bayaran pampasan yang dijanjikan kepada pemegang polisi dihasilkan apabila berlaku tuntutan dari pemegang polisi. Syarikat insurans juga tidak menyatakan bagaimana kerugian dapat dinilai dalam bentuk wang sebelum sesuatu bencana berlaku terhadap perkara yang diinsuranskan. Ini jelas menunjukkan terdapat unsur ketidakpastian dalam kontrak insurans.

Dalam situasi yang lain pula, apabila seseorang pemegang polisi membuat pembatalan atau penamatkan polisi insurans sebelum genap tempohnya yang tertentu, mereka tidak akan menerima sebarang pulangan premium, sekalipun ada kaedah pengiraannya tidak berasaskan prinsip sama rata atau adil. Oleh yang sedemikian rupa, maka kontrak insurans adalah dikira haram kerana wujud unsur ketidakpastian (gharar) dan ketidaktentuan perkara yang dikontrakkan itu.

2. Judi (Maisir)

Judi atau maisir merupakan perkara yang diharamkan oleh syarak. Judi menurut bahasa ialah “mendapatkan sesuatu dengan cara mudah” atau “mendapatkan keuntungan tanpa berusaha mengerjakannya”. Allah S.W.T telah berfirman dalam Surah al-Maidah (5:90) yang bermaksud :

“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya khamar, maisir, berhala, bertenung nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan, maka jauhilah perbuatan-perbuatan ini agar kamu mendapat keuntungan”

Menurut para ulama’, sesuatu transaksi yang mengandungi unsur ketidakpastian (gharar) akan turut mengandungi unsur judi (maisir) kerana kaitan kedua-duanya adalah rapat dan saling berkait. Kewujudan unsur perjudian dalam kontrak insurans boleh dibuktikan apabila pemegang polisi membayar premium yang kecil dengan mengharapkan pulangan wang yang lebih besar jumlahnya. Selain itu, unsur perjudian juga berlaku apabila pemegang polisi hilang wang premium jika bencana atau peristiwa yang dilindungi tidak berlaku dan hal ini menguntungkan syarikat insurans kerana tiada tuntutan yang perlu mereka bayar kepada pemegang polisi. Sebaliknya pula, syarikat insurans akan rugi jika terpaksa membayar tuntutan yang melebihi jumlah premium yang diterima.

Oleh yang demikian, hal di atas telah menjelaskan bahawa keseluruhan asas kontrak insurans adalah berdasarkan kejadian yang mungkin berlaku atau tidak berlaku. Pembayaran pampasan yang bergantung kepada bencana yang tidak dapat dipastikan itu menjadikan kontrak insurans sebagai satu pertaruhan. Umat Islam adalah dilarang untuk terlibat dalam sebarang pertaruhan atau perjudian.

3. Riba

Riba menurut Dewan Bahasa & Pustaka adalah bunga daripada wang yang dipinjamkan atau lebihan yang dikenakan atas sesuatu yang dipinjamkan. Manakala dalam bahasa Arab riba bermaksud pertambahan atau menambahkan.

Riba secara umumnya terbahagi kepada dua ( 2 ) kategori iaitu :

i. Riba QurudhRiba ini berlaku melalui pinjaman atau hutang. Pinjaman atau hutang dikenakan bayaran faedah (bunga) dan perlu dijelaskan bersama-sama jumlah pinjam pokok. Kelewatan dalam membayar pinjaman akan menyebabkan jumlah faedah yang dibayar meningkat dan membebankan penghutang.

ii. Riba Buyu’Riba ini berlaku dalam urusan jual beli barangan ribawi iaitu emas, perak, gandum, barli, tamar dan garam. Dalam situasi jual beli barangan tersebut, mestilah dibuat pada waktu yang sama ketika akad urusniaga berlaku dan pertukaran itu hendaklah sama rata dan tidak lebih item-item di dalamnya.

