siti khaleasha 2009

10
FAEDAH MEMBACA KITA DAPAT MENAMBAHKAN ILMU PENGETAHUAN. KITA DAPAT MEMAJUKANDIRI DENGAN MENDALAMI SESUATU BIDANG. KITA DAPAT MENGISI MASA LAPANG DENGAN AKTIVITI YANG LEBIH BERFAEDAH. KITA DAPAT MENINGKATKAN DAYA FIKIRAN DENGAN LEBIH MATANG. KITA DAPAT MENENANGKAN FIKIRAN DENGAN CARA KITA BEREHAT.

Upload: yus-muhamad

Post on 02-Oct-2015

228 views

Category:

Documents


6 download

DESCRIPTION

funsi lebuh raya

TRANSCRIPT

  • FAEDAH MEMBACA KITA DAPAT MENAMBAHKAN ILMU PENGETAHUAN. KITA DAPAT MEMAJUKANDIRI DENGAN MENDALAMI SESUATU BIDANG. KITA DAPAT MENGISI MASA LAPANG DENGAN AKTIVITI YANG LEBIH BERFAEDAH.KITA DAPAT MENINGKATKAN DAYA FIKIRAN DENGAN LEBIH MATANG.KITA DAPAT MENENANGKAN FIKIRAN DENGAN CARA KITA BEREHAT.

  • FUNGSI LEBUH RAYAKawasan yang menghubungkan jalan raya cepat membangun .Hasil pertanian mudah dikeluarkan dan dipasarkan.Menghubungkan kawasan pedalaman Memendekkan masa dan mempercepatkan perjalanan.dengan bandar.Untuk mengatasi masalah kesesakan .

  • FAEDAH BERSUKAN

    Menjaga kesihatan badan sentiasa sihat dan cergas .Membentuk disiplin diri yang tinggi.Mengisi masa lapang dengan aktiviti yang berfaedah.Mewujudkan suasana perpaduan antara kaum.Memberikan sumber pendapatan yang lumayan.

  • KEPENTINGAN KOMPUTERMembantu manusia menyelesaikan masalah dengan cepat dan tepat.Menyambungkan kita dengan internet dari seluruh dunia.Membuat kerja kerja grafik yang banyak digunakan.Merupakan alat perhubungan melalui satu program yang disebut e mail.Penggunaan komputer amat penting pada masa kini.

  • KEPENTINGAN AIRManusia memerlukan air untuk hidup.Air diperlukan untuk kegunaan harian.Banyak digunakan secara komersil dalam perindustrian dan sebagainya.Terdapat segelintir manusia yang tidak bertanggungjawab.Air harus digunakan dengan bijak dan terkawal, selain itu air penting untuk kesihatan manusia sejagat.

  • MASA SANGAT BERHARGAMasa adalah kehidupan,masa yang telah berlalu tidak dapat diganti.Masa digunakan dengan berfaedah jika menceburi hobi seperti mengumpul wang syiling dan setem.Melawat tempat yang bersejarah boleh mendatangkan faedah.Masa lapang boleh diisi dengan beriadah.Masa mesti digunakan dengan bijak.

  • PENGARUH TELEVISYENRancangan televisyen banyak menyajikan program berpelajaran.Terdapat aksi-aksi ganas dan tidak bersesuaian akan mempengaruhi murid- murid.Jika tidak dikawal, mereka akan mengikut dan meniru contoh buruk ini.Mereka akan alpa dan malas belajar.Televisyen mempengaruhi minda dan perilaku, terutamanya murid-murid.

  • KEPENTINGAN AKHBARMerupakan satu aktiviti masa lapang yang sangat berfaedah.Memaparkan berita dari dalam dan luar negara.Kita akan menjadi peka dengan aktiviti yang berlaku.Boleh menjadi iktibar kepada kita.Maklumat di dalam akhbar boleh membentuk pemikiran yang kreatif.

  • KEPENTINGAN CITA-CITASetiap orang mempunyai cita-cita.Ia menentukan hala tuju hidup kita.Mebolehkan kita menggunakan tenaga, masa dan hidup kita dengan baik.Mendorong seseorang untuk berusaha dengan gigih dan bersungguh-sungguh.Menjadikan seseorang lebih kreatif untuk mencapai impiannya.