program pencegahan ponteng sekolah 2012

3
PROGRAM SIFAR PONTENG SEKOLAH PROGRAM SIFAR PONTENG SEKOLAH 1.0 RASIONAL Berdasarkan kepada rekod kehadiran pelajar pada tahun 2011, didapati kehadiran murid adalah memuaskan secara harian. Akan tetapi terdapat juga segelintir murid yang tidak hadir ke sekolah tanpa alasan yang munasabah. Dari itu pihak HEM merasakan perkara ini perlu diberi perhatian supaya tidak menjadi serius. Pada tahun ini, 2012, pihak sekolah akan melaksanakan “Program Sifar Ponteng Sekolah” bagi membendung masalah ponteng sekolah ini dari menjadi serius. 2.0 Tema: Program Sifar Ponteng Sekolah 3.0 Matlamat 3.1 Memupuk nilai kerajinan dan bertanggungjawab di kalangan pelajar yang terlibat dalam gejala tidak sihat seperti ponteng sekolah. 3.2 Meningkatkan kesedaran pelajar yang sering tidak hadir ke sekolah tentang kepentingan bersekolah. 3.3 Meningkatkan kesedaran pelajar tentang peranan dan tanggungjawab mereka terhadap keluarga,sekolah dan masyarakat. 4.0 Objektif Melalui pelaksanaan program ini, diharapkan pelajar- pelajar yang terlibat akan dapat: 4.1 Berusaha mengikis sikap ingin ponteng sekolah. 4.2 Menyedari kepentingan menimba ilmu pengetahuan di sekolah. 4.3 Melantih diri menjadi seorang pelajar yang rajin dan bertanggungjawab .

Upload: atsani-katmin

Post on 13-Aug-2015

56 views

Category:

Documents


10 download

DESCRIPTION

ponteng

TRANSCRIPT

Page 1: Program Pencegahan Ponteng Sekolah 2012

PROGRAM SIFAR PONTENG SEKOLAH

PROGRAM SIFAR PONTENG SEKOLAH

1.0 RASIONAL

Berdasarkan kepada rekod kehadiran pelajar pada tahun 2011, didapati kehadiran murid adalah memuaskan secara harian. Akan tetapi terdapat juga segelintir murid yang tidak hadir ke sekolah tanpa alasan yang munasabah. Dari itu pihak HEM merasakan perkara ini perlu diberi perhatian supaya tidak menjadi serius. Pada tahun ini, 2012, pihak sekolah akan melaksanakan “Program Sifar Ponteng Sekolah” bagi membendung masalah ponteng sekolah ini dari menjadi serius.

2.0 Tema: Program Sifar Ponteng Sekolah

3.0 Matlamat

3.1 Memupuk nilai kerajinan dan bertanggungjawab di kalangan pelajar yang terlibat dalam gejala tidak sihat seperti ponteng sekolah.

3.2 Meningkatkan kesedaran pelajar yang sering tidak hadir ke sekolah tentang kepentingan bersekolah.

3.3 Meningkatkan kesedaran pelajar tentang peranan dan tanggungjawab mereka terhadap keluarga,sekolah dan masyarakat.

4.0 Objektif

Melalui pelaksanaan program ini, diharapkan pelajar-pelajar yang terlibat akan dapat:

4.1 Berusaha mengikis sikap ingin ponteng sekolah.

4.2 Menyedari kepentingan menimba ilmu pengetahuan di sekolah.

4.3 Melantih diri menjadi seorang pelajar yang rajin dan bertanggungjawab

.

5.0 Tarikh

Sepanjang tahun

Page 2: Program Pencegahan Ponteng Sekolah 2012

6.0 Tempat

SK RAWANG

7.0 Pelaksanaan

Program ini mula dilaksanakan pada awal tahun. Guru-guru bimbingan dan kaunseling(GBK) merupakan penggerak bagi program ini. Pada hari persekolahan ,GBK akan pergi ke kelas demi kelas untuk mengutip Buku Rekod Kehadiran Pelajar. GBK meronda mengikut Blok yang telah diagihkan. Dengan merujuk kepada Buku Rekod Kehadiran Pelajar , nama bagi pelajar yang tidak hadir ke sekolah pada hari berkenaan akan dicatatkan dalam Borang Kehadiran Pelajar. Pelajar-pelajar yang didapati tidak hadir ke sekolah melebihi 5 hari samada secara berturut –turut atau berkala dan tidak ada alasan munasabah, maka satu keping Kad Kehadiran Pelajar yang berwarna merah akan diberikan kepada pelajar berkenaan. Pelajar-pelajar yang telah mendapat Kad Merah ini dikehendaki berjumpa dengan GBK sebanyak dua kali sehari (sebelum waktu pertama dan waktu balik) bagi mendapatkan tandatangan GBK sebagai tanda pengesahan kehadiran pelajar. Kad merah ini akan ditukarkan sebulan demi sebulan.

Di samping penggunaan kad merah ini, GBK juga akan membuat panggilan telefon kepada ibu bapa pelajar yang tidak hari ke sekolah. Tujuannya untuk mengenalpasti sebab pelajar tersebut tidak hadir ke sekolah.

8.0 Penutup

Dengan kerjasama pihak-pihak yang terlibat, diharapkan Program Sifar Ponteng Sekolah ini dapat dilancarkan dengan jayanya dan mendatangkan kesan yang efektif kepada pelajar dan sekolah.