Allah S.W.T telah mengharamkan riba seperti firmannya dalam Surah Al-Baqarah (2:275) :

“Dan Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba”. Riba adalah perkara yang ditegah dalam ajaran Islam. Allah mengharamkan riba baik sedikit mahupun yang banyak. Justeru, umat Islam tidak boleh terlibat dalam urusan riba kerana riba ini menindas golongan yang kurang berkemampuan dan mampu merosakkan sistem ekonomi yang adil dan saksama. Rasulullah S.A.W juga pernah bersabda dalam Hadith Riwayat Muslim tentang mereka yang menghidupkan amalan riba yang bermaksud :

“Rasulullah S.A.W mengutuk pemakan (pengambil) riba, pemberi makan yang riba, penulisnya dan saksinya, seraya bersabda mereka semuanya sama”.

Kewujudan amalan riba dalam sesetengah kontrak insurans dapat dilihat apabila pemegang polisi dikenakan bayaran

Page 31: Tinta IPN Volum 1, 2011

5352

faedah mengikut kadar yang tertentu di atas kelewatan membuat bayaran premium. Pelaburan wang syarikat insurans yang akan digunakan bagi menyelesaikan tuntutan juga dilakukan ke dalam dana-dana yang mempunyai elemen riba dan amalan-amalan lain yang tidak diluluskan syarak.

Alternatif Kepada Insurans Konvensional

Perlindungan risiko kewangan diperlukan oleh setiap manusia. Jika kehidupan yang penuh dengan pancaroba ini tidak dilindungi dengan sewajarnya, apa-apa musibah atau bencana yang datang menimpa pastinya akan memberi implikasi kewangan kepada mangsa yang menanggung kesannya. Bagi umat Islam, perlindungan risiko kewangan melalui insurans konvensional adalah ditegah kerana mengandungi unsur-unsur yang dilarang syarak iaitu ketidakpastian, judi dan riba.

Namun yang demikian, sebagai alternatif kepada insurans konvensional, sistem takaful adalah satu pilihan yang tepat kepada umat islam bagi menyelesaikan cabaran perlindungan risiko kewangan. Penyertaan umat Islam dalam sistem takaful adalah amat dianjurkan kerana sistem takaful bukan sahaja menepati kehendak syarak dengan tidak mengandungi unsur-unsur yang dilarang, malah turut mewujudkan sifat perpaduan dan tolong-menolong di kalangan peserta takaful.

Takaful dapat didefinisikan sebagai satu skim yang berasaskan persaudaraan, perpaduan dan bantuan bersama yang menyediakan pertolongan dan bantuan kewangan kepada peserta-peserta jika diperlukan di mana para peserta bersetuju untuk memberi sumbangan bagi maksud itu. Konsep kerjasama, tanggungjawab dan saling lindung melindungi di kalangan peserta adalah teras kepada sistem takaful. Seperti yang dianjurkan dalam agama Islam, umat Islam adalah dituntut supaya bekerjasama dalam perkara yang baik.

Rajah 2 : Model Wakalah - Takaful

Berbeza dengan insurans konvensional, sistem takaful adalah satu kontrak atau akad di antara peserta di atas kontrak tabbaru’. Tabarru’ bermaksud menderma atau memberi hak milik secara percuma. Dalam operasi takaful, setiap peserta yang ingin mendapatkan perlindungan takaful mestilah dengan niat ikhlas menyumbang (tabarru’) sebahagian tertentu dari sumbangan atau caruman bagi membantu peserta-peserta lain yang menghadapi musibah. Pengendali atau syarikat takaful hanya dilantik sebagai wakil oleh para peserta takaful untuk menjalankan tanggungjawab menjaga kepentingan peserta dengan menguruskan tabung sumbangan peserta. Para peserta membayar yuran wakalah kepada syarikat takaful sebagai upah atau bayaran untuk mengendalikan tabung tabarru’.

