sce3106 kkb ppg nov 2013

Upload: surya-yatim

Post on 03-Apr-2018

224 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • 7/28/2019 SCE3106 Kkb Ppg Nov 2013

    1/2

    INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUN HUSSEIN ONN

    TUGASAN PROJEK TAJUK PROGRAM : PPG NAMA GURU PELATIH :

    TAJUK KURSUS : Berfikir DanBekerja Secara Saintifik

    KOD KURSUS : SCE3106

    SEMESTER : 3

    TARIKH MULA 02 Mac 2013 TARIKH HANTAR 13 April 2013

    I. Hasil Pembelajaran Kursus :

    1. Mengembangkan penghayatan kritikal terhadap kemahiran proses sains asasdan bersepadu, dan amalannya dalam pengajaran sains di sekolah rendah.

    2. Menunjukkan kompetensi dalam mereka bentuk pendekatan untuk menyokongperkembangan kemahiran dan kefahaman prosedur sains kanak-kanak.

    3. Menerangkan kemahiran manipulatif secara proses psikomotor yangdikembangkan melalui ujikaji saintifik.

    Kerja kursus ini bagi menilai hasil pembelajaran 1, 2, dan 3.

    II. Objektif Projek:

    Pelajar dapat :

    1. Mengenalpasti kemahiran manipilatif dan kemahiran proses sains.2. Menerangkan kriteria kemahiran manipulatif dan kriteria kemahiran proses sains.3. Merancangkan aktiviti P&P bagi menerapkan kedua-dua kemahiran kepada murid.4. Melaksanakan aktiviti P&P bagi menerapkan kedua-dua kemahiran kepada murid5. Menilai pencapaian murid dalam kemahiran yang diterapkan melalui aktiviti P&P.6. Berkongsi laporan mengenai langkah 1 hingga langkah 5 di atas.

    III. Tugasan Projek (100%)

    A. TugasanTugas 1 : Pilih salah satu alatan di dalam makmal sains, buat rujukan dan tuliskan

    penerangan berkenaan alat tersebut.

    Tugas 2 :1. Pilih salah satu kemahiran proses sains. Dapatkan bahan bacaan dengan merujuk ke

    perpustakaan dan layari laman web berkaitan.0 2. Menjelaskan aspek kriteria-kriteria kemahiran tersebut dan langkah-langkah mengajar 1 kemahiran tersebut kepada murid disekolah.2 3. Rancangkan satu aktiviti p&p untuk mengajar kemahiran tersebut dan laksanakan dalam3 mana-mana kelas pengajaran anda.4 4. Melengkapkan laporan berkaitan rujukan kriteria, rancangan aktiviti dan keberkesanan5 pelaksanaannya.

    5. Menghasilkan satu penulisan refleksi berkaitan dengan tugasan iniB. Panduan Pelaksanaan Projek

  • 7/28/2019 SCE3106 Kkb Ppg Nov 2013

    2/2

    1. Tugasan ini adalah tugasan individu.2. Format penulisan tugasan adalah seperti berikut :

    2.1. Muka depan hendaklah mengikut templet terkini2.2 Fon Arial , saiz font 12 dengan langkau 1.5 baris.2.3 Bahan bacaan teks, jurnal, keratan akhbar, majalah dan web disertakan sebagai

    lampiran yang wajib diadaka selain daripada senarai bibliografi2.4 Rujukan mengikut format APA( American Psychological Association )

    2.5 Gambar dan video sebagai sokongan disertakan dalam CD.2.6 Jawab dalam Bahasa Melayu sahaja 3. Panjang tugasan 2 tidak kurang daripada 20 muka surat .4. Senarai kandungan dan rujukan tidak termasuk dalam jumlah pengiraan muka surat.5. Amalan plagiat tidak dibenarkan. Jika didapati berlaku, pelajar akan digagalkan kerja kursus.6. Tugasan ini perlu disiapkan dalam tempoh 6 minggu.8. Tugasan ini membawa markah 100% dengan wajaran 50 %.

    C. Penulisan Reflektif

    Anda dikehendaki membuat satu penulisan refleksi. Penulisan refleksi anda perlu merangkumiaspek-aspek berikut:

    i. Pengalaman anda semasa melakukan tugasan ini .ii. Masalah/halangan yang dihadapi semasa menjalankan tugasan dan bagaimana mengatasinya.iii. Huraikan bagaimana pengalaman anda dalam menjalankan tugasan ini mampu meningkatkankefahaman anda tentang perkembangan kognitif individu.

    D. Tugasan Yang Baik Harus Menunjukkan Kriteria Kriteria Berikut :

    1. Liputan isi kandungan yang menyeluruh, konsisten dan terperinci.2. Tugasan anda haruslah meliputi perkara berikut :

    a. Pengenalan kriteria kemahiran proses sainsb. Langkah-langkah mengajarkan kemahiranc. Rancangan aktiviti dan pelaksanaan aktivitid. Laporan keberkesanan pelaksanaan

    3. Bukti-bukti dan bahan-bahan yang dapat menyokong hujah-hujah anda hendaklah dikemukakan:4. Keseluruhan isi dan pengolahan perlu menunjukkan keaslian dengan sokongan ilmiah5. Format dan organisasi laporan perlu jelas dan koheren.6. Penulisan laporan harus menunjukkan kefasihan bahasa, laras bahasa yang sesuai dan tiada

    kesalahan ejaan dan kematangan hujah dalam menterjemah maklumat secara kritikal dananalitikal.

    7. Rujukan perlulah dari pelbagai sumber yang tepat dan memenuhi kehendak tugasan(sekurang-kurangnya sumber dari 3 buah buku, 2 internet, 2 bahan bercetak yang lain)

    E. Kriteria PentaksiranTugasan akan disemak berdasarkan rubrik pentaksiran yang disediakan.

    Disediakan oleh: Disahkan oleh:

    (TOKIAP BIN TOKIMIN ) (ZAKARIA BIN MONH NOR )Penyelaras Kursus SCE3106 Ketua Jabatan Sains & MatematikJabatan Sains & Matematik Jabatan Sains & MatematikIPG KTHO IPG KTHOTarikh : 19 Feb. 2013 Tarikh : 19 Feb. 2013