pentadbir diplomatik dan negara 2015

3
Pegawai Tadbir dan Diplomatik Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas. Di Malaysia, Pegawai Tadbir dan Diplomatik merupakan pegawai-pegawai berkelulusan ijazah universiti yang dilatih di INTAN. Biasanya lulusan INTAN menjadi pegawai barisan hadapan di Malaysia seperti pegawai daerah, pegawai kedutaan, duta dan sebagainya. Tugas sebagai pegawai Tadbir diplomatik sebagaimana dirujuk dalam laman web SPA adalah; Merancang, menggubal dan melaksanakan dasar-dasar awam mengenai pengurusan sumber tenaga manusia dan organisasi, sumber kewangan, ekonomi, pentadbiran dan pembangunan wilayah/daerah/tempatan/tanah, perancangan dan pentadbiran sosial, hubungan antarabangsa dan hal ehwal luar negeri (termasuk perkhidmatan luar negeri) keselamatan/ketahanan negara serta pengurusan teknologi maklumat. Syarat lantikan untuk kemasukan ke pegawai Tadbir Diplomatik; Ijazah Sarjana Muda Kepujian yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; [ Gaji Permulaan : RM2,253.00 ] atau Ijazah Sarjana yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi- institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; [ Gaji Permulaan : RM2,564.14 ] atau Ijazah Doktor Falsafah (Ph.D) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; [ Gaji Permulaan : RM2,875.48 ] dan

Upload: huangxiaoming

Post on 24-Sep-2015

224 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

Entah macam mana di malam-malam Jumaat macam ni, teringat pula JR akan satu cerita yang rasanya sangat sesuai dengan semangat malam Jumaat. Tapi sebelum membaca kisah ini selanjutnya ada sedikit amaran dari penaja rancangan: kisah ini cuma sesuai untuk mereka yang berusia 18 tahun ke atas, terutamanya yang sudah berkahwin. Kisah yang nak JR ceritakan ni kononnya adalah kisah benar yang berlaku ke atas seorang YB di sebuah negeri di Malaysia. YB ni korang pasti tau kan, kebanyakan mereka berkereta besar, berumah besar dan beristeri besar. YB juga dengan wang mereka yang banyak kerana dapat banyak projek, banyak elaun dan banyak peluang perniagaan itu, maka rezeki mereka sangat-sangatlah lumayan. Sebab rezeki sangat lumayan itu kebanyakan YB ada lebih dari satu isteri, tapi cuma isteri nombor satu selalu masuk TV duduk di sebelah suami, isteri nombor dua, tiga dan empat (jika ada) cuma simpan di rumah...Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

TRANSCRIPT

Pegawai Tadbir dan DiplomatikDaripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.Di Malaysia, Pegawai Tadbir dan Diplomatik merupakan pegawai-pegawai berkelulusan ijazah universiti yang dilatih di INTAN. Biasanya lulusan INTAN menjadi pegawai barisan hadapan di Malaysia seperti pegawai daerah, pegawai kedutaan, duta dan sebagainya.

Tugas sebagai pegawai Tadbir diplomatik sebagaimana dirujuk dalam laman web SPA adalah;

Merancang, menggubal dan melaksanakan dasar-dasar awam mengenai pengurusan sumber tenaga manusia dan organisasi, sumber kewangan, ekonomi, pentadbiran dan pembangunan wilayah/daerah/tempatan/tanah, perancangan dan pentadbiran sosial, hubungan antarabangsa dan hal ehwal luar negeri (termasuk perkhidmatan luar negeri) keselamatan/ketahanan negara serta pengurusan teknologi maklumat.

Syarat lantikan untuk kemasukan ke pegawai Tadbir Diplomatik;

Ijazah Sarjana Muda Kepujian yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;[ Gaji Permulaan : RM2,253.00 ] atauIjazah Sarjana yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;[ Gaji Permulaan : RM2,564.14 ] atauIjazah Doktor Falsafah (Ph.D) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;[ Gaji Permulaan : RM2,875.48 ] danlulus peperiksaan memasuki perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik yang ditetapkan;hadir dan lulus kursus Diploma Pengurusan Awam anjuran Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN); danmemiliki Diploma Pascasiswazah Pentadbiran Awam daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; danCalon bagi lantikan hendaklah memiliki kepujian dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.Untuk mereka yang mahu menjawat jawatan ini, perlu memohon dengan pihak SPA dan kemudian perlu hadir untuk jalani peperiksaan online Pegawai Tadbir Diplomatik.

Peperiksaan atas talian:

Bermula tahun 2014, pihak SPA telah pun memperkenal sistem peperiksaan atas talian untuk calon-calon Pegawai Tadbir Diplomatik. Dengan pengenalan sistem peperiksaan atas talian ini, lebih ramai calon berpeluang menduduki peperiksaan untuk mengisi jawatan ini.

Seragam dengan pengenalan sistem ini, pecahan seksyen soalan yang baru juga telah digubah seperti di bawah;

Seksyen A: Pengetahuan AmSeksyen B: Daya Menyelesaikan MasalahSeksyen C: Ujian PsikometrikCalon diperuntukkan masa tertentu untuk menjawab ke semua seksyen. Selang masa rehat antara setiap seksyen ialah selama 15 minit.

Kategori: Pegawai perkhidmatan awam MalaysiaPeralatanPautan ke laman iniPerubahan berkaitanLaman khasPautan kekalMaklumat lamanItem WikidataPetik laman iniDalam bahasa lainEnglishSunting pautanLaman ini diubah buat kali terakhir pada 04:30, 7 September 2014.Teks disediakan dengan Lesen Creative Commons Pengiktirafan/Perkongsian Serupa; terma-terma tambahan mungkin digunakan. Lihat Terma-Terma Penggunaan untuk butiran lanjut.