Sistem takaful adalah bebas daripada unsur-unsur ketidakpastian, judi dan riba. Melalui takaful, para peserta menjamin dan melindungi antara satu sama lain melalui tabung tabarru’. Syarikat takaful tidak memberi jaminan kepada peserta dan tuntutan peserta dibayar dari tabung tabarru’ mengikut akad yang telah dipersetujui. Bagi menjana pendapatan dan menambah jumlah tabung tabarru’, wang tabung tersebut akan dilaburkan ke dalam dana-dana syariah. Keuntungan hasil pelaburan tersebut akan dibahagikan berdasarkan mudharabah yang dipersetujui. Sistem takaful tidak mengenakan riba ke atas caruman yang lewat dibayar kerana pinjaman Qard Hasan akan diberikan kepada peserta. Qard Hasan merupakan pinjaman kebajikan di mana peminjam hanya perlu membayar semula wang yang telah dipinjamkan tanpa apa-apa bayaran tambahan.

Jadual 1: Perbandingan Di Antara Sistem Takaful & Insurans Konvensional

Perkara Takaful Insurans Konvensional

Asas Kontrak Urus Niaga Kontrak urus niaga berdasarkan akad tabarru’, mudharabah dan wakalah

Kontrak urus niaga berdasarkan akad jual beli

Asas Perlindungan RisikoPeserta menjamin antara satu sama lain melalui semangat perpaduan dan tabarru’.

Pemegang polisi dijamin oleh syarikat insurans berdasarkan kepada faktor-faktor komersial.

Badan Pengawasan Syariah Operasi pengendali takaful mempunyai Majlis Pengawasan Syariah.

Operasi syarikat insurans tidak mempunyai Majlis Pengawasan Syariah.

Pembahagian Keuntungan

Keuntungan akan dikongsi bersama di antara peserta dan pengendali takaful berdasarkan kepada Mudharabah atau prestasi pelaburan.

Keuntungan diagih mengikut keputusan syarikat insurans.

OperasiPengendali takaful merupakan pengurus tabung dan tidak memberi jaminan kepada peserta.

Syarikat insurans merupakan pemilik tabung dan menjadi penjamin kepada pemegang polisi.

Pematuhan Kepada Hukum Syarak

Mematuhi hukum syarak. Bebas daripada unsur-unsur ketidakpastian, judi dan riba.

Tidak mematuhi hukum syarak kerana mengandungi unsur-unsur ketidakpastian, judi dan riba.

Page 32: Tinta IPN Volum 1, 2011

5554

Kesimpulan

Insurans kini adalah satu keperluan dan bukan sekadar kehendak. Setiap manusia yang hidup memerlukan sumber kewangan bagi meneruskan kehidupan. Perancangan manusia adalah terbatas kerana terdapat pelbagai pancaroba dan liku-liku kehidupan masa depan yang tidak dapat kita ramalkan. Oleh yang sedemikian, sebagai perancangan kewangan masa hadapan yang lebih terjamin, memiliki insurans adalah satu jalan penyelesaiannya. Namun, sebagai umat Islam yang beriman, hendaklah menjauhi sistem kewangan yang ditegah oleh syarak dan memilih sistem kewangan Islam yang pastinya menjamin keadilan sosial ekonomi sejagat. Oleh itu, sistem takaful adalah satu jalan ikhtiar bagi umat Islam menguruskan perlindungan risiko. Di harapkan dengan perkembangan sistem takaful di Malaysia, maka umat Islam akan mula berhijrah daripada sistem insurans konvensional kepada sistem takaful bagi memelihara keimanan dan ketaqwaan kepada perintah. Secara tidak langsung, umat Islam akan dapat mempertingkatkan lagi kekuatan ekonomi Islam dan mewujudkan keadilan ekonomi masyarakat.

Bibliografi

Buku Panduan Asas Takaful Islamic Banking and Finance Institute Malaysia (IBFIM)

Power Closing Dalam Menjual Insurans Hayat, Dr. Rizal Naidu Abdullah, Watie Naidu Enterprise

PELABURAN EMASSiti Zuraida Awang

Pengenalan Apa itu emas? Emas merupakan sejenis aset dan juga adalah salah satu komponen logam. Emas telah lama dititik beratkan sebagai sejenis alat pelaburan untuk melindungi nilai mata wang kalis inflasi dan menjadi instrumen penyimpanan mata wang yang mendadak kesan daripada serangan spekulator mahupun akibat peperangan. Emas melindungi nilai tunai anda dan membantu anda daripada kejadian yang tidak diinginkan seperti di atas. Emas membantu anda menjana keuntungan yang sempurna di dalam pasaran.Emas sebenarnya ialah suatu komoditi yang tidak luntur di telan zaman walaupun tertanam beribu-ribu tahun sekalipun,emas tetap berkilau.

Jenis- jenis Emas

Emas mempunyai pelbagai jenis dan dipanggil dalam bentuk karat. Karat merupakan sejenis nama yang anda mesti tahu dalam kategori emas. Melalui karat juga kita boleh tahu dan boleh menilai mutu emas dan jenis-jenis emas. Apa yang anda perlu tahu tentang karat ialah:

Apa Itu Karat (K) ?Karat adalah standard atau ukuran lama ketulenan emas. 24 K (Karat) adalah dikenali sebagai emas tulen.

STANDARD KETULENAN EMAS BARU

( a ) 999 Emas Tulen 99.9% kandungan emas. Dikenali sebagai Emas Kertas/Emas Sepuluh/Chuk Kam 24K mengikut ukuran lama

( b ) 950 Emas Kelantan atau Emas 9½

( c ) 916.6 Emas Singapura 22K mengikut ukuran lama

( d ) 875

( e ) 835

( f ) 750 18K mengikut ukuran lama

( g ) 585 14K mengikut ukuran lama

( h ) 375 Suasa 9K mengikut ukuran lama Emas 900 (Emas Sembilan) dan Emas 800 (Emas Paun) tidak lagi wujud

Contoh Pengiraan :

Standard Ketulenan Emas 750 ppt (parts per thousand) adalah bersamaan 18K (karat). 750/1000 X 24 = 18K

Nama-Nama Lama Panggilan Kepada Emas:

Emas 1 Dinar = 4.25 gram

Emas Se Amas = 2.551 gram

Page 33: Tinta IPN Volum 1, 2011

5756

Emas Se Rial =2.70 gram

Emas Se Kupang = 0.64 gram

Emas 2 Kupang = 1.28 gram ( Kupang Terengganu )

Emas 6 Suku ( sama dengan 1½ mayam ) = 5.06 gram

Emas 5 Busak ( sama dengan ½ Mayam ) = 1.69 gram

Antara Produk Emas Fizikal Yang Ada di Malaysia Ialah:

a) Kijang Emas

b) Pamp Suisse

c) Dinar Kelantan, Dinar Restu, Dinar Muslim, Dinar Borneo,dan pelbagai jenis dinar yang ada sekarang

d) Produk Public Gold seperti Public Dinar dan Gold Bar

e) Poh Kong Bunga Raya

f) Singapore Merlion

g) Syiling emas yang boleh dibeli di UOE bank

Kelebihan EmasEmas itulah hartamu yang sebenarnya.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud :

Dihiaskan kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu iaitu wanita-wanita dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan haiwan-haiwan ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), di sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga). [Ali Imran: ayat 14]

Kepada mereka yang masih belum sedar, kita perlu tahu bahawa dunia kita sedang berada di ambang krisis yang parah akibat sistem kapitalis. Dan, emas itu adalah antara dana penyelamat, aset bernilai masa depan!

Kenapa emas penting dalam kehidupan ekonomi kita? Di dunia sekarang sistem kewangan dunia hari ini adalah satu sistem yang bersandarkan sistem ekonomi kapitalis berorientasikan “wang kertas” yang saling berhubung dengan dasar sistem rantaian ekonomi, kewangan dan kepercayaan masyarakat dunia

Emas adalah perlindungan nilai tunai agar masa depan anda tidak dibelenggu masalah ketidakmampuan membayar harga barang keperluan yang semakin meningkat dari semasa ke semasa.

Selain itu juga emas diperlukan kerana ia sebagai portfolio dalam jangka masa panjang. Orang ramai perlu simpan emas kerana ia dapat memperkasakan ekonomi seorang individu sekali gus mengagih-agihkan kekukuhan ekonomi itu sesama keluarga dan masyarakat melalui ilmu dan zakat.

Antara Kelebihan Emas Ialah:a) Suatu pelaburan untuk jangka masa sederhana dan panjang sebagai aset simpanan pelabur Simpanan aset yang mudah dicairkan dan laku di mana sahaja pada bila-bila masa.

b) Tidak memerlukan pihak ketiga untuk urusan jual beli, pelabur sendiri boleh menjual emas simpanan pada bila-bila masa. Halal dengan akad jual beli emas yang dituntut islam.

c) Mudah dan senang untuk diuruskan. Hanya simpan dan tunggu. Sebagai aset simpanan apabila keadaan ekonomi, politik walaupun sistem ekonomi jatuh. Harga emas adalah stabil dan tidak terikut dengan kesan kenaikan inflasi

d) Pelaburan yang selamat, jika amaun simpanan adalah besar, pelabur boleh menyimpan di peti simpanan keselamatan di bank pada kadar sewa yang berpatutan.

e) Aset yang boleh diturunkan kepada waris tanpa perlu pertukaran dokumen, mahkamah dan campur tangan pihak ketiga. Boleh dipakai, disentuh dan dilihat dengan mata kasar. Boleh dipajak untuk tunai sementara, pada bila-bila masa dengan kadar upah yang rendah di ar-Rahnu.

f) Reka bentuk yang cantik dan mempunyai kilauan warna emas yang menarik. Senang untuk dibawa kemana- mana kerana mempunyai pelbagai variasi saiz dari 5 gram – 100 gram. Boleh diniagakan tanpa campur tangan pihak ketiga. Sebagai salah satu cara menyimpan duit dari berbelanja ke arah perkara yang membazirkan.

g) Permintaan emas agak tinggi akhir-akhir ini kerana banyak negara mula membeli dan mengelak dari kekangan mata wang dolar. Boleh menjadi permulaan suatu bisnes untuk keluarga dengan menyimpan emas untuk diniagakan.Tiada cukai dikenakan kecuali zakat emas untuk orang Islam.

h) Membeli emas di dalam negeri dapat membantu aliran mata wang di dalam negeri sahaja berbanding membeli barangan import seperti Honda, Toyota dan Mercedes.

i) Membeli emas bukan sahaja menguntungkan diri sendiri bagi wanita, tetapi juga dapat membantu suami, anak-anak dan keluarga apabila keadaan memerlukan. Sebagai hadiah kepada isteri, anak-anak dan ibu bagi menghargai mereka.

j) Kawalan penuh, sebagai pemilik emas yang disimpan sendiri, anda tidak memerlukan pengurus dana, perunding atau apa sahaja untuk menentukan masa atau bila untuk dijual. Aset fizikal yang tidak boleh dibekukan walaupun diisytiharkan muflis.

k) Hutang Amerika Syarikat berjumlah trilion dolar pada bila-bila masa sahaja boleh tumbang dan bakal menyebabkan kemelesetan ekonomi di seluruh dunia, disebabkan itu banyak negara mula membeli dan menyimpan emas. Ketika keadaan kacau bilau wang kertas sudah tidak bernilai, hanya mereka yang ada simpanan emas sahaja survive dan bank pula pastinya akan tutup. Mesin ATM (Auto Teller Machine)? Erm..

l) Sokongan di dalam modal perniagaan, cagaran perniagaan dan sebagainya

m) Pelaburan yang tidak terjejas dalam sebarang bentuk naik turun ekonomi.

n) Kerajaan China menasihatkan rakyat mereka menyimpan sekurang-kurang 5% dari kekayaan mereka dengan membeli emas.

o) Emas tidak boleh dimanipulasikan dan tidak boleh ditiru.

16 Perkara Yang Perlu Berhati-Hati Semasa Membeli Emas Pernahkah anda terbeli emas palsu? Atau emas berkualiti rendah daripada yang tertulis pada resit? Atau tersilap membeli emas daripada tangan pihak lain? Sedikit kesilapan dalam jual beli emas ini, pastinya merugikan, jika 1 gram emas (sebesar biji sawi pun) melibatkan beratus ringgit, bayangkan jika terbeli sebesar kotak rokok, boleh terduduk anda. Di dalam perniagaan emas, kesilapan memang sentiasa berlaku, baik mereka yang berpengalaman mahupun yang baru menceburi dunia perniagaan emas.

Jika perniagaan internet yang baru setahun jagung di Malaysia telah kecoh dengan pelbagai bentuk penipuan, skim cepat kaya dan sebagainya, bayangkan bisnes emas yang telah beribu-ribu tahun berlaku. Penuh dengan pelbagai penipuan kualiti, harga, berat, ketulenan dan sebagainya. Lambakan emas palsu di pasaran kadangkala juga tidak dapat dikesan dengan mata kasar semata-mata, malah ujian ketulenan emas seperti asid juga tidak membantu. Di sini kami cuba gariskan beberapa cara untuk anda berhati-hati ketika membeli atau menjual emas.

1) Item emas yang mempunyai banyak cop, kemungkinan palsu Bodi rantai tangan, gelang emas atau barang kemas lain biasanya dibuat dengan satu kualiti emas sahaja, contohnya 916, dan cop biasanya dicetak pada kancu emas, tetapi ada juga item yang dihasilkan dari beberapa jenis kualiti, dan dicop berbeza, jika suatu item contohnya dihasilkan dari emas 916 dan dicop pada kancunya, pada bodinya, pada belakangnya dengan cop yang sama, besar kemungkinan ianya palsu, kecuali dicop setiap bahagian dengan kualiti berbeza.

(Gambar Hiasan)

Page 34: Tinta IPN Volum 1, 2011

5958

2) Cop Cina atau Cop nombor Kebanyakan barang kemas di Malaysia dicop dengan kualiti seperti 999, 916, 750, ada juga dicop dengan karat seperti 22k, 18k, 14k, bagaimanapun ada juga emas masih dicop dengan beberapa simbol tulisan Cina, contohnya seperti Emas Paun (gambar org berlari), Emas Sepuluh dan sebagainya, kesilapan anda melihat cop emas mungkin menyebabkan anda terbeli emas pada kualiti yang berbeza dengan apa yang anda inginkan.

3) Bayaran menggunakan cek

Pada kebiasaannya, peniaga emas hanya menjual emas secara tunai sahaja dan ada juga menggunakan kredit kad, bagaimanapun ada juga pembeli cuba membayar menggunakan cek, menerima cek agak berisiko kerana jika cek tersebut ditendang (fraud), emas anda lesap. Menggunakan bank draf, bankers cheque juga tidak selamat kerana ramai pihak berkebolehan untuk mengklon cek atau bank draf.

4) Spring pada gelang, subang dan rantai emas

Ada beberapa barang kemas tertentu mempunyai spring, skru dan sebagainya, emas pada bahagian tersebut biasanya dibuat dari kualiti yang rendah kerana sifat emas berkualiti tinggi adalah lembut maka tidak sesuai digunakan, pembeli emas mudah terkena pada barangan seperti ini kerana kewujudannya kadangkala sukar dikesan.

5) Penukaran emas semasa tebus pajak

Jika anda memajak atau membeli emas pajak, ada juga pihak yang menukar item pajakan, cara paling selamat, perlu berhati-hati di sini.

6) Maklumat berkenaan emas dengan jumlah yang banyak contohnya bertan-tan

Kadangkala dalam keghairahan anda membeli emas, anda mungkin dihubungi pihak-pihak tertentu contohnya mereka mempunyai beratus-ratus kilogram malah bertan-tan emas, biasanya ia adalah lebih indah khabar dari rupa.

7) Kualiti emas yang tidak sama dalam satu item pada sesetengah bahagian

Barang kemas tidak semestinya dihasilkan dari satu kualiti emas sahaja, kadang-kadang ia ditokok tambah dengan pelbagai kualiti untuk mencantikkan reka bentuknya.

8) Bukan emas yang disalut tebal

Barang kemas terutamanya yang tidak bersegi, mudah untuk disalut tebal dengan emas sedangkan dalamnya, logam bukan emas.

9) Batu pada item emas

Barang kemas yang berbatu seperti Diamond, Zircone, Emerald dan sebagainya.

10) Jongkong platinum yang tidak original

Logam platinum adalah logam kedua termahal selepas emas, ada banyak pihak cuba menjual logam platinum yang tidak tulen lebih-lebih lagi di kawasan pendalaman kerana di sana ramai yang tidak arif dengan ujian ketulenan platinum.

11) Tidak menggunakan asid/alat ketulenan yang sesuai semasa urusniaga

Ketika urusniaga diluar kedai, jika anda membeli dari pihak ketiga tanpa alatan ketulenan secukupnya, anda amat mudah untuk terkena.

12) Bendasing di dalam emas serbuk mengurangkan berat emas.

Serbuk emas atau emas pasir ketika ini juga mempunyai nilai yang agak tinggi. Walau bagaimanapun, ketika membeli emas pasir, pembeli harus menolak beberapa gram kerana tidak semuanya adalah emas, bendasing yang melekat bersama emas biasa disebut tahi emas.

13) Pengiraan harga yang tidak dikemas kini dengan indeks harga emas terkini.

Indeks harga emas berubah setiap hari, malah dalam satu hati indeks emas berubah 3-4 kali, pembeli dan

penjual emas harus sentiasa mengemas kini dengan harga emas terkini, untuk emas yang dijual runcit di kedai emas, harga emas berubah lebih kurang sebulan sekali.

14) Urus niaga dengan individu yang tidak dikenali di tempat yang sepi

Elakkan urus niaga jual beli emas di tempat yang sepi, lebih selamat dijalankan di tempat yang ramai orang dan sedikit tersorok contohnya di stesen minyak. Jika melibatkan jumlah yang banyak, boleh juga dilakukan di dalam bank, pejabat atau mana-mana tempat yang lain.

15) Masuk ke premis pembeli/penjual dengan membawa item/wang tunai bersama

Kecuali sesuatu tempat itu memang diketahui selamat, elakkan daripada masuk ke premis penjual atau pembeli yang anda was-was. Gunakan six sense anda sebaik-baiknya.

16) Tempahan untuk membeli emas lebih tinggi dari normal.

Pembeli emas dalam linkungan 1-2 kg emas adalah normal bagi seorang individu, tetapi jika dihubungi untuk membeli lebih dari normal contoh 10kg atau ke atas, anda boleh meminta slip akaun pembeli untuk memasti- kan mereka adalah genuine buyer dan berkemampuan.

Contoh Mudah Pelaburan Emas

Ramai yang mungkin tertanya-tanya bagaimana pelaburan emas dilakukan, bagaimana emas dapat menguntungkan pelabur dan juga bagaimana untuk mengoptimumkan keuntungan melalui pelaburan emas. Pelaburan emas sebenar-benarnya bermaksud “menyimpan” emas untuk suatu tempoh masa yang sederhana dan panjang, hanya kadangkala, emas dapat memberikan keuntungan dalam jangka masa pendek, tetapi sebaik-baiknya simpanlah emas untuk jangka masa yang panjang dan mendapat pulangan yang berganda.

Dari sejarah emas sendiri, mungkin kita harus faham, melabur bermaksud menyimpan, pelaburan emas tidak menjanjikan pulangan sekelip mata (kecuali skim-skim penipuan), tetapi pelaburan emas memboleh pelabur mendapat pulangan yang selamat, kukuh dan berterusan.

Cara pelaburan emas yang biasa adalah dengan cara membeli emas dan simpan. Contohnya jika pelabur memiliki RM5000 dengan harga hari ini, pelabur mungkin dapat membeli sekitar 36 gram emas 999. Sekiranya harga emas naik RM10/gram, pelabur akan untung sekitar RM360 (10x360 gram) tetapi sejak kebelakangan ini, ada yang memilih untuk menggunakan sistem ar-Rahnu.

Jika tadi dengan RM5000, pelabur dapat memiliki 36 gram emas 999, tetapi jika ditambah sedikit contohnya RM6200, pelabur dapat memiliki lebih kurang 100 gram emas 999. Jika harga emas naik RM10/gram, pelabur boleh mendapat keuntungan hampir RM1000. Menarik bukan? Namun, cara ar-Rahnu tetap ada caj upah sebanyak 0.75% sebulan.

Walau bagaimanapun, cara kedua lebih selamat kerana keselamatan emas lebih terjamin. Pelabur hanya membeli emas yang telah disahkan oleh pihak ar-Rahnu. Pelabur boleh membuat keputusan sendiri tanpa pihak ketiga. Yang penting, kenaikan harga emas setiap tahun menghampiri 40%, mengatasi pelaburan amanah yang lain seperti Amanah Saham Bumiputra, Amanah Saham Wawasan, unit-unit amanah oleh bank perdagangan dan lain-lain.

Page 35: Tinta IPN Volum 1, 2011

6160

Pengiraan Zakat Emas

Zakat adalah salah satu daripada Rukun Islam yang lima. Ianya diwajibkan ke atas setiap orang Islam yang cukup syaratnya. Rukun yang lain ialah Syahadah, sembahyang lima waktu, puasa dan haji ke Mekah. Zakat adalah diwajibkan ke atas Muslim yang layak untuk membantu golongan yang memerlukan bantuan. Zakat mula diwajibkan pada tahun kedua Hijrah. Emas adalah jenis-jenis logam yang diwajibkan zakat. Kewajipan zakat ke atas logam ini dijelaskan dalam firman Allah S.W.T. bermaksud:

“Dan mereka yang menyimpan emas dan perak dan tidak membelanjakannya pada jalan Allah (mengeluarkan zakat) maka khabarkanlah kepada mereka dengan azab yang pedih, pada hari emas dan perak dibakar di dalam neraka jahanam lalu diselar dengannya dahi dan rusuk mereka dan belakang mereka seraya dikatakan kepada mereka inilah harta yang kamu simpan selama ini buat dirimu, maka rasailah balasan apa yang kamu simpan dahulu”-At- Taubah; ayat 34-35

Zakat emas dikira dalam dua keadaan.

Emas yang tidak dipakai (disimpan)

Emas yang tidak digunakan atau dipakai walaupun sekali dalam tempoh setahun. Jika nilai emas tersebut menyamai atau melebihi 85gram (nisab), maka wajib dikeluarkan zakat sebanyak 2.5%. Contoh:

2.5% x nilai emas yang disimpan (jika melebihi nisab) Contoh : RM6,000 x 2.5% Jumlah zakat = RM 150

Emas yang dipakai (sebagai perhiasan)

Emas yang dipakai walaupun sekali dalam tempoh setahun tidak wajib dikeluarkan zakat ke atasnya. Tetapi jika ianya melebihi uruf (nilai kebiasaan pemakaian masyarakat setempat), maka ia diwajibkan zakat dengan kadar 2.5% atas lebihan dari nilai uruf. Nilai yang diambil kira adalah nilai semasa emas sahaja iaitu tidak termasuk batu permata.Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menetapkan kadar uruf adalah 150 gram emas.

Contoh:

Berat emas yang dipakai = 250 gram Uruf emas = 150 gram

Berat emas yang layak dizakat = 250 gram – 150 gram = 100 gram Zakat yang wajib dibayar = 2.5% x (100 gram x harga semasa) = 2.5% x (100 gram x RM 77.16) = RM 192.9

RujukanZakat.com.myAli Bukhari Amir (Sekolah Pemikiran Kg.Baru)www.publicgold.comhttp://myemas.999.blogspot.comhttp://sriayu.comwww.emaskini.com

Page 36: Tinta IPN Volum 1, 2011
Page 37: Tinta IPN Volum 1, 2011